LAST-WAR

هواپیمای آموزشی Hongdu L-15 Falcon، ساخت چین

Recommended Posts

Hongdu L-15 Falcon
Advanced trainer

[img]http://www.pic.iran-forum.ir/images/2xyt7qbn8gmx6ofhejag.jpg[/img]

مشخصات:

سرنشینان: 2 نفر
طول: 12.27
عرض: 9.48 متر
ارتفاع: 4.81 متر
حداکثر وزن هنگام بلند شدن: 9.5 تن
موتور:2 x AL-222K-25F
حداکثر سرعت: 1.4 ماخ
سقف پرواز: 16 کیلومتر
برد عملیاتی :3100 کیلومتر
شعاع مبارزه: 550 کیلومتر

[img]http://www.pic.iran-forum.ir/images/6ho5mpquhh6uhu1h2ac.jpg[/img]

توضیحات:

این هواپیما اولین پرواز خود را در سال 2006 انجام داد. نیروی هوایی چین طبق برنامه ای قصد دارد این هواپیما را با هواپیمای قدیمیتر Guizhou JL-9 جایگزین کند.
در طراحی و توسعه این هواپیما از شرکت هواپیمایی روسی یاکلو ( Yakovlev ) کمک گرفته شد از اینرو مقداری به هواپیمای Yak-130 شبیه است.
این هواپیما برای آموزش خلبانان هواپیما های نسل چهارم یعنی هواپیماهای J-10 و su-27)j-15) با عملکرد بالا و آموزش های لازم برای خلبانی ساخته شده است.
این هواپیما با دو موتور اکراینی AL-222K-25f همراه با پس سوز مجهز شده است. اگر این هواپیما توسط نیروی هواپیمایی چین به خدمت گرفته شود مجوز تولید این موتور ها از اکراین گرفته میشود.
این هواپیما میتواندبه عنوان یک جنگنده سبک به خدمت گرفته شود.این هواپیما دارای 6 مقر نصب مهمات است و میتواند موشک های هوا به هوا ،هوا به زمین و بمب ها را حمل کند.
این هواپیما نصبت به هواپیمای Guizhou JL-9 از نظر فناوری بسیار پیشرفته تر است ولی هزینه تولید آن نیز بیشتر و گرانتر است. این هواپیما هم برای استفاده در داخل چین و هم صادرات در نظر گرفته شده است.

[URL=http://www.pic.iran-forum.ir/viewer.php?file=kmt8uwnc3ebhzlfswg.jpg][img]http://www.pic.iran-forum.ir/images/kmt8uwnc3ebhzlfswg_thumb.jpg[/img][/URL]
[URL=http://www.pic.iran-forum.ir/viewer.php?file=de7xrolttiqt9h101upw.jpg][img]http://www.pic.iran-forum.ir/images/de7xrolttiqt9h101upw_thumb.jpg[/img][/URL]
[URL=http://www.pic.iran-forum.ir/viewer.php?file=df71xhiq45kq64gj8.jpg][img]http://www.pic.iran-forum.ir/images/df71xhiq45kq64gj8_thumb.jpg[/img][/URL]
[URL=http://www.pic.iran-forum.ir/viewer.php?file=7ahnixv3l4jrqvpwy1i.jpg][img]http://www.pic.iran-forum.ir/images/7ahnixv3l4jrqvpwy1i_thumb.jpg[/img][/URL]
[URL=http://www.pic.iran-forum.ir/viewer.php?file=tfp7qf44d7n5jm3i7p6.jpg][img]http://www.pic.iran-forum.ir/images/tfp7qf44d7n5jm3i7p6_thumb.jpg[/img][/URL]
[URL=http://www.pic.iran-forum.ir/viewer.php?file=anf5tfezaxbiv3b8yv7.jpg][img]http://www.pic.iran-forum.ir/images/anf5tfezaxbiv3b8yv7_thumb.jpg[/img][/URL]

فیلمی از این هواپیما (3.24 مگابایت):
http://www.upload.iran-forum.ir/uploads/1304776085.3gp



[URL=http://www.pic.iran-forum.ir/viewer.php?file=ibcmdg5nhe2908pydfn0.jpg][img]http://www.pic.iran-forum.ir/images/ibcmdg5nhe2908pydfn0_thumb.jpg[/img][/URL]
Yak-130

[URL=http://www.pic.iran-forum.ir/viewer.php?file=bcs1swyjfyvszihskdb.jpg][img]http://www.pic.iran-forum.ir/images/bcs1swyjfyvszihskdb_thumb.jpg[/img][/URL]
Su-27

[URL=http://www.pic.iran-forum.ir/viewer.php?file=p6x5d1dwzsbxe5h6afb0.jpg][img]http://www.pic.iran-forum.ir/images/p6x5d1dwzsbxe5h6afb0_thumb.jpg[/img][/URL]
J-10

[URL=http://www.pic.iran-forum.ir/viewer.php?file=xkzpxc9qxcpk2ywf6h.jpg][img]http://www.pic.iran-forum.ir/images/xkzpxc9qxcpk2ywf6h_thumb.jpg[/img][/URL]
J-15

[URL=http://www.pic.iran-forum.ir/viewer.php?file=ezka48xzfhh54a4cbp0.jpg][img]http://www.pic.iran-forum.ir/images/ezka48xzfhh54a4cbp0_thumb.jpg[/img][/URL]
Guizhou JL-9

[URL=http://www.pic.iran-forum.ir/viewer.php?file=5u7guxmzs8gwqi7ffpzn.jpg][img]http://www.pic.iran-forum.ir/images/5u7guxmzs8gwqi7ffpzn_thumb.jpg[/img][/URL]
AL-222K-25f


فقط برای میلیتاری
مترجم:عرفان صادقی
منبع:http://www.military-today.com/
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یک کم کی شقف شبیهش نیست؟
چین خودش این همه تو صنایع نظامی پیشرفت داشته یا همش به مدد کمکهای روسهاست؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مگه اکراین موتور جنگنده تولید میکنه؟ اگه آره کیفیتشون نسبت به موتورهای روسی چطوره؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
رضا جون بفرما:
http://salut.ru/ViewTopic.php?Id=665
http://www.ivchenko-progress.com/welcome.do?id=144&lang=en

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
از لحاظ ساخت از طرحهاي ياك 130 و 140 بهره برداري شده !

البته طراحيش چنگي به دل نميزنه icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهدی جون فکر کنم یاک 140 از دهنت پرید
اینم یاک 140:
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/avyakjet_08.png[/img]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]مگه اکراین موتور جنگنده تولید میکنه؟ اگه آره کیفیتشون نسبت به موتورهای روسی چطوره؟[/quote]
یه جایی میخوندم که فقط 3 کشور به صورت100در 100 در صنایع هوا فضا ( ساخت هواپیما) خود کفا هستن و قدرت محسوب میشن 1امریکا 2 روسیه 3 اکراین
بقیه ترکیبی وبا کمک (طراحی وساخت) درست میکنن

LAST-WAR عزیز ممنون مطلب خوبی بود
دیروز یک پایگاه اموزش خلبانی (نظامی ) رو تو تلویزیون نشون میداد به طور گسترده ای از هواپیما تک ملخه استفاده می شد

icon_cheesygrin نیاز به یکچنین هواپیما های جت اموزشی و عملیاتی شد نشون واقعن تو اموزشگاهها مون احساس میشه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center][color=green]به نام ایزد توانا[/color][/align]
[align=center]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/1%7E291.jpg[/img][/align][color=blue]

L-15 (فالکون:شاهین) یک جت آموزشی مافوق صوت ، دو موتوره و پیشرفته است که توسط شرکت صنایع هوایی Hongdu طراحی و توسعه داده شده است.طراحی این جت آموزشی زمانی شروع شد که شرکت Hongdu به دنبال ساخت یک جت آموزشی با کمک گرفتن از شرکت روسی Yakovlev و بر اساس جت آموزشی Yak-130 بود.قرار بود که خلبانان آینده نیروی هوایی و دریایی چین با استفاده این جت آموزشی انواع آموزش های پروازی را ببینند.کار ساخت اولین پیش نمونه این جت آموزشی در سپتامبر 2005 پایان یافت و در تاریخ 13 مارس 2006 پرواز کرد و دومین پیش نمونه نیز در 10 مه 2008 پرواز کرد.جت آموزشی L-15 به منظور آموزش خلبانان جنگنده های نسل چهارم نیروی هوایی چین مانند Su-27، Su-30 ، J-10 ، و J-11 ساخته شده است و یک رقیب سر سخت برای جت آموزشی JL-9 ساخت شرکت Guizhou است.این دو جت آموزشی رقیبی سخت برای یکدیگر به منظور انتخاب به عنوان جت آموزشی آینده نیروی هوایی و دریایی چین هستند.شرکت Hongdu برای اولین بار از نمونه مقیاس واقعی این جت آموزشی را در نمایشگاه هوایی Zhuhai چین در سال 2004 Zhuhai رونمایی کرد.دو نمونه اولیه این جت آموزشی از دو موتور بهبود یافته DV-2F استفاده می کرد اما در نمونه های بعدی از موتور توربوفن پس سوز دار اوکراینی AI-222K-25F استفاده شد.این موتور دارای عمر پروازی 3000 ساعت ، طول 2.2 متر ، عرض 0.86 متر وزن 450 کیلوگرم است.بر روی این هواپیما همچنین سیستم دیجیتال کنترل موتور نصب شده است که بار کاری خلبان را به صورت چشمگیری کاهش می دهد.همچنین این جت آموزشی دارای ویژگی های جنگنده های مدرن نسل چهارم مانند کابین شیشه ای ، سیستم دیجیتال پرواز با سیم و نمایشگرهای چند منظوره دیجیتال است.طراحی ایرودینامیکی این جت آموزشی بسیار کاربردی بوده و پیشبال های آن توانایی حداکثر زاویه حمله 30 درجه را به آن می دهند.این قابلیت مفید می تواند در شبیه سازی مانور ها و درگیری های هوا به هوا برای خلبانان آینده جنگنده های Su-27 یا J-10 نقش مهمی ایفا کند.[/color]
[align=center]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/2%7E249.jpg[/img][/align]

[color=blue]با استفاده از جت آموزشی L-15 دانشجویان خلبانی قادر خواهند بود تمامی دوره های پیش از ورود به جنگنده های اصلی خود مانند آموزش های پروازی و شبیه سازی نبردهای هوا به هوا را به طور کامل آموزش ببینند.کابین جت آموزشی L-15 مانند اکثر جت های آموزشی به گونه ای طراحی شده است که کابین استاد خلبان (کابین عقب) در ارتفاعی بالاتر نسبت به کابین دانشجو (کابین جلو) قرار گرفته است.کابین جلو در صورت تبدیل هواپیما از جت آموزشی به هواپیمای تهاجمی سبک جایگاه خلبان و کابین عقب نیز کابین افسر تسلیحات خواهد بود.این هواپیما همچنین دارای شش جایگاه ( چهار عدد زیر بال ها و دو عدد در نوک بال ها) به منظور حمل انواع غلاف ها و تسلیحات هوا به هوا و هوا به زمین تا حداکثر وزن 3000 کیلوگرم است و می تواند در صورت لزوم با اندکی تغییرات به عنوان یک هواپیمای سبک تهاجمی به خدمت بپردازد.این تسلیحات شامل موشک های هوا به هوای کوتاه برد حرارتی ، بمب های غیر هدایت شونده و هدایت شونده و راکت انداز های غیر هدایت شونده می شود.شرکت Hongdu فعالانه به دنبال مشتری برای فروش این جت آموزشی در داخل و خارج از چین است.در نمایشگاه هوایی سال 2009 دبی جت آموزشی L-15 به نمایش عمومی گذاشته شد و شرکت سازنده انتظار دارد جت آموزشی L-15 بازار خوبی در خاورمیانه ، آفریقا و آمریکای جنوبی به دست آورد.نیروی هوایی پاکستان (PAF) در حال برنامه ریزی برای به خدمت گرفت این جت آموزشی به منظور جایگزینی جت های آموزشی K-8 است.نیروی هوایی پاکستان در فوریه 2010 این جت آموزشی را مورد بررسی قرار داد و در حال حاضر در حال مذاکره بر سر قیمت و مسائل فنی آن است.[/color]


[align=center]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/3%7E211.jpg[/img][/align]
[color=green]
عکس های بیشتر:[/color]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/l15_l3.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_l15_l3.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/l15_01.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_l15_01.jpg[/img][/url]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/l15_l1.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_l15_l1.jpg[/img][/url]
[color=green]
مشخصات[/color][color=blue]

خدمه : 2 نفر (دانشجو و استاد خلبان)

وزن خالی : 4900 کیلوگرم

بیشینه وزن برخاست : 9500 کیلوگرم

بیشینه سرعت : 1.4 ماخ ( 1,715 کیلومتر در ساعت)

برد : 3,100 کیلومتر

بیشترین ارتفاع پروازی:16 هزار متر

حداکثر نرخ صعود : 150 متر بر ثانیه

محدوده فشار جی : +8 و -3
[/color]
[color=red]
[b]
مترجم:سورنا نوشاد[/b][/color]

[url=http://www.arteshi.com/forum/showthread.php?5439]منبع[/url][color=red]
[b]
هرگونه برداشت از مطلب تنها با ذکر نام مترجم و منبع امکان پذیر است![/b][/color]
[color=red]
منتقل شد به بخش هواپیماهای نظامی
REZAT1980[/color]
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ITNOG

سلام
سورنا جان خسته نباشید .
این هواپیما بسیار شبیه به YAK-130 است ولی با تعویض موتور توانستند هواپیما را به هواپیمایی مافوق صوت تبدیل کردند که این میتواند یه نکته مثبت را در پی داشته باشد و آن اینکه دانشجویان می توانند لذت شکستن دیوار صوتی را قبل از جنگنده اصلی تجربه کنند.

حالا قیمتش چقدره؟
قیمت YAK-130 که 15میلیون دلار است ! M-346 Master ایتالیایی 20میلیون دلار!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]

سلام
سورنا جان خسته نباشید .
این هواپیما بسیار شبیه به YAK-130 است ولی با تعویض موتور توانستند هواپیما را به هواپیمایی مافوق صوت تبدیل کردند که این میتواند یه نکته مثبت را در پی داشته باشد و آن اینکه دانشجویان می توانند لذت شکستن دیوار صوتی را قبل از جنگنده اصلی تجربه کنند.

حالا قیمتش چقدره؟
قیمت YAK-130 که 15میلیون دلار است ! M-346 Master ایتالیایی 20میلیون دلار!
[/quote]

سلام ، خیلی ممنونم..

قیمتش یا هنوز مشخص نیست یا اطلاعاتی از اون منتشر نشده یا من نتونستنم پیدا کنم !...از این سه حالت خارج نیست! :|

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سورنای عزیز سپاسگذار از شما.

اینجا یک خبری مربوط به صادرات 12 فروند از این هواپیماست، گفته قیمت هر کدوم 70-80 میلیون یوان که میشه حدود 11-12 میلیون دلار.
http://www.yicai.com/news/2012/04/1671795.html

من جای دیگم همین حدود 10 میلیون دلار رو دیدم. اینجا گفته 10 میلیون دلار:
http://www.ainonline.com/?q=aviation-news/ain-defense-perspective/2011-11-04/ukraine-wins-engine-contract-chinese-l-15-jet-trainer-production

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
چیزی که تو این هواپیما نظر من رو جلب کرد موتورهاشه که گویا قراره تو چین هم تحت لیسانس تولید بشه.

مشخصات موتور Al-222-25F به این صورته:
[quote][align=left]
[b]Full afterburning power SLS; ISA; σinlet = 1.0[/b]
Thrust, kgf 4200
[color=red]حدود 41.2 کیلونیوتن[/color]

Specific fuel consumption, kg/kgf∙h 1.9
[b]Full afterburning power Н 11000 m; М 1.4; ISA; σinlet = 0.97[/b]
Thrust, kgf 2760
[b]Maximum power SLS; ISA; σinlet = 1.0[/b]
Thrust, kgf 2500
[color=red]حدود 24.5 کیلونیوتن[/color]

[b]Specific fuel consumption, kg/kgf∙h 0.66[/b]
[b]Dimensions, mm:[/b]
Inlet fan diameter 624
Full diameter (afterburner) 880
Length 3070
Height 1084

Weight, dry, kg 560[/align][/quote]

گویا حتی احتمال جایگزینی موتور RD-93 روسی در JF-17 با این موتور (دو موتور) هم مطرح شده.


نکته جالب درباره این موتور اوکراینی بودنشه و اینکه ما حتی در این شرایط تحریم هم رابطه نسبتا مناسبی با اوکراین در زمینه صنایع هوایی داریم. حتی در زمینه موتور حالا چه احتمالا انتقال تکنولوژی ساخت و یا چه واردات قطعات موتور ایران 140

بنابراین احتمال زیادی وجود داره که امکان تهیه این نوع موتورها برای ایران هم میسر باشه.

هر چند به شخصه امیدوارم بر روی پروژه های داخلی و بومی کار بشه اما در صورت امکان بتونیم از کمک تکنولوژیکی اوکراینی ها در ساخت موتور بومی بهره ببریم.

ایران در زمینه ساخت توربین گازی همکاری گسترده ای با شرکت زیمنس داره. حتی پروژه ملی توربین ملی 25 مگاواتی که قراره طی برنامه 5 ساله ساخته بشه، بر مبنای موتور SGT 600 زیمنس هست که ایران تحت لیسانس زیمنس اون رو در ایران تولید می کرد. البته راهنمای غرفه مربوط به این توربین در نمایشگاهی که چند روز پیش تو دانشگاه علم و صنعت برگذار شد، می گفت توربین ملی بر مبنای توربین گازی SGT-600 هست ولی نه کپی اون بلکه اصلاح شده اون هست.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

لطفا وارد سیستم شوید برای ارسال نظر

شما قادر خواهید بود بعد از ورود به سیستم این نظر را ترک نمایید



ورود به سیستم