Recommended Posts

[quote]
چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی؟ آقای عمرالبشیر زمانی که با جدایی قسمت جنوبی میهنت موافقت کردی حواست کجا بود؟ حالا که دیگه سودان جنوبی بخشی از جامعه بین المللی شده و سازمان ملل و قدرت های بزرگ اون رو برسمیت شناختند، تازه دوزاری مبارک افتاده؟ میگی میخوام اراضی جنوبی سودان رو که الان برای خودش یک کشور مستقل مانند پاکستان هست رو آزاد کنم امروز آزاد کردن و ضمیمه کردن دوباره سودان جنوبی به سودان شمالی همونقدر هزینه داره که بخوای بطور مثال مصر، اتیوپی و یا لیبی رو آزاد و به خاک سودان شمالی ضمیمه کنی این اشتباه رو از اول نباید انجام میدادی چرا اون زمان با جدایی سودان جنوبی موافقت کردی؟ در حالی که واحدهای ارتش سودان در مناطق ناآرام مستقر بودند و کنترل رو بدست داشتند، چقدر به شما در رابطه با تجزیه و استقلال سودان جنوبی و مشکلات بعدیش هشدار دادند؟ مشکلات و دردسرهای اون زمان سودان جنوبی بیشتر بود یا مشکلات و دردسرهای امروزش؟ چرا با این جدایی موافقت کردی؟ اگر شما با استقلال این منطقه موافقت نکرده بودی امروز در تاریخ 91/1/31 سودان جنوبی بخشی از کشور سودان واحد بحساب می یومد و امروز چیزی به نام کشور مستقل سودان جنوبی وجود نداشت و تو مجبور نبودی بر فراز آسمان سودان جنوبی که تا چند ماه پیش بخشی از سودان واحد بود هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی بفرستی و منابع سرشار نفتی رو باهاش قسمت کنی در حالی که همین منابع نفتی تا یکسال پیش متعلق به سودان واحد و شخص شما بودند اما امروز باید برای بدست آوردن همین منابع نفتی با کشوری بنام سودان جنوبی وارد جنگ بشی، دیگه گند زدی به همه چیز امروز باید برای سفر به بخش جنوبی کشورت پاسپورت و ویزا بگیری و وقتی شهروندان سودان شمالی یا همان سودان اصلی بخواند سفری به سودان جنوبی داشته باشند باید از خطوط مرزی عبور کنند همون خطوطی که تا چند وقت پیش بخشی از سودان واحد بودند آقای عمر البشیر سودان جنوبی دیگه از سودان جدا شد و شما باید برای برقراری ارتباط با این منطقه کدی به غیر از کد کشور سودان رو شمارگیری کنید تاریخ کشورتون در مورد این خیانت غیر قابل فهم و بخشش شما قضاوت خواهد کرد اگر هم تصمیم دارید احیانا دوباره بخش جنوبی کشورتون رو به خاک اصلی ضمیمه کنید بهتره سرگذشت صدام در زمان حمله به کویت و ضمیمه اون به عراق رو بخونید و ......[/quote]

تجزیه ی سودان امری دفعی و فوری نبود و نمی توان این کار را هم معلول رفتار عمرالبشیر دانست

درگیری های داخلی سودان اگر اشتباه نکنم مربوط به اواسط دهه ی پنجاه می شود ، تا این که زمانی برای همه پرسی نتیجه این تخاصم تعیین شد، از این پس بود که غرب با تمام ابزار های دردست خود برای قانونی کردن جدایی وارد میدان شد و در این برهه شامل کمک های خاص بنیاد های غیر انتفاعی و سفر سفیران هالیوود (سفر آنجلینا جولی و جرج کلونی) به سودان جنوبی بودیم

در این بین ترکیب مذهبی سودان جنوبی که عموما از مسیحیان بودند نیز بی تاثیر نبود

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سودان شمالی نفع برای ایران است ولی اخبار رسیده حاکی از مرگ بیشمار انسان بر اثرگرسنگی و جنگ در میان دو کشور است
اگر ایران کمک فکری و نظامی به سودان داده باشد سودان شمالی شانسی دارد ولی اگر تنها به فروش تسلیحات بسنده کرده باشد
شانس کمی در گرفتن زمینهای استراتژیک دارد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فکر کنم صحنه امروز سودان، نشانگر و شاخص خوبی باشه برای دوستانی که هنوز متوجه طرح راهبردی غرب برای کشورهای اسلامی و به خصوص خاورمیانه ای نشدند.
د[b]ولت های مرکزی ضعیف، دولتهای دموکراتیک ناپایدار، و یا حکومت های خودمختار جدایی طلب دائما در کنتاکت با حکومت مرکزی،[/b] که اگر این طرح براشون محقق بشه؛ زمینه رو برای
اقدامات دلخواه کوتاه مدت و تغییرات دلخواه سینوسی در کل منطقه هموار میکنه و شاهد کشورهایی خواهیم بود که هر چقدر هم قدرت اقتصادی و نظامی کسب کنند، سرآخر اقتدار سیاسی
امنیتی نخواهند داشت.
و این یعنی کماکان سود کلان اقتصادی برای غرب و ادامه اقتدار سیاسی، امنیتی غرب ( به اصطلاع هژمونی ) در سراسر منطقه.


[quote]اینطور که به نظر میاد قراره جنگ سودان به یه Proxy War تمام عیار بین غرب و شرق تبدیل بشه ، چراکه هر دو طرف دارای منافع گسترده ای در این کشور هستند . جنگ های داخلی آفریقا همیشه فرصت کانون توجه قدرتهای تسلیحاتی و سیاسی بین المللی بوده ، اگر ایران هم در کنار روسیه و چین به حمایت از خارطوم بپردازه جای پای خوبی در آفریقا پیدا میکنیم ...

اینطور که گزارشها نشون میده ، تو 24 ساعت گذشته 4 حمله توسط ارتش سودان به به مناطق Heglig و بحرالغزل انجام شده که با مقاومت نیروهای مرزی سودان جنوبی و ارتش آزادی بخش مواجه شده . همچنین سودان در حال اعزام "تیپ های دفاع معروف" (Popular Defence Force) متشکل از مبارزان مسلح جنگهای نامنظم به منطقه ی درگیری هست که آخرین تیپ اعزام شده 2300 سرباز داشته .


http://www.latimes.com/news/nationworld/world/la-fgw-sudan-20120420,0,2420371.story[/quote]

ممنون جناب چکا.
فرمایش شما در مورد " جنگ نیابتی " صحیحه.

اما من چندان اخباری مبنی بر حمایت شرق ( مشخصا، روسیه و چین ) از سودان شمالی ندیدم.
اما ایران سالهای متمادی هست که حمایت از عمرالبشیر رو در دستور کار قرار داده.
بعد از حکم دادگاه لاهه هم سفرهای رسمی اش رو به ایران ترتیب داد تا حمایتی علنی در مقابل غرب از عمرالبشیر انجام بده.
روی این حساب، بحث جای پای ایران در افریقا به واسطه تبادلات گسترده با خارطوم مدتهاست که علنی شده.

ضمنا باید خاطر نشان کرد که اونچه که بیشتر در سودان جنوبی مشاهده میشه، دست اسرائیل هست. و امریکا و دیگر کشورها کمتر از اسرائیل به طور مستقیم وارد عمل شده اند.

حالا چیزی که برای من جای سوال هست، میزان حمایت علنی روسیه و چین از سودان شمالی هست که تاکنون بنده مشاهده نکرده بودم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فرصت خوبیه که سلاح های ساخت ایران رو بهشون بفروشیم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
باید از لحاظ تجربه و تسلیحات کمکشون کنیم جای خوبی برای ازمایش و کم کردن دست اجنبی از سرزمین های اسلامی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]فکر کنم صحنه امروز سودان، نشانگر و شاخص خوبی باشه برای دوستانی که هنوز متوجه طرح راهبردی غرب برای کشورهای اسلامی و به خصوص خاورمیانه ای نشدند.
دولت های مرکزی ضعیف، دولتهای دموکراتیک ناپایدار، و یا [color=red]حکومت های خودمختار جدایی طلب دائما در کنتاکت با حکومت مرکزی[/color]، که اگر این طرح براشون محقق بشه؛ زمینه رو برای اقدامات دلخواه کوتاه مدت و تغییرات دلخواه سینوسی در کل منطقه هموار میکنه و شاهد کشورهایی خواهیم بود که هر چقدر هم قدرت اقتصادی و نظامی کسب کنند، سرآخر اقتدار سیاسی امنیتی نخواهند داشت. و این یعنی کماکان سود کلان اقتصادی برای غرب و ادامه اقتدار سیاسی، امنیتی غرب ( به اصطلاع هژمونی ) در سراسر منطقه.
[/quote]
سلام
نمونه ی بارز این نکته را می تواتنیم در عراق و کردستان ببینیم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جناب Rezat1980

مسلما منظور بنده از جای پا یک هژمونی سیاسی نظامی گسترده تر از این است ، بقول معروف ما هنوز "رفیق جنگ" سودان نبوده ایم . حمایت همه جانبه از یک کشور در زمان یک جنگ داخلی حساس مثل شرایط کنونی بوضوح جایگاه بالاتر از جایگاه کنونی در حکومت خارطوم برای ما به ارمغان خواهد آورد .

در زمینه حمایت از سودان شمالی ، بنده هم هنوز حمایت علنی ای نه از طرف چین ، نه روسیه و نه ایران در جریان این جنگ مرزی مشاهده نکرده ام که البته هنوز برای قضاوت کمی زود هست و باید جنگ کمی گسترده تر بشه ، اما با توجه به منافعی که کشورهای مذکور ، خصوصا پکن (بعنوان بزرگترین بازیگر بازار نفت سودان) داره ، مسلما کشورهای حامی سودان در قبال این جنگ بی تفاوت نخواهند بود . البته وقایعی مثل جنگ داخلی سال 1975 آنگولا و جنگ داخلی سال گذشته ی لیبی نشون داده که شرقی ها در آفریقا بیشتر حمایت غیرعلنی رو ترجیح میدن .

..................................................................................................................................................................................................................................................

[b][color=red]عقب نشینی سودان جنوبی : سودان جنوبی تا 3 روز آینده از منطقه نفتی "هجلیج" خارج می‌شود[/color][/b]


خبرگزاری فارس: در پی تهدید رئیس جمهور سودان که از سودان جنوبی خواسته بود فورا به اشغال منطقه نفت خیز هجلیج پایان دهد، جوبا اعلام کرد که طی 3 روز آینده از منطقه نفتی مورد منازعه عقب‌نشینی خواهد کرد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، سخنگوی دولت سودان جنوبی اعلام کرد این کشور نیروهای خود را طی سه روز آینده از منطقه نفتی "هجلیج" که متعلق به سودان است، خارج خواهد کرد.

درگیری ها بین سودان و سودان جنوبی بر سر منطقه هجلیج، شدیدترین درگیری‌ها از جولای گذشته به شمار می‌آید.

وزیر اطلاع رسانی دولت سودان جنوبی گفت که این کشور به نیروهای خود دستور داده تا از منطقه هجلیج عقب نشینی کنند.

وی افزود: دستور عقب‌نشینی نیروهای سودان جنوبی فورا شروع خواهد شد و طی سه روز تکمیل خواهد شد.

این مقام سودان جنوبی گفت که این کشور خواستار آن است که وضعیت هجلیج توسط داوری بین‌المللی مشخص شود.


http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910201000580

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]
این مقام سودان جنوبی گفت که این کشور خواستار آن است که وضعیت هجلیج توسط [b]داوری بین‌المللی[/b] مشخص شود.
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910201000580[/quote]

بهتره بجای داوری بین المللی بگیم داوری آمریکا و رفقاش! اینم شده تاکتیکشون هر موقع ادعای غیرمنطقی دارن داوری بین المللی رو میندازن وسط و اونوقت آمریکا و انگلیس نقش آفرینی می کنن (باید حواسمون باشه سرجزایر سه گانه مذاکره نکنیم..امارات گفته بود موضوع رو به داوری بین المللی میکشونه!....نباید داوری رو قبول کنیم که سرمون کلاه نره)

[b]یکی به من بگه چرا سودان جنوبی رو به رسمیت شناختیم؟؟؟[/b]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]
این مقام سودان جنوبی گفت که این کشور خواستار آن است که وضعیت هجلیج توسط [b]داوری بین‌المللی[/b] مشخص شود.
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910201000580[/quote]

بهتره بجای داوری بین المللی بگیم داوری آمریکا و رفقاش! اینم شده تاکتیکشون هر موقع ادعای غیرمنطقی دارن داوری بین المللی رو میندازن وسط و اونوقت آمریکا و انگلیس نقش آفرینی می کنن (باید حواسمون باشه سرجزایر سه گانه مذاکره نکنیم..امارات گفته بود موضوع رو به داوری بین المللی میکشونه!....نباید داوری رو قبول کنیم که سرمون کلاه نره)

[b]یکی به من بگه چرا سودان جنوبی رو به رسمیت شناختیم؟؟؟[/b][/quote]

سلام

احتمالا چون سودان شمالی ازمون خواست ....

« صلاح مملکت خویش ، خسروان دانند »

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]بهتره بجای داوری بین المللی بگیم داوری آمریکا و رفقاش! اینم شده تاکتیکشون هر موقع ادعای غیرمنطقی دارن داوری بین المللی رو میندازن وسط و اونوقت آمریکا و انگلیس نقش آفرینی می کنن [b](باید حواسمون باشه سرجزایر سه گانه مذاکره نکنیم..امارات گفته بود موضوع رو به داوری بین المللی میکشونه!....نباید داوری رو قبول کنیم که سرمون کلاه نره)[/b] [/quote]

دقیقا، بحرین هم به همین شکل با داوری به اصطلاح بین المللی از ایران جدا شد و الان از نظر سازمان ملل یک کشور و جزیره مستقل هست

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=18]
[color=green]شکست ارتش سودان جنوبی در برابر سودان[/color][/size]

وزیر دفاع سودان لحظاتی پیش در یک کنفرانس مطبوعاتی از آزادی شهر نفت خیز هجلیج در عملیات نیروهای ارتش این کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تلویزیون سودان، وزیر دفاع سودان که لحظاتی پیش در یک کنفرانس مطبوعاتی سخن می گفت، از عملیات موفقیت آمیز نیروهای ارتش این کشور برای آزادسازی شهر نفت خیز هجلیج از اشغال نیروهای سودان جنوبی خبر داد.

وی گفت : نیروهای ارتش موفق شدند شهر هجلیج را آزاد و تلفات و خسارتهای سنگینی به نیروهای جنوب وارد کنند.

وزیر دفاع سودان خاطر نشان کرد برای تکمیل ماموریت خود تا پایان آماده ایم و به تعقیب بقایای مزوران ادامه خواهیم داد.

خاطر نشان می شود پیشتر رسانه های عربی از قول مقامات سودان جنوبی برای عقب نشینی نیروهایشان از منطقه هجلیج تا سه روز آینده خبر داده بودند.

http://www.asriran.com/fa/news/210617/%D8%B4%DA%A9%D8%B3%D8%AA-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%B4-%D8%B3%D9%88%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D9%86%D9%88%D8%A8%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B1-%D8%B3%D9%88%D8%AF%D8%A7%D9%86

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
چقدر سریع !! icon_smile اگر واقعا انقدر ارتش سودان جنوبی ضعیفه خارطوم باید تا تنور جنگ خاموش نشده کل سودان جنوبی رو پس بگیره ، الان بهترین موقعیته . اظهارات وزیر دفاعشون هم نشون میده ارتش سودان تمایل چندانی واسه متوقف شدن تو مرز نداره ... البته شاید سودان جنوبی و رفقاش از ورود نیروهای عمرالبشیر به خاک این کشور کوه بسازن و قطعنامه ی شورای امنیت و لیبی دوم !

تو این شرایط عمرالبشیر باید قبل از هر اقدام دیگه ای از همه حمایت همه جانبه ی مسکو و پکن اطمینان پیدا کنه و البته یه بهانه ای هم برای حمله به همسایه ی جنوبی خودش واسه افکار عمومی بتراشه ، مثل یه سری انفجارهای تروریستی هماهنگ شده تو دارفور با تلفات بالا !

عمرالبشیر در سخنرانی خود ساعاتی پس از تصرف شهر توسط ارتش سودان ، ضمن تاکید بر تمام نشدن جنگ ، اعلام کرد :

[b][color=red] ..." آنها (سودان جنوبی) جنگ را آغاز کردند و ما تعیین میکنیم چه زمان جنگ تمام خواهد شد ، و پیشروی ما متوقف نخواهد شد! "...[/color][/b]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
وای بر ما وای
چقدر ما مسلمانها راحت توی بازی غربی ها می افتیم و هر بار و هر بار و هر بار سرمون کلاه می زارن.کاش اینقدر حکام بی مغز و بی شعور توی ما ها نبود.
این قضیه اصلا چیز خوبی نیتس چه جنگ طول بکشه و چه نکشه و حمایت کنیم و.... در هر صورت چیزی جز ضرر برای مسلمانان و ما نداره اگر حمایت کنیم و جنگ طول بکشه یک کشور و منطقه به آشوب کشیده میشه و اگر نکنیم غربیها کمک می کنن و شمالی ها از بین می رن و در هر صورت برای ما ضرر داره.
غرب همیشه طوری بازی می کنه که دوسر برده براش.

اما فعلا چاره ای نیست باید بهشون کمک کنیم تا ببینیم چه اتفاقی می افته.

در مورد جزایر خودمون هم همش شر و وره اصلا و ابدا نباید هیچ حرفی رو از طرف مقابل و سازمانهای بین المللی قبول کنیم وگرنه باخت هست و نتیجه ای جز این نداره.
فکر می کنم اگر توی قضیه جزایر کوتاه بیایم پرونده هسته ای دوم رو برای خودمون رقم زدیم و از این به بعد سر این باید با دنیا وارد بحث بشیم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=18][color=green]
یك فرمانده ارتش سودان:
938تن از سربازان سودان جنوبی و شورشیان دارفور در درگیری های هجلیج كشته شدند[/color][/size]

ه گزارش خبرگزاری شین هوا از خارطوم، ژنرال كمال عبدالمعروف فرمانده ارتش سودان كه فرماندهی نیروهای سودان را در درگیری های منطقه هجلیج بر عهده داشت، روز یكشنبه به این روزنامه گفت: ارتش سودان موفق شد 938 سرباز ارتش سودان جنوبی و شورشیان جنبش آزادی و عدالت دارفور را بكشد.

همچنین نیروهای ارتش سودان توانستند شمار زیادی از فرماندهان دو گروه را در بازپس گیری منطقه هجلیج دستگیر كنند.

این فرمانده ارتش سودان در ادامه خاطر نشان كرد: نیروهای ارتش سودان تلاش كردند تا از آسیب رسیدن به تاسیسات نفتی در هجلیج جلوگیری كنند. همچنین ارتش سودان توانست اكثر تسلیحاتی كه نیروهای سودان جنوبی در اختیار داشتند، ثبت و ضبط كند.

دولت سودان روز جمعه خبر آزاد سازی منطقه نفت خیز هجلیج را كه پیشتر نیروهای سودان جنوبی آنجا را تصرف كرده بودند، اعلام كرد.

عمرالبشیر رئیس جمهوری سودان اعلام كرد كه ارتش این كشور منطقه هجلیج را از ارتش سودان جنوبی بازپس گرفته است و تاكید كرد كه نیروهای سودان جنوبی از این منطقه فرار كردند و داوطلبانه از هجلیج خارج نشدند.

همچنین یكی دیگر از روزنامه های سودان گزارش داد كه وزارت امور خارجه این كشور نمایندگان كمیته صلیب سرخ جهانی در خارطوم را فرا خوانده تا با آنها در مورد دفن اجساد سرباز ان ارتش سودان جنوبی كه طی درگیری های هجلیج كشته شدند، تبادل نظر كند.

این وزارتخانه اعلام كرد كه این اقدام را به دلیل تعهد به قوانین بین المللی و انسانی انجام داده است.

همچنین وزارت نفت سودان تدابیر لازم را برای از سرگیری استخراج نفت از میدان های نفتی هجلیج پس از آزاد سازی این منطقه اتخاذ كرده است.

وزیر نفت سودان اعلام كرده است كه استخراج نفت از این میدان های نفتی به زودی از سر گرفته می شود.

وزارت نفت سودان پیشتر تصمیم گرفته بود كه تیمی فنی را برای ارزیابی خسارات وارده به تاسیسات نفتی در هجلیج به این منطقه اعزام كند. سودان پیشتر به دلیل درگیری ها با سودان جنوبی در هجلیج 30 درصد از نفت خود را از دست داده بود.

http://www.irna.ir/News/80091903/938%D8%AA%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D9%88%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D9%86%D9%88%D8%A8%DB%8C-%D9%88-%D8%B4%D9%88%D8%B1%D8%B4%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%81%D9%88%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B1%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%87%D8%AC%D9%84%DB%8C%D8%AC-%D9%83%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D8%B4%D8%AF%D9%86%D8%AF/%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%D9%8A/

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.