saiedtomcat

آیا ایران مختصات مدنظر خود را به GPS آمریکا القا می کند؟ + عکس

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

گزارش ویژه مشرق
آیا ایران مختصات مدنظر خود را به GPS آمریکا القا می کند؟ + عکس
ایران در قالب دو فرایند قطع ارتباط پهپاد آمریکایی با مرکز هدایت و کنترل و در ادامه اختلال و دادن سیگنال های مدنظر خود به جی پی اس این هواپیما موفق به فرود آوردن آن شده است. در واقع قطع ارتباط این هواپیما با مرکز باعث شده تا هدایت هواپیما به خلبان خودکار منتقل شود.
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، در پی دستیابی نیروهای مسلح کشورمان به پهپاد شناسایی و جاسوسی آمریکایی آر-کیو-170، گمانه های مختلفی برای چگونگی تسلط ایران بر سامانه های این پرنده و فرود آوردن آن مطرح شد. اساساً یکی از مهمترین دلایل بر عدم نقص فنی این هواپیما و تسلط ولو نسبی بر سامانه هدایت آن بحث عدم بازگشت خودکار این پرنده به مبدأ و همچنین عدم انفجار خود به خود آن در صورت احتمال فرود در منطقه دشمن است.
جدیدترین مطلب پیرامون این ابهامات که تا حدود زیادی با واقعیات موجود تطابق دارد، اختلال در سامانه موقعیت یابی جهانی(GPS) این پرنده است.
بنا بر مطالب منتشره ایران در قالب دو فرایند قطع ارتباط این پرنده با مرکز هدایت و کنترل و در ادامه اختلال و دادن سیگنال های مدنظر خود به جی پی اس این هواپیما موفق به فرود آوردن آن شده است. در واقع قطع ارتباط این هواپیما با مرکز باعث شده تا هدایت هواپیما به خلبان خودکار منتقل شود و از آن پس هواپیما با اتکا به سامانه های هدایتی خود که شامل چند نوع سامانه است مطابق برنامه های از پیش تعیین شده عمل می کند که می تواند بازگشت به پایگاه، فرود در منطقه امن، ادامه مأموریت، خودانفجاری یا موارد دیگر باشد.
نشریه منتشر کننده این مطلب به نقل از یک متخصص ایرانی مدعی شده است با دادن اطلاعات جغرافیایی غلط به سامانه جی پی اس هواپیمای جاسوسی آمریکایی، این هواپیما با تصور حضور در منطقه امن اقدام به فرود کرده و به دست نیروهای ایرانی افتاده است.
هر چند همچنان چگونگی اطلاع ایران از ورود این پرنده نامشخص است که می تواند هر یک از روشهای استفاده از رادارهای دوربرد کشف کننده اهداف با سطح مقطع راداری کم(نبو، کاستا، مطلع الفجر، کاشف و ...)، رادارهای پسیو(مانند علیم با برد 250 تا 300 کیلومتر)، سامانه های اپتیکی و حرارتی، سامانه های شنود ارتباطات و یا روشهای دیگر باشد اما در این مطلب در پی بازخوانی توانمندی های اعلام شده کشور در خصوص توانایی اخلال در سامانه های جی پی اس و گلوناس(سامانه موقعیت یابی جهانی روسیه) هستیم.
با افزایش توانمندی ماهواره ها، طرح سامانه مکان یابی جهانی به طور امیدوارانه ای پیگیری شده و امروزه آمریکایی ها اولیه کشور دارنده فناوری کامل آن هستند. بالغ بر 28 ماهواره از این سامانه پشتیبانی کرده و گیرنده های آن نه تنها در کاربردهای نظامی بلکه در زمینه های غیرنظامی نیز در کشورهای مختلفی به کار می رود. آمریکایی ها از جی-پی-اس در تمامی هواپیماها، بالگردها، شناورها، نفرات، بمب ها و موشکهای تهاجمی دوربرد خود استفاده کرده و برای مسیر یابی، اطلاع از موقعیت واحدها در صحنه نبرد و کنترل یکپارچه عملیات تا حد زیادی به آن متکی هستند. از طرفی مطالعات خود آنها نشان دهنده آسیب پذیری این سامانه در اثر انواع اخلالهای هدف دار بوده است. سابقه چنین فعالیت هایی حداقل به جنگ عراق بازمی گردد که این کشور با وجود عدم دسترسی به فناوری های روز تلاش کرد تا با اختلال در جی-پی-اس دشمن موشک های آمریکایی را منحرف کند.
از اینرو نقاط ضعف این سامانه برای کشوری چون ایران نیز پوشیده نبوده و با توجه به اتکای دشمن به آن برای دسترسی به راه های مقابله با تلاش شده است.
در همین راستا فرماندهان قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیای ارتش جمهوری اسلامی ایران به مناسبت های مختلف از توانایی اخلال در سامانه آمرکایی جی-پی-اس و حتی اختلال در کارکرد خود ماهواره ها سخن گفتند. در یکی از این موارد در اواسط مهرماه سال جاری از سه دستاورد مهم در زمینه جنگال(جنگ الکترونیک) رونمایی به عمل آمد که یکی از آنها سامانه جدید اخلال جی-پی-اس بود. هر چند این تنها نمونه از این دست نبوده اما به نظر می رسد از انواع قبلی کاملتر و کارآمدتر باشد.
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/118118_133.jpg[/img]
سامانه ای که در تصویر مشاهده می شود اخلالگر جی-پی-اس و گلوناس بوده و از چهار آنتن نزدیک به هم بهره می برد. پیش از این نمونه ای از این سامانه که تنها از یکی از آنتن های فوق بهره می برد معرفی شده بود. از نمونه با چهار آنتن اطلاعات خاصی منتشر نشده است اما سامانه تک آنته قابلیت ایجاد اخلال در گیرنده های نظامی و غیر نظامی در دو باند به صورت مجزا یا همزمان را در محوطه دید مستقیم در شعاع بیش از 200 کیلومتر و با کمینه زاویه 35 درجه دارد. این سامانه با توان خروجی 50 وات برای یک باند یا 25 وات برای دو باند می تواند با برق 220 ولت متناوب یا 12 ولت مستقیم و در دمای 5- تا 50+ درجه سانتیگراد کار کند.
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/118116_885.jpg[/img]
قابلیت بکارگیری در فضای باز و بسته، در حالت ثابت و متحرک و امکان ایجاد اخلال در روی گیرنده های نظامی و غیر نظامی به طور همزمان حتی زیر بارش باران از دیگر ویژگی های این سامانه 22 کیلوگرمی است. بدیهی است قابلیت های نمونه جدید رونمایی شده با چهار آنتن باید بیشتر از نمونه توضیح داده شده باشد.
نمونه دیگری از این سامانه که به صورت قابل حمل توسط نفر ساخته شده هماننده سامانه فوق، در باند 2 تا 20 گیگاهرتز کارکرده، برد عملیاتی 10 کیلومتر و تنها 12 کیلوگرم جرم دارد. این سامانه ابعادی برابر با 12*16*36 سانتیمتر داشته و در دمای 20- تا 60+ درجه سانتیگراد کار می کند و البته ضد آب است.
علاوه بر استفاده از اخلالگرهای فعال، روشهای دیگری نیز برای ایجاد خطا و انحراف در سامانه های موقعیت یابی نیز وجود دارد. در واقع در فضای نبرد امواج روی پارامترهای مختلف می توان فعالیت نمود.
اشاره به توانایی های اعلام شده کشورمان در عرصه ایجاد اخلال در کارکرد این نوع سامانه ها نشان دهنده بخش کوچکی از توانایی کشورمان در جنگ الکترونیک است. بخش دیگری از این توان نیز می تواند ناظر بر خوراندن اطلاعات مورد نظر به گیرنده های جی-پی-اس دشمن باشد که می تواند باعث تلقی حضور در منطقه ای دیگر توسط گیرنده باشد.
رسانه های دنیا به نقل از منابع اطلاعاتی غربی اعلام کرده اند که سابقه ایجاد اختلال در جی-پی-اس پهپادهای آمریکایی و نفوذ در آنها به سال 2008 و در فضای عراق برمی گردد. اما هر چند آمریکایی ها گفته اند تا چند سال دیگر نسل جدید سامانه جی-پی-اس را راه اندازی خواهند کرد اما تا آنزمان متخصصان کشورمان نیز با تلاش های روز افزون همچنان مؤلفه های قدرت دشمن را نه تنها بی اثر کرده بلکه باز هم علیه خود او بکار خواهند گرفت. تصور کنید که با دادن مختصات اماکن استقرار دشمن به موشک ها و بمب ها آنها به سمت خود وی فرستاده شوند و یا هواپیماهای پنهان کار دشمن همچون بی-2، اف-35 و پهپاد رزمی اونجر به سان آر-کیو-170 سنتینل به کمینگاه الکترونیکی ما کشیده شده و مطابق صلاح دید با آنها برخورد شود!
[url=http://www.mashreghnews.ir/fa/news/85410/آیا-ایران-مختصات-مدنظر-خود-را-به-gps-آمریکا-القا-می-کند-عکس]منبع[/url]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اگه این اتفاق بیفته قیافه این آمریکایی ها خیلی دیدنی میشه. شاید اینطوری بشن icon_eek

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
معمولا گیرنده های GPS جنگنده ها و موشک های کروز در قسمت بالای اونها تعبیه میشه و امواج افقی و زمین به هوا تاثیر چندانی روی اونها نداره. بنابراین اخلالگرهای زمینی GPS کارآمدی چندانی ندارند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]معمولا گیرنده های GPS جنگنده ها و موشک های کروز در قسمت بالای اونها تعبیه میشه و امواج افقی و زمین به هوا تاثیر چندانی روی اونها نداره. بنابراین اخلالگرهای زمینی GPS کارآمدی چندانی ندارند.
[/quote]

پی rq170 چی روش تاثیری نداشت

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]معمولا گیرنده های GPS جنگنده ها و موشک های کروز در قسمت بالای اونها تعبیه میشه و امواج افقی و زمین به هوا تاثیر چندانی روی اونها نداره. بنابراین اخلالگرهای زمینی GPS کارآمدی چندانی ندارند.[/quote]

تأييد مى شود! قسمت زيرين بدنه ى اين هواگرد ها به خوبى و كاملاً توسط مواد جاذب امواج پوشيده مى شه كه هم شناسايى رادارى نشوند و هم در اين گونه موراد
تأثير سوئى از جنگ الكترونيك دشمن نپذيرند. آنت ارتباط راديويى اين هواگرد ها هم تماماً در قسمت فوقانى اون نصب مى شه. امّا به هر ترتيب ايران توانست با همين
تكنيك(القاى مختصات جديد به GPS پهپاد آمريكايى) اون رو فريب بده و به زمين بنشونش(با پاى خودش!! icon_eek ). اين كه چجورى اين كار رو كرده اند٬ از اسرار
باشه گمانم!؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اگه اشتباه نکنم چندهفته پیش تو یه سایتی ویا خبرگزاری دیدم نوشته بود ایران حتی میتونه موشکهای کروز وغیره شو گمراه کنه بنظر شما چقدر این حرف درسته یا مثل قدیم دروغ مصلحتیه البته من خیلی دوست دارم واقعیت باشه تا...................... icon_arrowd icon_eek

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]معمولا گیرنده های GPS جنگنده ها و موشک های کروز در قسمت بالای اونها تعبیه میشه و امواج افقی و زمین به هوا تاثیر چندانی روی اونها نداره. بنابراین اخلالگرهای زمینی GPS کارآمدی چندانی ندارند.[/quote]

اصلا یکی از روشهای متعارف مبارزه با جمینگ اینه که انتن امواجی رو که ازسمتی بغیر از سمت آنتن مطلوب میاد رو ندیده بگیره ...


به همین دلیله که جمر های جی پی اس رو معمولا روی ارتفاعات ( برای موشکهای کروز) یا در بالونها نصب می کنند ....

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اصولا جمر ها روی خود امواج اثری ندارن روی گیرنده ها اثر می زارن یعنی اگه گیرنده از امواج مزاحم در امان باشه میشه جلوجمرها رو هم گرفت
در زمانی که پارازیت ها ماهواره ای خیلی شدید بود البته عوارض جبران ناپذیری هم داره
وقتی بارازیت روی ماهواره هدف نباشه مثلا پارازیت ها رو هاتبرد یا هر ماهواره دیگه ای نندازن و بارازیت صرفا محلی باشه و از جایی در داخل مثلا شهر این کار انجام بشه به راحتی میشه جلوی پارازیت ها رو گرفت
همین کارو میشه با جمر ها هم کرد به نظر دست گاه های جمر کوچکتر و ضعیف تر از اون چیزی هستن که مستقیما خود ماهواره رو هدف بگیرن و در ضمن ماهواره های نظامی معمولا مثل ماهواره های تلوزیونی همراه زمین حرکت نمی کنن که بشه روشون فیکس کرد و مختلشون کرد در نتیجه فقط از روش منطقه ای میشه استفاده کرد که اونم راه داره برای بی اثر کردنش

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
والله فكر كنم منحرف كردن كروز به اين اسوني نباشه ولي فكر كنم داره يه سامانه ضد كروز در ايران ساخته ميشه . در سايتي ديگري در موردش صحبت شد .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]والله فكر كنم منحرف كردن كروز به اين اسوني نباشه ولي فكر كنم داره يه سامانه ضد كروز در ايران ساخته ميشه . در سايتي ديگري در موردش صحبت شد .[/quote]
جناب مبارز عزیز،ما توانایی منحرف کردن موشک های دشمن را داریم،به خصوص از نوع کروزشو.
ان شاالله به موقع از توانایی ایران در این مورد با خبر خواهید شد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام

اگه درست یادم باشه ، جی پی اس توسط سه بازتاب سه سیگنال یا بیشتر از سه سیگنال که توسط ماهواره های خاصش به زمین می فرسته و با استفاده از تکنیک های ریاضی و هندسی و فیزیکی می تونی نقطه ی برخورد حداقل این سه موج رو بیابد و مکان مورد نظر رو پیدا کنه


شاید هم برعکس باشه که من دقیق اطلاع ندارم ...


حالا این جا یه سوالی مطرح می شه ، اگر هدف جمر ، خود سیگنال های فرستاده شده از منبع ( ماهواره ها ) و ایجاد سیگنال های فریب یا مکان ساختگی باشه ، اونوقت آیا زاویه ی آنتن حامل ( پهباد یا کروز ) تاثیری داره !؟

زیاد حرف من رو جدی نگیرید چون طرز کار سیستم جی پی اس یادم رفته ( بخصوص پسیو یا اکتیو بودن ماهواره های فضایی )

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بنظر من gps این پرنده باید از طریق مهواره اونم جاسوسی کنترل بشه
در این صورت باید گفت ایران یکی از ماهوارهای جاسوسی امریکا را هک کرده و مختصات اشتباهی را بهش داده
اگه اینکارو کرده باید گفت ایول بابا

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام
زياد جدي نگيري اين برادران امريكايي فعلا گيج مزنند و نمي داند از كجا خوردن icon_eek فعلا بايد صبر كرد ديد اين فرزندان اين خاك بوم چگونه اين هواپيما را فرو نشاندند . دادن اسرا نظامي از پشت تلفن حرام است . فتواي امام خميني (ره) حالا ما چگونه مي توانيم سرار نظامي را از اينترنت پيدا كنيم . ايا هركس اطلاعي دارد در اين جا مطرح مي كند .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.