hexman

جنگ فوتبال (Soccer War)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[align=right]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/395px-WorldCup1970lposter.jpg[/img]

جنگ فوتبال يا جنگ 100 ساعته،جنگ كوتاهي بود كه به مدت 4 روز (100 ساعت) در سال 1969 مابين دو كشور همسايه هندوراس و السالوادور در منطقه دريايي كاراييب در امريكاي مركزي رخ داد.

علت روي دادن اين جنگ درگيري هاي سياسي مابين دو كشور السالوادور و هندوراس بوده است و زمان رخ دادن اين جنگ مصادف بوده با زمان برگزاري مسابقات فوتبال انتخابي جام حهاني 1970 lمكزيك ميان كشور هاي قاره امريكاي شمالي و امريكاي مركزي و به همين دليل اين جنگ را با نام جنگ فوتبال ميشناسند.

در 14 جولاي 1969 نيروهاي ارتش السالوادور حملاتي را عليه هندوراس انجام دادند و در واقع اتش اوليه جنگ 100 ساعته را روشن كردند.

سازمان كشور هاي امريكايي (OAS) به سرعت گفتگوهاي مربوط به برقراري اتش بس فوري را با هر دو كشور اغاز كرده و سرانجام اين مذاكرات در روز 20 جولاي نتيجه داد و متعاقب ان نيز نيروي هاي السالوادور تا اول ماه اگوست از خاك هندوراس عقب نشيني نمودند و سرانجام 11 سال پس از ان نيز دو كشور با يكديگر معاهده صلحي را منعقد نمودند كه به اختلافات دو كشور بر سر مالكيت مناطق مرزي در منطقه خليج فونسكا و همچنين 5 منطقه مرزي مورد اختلاف ديگر تا پيش از صادر شدن راي دادگاه بين المللي پايان ميداد.

در سال 1992 دادگاه طي حكم صادره خود اكثر مناطق مرزي مورد اختلاف ميان دو كشور را متعلق به هندوراس اعلام نمود و در سال 1998 نيز دو كشور طي توافقي شروع به علامت گذاري حدود مرزي خود براي محقق شدن راي دادگاه بين المللي نمودند(كه تا ابتداي سال 2006 نيز اين كار به اتمام نرسيده است اما روابط ديپلماتيك ميان دو كشور با حالت عادي و مناسبي برقرار است).قابل ذكر است كه مجموع مساحت سرزمينهايي كه طبق راي دادگاه بين المللي از خاك السالوادور جدا شده و به خاك هندوراس ضميمه گشت 374.5 كيلومتر مربع ميشود.

گرچه اين جنگ را با نام مستعار "جنگ فوتبال" ميشناسند و ممكن است اين ذهنيت بوجود بيايد كه اين جنگ فقط در ارتباط با بازي فوتبال بوده است اما وقوع اين جنگ در واقع دلايل و ريشه هاي بسيار عميق تري از بازي فوتبال داشته است.

ريشه اين جنگ به انجام اصلاحات ارزي در كشور هندوراس و مشكلات كمبود زمين مناسب كشاورزي در السالوادور و مهاجرت مردم السالوادور به هندوراس باز ميگردد .گرچه هندوراس تقريبا 5 برابر كشور همسايه خود (السالوادور) وسعت دارد اما در سال 1969 جمعيت كشور السالوادور 2 برابر جمعيت هندوراس بوده است و با اغاز قرن بيستم بسياري از مردم السالوادور مهاجرت به سوي سرزمينهاي هندوراس را اغاز نمودند بطوريكه در اغاز سال 1969 بيش از 300 هزار نفر از مردم السالوادور در خاك هندوراس ساكن بودند و اين تعداد السالوادوري 20 درصد از جمعيت كشاورزان هندوراس را تشكيل ميدادند.

در ان دوره در كشور هندوراس و همانند بسياري ديگر از كشورهاي امريكاي مركزي مالكيت زمين هاي بزرگ كشاورزي متعلق به سرمايه داران و يا كمپاني هاي بزرگ بوده است.بطور مثال ميتوان به كمپاني امريكايي United Fruit اشاره نمود كه مالكيت 10 درصد از زمين هاي قابل كشت هندوراس را در اختيار داشت و از اينرو امكان رقابت زمينداران و سرمايه دارن متوسط را با خود بسيار سخت نموده بود.اين كمپاني در سال 1966 با تعداد ديگري از شركت هاي ثروتمند شريك شد تا بتواند اتحاديه ملي كشاورزان و دامداران هندوراس(FENAGH) را تاسيس نمايد.

FENAGH سياست ضد سيستم مالك و رعيتي (فئوداليسم) و همچنين سياستي بر ضد مهاجران السالوادوري را تعقيب ميكرد و فشار زيادي را به ژنرال لوپز ارلانو رييس جمهور هندوراس وارد مينمود تا از حقوق انان در برابر مالكان و سرمايه داران حمايت نمايد.

در سال 1962 دولت هندوراس با موفقيت قانوني را براي انجام اصلاحات ارضي تصويب كرد كه اين قانون در سال 1967 بصورت كامل به مرحله اجرا در امد.اين قانون دست حكومت مركزي و همچنين فرمانداران محلي را براي بازپس گيري زمينهايي كه بصورت غير قانوني توسط مهاجران السالوادوري اشغال گرديده بود و پس دادن اين اراضي به كشاورزان بومي هندوراس باز ميكرد. بدين ترتيب زمينهاي متعلق به مهاجران بدون توجه به حق و حقوق انان از چنگشان بيرون كشيده شد.به اين ترتيب هزاران نفر از مهاجران السالوادوري بي خانمان و اواره گشته و مجبور شدند مجددا و با دستي خالي به كشور خويش بازگردند.

پس از اين واقعه مطبوعات السالوادور به شدت به انعكاس اين رويداد پرداخته و به اين ترتيب تنش ميان دو كشور اغاز گرديد.

[size=18][color=blue]اغاز جنگ[/color][/size]

[color=blue]گام نخست[/color]

تيم هاي ملي فوتبال دو كشور هندوراس و السالوادور در يكي از ديدار هاي دور انتخابي مسابقات جام جهاني فوتبال 1970 رو در روي يكديگر قرار گرفتند.

بازي رفت كه در تاريخ 8 ژوئن 1969 و در تگوسيگالپا پايتخت هندوراس برگزار شد و با پيروزي يك بر صفر هندوراس به پايان رسيد به درگيري شديد ميان طرفداران دو تيم در ورزشگاه منجر شد.پس از پايان بازي و زماني كه طرفداران دو تيم به جان يكديگر افتاده بودند به قلب يك دختر هجده ساله السالوادوري به نام اميليا بولانوس گلوله اي شليك شد و بلافاصله جان سپرد و پس از ان مردم السالوادور ان دختر را شهيد ناميدند و مراسم خاكسپاري او را در حاليكه تابوت او توسط بازيكنان تيم ملي فوتبال السالوادور حمل ميشد و شخص رييس جمهور السالوادور نيز پشت سر تابوت حركت ميكرد را از تلويزون ان كشور پخش كردند.

بازي برگشت در تاريخ 15 ژوئن 1969 در شهر سان سالوادور پايتخت كشور السالوادور برگزار گرديد و با پيروزي 3 بر صفر السالوادور پايان يافت كه در پايان اين مسابقه نيز خشونتي به مراتب بيشتر از بازي رفت ميان تماشاچيان رخ داد.

بازي پلي اف{حكمت اين بازي سوم را نفهميدم چون در مجموع السالوادور 3 بر يك برنده بازي بوده} در 26 ژوئن در شهر مكزيكو سيتي مكزيك برگزار گرديد كه در پايان و در پايان وقت هاي اضافه السالوادور 3 بر 2 پيروز شد.

در همان روز (26 ژوئن) دولت السالوادور كليه روابط ديپلماتيك خود با كشور هندوراس را به بهانه عدم حمايت دولت هندوراس از حقوق مهاجران السالوادوري و حاضر نشدن به پرداخت غرامت به انان قطع نموده و پس از اين مناقشات و درگيري ميان مردم دو كشور شدت بيشتري گرفت.

[size=18][color=blue]نخستين برخورد[/color][/size]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Honduras-CIA_WFB_Map.png[/img]

سرانجام در بعد از ظهر روز 14 ژوئن سال 1969 حملات نظامي اغاز شد.

نيروي هوايي السالوادور(نيروي هوايي السالوادور از كمبود شديد هواپيماهاي نظامي رنج ميبرد با اعمال تغييراتي چند فروند هواپيماي مسافربري C-47 Skytrain را تبديل به هواپيماي بمب افكن نموده بود ) حمله به اهداف خود شامل فرودگاه و تاسيسات نظامي و ساير نقاط استراتژيك در خاك هندوراس را اغاز نموده و در مجموع 22 بمب 100 پوندي را بر سر اهداف خود فرو انداختند.

پس از ان ارتش السالوادور تهاجم گسترده اي را به خاك هندوراس در امتداد دو جاده اصلي كه دو كشور را به يكديگر متصل مينمود اغاز كرد.در ابتدا نيروهاي السالوادروي بدون روبرو شدن با مقاومتي خاص و به سرعت در خاك هندوراس پيشروي نمودند و تا بعد از ظهر روز بعد(15 ژوئن) ارتش السالوادور كه پر تعداد تر و مجهز تر از ارتش هندوراس بود توانست به پيشروي خود ادامه داده و علاوه بر اشغال شهر Nueva مركز استان Ocotepeq هشت شهر ديگر هندوراس را نيز به اشغال خود دراورد و از اينرو سرعت پيشروي ارتش السالوادور گرفته شد و پيشروي اش در خاك هندوراس كند گرديد.

پس از اين نوبت نبه يروي هوايي هندوراس رسيد تا وارد كارزار شده و ضرباتي را بر دشمن وارد سازد.فرودگاه نظاميIlopango در شرق السالوادور هدفي بود كه يك دسته 4 فروندي از جنگنده هاي نيروي هوايي هندوراس ان را بمباران كردند.در اين حمله 3 بمب توسط هواپيماهاي هندوراسي بر فرودگاه انداخته شد كه تنها يكي از ان 3 بمب منفجر شده و باعث شد تا به باند فرودگاه و نيز به تاسيسات و ساختمانهاي فرودگاه خساراتي وارد شود اما السالوادوري ها به سرعت اسيب هاي وارده به فرودگاه را ترميم نموده و مجدد ان را قابل استفاده كردند.

استان Ocotepeq

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/HondurasOcotepeque.png[/img]

به موازات اين حمله دسته ديگري از هواپيماهاي هندوراس به مخازن سوخت در السالوادور حمله كردند كه اين دو مورد حمله هوايي تنها عمليات انجام شده ارتش هندوراس در خاك السالوادور در كل اين جنگ 4 روزه بود.

لازم به ذكر است كه نيروي هوايي هندوراس در اين دو عمليات برون مرزي از بمب هاي ناپالم استفاده نموده بود در حاليكه نيروي هوايي السالوادور هيچ گاه از بمب هاي اتش زا استفاده نكرد.

پس از حملات هوايي هندوراس به خاك السالوادور و در حاليكه نيروي هوايي السالوادور نيز توفيق چنداني در حملات خود به خاك هندوراس بدست نياورده بود تعدادي از خلبانان امريكايي مشهور جنگ دوم جهاني از جمله Chuck Lyford, Bob Love, Lynn Garrison و Ben Hall كه همگي از خلبانان چيره دست جنگنده P-51 موستانگ بودند به ياري السالوادور امدند.

ماموريت اين خلبانان امريكايي مقابله با جنگنده هاي Vought F4U Corsair نيروي هوايي هندوراس بوده {كلا جنگشون تو حال و هواي جنگ جهاني دوم بوده!} است.

F4U Corsair

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-F4U-4_Bu97388_front_view.jpg[/img]

در بحبوحه جنگ دايره ضد اطلاعات ارتش هندوراس كشف كرد كه تنها نيمي از سرباز ها و تجهيزات ارتش هندوراس براي جنگ اماده شده اند و مابقي بودجه نظامي اختصاص داده شده براي جنگ توسط فرماندهان فاسد رده بالاي ارتش تصرف شده است.

همچنين لازم به ذكر است كه رييس جمهور ديكتاتور نيكاراگوئه آناستازیو ساموزا دبایل كمك زيادي به هندوراس براي تامين تسليحات و مهمات در طول اين جنگ نموده بود.


[size=18][color=blue]برقراري آتش بس[/color][/size]

يك روز پس از برافروخته شدن اتش جنگ،سازمان كشور هاي امريكايي (OAS) ، بصورت اضطراري تشكيل جلسه داده و خواستار برقراري اتش بس فوري ميان دو كشور و عقب نشيني بي قيد و شرط نيروهاي السالوادوري از خاك هندوراس شد.اما السالوادور در برابر فشار OAS تا چند روز مقاومت كرده و خواستار اين شد كه ابتدا دولت هندوراس حاضر به پرداخت غرامت به مهاجرين السالوادوري شود و همچنين ضمانت دهد تا به ساير السالوادوريهاي ساكن در هندوراس اسيبي وارد نميگردد.

اتش بس اوليه در روز 18 جولاي ميان طرفين برقرار شد و در روز 20 جولاي بطور كامل طرفين به مفاد قرارداد اتش بس عمل نمودند.البته السالوادور تا روز 29 جولاي كماكان در برابر فشار OAS براي عقب نشيني نيروهايش از خاك هندوراس مقاومت نمود اما سرانجام با افزايش فشار سازمان كشور هاي امريكايي و تهديد السالوادور مبني بر اعمال تحريم هاي اقتصادي عليه ان كشور سرانجام السالوادور در اول ماه اگوست نيروهايش را از مناطق اشغالي هندوراس بيرون كشيد.

[size=18][color=blue]عفب نشيني[/color][/size]

السالوادور كه در ابتدا از عقب نشيني نيروهايش از مناطق اشغالي هندراس امتناع ميورزيد سرانجام در روز دوم اگوست 1969 نيروهايش را از خاك هندوراس فرا خواند و در همان روز نيز مقامات هندوراس به Fidel Sanchez رييس جمهور السالوادور اين تضمين را دادند را كه امينيت جاني مهاجران السالوادروي را تا زمان خروج انان از هندوراس تامين نمايند و همچنين رييس جمهور السالوادور خواهان پرداخت غرامت به السالوادوري هاي اوراه شده نيز بود كه اين درخواست هيچگاه توسط دولت هندوراس پذيرفته نشد.

در اين جنگ هر دو كشور از هواپيماهاي موتور پيستوني قديمي مربوط به جنگ چهاني دوم و جنگ كره استفاده نمودند كه از ان جمله ميتوان به جنگنده هاي Cavalier F-51D Mustangs و F4U-1, -4 و -5 Corsairsو T-28A Trojans و AT-6C Texans و حتي ميتوان به هواپيماي ترابري C-47 Skytrains اشاره كرد كه توسط اسالوادور به هواپيماي بمب افكن تبديل گشته بود.


[size=18][color=blue]سرانجام جنگ[/color][/size]


در پايان هر دو طرف درگير اين جنگ متحمل خسارات و تلفات زيادي گشتند.بيش از 300 هزار نفر الساوادوري بي خانمان گشتند و بسياري نيز مجبور به بازگشت به خاك وطن خود شدند در حاليكه دولت السالوادور هيچ استقبالي از انان به عمل نياورد.

پس ار گذشت چند سال اكثر مهاجران السالوادوري ساكن هندوراس به سرزمين خود بازگشتند و باعث اضافه شدن جمعيت و فقير تر شدن مردم السالوادور شدند.

السالوادور متحمل 900 كشته نظامي و غير نظامي در اين جنگ شد و اين جنگ اولين و اخرين جنگي بود كه نيروهاي نظامي السالوادور تا كنون در ان شركت نمودند.

تلفات هندوراس نير در اين نبرد 4 روزه شامل 100 كشته نظامي و 2000 كشته غير نظامي بود.

[size=18][color=blue]امار جنگ[/color][/size]

تاريخ جنگ : 14–18 جولاي 1969

منطقه درگيري : منطقه مرزي ميان دو كشور هندوراس و السالوادور

نتيجه جنگ : پيروزي نظاميان السالوادور و در پايان عقب نشيني نيروهاي السالوادور از خاك هندوراس بر اثر فشار سازمان كشور هاي امريكايي

استعداد نظامي دو طرف

السالوادور : 30 هزار نيروي زميني و 1000 نفر نپرسنل يروي هوايي

هندوراس : 23 هزار نفر نيروي زميني و 600 نفر پرسنل نيروي هوايي

تلفات دو طرف

السالوادور : 900 كشته نظامي و غير نظامي

هندوراس : 2100 نفر كشته نظامي و غير نظامي




تهيه و ترجمه از Hexman.military.ir[/align]
  • Upvote 12

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسیار جالب بود.
خسته نباشید . منتظر خواندن مطالبی دیگر از این دست هستم.
به بخش جنگ های معاصر منتقل شد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.