Skyhawk

آشنایی با موتور قدرتمند و پیشرفته General Electric GEnx

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/c30qj69zn3o1mj3u3ppl.jpg[/img]

GEnx یک موتور پیشرفته همراه با دو عدد Rotor مرکزی و کمپرسورهای جریان محوری (Axial Flow) به همراه تکنولوژی Turbofan با نسبت کنار گذر بالا (High Bypass) و ساخت شاخه GE Aviation کمپانی GE میباشد و عموما" جهت نصب بر روی 2 هواپیمای B787 و B747-8 توسعه داده شده است. نام GEnx برگرفته از عبارت General Electric Next Generation یا همان نسل جدید موتورهای ساخت کمپانی General Electric آمریکا میباشد. GEnx هم اکنون بر روی خط تولید موتورهای CF6 کمپانی General Electric در حال ساخت و تولید انبوه میباشد و به نوعی این مدل با نسل CF6 ها جایگزین گردیده است.
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/0bkkloa4zt9xvfeg8k.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_0bkkloa4zt9xvfeg8k.jpg[/img][/url]
پس از برگزاری یک مناقصه عمومی توسط Boeing و در جهت یافتن موتور قدرتمند برای پروژه های B787 و B747-8 نهایتا" 2 موتور GEnx از General Electric آمریکا و Trent 1000 از Rolls Royce انگلستان توانستند به مرحله دوم رقابت راه پیدا کنند. GEnx در برخی از تکنولوژی های خود, همچون: تیغه های کامپوزیتی Fan ورودی و هسته کوچک مرکزی با نمونه GE90 مشترک است. همچنین این موتور در محفظه Fan ورودی, حامل تکنولوژی پیشرفته استفاده از مواد کامپیوزیتی میباشد. کمپانی General Electric صاحب بیش از 64% سهام پروژه GEnx است و این مسئله در ابتدای پروژه یک ریسک بسیار بزرگ و خطرناک محسوب میشد. سایر سهامداران این پروژه عبارت هستند از: کمپانی ژاپنی (Ishikawajima-Harima Heavy Industries (IHI با 15% مشارکت و سهام, کمپانی ایتالیایی Avio با 12% مشارکت و مجموع کمپانی های Volvo Aero, Techspace Aero, Mitsubishi Heavy Industries و Samsung Techwin با 9% سهام و مشارکت در پروژه GEnx.
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/z6wdsykyu7wqnryvnaxy.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_z6wdsykyu7wqnryvnaxy.jpg[/img][/url]
هر 2 موتور GEnx و Trent 1000 دارنده گواهینامه استاندارد پرواز و صلاحیت تطبیق با انواع هواپیماهای B787 میباشند. ارزش میزان فروش موتورهای Boeing 787 در طول 25 سال آینده به بیش از 40 بیلیون دلار آمریکا ($ 40.000.000.000 ) تخمین زده میشود. در این موتور از هوای خروجی کمپرسورهای ورودی (Air Bleed) که دارای فشار و دمای بسیار زیادی میباشند, حهت راه اندازی اولیه سیستم Start و همچنین تهویه هوای کابین (Air Condition) استفاده میشود. به عقیده متخصصان هوایی, موتورهای GEnx و Trent 1000 دریچه ای رو به هواپیماهای الکتریکی میباشند.
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/r9tgcqbmxcoeo6bcy19.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_r9tgcqbmxcoeo6bcy19.jpg[/img][/url]
اولین آزمایش رسمی تعیین میزان قدرت خروجی GEnx در سال 2006 انجام گرفت و در آن سال این موتور توانست به کشش حیرت انگیز 240 الی 330 کیلونیوتن دست یابد. طبق برنامه زمان بندی Boeing و GE , سال 2008 به عنوان نقطه آغاز این موتور انتخاب گردید اما تا امروز به دلیل تاخیر در روند پروژه B787 سرنوشت GEnx نیز با تغییراتی مواجه گردیده است. طبق پیش بینی های Boeing موتور GEnx نسبت به سایر نمونه های Turbofan هم رده, بیش از 20% در مصرف سوخت صرفه جویی مینماید. در پروژه B747-8 از نسخه GEnx-2B67 با توان تولید بیش از 296 کیلونیوتن, استفاده خواهد شد. بر خلاف سایر موتورهای قدیمی, GEnx دارای یک خروجی اختصاصی حهت انتقال Air Bleed (هوای فشرده شده پس از کمپرسور و پیش از ورود به محفظه احتراق) به سیستم های Pneumatic (سیستم های اضطراری و جایگزین Hydraulic) و تهویه هوا میباشد. علاوه بر مزایای فوق, قطر دهانه ورودی GEnx نسیت به سایر موتورهای نصب شده بر روی B747 کوچکتر میباشد.
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/pyeg92eu0a48pw7thdwg.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_pyeg92eu0a48pw7thdwg.jpg[/img][/url]
کمپانی General Electric از 19 March سال 2006 میلادی, آزمایشات خود را بر روی نسخه های مختلف GEnx آغاز نموده است. اولین آزمایش پرواز با استفاده از GEnx در تاریخ 22 February سال 2007 و توسط یک فروند B747-100 با موفقیت انجام شد.

تکنولوژی:

علی رغم آنکه برخی از تکنولوژی های GEnx با نمونه GE90 مشترک است, اما برخی از ویژگی های این موتور و همچنین صرفه حویی در وزن آن, کاملا" منحصر بفرد و مختص این نمونه میباشند. این ویژگی ها عبارت هستند از:

1- قطر فن ورودی هوا در نمونه های مخصوص B787 معادل 2.8 متر و برای B747-8 معادل 2.7 متر میباشد.
2- لبه حمله (Leading Edge) تیغه های کمپرسور از جنس تیتانیوم ساخته شده اند.
3- محفظه فن ورودی (Fan Case) از جنس مواد مرکب و کامپوزیت های سبک و بدون انبساط حرارتی ساخته شده است.
4- تیغه های ردیف 6 و 7 کمپرسورهای کم فشار (Low Pressure Comp) از جنس آلیاژهای تیتانیوم ساخته شده اند.
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/inbvb0j4t0ckmgey9udm.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_inbvb0j4t0ckmgey9udm.jpg[/img][/url]
تکنولوژی های کاهنده میزان مصرف سوخت:

1- نسبت کنار گذر فن ورودی 19 به 2, این موضوع موجب کاهش صدای تولیدی نیز میشود.
2- کمپرسورهای مورد استفاده در نمونه GE90-94B دارای 10 تیغه و نسبت تراکم 23 به 1 میباشد.
3- محور (Rotor) مرکزی GEnx مجهر به چندین ماسوره ضد چرخش (Counter-Rotating Spool) جهت کاهش مقطعی و سریع توان تولیدی میباشد.
4- در داخل محفظه احتراق, دو شیار خمیده با ایجاد یک جریان چرخش حلقوی, موجب ترکیب کامل مخلوط هوا و سوخت میگردند و این عمل موجب کاهش تولید گازهای گلخانه ای در اثر فعالیت موتور میشود.
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/3z8fuzc0mh38t40y9l3n.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_3z8fuzc0mh38t40y9l3n.jpg[/img][/url]
ویژگی های کاهش هزینه تعمیر و نگهداری و افزایش عمر موتور:

1- ماسوره های چرخنده (Spool) در بخش توربین GEnx نسبت به سابر نمونه های معمول, دارای درگیری کمتر و به طبع آن کاهش اصطکاک حرکتی با قطعات دوار میباشند.
2- با استفاده از تکنیک های خاص, دمای کلی داخل موتور تا حد قابل قبولی کاهش یافته است.
3- هوای مازاد در کمپرسورهای کم فشار (LP) به کمپرسورهای پر فشار (HP) منتقل میشود و اینگونه میزان Load کلی کاهش میابد.
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/u30ymz8suzem1nnj11q.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_u30ymz8suzem1nnj11q.jpg[/img][/url]
انجام کلیه این موارد, موجب 15% احتراق بهتر در GEnx نسب به سایر موتورهای GE و CF6-80C2 مورد استفاده در هواپیماهای پهن پیکر میگردند.


خصوصیات:

GEnx یک موتور دو محوره با کمپرسورها جریان محوری (Axial Flow) و تکنوبوژی Turbofan با نسیت کنار گذر بالا میباشد. 10 ردیف تیغه کمپرسورهای پر فشار (HP) با استفاده از نیروی 2 تیغه توربین پرفشار, در جهت عقربه های ساعت گردش مینمایند. فن ورودی و مجموع 4 تیغه کمپرسورهای کم فشار, با استفاده از نیروی 7 تیغه مربوط به توربین های کم فشار در جهت خلاف عقربه های ساعت گردش مینمایند. GEnx حهت کنترل و نظارت بر روی عملکرد موتور, از سامانه تمام اتوماتیک و دیجیتال Full Authority Digital Engine Control یا همان FADEC بهره میبرد. واحد بازبینی موتور (Engine Monitoring Unit یا همان EMU) با استفاده از سیگنال های لرزشی, اقدام به کنترل عملکرد موتور مینماید.
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/8p6o4qta9n3qmelu03o7.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_8p6o4qta9n3qmelu03o7.jpg[/img][/url]
=========================
مشخصات (GEnx-1B64):

نوع موتور: Turbofan
طول: 4.98 متر
قطر: 3.66 متر
وزن خالص: 5.816 کیلوگرم

کمپرسورها: جریان محوری (Axial Flow) با یک ردیف فن, 4 مرحله (تیغه) کمپرسور کم فشار و 10 مرحله (تیغه) کمپرسور پر فشار
محفظه احتراق: حلقوی (Annular)
توربین ها: محوری (Axial) با 2 مرحله (تیغه) پر فشار و 7 مرحله (تیغه) کم فشار

حداکثر کشش: 284 کیلونیوتن
نسبت کلی فشار: 41
نسبت کشش به وزن کلی: نامشخص
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/qj97eiv84qtjn83zwua.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_qj97eiv84qtjn83zwua.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/iayoug09hziocn61nm1o.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_iayoug09hziocn61nm1o.jpg[/img][/url]

ترجمه, تالیف و تنظیم: CAPTAIN PILOT از سنترال کلابز

[url=http://www.centralclubs.com/general-electric-genx-t77076.html#306552]منبع[/url]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دمت گرم خيلي باحال بود

اما متاسفانه هنوز در ايران توانايي ساخت موتور جت نداريم !! وگرنه تا الان بهترين جنگنده ها رو داشتيم يا بهترين هوايماهاي مسافربري رو

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]دمت گرم خيلي باحال بود

اما متاسفانه هنوز در ايران توانايي ساخت موتور جت نداريم !! وگرنه تا الان بهترين جنگنده ها رو داشتيم يا بهترين هوايماهاي مسافربري رو[/quote]
دوست عزیز ایران توان ساخت موتور جت رو داره اما هنوز تا ساخت یک موتور جت قدرتمند و پیشرفته با مصرف سوخت پایین راه نسبتآ درازی داریم.این رو هم اضافه کنم که ساخت یک موتور توربوفن برای هواپیماهای پهن پیکر بسیار مشگل می باشد و تنها 3 یا 4 کشور در جهان چنین توانایی دارند.ان شاالله ما هم تا چند سال دیگر به چنین نقطه ای خواهیم رسید.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوست عزیز ایران توان ساخت موتور جت رو داره اما هنوز تا ساخت یک موتور جت قدرتمند و پیشرفته با مصرف سوخت پایین راه نسبتآ درازی داریم.این رو هم اضافه کنم که ساخت یک موتور توربوفن برای هواپیماهای پهن پیکر بسیار مشگل می باشد و تنها 3 یا 4 کشور در جهان چنین توانایی دارند.ان شاالله ما هم تا چند سال دیگر به چنین نقطه ای خواهیم رسید.


من تفل باد نیستم و کسی نیست توی این سایت یاد ما بده در جوابش بگم چند وقت پیش در یکی از پست ها مفصلا درباره ی ساخت موتور جت در ایران بحث شد و نتیجه شخصی من از آن پست این شد که ایران توانایی ساخت موتور جت را ندارد .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]دمت گرم خيلي باحال بود

اما متاسفانه هنوز در ايران توانايي ساخت موتور جت نداريم !! وگرنه تا الان بهترين جنگنده ها رو داشتيم يا بهترين هوايماهاي مسافربري رو[/quote]
دوست عزیز ایران توان ساخت موتور جت رو داره اما هنوز تا ساخت یک موتور جت قدرتمند و پیشرفته با مصرف سوخت پایین راه نسبتآ درازی داریم.این رو هم اضافه کنم که ساخت یک موتور توربوفن برای هواپیماهای پهن پیکر بسیار مشگل می باشد و تنها 3 یا 4 کشور در جهان چنین توانایی دارند.ان شاالله ما هم تا چند سال دیگر به چنین نقطه ای خواهیم رسید.[/quote]


سلام . خوب چرا پس براي جنگنده هامون موتور مناسب نمي سازيم ؟ جريان ار دي 33 كه يادت هست؟!!! شايدم براي سفره ماهي دارند اينكار رو ميكنند icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote][quote]دمت گرم خيلي باحال بود

اما متاسفانه هنوز در ايران توانايي ساخت موتور جت نداريم !! وگرنه تا الان بهترين جنگنده ها رو داشتيم يا بهترين هوايماهاي مسافربري رو[/quote]
دوست عزیز ایران توان ساخت موتور جت رو داره اما هنوز تا ساخت یک موتور جت قدرتمند و پیشرفته با مصرف سوخت پایین راه نسبتآ درازی داریم.این رو هم اضافه کنم که ساخت یک موتور توربوفن برای هواپیماهای پهن پیکر بسیار مشگل می باشد و تنها 3 یا 4 کشور در جهان چنین توانایی دارند.ان شاالله ما هم تا چند سال دیگر به چنین نقطه ای خواهیم رسید.[/quote]


سلام . خوب چرا پس براي جنگنده هامون موتور مناسب نمي سازيم ؟ جريان ار دي 33 كه يادت هست؟!!! شايدم براي سفره ماهي دارند اينكار رو ميكنند icon_cheesygrin[/quote]
دوست عزیز قضیه ی ار دی 33 رو من اطلاعات دقیقی در موردش ندارم امیدوارم بقیه ی دوستان راهنمایی کنند اما تا جایی که می دونم موتور هایی مانند جی 85 (موتور تایگر) در داخل تولید میشه اونم از نوع بهینش.
اینجا می توانی اطلاعات خوبی بدست بیاری:

http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=5306&start=0

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوسان سلام راستی اگر خبر دقیق از ساخت موتور ملی دارید چر اروی سایت نمی اورید ما خیلی منتظر اخبار ساخت موتور جنگنده هستیم خیلی وقته خبری نیست از تمامی برادران عزیز و دوست داشتنی متشکرم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ماکه خیلی کار داره تا موتور بسازیم ، بعد از موتور تازه باید بتونیم بدنه ی هواپیما رو بسازیم
اووووووووووووووووووووووووووااااااا مونده هنوز

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
موتور جي 85 با بهينه سازتي در ايران توليد ميشه اما تواناييش كمتر از موتور ار دي 33 هست. ما الان براي جنگنده هامونا و چه اون جنگنده هاي جديدي كه داريم مي سازيم به متوري قويتر از جي 85 نياز داريم .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

لطفا وارد سیستم شوید برای ارسال نظر

شما قادر خواهید بود بعد از ورود به سیستم این نظر را ترک نمایید



ورود به سیستم