SHAHRZAD

کتابچه الکترونیک شناخت نیروهای ارتش

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[b][color=olive]نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران[/color][align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/4%7E138.jpg[/img]
[/align]


[align=center]این کتابچه شامل موارد ذیل می باشد :
فصل اول : آشنايي با نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران
فصل دوم : آشنایی با هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران
فصل سوم : آشنايي با نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران
فصل چهارم : آشنایی با نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران
فصل پنجم : آشنایی با قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا ارتش جمهوری اسلامی ایران
فصل ششم:آشنایی با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
فصل هفتم:آشنایی با نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران[/align]

[align=center]*******************************************************************[/align]

[align=center][color=olive][size=18]فصل اول :
نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران [/color][/align][/size]


[color=olive]تاریخچه[/color][/b]

[b]اگر شکل گیری قوای نظامی را در ایران از ابتدا در نظر بگیریم. نیروی زمینی نخستین واحد نظامی است که شکل گرفته و قدمت تشکیل این نیرو در واقع به قدمت ارتش بر می گردد.
اما اگر شکل گیری این نیرو به صورت نوین که منبعث از فناوری های جدید نظامی مي باشد، باید گفت که در واقع شالوده نیروي زمینی ارتش به طور مستقل و سازمان یافته به موجب حکم قشونی شماره یک در 14 دی 1300 شمسی بنا نهاده شده و در ماده 6 این حکم پنج ناحیه ایران به نام های تهران، تبریز، مشهد، اصفهان و همدان تعیین شد. که افراد آن همان افراد سابق قزاق و ژاندارم و سربازان محلی در مناطق مختلف بودند.
تا سال 1305 شمسی سازمان قشون از لحاظ یگان های رزمی براساس همان سازمان پنج لشکری بود که در شهرهای مزبور استقرار یافته و هر لشکری دارای یک منطقه استحفاظی بود که اغلب شهرهای اطراف آن را هم شامل می شد.
در سال 1305پس از یک سلسله بررسی ها و مطالعات در زمینه های گوناگون به این نتیجه رسیدند که تجدید نظر کلی در ساختار سازمانی به عمل آید که به دنبال آن در سازمان قرارگاه و ادارات نظامی تغییراتی داده شد که به طور مختصر به این شرح است :
1- اداره نظام اجباری ( وظیفه عمومی )
2- اداره مالیه و مباشرت ( دارائي ارتش )
3- اداره نقلیه ( ترابری ارتش )
4- اداره هواپیمایی ( مبنای اولیه تشکیل نیروی هوایی )
5- اداره قورخانه ( سازمان صنایع نظامی )
6- اداره تلگراف بی سیم ( اداره مخابرات )
7- اداره صحیحه کل قشون ( اداره بهداری )
8- اداره امر دواب ( اداره دامپزشکی )
ارکان حرب ( ستاد ارتش ) مشتمل بر 4 رکن و یک دفتر کل و امور اداری که وظایف هر رکن تقریبا ً مشابه وظایف امروزی ارکان بود ( کارگزینی، اطلاعات، آموزش و تامین و احتیاجات مادی و مالی ) .
از همین سال به موازات تغییراتی که در ارکان کل حرب بوجود آمد، در نیروی زمینی و لشکرهای موجود نیز تغییرات و تجدید سازمانهایی نیز صورت می گرفت. این تغییرات به تناسب نیازمندیهای منطقه ای و اوضاع و احوال روز به انجام می رسید. در سال 1314 هجری شمسی در ساختار نیروی زمینی تغییرات کلی بوجود آمد. بدین معنی که 5 لشکر پیاده و 10 تیپ پیاده سازمانی به 9 لشکر و 4 تیپ مستقل و 2 واحد توپخانهS.K 105 میلی متری بلند و ضد هوایی تبدیل گردید.
در سال 135 هجری شمسی مجدداً در تشکیلات قشون تغییراتی به وجود آمد. ساختار جدید اداری کل قشون را به چهار قسمت مختلف واگذار نمود:
1- وزارت جنگ
2- اداره حرب کل قشون
3- تفتیش نظامی کل قشون
4- تفتیش مالی و مباشرت کل قشون
در سال 1319 هجری شمسی نیروی زمینی شامل 18 لشکر و 1 تیپ مکانیزه گردید.
تا سال 1324 هجری شمسی تغییر و تحولاتی در سازمان ارتش بوجود آمد. نیروی هوایی دریایی نیز تحت نظر ارکان کل حرب قشون تشکیل شده بود ولی از توسعه چشم گیری برخوردار نبود. لذا به علت پیشرفت روزافزون فناوری های نظامی و ساخت جنگ افزارهای جدید و لزوم توسعه مداوم نیروهای مسلح تفکیک نیروهای سه گانه ارتش از یکدیکر بیشتر احساس می شد. به همین دلیل در تاریخ یکم شهریور 1324 هجری شمسی به فرمان شاه معدوم یک تجدید نظر کلی در سازمان نیروهای مسلح به عمل آمد و طی آن نیروی هوایی و دریایی، ستاد جداگانه ای تشکیل دادند و از نظر هماهنگی تابع ستاد کل گردیدند.
از این تاریخ به بعد شاهد تحولات چشم گیری در نیروی زمینی هم به لحاظ ساختاری و هم به لحاظ در اختیار گرفتن تجهیزات و ادوات نظامی و تشکیل مراکز آموزشی و . . . هستیم.
سازمان نیروی زمینی در سال 1342 هجری شمسی از 6 سپاه به شرح زیر تشکیل شده بود :
1- سپاه مرکز شامل لشکر 1 تهران و لشکر 5 گرگان
2- سپاه زنجان شامل لشکر تبریز
3- سپاه مهاباد شامل لشکر رضائیه ( ارومیه ) و لشکر خانه ( پیران شهر )
4- سپاه باختر شامل لشکر کرمانشاه و لشکر کردستان و لشکر خرم آباد
5- سپاه شیراز شامل لشکر اهواز و لشکر فارس
6- سپاه خاور شامل لشکر خراسان
نیروی زمینی در سال 1343 هجری شمسی تغییر ساختار داد و از 3 ارتش تشکیل گردید:
1- ارتش یکم در کرمانشاه
2- ارتش دوم در تربت حیدریه که بعد به تهران تغییر محل داد.
3- ارتش سوم در شیراز
نیروی زمینی در سال 1350 هجری شمسی به شرح زیر تغییر ساختار داده که این ساختار تا پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و متعاقب آن جنگ تحمیلی عراق علیه ایران تغییراتی نداشت :
1- گارد شاهنشاهی شامل یک گارد و گارد جاویدان که پس از پیروزی انقلاب از باقیمانده آن لشکر 21 حمزه بازسازی گردید
2- لشکر 64 پیاده رضائیه ( ارومیه )
3- لشکر 81 زرهی کرمانشاه
4- لشکر 16 زرهی قزوین
5- لشکر 92 زرهی اهواز
6- لشکر 77 پیاده خراسان
7- تیپ 88 زرهی[/b] [b]زاهدان
8- تیپ 55 هوابرد
9- تیپ 84 پیاده خرم آباد
10- تیپ 23 نیرو های ویژه
11- تیپ 30 گرگان
12- تیپ 40 پیاده سراب
13- تیپ 37 شیراز
هوانیروز متشکل از پایگاه های زیر :
1- پایگاه تهران 2- پایگاه کرمانشاه 3- پایگاه کرمان 4- پایگاه مسجد سلیمان 5- پایگاه اصفهان

[color=olive]نيروي زميني پس از پیروزی انقلاب اسلامی:[/color]
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و به دنبال آن در طول جنگ تحمیلی عراق علیه کشور جمهوری اسلامی ایران و هشت سال دفاع مقدس، به دلیل نیاز عملیاتی، تیپ های 84 ، 23 ،30 و 88 به لشکر تبدیل گردیدند و پس از اتمام هشت سال دفاع مقدس تیپ 25 ، 35 و 45 تکاور مستقل تشکیل یافتند. ضمناً تیپ 65 نوهد نیز سازمان دهی و ایجاد گردید و در طی سال های اخیر تیپ های 36 ، 38 ، 41 ، 71 و 72 مستقل سازمان دهی و ایجاد گردیدند . همزمان با جریان توفنده انقلاب شکوهمند اسلامی مردم غیور و سلحشور ایران ، ارتش نیز با همه بدنش به صفوف مردم و انقلاب پیوست و همه یگان ها و پادگان های نظامی بدون پایداری ، در کنار انقلاب قرار گرفتند . پس از پیروزی انقلاب ساختار سازمانی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ظاهر تغییر چندانی با قبل از انقلاب نداشت ولی در سلسله مراتب فرماندهی به اهداف آن و دکترین نظامی کشور تغییر اساسی داده شد .
بنا بر اصل 143 قانون اساسی کشور هدف از تشکیل ارتش جمهوری اسلامی ایران ، پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی کشور است . بنا براین ایجاب می کند که ارتش خصلتی مردمی داشته باشد و به اهداف انقلاب اسلامی مومن و در راه تحقق آن فداکار باشد .
ارتش جمهوری اسلامی ایران متشکل از نیروی زمینی ، هوایی و دریایی است که نیروهای مذبور توسط ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران هماهنگ می گردد.
فرماندهی آن طبق قانون اساسی از طرف ولی فقیه و رهبر انقلاب اسلامی و فرماندهی کل قوا تعیین و انتخاب می گردد . وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز امر پشتیبانی و تدارکات این نیرو ها را بر عهده دارد .
ارتش جمهوری اسلامی ایران در طول مدت هشت سال دفاع مقدس، حماسه های بسیاری آفرید و جانانه از کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دفاع کرد و بارها مورد تقدیر حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و حضرت آیت الله خامنه ای ( دامه افاضاه ) مقام معظم فرماندهي کل قوا گرفت.
در کنار این نیروها سازمان های دیگری همچون سازمان عقیدتی سیاسی و سازمان حفاظت و اطلاعات ارتش هر یک با اهداف و وظایف خاصی ایجاد شدند.
سازمان حفاظت و اطلاعات به منظور پیشگیری، کشف و خنثی سازی دز زمینه های جاسوسی، براندازی، خرابکاری و ایجاد نارضایتی ها در سطح ارتش ایجاد شده است. وظیفه سازمان عقیدتی سیاسی ارتش نیز رشد و گسترش فرهنگ و ارزش های اسلامی در ارتش و سازمان های وابسته به آن بر اساس معیار ها، ضوابط اسلامی و تدابیر و رهنمود ها و دستورالعمل های مقام معظم رهبری است.
[color=olive]دکترین و راهبرد نظامی :[/color]
1- اسلامی بودن:
در تشکیل و تجهیز نیروهای مسلح اساس و ضابطه مکتب اسلام است به نحوی که به همه شئون و ابعاد ضوابط و مقررات شرح حاکمیت داشته باشد. نیروهای مسلح رسالت مکتبی جهاد در راه خدا را بر عهده داشته و پیروی از اصول اخلاقی اسلام و احترام به شخصیت انسانی افراد را وظیفه می داند
2- ولایت مدار بودن:
نیروهای مسلح تحت فرمان فرماندهی کل قوا بوده و اصل وحدت فرماندهی در تمامی رده های آن حاکم می باشد و نیل به فرماندهی در تمام رده ها بر اساس شایستگی و کارایی صورت می گیرد. دستور فرمانده در صورتی که مغایر با دستورات مسلم شرع، فرمان های فرماندهی کل قوا و حاکمیت نظام و قوانین جمهوری اسلامی ایران نباشد لازم الاجراست. کارکنان نیروهای مسلح در خط سیاسی مقام معظم رهبری بوده، عضویت و وابستگی آنان در تشکل های سیاسی با توجه به فرمان مقام رهبری ممنوع می باشد.
3- مردمی بودن:
نیروهای مسلح همواره در کنار مردم در کنار مردم در جهت مصالح و آرمان های امت اسلامی انجام وظیفه می نماید. در زمان صلح نیز به درخواست دولت افراد و تجهیزات فنی خود را در حدی که به آمادگی رزمی آنها آسیبی وارد نیاید در جهت خدمت به مردم در زمینه کارهای امدادی، آموزشی، تولیدی و جهاد سازندگی به کار می گیرند.
4- خود کفایی:
نیروهای مسلح با بهره گیری از تمامی توان خود در جهت رسیدن به خودکفایی در کلیه زمینه ها از قبیل سازماندهی، آموزشی، تدارکاتی، اطلاعاتی و صنعتی تلاش می نماید.

5- انضباط:
نیروهای مسلح باید با ایجاد انضباط معنوی برخاسته از اعتقاد و ایمان کارکنان وضع مقررات منطقی و عادلانه سیستم های تشویق و تنبیه، زمینه اجرای کامل دستورات و مقررات را فراهم سازند.
6- سادگی:
در نیروهای مسلح در تمامی زمینه ها اعم از طرح ریزی ستادی، اعمال مدیریت به کارگیری سیستم ها و روش ها، گزینش، فناورری و صدور دستورالعمل ها باید اصل سادگی رعایت شود. تشکیلات غیر ضروری و تشریفات بی مورد حذف و روش های یکنواخت سازی مورد توجه قرار گیرد.
7- اقتدار:
نیروهای مسلح باید از چنان آمادگی، تحرک و اقتدار برخوردار باشندکه بتوانند با بهره گیری از تمامی امکانات جمهوری اسلامی، جرأت تعرض را از دشمنان آشکار و نهان سلب نمایند.
8- تدافعی بودن:
نیروهای مسلح باید با بهره گیری از تمامی توان خود دشمن را از تعرض بازداشته و در برابر هرگونه تجاوز دفاع نموده و متجاوز را تنبیه و سرکوب نماید.

[color=olive]ماموریت نزاجا:[/color]
الف- پاسداری از قلمرو زمینی کشور جمهوری اسلامی ایران در برابر هرگونه تجاوز خارجی
ب- دفع و انهدام نیروهای متجاوز
ج- سازماندهی، تجهیز، گسترش و آموزش مناسب نیروهای زمینی و آماده کردن آنان جهت اجرای ماموریت های محوله


[color=olive]تعداد لشگرها و تيپ¬هاي مستقل :[/color]
در نزاجا 12 لشگر داريم كه 6 لشگر آن پياده، 4 لشگر آن زرهي و 2 لشگر تكاور هستند. همچنين 12 تيپ مستقل داريم.

[color=olive]جنگ افزارها:[/color]
الف) جنگ افزارهای پیاده:
1- تفنگ (ژ3 – کلاشینکف)
2- مسلسل دستی (یوزی، ام پی 5، تندر)
3- کلت (پارابلوم)
4- آرپی جی
5- سیمنوف
6- گرینوف
7- نارنجک دستی
ب) سلاح های اجتماع
1. تیربار سبک و سنگین (ام ژ1 آ 3 –دوشکا)
2. خمپاره (60-81-120 م م)
3. تفنگ 106 م م
4. تفنگ 57 م م
5. تفنگ 82 م م
6. اس پی جی 9
7. موشک انداز 107 م م (مینی کاتیوشا)
8. موشک انداز تاو( هم روی هلیکوپتر سوار می شود و هم نفر پیاده پرتاب می شود)
9. موشک انداز مالیوتکا ( ساخت روسیه)
10. موشک انداز دراگون ( مانند بازوکا که ساخت آمریکاست)ی:
ج) سلاح های زرهی (تانک ها):
1. تانک ها سری ام (آمریکایی)
2. تانک های سری آر (روسی)
3. تانک ام 47
4. تانک ام 60
5. تانک تی 55
6. تانک تی 62
7. تانک چیفتن (انگلیسی و تنها تانکی که در حال حرکت شلیک می کند)
8. تانک تی 72 (بهترین تانک ارتش ایران)
9. تانک اسکورپین (مینی تانک است)
10. تانک ذوالفقار (ساخت ایران)
د) سلاح های زرهی (نفربرها):
روی نفربر ها توپ سوار نمی شود، فقط مسلسل و موشک انداز و نارنجک انداز سوار می شود مانند:
1- نفربر ام 114 (دارای شنی است)
2- نفربر شنی دار روسی
3- خودرو پاسگاه فرماندهی ام 557
4- خودرو رزمی بی ام پی 1
ه)توپ های کششی:
1- هویتزر 105 م م کششی (کاراترین توپ ارتش می باشد)
2- توپ 140 م م ام 46 (روسی)
3- توپ 140 م م ام 59 آ (چینی)
4- توپ هویتزر 155 م م ان 45 (اتریشی و فرانسوی است)
5- توپ هویتزر 155 م م کا اچ 179 (آمریکایی و معروف به هدیه مک فارلین
6- توپ هویتزر 122 م م کششی (روسی)
7- توپ هویتزر 202 م م ام 2 (18 کیلومتر برد دارد)
و)توپ های خودکششی:
اینگونه توپ ها معمولا روی تانک ها سوار می شوند.
1- توپ 175 م م خودکششی ام 107
2- توپ هویتزر 155 م م ام 109
3- توپ هویتزر 204 م م خودکششی ام 115
4- موشک انداز کاتیوشا 122 م م
5- موشک نازعات (ساخت کشور ایران)

[color=olive]انواع توپخانه از نظر کاربرد تاکتیکی:[/color]
1- توپخانه سبک: کالیبر تا 120 م م
2- توپخانه متوسط: کالیبر از 120 م م تا 160 م م
3- توپخانه سنگین: کالیبر از 160 م م تا 210 م م
4- توپخانه خیلی سنگین: کالیبر از 120 م م به بالا

[color=olive]چند نکته مهم:[/color]
1- یک گروهان می تواند حدودا 750 متر تا 5/1 کیلومتر را پوشش دهد.
2- یک گردان می تواند حدودا 5/1 تا 3 کیلومتر را پوشش دهد.
3- یک تیپ می تواند حدودا 3 تا 5 کیلومتر را پوشش دهد.
4- یک لشگر می تواند حدودا 6 تا 11 کیلومتر را پوشش دهد.

[color=olive]ماموریت و وظایف ارتش جمهوری اسلامی ایران[/color]
1- آمادگی و مقابله در برابر هرگونه تجاوز نظامی علیه استقلال، تمامیت ارضی نظام جمهوری اسلام ایران و منافع کشور.
2- همکاری با نیروهای انتظامی و سپاه پاسداران در مقابله با اشرار، یاغیان، قاچاقچیان، تجزیه طلبان و جریانات براندازی در مواقع ضروری بنا بر دستور.
3- در اختیار قرار دادن کسانی که در استخدام ارتش هستند و تجهیزات فنی خود بنا به دستور دولت در اجرای اصل 147 قانون اساسی و با رعایت کامل موازین عدل اسلامی که بنابه تشخیص شورای عالی دفاع به آمادگی رزمی ارتش آسیبی وارد نیاید.
4- سازماندهی، آموزش، تجهیز و گسترش نیروهای زمینی، هوایی و دریایی متناسب با امکانات و تهدیدات برای انجام ماموریت های محوله.
5- تلاش مداوم و مستمر در جهت حاکمیت کامل فرهنگی و ضوابط اسلامی در ارتش و وزارت دفاع و سازمانهای وابسته به آنها.
6- آماده نمودن مردم برای دفاع مسلحانه از کشور و نظام جمهوری اسلامی در چهارچوب قانون خدمت وظیفه عمومی.
7- اقدامات در جهت نیل به خودکفایی در کلیه زمینه ها از قبیل صنعتی، آموزشی، تدارکاتی، اطلاعاتی، روش ها و سازماندهی.
8- اقدامات لازم در زمینه کسب اطلاع از اوضاع، رویداد ها و تحولات سیاسی، نظامی آشکار و نهان منطقه و جهان و ارزیابی مستمر تهدیدات و توان رزمی دشمنان و بالقوه.
9- تلاش مداوم مستمر در جهت حفظ صیانت ارتش و وزارت دفاع و سازمان های وابسته با آنها در زمینه های امنیتی.
10- ایجاد تسهیلات لازم برای همکاری سپاه پاسداران با ارتش در مواقع ضروری که شورای عالی دفاع تعیین نماید.
ماموریت دفتر تحقیقات و پژوهش:
پژوهش در زمینه های سیستم جنگ افزار، فرماندهی و کنترل و عملیات آموزش و ساختار کلی و مقایسه آن با سیستم نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به منظور تصحیح و یا تکمیل سیستم موجود.

[color=olive]قرارگاه فرماندهی مناطق (عملیاتی) نزاجا:[/color]
1- ماموریت:
1) هدایت و کنترل عملیات یگان های مستقر در منطقه بر حسب روابط فرماندهی (سازماندهی، کنترل عملیاتی و زیر امر).
2) نظارت و هماهنگی در امور نیروی انسانی، آموزش و آماد و پشتیبانی به منظور آمادگی رزمی یگانها.
3) تحکیم انضباط در یگانهای زیر امر و تقویت روحیه کارکنان از طریق روس فرماندهی.
4) همکاری با فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی و سایر ارگانهای مستقر در منطقه.
2- سازمان:
1) فرماندهی
2) ارکان(1و2و3و4)
3) قسمت ارتباط و الکترونیک
4) گروه ستاد تخصصی
5) پشتیبانی و خدمات (ارکان پشتیبانی خدمات و حفاظت و تامین، قسمت غذاخوری و بهداری)


[color=olive]گروه بندی رسته های نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر می باشد:[/color]
1- گروه رسته های رزمی:
الف- یگانهای پیاده ب- یگانهای زرهی پ- یگانهای سوار زرهی[/b]
ادامه دارد .......[/b]


------------------------------------------------------------------------
saeed1992.persiangig.com/ketab.doc[/b][/b]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=olive][b]1- گروه رسته های رزمی:[/color]
الف- یگانهای پیاده ب- یگانهای زرهی پ- یگانهای سوار زرهی

[color=olive]1- گروه رسته های پشتیبانی رزمی:[/color]
الف. یگان توپخانه ب. یگان مهندسی پ. یگان مخابرات
ت. یگان هوانیروز ث. یگان شیمیایی

[color=olive]ماموریت های پشتیبانی رزمی:[/color]
طرحریزی، هدایت و نظارت بر کلیه اموری که یگانهای رزمی را در انجام ماموریت محوله پشتیبانی و نیل به هدف آنها را تسهیل می نماید.
3- گروه رسته های پشتیبانی خدمات رزمی
الف. یگان ترابری ب. یگانS.K نگهداری پ. یگان بهداری ت. یگان دژبان ث. یگان اداری(آجودانی دارایی قضایی)

[color=olive]مشخصات یگانهای رزمی:[/color]
1- یگان پیاده:
رزم نزدیک- پایداری عملیات- عزم راسخ- حمله زمینی
2- یگان زرهی:
تحرک عالی- قدرت آتش- حفاظت زرهی- اثر ضربت- ارتباط عالی
3-یگان سوار زرهی:
حفاظت زرهی محدود- قدرت آتش – تحرک عالی

[color=olive]ماموریت یگان های پیاده(گردان)[/color]
1- ماموریت به طور کلی : نزدیک شدن به دشمن بوسیله آتش و مانور به منظور انهدام یا اسیر کردن و یا عقب راندن هجوم او بوسیله آتش و رزم نزدیک و پاتک .
2- در آفند : نزدیک شدن به دشمن بوسیله آتش و مانور به منظور انهدام و یا اسیر کردن او ( اشغال مناطق مورد نظر )
3- در پدافند : عقب راندن هجوم دشمن با آتش ، رزم نزدیک و پاتک (جلوگیری از رسیدن دشمن به منطقه انتخاب شده)
4- در عملیات تاخیری : در حالی که حداکثر تلفات را به دشمن وارد می سازد بدون درگیری قطعی مکان را با زمان معاوضه می کند .
5- اختصاص : تیپ مستقل پیاده و لشکر پیاده ، تیپ پیاده مستقل هوابرد
[color=olive]مقدورات :[/color]
1) نزدیک شدن به دشمن جهت انهدام یا دستگیری او بوسیله آتش و مانور .
2) عقب راندن دشمن بوسیله آتش ، رزم نزدیک وپاتک .
3) مانور در هرگونه زمین و شرایط آب و هوایی .
4) اجرای عملیات مستقل یا محدود .
5) تصرف و نگهداری زمین .
6) اجرای حفاظت محدود ضد تانک .
7) اجرای آتش غیر مستقیم پشتیبانی برای یگان های سازمانی و زیر امر .
8) تهیه مبنای آتش و عناصر مانور .
9) پذیرش یا رها کردن عناصر سازمانی مامور و یا پشتیبانی
10) در صورت تجهیز شدن انجام عملیات گشتی .
11) اجرای عملیات رزم مداوم در صورتیکه به درستی تقویت شوند .
12) اجرای پدافند محدود در مقابل تک های هوایی .
13) شرکت در عملیات مشترک و الحاق شامل عملیات تثبیت .
14) استفاده از اثرات جنگ افزارهای شیمیایی، میکروبی، اتمی .
15) شرکت در عمليات به صورت پیاده یا با استفاده از هر نوع وسیله ترابری .
16) اجرای عملیات در خط رودخانه در صورت پشتیبانی مناسب .
17) شناسایی عوامل ش.م.ه در منطقه گردان .
[color=olive]محدودیت گردان های پیاده :[/color]
1) دارای قابلیت تحرک زمینی محدودی می باشند .
2) عدم حفاظت در مقابل عوامل ش.م.ه .
3) حفاظت محدود زرهی .
[color=olive]انواع گردان های پیاده :[/color]
1. گردان پیاده تفنگدار 2. گردان پیاده مکانیزه 3. گردان پیاده هوابرد
4. کردان پیاده محمول هوایی 5. گردان تکاور[/b]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b][b][align=center][color=darkblue][size=18][b]فصل دوم : آشنایی با هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران[/b][/size][/color][/align]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/%D8%B4%DB%8C%D9%86%D9%88%DA%A9_.jpg[/img] هلیکوپتر شینوک
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/%DA%A9%D8%A8%D8%B1%D8%A7_.jpg[/img] هلیکوپتر کبرا

[[b]color=darkblue]مقدمه[/color]

سير تكاملي صنعت در جهان سبب گرديده كه تحولات و دگرگوني هاي وسيعي در همه جهان زندگي بشر بوقوع پيوسته و در نتيجه ارتشها نيز كه از عوامل مؤثر ملتها در پيشبرد هدفها و آرمانهاي ملي هستند از اين تكامل بي بهره نمانده و همانند ساير مؤسسات و سازمانهاي مملكتي بيشتر و مؤثرتر پيشرفت نموده اند.
پيدايش و گسترش روز افزون انواع و اقسام جنگ افزارهاي نوين در ارتش ها نتيجه همين پديده هاي صنعتي و تكامل آن است.
[color=darkblue]تاريخچه[/color]

الف) اولين كسي كه در زمينه طراحي و ساخت هليكوپتر اقدام نمود لئوناردو داوينچي فيلسوف، صنعتگر و نقاش ايتاليايي كه پدر هليكوپتر شناخته شده است مي باشد. وي شكلهايي ترسيم كرد كه بال گردان را روي يك ميله عمودي نشان مي داد كه نيروي مستقيم (lift) را مشخص مي كرد و به آن (HELIX) مي گفت (تصوير1) او معتقد بود كه هوا هم ماده و داراي غلظت است، اگر بال گردان با سرعت كافي بچرخد مثل مته اي كه چوب را سوراخ مي كند، آنهم هوا را شكافته بالا خواهد رفت. يك فرانسوي دو كلمه Helix به معني پيچيدن و Poteron به معني بال را به هم متصل نموده و بالاخره بمرور زمان از تركيب اين دو كلمه لعت Helicopter پيدا شده است.
ب) در جنگ بين المللي اول 1917 – 1914 هواپيماي سبك وارد ميدانهاي جنگ شد و به آن مأموريت هاي زيرين واگذار گرديد:
1- امربري و نامه رساني
2- ديده باني و شناسايي
3- تيراندازي با سلاح هاي سبك
پ) پس از جنگ و پي بردن ارتشها به اهميت هواپيما و نقش آن در عمليات در رفع محدوديتهاي قبلي از قبيل محدوديت ديد، برد پرواز، قدرت، سقف پراز و محدوديت مانور كوشيدند و در جنگ دوم جهاني هواپيمايي سبك و با افزايش كارآيي به هواپيماهاي سنگين و جنگنده تبديل گشت و به چهار طبقه زير تقسيم گرديد:
1- شكاري
2- بمب افكن
3- حمل و نقل
4- شناسايي
ت) در پايان جنگ دوم جهاني
هليكوپتر اهميت خود را باز يافت و درجنگ كره (1950) گسترش يافت و با آمدن هليكوپتر در صف نبرد فصل جديدي در تاريخ هواپيمائي سبك به وجود آمد تا آنجا كه در جنگ ويتنام علاوه بر حمل و نقل هوايي، هليكوپتر بعنوان يك سلاح مدرن اهميت نقش خود را در عمليات تاكتيكي به ثبوت رساند.
ث) در ايران تا قبل از سال 1341 نيروي زميني كليه نيازمندي هوايي خود را از نيروي هوايي درخواست مي كرد كه به علت تراكم مأموريت در اين نيرو غالباً درخواستها با تاخير انجام و گاهاً به مورد اجرا در نمي آمد.
در سال 1341 اولين يگان هوانيروز با شش فروند هواپيماي سسناي يك موتوره (17-u) و شش نفر خلبان در شهر تاريخي اصفهان تشكيل شد و سپس با خريد 17 فروند هليكوپتر اچ – 43 به يك گردان رسيد و همزمان با اعزام پرسنل به آمريكا نسبت به تربيت كادر فني خلبان نيز اقدام گرديد.
در سال 1348 گردان هوانيروز به هنگ هواپيمايي در اصفهان تبديل و تعدادي هليكوپتر جت رنجر (206) ويو ـ اچ ـ وان (205) از ايتاليا خريداري و تعدادي پرسنل براي طي دوره هاي خلباني و فني به آن كشور اعزام شدند.
در سال 1350 تصميم بر گسترش هوانيروز و تشكيل سازمان جديد بر مبناي سازمان فعلي گرفته شد و بلافاصله اقدام به خريد هليكوپترهاي كبرا و 214 از آمريكا و هليكوپتر شنوك از ايتاليا گرديد و همزمان يك مركز آموزش نيز براي تربيت كادر خلبان و فني در اصفهان تاسيس گرديد.

[color=darkblue]عواملي كه وجود هليكوپتر را در ايران ضروري مي سازد: [/color]
الف: عوامل اوليه و عمومي
1- وسعت و پهناوري سرزمين
2- وجود كوهستانها و سلسله جبال در شمال، غرب و مركز ايران
3- وجود جنگلهاي انبوه در شمال كشور
4- وجود بيابان و كويرهاي پهناور در مركز كشور
5- كمبود جاده و فرودگاه ها در سطح كشور
ب: عوامل ثانوي
عوامل زير موجب سازماندهي يگان هوانيروز و خريد هليكوپترهاي مدرن خصوصاً كبرا گرديد.
1- برخورداري كشور ايران از منابع طبيعي و استراتژيك، نفت، گاز و ساير منابع كاني ديگر.
2- بحراني بون منطقه خاورميانه
3- تقويت و سازماندهي يگانهاي بزرگ زرهي در كشور همسايه و نياز به موازنه قدرت داخلي با آن.
4- مدرنيزه كردن نيروي زميني با سلاح و تجهيزات پيشرفته.
پ: نياز آينده
موارد زير دلايل توسعه هوانيروز، ايجاد پايگاه هاي تازه و خريد يا ساخت هليكوپترهاي جديد است.
1- پيروزي انقلاب اسلامي و تشكيل كشوري قدرتمند كه كليه وابستگيها را از ابر قدرتها قطع نموده است.
2- تجربيات 8 سال دفاع مقدس و جنگ تحميلي.
3- فروپاشي اتحاد جماهير شوروي و تشكيل كشورهاي جديد در شمال كشور.
4- تجزيه و تحليل جنگ خليج فارس و تئوري و استراتژي كاربرد هليكوپتر در جنگهاي امروزي.
5- داشتن يك نيروي كاملاً متحرك براي سد كردن هر حركت به عنوان احتياط استراتژيك.
[color=darkblue]هدف: [/color]
بدنبال ايده تقويت هوانيروز و مجهز نمودن آن با آخرين نوع هواپيما و هليكوپتر موجود در دنيا در اوايل سال 1350 بررسي هاي لازم به عمل امده و براي اينكه اين يگان بتواند اهداف زير را انجام دهد سازمان فعلي بوجود آمد.
الف: در منطقه هر سپاه دو گردان پياده را جابجا نمايد.
ب: عمليات يگانهاي زميني را با يگان هاي شكاري پشتيباني نمايد.
پ: و بالاخره پشتيباني هاي تداركات و تخليه مجروحين را از راه هوا انجام دهد.

[color=darkblue]سازمان:[/color]
بر مبناي اهداف فوق سازمان جديد هوانيروز بشرح زير تشكيل گرديد:
الف: قرارگاه فرماندهي
ب: يك گروه رزمي پشتيباني عمومي.
ت: سه گروه رزمي پشتيباني مستقيم.
ج: يك گردان هواپيمايي پشتيباني فرماندهي
چ: يگان پشتيباني هوانيروز
ح: مركز آموزش فني و خلباني
خ: گروهان عمليات و مخابرات.
د: يگان مختلط پايگاه هوانيروز در مشهد (در شرف تكميل)

[color=darkblue]ماموريت هوانيروز[/color]
كمك به ازدياد و افزايش مقدورات نيروي زميني در هدايت سريع يا مداوم عمليات و وقايع منطقه نبرد در روي زمين.

[color=darkblue]وظائف كلي هوانيروز:[/color]
هوانيروز داراي 5 وظيفه كلي است كه هر كدام به وظايف جزئي تري به شرح زير تقسيم بندي مي گردد.
الف: فرماندهي و كنترل شامل:
پيام رساني ـ رابط ـ كنترل ستون ـ پيك هوايي ـ رله راديويي ـ سيم كشي هوايي ـ پست فرماندهي هوايي ـ عمليات رواني.
ب: مراقبت رزمي و ديده باني از منطقه نبرد. شامل:
شناسايي ـ عكسبرداري ـ نقشه برداري ـ مراقبت رزمي ـ تنظيم تير توپخانه ـ تجسس هدف (باديد مستقيم ـ با استفاده از وسايل الكترونيك و غيرمستقيم)
پ: تخليه مجروحين شامل:
تخليه مجروحين در منطقه نبرد ـ نجات و تخليه خدمه و سرنشينان رزمنده وسايل پرنده سانحه ديده ـ تخليه مجروحين و بيماران در عمليات متحرك هوايي ـ پوشش هوايي مسير پرواز.
د: حمل و نقل هوايي عده ها، تجهيزات و تداركات . شامل:
حمل و نقل سريع تداركات تجهيزات و نفرات در داخل منطقه نبرد نيروي زميني جابجايي يگان ها جهت اجراي مأموريتهاي عمليات متحرك هوايي ـ جابجايي نيروي احتياط.
ج: پشتيباني آتش هوايي: شامل:
گسترش قابليتهاي فرماندهان يگان هاي زميني در پشيباني آتش ـ شناسايي با رزم (مسلح) ـ اسكورت مسلحانه عمليات متحرك هوايي ـ اسكرت مسلحانه ستون ها (زميني ـ هوايي ـ دريايي) پوشش راه آهن و كانالها ـ عمليات كمين و ممانعتي ـ عمليات بازدارنده.

[color=darkblue]محدوديت پرواز هليكوپترهاي هوانيروز[/color]
الف) آسيب پذيري زياد (هدف بزرگي را تشكيل و فاقد زره مي باشد)
ب) احتياج مبرم به سوخت
پ) پرواز در مسافت محدود
ت) سقف پرواز محدود
ث) سرعت پرواز محدود
ج) سرويس و نگهداري حساس كه مستلزم دقت زياد و هزينه سرسام آور مي باشد.
چ) تغيير مكان عده ها و تجهيزات بطور محدود
ح) قابل پرواز نبودن در شرايط جوي نامساعد


[color=darkblue]هوانيروز در عمليات[/color]
الف: هوانيروز در عمليات آفندي
عمليات آفندي شامل حركت براي اخذ تماس ـ شناسايي با رزم ـ تك تطبيق شده ـ استفاده از موفقيت و تعاقب مي باشد كه هوانيروز مأموريت هاي زيرين را در عمليات بالا انجام مي دهد.
1- فرماندهي و كنترل
2- ديده باني و شناسايي
3- شناسايي با رزم
4- تأمين عقب ـ پهلوها و يا يك نقطه
5- تخريب تجهيزات و از بين بردن پرسنل از راه هوا
6- رساندن آماد بطور محدود
7- تخليه مجروحين
8- انجام عمليات فريبنده
9- پشتيباني آتش هوايي
10- تنظيم آتش توپخانه و خمپاره انداز
ب) هوانيروز در عمليات پدافندي
عمليات پدافندي شامل پدافند متحرك و پدافند منطقه اي مي باشد كه در آن هوانيروز این مأموريتهارا انجام مي دهد:
1- فرماندهي و كنترل
2- ديده باني و شناسايي
3- شناسايي با رزم
4- تأمين منطقه عقب و پهلو
5- تحرك دادن به نيروي احتياط
6- تجديد تداركات
7- تخليه مجروح
8- پشتيباني آتش هوايي
9- تنظيم آتش توپخانه و خمپاره انداز
10- بازديد از استتار يگان ها
پ) هوانيروز درحركات به عقب
هوانيروز در حركات به عقب نقش هاي زيرين را دارا است.
1- فرماندهي و كنترل
2- ديده باني و شناسايي
3- شناسايي مسلح جهت به تأخير انداختن پيشروي دشمن
4- تامين جناحين
5- تحرك دادن در جابجايي پرسنل و تجهيزات از راه هوا
6- تجديد تداركات
7- تخريب مواضع و جابجا نمودن احتياط
8- تخليه مجروحين
9- كنترل عبور و مرور هوايي
10- پشتيباني آتش هوايي
11- تنظيم تير توپخانه
ت) هوانيروز در عمليات ويژه
بعضي از عمليات ويژه را كه هوانيروز ممكن است در آنها شركت نموده و پشتيباني نمايد عبارت است از هوابرد ـ آبي خاكي ـ چريكي و ضد چريكي
1- هوابرد
الف) گشتي ها و پرسنل پاسگاه هاي ديده باني را به اطراف منطقه جابجا نمايد.
2- آب خاكي
الف) جابجا نمودن پرسنل و تجهيزات از كشتي به ساحل
ب) تنظيم تير توپخانه دريايي
پ) تخليه مجروحين
3- عمليات چريكي
معمولاً هوانيروز در قالب يگان هاي كوچك ـ رسد ـ گروه و يا قسمت به عمليات چريكي منتصب مي شود مأموريت ها متغير بوده و با مقياس هاي كوچكي انجام مي شوند.
4- عمليات ضد چريكي
عمليات هوانيروز در پشتيباني عمليات ضد چريك شامل كليه عمليات نظامي و غيرنظامي مي گردد.
ث) مقدورات هوانيروز
با بوجود آوردن يگانهاي مختلف كه مجهز به وسايل پرنده متغير مي باشند هوانيروز مي تواند اعمال زير را انجام دهد.
الف) تاكتيكي
1- تك هوايي به يگانهاي دشمن (زرهي ـ توپخانه ـ مكانيزه و غيره)
2- عمليات هجومي هوايي
3- عمليات پوشش
4- عمليات شناسايي
5- عمليات پهلوداري
6- عمليات تاخيري
7- پشتيباني آتش
8- عمليات تقويت
9- عمليات نفوذي
10- عمليات ويژه
ب) لجستيكي
1- عمليات نيروبري
2- تخليه
3- تجديد تداركات[/b][/b][/b]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue][b]هليكوپترهاي موجود در هوانيروز[/color]

[color=darkblue]1- هليكوپتر 206 يا جت رنجر[/color][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/%D8%B1%D9%86%D8%AC%D8%B1_.jpg[/img]


ديده باني ـ شناسايي
مأموريت هليكوپتر: رابط فرماندهي ـ حمل و نقل سبك ـ شناسايي رله راديويي ـ بهداري محدود ـ كنترل ستون ـ تنظيم تير توپخانه ـ جستجو و نجات ـ عكسبرداري هوايي.

[color=darkblue]مختصات: [/color]
وزن كلي 320 پوند
مدت زمان پرواز 2:45 ساعت
حداكثر سرعت 130 نات
جنگ افزار مسلسل ام ژ 1 آ 3 در دو طرف ـ ميني تت
تعداد سرنشين 5 نفر با خدمه
تعداد موتور 1 عدد
حداكثر سقف پرواز 20000 پا (با استفاده ازكپسول اكسيژن جهت نفرات)
مأموريت اصلي شناسايي

[color=darkblue]2- هليكوپتر 205 يا هيوئي (UH-1)[/color]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/205.jpg[/img]
هليكوپتر همه مصرفه
مأموريت : ارتباط ـ شناسايي ـ رله راديويي ـ تخليه بهداري محدود ـ عسكبرداري هوايي ـ كنترل ستون ـ تنظيم تير توپخانه ـ جستجو و نجات ـ پشتيباني آتش نزديك ـ حمل و نقل بار سبك داخلي و خارجي
[color=darkblue]مختصات:[/color]
وزن كلي 9500 پوند
حداكثر سرعت 120 نات
مدت زمان پرواز 2:45 ساعت
جنگ افزار مسلسل جانبي (ام ژ 1 آ 3) و راكت انداز در طرفين
تعداد سرنشين 12 نفر با خدمه
تعداد موتور 1 عدد
مأموريت اصلي هجومي (نيرو بري)
حداكثر سقف پرواز 20000 پا (با استفاده از كپسول اكسيژن جهت نفرات)

[color=darkblue]3- هليكوپتر كبري ـ شكاري AH-1j[/color]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/%DA%A9%D8%A8%D8%B1%D8%A7_%7E0.jpg[/img]
مأموريت: بر عليه ادوات زرهي دشمن و انهدام مواضع و نفرات دشمن اسكورت ستونهاي تداركاتي و ساير هليكوپترهاي خودي
[color=darkblue]مختصات:[/color]
وزن كلي 10000 پوند
حداكثر سرعت 190 نات
مدت زمان پرواز 2:30 ساعت
جنگ افزار موشك تو ـ راكت 75/2 ـ توپ 20 ميليمتر ـ موشك ماوريك
تعداد سرنشين 2 نفر خدمه
تعداد موتور 2
حداكثر سقف پرواز 21500 پا
مأموريت اصلي شكار تانك ـ اسكورت هليكوپترهاي هجومي


[color=darkblue]4- هليكوپتر 214 اصفهان هجومي[/color]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/214.jpg[/img]

مأموريت: ارتباطات حمل و نقل سبك شناسايي رله راديويي تخليه بهداري محدود، عسكبرداري، تنظيم توپخانه، حمل و نقل و برداشتن بارهاي سبك به وسيله قلاب خارجي و بار داخلي ، كنترل ستون.

[color=darkblue]مختصات :[/color]
وزن كلي 15000 پوند
حداكثر سرعت 140 نات
مدت زمان پرواز 2:00 ساعت
جنگ افزار ندارد
تعداد سرنشين 16 نفر با خدمه با 6 برانكارد
تعداد موتور 1
حداكثر سقف پرواز 30000 پا (با استفاده از كپسول اكسيژن جهت نفرات)
مأموريت اصلي هجومي (نيرو بري)
ظرفيت حمل بار داخلي 4000 پوند خارجي 6000 پوند

[color=darkblue]5- هليكوپتر حمل و نقل متوسط شنوك (CH-47)[/color]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/%D8%B4%D9%86%D9%88%DA%A9_.jpg[/img]

مأموريت: نيرو بري در پشت جبهه حمل تداركات و جابجا كردن موضع توپخانه، تخليه هواپيماهاي آسيب ديده (بدون تغيير شكل) با قلاب خارجي.
[color=darkblue]مختصات هليكوپتر حمل و نقل متوسط شنوك[/color]
وزن كلي 46000 پوند
حداكثر سرعت 175 نات
مدت زمان پرواز 2:45 ساعت
جنگ افزار ندارد
تعداد سرنشين 44 نفر بدون صندلي ـ 24 برانكارد
تعداد موتور 2 موتور
حداكثر سقف پرواز 15000 پا (با استفاده از كپسول اكسيژن جهت نفرات)
مأموريت اصلي نيروبري در پشت جبهه حمل تداركات و جابجا كردن موضع توپخانه
ظرفيت حمل بار داخلي 8000 پوند خارجي 20000 پوند

[color=darkblue]هواپيماهاي موجود در هوانيروز[/color]

[color=darkblue]- سسنا 185 (17-U)[/color]
مأموريت : رابط فرماندهي ـ شناسايي ـ راديو رله ـ پخش اوراق تبليغاتي ـ امر بري ـ كنترل ستون .
مختصات:
وزن كلي 3200 پوند
حداكثر سرعت 167 مايل در ساعت
مدت زمان پرواز 5:30 ساعت
قدرت موتور 260 اسب بخار
تعداد سرنشين 6 نفر (عملاً چهار نفر)
تعداد موتور يك موتور
حداكثر سقف پرواز 17500 پا (با استفاده از كپسول اكسيژن جهت نفرات)
برد 600 مايل

[color=darkblue]2-فالكن[/color]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/imagesCAU8911Q.jpg[/img]

مأموريت: رابط فرماندهي ـ حمل و نقل سبك ـ حمل و نقل اداري
مختصات:
وزن كلي 2866.
حداكثر سرعت 350 نات
مدت زمان پرواز 4:00 ساعت
تعداد سرنشين 12 نفر
قدرت موتور 4500 پوند
حداكثر سقف پرواز 42000 پا
تعداد موتور 2
برد 1400 مايل

[color=darkblue]3- توربوكماندر (690-TC)[/color]
مأموريت : رابط فرماندهي ـ حمل و نقل سبك ـ تجديد آماد ـ حمل و نقل اداري.
مختصات:
وزن كلي 10000 پوند
حداكثر سرعت 190 نات

مدت زمان پرواز 2:30 ساعت
جنگ افزار موشك تو ـ راكت 75/2 ـ توپ 20 ميليمتر ـ موشك ماوريك
تعداد سرنشين 2 نفر خدمه
تعداد موتور 2
حداكثر سقف پرواز 21500 پا
مأموريت اصلي شكار تانك ـ اسكورت هليكوپترهاي هجومي

[color=darkblue]4 - فرند شيپ (F-27)[/color]
مأموريت: حمل و نقل سبك ـ حمل و نقل چترباز ـ تخليه بهداري
مختصات
وزن كلي 45000 پوند
حداكثر سرعت بالاي 30000 پا 240 نات زير 20000 پا 260 نات
مدت زمان پرواز 5:30 ساعت
تعداد سرنشين 52 نفر
تعداد موتور 2
برد 1500
حداكثر سقف پرواز 26000 پا[/b]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=center][b][size=18][color=darkblue]فصل سوم : نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران[/color][/size][/align]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/imagesCAO6HGXS.jpg[/img] [img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/imagesCA3BE36B.jpg[/img]

[align=center][color=darkblue]بخش اول: تاريخچه هواپيمايي و مأموريت، وظايف و سازمان نيروي هوايي[/color][/align]

[color=darkblue]1- تاريخچه[/color]
اولين بار كه شئي پرنده در آسمان تهران ظاهر شد، سال 1270 شمسي بود. در اين سال يك هوانورد فرانسوي به منظور نمايش بالن به ايران آمده و در بعضي از شهرهاي بزرگ اين كشور از جمله تبريز پروازهايي انجام داده پس از آن در يكي از روزهاي سال 1296 (اواخر جنگ جهاني اول) مردم تهران براي نخستين بار هواپيمايي را مشاهده نموده كه در ارتفاع پائين بر فراز شهر پرواز مي نمود.
هواپيماي فوق در ميدان مشق ريوزيون قزاق (محل وزارت امور خارجه فعلي) فرود مي¬آيد و گفته مي شود كه اين هواپيما جمعي لشگر 14 انگليس در عراق بود و حامل يك هيئت انگليسي به تهران بوده است.
پس از خاتمه جنگ جهاني اول و پديدار شدن اهميت نقش هواپيماها در عمليات هوايي، اغلب كشورها من جمله كشور ايران شروع به تاسيس و تكوين نيروي هوايي مي نمايد. در اين راستا در سال 1301 دفتري به نام مهر هواپيمايي در يكي از شعبات اركان حزب كل قشون تشكيل شد كه اولين هسته هواپيمايي نظامي ايران در ايران محسوب مي گردد.
ولي دولت آمريكا به سبب ملاحظه سياسي از فروش هواپيما به ايران امتناع و لذا دولت ايران روي به كشورهاي اروپايي مي آورد و اولين هواپيما به نتام (يونكرس) در سال 1303 از آلمان خريداري مي شود در همين سال توسط هواپيماهاي مذكور اولين سرويس حمل و نقل هايي بين شهرهاي تهران ـ مشهد ـ شيراز افتتاح مي گردد. در سالهاي قبل از جنگ جهاني دوم، چهار كشور اروپايي آلمان ـ روسيه ـ فرانسه ـ و انگلستان، كليه هواپيماهاي نظامي ايران را تامين مي نمودند.
در سال 1304 اولين خلبان ايراني (سرهنگ احمد خان نخجوان) با يك فروند هواپيماي خريداري شده از فرانسه به نام برگه -19 از فرودگاه «ويلا كوپلي» ـ فرانسه پرواز و پس از حدود يك ماه در فرودگاه قلعه مرغي به زمين مي نشيند.
با افزايش هواپيماها و خلبانان و پرسنل فني، و نياز به سازماندهي جديد تشكيلات هواپيمايي، دفتر هواپيمايي تبديل به اداره هواپيمايي گرديد، و در سال 1305 رسماً قسمتهاي صفي (پروازي) و فني تشكيل مي گردند.
جهت تعليم خلبانان و تربيت كادر فني، در سالهاي 1310 و 1311 آموزشگاه هاي فني و خلباني در تهران گشايش و آغاز بكار مي نمايند و موفق مي شوند تا قبل از جنگ دوم جهاني تعداد بسياري زيادي خلبان و پرسنل فني را فارغ التحصيل نمايند.
در سال 1314 اولين كارخانه هواپيماسازي بنام «شهباز» در دوشان تپه (محل فرماندهي لجستيكي فعلي) تاسيس و تا شروع جنگ دوم حدود 30 فروند هواپيماي مشقي (بيشتر از نوع تايگرموس) و 10 فروند هواپيماي جنگي توليد مي نمايد.
با شروع جنگ جهاني دوم و اشغال كشور توسط بيگانگان و بمباران فرودگاه هاي اهواز ـ مشهد و تبريز در سال 1320 سازمان قواي هوايي ايران متلاشي و دستخوش ركود مي شود.
پس از پايان جنگ در سال 1325 با خريد انواع جديد هواپيما (عمدتاً از آمريكا) و سازماندهي جديد، نيروي هوايي مجدداً احياء و در اين سال نام آن از اداره هواپيمايي كل قشون به نيروي هوايي تغيير مي يابد.
روز نهم ارديبهشت ماه 1335 اولين هواپيماي جت (ت -33) به نيروي هوايي وارد و در ارديبهشت سال 1343 اولين هواپيماي جت مافوق صوت (اف ـ 5) در نيروي هوايي پرواز مي نمايد.
در شهريور 1359 با شروع جنگ تحميلي متجاوزين بعثي عراق عليه كشور جمهوري اسلامي نيروي هوايي ايران براي اولين بار در تاريخ وارد نبرد در يك منطقه جنگي گشتند و با اجراي عمليات رزمي مداوم در كليه ابعاد كارنامه درخشاني از رشادت و فداكاري ارائه مي دهد و تجارب گرانبهايي كسب و براي نسلهاي آينده بجاي مي گذارد.

[color=darkblue]2- مأموريت اختصاصي نهاجا[/color]
الف) حفاظت از آسمان كشور جمهوري اسلامي ايران در مقابل حملات هوايي دشمنب) كسب و نگهداري برتري هوايي در مناطق عملياتي
پ) پشتيباني از عمليات نيروهاي سطحي (زميني ـ دريايي) بنا به دستور و طبق طرح هاي مصوبه.

[color=darkblue]3- وظايف عمومي نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران[/color]
الف) دفاع هوايي كشور با هماهنگي ساير نيروها
ب) پشتيباني هوايي از نيروهاي زميني، دريايي در عمليات و طرح هاي مشترك
پ) قرار دادن يگانهاي هوايي مورد نياز در كنترل فرماندهي مشترك طبق دستور پشتيباني يگانهاي مزبور از نظر لجستيكي و اداري.
ت) بكار بردن تمام يا قسمتي از نيروهاي خودي جهت اجراي طرح هاي عملياتي مصوبه.
ث) آماده نگهداشتن و سازمان دادن كليه يگان هاي نيروي هوايي براي هر نوع عمليات و پتشيباني لجستيكي و اداري آنها در زمان صلح و جنگ.
ج) شركت در بسيج و كمك به همنوعان و هموطنان در صورت بروز حوادث طبيعي با رعايت حفظ آمادگي رزمي.

[color=darkblue]4- سازمان نيروي هوايي[/color]
سازمان فعلي نهاجا كه در رأس آن فرماندهي نهاجا قرار داد و متشكل از هشت معاونت است كه امور ستاد هماهنگ كننده (يا ستاد عمومي) را بعهده دارند يكسري ستادهاي تخصصي و يگان هاي عمده اجرايي (جدول كلي سازمان فعلي نهاجا توسط استاد در كلاس ارائه خواهد شد) بطور خلاصه سازمان نهاجا متشكل از قسمت هاي زير مي باشد:
الف) ستاد هماهنگ كننده نيرو: معاونت پرسنلي ـ معاونت اطلاعات ـ معاونت عمليات ـ معاونت لجستيكي ـ معاونت طرح و برنامه ـ معاونت ارال ـ معاونت جهاد خودكفايي ـ آج كا نهاجا.
ب) عناصر ستاد تخصصي: بازرسي نهاجا ـ بهداري ـ مديريت مهندسي ـ كنترلر ـ دارايي ـ مديريت تامين فيزيكي.
د) سازمانهاي وابسته: (عقيدتي سياسي ـ حفاظت اطلاعات)
ج) يگانهاي اجرايي: پايگاه هاي هوايي ـ فرمانده آموزشهاي هوايي ـ فرماندهي پشتيباني مركز ـ فرماندهي لجستيكي ـ دانشگاه هوايي.

[color=darkblue][align=center]بخش دوم: اصول بكار بردن نيروهاي هوايي (عمليات هوايي تاكتيكي)[/align][/color]
اصول بكار بردن نيروي هوايي تاكتيكي در عمليات پشتيباني از نيروهاي سطحي (زميني و دريايي) با استفاده از تجارب جنگهاي گذشته طرح و تدوين گرديده و برحسب وضعيت جغرافيايي و نظامي مورد استفاده قرار مي گيرد.

[color=darkblue]1- مأموريت نيروي هوايي تاكتيكي[/color]
نيروي هوايي تاكتيكي بنحوي سازمان داده و مجهز و آموزش مي يابد كه قادر به اجراي عمليات آفندي و پدافندي بوده و ضمن حفظ آمادگي رزمي بتواند بطور مستقل و يا با همكاري نيروهاي سطحي قدرت نظامي دشمن را منهدم و يا عمليات آنرا خنثي نمايد. به عبارت ديگر جلوگيري از آفند دشمن مي باشد.

[color=darkblue]2- مشخصات اصلي نيروي هوايي تاكتيكي[/color]
 برد زياد
 تحرك
 واكنش سريع
 قابليت انعطاف
با فراهم شدن اين مشخصات فرمانده نيروي مشترك امكانات زيادي در بكار بردن نيروهاي نظامي از نظر حجم و زمان و محل خواهد داشت.

[color=darkblue]نيروي هوايي تاكتيكي دو نوع مأموريت كلي دارد:[/color]
[color=darkblue] مأموريت هاي رزمي نيروي هوايي تاكتيكي[/color]
1- عمليات بر ضد نيروهاي هوايي دشمن
2- مجزا كردن منطقه نبرد دشمن (ممانعت هوايي)
3- پشتياني نزديك هوايي
4- شناسايي هوايي تاكتيكي
5- ترابري هوايي تاكتيكي

[color=darkblue] مأموريت هاي پشتيباني رزمي نيرهاي هوايي تاكتيكي[/color]
1. عمليات ضد الكترونيكي
2. سوخت رساني هوايي
3. تجسس و نجات

[color=darkblue]نحوه انجام مأموريت نيروي هوايي تاكتيكي[/color]
[color=darkblue]الف) مأموريت هاي رزمي نيروي هوائي تاكتيكي[/color]

[u][u]1- عمليات بر ضد نيروي هوايي دشمن[/u][/u]
عمليات بر ضد نيروي هوايي دشمن يك تلاش هوايي است به منظور بدست آوردن و حفظ برتري هوايي كه با انهدام و خنثي نمودن قدرت هوايي دشمن از طريق انهدام هواپيماهاي دشمن ـ سيستم هاي دفاع هوايي دشمن و كليه منابعي كه عمليات هوايي دشمن را پشتيباني مي نمايد، ميسر مي گردد.
[u]الف) برتري هوايي[/u]
برتري هوايي يعني ايجاد شرايطي است كه اجازه نمي دهد دشمن بطور موثر در عمليات زميني ـ هوايي ـ دريايي خودي مداخله نمايد.
[u]ب) اقدامات و عمليات بر ضد نيروهاي هوايي دشمن[/u]
اين مأموريت كه اجراي آن مستلزم تهيه طرح عمليات دقيق و حساب شده قبلي مي باشد خود شامل عمليات آفندي و پدافندي است.

[color=darkblue]1- عمليات آفندي عبارتست از يافتن و نابود كردن قدرت هوائي دشمن در قلمرو آن كه شامل تكهاي هوايي به زمين بر عليه هدفهاي زير مي باشد:[/color]
 هواپيماهاي دشمن در روي زمين
 باندهاي پروازي
 ايستگاه هاي رادار و سكوهاي پرتاب موشك
 مخازن بنزين و انبار مهمات

[color=darkblue]2- عمليات پدافندي[/color]
شامل تمام عمليات جهت انهدام، خنثي كردن و يا تقليل اثر تك هواپيماها و موشك هاي زمين به هواي دشمن مي باشد. و بدو صورت انجام مي شود.

[color=darkblue]پدافند عامل ـ پدافند غيرعامل[/color]
[u]الف) عمليات پدافندي عامل[/u]
وظايف اساسي پدافند هوايي شامل كشف، شناسايي، رهگيري و انهدام هواپيماهاي در حال پرواز دشمن و جنگ افزارهاي پدافند هوايي شامل، هواپيماهاي شكاري، توپخانه ضد هوايي و موشك هاي زمين به هوا مي باشد.
[u]«ب» ـ عمليات پدافندي غير عامل:[/u]
پدافند غير عامل شامل عملياتي مي شود كه موجب بكار بردن جنگ افزاري نمي باشد.
[color=darkblue] مجزا كردن منطقه نبرد دشمن (ممانعت هوايي)[/color]
عبارتست از تلاش هوايي به منظور انهدام، خنثي كردن تقليل و يا تأخير در عمليات نيروهاي دشمن. عمليات ممانعت هوايي اغلب براي مجزا كردن يك ناحيه و يا ممانعت دشمن از دسترسي به يك مسير و يا خطوط نفوذي طرحريزي مي شود.

[color=darkblue]هدفهاي عملياتي ممانعت هوائي شامل:[/color]
سيستم ترابري دشمن ـ نقاط تجمع ـ تسهيلات ارتباطي ـ دپوي آمادي ـ تسهيلات صنعتي ـ كارخانجات تسليحات، پل ها ـ تونلهاي راه آهن و كانالها مي باشد.

[color=darkblue]3- طرح ريزي در عمليات ممانعت هوايي[/color]
عمليات ممانعت هوايي و حمله به هدفها بايستي با هماهنگي كامل نيروي مشترك در مركز كنترل هوايي و با توجه به عوامل زير طرحريزي شود.
1- جنگ افزارها و سيستم پدافندي دشمن
2- شناسايي هوايي
3- هواپيماهاي مخصوص پدافند هوايي خودي
4- سوخت گيري هوايي
5- تجسس و نجات
6- وضعيت جو زمين و دشمن
7- تقدم هدفها

[color=darkblue]4- مأموريت هاي پشتيباني نزديك هوايي[/color]
الف) مأموريت هاي پيش بيني شده
ماموريتهايي كه قبل از شروع عمليات طرحريزي شده باشند و شامل (تهديدات احتمالي دشمن خواهد بود)
ب) مأموريت هاي فوري: اجراي سريع عمليات هواپيماهاي شكاري تاكتيكي بسوي هدفهاي متحرك غيرمترقبه پيش بيني نشده اي كه ناگهان در منطقه ظاهر شده .
انواع آمادگي هواپيماهاي پشتيباني نزديك هوايي
الف) آماده باش زميني: هواپيما در روي زمين با انواع مهمات گوناگون بارگيري شده و آماده مي باشد.
ب) آماده باش هوايي: هواپيما در پرواز بوده و آماده اجراي مأموريت هاي فوري مي باشند.

[color=darkblue]روشهاي كنترل و هدايت هواپيماها[/color]
هواپيماهاي شكاري در مأموريت هاي پشتيباني نزديك هوايي روي هدف يكسان كنترل مي شوند مركز پشتيباني مستقيم هوايي و مركز گزارش و كنترل هواپيما را به يك نقطه به نام نقطه تماس هدايت و وارد دوره ايستايي مي شوند و از انجا به بعد پس از تماس با افسر ناظر مقدم هوايي به سمت هدف هدايت مي شود.
[color=darkblue]5- شناسايي تاكتيكي[/color]
عبارتست از جمع آوري اطلاعات بوسيله هواپيماهاي شناسايي تاكتيكي با سرنشين و بدون سرنشين.

[color=darkblue]انواع كلي شناسايي هوايي[/color]
الف) بصري
جمع آوري اطلاعات با استفاده از چشم مسلح و يا غير مسلح از درون هواپيما كه اغلب با استفاده از هواپيماهاي شكاري بمب افكن كه مي توانند هدف ها را در صورت مشاهده مورد حمله قرار دهنده استفاده مي شود.
ب) شناسايي عكاسي
جمع آوري اطلاعات از هدف به طريق عكسبرداري هوايي
پ) شناسايي الكترونيكي: به منظور بهره برداري از تشعشع الكترومغناطيسي
ت) شناسايي جوي: به منظور آگاهي از تغييرات جوي و بهره برداري از آن در اجراي عمليات هوايي تاكتيكي به عمل آمده و به دو طريق انجام مي شود.
الف) ديده باني بصري و گزارش
ب) اندازه گيري جوي بوسيله وسايل
[color=darkblue]6- ترابري هوايي تاكتيكي[/color]
o تحرك هوايي:
عبارت است از ترابري هوايي يگان هاي پرسنل، تداركات و تجهيزات بوسيله پرتاب يا نشستن.
انواع تحرك هوايي:
• الف) تحرك استراتژيكي
• ب) تحرك عملياتي
• تحرك تاكتيكي
[color=darkblue]ماموريت هاي ترابري هوايي تاكتيكي[/color]
عمليات ترابري هوايي لجستيكي
عمليات هوابرد
تخليه مجروحين
عمليات مخصوص
[color=darkblue]o ماموريت هاي پشتيباني رزمي نيروي هوايي تاكتيكي شامل:[/color]
1- سوخت رساني هوايي
عمليات سوخت رساني كه توسط هواپيماي بوئيگ 707 انجام مي شود بر مبناي درخواست نيروي هوايي تاكتيكي به منظور سوخت گيري هوايي انجام مي گردد تا هواپيماهاي شكاري قادر باشند كه هدفهاي دور را مورد حمله يا شناسايي قرار دهند.
2- عمليات جنگ الكترونيك
عبارتست از عمليات نظامي شامل بكار بردن انرژي الكترومغناطيسي به منظور تشخيص ـ بهره برداري، كاهش و يا ممانعت از بكار بردن امواج الكترومغناطيسي
3- تجسس و نجات
تجسس و نجات يكي از مأموريت هاي پشتيباني رزمي نيروي هوايي تاكتيكي است كه كاربرد آن نجات خدمه پروازي است كه بدلايلي مجبور به ترك هواپيماي خود در منطقه خودي و يا دشمن شده اند.


بخش سوم: هواپيماهاي موجود نهاجا[/b]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue][size=18][align=center][b] بخش سوم: هواپيماهاي موجود نهاجا[/align][/size][/color]
هواپيماهاي موجود نهاجا را مي توان به دو گروه عمده شكاري و ترابري به شرح زير تقسيم كرد.



[color=blue]الف) هواپيماهاي شكاري و شكاري بمب افكن [/color]



1- هواپيماي شكاري رهگيري F-5



2- هواپيماي شكاري بمب افكن F-4



3- هواپيماي شكاري رهگيري F-14



4- هواپيماي سوخو 24



5- هواپيماي F7



6- هواپيماي ميگ 29




[color=blue]ب) هواپيماي ترابري[/color]



1- هواپيماي F-27



2- هواپيماي C-130



[color=blue]3- هواپيماي بوئيگ 707 اين هواپيما علاوه بر ماموريت ترابري، ماموريت سوخت رساني هوايي را نيز دارد [/color]


[color=blue]4- هواپيماي بوينگ 747 اين هواپيما علاوه بر ماموريت ترابري، ماموريت سوخت رساني هوايي را نيز دارد[/color]


[color=blue]5- هواپيماي PC6 و PC7 جت فالكن و جت استار[/color]


ضمناً هواپيماهاي گشت دريايي P3F به منظور گشت و شناسايي دريايي در اختيار نهاجا مي باشد.



[color=blue]6- بونانزا F-33[/color]




[color=darkred]*مشخصات هواپيماهاي اف 5 ئي*[/color]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/%D8%A7%D9%81_5_%D8%A6%DB%8C.jpg[/img]



نوع: هواپيماي شكاري رهگير، بمب افكن، مافوق صوت. يكنفره (دو نفره آموزشي)

- اندازه : طول 48 فوت و 2 اينج. عرض 26 فت و 8 اينچ . بلندي 13 فوت و 4 اينچ

- وزن: وزن مهمات 15050 پوند حداكثر وزن با مهمات 25549 پوند

- شعاع عمل رزمي: 505 مايل

- حداكثر سرعت: 63/1 ماخ

[u]مقدورات[/u]

داراي قابليت حمل موشكهاي حرارتي سايدوانيدر، انواع بمب­هاي معمولي (GP) و خوشه اي و آتش زا، راكت هاي 75/2 اينچ و 5 اينچ و مجهز به دو مسلسل M-39 20.م.م. با ظرفيت 560 تير فشنگ.

[u]تجهيزات[/u]
مجهز به سيستم كنترل آتش AN/APG-153 وسايت اتوماتيك ASG-29 و سيستم ناوبري اينرشال N-33 (INS) نوع عكاسي (RF-5) داراي 4 دوربين مخصوص با عدسي هاي مختلف در پوزه‌ي هواپيما مي باشد.




[color=darkred]*مشخصات هواپيماهاي اف 4 *[/color]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/%D8%A7%D9%81_4%7E0.jpg[/img]

نوع: هواپيماهاي شكاري، بمب افكن مافوق صوت دونفره

- اندازه: طول 62 فوت و 11 اينچ. عرض 38 فوت و 5 اينچ بلندي 16 فوت و 5 اينچ

- وزن: وزن خالص 31000 پوند حداكثر وزن با مهمات 58000 پوند.

- شعاع عمل رزمي: حدود 550 ناتيكالمايل

- حداكثر سرعت: 4/2 ماخ

[u]مقدورات[/u]
داراي قابليت حمل موشك هاي راداري، اسپارد، حرارتي سايدوايندر، انواع بمب هاي معمولي و خوشه اي و آتش زا و ليزري موشك هاي هوا به زمين، ماوريك و موشك هاي روشنايي مدل F4-E مجهز ه يك قبضه مسلسل M-61 با ظرفيت 639 تير.

[u]تجهيزات: [/u]سيستم كنترل آتش مجهز به رادار از نوع APQ-120 جهت رگيري و حمله به هدف هاي هوايي و زميني، سيستم ناوبري ايزشال،
سيستم اعلام خطر (RWR)، جنگ الكترونيك (ECM)، سيسم TISEO، ارتفاع ياب راداري و اتوپايلوت ـ نوع عكاسي آن مجهز به 4 دوربين مخصوص عكاسي و دوربين هاي پانوريسك با عدسي هاي مختلف
مي باشد.





[color=darkred]*مشخصات هواپيماي اف – 14 *[/color]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/%D8%A7%D9%81_14.jpg[/img]




نوع : هواپيماي شكاري، رهگیری دو نفره مافوق صوت.

- اندازه: طول 62 فوت و 8 اينچ – عرض (با بال بسته) 33 فوت و 2اينچ ـ بلندي 16 فوت.

- وزن : حداكثر جهت بلند شدن 74349 پوند.

- شعاع عمل در رتري وايي: 550 ناتيكال مايل

- حداكثر سرعت: 4/2 ماخ

[u]-مقدورات[/u]
قابليت حمل موشك هاي هوا به هواي پيشرفته فنينكس، موشك هاي اسپرو، سايدوايندر

[u]تجهيزات: [/u]داراي رادار پيشرفته AWG-9 (پولس ـ داپلر) سيستم هاي RWR و ECM سيستم ردياب مادون قرمز و مسلسل 20 م.م.




[color=darkred]*سوخوي 24 *[/color]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/%D8%B3%D9%88%D8%AE%D9%88_24.jpg[/img]

هواپيماي سوخوي 24 با جثه اي حدود 3 برابر ميگ 29 و كمي كوچكتر و سبكتر از هواپيماي همطراز غربي خود يعني (F-111) يك هواپيماي شكاري بمباران مي باشد. اين هواپيما داراي دو كابين جهت خلبان و افسر كنترل اسلحه مي باشد كه در كنار هم قرار دارند.



مشخصات هواپيما:

الف) شكل ظاهري: طول: 5/24 متر ، ارتفاع: 20/6 متر


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/%D8%B3%D9%88%D8%AE%D9%88_24_-_1.jpg[/img]
عرض در حالت بال باز 6/17 متر ودر حال بال جمع 30/10 متر.

ب) وزن:

1- وزن خالص 22700 كيلوگرم

2- وزن با سوخت و مهمات كامل 39700 كيلوگرم

ج) سرعت

1- در ارتفاع 27000 پايي با حداكثر مهمات 1400 كيلومتر در ساعت مي باشد.

2- حداقل سرعت 250 تا 280 كيلومتر در ساعت.

3- حداكثر سرعت در حالت Clean (35/1) ماخ است.

د) ارتفاع: حداكثر ارتفاع پرواز 11500 متر (38000 پا) مي باشد.

ر: انواع سلاحها و مهمات قابل حمل توسط اين هواپيما.

1- قادر به حمل 30 عدد بمب 250 كيلوگرمي از انواع مختلف مي باشد.

2- توانايي حمل بمب ليزري 1500 كيلوگرمی

3- توانايي حمل سه نوع موشك هوا به زمين.

4- توانايي حمل موشك­هاي ضد رادار





[color=darkred]*هواپيماي F-7 يا Fishbed *[/color]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/%D8%A7%D9%81_7_%D9%81%DB%8C%D8%B4%D8%A8%D8%AF.jpg[/img]

هواپيماي چيني F-7 يك هواپيماي شكاري بمب افكن مي باشد. كه قادر به اجراي مأموريت هاي آفندي و پدافندي بوده و جثه اي بزرگتر از هواپيماي F-5 دارد و از نظر كارايي تقريباً معادل F-5 مي باشد. اين هواپيما فقط قادر به عمليات رزمي در روز مي باشد.

مشخصات شكل ظاهري:

طول: 87/14 متر

عرض 15/7 متر

ارتفاع 10/4 متر

وزن بدون محمولات 5775 كيلوگرم

از نوع دو كابين اين هواپيما براي آموزش خلبانان هم استفاده مي شود.

سلاحها و مهمات قابل حمل:

اين هواپيما قادر به حمل موشك حرارتي با برد 8 كيلومتر مي باشد و داراي دو قبضه توپ 30 ميليمتري با نواخت تير 60 گلوله در دقيقه مي باشد
همچنين مي توان 4 بمب 50 تا 500 كيلوئي (500-250-150-50) و دو پاد راكت هوا به زمين (يكي متشك از 18 راكت 57 ميليمتري و ديگري حاوي 7 راكت و 90 ميليمتري) را با
اين هواپيما حمل كرد.




[color=darkred]*ميگ 29 *[/color]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/%D9%85%DB%8C%DA%AF_29.jpg[/img]



شوروي با طراحي و ساخت ميگ 29 به فكر كسب برتري هوايي در مقابله با تكنولوژي غرب افتاد. منابع غربي معتقدند كه ميگ 29 از نظر قدرت مانور و سيستم هاي اسلحه و كنترل آتش در مقايسه با F15 و F16 از قدرت رزمي هوايي بهتري برخوردار مي باشد.

مشخصات هواپيماي ميگ 29

1- داراي دو موتور توربوفن RD-33 مي باشد.

2- حداكثر وزن هنگام بلند شدن 18480 كيلوگرم

3- حداكثر سرعت نزديك زمين 1500 كيلومتر

4- حداكثر سرعت در ارتفاع بالا 2400 كيلومتر

5- حداكثر سقف پرواز 65000 پا

6- حداكثر برد با باك خارجي 2100 كيلومتر

اين هواپيما با مقدورات حمل انواع موشك ها و راكت ها و بمب ها و مجهز بودن به رادار بسيار پيشرفته قادر است مأموريت هاي آفندي و پدافندي را به نحو احسن انجام دهد.




[color=darkred]*مشخصات هواپيماي اف ـ 27 *[/color]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/%D8%A7%D9%81_27.jpg[/img]

نوع: هواپيماي ترابري سبك

- اندازه: 95 فوت و 2 اينچ عرض 77 فوت و 13 اينچ بلندي 27 فوت و 11 اينچ

- وزن: حداكثر وزن بلند شدن 41000 پوند.

- برد پرواز: 1375 مايل

- حداكثر سرعت: 259 نات

[u]مقدورات [/u]:
ظرفيت حمل 44 نفر و يا ترابري حداكثر 6000 پوند بار (نوع IP و Vip از 16 تا 33 نفر) قابليت حمل 24 برانكارد مجروح و همچنين استفاده جهت حمل نيرو و يا چترباز.

[u]تجهيزات:[/u]
- مجهز به دستگاه هاي راديويي و كمك ناوبري و سيستم رادار مورد نياز.

- يك مدل از آن مجهز به دوربينهاي عكاسي مخصوص، جهت تهيه نقشه هاي هوايي مي باشد.

- قابل تجهيز به سيستم هدف كش جهت تمرين تيراندازي توپخانه پدافند زمين به هوا.




[color=darkred]*مشخصات هواپيماي سي – 130 *[/color]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/%D8%B3%DB%8C_130.jpg[/img]



- نوع: هواپيماي ترابري سنگين

- اندازه: طول 97 فوت و 9 اينچ عرض 132 فوت و 7 اينچ بلندي 38 فوت و 3 اينچ

- وزن: حداكثر وزن بلند شدن 1750000 پوند.

- برد پرواز با حداكثر بنزين و بار 5135 مايل

- شعاع عمل (رفت و برگشت) حدود 2000مايل

- حداكثر سرعت: 384 مايل

[u]- مقدورات: [/u]در مأموريت تاكتيكي 92 سرباز مجهز و يا 64 چترباز با تجهيزات و يا 74 برانكارد حمل مجروح و يا حدود 40000 پوند بار

[u]- تجهيزات:[/u]
داراي رادار، دستگاه هاي دقيق ناوبري ـ سيستم هاي مختلف ارتباطي، قايق نجات 80 نفره و قابل تجهيز به اسكي جهت فرود بر روي آب و يا برف.




[color=darkred]*مشخصات هواپيماي بوئينگ 707 *[/color]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/%D8%A8%D9%88%D8%A6%DB%8C%D9%86%DA%AF_707.jpg[/img]



- نوع: هواپيماي ترابري سنگين و سوخت رسان.

- اندازه: طول 152 فوت و 11 اينچ عرض 145 فوت و 9 اينچ بلندي 42 فوت و 5 اينچ

- وزن : حداكثر وزن بلند شدن 333600 پوند.

- برد پرواز: با سوخت كامل 7474 مايل (با بار 6240 مايل)

- حداكثر سرعت: 545 نانيكال مايل در ساعت.

[u]- مقدورات.[/u]
1- ترابري 80 الي 143 مسافر (بسته به مدل و تعداد صندلي ها) و يا 13 پالت بار و يا تركيبي از هر دو.

2- قابليت سوخت دهي به 3 فروند هواپيماي شكاري با دو نوع سيستم سوخت رساني (در آن واحد)

[u]- تجهيزات:[/u]
1- داراي كليه تجهيزات مدرن ناوبري و ارتباطي

2- نوع سوخت رساني مجهز به دو نوع سيستم سوخت رساني، بوم جهت هواپيماي اف 4 و سيستم پيچ پاد در سر بالها جهت هواپيماهاي اف 14.





[color=darkred]*مشخصات هواپيماي 747 *[/color]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/747%7E0.jpg[/img]



- نوع: هواپيماي ترابري فوق سنگين و سوخت رساني.

- اندازه: طول 231 فوت و 4 اينچ عرض و 195 فوت و 8 اينچ بلني 63 فوت و 5 اينچ.

- وزن: حداكثر وزن بلند شدن 713000 پوند.

- برد پرواز: با بار مسافر 5677 مايل. بدون بار و مسافر 7370 مايل.

- حداكثر سرعت: حداكثر سرعت مسافرتي 570 ناتيكال مايل در ساعت.

[u]- مقدورات:[/u]
1- قابليت حمل بار تا حداكثر 211000 پوند و يا 29 كانتينر با ابعاد استاندارد.

2- قابليت سوخت دهي هوايي به هواپيماهاي شكاري.

[u]- تجهيزات:[/u]
1- مجهز به كليه دستگاه هاي مدرن ناوبري و ارتباطي و همچنين وسايل و تجهيزات مورد لزوم جهت بارگيري هواپيما.

2- بعضي انواع داراي پوزه بالا رونده جهت سهولت در بارگيري مي باشد.

3- نوع سوخت رسان داراي سيستم بوم ـ شولتز جهت سوخت رساني به هواپيماي اف 4 و يا اف 14.




[color=darkred]*مشخصات هواپيماي PC-7 * [/color]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/pc7.jpg[/img]


- نوع: آموزشي ملخ دار، ساخت سوئيس.

- اندازه: طول 32 فوت و 10 اينچ عرض 34 فوت و 10 اينچ بلندي 5/10 فوت.

- وزن: حداكثر وزن بلند شدن 5950 پوند.

- حداكثر سرعت: 270 نات

[u]- تجهيزات:[/u]
وسايل و دستگاه هاي كنترل مضاعف جهت آموزش مجهز به موتور توروبوپراپ با قدرت 550 اسب بخار.



[color=darkred]*جت فالكون *[/color]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/%D8%AC%D8%AA_%D9%81%D8%A7%D9%84%DA%A9%D9%88%D9%86.jpg[/img]



1- ماكزيمم وزن 28660 پوند



2- حداكثر سرعت 465 نات



3- سقف پرواز (حداكثر) 42000 پا



4- حداكثر مسافر 8 الي 10 نفر




[color=darkred]*هواپيماي جت استار*[/color]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/%D8%AC%D8%AA_%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%B1.jpg[/img]



1- ماكزيمم وزن 44000 پوند


2- ماكزيمم وزن بلند شدن 43750 پوند


3- حداكثر سرعت 440 نات


4- حداكثر مسافر 10 نفر



5- حداكثر مسافت 1940 ناتيكال مايل



6- طول 60 فوت و 5 اینچ



7- عرض 54 فوت و 5 اینچ



8- ارتفاع 20 فوت و پنج اینچ



[color=darkred]*مشخصات هواپيماي P3-F *[/color]


- نوع: هواپيماي گشت دريايي

- اندازه: طول 116 فوت و 10 اينچ عرض 99 فوت و 8 اينچ بلندي و 33 فوت 5/8 اينچ

- وزن : حداكثر وزن بلند شدن 142000 پوند.

- حداكثر برد پرواز: 476 مايل در ساعت.

[u]- مقدورات:[/u]
داراي قابليت حمل و پرتاب اژدر، مينهاي دريايي، بمب هاي عمقي ، راكت و سونابوي

[u]- تجهيزات:[/u]
داراي تجهيزات، تجسس و رديابي زير دريايي ـ سونار ـ و رادار مخصوص هدف هاي دريايي مجهز به 4 موتور توربوپراپ به قدرت 4910 اسب بخار




[color=darkred]*بونانزا 33-F *[/color]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/%D8%A8%D9%88%D9%86%D8%A7%D9%86%D8%B2%D8%A7%7E0.jpg[/img]



1- حداكثر وزن 3400 پوند



2- حداكثر سرعت 182 نات



3- حداكثر ارتفاع 17800 پا



4- تعداد قابل حمل خلبان و مسافر 5 نفر



5- طول بدنه 12 فوت و 2 اینچ



6- بلندي 8 فوت و سه اینچ


******************************************************************************************

منبع :
saeed1992.persiangig.com/ketab.doc

[/b]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b]

[color=indigo][size=18][align=center]فصل چهارم

آشنایی با نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران
[/align][/size][/color]


[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/2%7E185.jpg[/img][/align]



*[color=indigo]تاريخچه[/color]

يكي از نخستين ملت هاي كه با دريا وفن دريانوردي آشنايي پيدا كرده و از پايه گزاران آن در سطح جهان به حساب مي آيد ايرانيان مي باشد.
استفاده از واژگان دريايي همچون ناو وناخدا وناوي و ناوگان ورهنامه (پايلوت) و ... اولين بار توسط ايرانيان صورت گرفته و از جمله اختراعاتي كه در فن دريانوردي تحولي شگرف پديد آورد، سكان بود كه باز هم ايرانيان صاحب اين اختراع مي باشند.

ايرانيان باستان به خوبي دريافته بودند كه استفاده از دريا به عنوان راهي امن و مطمئن و آسان ارزان در مقايسه با راه هاي زميني است و به همين علت اولين كشتي هاي تجاري و بعدها ناوگان جنگي را ساخته و به سرزمين هاي دور و نزديك سفر مي كردند.

جنگهاي دريايي ايران و يونان كه دو قدرت جهاني آن روزگار بودند از نيروهاي بزرگ تاريخ بشر بحساب مي آيند. از آن زمان تاكنون در مقاطع مختلف تاريخي، بارها شاهد اقتدار و شوكت نيروي دريايي ايران بوده و گاهي نيز نيروي دريايي بطور كلي به فراموشي سپرده شده است.

از افتخارات نيروي دريايي ايران يكي هم اين است كه پس از قبول اسلام بوسيله ملت شريف ايران هر زمان كه اسلام از راه دريا توسعه و گسترش يافته، دريانوردان ـ ايراني به عنوان پيشگامان و پيام آوران اسلام به اقصي نقاط آنروز جهان مطرح شده و در خدمت اسلام و مسلمين قرار گرفتند.

در دهه هاي اخير، بويژه پس از پيروزي انقلاب اسلامي، نيروي دريايي به روشني نقش حساس و تعيين كننده خود را به ملت ما نشان داده است.

شركت فعال و مثبت نيروي دريايي ايران در طول هشت سال دفاع مقدس و محروم نمودن دشمن متجاوز بعثي صهيونيستي از استفاده از دريا و بنادرش در اول جنگ تحميلي از افتخارات دلير مردان نيروهاي دريايي به طوري كه در طول جنگ حتي يك كشتي براي نمونه با پرچم عراق در درياهاي دور و نزديك به اين كشور ديده نشد، و اين خود نشان از سيادت دريايي ايران اسلامي و اقتدار دريادلان نيروهاي دريايي ارتش اسلام است.

نيروي دريايي تنها نيروي بود كه علاوه بر هشت سال جنگ مستمر با نيروهاي دريايي و هوايي عراق، شجاعانه در برابر توطئه هاي شيطان بزرگ قد علم كرده و در مصاف با اين قدرت شيطاني درس خوبي به متجاوزان بين المللي داد و بنا به فرمايش گهربار حضرت امام (ره) ابهت ابر قدرتي آمريكا را همين فرزندان اسلام شكستند.

نيروي دريايي در آبهاي خليج فارس ـ درياي عمان و حتي آبهاي دور از ميهن اسلامي با نشان دادن پرچم پر افتخار ايران اسلامي زنده بودن و پويايي ملت قهرمان و مسلمان ما را به جهانيان اثبات مي نمايند.

[color=indigo]2- قدرت دريايي[/color]
توانايي يك در جهت بهره برداري از درياها و اقيانوسهاي جهان به نفع خود را قدرت دريايي گويند.

طبق نظريه يكي از استراتژيهاي غربي شش شرط لازم تا يك كشور به قدرت دريايي تبديل شود كه عبارتند از:
•موقعيت
دريايي (قدرت دريايي حتماً بايد از موقعيت هاي ممتاز دريايي برخوردار باشد).
•ويژگيهاي طبيعي (شكل سواحل و وجود عوارض طبيعي مناسب)
•وسعت كشور و طول ساحل
•تجمعيت
(جمعيت متناسب با وسعت كشور براي تامين نيروي انساني مورد نياز)
•خط مشي حكومت و رهبران سياسي

البته تعاريف مشابه ديگري براي قدرت دريايي و همچنين شرايط و ويژگي هاي تقريباً مشابهي توسط استراتژيست هاي مختلف كه عمدتاً از كشورهاي غربي مي باشند بيان گرديده است.

[color=indigo]3- عناصر سازنده قدرت دريايي[/color]
به نظر بسياري از استراتژيستها و نظريه پردازان قدرت دريايي، عناصر سازنده قدرت دريايي عبارتند از:

الف) ناوگانهاي تجاري و ظرفيت كارخانجات كشتي سازي

ب) وجود بنادر و پايگاه هاي دريايي و ارتباطات بين آنها

پ) ظرفيت صنعتي لازم براي حفظ و تقويت اقتصاد ملي از طريق ماورا درياها

ت) پرسنل ماهر براي اداره تجهيزات در دريا

ث) توانايي برقراري امنيت تجارت دريايي و ساير منافع در درياها (در اينجا نيروي دريايي نقش اساسي را ايفا مي كند.

ج) وجود نيروهاي عمل كننده كافي در دريا (از قبيل ناوگان تجارتي ـ صيادي)

[color=indigo]4- استراتژي دريايي[/color]
تعريف استراتژي دريايي باختصار چنين است: اصول مشخص كننده نحوه حاكميت[1] بر درياها در جهت حفظ منافع ملي را استراتژي دريايي مي گويند.

استراتژي دريايي مي تواند براي زمان صلح طرحريزي شود و يا اختصاص به زمان جنگ داشته باشد ولي در هر حال محور اصلي دريا است و امور مربوط به كليه نيروها و عوامل مرتبط با دريا را در بر مي گيرد.

تجربه ثابت كرده است كه لازمه دستيابي به اهداف استراتژي دريا، در اختيار داشتن قدرت دريايي براي برقراري كنترل لازم در منطقه مورد نظر مي باشد كه هسته مركزي اين قدرت را نيروي دريايي هر كشور تشكيل داده و عناصر ديگر وابسته به دريا در هر منطقه از يك كشور قابل تغيير است.

*عوامل اصلي براي تهيه استراتژي تقريباً در همه كشورها ثابت و عبارتند از:

الف: عامل قدرت: كه شامل همه نوع ابزار جنگي، سطحي و هوايي وزير سطحي مي باشد.

ب: عامل حفاظتي و تاميني: كه در بر گيرنده تعداد پايگاه ها، سيستم هاي پدافندي و تاميني آنهاست.

پ) عامل پشتيباني: كه مشتمل بر ناوگان تجاري (بطور كلي غير نظامي) تاسيسات نوسازي و تعميرات در ساخل است، از قبيل كارخانجات كشتي سازي و مراكز تعميراتي دريايي و مانند آنها.

[color=indigo]5- جنگ دريايي[/color]
هدف جنگ دريايي بايد هميشه مستقيم يا غير مستقيم بدست آوردن سيادت[2] دريايي باشد و ممانعت از بدست آوردن آن توسط دشمن باشد.

به طور كلي هدف اوليه در جنگ دريايي قطع خطوط مواصلاتي دشمن و اعمال محاصره دريايي عليه اوست، ممكن است در جنگ دريايي درگيري فيزيكي واقع شده و يا ماه ها بدون درگيري جنگ به طول انجاميد.

[color=indigo]6- نقش و اهميت قدرت دريايي براي جمهوري اسلامي ايران[/color]
اگر با اندكي ژرفنگري به عوامل گوناگوني همچون موقعيت خاص و ممتاز ژئوپولتيكي ايران اسلامي در منطقه خليج فارس و درياي عمان و سوابق تاريخي و طولاني آن مروحيات و ويژگي هاي مردم اين ديار و همچنين توانايي ها و امكانات بالقوه و بالفعل كشورمان توجه كنيم، به روشني در خواهيم يافت كه آنچه لازمه ايجاد يك قدرت دريايي است بطور كلي در اين منطقه مهم از جهان يا وجود دارد و يا با تلاش و كوشش همگاني قابل تحصيل است، البته با برنامه ريزي و سرمايه گذاري و پيش بيني هاي لازم.

مرزهاي طولاني دريايي، شكل سواحل، بنادر و پايگاه هاي متعدد، عمق نسبتاً مناسب و آبراه هاي مطمئن براي عبور كشتي هاي بزرگ و ... همه و همه از عوامل موثر و قابل ملاحظه در ايجاد قدرت دريايي مي باشند همانگونه كه پيشتر اشاره شد قدرت دريايي مي­تواند شكوفايي اقتصادي و پيشرفتهاي شگرفي را براي ملت شريف ايران در برداشته و سعادتمندي را براي نسل آينده به ارمغان آورد.

[color=indigo]7- نقش دريا در زندگي انسان امروز[/color]
الف: ترابري دريايي، بدون ترديد اقتصادي ترين راه براي حمل و نقل كالا راه هاي دريايي مي باشد.

ب: منبع مواد كاني، به ويژه خليج فارس يكي از درياهاي غني از ديدگاه مواد كاني زير بستر دريا است و ديگر درياهاي جهان نيز وضعيت با تفاوت هاي مشابه را دارند.

پ: منبع مواد غذايي، توان بالقوه و بالفعل دريا از ديدگان تامين مواد پروتيني با ديگر منابع (در خشكي) قابل مقايسه نمي باشد.

ت: منبع مواد سوختي، در سالهاي اخير اين تغييرات حاصل شده است كه زير بستر درياها منابع عظيم سوختي وجود دارد.

ث: منبع انرژي پايان ناپذير: از ديدگاه جزر ـ مدي امواج حرارتي و هم اكنون ملتهاي مشغول بهره برداري از اين منبع خدادادي مي باشند.

ج: ناشناخته ها: همانگونه كه در قرآن كريم آمده است و در تحقيقات امروزي نيز روشن شده نعمتهاي فراوان و ناشناخته هاي زيادي در درياها وجود دارد كه قرنها طول مي كشد تا بشر اين ناشناخته ها و نعم را كشف از آنها بهره برداري نمايد.

چ: ارزش نظامي: در اين باره در مقوله قدرت دريايي بحث شد.

ح: ارزش سياسي: ارزشي سياسي دريا، كه در نتيجه ارزشهاي اقتصادي و نظامي بالاي آن پديد مي آيد، امروز به عنوان يكي از مهمترين و بحث انگيزترين مقولات در مجامع بين المللي مطرح مي باشد.

[color=indigo]8- خليج فارس[/color]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/3%7E161.jpg[/img]


خليج فارس از زمانه بسيار قديم به عنوان درياي بسيار با اهميت خواه از ديدگاه اقتصادي و يا سياسي و نظامي مورد توجه بشر بوده است. برخي مورخين معتقدند كه خليج فارس گهواره تمدن است.

برابر اسناد و مدارك و نقشه هاي باستاني موجود به ويژه به زبان يوناني، از خليج فارس به عنوان دريايي با اهميت ياد شده و در آن زمان ها اين دريا به همين نام شناخته مي شد.

خليج فارس بين نصف النهارات 48 درجه شرقي و 3056 درجه شرقي قرار دارد. طول آن دهانه فاو (اروند رود) تا تنگه هرمز 850 كيلومتر و عرض آن بين 180 تا 250 كيلومتر تغيير مي كند.

بزرگترين رودي كه به خليج فارس مي ريزد اروند رود است كه سالانه 725 ميليون متر مكعب رسوبات را با خود وارد اين دريا ساخته و باعث كم شدن هر چه بيشتر عمق اين در شمال آن مي گردد ورودهاي ديگري كه بعضاً فصلي مي باشند به اين دريا مي ريزند.

عمق آب در خليج فارس به ندرت از 90 متر تجاوز مي كند و در مقايسه با درياهاي ديگر جهان به عنوان دريايي كم عمق محسوب مي شود. كشورهاي پيرامون خليج فارس عبارتند از ايران، عراق ، كويت، عربستان، قطر، بحرين، امارات، عمان.

در بين كشورهاي پيرامون خليج فارس ايران با يك هزار كيلومتر مرز آبي داراي طولاني ترين مرز و عراق با حدود 40 كيلومتر مرز آبي كوتاهترين مرز را در خليج فارس دارا مي باشد. عمق مناسب و سواحل مضرس مناسب براي لنگرگاه و پناهگاه و همچنين ايجاد بندر در سواحل شمالي خليج فارس واقع و بالعكس سواحل جنوبي كم عمق و نامناسب براي پناهگاه و لنگرگاه است و بندرسازي را با صرف هزينه هاي گران ممكن مي سازد.

خليج فارس به علت گرماي هوا و شدت تبخير يكي از شورترين و غليظ ترين درياهاي جهان است.

بنادر مهم بازرگاني ايران در خليج فارس عبارتند از: بندر عباس (شهيد باهنر و شهيد رجايي)، بوشهر، خرمشهر، آبادان، بندر امام خميني، و جزيره خارك (كه داراي بزرگترين پايانه هاي صادرات نفت خام در خاورميانه است).

بنادر كوچك ديگري همچون :لنگه، خمير، گناوه، ديلم و چارك و ... وجود دارند كه به منظور صيادي و واردات صادرات محدود (بنادر جند منظوره) مورد استفاده قرار مي گيرند.

بنادر غير ايراني خليج فارس عبارتند از: بصره وام القصر (عراق) مينا احمدي (كويت) مام وراس التنوره عربستان (منامه) مينا سلمانه وسيترا (بحرين) دوحه (قطر) ابوظبي، دبي، جبل علي، القوين، شارجه، راس الخيمه (امارات متحده عربي)

در خليج فارس دو نقطه استراتژيكي[3] وجود دارد، يكي تنگه هرمز و ديگري عميق ترين نقطه بين سه جزيره تنب بزرگ و كوچك و ابوموسي.

خليج فارس با توجه به گرماي آب و مناسب بودن از نظر عمق محل زيست انواع آبزيان است و تنوع آبزي در اين دريا شگفت انگيز است. به طوري كه محققين اظهار داشته اند بيش از 850 نوع آبزي در اين دريا زندگي مي نمايند و بنابراين يكي از غني ترين درياهاي جهان از ديدگاه صيد مواد پروتئيني است.

جزاير ايراني خليج فارس، هرمز، لارك، هنگام، قشم، تنب بزرگ، تنب كوچك، ابوموسي، فارسي، (كه داراي اهميت نظامي هستند) و كيش، لاوان، سيري، فارو، فاروران، هندورابي، خارك و خاركو (داراي اهميت اقتصادي مي باشند) و بزرگترين جزيره خليج فارس قشم است كه در مدخل ورودي خليج فارس واقع است.

رژيم حقوقي حاكم بر خليج فارس 12 مايل دريايي آبهاي ساحلي براي كشورهاي حاشيه ان و 200 مايل منطقه انحصاري اقتصادي (كه استخراج منابع و صد در آن براي كشورهاي ساحلي مجاز است) و از آن جا كه گاهي اين فاصله بين دو كشور مقابل مانند ايران و عربستان تداخل پيدا مي كند، معيار خط منصف، بين آبهاي دو كشور و اين خط مرز را تعيين مي نمايد.

منابع نفت و گاز خليج فارس عظيم است و به همين دليل خليج فارس به عنوان يكي از بزرگترين منابع انرژي جهان محسوب مي شود (محققين معتقدند كه اگر به همين منوال استخراج و صادرات نفت ادامه يابد تا حدود يكصد سال آينده منابع نفتي در منطقه دوام خواهد يافت).

[color=indigo]9- درياي عمان[/color]
اولين درياي مرتبط با خليج فارس (منحصراً از طريق تنگه هرمز) درياي عمان است. درياي عمان برخلاف خليج فارس درياي عميقي است كه در شمال اقيانوس هند واقع است عمق آب كه به تدريج از ساحل دور شويم، افزايش مي يابد و تا 3000 متر مي رسد. نقطه آغاز مرز آبي ايران در درياي عمان بندر عباس و انتهاي آن خليج گواتر در مرز پاكستان است طول مرز به يكهزار كيلومتر مي رسد و بنادر عمده در اين دريا چابهار و جاسك است. اهميت درياي عمان بواسطه موقعيت آن بين اقيانوس هند و خليج فارس است.

[color=indigo]10- درياي خزر[/color]
بزرگترين درياچه جهان كه سطح آن 28 متر پايين تر از سطح درياهاي آزاد جهان است بنام خزر در شمال ايران واقع است. عمق آن تا 1025 متر مي رسد و نقاط عميق تر آن نزديك سواحل ايران است. مساحت آن دو برابر خليج فارس است.
(حدود 438000 كيلومتر مربع) طول اين دريا 1205 كيلومتر و عرض آن در عريض ترين قسمت
544 كيلومتر و در كم عرض ترين قسمت 202 كيلومتر است.

منابع نفت و گاز عظيمي در اين باره كشف گرديده و برخي از 5 كشور حاشيه آن به استخراح آن مشغولند


كشورهاي پيرامون درياي خزر عبارتند از: ايران، جمهوري آذربايجان، روسيه، قزاقستان، تركمنستان، مرز آبي از آستارا آغاز و تا خليج حسينقلي در مازندران حدود 900 كيلومتر (در كرانه) طول دارد. بنادر مهم ايراني درياي خزر، انزلي، آستارا، نوشهر، تركمن و برخي بنادر صيادي كوچك هستند و بنادر غير ايراني باكو، آستاراخان، گراستودسك هستند.

ماهي خاويار كه توليد كننده خاويار به عنوان محصول گران قيمت و انحصاري درياي خزر است، به عنوان يكي از منابع درآمد ارزي كشورهاي حاشيه درياي خزر مي باشد و ماهيان ديگري عمچون كفال ، كيلكا و سفيد و قزل آلا منبع پروتئيني مهمي به حساب مي آيند.

رژيم حقوقي درياي خزر تا اين زمان هنوز تدوين نگرديده و طبق قراردادهاي گذشته هر كشور داراي 10 مايل مرز ماهيگيري است و بقيه نقاط از هر نظر مشترك بين كشورهاي ساحلي اين دريا است.

[color=indigo]11- ماموريت نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران:[/color]
ماده 12 قانون ارتش جمهوري اسلامي ايران ماموريت نيروي دريايي
ارتش جمهوري اسلامي را تعيين نموده است

[color=indigo]12- منطقه دريايي پايگاه هاي دريايي مراكز آموزش نيروي دريايي آجا[/color]
نيروي دريايي در جنوب كشور (خليج فارس و درياي عمان) داراي چهار منطقه دريايي و چند پايگاه دريايي است.

منطقه يكم دريايي كه مركز آن در بندر عباس و عمده يگانهاي شناور وزير دريايي ها در آن بندر مستقرند از نصف النهار 53 درجه شرقي تا 59 درجه شرقي را در بر مي گيرد و پايگاه دريايي جاسك از نظر عملياتي زير نظر اين منطقه است.

منطقه دوم دريايي كه مركز آن در بوشهر واقع شده داراي حيطه عملياتي از نصف النهار 53 درجه شرقي تا شمال خليج فارس در پايگاه هاي دريايي عسلويه ـ خارك، خرمشهر از نظر عملياتي زير نظر منطقه دوم دريايي هستند.

منطقه سوم دريايي كه مركز آن چابهار (كنارك) مي باشد از نصف النهار 59 درجه شرقي تا مرز پاكستان (خليج گواتر) را در بر مي گيرد.

منطقه چهارم دريايي كه مركز آن در بندر انزلي است (درياي خزر را شامل مي شود)

پايگاه پشتيباني دريايي سيرجان ضمن انجام ماموريت پشتيباني مناطق دريايي و دارا بون مخازن و انبارهاي گوناگون مركز آموزش ناويان وظيفه نيز به حساب مي آيد (پايگاه سيرجان به علت نزديكي به بندر عباس 300 كيلومتر و برخورداري از هواي خوش و خشك يكي از بهترين نقاط براي نگهداري قطعات و اقلام مورد نياز مناطق دريايي مي باشد.

ستاد نيروي دريايي در تهران مستقر و پايگاه پشتيباني تهران (در كوهك) امور پشتيباني ستاد نداجا را انجام مي دهد.

[color=indigo]13- مراكز آموزشي در نداجا[/color]
مراكز آموزشي در نداجا عمدتاً در شمال و سواحل درياي خزر است.

مجتمع دانشگاهي علوم دريايي نوشهر به عنوان اولين دانشگاه علوم دريايي ايران فعاليت خود را در رشته هاي مختلف مانند: ناوبري، مهندسي كشتي (مكانيك و برق الكترونيك)، مديريت و تفنگداران دريايي پس از پيروزي انقلاب اسلامي آغاز و تاكنون چندين دوره افسران متعهد را فارغ التحصيل نموده و گامي مثبت را در جهت وابستگي هاي آموزشي و فرهنگي نيروي دريايي به خارج از كشور برداشته است (نيروي دريايي پيش از اين افسران خود را براي طي دوره هاي دانشگاهي به خارج از كشور اعزام می كرد).
مراكز آموزشي تخصصهاي دريايي متمركز در انزلي، حسن رود، رشت، ماموريت آموزشي دوره هاي تخصصي و همچنين دوره هاي تخصصي و نظامي درجه داران نداجا و برخي ارگان هاي ديگر مانند سپاه پاسداران و نيروهاي انتظامي را عهده دار است.

در مركز آموزش تفنگداران دريايي منجيل نيز آموزشهاي ويژه تفنگداران دريايي اجرا دارد.



[color=indigo]14- انواع يگانهاي شناور زير دريايي و پروازي نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران[/color]
از آنجا كه ساخت و تجهيز يگانهاي شناور، زير دريايي و هلي كوپترهاي مختلف مستلزم در اختيار داشتن نيروهاي متخصص و تكنولوژي پيچيده است و كشور ما در زمينه صنايع دريايي در حال حاضر گام هاي نخستين را برداشته، لذا يگان هاي شناور و زير دريايي ها، هلي كوپتر نداجا قبل از پيروزي انقلاب و بعضاً پس از پيروزي انقلاب و بعضاً از كشورهاي مختلف خريداري و به خدمت نداجا در آمدند.

[align=center]*********************************************************************************[/align]

3] - نقطه استراتژيكي داراي اين ويژگي است كه چنانچه امنيت آن به خطر افتد، صلح و امنيت بين المللي را به مخاطره مي اندازد. البته از ويژگي ديگر آن است كه در اين نقطه جون يك آبراه بين المللي واقع است.


--------------------------------------------------------------------------------


[2] - سيادت دريايي برتري دريايي نيز مي گويند و آن توانايي اعمال كنترل بر خطوط مواصلاتي دريايي و تحميل اراده خود بر دشمن و ديگران است.


--------------------------------------------------------------------------------

[1] - علت اينكه براي دريا از كلمه حاكميت
استفاده مي شود اين است كه درياها به طور كلي قابل تملک نمي باشند و مي توان بر آنها حاكميت داشت و كلمه حاكميت يعني توانايي قانون گذاري و اجراي آن قوانين در مناطق مورد نياز.

**********************************************************

ادامه دارد

----------------------------------------

منبع :

saeed1992.persiangig.com/ketab.doc
[/b]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در بحث نفربر ها و هویترز و خودروهای وسایل داخل ندیدم . آیا هنوز عملیاتی نشدند؟

یک سئوال خنده دار دیگر هم دارم و شاید جایش این جا هم نیست.
اگر جنگنده f5 ار نظر تمام تجعیزاتش به روز کنیم . این جنگنده توانایی مقابله با دیگر جنگنده های روز دارد؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]در بحث نفربر ها و هویترز و خودروهای وسایل داخل ندیدم . آیا هنوز عملیاتی نشدند؟

یک سئوال خنده دار دیگر هم دارم و شاید جایش این جا هم نیست.
اگر جنگنده f5 ار نظر تمام تجعیزاتش به روز کنیم . این جنگنده توانایی مقابله با دیگر جنگنده های روز دارد؟[/quote]

نباید از اف5 انتظار عملکرد یک اف14 یا اف4 رو داشت . اف5 یک جنگنده ضربتی یعنی یک دفعه روی دشمن ظاهر میشه حمله سریع رو انجام داده
برمی گرده ودر نبرد هوایی در یک نبرد نزدیک یا به قول نظامیها دفاع نقطه ایی با توجه به چالاگی وکوچک بودن وپوشش پایگاه راداری خودی می تونه یکی
از بهترین گزینه ها باشه( به شرط مجهز شدن به تجهیزات به روز)
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام خدمت همه بزرگواران و تشکر ویژه از خواهر محترم برای این مقاله.


بنده ترجیح می دادم بعد از ارسال همه پستهای مقاله قدردانی کنم ولی چون دوستان دیگری نظر داده بودن، تصمیم گرفتم همینجا تشکر کنم.

خیلی ممنون. مطلب جامع و مفیدی بود. به طور خلاصه همه نیروها رو بررسی کرده. واقعا ممنون.


البته نباید انتظار داشت که چنین مقالاتی، همه تجهیزات و ادوات و واحدها رو پوشش بدن، چون اولا بخشی از اونها اعلام نشدن و ثانیا در رابطه با برخی، نیازی به ذکر نیست. ازطرفی، دسترسی به تمام منابع معتبر موجود در زمینه نیروهای نظامی کشوری مثل ایران، تقریبا غیر ممکنه. بنابراین نبود برخی تجهیزات و واحدها در این مقاله، از نظر بنده نقص محسوب نمیشه و همین مطلب ارائه شده واقعا کامل و مفیده.



یا حق.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر


عکس سی-130 رو اشتباه قرار دادید




سلام
از تذکر شما بی نهایت سپاسگذارم .

عکس های جدید -

[align=center]هواپیمای ترابری C-130 -[/align]

[align=center]1%7E210.jpg[/align]
[align=center]2%7E187.jpg[/align]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.