Recommended Posts

چند كاريكاتور در مورد ليبي كه ديدنش خالي از لطف نيست

http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1267371

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=18]اسناد سازمان اطلاعات مصر سوزانده شد [/size]
تعدادی از افسران ارشد اطلاعاتی و امنیتی مصر که در زمان رژیم "حسنی مبارک" دیکتاتور سابق مصر مرتکب هزاران جنایت و تخلف شده بودند، روز گذشته هزاران سند و مدرک موجود در ساختمان مرکزی اطلاعات و امنیت این کشور را در آتش سوزاندند.
اخبار رسیده از قاهره حاکی از آن است که اسناد و مدارک موجود در ساختمان سازمان اطلاعات و امنیت مصر سوزانده شد.

به گزارش خبرگزاری پانا، تعدادی از افسران ارشد اطلاعاتی و امنیتی مصر که در زمان رژیم "حسنی مبارک" دیکتاتور سابق مصر مرتکب هزاران جنایت و تخلف شده بودند، روز گذشته هزاران سند و مدرک موجود در ساختمان مرکزی اطلاعات و امنیت این کشور را در آتش سوزاندند.

بدون شک هدف از چنین کاری امحا مدارک جنایت های صورت گرفته در زمان دیکتاتوری حسنی مبارک بوده است تا در صورت بازداشت مقامات ارشد رژیم سابق و محاکمه آنان، هیچ سند یا مدرکی دال بر ارتکاب این جنایات در دست نباشد.

گفته می شود این اسناد و مدارک علاوه بر اینکه اسناد جنایت های این سازمان بوده، مدارک فسادهای مالی کلان و نیز شکنجه های بازداشت شدگان سیاسی دوران رژیم سابق را نیز شامل می شد.

در همین حال شاهدان عینی ضمن تأیید به آتش کشیدن ساختمان اطلاعات و امنیت این کشور، اعلام کردند: تعدادی از معترضان که تلاش کردند با هجوم به ساختمان مانع از ادامه آتش سوزی شوند، با تیراندازی افسران امنیتی مواجه شدند. این افسران حتی اجازه نزدیک شدن خودروهای آتش نشانی را ندادند.

از سوی دیگر فرماندهی پلیس قاهره ضمن تأیید این خبر اعلام کرد که نیروهای پلیس این ساختمان را محاصره کرده تا مانع از فرار افسرانی شوند که این اسناد و مدارک را به آتش کشیده اند.

http://www.tabnak.ir/fa/news/152026/اسناد-سازمان-اطلاعات-مصر-سوزانده-شد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=justify][b][color=darkred]جنگنده‌هاي قذافي شهر "سرت " را بمباران كردند[/color][/b]

[color=blue] جنگنده‌هاي رژيم قذافي امروز شهر "سرت " در شمال ليبي را بمباران كردند.[/color]

به گزارش مانيتورينگ فارس به نقل از شبكه الجزيره، جنگنده‌هاي رژيم قذافي مواضع نيروهاي انقلابي در شهر سرت را بمباران كردند و جاده‌هاي اطراف اين شهر را هدف قرار دادند.

همچنين منابع بيمارستاني در "مصراته " اعلام كرده‌اند كه 18 نفر در درگيري‌هاي امروز كشته شده‌اند و هواپيماهاي قذافي با پخش كردن اعلاميه بر سر مردم نسبت به پيوستن به نيروهاي انقلابي هشدار دادند.

الجزيره در ادامه اعلام كرد، درگيري در شهر "بن جواد " و "لانوف " نيز به شدت ادامه دارد و تعقيب گريز بين مردم و نيروهاي قذافي در جريان است و اعتراضات در شهر طرابلس نيز برپا شده ولي نيروهاي قذافي به شدت مردم را سركوب كردند.

از سوي ديگر بخش اعظم مناطق نفت خيز ليبي با سقوط دو منطقه مهم بن جواد و لانوف از كنترل قذافي خارج شده و شاهرگ اقتصادي ليبي در اختيار انقلابيون قرار گرفته است.

آخرين اخبار حاكي از آن است كه 11 نفر در درگيري‌هاي امروز در لانوف كشته شده‌اند كه يكي از افراد كشته شده روزنامه نگاري فرانسوي است.

همچنين در حمله هوايي به شهر لانوف يك خودرو كه حامل تعدادي از انقلابيون بود هدف قرار گرفت و 4 تن كشته شدند.

منبع: خبرگزاري فارس
http://www.farsnews.net/newstext.php?nn=8912151382

[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ای کاش میشد چند تایی موشک دوش پرتاب میدادیم به انقلابیون لیبی. فکر کنم باهاشون میشه ایم میراژهای زاقارته غذافی را نابود کرد. مردم بدبخت لیبی چی میکشند از دست سلاح های فرانسوی. لعنت بر سارکوزی icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
از بعد اقتصادي به نظر من روسيه اصليترين بازنده اين وقايع در منطقه بود ! و اين هم عاقبت تصميم گيري ها و برنامه ريزي هاي كوتاه مدت منفعت گرا ست .

حدود 1 ميليارد دلار فروش با وظعيت نامشخص به يمن ! وعده چند ده ميلياردي اعراب ! 4 ميليارد قرار داد نامشخص با رژيم حاكم بر ليبي و قرار دادهاي لغو شده با ايران ! ....

تا روسها باشن ديگه با ما بدقولي نكنند ! ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]ای کاش میشد چند تایی موشک دوش پرتاب میدادیم به انقلابیون لیبی. فکر کنم باهاشون میشه ایم میراژهای زاقارته غذافی را نابود کرد. مردم بدبخت لیبی چی میکشند از دست سلاح های فرانسوی. لعنت بر سارکوزی[/quote]

بيش باد !

زياد هم نگران دوشپرتاب نباش ! عكس مال ليبي هست . بگفته بچه ها استرلا 2

[url]http://gallery.military.ir/albums/userpics/20110303_LIBYA-slide-PZ8G-jumbo.jpg[/url]

===================================

گزارش شده گروهي از مبارزان ليبيايي كه بين 500 تا 1000 نفر هستند از غرب به سمت طرابلس پيش روي مي كنند و در مسير خود كنترل شهرهاي راس لانوف و برقع ( Brega) را بدست آورده اند .
محمد سمير ، يك سرهنگ نظامي كه علي الظاهر فرماندهي اين گروه از مبارزان را به عهده دارد ، در گفتگو با خبرنگار AP ، نياز نيروهاي خود را به تجديد قوا و پشتيباني و تسليحات سنگين اعلام نموده است .

منبع :

[url]http://www.ajc.com/news/nation-world/libyan-rebels-try-to-862961.html[/url]

===================================

خدا اين قذافي را لعنت كنه ! چرا با مردمش اينجوري مي كنه ! جز دعا چكار از دست ما بر مي آد !

اين خبر پائيني مال زاويه هست ! زاويه خيلي به طرابلس نزديكه و در شرق طرابلس قرار داره ،

ظرف چند روز گذشته مرتب به شهر حمله شده ، شهر را مثل گروزني در چچن توصيف مي كنند . نيروهاي قذافي با ستونهاي تانك به شهر حمله مي كنن و خانه هاي مردم را به گلوله مي بندن . شهر مرتب دست به دست مي شه ! تك تيراندازان قذافي مردم را هدف قرار مي دن ! icon_cheesygrin علي الظاهر شهر هنوز دست نيروهاي مردمي هست .


[url=http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/africaandindianocean/libya/8364939/Libya-On-the-frontline-during-the-bloody-battle-for-Zawiya.html]http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/africaandindianocean/libya/8364939/Libya-On-the-frontline-during-the-bloody-battle-for-Zawiya.html[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=18]«فدائیان صدام» به لیبی می روند [/size]
تنها عضو ارشد باقی مانده رژیم بعث سابق عراق طی اظهاراتی از اعزام نیروهای معروف به "فدائیان صدام" به لیبی خبر داد.

به گزارش پانا، "عزت ابراهیم الدوری" معاون "صدام حسین" دیکتاتور سابق عراق که تنها عضو متواری و باقی مانده حزب سابق بعث به شمار می رود طی اظهاراتی اعلام کرد: نیروهای "فدائیان صدام" برای حفاظت از نظام لیبی به این کشور اعزام خواهند شد.

"عزت ابراهیم الدوری" با صدور بیانیه ای رسمی، به تمجید از "معمر قذافی" دیکتاتور لیبی پرداخت و او را "برادر شجاع" نامید که در برابر تهدیدهای خارجی و غربی مقاومت کرده است. دشمنان فعلی لیبی، امپریالیسم صهیونیستی است که با دیگر شروران جهان دست به یکی کرده است و در پی حمله به لیبی و اشغال این کشور است. آنان به دنبال تبدیل کردن لیبی به عراقی دیگر هستند.

در پایان گفتنی است "عزت ابراهیم الدوری" اکنون فرماندهی اکثریت نیروهای باقیمانده حزب بعث سابق عراق را در بر عهده دارد. محل پنهان شدن وی مشخص نیست اما برخی ها می گویند او در یمن دیده شده است. برخی دیگر مناطق جنوبی کشور سوریه که هم مرز با عراق است را محل مخفی شدن الدوری می دانند. گروهی نیز شهرهای سنی نشین عراق مانند فلوجه یا دیالی را محل پنهان شدن او اعلام کرده اند.
http://www.tabnak.ir/fa/news/152335/«فدائیان-صدام»-به-لیبی-می-روند

===============================================

[size=18]قذافي حاضر به كناره‌گيري مشروط شد [/size]
برخي منابع آگاه ليبيايي اعلام كردند كه «معمر قذافي»، رهبر اين حكومت براي تضمين خروج خودش و خانواده‌اش از ليبي به شوراي ملي موقت پناه برده است.

به گزارش ايلنا به تقل از روزنامه الشرق‌الاوسط ـ‌چاپ لندن‌ـ، اين منابع آگاه در بنغازي محل شوراي موقت ليبي كه اداره امور شهرها و مناطق آزاد شده را به‌عهده دارد، گفتند:«سرهنگ معمر قذافي، فردي را براي مذاكره با شوراي ملي موقت به بنغازي فرستاده و اعلام كرده كه آماده كناره‌گيري از قدرت و خروج از كشور است به شرط آن‌كه سلامت او و فرزندانش تامين شود.»

اين منابع افزودند: «قذافي شرايط را اين گونه تشريح كرده است كه كنگره مردمي عمومي (پارلمان قذافي) برگزار شود و قذافي كناره‌گيري خود و تسليم حاكميت به شوراي ملي را اعلام كند اما به شرط آن‌كه سلامت او و خانواده و همچنين دارايي‌هايش تضمين شود.

اين منابع در تماس با الشرق‌الاوسط گفتند: «از جمله شرايط قذافي اين است كه به او كمك شود به كشوري كه قصد دارد برود و از پيگردش در خارج از كشور و تحويلش به دادگاه‌هاي بين‌المللي چشم‌پوشي شود.

منابع ياد شده از واكنش شوراي ملي موقت خبري منتشر نكردند و فقط گفتند كه تاكنون به درخواست قذافي پاسخ مثبت يا منفي داده نشده است، ولي افزودند كه تمايل آنان اكنون مذاكره نكردن و رد هر گونه مذاكره‌ با قذافي تحت هر گونه شرايطي هستند.

برخي منابع نيز فاش كردند كه قذافي اقدام به توزيع اسلحه و مهمات در ميان جوانان هوادار خود در طرابلس كرده است و اين جوانان براي ايجاد رعب و وحشت در ساكنان طرابلس و حتي خبرنگاراني كه رژيم حاكم به پايتخت آورده در خيابان‌ها اقدام به شليك گلوله كردند.

http://www.tabnak.ir/fa/news/152351/قذافي-حاضر-به-كناره‌گيري-مشروط-شد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام به همه ی دوستان،
یک سری مطالب بود که خیلی دلم می خواست در ادامه ی بحث های قبلی بگم، ولی الان چندتا پروژه دستم رو بسته. با این همه، این جمله رو دلم نیومد نگم:

یادتون هست آقا میثم یک چیزایی می گفت؟ صد در صد تایید میشه!
icon_cheesygrin
چه کارایی می کنن! این برو بچس. :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اين القذافي آدم بامزه اييه . البته به خورده مشكل ذهني هم داره فك كنم. از كاراش هم كه همه خبر دارن . چادر زدن در نيويورك تا پاره كردن منشور سازمان ملل در صحن علني و محافظاي زن. اين آدم تا به حال دستور جهاد عليه 90 كشور جهان رو داده icon_cheesygrin از اسراييل و آمريكا گرغته تا سوئيس و ايران و ...:mrgreen:
چند تا عكس جالب ازش پيدا كردم كه بد نيست ببينين:

طرز ايستادن قذافي در بين رهبران اتحاديه عرب
http://www.bibaknews.com/fa/pages/?cid=12244

محافظان زن قذافي
http://www.niazerooz.com/News/40937

سخنراني قذافي با قباي پاره
http://alef.ir/1388/content/view/96945/

و چادر معروف قذافي
http://daphnecaruanagalizia.com/wp-content/uploads/2011/03/John-Dalli-with-Muammar-Gaddafi-in-1987.jpg

پاره كردن منشور سازمان ملل:
http://gaddafi.blogfa.com/post-24.aspx

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام مجدد.


الان 20:30 خبر جالبی گفت که فکر می کنم شنیدنش خالی از لطف نباشه.

درمورد گزارش آژانس درمورد پرونده هسته ای ایران یه چیزایی گفت که مفهومش اینه: آژانس هم با غرب همراه شده که فشار علیه ایران رو افزایش بده و مانعی مقابل گسترش نفوذ ایران در منطقه باشه!!!


برداشت آزاد.


یا حق

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=18]قذافی ها به دنبال جنگ داخلی/ اوباما در اندیشه حمله [/size]

سرویس بین الملل ـ سیر تحولات در لیبی حکایت از آن دارد که از یک سو قذافی به دنبال ایجاد نوعی جنگ داخلی برای از پا درآوردن انقلابیون است و از سوی دیگر غرب زمینه های دخالت نظامی در این کشور را فراهم می سازد.

به گزارش «تابناک»، در حالی که منابع آگاه از مخالفت شوراى ملى انتقالى ليبى با پيشنهاد مشروط «معمر قذافى» براى کناره‌گيرى از قدرت خبر می دهند و گفته می شود انقلابیون خود را به طرابلس نزدیک می کنند «الساعدی» یکی از پسرهای دیکتاتور لیبی در اظهاراتی تهدیدآمیز علیه مردم مسلمان این کشور مدعی شد که کناره گیری پدرش از قدرت منجر به وقوع جنگ داخلی در کشور خواهد شد.

بر پایه گزارش های منتشره، «قذافى» در پیامی به انقلابیون خواستار آن شده بود که کميته‌اى براى اداره‌ امور کشور بعد از کناره‌گيرى «قذافی» از قدرت تشکيل شود و مخالفان تضمين کنند که وى و خانواده‌اش به سلامت از کشور خارج شوند و تحت پيگرد قضايى قرار نگيرند اما در پی این درخواست، شوراى ملى انتقالى ليبی اعلام کرده است: اعطاى اجازه‌ کناره‌گيرى از قدرت به «قذافى» و رفتنش از کشور با تشريفات چشم پوشى از حقوق قربانيان جنگ وجنايت‌هاى ضد بشرى است.

اما «قذافی» که از مذاکره با انقلابیون نا امید شده تلاش دارد با راه انداختن جنگ داخلی و به ویژه درگیر کردن قبایل این کشور، پیروزی انقلابیون را به تاخیر انداخته و آخرین حربه هایش برای بقا را بکار گیرد.

در همین باره، «الساعدی» پسر «معمر القذافی»، روز گذشته در گفتگو با شبکه تلویزیونی«العربیه» ادعا کرد: قذافی نمی تواند به خواسته مخالفان عمل و از قدرت کناره گیری کند چرا که این امر منجر به جنگ داخلی در کشور خواهد شد.

وی با اشاره به انقلاب های مصر و تونس گفت: تمام قبائل لیبی و منطقه شرقی کشور مسلح هستند بنابراین اوضاع لیبی با کشورهایی همچون تونس و مصر که قیام ملت هایشان منجر به سرنگونی رئیس جمهورشان شد تفاوت دارد.

ساعدی مدعی شد: اوضاع داخلی لیبی از بعد جنگ داخلی بسیار خطرناک است و رهبری کشور باید نقش بسیار بسیار مهمی در آرام کردن اوضاع لیبی و قانع کردن مردم به نشستن بر سر میز مذاکره ایفا کند.

با وجود حملات بی رحمانه تانکها و جنگنده های رژیم قذافی به شهرهایی که در تصرف انقلابیون است و کشتار مردم بیگناه این شهرها، وی ادعا کرد: معمر القذافی به ارتش لیبی دستور ویژه ای صادر کرده است مبنی بر اینکه تنها از اماکن حیاتی و سرنوشت ساز دفاع کنند و برای مقابله با هر گونه دخالت خارجی آماده باشند. ارتش تاکنون فقط برای تامین امنیت مناطق حساس و حیاتی وارد عمل شده است و دخالت آن در گروی دستور معمر قذافی است و در صورتی که ارتش وارد عمل شود احتمال وقوع جنگ داخلی به وجود می آید.

ساعدی در ادامه ادعاهای خود با بیان اینکه ارتش در بحران کنونی لیبی دخالتی نداشته است هشدار داد در صورتی که قبائل با یکدیگر وارد جنگ شوند این کشور به سومالی دوم تبدیل خواهد شد.

این گزارش می افزاید: با ادامه بحران در لیبی غرب و به ویژه آمریکا در تلاش است تا با آماده ساختن افکار عمومی جهانی زمینه حمله به لیبی را فراهم سازد، این در حالی است که حمله هر نیروی خارجی به لیبی به نوعی کمک به «قذافی» خواهد بود تا بتواند با وصل کردن قیام انقلابیون به عوامل خارجی سران قبایل را با خود همراه سازد.





«باراک اوباما»، رئيس جمهورى آمريکا در کنفرانس خبرى با «جوليا گيلارد»، نخست وزير استراليا در کاخ سفيد گفت: من پيام آشکار خود را به اطرافيان معمر قذافى، ‌رهبر ليبى ارسال مى دارم. اين افراد خود بايد حرکت آتى شان را انتخاب کنند اما بايد بدانند براى هرگونه خشونتى که در هرکجاى اين کشور عليه مردم رخ بدهد، مسئول هستند.

وى افزود: همانطور که گفتم با ناتو درباره يک سرى گزينه‌ها عليه ليبى از جمله عمليات‌هاى نظامى رايزنى کرده‌ايم و دو طرف هنوز اقدام نظامى در قبال خشونت‌هاى غيرقابل قبول حاميان قذافى را در نظر دارند.

خبرگزارى «شينهوا» که این خبر را منتشر کرده افزود: اوباما همچنين در اين ديدار گفت که استراليا به آمريکا در اعمال تحريم‌ها عليه دولت ليبى پيوسته است و واشنگتن همچنان به نظارت بر خشونت‌ها و اقدامات بشر دوستانه در ليبى ادامه خواهد داد.

وى گفت: دستور تخصيص 15 ميليون دلار ديگر براى کمک به سازمان‌هاى امداد رسان در ليبى را صادر کرده است.

در همین راستا، رسانه های غربی از آماده شدن پیش نویس طرح منطقه ممنوعه پروازی بر فراز این کشور در شورای امنیت از سوی انگلیس و فرانسه خبر می دهند. پیش نویس طرح منطقه ممنوعه پروازی در لیبی برای جلوگیری از حمله جنگنده های رژیم قذافی به مردم این کشور آماده شده است.

نماینده لیبی در سازمان ملل متحد و معاون وی نیز از پیش نویس فرانسه و انگلیس حمایت کرده و از شورای امنیت خواسته اند تا با اعلام منطقه ممنوعه پروازی بر فراز لیبی از کشته شدن مردم این کشور جلوگیری کند.

نماینده فرانسه در شورای امنیت نیز شب گذشته اعلام کرد: رایزنی های گسترده ای را با دیگر اعضای این شورا برای تصویب طرح منطقه ممنوعه پرواژی بر فراز لیبی آغاز کرده است.

در همین رابطه روزنامه «نیویورک تایمز» نیز در گزارشی نوشت: با پیچیده شدن اوضاع در لیبی احتمال اقدام نظامی علیه این کشور از سوی آمریکا نیز افزایش یافته است.

«آندرس فوگ راسموسن»، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) نیز در سخنانی گفت: برای جهانیان دشوار است تا در برابر این جنایات بی تفاوت باشند.

«راسموسن» افزود: نمی توانم تصور کنم که جامعه بین المللی و سازمان ملل متحد در برابر جنایات رژیم قذافی که همچنان علیه مردم ادامه دارد، بی تفاوت باشند.

«ویلیام هیگ»، وزیر امور خارجه انگلیس نیز در مجلس عوام این کشور اعلام کرد: از ناتو خواسته شده تا بر روی گزینه های نظامی علیه لیبی تمرکز کند.

تلاش غرب برای مداخله نظامی در لیبی در حالی است که اکنون گفته می شود جز طرابلس حکومت «قذافی» بر دیگر مناطق این کشور تسلطی نداشته و هرچند نزدیک به یک سوم جمعیت لیبی 7 میلیونی در پایتختش قرار دارد اما شرایط در این شهر نیز بحرانی گزارش شده و این باور وجود دارد که با شکسته شدن فضای روانی حاکم بر این شهر مردم طرابلس نیز به صف انقلابیون خواهند پیوست.

گفتنی است بیش از دو سوم جمعیت لیبی را جوانان زیر 35 سال تشکیل می دهند که بیشتر آنها خواهان تغییر اساسی در کشورشان هستند و پس از شکست طرح «قذافی» برای همراه ساختن سران قبایل با ورود گسترده جوانان به صحنه اعتراضات، حکومت «قذافی» عملا در سراشیبی سقوط قرار گرفت.
http://www.tabnak.ir/fa/news/152620/قذافی-ها-به-دنبال-جنگ-داخلی-اوباما-در-اندیشه-حمله

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkred]"كمال هلباوي " در گفت‌وگوي تفصيلي با فارس خبر داد-3 و پاياني
[b]تعديل در پيمان "كمپ‌ديويد " با رژيم صهيونيستي[/b]
[/color]

[color=blue]عضو ارشد اخوان‌المسلمون با تاكيد بر اينكه هر پيماني كه بر اساس عدالت استوار نباشد قابل احترام نيست، از تعديل در پيمان "كمپ‌ديويد " با رژيم صهيونيستي در آينده خبر داد.[/color]

به گزارش فارس، قيام مردم مصر عليه رژيم ديكتاتوري حسني مبارك و خيزش مردم منطقه در مقابل رژيم هاي ديكتاتوري تحولات عميقي را در منطقه خاورميانه پديد آورده و اميدها را براي ايجاد حكومت هاي مردمي در منطقه زنده كرده است.

يكي از گروه‌هايي كه نقش مهم و حياتي را چه قبل و چه بعد از قيام مردم در تحولات كشور مصر ايفا مي كند، گروه اخوان المسلمون از قديمي‌ترين تشكل هاي اسلامي اين كشور است.

اخوان المسلمون در زمان دولت حسني مبارك اصلي‌ترين گروه معارض با حكومت اين كشور و در زمان قيام مردم نيز از جمله نيروهاي اصلي براي پيشبرد اين انقلاب محسوب مي‌شد و هم‎اكنون ميزان مشاركت اين گروه در دولت آينده مصر و نحوه تعامل آن با قدرت‌هاي منطقه‌اي به خصوص مصر از جمله مهمترين مسائل محافل سياسي و امنيتي محسوب مي شود.

دكتر كمال هلباوي از اعضاي قديمي گروه اخوان‌المسلمون محسوب مي‌شود و تاكنون نيز سمت‌هاي مختلفي را در اين گروه به‎عهده داشته است.

حضور اين شخصيت قديمي اخوان‌المسلمون در تهران براي شركت در كنفرانس تقريب مذاهب فرصتي را فراهم كرد تا گفت‌وگويي صميمي با وي درباره اين تشكل قديمي، رويكرد آن به انقلاب اسلامي و همچنين سوابق فعاليت هاي مبارزاتي وي و نيز تحولات داخلي اين كشور پس از سرنگوني مبارك در بعد از ظهر يك روز زمستاني داشته باشيم.

* آيا امكان كودتاي نظامي در مصر وجود دارد؟
فكر نمي‌كنم چنين حادثه‌اي اتفاق بيفتد. البته ممكن است آمريكا و اسرائيل بخواهند كه در مصر كودتايي رخ دهد اما مردم همراه و حامي شوراي عالي نيروهاي مسلح هستند. اين ملت هرگز اجازه نخواهند داد كه كودتاي نظامي عليه انقلابشان رخ دهد.


* گفته مي‌شود نظاميان مصري اقتصاد اين كشور را بدست دارند. نظر شما در اين زمينه چيست؟
اين موضوع صحت ندارد. البته حسني مبارك به برخي افسران پاداش‌هايي داده است. اما اين نظاميان افراد فاسدي نيستند. اما طبقه مرفه و سرمايه‌دار كه در مصر بوجود آمده به خاطر اقدامات جمال و سوزان مبارك (پسر و همسر حسني مبارك) است. اكنون اين طبقه از وضعيت كنوني ناراضي هستند چرا ارتش عليه جمال مبارك و طبقه سرمايه‌دار وارد عمل شده ‌است.


* هدف سفر برخي از مقامات غربي از سفر به مصر و ديدار با مقامات و سياستمداران اين كشور چيست؟
غربي‌‌ها از تحولات و تغييراتي كه در مصر رخ داد، ناراحت و نگران هستند. كشورهاي غربي بويژه آمريكا، انگليس و اسرائيل مي‌خواهند به ارتش فشار وارد كنند. دومين علت سفر غربي‌‌ها اين است كه مي‌خواهند تحقيق كنند كه چطور انقلاب مصر بوقوع پيوسته است و علل و عوامل آن چيست. سومين علت آن است كه غربي‌ها مي‌خواهند بدانند نقش اسلامگراها در آينده مصر چگونه خواهد بود. همچنين مي‌خواهند بداند كه روابط اخوان‌المسلمون با ايران چگونه است و تاثيرات انقلاب اسلامي ايران بر انقلاب مصر چيست و اگر اسلامگرايان به قدرت برسند چه اتفاقي خواهد افتاد. البته هيات‌هاي غربي كه به مصر سفر مي‌كند نگران اين هستند كه حقوق مسيحيان و قبطي‌ها چه مي‌شود.


* سياست عملي رژيم صهيونيستي در قبال انقلاب مصر را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
تل‌آويو از اين واهمه ندارد كه در مصر انقلابي به وقوع پيوسته است. نگراني اصلي رژيم صهيونيستي اين است كه پيمان كمپ ديويد لغو و انتقال سوخت به اسرائيل متوقف شود و ملت مصر از حماس و طرفداران آن حمايت كند. در حقيقت، رژيم صهيونيستي از حزب‌الله لبنان، جنبش حماس و جماعت اخوان‌المسلمون مصر مي‌ترسد.


* پيمان كمپ ديويد در زمان "انور‌السادات " به امضا رسيد و رژيم مبارك بر مفاد آن پايبند بود. اكنون چه سرنوشتي در انتظار اين پيمان است؟
اين پيمان بر اساس ظلم و فساد منعقد شده است و بر محور عدل استوار نيست. هرگز مصر جديد پيماني را نمي‌پذيرد كه بر اساس عدالت نباشد. شما مي‌دانيد در طول تاريخ بسياري از پيمان‌ها از بين رفته يا تغيير يافته‌اند. چنانچه پيماني بر اساس عدالت باشد، قابل احترام است، در غير اين صورت نمي‌توان آن را محترم و قابل پذيرش محسوب كرد.


* شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر اعلام كرده به تمام قراردادها و پيمان‌هايي كه در زمان رژيم حسني مبارك منعقد شده پايبند است.
اين شورا اعلام كرده كه مصر به تمام پيمان‌هاي خود پايبند است اما انقلاب، خواستار تعديل اين پيمان است و انشاءالله آنها را تعديل خواهد كرد. خوب، چگونه اين تعديل صورت خواهد گرفت؟
رژيم صهيونيستي پايبند قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد نيست و فلسطينيان را آواره كرده، ديوار حائل احداث و قدس را اشغال كرده و به سياست شهرك‌سازي خود در مناطق فلسطيني‌نشين ادامه مي‌دهد. تمام اينها برخلاف قطعنامه‌هاي شوراي امنيت و قوانين بين‌المللي است. بنابراين امكان ندارد در سايه چنين ظلم‌هائي پيمان كمپ ديويد به حيات خود ادامه بدهد. ولي چنانچه حقوق از دست رفته ملت فلسطين به آنها بازگشت و فلسطينيان نسبت به آن رضايت داشتند، ممكن است پيمان‌هايي كه ميان قاهره - تل‌آويو به امضاء رسيده مورد پذيرش ملت مصر قرار بگيرد.


* شما مي‌دانيد از لحاظ قوانين بين‌المللي قراردادها و پيمان‌هائي كه ميان دو كشور منعقد مي‌شود با تغيير دولت از بين نمي‌روند و دولت جديد بايد به آنها پايبند باشند حال چطور پيمان كمپ ديويد لغو خواهد شد؟
مسكو در زمان شوروي سابق بزرگترين قدرت جهان محسوب مي‌شد اما در برابر افغان‌ها شكست خورد. تاريخ تغيير مي‌كند و دولت‌ها دچار دگرگوني مي‌شوند و قدرت‌هاي بزرگ از ميان مي‌روند. اكنون امپراتوري ايران، يونان، روماني كجا هستند؟ قدرت‌هاي بزرگ تغيير مي‌كنند. وقتي كه در مصر، يمن، بحرين، تونس انقلاب شد اسرائيل نتوانست از بروز اين قيام‌هاي مردمي جلوگيري كند.


*چشم‌انداز انقلاب مصر را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
مصر نيازمند سازندگي است و فكر مي‌كنم انقلاب مردم مصر گام گذاشتن در اين مسير است و انقلاب اول اين راه است نه آخر آن. انقلاب بايد به پيشرفت علمي و تكنولوژي كشور منجر شود. همانطوري كه انقلاب اسلامي ايران سبب پيشرفت اين كشور شد. همچنين انقلاب بايد حقوق بشر، آزادي‌ها فردي و اجتماعي شهروندان مصري را تضمين كند. اين انقلاب بايد از توانمندي‌هاي زياد مصريان در سراسر جهان استفاده و از قشر آسيب‌پذير اين كشور حمايت كند. مصر نيازمند كار زياد است تا آينده خود را بسازد. سياست اقتصادي انقلاب بايد به گونه‌اي باشد كه در مصر جديد توليد بيشتر از مصرف باشد و از لحاظ سياست خارجي بايد به سمتي برود از فشارهاي آمريكا و سلطه اين كشور خارج شود و استقلال مصر را تضمين كند.


*چه تفاوتي ميان قانون اساسي مصر جديد با رژيم حسني مبارك وجود دارد؟
قانون اساسي كه در رژيم مبارك بر كشور حاكم بود بر محور شخص حسني مبارك و خانواده او استوار بود. اين قانون رياست جمهوري حسني مبارك را تضمين كرده بود و ديگران اجازه نمي‌داد كه به اين سمت دست پيدا كند. اين درحالي بود كه حسني مبارك تلاش مي‌كرد كه حكمراني را براي پسرش به ارث بگذارد اما قانون اساسي جديد، آزادي‌هاي فردي و اجتماعي را براي تمام مصري‌ها تضمين كرده است و آنان مي‌توانند خود را براي احراز پست رياست جمهوري نامزد كنند.


*آيا لائيك‌ها هم مي‌توانند نامزد رياست جمهوري شوند؟
تمام اتباع مصري حتي لائيك‌ها مي‌توانند نامزد پست رياست جمهوري شوند. در اينجا مناسب است به اين نكته اشاره كنم كه حسني مبارك لائيك بود و فردي متدين يا ملي‌گراي خوبي نبود اما فردي مستبد بود . چشم طمع به ثروت‌هاي مصر داشت.


*معيار و شاخص‌ انقلاب مردم مصر چيست؟
تمام شعارهايي كه در اين انقلاب مطرح شد، شعارهاي اسلامي بودند. آزادي، كرامت، حقوق بشر، مساوات و عدل كه در شعارهاي مردم به گوش مي‌رسيد، تماما برخاسته از آموزه‌هاي اسلامي است. از آنجا كه بعضي‌ها از اسلام شناخت درستي ندارند، اين‌چنين مطرح مي‌كنند شعارهايي مردم مصر در تظاهرات خود سر دادند شعارهاي غير ديني و ليبرالي بود ولي در حقيقت اين شعارها اسلامي است.


*تركيب دولت آينده مصر را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
در اولين مرحله يك دولت مشاركتي با حضور گروه‌هاي سياسي مصر، قدرت را در قاهره بدست خواهد گرفت. چرا كه به مردم نمي‌توان چيزي را تحميل كرد اما وقتي كه مردم از اسلامگراها بخواهند و پارلمان نيز برنامه‌هاي اخوان‌المسلمون را پذيرفته و با مردم همراه باشد،آنگاه شيوه حكومت به صورت اسلامي خواهد شد.به قدرت رسيدن چنين حكومتي از اصول بنيادين دموكراسي است. چرا كه بيشتر مردم اسلام را انتخاب كردند بايد اسلام حاكم شود.


*برنامه شما براي آينده مصر چيست؟
اولين برنامه ما آموزش و تربيت جوانان است چرا كه در مصر فقط اخوان‌المسلمون است كه جوانان را بر اساس اصول، مبادي ارزش‌ها، اخلاق و رفتار تربيت مي‌كند. هدف از اين آموزش‌ها آماده كردن جوانان براي مشاركت در سرنوشت آينده كشور است.
دومين برنامه اخوان‌المسلمون، استقلال مصر از هرگونه سلطه كشورهاي خارجي و اشخاص و گروه‌هاي داخلي است.
سومين برنامه ما پاكسازي جامعه از فساد اخلاقي، مالي و اقتصادي و سياسي است. چهارمين برنامه اخوان‌المسلمون تضمين آزادي‌هاي فردي و اجتماعي است. به طوري كه تمام شهروندان مصري بتوانند در روند سياسي كشور خود مشاركت داشته باشند. شايد يكي از اين برنامه‌هاي آينده اخوان‌المسلمون اين باشد هنگامي كه رقابت‌هاي انتخاباتي پارلماني آينده شروع ‌شود، معيارهاي خوبي تعيين و اعلام كند تا فرد فاسدي به پارلمان راه پيدا نكند.


*آيا شما برنامه خاصي براي دولت و پارلمان آينده مصر داريد؟
تمام احزاب و گروه‌هاي سياسي براي آينده مصر برنامه خاصي دارند اما در شرايط كنوني اين گروه‌ها و احزاب سياسي به دنبال برنامه‌هاي خاص خود نيستند. آنها بر اصول كلي توافق كرده‌اند كه انقلاب بر روي آنها تاكيد دارد. اگر اين اصول كلي به اجرا در آمد آنگاه رقابت بين گروه‌هاي سياسي در خصوص برنامه‌هاي خاص آنها از بين خواهد رفت.


*شما گفتيد از جمله برنامه‌هاي اخوان‌المسلمون حفظ استقلال اين كشور است حال با توجه به اينكه قاهره نيازمند كمك‌هاي مالي و اقتصادي آمريكاست چطور مصر مي‌تواند استقلال خود را حفظ كند؟
ما به همين دليل مي‌گويم كه مصر بايد استقلال داشته باشد. اخوان‌المسلمون معتقد است به منظور دستيابي به استقلال كشور ما بايد بيشتر بر توليد تكيه داشته باشيم. در اينجا بايد به اين نكته اشاره كنم كه كمك‌هاي مالي و اقتصادي آمريكا بيشتر به جيب حسني مبارك و اطرافيان او مي‌رفت نه ملت مصر. بنابراين ما نيازي به كمك‌هاي اقتصادي واشنگتن نداريم. چرا كه بهاي گازي كه به صورت ارزان به رژيم صهيونيستي فروخته مي‌شود يا اموالي كه حسني مبارك به يغما برده مي‌تواند ملت مصر را از كمك‌هاي اقتصادي آمريكا بي‌نياز كند. ملت مصر نياز به اين كمك‌ها ندارد و خواستار آن نيست.
اخوان‌المسلمون خواهان استقلال مردم مصر است و اينكه مردم در عرصه‌هاي كشاورزي و صنعتي خودكفا شوند و همانند ملت‌هاي مستقل همچون ايران زندگي كند، در اينجا مي توانم بگويم كه ايران نقش مثبتي در انقلاب مصر داشته باشد و اين موضوعي است كه امام خامنه‌اي در خطبه‌هاي نمازجمعه تهران به آن اشاره فرمودند.


*در شرايط كنوني ممكن است آمريكا و كشورهاي غربي ايران را به نفوذ در مصر متهم كنند نظر شما در اين زمينه چيست؟
ملت مصر مردم ايران را مي‌شناسند و درك خوبي نسبت به انقلاب اسلامي ايران دارد. زيرا ايران تحت رهبري امام خميني(ره) و آيت‌الله خامنه‌اي به پيشرفت هاي خوبي دست يافته است. در حقيقت، ملت مصر هيچ مشكلي با جمهوري اسلامي ايران ندارد. به همين دليل است كه بنده پيشنهادمي‌كنم ايران هيأت‌هايي را براي مذاكره يا شوراي عالي نيروهاي مسلح به قاهره اعزام كند. ايران مي‌تواند هيأت‌هاي فني، اقتصادي و علمي براي كمك به انقلاب مردم مصر به اين كشور اعزام كند. مصر آماده پذيرش كمك‌هاي ايران است.


*شما مناسبات آينده ايران و مصر را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
اين روابط بهبود پيدا خواهد كرد و اكنون كليد بهبودي مناسبات تهران و قاهره زده شده است. شما مي‌دانيد شوراي عالي نيروهاي مسلح براي اولين بار به 2رز‌مناو ايراني اجازه داد تا از كانال سوئز عبور كند. اين نشانگر شروع خوب و موفقيت‌آميز در مناسبات مصر و ايران است. چرا كه هيچ منع قانوني براي برقراري روابط با ايران وجود ندارد. اما آنچه كه تاكنون مانع برقراري مناسبات قاهره - تهران شده بود، حسني مبارك و فساد حاكم بر رژيم آن بود. اكنون من از مقامات ايران مي‌خواهم كه با شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر تماس داشته باشند و اعلام همكاري كنند و فصل نويني در مناسبات دو كشور بگشايند. همچنين با انقلابيون مصر تماس بگيرند و از انديشمندان و متفكران مصري دعوت كنند و درباره چشم‌انداز روابط تهران - قاهره با آنان به گفت‌وگو بنشيند.

منبع: خبرگزاري فارس
http://www.farsnews.net/newstext.php?nn=8912101294

-----------------------------------------------------------------------------

[color=darkred][b]نخستین گام مصر براى بهبود روابط با ایران[/b][/color]

[color=blue]با تغییر احمد ابوالغیط، وزیر امور خارجه به جا مانده از دوران حسنى مبارک، رئیس جمهورى سابق مصر و روى کار آمدن چهره‌اى که مورد تایید یا بهتر بگوییم نامزد اپوزسیون و جوانان جمع شده در میدان التحریر قاهره است، مى‌توان گفت که مصر یک گام براى بهبودى رابطه با ایران به جلو برداشته است. البته این بدان معنا نیست که نبیل العربى، فردى که جانشین ابوالغیط شده، فردى ضد غربى خواهد بود و همه معادلات سیاسى جارى در این کشور را به هم مى‌ریزد ولى قطعا این فرد با توجه به پرونده‌اى که دارد ضد ایرانى نیز نخواهد بود.[/color]

- نبیل العربی به عنوان وزیر امور خارجه مصر روی کار آمد. مردی که با اسرائیل سازگار نیست و بی میل به بهبود رابطه با تهران و دمشق هم نخواهد بود.

چهل و هشت ساعت پیش مصر دومین دولت خود در کمتر از شش هفته را تشکیل داد. این دولت مرد جدیدی را در جامه وزیر امور خارجه دارد که طبق شواهد امر قرار است بر اسرائیل سخت تر بگیرد و رابطه با تل آویو را از دوران حسنی مبارک پرتنش تر شود. نخست وزیر تازه منصوب مصر عصام شرف است در حال و هوایی کابینه خود را چید که مصر هنوز هم آرامش را تجربه نمی کند و مشاجره میان جریان های دموکراسی خواه و نیروهای ارتش ادامه دارد . معترضان مصری با وجود رفتن مبارک هنوز مطالبات خود را محقق شده نمی بینند و به چاقو و چماق مجهز هستند. ارتش هم تمام تلاش خود را برای حفظ خویشتن داری به کار برد اما اوضاع هر روز در مصر نابسامان تر می شود. بسیاری از تحلیل گران از ماجرای مصر با عنوان انقلاب نیمه تمام یاد می کنند.

شورای نظامی که از زمان رفتن حسنی مبارک قدرت را در مصر در اختیار دارد اواخر هفته گذشته عصام شرف را به عنوان نخست وزیر معرفی کرد تا شاید به سر و صداهای معترضان پایان داده باشد. مطالبه معترضان مصری عیان است: دولتی باید در راس قرار بگیرد که هیچ سیاستمداری از دوران حسنی مبارک در ان فعالیت نداشته باشد . آخرین بار در واپسین روزهای ماه ژانویه بود که حسنی مبارک برای بستن دهان معترضان و به خانه بازگرداندن آنها کابینه را خانه تکانی کرد.

تغییر نخست وزیر شاید چندان به چشم مصری ها نیامد اما رفتن مردی که وزیر امور خارجه دیکتاتور بود و بعد از اعتراض ها همچنان نماینده مصر در محافل دیپلماتیک می تواند تا حدی نقش آب بر آتش را بازی کند. احمد ابوالغیظ که تا همین چهل و هشت ساعت پیش جامه وزارت بر تن داشت جای خود را به دیپلماتی داد با نام و نشان نبیل العربی. دیپلماتی که چند روز پیش از رفتن حسنی مبارک اعتبار خود را با پیوستن به معترضان احیا کرد. العربی با همین حرکت جایگاه خود را در شورای نخبگان که برای اداره امور کشور پس از حسنی مبارک تعیین شد باز کرد. شورایی که قرار است کشور را به سمت دموکراسی پیش ببرد.

از هم اکنون تجزیه و تحلیل های شخصیت العربی آغاز شده است . وی بخشی از تیمی بود که بر سر میز مذاکره با اسرائیل در کمپ دیوید نشست. همین پیشینه تاریخی کافی است تا ما را مجاب کند که او به تعهدات مصر به اسرائیل پایبند خواهد بود. مصطفی کمال السید از اساتید دانشگاه علوم سیاسی قاهره در این خصوص می گوید: العربی هم در آن تاریخ و هم در این دوره با برخی موضع گیری های انور سادات در قبال مساله فلسطین و اسرائیل مشکل داشت . او این اختلاف را شفاهی نیز بر زبان رانده بود . او تا کنون بارها تاکید کرده که حضور اسرائیل در سرزمین های اشغالی را نمی پذیرد.

این استاد دانشگاه در این خصوص می گوید: افکار عمومی در مصر به دنبال موضع گیری جدی تر در مقابل اسرائیل هستند. العربی هم بی شک در همین مسیر قرار خواهد گرفت. او بی شک در جایگاهی نیست که بتواند همان هزینه ای را پرداخت کند که دولتمردان حسنی مبارک به دلیل حمایت از اسرائیل وادار به پرداخت شدند. دولت حسنی مبارک در جنگ میان اسرائیل و حماس در غزه در سال 2009 میلادی مرزهای خود با غزه را بست و خشم مسلمانان را برانگیخت.
العربی همچنین مزیت دیگری هم برای مصری های پس از مبارک دارد. او به برقراری رابطه با تهران متمایل تر از خاندان مبارک است. بهبود رابطه با دمشق را می پسندد و بی میل به گفتگو با حزب الله لبنان هم نیست .

با این تفاسیر به نظر می رسد که مصر جدید نمی تواند متحدی قابل اطمینان برای ایالات متحده در منطقه باشد. در زمان حسنی مبارک مصر در حقیقت برادرخوانده واشنگتن در منطقه و بیخ گوش اسرائیل بود . منصور العیسوی که وزارت حساس کشور را بر عهده گرفته قرار است مراقب تظاهرات و تحریکات عمومی در مصر باشد. سرویس های خبری تاکید دارند که وزیر کشور قرار است در کوتاه ترین زمان ممکن برای وضعیت فوق العاده اعلام شده در مصر هم کاری بکند. به گفته این منابع قرار است تنها رسالت نیروهای امنیتی در این کشور مبارزه با ترور باشد و تمام. معترضان اصرار دارند که آژانس تحقیقات امنیتی که تنها برای سرکوب معترضان تعریف شده بود باید منحل شود. این نهاد مسئولیت بسیاری از شکنجه ها در زمان حسنی مبارک را بر عهده داشت . بسیاری از افسران و چهره های فعال در این نهاد پس از آنکه شایعه انحلال آن به گوش رسید به خارج از مرزهای مصر گریختند. سربازان مصری عقب ایستادند و یورش مردم به سازمان اطلاعات را نگاه کردند. اسنادی که به یغما رفت و انها که زیر دست و پا له شد . البته یک روز پس از این حادثه زمانی که مردم برای دومین بار دورتادور ساختمان را احاطه کردند، کاسه صبر سربازان لبریز شد و به شلیک هوایی برای متفرق کردن انها متوسل شدند.

[b]بی اعتمادی به ارتش[/b]
در قاهره برای نخستین بار از زمان آغاز ناآرامی ها نیروهای امنیتی با معترضان وارد برخورد فیزیکی شدند . البته سرویس های امنیتی این برخورد را تکذیب کرده و ادعا می کنند که لباس شخصی ها دست به این حرکت زده اند. این لباس شخصی ها هم به گفته شاهدان عینی از مناطقی هستند که حزب دموکرات ملی حسنی مبارک در ان مناطق برو و بیایی برای خودش دارد .
محمود سالم وب لاگ نویس و فعال سیاسی در این خصوص می گوید: باید به دولت جدید فرصت نفس کشیدن بدهیم. برخی مردم در این روزها آسیب دیده اند و این نفرت و دلخوری سیاسی می تواند بعدها به خصومت تبدیل شود . مردم عادی اما خواهان عبور ما از این وضعیت هستند. چهل و هشت ساعت پیش ارتش مجوز ورود 22 وب لاگ نویس و فعال صلح را به درون این نهاد نظامی داد تا برای آنها تشریح کند که ارتش همچنان کنار ملت است و نه دولت. مصری ها اما تاکید دارند که ما به این ارتش اندک اطمینانی نداریم.
واشنگتن پست 6 مارس

--====================================================================
[i]دیگر رسانه ها //[/i]

با تغییر احمد ابوالغیط، وزیر امور خارجه به جا مانده از دوران حسنى مبارک، رئیس جمهورى سابق مصر و روى کار آمدن چهره‌اى که مورد تایید یا بهتر بگوییم نامزد اپوزسیون و جوانان جمع شده در میدان التحریر قاهره است، مى‌توان گفت که مصر یک گام براى بهبودى رابطه با ایران به جلو برداشته است. البته این بدان معنا نیست که نبیل العربى، فردى که جانشین ابوالغیط شده، فردى ضد غربى خواهد بود و همه معادلات سیاسى جارى در این کشور را به هم مى‌ریزد ولى قطعا این فرد با توجه به پرونده‌اى که دارد ضد ایرانى نیز نخواهد بود.

نبیل العربى، کسى است که از ابتداى انقلاب ژانویه 2011 به جمع انقلابیون مصر پیوست. سخنرانى‌ها و مصاحبه‌هاى او باعث شد تا جوانان مصرى به او اعتماد کرده و او را به عنوان یکى از چهره‌هاى مورد حمایت خود مطرح کنند. به گونه‌اى که هنگامى که جوانان انقلابى ائتلاف 25 ژانویه، یعنى همان کسانى که انقلاب مردمى میدان التحریر را رقم زدند به مذاکره با هیئت نظامى که مسئولیت دوره انتقالى مصر را بر عهده دارند، نشستند نام او را براى وزارت امور خارجه مصر مطرح کردند. در سایت خبرى این ائتلاف موسوم به شباب السفیر، نام العربى در کنار عصام شرف، فردى که جوانان مصرى براى جانشینى احمد شفیق، نخست‌وزیر سابق مطرح کردند، به چشم مى‌خورد. هنگامى که عصام شرف به میدان التحریر آمد تا به قول خودش راى اعتمادش را علنا از مردم بگیرد به خصوص که پارلمان منتخب مردم نیز برگزار نشده، نبیل العربى نیز در کنار او بود. زمانى که سوت و کف حاضران میدان التحریر نخست‌وزیر جدید و هیئت همراه او را به وجد آورد و به او علنا راى اعتماد داد.

نام نبیل العربى از مذاکرات کمپ‌دیوید در سال 1978 بر سر زبان‌ها افتاد. وى در آن زمان رئیس اداره قانونى وزارت امور خارجه مصر بود. از همان موقع نسبت به برخى بندهاى توافق‌نامه کمپ‌دیوید که انور سادات، رئیس جمهورى اسبق مصر و بطرس بطرس غالى، وزیر امور خارجه وقت این کشور با مقامات اسرائیلى امضا کردند، انتقاد داشت. ولى انتقادهاى او که حتى یک مرتبه در خلال مذاکرات کمپ‌دیوید در گروه مصرى به مشاجره کشیده شد، هیچ گاه مورد اعتناى وزیر امور خارجه و رئیس جمهور وقت قرار نگرفت.

با این حال این رفتار او باعث نشد تا دستگاه دیپلماسى مصر او را از دستگاه دیپلماسى کشور کنار بگذارد. به همین دلیل بین سال‌هاى 1987 تا 1991 نماینده ویژه مصر در ژنو شد و از سال‌1991 تا 1999 نیز نمایندگى مصر در نیویورک را بر عهده گرفت.

العربى پس از آن از وزرات امور خارجه بازنشسته مى‌شود. پس از بازنشستگى در دستگاه قضایى بین‌المللى فعالیت جدیدى را آغاز مى‌کند و خیلى زود به یک از چهره‌هاى مطرح در دستگاه قضایى بین‌المللى تبدیل مى‌شود. این سابقه این امکان را براى او به وجود ‌آورد که به یکى از چهره‌هاى محبوب و مورد قبول جامعه مصرى تبدیل شود. وى از سال 2001 تا 2006 قاضى دادگاه بین‌المللى بود و هم‌زمان عضو گروه قانون بین‌المللى سازمان ملل از سال 1994 تا 2001 و عضو دادگاه بین‌المللى دائمى لاهه از سال 2005 تا 2010 بود.

العربى زمانى خود را از مخالفان دولت مبارک نشان داد که در انتقاد به سیاست خارجى و دستگاه دیپلماسى مصر مقالات و یادداشت‌هاى شدید اللحنى را در روزنامه‌هاى مختلف مصرى از جمله الشروق و الیوم السابع منتشر کرد. از جمله موارد انتقادى وى موضوع محاصره غزه بود که دستگاه سیاست خارجى مصر را به دلیل انفعال در پرونده غزه و آنچه وى تسلیم مصر در برابر خواسته‌هاى رژیم صهیونیستى براى محاصره غزه خواند، به باد انتقاد گرفت.

در یادداشت العربى در این باره که در روزنامه الشروق چند روز پس از انقلاب 25 ژانویه جوانان مصر در میدان التحریر نوشته، آمده است: «لازم است در سیاست خارجى کشورمان تجدید مظر کنیم. دیگر وقت آن رسیده که با توجه به اصول علمى که بتواند ما را به اتخاذ تصمیم‌هاى صحیح و کارساز که ماحصل مطالعه تمامى جوانب یک مسئله خاص است، خانه تکانى گسترده‌اى در دستگاه سیاسى مصر دهیم تا سیاست خارجى‌اى مدرن مطابق با متغیرهاى قرن بیست و یکم و دنیاى جدید بنا شود. دیگر زمان این که تصمیم‌ها بر اساس نیات یک فرد خاص اتخاذ شود، سپرى شده است. اکنون دیگر وقت آن رسیده که وزارت امور خارجه را عده‌اى کارشناس و متخصص که تصمیم‌هاى کلان سیاسى کشور را در یک تصمیم‌گیرى جمعى و نه فردى، اتخاذ مى‌کنند اداره شود.»

وى در ادامه یادداشتش محاصره غزه را تقبیح مى‌کند و مى‌نویسد: «لیاقت مصر نیست که با اتخاذ تصمیم‌هاى مرتجعانه یا مغایر با تمامى اصول قوانین بین‌المللى که توسط دستگاه سیاست خارجى کشور گرفته مى‌شود مثل موضعى که مصر در برابر محاصره غزه اتخاذ کرده که با تمامى قواعد بین‌المللى مغایرت دارد و محاصره شهروندان حتى در دوران جنگ را تقبیح و ممنوع مى‌کند، بیش از این خدشه‌دار شود. اتخاذ چنین سیاست‌هایى که به امنیت ملى و جایگاه تاریخى مصر مربوط است تنها باعث تخریب وجه مصر و تمدن ریشه‌دار آن مى‌شود.»

این یادداشت چهره محبوب مرد 76 ساله سیاست خارجى مصر را نزد جامعه مصرى به اندازه‌اى ارتقا داد که جوانان 25 ژانویه او را نامزد خود براى وزارت امور خارجه مصر کردند.

[b]نگرانى اسرائیل[/b]

مواضع روشن و صریح العربى در برابر سیاست‌هاى اسرائیل به خصوص موضوع غزه باعث شده تا انتخاب او به سمت وزارت امور خارجه مصر باعث نگرانى اسرائیلى‌ها شود. روزنامه یدیعوت احرونوت در سرمقاله روز دوشنبه 7 مارس در این باره نوشت: «وزیر امور خارجه جدید مصر کسى است که اسرائیل را به قتل مردم متهم کرده است. او همان کسى است که در درگیرى‌هاى عربى – اسرائیلى قاضى دادگاه بین‌المللى بود و از جمله قضاتى بود که بر سر ساخت دیوار حائل میان اسرائیل و فلسطین در سال 2003 به مخالفت برخواست و تحرکاتى را علیه اسرائیل آغاز کرد. العربى زمانى که اسرائیل همکارى با دادگاه بین‌المللى را رد کرد انتقادهاى شدیدى را متوجه اسرائیل کرد.»

یدیعوت احرونوت سپس به یکى از مصاحبه‌هاى العربى با یک روزنامه مصرى در اوت 2001 اشاره مى‌کند و مى‌نویسد: «وى در آن مصاحبه از جامعه عربى مى‌خواهد از اسرائیل به دلیل کشتار ملت فلسطین در خلال انتفاضه اقصى به مجامع قضایى شکایت کند تا مقامات اسرائیلى که وى آنها را جنایتکار نامید، محاکمه شوند.»

این روزنامه مطرح اسرائیلى در ادامه به مواضع ستیزه‌جویانه العربى در برابر اسرائیل اشاره مى‌کند و مى‌نویسد که تلاویو نباید انتظار داشته باشد العربى، وزیر امور خارجه جدید مصر همانند احمد ابوالغیط همکارى‌هاى گسترده‌اى با اسرائیل داشته باشد. سیاست‌هاى او به طور کل بسیار با سیاست‌هاى ابوالغیط تفاوت دارد

منبع: http://www.dolateyar.com/view-9824.html

-----------------------------------------------------------------------------

[color=darkred][b]افشاي اسنادي از دست داشتن جمال مبارك در انفجارهاي شرم الشيخ[/b] [/color]


[color=blue]روزنامه الجريده اسناد فوق‌ محرمانه‌اي را درخصوص دست داشتن پسران و وزير كشور دولت مبارك در انفجارهاي شرم الشيخ منتشر كرد.[/color]

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از اين روزنامه چاپ كويت، اين اسناد جديد نشان از آن دارد كه جمال مبارك و حبيب العادلي‌، وزير كشور دولت مبارك مسئول انفجارهاي شرم‌الشيخ در ژوئيه ‌٢٠٠٥ هستند كه به كشته شدن ‌٨٨ تن كه اكثرشان مصري بودند، منجر شد.

بر اساس اين اسناد اين انفجار بيشتر به دليل خواست جمال مبارك براي انتقام گيري از حسين سالم، تاجر مصري كه در كاهش دستمزد جمال مبارك در قرارداد صادرات گاز به اسراييل از ‌١٠ درصد تا ‌٥/٢ درصد نقش داشته برمي‌گردد.

ارزش اين قرارداد بالغ بر ‌٥/٢ ميليارد دلار بود.

بر اساس اين سند كه در تاريخ ‌٧ ژوئن ‌٢٠٠٥ تنظيم شده، رئيس يك تشكيلات محرمانه در داخل وزارت كشور به العادلي گفته است: ما با محمد هاشم، اسامه محمود، رأفت مصيلحي، زياد عبدالرحيم كه به نظر مي‌رسد نشستي داشته و بر تمامي بندهاي طرح ارائه شده جهت اجراي عمليات "وظيفه ‌٢٣١" توافق كرديم.

اين عمليات با استفاده از سه خودروي بمبگذاري شده در منطقه‌ي خليج نعمه اجرايي مي‌شد. قرار بود انفجارهايي در ورودي هتلي در تفرجگاهي در نزديكي هتل و در روستاي موفنبيك كه متعلق به حسين سالم بود، رخ دهد.

قرار بود اجراي اين عمليات در ساعات اوليه صبح ‌٢٣/٧/ ‌٢٠٠٥ صورت گيرد.

بر اساس اين سند قرار بوده اين گروه‌ها اقدام به انفجار اين خودرو‌ها كنند و خودشان نيز در داخل اين خودرو‌ها باشند تا هيچ اثري از آن‌ها باقي نماند.

در ادامه اين سند آمده است: ما از محمد هاشم خواستيم كه تجهيزات لازم را در روز ‌٢٠/ ‌٧/ ‌٢٠٠٥ در شرم الشيخ در محل قرار آماده كند.

گزارش دوم مربوط به اين انفجار تاكيد مي‌كند كه قرار بود املاك حسين سالم منفجر شود و نابود گردد.

بر اساس اين گزارش، جمال مبارك و حبيب العادلي در مقر خاص خود در شرم‌الشيخ با حضور محمد هاشم و اسامه محمود و ديگر اعضاي اين تشكيلات نشست داشته و بر تمامي بندهاي طرح اجراي عمليات وظيفه ‌٢٣١ در تاريخ ‌٢٠٠٥/١/٢٩ توافق كردند.

در ادامه اين گزارش سري آمده است كه تمامي اين عمليات از لحاظ نيروي انساني و فني براي زمان اجرا آماده بود.

نيروي انساني و تجهيزات لازم براي انفجار آماده شد و اين نيروها در زمان معين خود براي انجام عمليات در مراسم سالگرد انقلاب ‌٢٣ ژوئيه مصر آماده بودند.

اما گزارش سوم نشان مي‌دهد كه حبيب العادلي به عنوان رئيس اين تشكيلات زماني كه رهبر اين گروه يعني حسين صلاح اعلام كرد كه گروه‌هاي عملياتي به آنها خيانت كرده و آنها را فريب داده و مقرهاي انفجار را تغيير داده‌اند و قصد دارند مقرهاي ديگري غير از املاك حسين سالم را منفجر كنند، شوكه مي‌شود.

بر اساس اين گزارش ارائه شده به وزير كشور سابق مصر در تاريخ ‌٢٣ ژوئيه ‌٢٠٠٧ صبح روز ‌٢٣ در ساعت يك و ‌١٥ دقيقه سه انفجار در سه مقر شرم ‌الشيخ صورت مي‌گيرد. گروه‌هاي مسلح سه مقر مختلف به نام‌هاي هتل غزاله گاردن، بازار قديم در شرم‌الشيخ و مقر ميني بوس‌ها در نزديكي خليج نعمه را هدف قرار دادند. اين انفجار‌ها انتحاري نبوده بلكه از راه دور صورت گرفت و اعضاي اين گروه دستگير شده‌اند.

اين سه انفجار به طور همزمان رخ داد و موجب كشته شدن ‌٨٨ تن شد كه اكثرشان مصري بودند. هم چنين بيش از ‌٢٠٠ تن نيز زخمي شدند كه ‌١١ تن آنها انگليسي، شش ايتاليايي، دو آلماني، دو تركيه‌اي و يك شيليايي، يك اسراييلي و يك آمريكايي بودند.

منبع: ايسنا
http://isna.ir/isna/NewsView.aspx?ID=News-1730434

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام بچه ها

===============
خبر اومده كه اوباما عربستان ( :cry: ) را تحت فشار گذاشته تا شورشيان ( :cry: ) ليبي را با تسليحات آمريكايي مسلح كند . پول اين تسليحات را عربستان داده است . جواب عربستان معلوم نيست . قراره موشك هاي ضد تانك و موشك هاي زمين به هوا از طريق هوايي و در بن قاضي تحويل شورشيان (  :thinking: ) شود.

منبع :
[url]http://www.newser.com/story/113499/obama-presses-saudis-to-arm-libyan-rebels.html[/url]

==============
در مصر يكسري درگيريهاي مشكوك بين مسلمانان و مسيحيان اتفاق افتاده است . 4 كشته ( 3 مسيحي و 1 مسلمان )

[url=http://www.vancouversun.com/news/Death+toll+from+Egypt+religious+clash+rises/4408052/story.html]http://www.vancouversun.com/news/Death+toll+from+Egypt+religious+clash+rises/4408052/story.html[/url]

البته در هر انقلابي پيش مياد ولي بايد زود جلوي گسترش آن گرفته شود .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.