nasirirani

ايران به پنج كشور دارنده فناوري دستگاه گداخت هسته اي در جهان پيوست

Recommended Posts

[b]ایران با طراحی و ساخت دستگاه گداخت هسته ای به روش محصورسازی الکتروستاتیکی اینرسی با نام‏‎ IR-‎IECF ‎که در پژوهشکده فیزیک پلاسما و گداخت هسته ای پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای سازمان انرژی اتمی ‏ایران انجام شده است، به عنوان ششمین کشور دارنده این فناوری در دنیا دست یافت.[/b]

ایران با طراحی و ساخت دستگاه گداخت هسته ای به روش محصورسازی الکتروستاتیکی اینرسی با نام IR-IECF ، ششمین کشور دارنده این فناوری در دنیا شد.
دستگاه گداخت هسته ای بهار امسال در پژوهشکده فیزیک پلاسما و گداخت هسته ای پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای سازمان انرژیِ اتمی ایران طراحی و ساخته و در زمستان 89 ثبت اختراع شده است.

پیش از این کشورهای آمریکا، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و فرانسه، به این فناوری دست یافته بودند.

آمریکا اکنون با این روش در صدد انجام دادن واکنش گداخت هسته ای پیشرفته پروتون بور است.

بنا بر این گزارش، از جمله مزایا و قابلیت های دستگاه گداخت هسته ای می توان به محصورسازی یون ها به روش الکتروستاتیکی در مرکز دو کره هم مرکز، بیشینه ولتاژ کاری 135 کیلو ولت، بیشینه جریان الکتریکی 250 میلی آمپر، مقاومت الکتریکی پلاسما بیش از 1 مگا اهم، واکنش گداخت هسته ای D-D به صورت پیوسته، گسیل پیوسته بیش از6 10نوترون در هر ثانیه بر اثر فرایند گداخت هسته ای D-D و امکان گداخت هسته ای با هر سه نسل سوخت های گداخت هسته ای اشاره کرد.

دستگاه IR-IECF کاربردهای بسیاری دارد که این کاربردها کمک زیادی به فعالیت های علمی کشور خواهد کرد زیرا استفاده از این دستگاه تنها روش در جهان است که قابلیت گداخت هسته ای پیوسته p-11B را به صورت فرایند Radiation-Free دارد.

بر اساس گزارش سازمان انرژی اتمی، دستگاه گداخت هسته ای چشمه پیوسته نوترونی، چشمه پیوسته پروتون و چشمه پالسی و پیوسته اشعه ایکس سخت را تولید می کند و ایزوتوپ ها و رادیو ایزوتوپ های پزشکی برای تشخیص و درمان سرطان ها ، تریتیم و هلیوم 3 و سنگ ها و جواهرآلات اتمی از جمله محصولات آن است.

از میان دیگر قابلیت های ارزشمند دستگاه IR-IECF می توان فعال سازی نوترونی، فعال سازی پروتونی، ردیابی مواد منفجره پیشرفته، از بین بردن پسماندها و زباله های هسته ای با نیمه عمر بالا حاصل از فرایند های شکافت هسته ای، استحاله و از بین بردن مواد رادیواکتیو که عدد اتمی بالایی دارند، رادیودرمانی، بررسی خواص الکتریکی ، اپتیکی و مکانیکی جامدات، استریلیزه کردن تجهیزات پزشکی و صنایع غذایی، شناسایی و از بین بردن زباله ها و پسماندهای شیمیایی که به روش های دیگر امکان پذیر نیست ، نیروی پیشران سفینه های فضایی که در صنایع هوا فضا و موشکی کاربرد فراوانی دارد و راکتور تحقیقاتی گداخت هسته ای را نام برد.

http://www.irinn.ir/Default.aspx?TabId=55&nid=203443

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من یه بار تو تلویزیون شنیدم (شایدم اشتباه شنیده بودم) که یکی از مقامات گفته بود: ما الان شروع میکنیم که تا چند ساله دیگه به این فناوری برسیم.
واقعا چه سرعتی دارن 2 سال هم نشد، دستشون درد نکنه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام خدمت دوستان

این مسئله برای من حل نشده است.
قبلا هم یکبار دیگه اعلام کردن که میخوان این کارو انجام بدن و مارو متحیر کردن.
این رو دوستان به حساب عدم خودباوری نذارن لطفا. ولی آدم یه جورایی بهش توهین میشه

کلا کشورهایی که صاحب فناوری انرژی هسته ای هستن با ایجاد یک کونسرسیوم که متشکل از کشورهای آمریکا، فرانسه، ژاپن و یه چند کشور دیگه سالها است در حال کار بر روی فرآیندهای این فناوری نوین که از چرخه انرژی خورشید الگو گرفته هستن. این چرخه رو اصطلاحا Tomak Nuclear Energy مینامند. که ما به عنوان انرژی گداخت هسته ای میشناسیم.


تعجب من از اونجاست که این کشورها با وجود سالهای متمادی ای که از تحقیق و پژوهش بر روی این فناوری هستن ، هنوز از پیاده سازی اون عاجزند و ادعایی در این زمینه ندارند. ولی خوب ما بعد از شاید دو سال . . . . اونم با این بودجه، امکانات و پتانسیل؟؟؟

جالبه بدونین هزینه و وقتی که صرف این فن آوری شده بیش از پروژه بین المللی سرن (در فرانسه و سوییس )بوده

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام بر عزيزان
بله همون زمان هم گفتند كه با آمريكا در اين زمينه رابطه تحقيقاتي دارند و دستگاهي رو هم كه الان (اون زمان) در اختيار دارن از آمريكا وارد شده...
در ضمن مستر جان کسی نگفته ما فناوری گداخت داریم... گفتند که دستگاهش رو ساختیم... این دستگاه تقریبا یک راکتور تحقیقاتی کوچک هست که برای امور آزمایشگاهی استفاده میشه و با اونچه که شما توصیف کردید زمین تا آسمون فرق داره...و تکنولوژی پیچیده ای داره اما گفتم که یک یا دو نمونه از این دستگاه رو ایران از آمریکا خریده...
اين دستگاه به روش هاي متفاوتي ميتونه ساخته بشه كه يكي از بهترين روش ها يا بهترينش محصورسازی الکتروستاتیکی اینرسی هست كه خودش از تركيب محصورسازي با بارهاي الكترواستاتيكي و روش اينرسي ساخته ميشه.
بنده دقيقا بخاطر ندارم روش هاي ديگرش چي بودن(انتهاي ذهنمه دسترسي بهش ندارم... icon_eek ) اما اين با اون نيروگاه هسته اي كه قراره فكر كنم در جنوب فرانسه ساخته بشه زمين تا آسمون متفاوته و ايران ابدا چنين ادعايي نكرده.
مشكل ترين قسمت در ساخت اين دستگاه تا اونجا كه يادم باشه محصور كردن توان حاصل از گداخته چون هيچ ماده اي قادر به مقاومت در برابرش نيست(از نظر حرارت چون به پلاسما تبديل ميشه.)...به همين دليل از ميدان هاي مغناطيسي قوي (يكي از روش ها) براي مهار كردنش استفاده مي كنند.
موفق و شاد باشيد.
ياعلي

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عزيز من دنياي سياست وسيع تر از اونيه كه بيان ميشه...
واسه پول سياست تحقيق علم رابطه و...
دوسال پيش هم باهم در ارتباط بودند در كار تحقيقاتي...
icon_question icon_eek
موفق وشاد باشيد.
ياعلي

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تبريك عرض ميكنم به اميد پيشرفتهاي بيشتر ايران در تمام عرصه هاي علمي و فناوري icon_eek

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]ایران با طراحی و ساخت دستگاه گداخت هسته ای به روش محصورسازی الکتروستاتیکی اینرسی با نام‏‎ IR-‎IECF ‎که در پژوهشکده فیزیک پلاسما و گداخت هسته ای پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای سازمان انرژی اتمی ‏ایران انجام شده است، [color=red]به عنوان ششمین کشور دارنده این فناوری در دنیا دست یافت[/color][/quote]


[quote]در ضمن مستر جان کسی نگفته ما فناوری گداخت داریم[/quote]
خودتون مقایسه کنین
؟؟؟؟
ببین دوست عزیز جناب MKE
من همچین برداشتی دارم ولی دیگه خودتون میدونین
این بسیار روشنه که یه جورایی از عدم درک عمومی سوء استفاده میشه. آخه آمریکا میاد یه تکنولوژی های تک که فرا استراتژیک محسوب میشه رو به ما بفروشه؟؟؟
این دیگه یه سووال بزرگتره که شما باید جواب دید


منابع ما دارن ادعا میکنن که به فن آوری گداخت دست پیدا کردن. یعنی همجوشی. یعنی عکس زیر
من میگم. حالا حالاها کار داریم تا اونجا. ان شا ا. .. که راست میگن و من اشتباه میکنم

[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/aa/D-t-fusion.png[/img]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا من فكر ميكنم هنوز چيزي كه مي خوانو به دست نياوردن تنها به فن آوريش رسيدم؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در روش گداخت هسته اي(فيوژن) كه در سطح خورشيد هم انجام ميشه، معمولاً هيدروژن ها با برخورد به هم تبديل به هليوم ميشن و در اين تبديل، انرژي بسيار زيادي بصورت نور و گرما توليد ميشه.


بمب هايي كه با فناوري شكاف ساخته ميشن در مقابله بمب هايي كه با فناوري گداخت ساخته ميشن بيشتر شبيه شوخين تا بمب icon_eek
دوستان منظورم اين بود كه انرژي حاصل در گداخت به مراتب بيشتر از انرژي حاصل در شكافت هسته اي ست....
[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/21/CNO_Cycle.svg/600px-CNO_Cycle.svg.png[/img]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تا اونجایی که من میدونم گداخت هسته ای برعکس شکافت هسته ای و ترکیب این دو تا توی خورشید باعث ادامه ی حیات خورشید شده ( حداکثر استفاده از سوخت اونجام یارانه ای آخه icon_eek ) و تا اونجایی هم که اطلاعات من قد می ده اولین کشور تو این زمینه فرانسه بود بعدش ژاپن و بعدش آمریکا

ما هم چند سال پیش اعلام کردیم که به علمش دست پیدا کردیم و وارد فاز آزمایشگاهی شدیم ، فکر نمی کنم دوستمون اشتباه گفته باشه ولی خوب به هر حال خودتونم می دونید دیگه اخبار و یهجوری میگن ملت اعتماد به نفس شون بالا بره مگه بده؟ icon_question

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خب عزيز واضحه كه دستگاه گداخت كه يك وسيله ي آزمايشگاهي هست با نيروگاهش خيلي فرق داره... ما همين الانشم كه روي شكافت مسلط هستيم نمي تونيم يه نيروگاه ساده درست كنيم چه برسه به گداخت...
اينكه ما بدونيم هواپيما چيه و چطور كار مي كنه و يك مدل كوچك هم بسازيم دليل بر داشتن تكنولوژي ساخت هواپيما در كشور نيست... اين فناوري هم همينطوره.
آمريكا يه دستگاهي به ايران داده كه بتونه يكسري شبيه سازي و تحقيقات آزمايشگاهي باهاش انجام بده كه البته خود اون هم فناوري بالايي داره كه متخصصين ما تونستن ازش بسازن كه گامي روبه جلو براي پيشرفت در گداخت هسته ايه...
موفق و شاد باشيد.
ياعلي

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
كسي ادعا نكرده است كه "نيروگاه همجوشي در كشور ساخته شده است"!، براي ساخت نيروگاه همجوشي به تاسيسات عظيمي نياز است، مي توانيد به عكس هاي زير مراجعه كنيد.

http://mahdavi3d.persiangig.com/image/military/ITER.JPG
http://mahdavi3d.persiangig.com/image/military/iter_full.JPG
براي پي بردن به مقياس تاسيسات كافي است آن آدمي را كه آن پايين ايستاده پيدا كنيد.
البته خود اين تاسيسات هم يك طرح تحقيقاتي است!

لينك زير تجهيزات تكنولوژي IECF را نشان مي دهد.
http://iec.neep.wisc.edu/

در لينك زير يك كاربرد جالب نيز از اين تكنولوژي بيان كرده است : "كشف مين". البته ژاپني نوشته و من نفهميدم!
http://www.iae.kyoto-u.ac.jp/ksoshiki/senshin.html

براي اطلاعات بيشتر راجع به تكنولو‍ژي IECF به لينك زير برويد.
http://www.plasma-universe.com/Electric_glow_discharge

[quote]
یک یا دو نمونه از این دستگاه رو ایران از آمریکا خریده...
[/quote]

MKE گرامي آيا شما منبعي داريد كه اين حرفتان را اثبات كند يا اين كه فقط از جايي شنيده ايد؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام


دوست عزیز mahdavi3d ، بسیار اطلاعات مفیدی بود.متشکرم

ولی من هنوز رو این بحث دارم و نمیتونم قبول کنم.

[quote]بله همون زمان هم گفتند كه با آمريكا در اين زمينه رابطه تحقيقاتي دارند و دستگاهي رو هم كه الان (اون زمان) در اختيار دارن از آمريكا وارد شده[/quote]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.