ColonelShak

قانون استفاده از بي‌سيم‌هاي اختصاصي و غير حرفه‌اي

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

قانون استفاده از بي‌سيم‌هاي اختصاصي و غيرحرفه‌اي (آماتوري)

ماده 1- براي داير كردن هر ايستگاه ارتباط راديوئي اختصاصي و يا غير‌حرفه‌اي بايد قبلاً از وزارت پست و تلگراف تلفن پروانه دريافت شود.

تبصره– ايستگاه ارتباط راديوئي عبارتست از يك يا چند فرستنده و گيرنده و ادوات مربوطه كه براي ارتباط راديوئي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

ماده 2- كساني مي‌توانند به عمليات راديوئي غيرحرفه‌اي اشتغال ورزند كه از وزرات پست و تلگراف و تلفن گواهي مخصوص اخذ نمايند.

تبصره– ارتباط راديوئي غير‌حرفه‌اي نوعي ارتباط راديوئي است كه به‌منظور خودآموزي علمي و عملي و بررسي‌هاي فني بين افراد مجاز برقرار مي‌گردد. استفاده‌ كننده از ارتباط راديوئي غيرحرفه‌اي كسي است كه به‌خاطر علاقه و ذوق شخصي به‌منظورهاي فوق بدون هيچ‌گونه نظر انتفاعي و يا سياسي به برقراري اين نوع ارتباط مبادرت مي‌نمايد.

ماده 3- از دارندگان پروانه كه بهره‌برداري مي‌نمايند ماهانه مبلغي به‌عنوان حق استفاده دريافت مي‌شود كه ميزان آن به پيشنهاد وزارت پست و تلگراف و تلفن به تصويب هئيت‌وزيران خواهد رسيد. سازمان‌هاي دولتي و استفاده ‌كنندگان ازارتباطات غيرحرفه‌اي ازمقررات اين ماده معاف هستند ودرسايرمواردنيز معافيت از پرداخت حق استفاده مذكور به تصويب هئيت‌وزيران خواهد بود.

تبصره 1- نماينده انحصاري كارخانه‌هاي خارجي سازنده دستگاه‌هاي فرستنده بي‌سيم و يا سازندگان داخلي مي‌توانند براي نمايش دادن طرز كار دستگاه‌ها به‌شرط رعايت مقررات منظور در آئين‌نامه با هر نوع دستگاه يك ارتباط آزمايشي كه جنبه بهره‌برداري نداشته باشد برقرار و از پرداخت ماهانه مقرر در اين ماده معاف باشند.

تبصره 2- مقاطعه‌كاران و موسساتي كه طرف قرارداد با سازمان‌هاي دولتي باشند بايد پروانه تحصيل كنند و مانند ساير دارندگان پروانه حق استفاده مقرر را پرداخت نمايند.

تبصره 3- تاريخ شروع بهره‌برداري از ايستگاه پانزده روز پس از صدور اجازه ترخيص از گمرك و يا تحويل از كارخانه سازنده به خريدار (با اجازه وزارت پست و تلگراف و تلفن) محسوب خواهد شد به‌استثناء مواردي كه دارندگان پروانه تاريخ ديگري را قبلاً به وزارت پست و تلگراف و تلفن اطلاع داده باشند.



ماده 4 – در موارد ضروري وزارت پست و تلگراف و تلفن مجاز است با تصويب هيأت دولت تمام يا قسمتي از مزاياي گواهينامه و يا پروانه ايستگاه را در تمام كشور و يا بعضي مناطق براي مدت معيني لغو نمايد و در اين موارد مراتب از طريق اعلان عمومي به اطلاع دارندگان گواهينامه و يا پروانه ايستگاه رسانده خواهد شد.

ماده 5- در صورت تخلف از مقررات و قوانين مربوط و يا از مشخصات و شرايط و خصوصيات مندرج در پروانه به تشخيص كميسيون فني سه نفري كه در آئين‌نامه پيش‌بيني خواهد شد وزارت پست و تلگراف مي‌تواند بر حسب مورد از كار ايستگاه جلوگيري و پروانه مربوط را لغو كند و يا استفاده از گواهينامه را موقوف سازد.

ماده 6- وارد كردن دستگاه‌هاي فرستنده بي‌سيم به كشور و خارج كردن آن‌ها از كشور و هم‌چنين ساختن يا واگذاري و هر نوع انتقال مالكيت دستگاه فرستنده بي‌سيم موكول به اجازه وزارت پست و تلگراف و تلفن خواهد بود.

ماده 7- وزارت پست وتلگراف و تلفن، كليه دستگاه‌هاي فرستنده و بي‌سيم را كه فاقد پروانه استفاده هستند و هم‌چنين دستگاه‌هائي را كه مدت اعتبار پروانه آن‌ها منقضي و يا پروانه آن‌ها به‌طور موقت لغو شده است براي جلوگيري از كار آن‌ها تا صدور يا تجديد پروانه ممهور به ‌سرب خواهد نمود.

ماده 8- در مواردي‌ كه مصالح امنيتي كشور ايجاب نمايد وزارت پست و تلگراف و تلفن مي‌تواند با تصويب‌نامه هيأت دولت دستور توقف كار هر ايستگاه فرستنده بي‌سيم را صادر نمايد.

ماده 9- به‌منظور مراقبت در حسن اجراي مقرات اين قانون و آئين‌نامه آن مأمورين مجاز وزارت پست و تلگراف و تلفن با اجازه دادستان مي‌توانند هر موقع دستگاه‌ها را در محل كار و يا هر محل ديگري با رعايت مقررات مربوط مورد بازرسي قرار دهند.

ماده 10- اشخاص زير به حبس تأديبي از يك تا شش ماه يا به پرداخت غرامت از پنج هزار ريال تا بيست هزار ريال محكوم مي‌شوند:

1- هركس بدون پروانه ايستگاه راديوئي تاسيس نمايد.

2-هركس بدون اجازه وزارت پست و تلگراف و تلفن دستگاه فرستنده وارد كشور يا از ‌آن خارج نمايد آن را در داخل كشور بسازد يا دستگاه فرستنده را مورد خريد و فروش قرار دهد.

3-هركس با ايستگاه غير مجاز عالماً و عامداً ارتباط راديوئي برقرار نمايد.

4-هركس پس از لغو پروانه و گواهي‌نامه و اخطار رسمي وزات پست و تلگراف و تلفن به عمليات خود ادامه دهد.

5-هركس از دستور صادره وزارت پست و تلگراف وتلفن موضوع ماده 8 اين قانون تخلف نمايد.

تبصره- در موارد مندرج در اين ماده در صورت تكرار جرم دستگاه فرستنده نيز به ‌نفع دولت ضبط خواهد شد.

ماده 11- اشخاص زير به پرداخت غرامت از دوهزار ريال تا بيست ‌هزار ريال محكوم مي‌شوند.

1-هركس ايستگاه ديگري را بدون موافقت وزارت پست و تلگراف و تلفن مورد استفاده قرار دهد.

2-هركس در ايستگاه بدون پروانه عالماً و عامداً مخابره راديوئي انجام دهد.

3-هركس از طول موج‌هاي غيرمجاز يا ثبت نشده در دفاتر وزارت پست و تلگراف و تلفن استفاده نمايد.

4-هركس بدون گواهي‌نامه به عمليات راديوئي غيرحرفه‌اي اشتغال ورزد يا با علم و اطلاع با افراد بدون گواهينامه ارتباط راديوئي بگيرد و يا به اشخاص بدون گواهينامه اجازه كار در ايستگاه بدهد.

5-هركس از مقررات و قوانين راديوئي و يا مشخصات و شرايط و خصوصيات مندرج در پروانه ايستگاه تخلف كند.

6-هركس عمداً دفتر گزارش كار ايستگاه را بر خلاف ترتيب مقرر وزارت پست و تلگراف و تلفن تنظيم كند و يا تمام يا قسمتي از عمليات خود را در دفتر ثبت ننمايد.

7-هركس پيام راديوئي مربوط به اشخاص ديگر را دريافت نموده آن را مورد استفاده قراردهد.

8-هركس باعلامت شناسايي مربوط به ديگران، خود و يا ايستگاه خود را معرفي نمايد.

9-هركس پس از انقضاء مدت اعتبار پروانه يا گواهينامه بدون كسب اجازه مجدد به‌كار خود ادامه دهد.

ماده 12- در صورتي‌كه اعمال مذكور در اين قانون مشمول مجازات‌هاي شديدتري در ساير قوانين باشد مجازات شديدتر اجراء خواهد شد.

ماده 13- آئين‌نامه اجرايي مواد اين قانون از طرف وزارت پست و تلگراف و تلفن تنظيم و پس از تصويب هيأت وزيران اجرا خواهد شد.

ماده 14- دولت مأمور اجراي اين قانون است.

قانون بالا مشتمل بر چهارده ماده و شش تبصره پس از تصويب مجلس سنا در تاريخ روز چهارشنبه پنج بهمن‌ماه 1345 در جلسه روز سه‌شنبه بيست ‌و پنجم بهمن‌ماه يك‌هزارو سي‌صد و ‌چهل ‌و ‌پنج شمسي مورد تصويب مجلس شوراي ملي قرار گرفت.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
کلنل جان نمی خوام خدایی ناکرده حالت رو بگیرم

اما دیگه این نسخه قدیمی شده و شما باید به سایت www.CRA.ir مراجعه بکنید و از قوانین رگولاتوری ایران ( سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ) تبعیت بکنید

یا علی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
يه زماني از تلفن بيسيم برد بلند ها( کره ايش) رو داشتيم تا سي چهل کيلومتر بردش بود !!!
بيرون شهر تو کوه و بيابون هم جواب ميداد بهتر از موبايل ....

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]کلنل جان نمی خوام خدایی ناکرده حالت رو بگیرم

اما دیگه این نسخه قدیمی شده و شما باید به سایت www.CRA.ir مراجعه بکنید و از قوانین رگولاتوری ایران ( سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ) تبعیت بکنید

یا علی[/quote]

حال گرفتن نداره پایان نامه که نیست تاپیکه داداش ! دیدم جاله موضوعش گفتم همه در اطلاع باشن ! همین شد بهانه ای که شما مارو اپدیت کردی در این بحث دستت طلا داداش . بی زحمت نسخه جدیدشو قرار بده . icon_eek

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]اشخاص زير به پرداخت غرامت از دوهزار ريال تا بيست ‌هزار ريال محكوم مي‌شوند[/quote]

طرف به خاك سياه ميشينه كه با اين جريمه سنگين!

فكر كنم مال زمان شاهه اين قانون!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جناب koochkooloo توی همه تاپیک ها داری شکلک میزاریااااااااااااا
می خوای تعداد پست هات زیاد بشه راه بهتری هم هست
........................
در مورد تاپیک
این جریمه ها که برای خیلی وقت پیشه!!!!!!
ولی بیسیم خیلی خوبه یه سری با چند تا از دوستان سه ماشینی رفتیم سفر سه تا بیسیم هم داشتیم دیگه بی نیاز از موبایل می شدیم کارومن خیلی راحت تر شد
راستی این بیسیم های واکی تاکی هم استفاده اش ممنوعه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام خدمت همه دوستان
من از اون تازه وارد های صفر کیلومتر هستم و امید وارم در محضر اساتید حسابی ساخته و پرداخته شوم.
راستی ایا بیسیم رو هم میشه مثل موبایل رد گیری کرد؟ icon_eek

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]ایا بیسیم رو هم میشه مثل موبایل رد گیری کرد؟ icon_eek[/quote]

آره.تقریبا تمام وسایل ارتباطی همراه رو میشه ردگیری کرد.البته بجز یکسری موارد بخصوص.اما اون چیزی که در دسترس عموم هست رو راحت میشه ردگیری کرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]کلنل جان نمی خوام خدایی ناکرده حالت رو بگیرم

اما دیگه این نسخه قدیمی شده و شما باید به سایت www.CRA.ir مراجعه بکنید و از قوانین رگولاتوری ایران ( سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ) تبعیت بکنید

یا علی[/quote]

حال گرفتن نداره پایان نامه که نیست تاپیکه داداش ! دیدم جاله موضوعش گفتم همه در اطلاع باشن ! همین شد بهانه ای که شما مارو اپدیت کردی در این بحث دستت طلا داداش . بی زحمت نسخه جدیدشو قرار بده . icon_eek[/quote]

سلام کلنل جان

من الان تو سایت گشتم و متاسفانه در قسمت رادیو آماتوری متن قانون بصورت کامل نبود، فقط مواردی که برای دریافت مجوز باید ارسال بشه گذاشته بود و مختصری توضیح اجمالی از قانون

باید بگم که این سایت سازمان تنظیم مقررات ناقص هست ولی با توجه به اینکه در تمام موارد تصویب قوانین یک نفر از وزارت اطلاعات و یا شورای عالی امنیت ملی وجود داره می شه فهمید که چقدر این قوانین جدی هست

در ضمن به تازگی نیروی انتظامی بعنوان پیمانکار این سازمان برای جمع آوری بی سیم ها و وایرلس های غیر مجاز معرفی شده

و در مورد این جریمه ها باید بگم که الان تا آنجایی که من می دونم جرایم تقریبا بین 5 میلیون تا 750 میلیون تومن هست البته با توجه به نوع جرم ممکنه از 6 ماه تا 15 سال حبس هم برای فرد خاطر ببرند ( حالا دوستان بگن چطوری این همه حبس سنگین، باید بگم که شما ممکنه از بی سیمی استفاده بکنید که در فرکانس مثلا نیروهای نظامی باشه و مثلا طرف می خواد تو نیرو انتظامی درخواست پشتیبانی بکنه ولی با فرکانس شما تداخل داره و جز بوق چیزی نمی شنوه و این باعث شهید شدن طرف می شه و شما علاوه بر دیه این فرد باید حبس هم بکشید. امیدوارم دوستان فهمیده باشند که استفاده از تجهیزات غیر مجاز هم چقدر خطرناک هست و هم چقدر دردسر داره )

البته اگر خواستی می تونی به قسمت مرکز اسناد مراجعه بکنی و در دو قسمت قوانین و مقررات و آیین نامه و بخشنامه ها بگردی شاید چیز بدردبخوری پیدا بکنی، آخه آرشیو کننده این سایت به اندازه بز نمی فهمه و یه چیزهایی رو یه جایی می گذاره که هیچ کس پیدا نکنه

یا علی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام دوباره و با عرض معذرت خواهی بابت دو پست متوالی

فکر کنم یه لینک درست از قوانین رادیو آماتوری پیدا کردم

[url=http://www.cra.ir/Portal/Home/Default.aspx?CategoryID=a956c1ef-0e0e-4145-ab87-9f24be7eaa1a]رادیو آماتوری[/url]

یا علی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]یه مدل بیسیم دیدم بردش 200 متر بود به اونا که دیگه کاری ندارن[/quote]


به آنها دیگه بی سیم نمی گن بلکه اسم آنها Walkie Talkie و معمولا برای کارهای کارگاهی کوچک استفاده می شن

ولی باید بگم که چرا اگر چیزی برد بالاتر از 13 متر داشته باشه باید واسش مجوز بگیری

در ضمن یه بخشی در سازمان تنظیم مقررات هست که کارش تایید نوع محصول و کشور سازنده است که شما دستگاهی رو که می خوای مجوز بگیری باید از آنها استعلام بگیری و ممکنه اصلا به آن دستگاه مجوز ندهند

یا علی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]یه مدل بیسیم دیدم بردش 200 متر بود به اونا که دیگه کاری ندارن[/quote]


به آنها دیگه بی سیم نمی گن بلکه اسم آنها Walkie Talkie و معمولا برای کارهای کارگاهی کوچک استفاده می شن

ولی باید بگم که چرا اگر چیزی برد بالاتر از 13 متر داشته باشه باید واسش مجوز بگیری

در ضمن یه بخشی در سازمان تنظیم مقررات هست که کارش تایید نوع محصول و کشور سازنده است که شما دستگاهی رو که می خوای مجوز بگیری باید از آنها استعلام بگیری و ممکنه اصلا به آن دستگاه مجوز ندهند

یا علی[/quote]
یه مدل هم پشت ویترین مغازه دیدم می گفت جفتی 280 تومن برد فضای بسته 6 کیومتر فضای باز 20 کیلومتر (البته فکر کنم این ارقامی که گفته بود نباشه)
توی شهر جوانرود(یکی از شهر های مرزی کرمانشاه) انواع اقسام بیسیم هست از برد کوتاه تا برد بلند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من یک جفت درام موتورلا باهاش میشه به یک شبکه وصل شد و گفت و شنید اگه فرکانسش را داشته باشی ولی به ظاهرش نگاه کنی انگار اسباب بازی هست مثل تاکی واکی پلیس ها هم نمیفهمند واقعی هست

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.