xx222ir

كاوشگر 4 نخستين كپسول زيستي ايراني را با خود به فضا برد

Recommended Posts

فکر کنم میمون های اصلی را نگذاشته باشند درون کپسول زیستی. احتمالا این کاوشگر برای تست اولیه سامانه ها پیش از پرتاب میمون هاست. اون عروسک هم به احتمال قوی چیزی مشابه ماکت هایی است که در صنعت خودرو سازی برای تست برخوردها و فشارها ازش استفاده می شود. باید مملو از سنسور بوده باشد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان عمده ترین علت عقب موندگی صنعت ما نبود علم متالوژی و ساخت آلیاژ است وگرنه از نظر طراحی مشکلی نداریم- هنوز کشور فولاد آلیاژی را از بیرون خریداری میکند ، روزی که در صنعت متالوژی تقویت بشیم یک جهش صنعتی خواهیم داشت چه در صنعت نظامی چه در صنعت فضایی

متالوژی هم رشته ی نویی در کشورمون و متاسفانه بازار کار نداره ولی کلید ساخت تجهیزات نظامی و صنعتی همین رشته است

2 تا چرخ دنده رو در نظر بگیرید یکیش 10 سال کار میکنه که ساخت خارج ولی یکیش که ساخت داخل 6 ماه خراب میشه همه چیزشون هم عین هم فقط آلیاژ به کار رفته است که متفاوت
همین مثال توی تمامی صنایع مخصوصا صنایع نظامی صدق میکنه

من رشتم مهندسی صنایع است خیلی دوست دارم بدونم دستگاه هایی که تجهیزات نظامی داخلی رو تولید می کنن در چه سطحی هستند ؟!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام
من فكر كنم مي خواستند فشاري كه به كپسول وارد ميشه رو تست كنند تا براي سلامتي ميمون مشكلي پيش نياد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سرپرست سازمان فضايي ايران در گفت وگو با ايرنا:
[size=24]'كاوشگر4' گام بلند ديگري براي تسخير فضا/كدام ايراني 5 سال ديگر به فضا مي رود؟ [/size]

تهران-ساعت 11:28 روز سه شنبه 24 اسفند 89، رويداد بزرگ ديگري در ايران چشم جهانيان را خيره كرد، 'كاوشگر 4' نخستين كپسول زيستي ايران را با رمز 'يا فاطمه معصومه(س)' با خود به فضا برد.

هنوز چند هفته از رونمايي كاوشگر 4 توسط دكتر 'محمود احمدي نژاد' رييس جمهوري نگذشته بود كه كاوشگر 4 وارد فاز عملياتي شد، اين نشان داد كه ايران فقط هسته اي نيست، قدرت برتر منطقه اكنون در عرصه هاي مختلف علمي و هوا و فضا پيشگام است.
پس از اين رويداد بزرگ علمي- تحقيقي دكتر 'حميد فاضلي'سرپرست سازمان هوا و فضا در مقابل خبرنگار سياسي ايرنا نشست تا جزئيات بيشتري از اين دستاورد بزرگ را تشريح كند.

[b]**پرتاب كاوشگر 4 كاملا موفقيت آميز بود[/b]

دكتر حميد فاضلي با اشاره به پرتاب نخستين كپسول زيستي ايران به فضا در روز سه شنبه24 اسفند سال جاري گفت: نخستين كپسول زيستي ايران در ساعت 28/11 دقيقه به دليل مصادف شدن اين روز با رحلت حضرت معصومه(س) با رمز 'يا فاطمه معصومه' به فضا پرتاب شد.
سرپرست سازمان هوا و فضا يادآوري كرد: در زمان رونمايي اين كاوشگر، در روز فناوري فضايي كه با حضور رييس جمهور صورت گرفت اعلام كرديم كه ما قبل از پرتاب كاوشگر اصلي كه حامل موجود زنده به فضا است، پرتابي آزمايشي و زير سيستمي خواهيم داشت تا زير سيستم هاي مربوط به اين سامانه را به طور كامل مورد ارزيابي عملكرد قرار دهيم و امروز خوشحاليم كه اين امر تحقق يافت.
فاضلي در ادامه به سيستم ها و زيرسيستم هاي آزمايش شونده در اين پرتاب اشاره كرد و گفت: سكوي پرتاب، موتور، وزنه تنظيم ارتفاع و بالكهاي كنترلي، سيستمهاي الكترونيك و مخابراتي (تله متري)، مجموعه حسگرها و تجهيزات صدور فرمان جدايش، مجموعه جدايش موتور و دماغه، مجموعه بازيابي شامل شليك كننده، از جمله سيستم ها و زير سيستم هاي آزمايش شونده در پرتاب كاوشگر 4 بود.
وي ساز وكار رهاساز، چترهاي ترمزي و اصلي، ايستگاههاي زميني تله متري و داده تصويري، مجموعه ايستگاههاي مكان ياب (رنجينگ)، سازه و پوششهاي حرارتي، كپسول زيستي و سامانه هاي پشتيباني حيات (با كمك شبيه سازي موجود زنده) را از ديگر بخش هاي مورد آزمون در اين پرتاب دانست.

[b]**پرتاب كاوشگر 4 بسيار موفقيت آميز بود[/b]

دكتر فاضلي با تاكيد بر اين كه اين پرتاب بسيار موفقيت آميز بود، افزود: اين محموله در يك زاويه پرتاب 87 درجه تا ارتفاع 120 كيلومتري و با وزن محموله 250 كيلوگرم پرتاب شد.
سرپرست سازمان هوا و فضا افزود: در اين آزمايش عمليات پيچيده و گسترده رنجينگ شامل 15 خودرو عملياتي و دو فروند هلي كوپتر در وسعتي بيش از 300 كيلومتر براي اولين بار آزمايش و هدايت شد.
فاضلي گفت: تمامي مراحل جدايش و فرود آمدن محموله به وسيله چتر نجات توسط دوربين هايي كه زير كلاهك نصب شده بود، دريافت و ثبت شد.
وي با بيان اين كه در اين پرتاب ايستگاه هايي براي مكان يابي پيش بيني شده بود گفت: سه ايستگاه مكان يابي براي تعيين موقعيت، مسير پرواز حامل و محموله در اين سامانه طراحي و استقرار داده شد.
وي عملكرد اين ايستگاه ها را مثبت ارزيابي كرد و گفت: اين ايستگاه ها عملكرد خوبي داشتند، اطلاعات را به خوبي ثبت و ضبط كردند كه اين اطلاعات هم اكنون توسط متخصصان مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است.

[b]**به جاي موجود زنده از يك عروسك ميمون استفاده كرديم[/b]

فاضلي با اشاره به اين كه در اين محموله موجود زنده شبيه سازي شد، گفت: تجهيزات پشتيباني حيات نيز در اين پرتاب به عنوان كار مانوري مورد استفاده قرار گرفت تا براي سال آينده كه قرار است موجود زنده واقعي را در كپسول زيستي قرار دهيم مراحل آزمايشي را به خوبي طي كرده باشيم.
فاضلي گفت: اين عروسك ميمون معادل وزني همان ميموني كه قرار است سال آينده توسط كاوشگر 4 به فضا پرتاب شود را داشت و ما تمامي تجهيزات ثبت علائم و پشتيباني حيات را در اين موجود غير زنده شبيه سازي كرديم.
وي گفت: بعد از پرتاب، اين محموله پس از 20 دقيقه با چتر نجات به زمين فرود آمد و سپس يك تيم پايش محيط براي پيدا كردن اين محموله عمليات گسترده اي انجام داد.

[b]**كاوشگر 4 سه حلقه داشت[/b]

فاضلي با بيان اين كه كاوشگر 4 شامل سه حلقه بود گفت: در حلقه نخست، چتر نجات قرار داشت، در حلقه بعدي اين سامانه خدمات الكترونيك و مخابراتي و در حلقه سوم محموله زيستي جاسازي شده بود.
فاضلي اظهار داشت: با وجود اين كه موجود زنده در اين محموله وجود نداشت، اما كاملا مايل بوديم از سيستم توليد اكسيژن و حذف co2 اطمينان حاصل كنيم از اين رو از يخ خشك كه co2 جامد است استفاده كرديم.
سرپرست سازمان هوا و فضا گفت: ما تمام تلاشمان اين بود كه موجود زنده در اين محموله دچار آسيب نشود و اين موجود سالم به زمين برگردد، از اين رو بازگشت محموله براي ما بسيار مهم بود.
فاضلي افزود: ما پس از اين آزمايش، داده هاي مربوط در كاميپوتر پرواز و جعبه سياهي كه در محموله تعبيه بود را كاملا مورد تجزيه و تحليل قرار خواهيم داد.
وي ازجمله نتايج و دستاوردهاي اين پرتاب را عملكرد صحيح موتور حامل كاوشگر و سكوي پرتاب، عملكرد دقيق سيستم الكترونيكي شامل ارسال داده و تصوير از ارتفاع 120 كيلومتري سطح زمين، ارسال و اجراي مطمئن و دقيق فرامين جدايش دماغه، موتور و چترها، عملكرد موفق سيستم بازيابي و سامانه هاي كاهنده سرعت در بازگشت محموله به زمين عنوان كرد.

[b]**پرتاب اصلي كاوشگر 4 سال آينده صورت مي گيرد[/b]

وي تاكيد كرد: پرتاب اصلي موجود زنده توسط كاوشگر 4 در سال آينده انجام خواهد شد.
سرپرست سازمان هوا و فضا با اشاره به اين كه قدم بعدي تكرار پذيري مسير قبلي براي آمادگي بهتر براي پرتاب اصلي است گفت: ما به تمامي اهداف پيش بيني شده دست يافته ايم و بايد در قدم هاي بعدي بايد قطر حامل و ارتفاع را بيشتر كنيم.
وي با اشاره به اين كه هم اكنون وزن محموله زيستي بين 5/2 تا 3 كيلوگرم است گفت: در مراحل بعدي وزن اين محموله را بيشتر مي كنيم تا بتوانيم به وزن انسان برسيم.

[b]**طي پنج سال آينده انسان را به فضا خواهيم فرستاد[/b]

فاضلي افزود: بر اساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته طي پنج سال آينده خواهيم توانست يك محموله حاوي يك انسان را تا ارتفاع 200 كيلومتري زير مدار به فضا بفرستيم به اين ترتيب از معدود كشورهايي خواهيم بود كه توانستند انسان را تا ماورا جو پرتاب كنند و بعد از آن نيز تلاش مي كنيم تا انسان را به مدار نيز بفرستيم.

گفت وگو از سميه لاري

http://irna.ir/NewsShow.aspx?NID=30304386

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بنده هم تبريك عرض مي كنم
ولي نمي دانم چرا اين همه بي خبر و با حداقل پوشش رسانه اي!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام دوستان
ميشه لطفا در مورد تست هايي كه احتمالا ميشه بگين چي هست و براي چي؟ و آيا براي تست حتما بايد يه موجود زنده رو فرستاد و امكان شبيه سازي نيست؟ ممنون از اطلاع رساني دوستان...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بدليل تحريم ميمون از طرف كشور هاي آفريقايي تا خودكفايي در بخش ميمون و ميمون سازي از عروسكهاي چيني كه مشمول تحريم نيستن استفاده خواهيم كرد :mrgreen: icon_cheesygrin icon_arrowd

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نظر من ایران باید به جای سرمایه گذاری رو این جور پروژه ها روی ساخت و پرتاب ماهواره سرمایه گذاری کنه چون خیلی کابردی تره

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام به دوستان عزیز
قبل از هر صحبتی باید این موفقیت رو به کشور و ملتمون تبریک بگم به گمان من این پروژه ها در شرایط سختی که کشور ما طی سه دهه داره تجربه می کنه با انواع فشارها و مزاحمت های خارجی و دردسرهایی که گاه باهاشون در داخل روبرو بوده نشون دهنده عزم راسخ ایرانیان برای پیشرفت و آبادانی و سربلندی کشورشونه؛ و بعنوان یه ایرانی که زندگی خارج از مرزهای میهنش رو تجربه کرده در یه محیط آکادمیک و تحقیقاتی باید به شما اینو صریحا بگم که همین گام های ما همین پروژه های ما همین جسارت ما در پیشرفت و تجربه علوم و فناوری های برتر روز تاثیر شگفت آوری بر دیدگاه های مردم همون کشورهای صنعتی و پیشرفته دنیا داشته اینو با چشمای خودم دیدم و دوستان از شما می خوام که این موضوع رو جدی بگیرید

در مورد پرتاب ارگانیسم های حیاتی به فضا همه کشورهایی که انسان به فضا فرستادن همین مسیر رو طی کردن البته ارسال محموله های زیستی با اهداف تحقیقاتی هم می تونه صورت بگیره برای مثال چند هفته پیش داشتم یه مقاله یازده صفحه ای با موضوع تاثیرات فقدان گرانش بر رشد و نمو گونه هایی از باکتری های مفید و گونه مخمر نان می خوندم خوب باید بگم نتایج واقعا جالب توجهی بدست اومده بود

من اطمینان دارم کشوری که بتونه محموله های زیستی رو به ارتفاع 100 تا 200 کیلومتری سطح زمین بفرسته قطعا می تونه بزودی ماهواره هایی رو با ابعاد بزرگ تر و کاربردی تر بقول یکی از دوستان به مدار زمین ارسال کنه البته من هم با این دوستمون موافقم که باید در موضوع ارسال ماهواره های مخابراتی و ... به فضا قدری کوشاتر باشیم؛ هر چند دوستان باید این نکته رو هم در نظر بگیرن که پروژه های هوافضا از جمله پر هزینه ترین و سنگین ترین پروژه های علوم مهندسی روز محسوب میشن و گاهی نیازمند یک دهه کار مداوم و منظم هستن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام

من هم تبريك عرض مي كنم .

و بسيار خوشحالم كه اين تست بدون ميمون واقعي ، صورت پذيرفت !

اولش مي گفتم ، حالا اگر اين ميمون را مي ذاشتن چي مي شد ؟ نهايت مي مرد !
و اميدوارم به خاطر اين حرفم از طرف انجمن حمايت از حيوانات تحت تعقيب قرار نگيرم !

اما اينكار بكار گيري يك مدل عروسكي ، اهميت تستها و دقت متخصصين ايراني براي بررسي تجهيزات مورد استفاده و تأمين سلامت سرنشين زنده را نشان مي دهد.

اين مورد دوم واقعا جاي تبريك دوباره داره ! يكي از مواردي كه كمتر ديده مي شه !
تغيير در استاندارها و نوع نگاه به مسائل . جدا به مجموعه سازمان هوا و فضا دستمريزاد مي گم . :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جالبه. ولي كشوري كه اين همه ادعا داره روي مسايل علمي مثل نانو هسته اي فضا پزشكي و ... هنوز 1 ماشين يا خودروي داخلي نداره. هنوز تكنولوژي 30 سال قبل 1 كشور نامطرحو داره استفاده ميكنه. پس نشون ميده بقيه مسايل هم همينجوريه و خيلي نبايد دلمون رو خوش كنيم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دمشون گرم دستشون طلا همين جور قله هاي پيشرفت رو طي ميكنيم ايشالله بعدي موشك هاي قاره پيما بعدشم بمب اتم خدا قوت و قدرت اول دنيا :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]جالبه. ولي كشوري كه اين همه ادعا داره روي مسايل علمي مثل نانو هسته اي فضا پزشكي و ... هنوز 1 ماشين يا خودروي داخلي نداره. هنوز تكنولوژي 30 سال قبل 1 كشور نامطرحو داره استفاده ميكنه. پس نشون ميده بقيه مسايل هم همينجوريه و خيلي نبايد دلمون رو خوش كنيم[/quote]

خيلي زمينه ها توي اين كشور وجود داره كه من دلمو بهش خوش مي كنم .

خيلي جاها هم ضعف داريم . من منكرش نيستم .

شما هم دلت خوش ياشه كه : [i] بقيه مسايل هم همينجوريه[/i]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اين تازه اوله راهه بايد از يه جايي براي تسخير فضا و فرستادن انسان شروع كرد يانه
اين همون جاست :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خدا قوت به تمامی زحمت کشان میهن عزیزمان ایران. دست مریزاد میگم به همه کارکنان وزارت دفاع و هوا فضا

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.