Recommended Posts

البته اين پيمان فقط نظامي نيست ! از جنبه هاي اقتصادي و تجاري هم مهمه .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مذاکرات سه جانبه روسای جمهور ایران، تاجیکستان و افغانستان در حال آماده شدن است و همانطور که انتظار می رود، با امضای توافقنامه ایجاد شورای اقتصادی اتحاد فارسی زبان پایان خواهد یافت. تولد این اتحاد، طبق ارزیابی برخی از کارشناسان، با کاهش نفوذ روسیه بر تاجیکستان ممکن شد.

تاجیکستان که بطور معمول بر مسکو تکیه داشت، تغییر بُردار سیاست خارجی خود از روسیه به سمت ایران را آغاز کرده است.

پس از آنکه کمپانی "روسال" روسیه و دولت تاجیکستان نتوانستند درباره ویژگی های فنی نیروگاه آبی راگون توافق کنند، روابط مسکو و دوشنبه بسیار بد شد. علاوه بر این طرفداری مسکو از تاشکند در اختلافات ازبکستان-تاجیکستان پیرامون استفاده از منابع آبی مورد پسند تاجیکستان قرار نگرفت (ازبکستان مخالف ساخت نیروگاه آبی بر روی رودهای مرزی است).

ایران که تاجیکستان را بخشی از "ایران بزرگ" می داند، از تضعیف موضع روسیه استفاده کرد. "امامعلی رحمان" رئیس جمهور تاجیکستان نیز زمانی که در زمستان امسال کشورش از سرما رنج می برد و از همسایه های خود کمک قابل توجهی دریافت نکرد، به تهران پناه برد. رئیس جمهور تاجیکستان موفق شد که نه تنها کمک اقتصادی برای کشور خود که در بحران انرژی قرار داشت، دریافت کند، بلکه حمایت ایران در برخی دیگر از مسائل را نیز جلب کند.

از جمله "محمود احمدی نژاد" رئیس جمهور ایران تاکید کرد که این کشور قصد دارد با هزینه خود راه آهنی از تاجیکستان به ایران از طریق افغانستان بسازد، وعده داد روند ساخت دومین نیروگاه آبی سنگ توده را تسریع کرده و نیروگاه آبی دیگری نیز روی رود وخش-شوراب ساخته و همچنین در دوشنبه مرکز پیشرفته عمل حراحی قلب ایجاد کند.

"آندره گروزین" رئیس بخش آسیای میانه و قزاقستان انستیتو کشورهای مشترک المنافع معتقد است که تاجیکستان سعی دارد خود را در برابر بالاروی جایگاه منطقه ای قزاقستان و ازبکستان ایمن سازد.

وی معتقد است: "شاید تاجیکستان بدین نتیجه رسیده است که در زمینه اعمال فشار بر ازبکستان، نمی تواند روی روسیه حساب کند و از این رو سعی دارد این مشکل را به کمک ایران حل کند".

روزنامه "نیزاویسیمایا گازیتا، خبرگزاری «نووستی» روسیه، 3 فروردین

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
طبيعتا باعث نفوذ بيشتر ايران در منطقه آسياي مركزي خواهد شد . البته بايد مراقب باشيم كه نارو نخوريم كه با درايت رهبري هرگز چنين نخواهد شد. :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

البته اين پيمان فقط نظامي نيست !
از جنبه هاي اقتصادي و تجاري هم مهمه .


بله ، این پیمان ک پیمان همکاری همه جانبه هست :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سازمان ملل: 'گروه های تبهکار' حریری را کشته‌اند

گروه تحقیقاتی سازمان ملل متحد می گوید شواهد جدید نشان می دهد که رفیق حریری، نخست وزیر سابق لبنان، به دست "یک شبکه تبهکار" کشته شده است.

در گزارش این گروه تحقیقاتی از هیچ مظنونی نام برده نشده است، اما گفته شده است که یک "شبکه تبهکار" پیش از ترور آقای حریری او را تحت نظر داشته است.

رفیق حریری و 22 نفر در سال 2005 در اثر انفجار بمبی قوی که در اتومبیلی در بیروت کار گذاشته شده بود، کشته شدند.

در گزارش های پیشین گروه های تحقیقاتی سازمان ملل آمده بود که نیروهای امنیتی لبنان و سوریه در ترور آقای حریری دست داشته اند. سوریه همواره این اتهام را تکذیب کرده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که گروه تحقیقاتی سازمان ملل، به ریاست دانیل بلمار دادستان پیشین کانادایی، در دهمین گزارش خود درباره پرونده ترور آقای حریری آورده است "بر اساس شواهد موجود" این گروه می تواند تایید کند که "شبکه ای از افراد در هماهنگی با هم برای اجرای عملیات ترور عمل کرده اند."

گروه تحقیقاتی می گوید که این شبکه مسئول حمله های دیگر به چهره های سیاسی و نظامی رده بالای لبنانی نیز هست، و دست کم بخشی از این شبکه بعد از ترور آقای حریری به عملیات خود ادامه داده اند."

مشکلات

ماتیو پرایس، خبرنگار بی بی سی در مقر سازمان ملل در نیویورک، می گوید که در گزارش گروه تحقیقاتی آمده است که پیشرفت هایی در شناسایی بمب گذاری که آقای حریری را کشت، اتفاق افتاده است.

این گروه می گوید مقامات لبنانی همکاری نزدیکی با گروه داشته اند و مقامات سوری نیز همکاری "عموما رضایت بخشی" با گروه داشته اند.

البته در این گزارش به مشکلاتی که روند تحقیق را مختل کرده اند نیز اشاره شده است. وضعیت سیاسی و امنیتی لبنان، و کمبود منابع خود سازمان ملل از جمله این موانع ذکر شده است.

این گروه تحقیقاتی از روش های جرم شناسی و ژنتیکی در تحقیقاتش استفاده کرده است.

BBC

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تیراندازی به 'کاروان راهیان نور

اتوبوس حامل بازدیدکنندگان از دهلاویه که از صحنه های جنگ در زمان جنگ ایران و عراق بوده، هدف شلیک گلوله های افراد مسلح ناشناس قرار گرفت که بر اثر آن چند تن از سرنشینان اتوبوس مجروح شدند.

بنابر گزارشها، سرنشینان اتوبوس، دانش آموزانی از شهرستان تایباد در استان خراسان رضوی بوده اند.

این حمله پنجشنبه شب (27 مارس) در جاده اهواز به سوسنگرد رخ داد و مقامات نظامی ایرانی عاملان تیراندازی را اعضای گروههای تجزیه طلب معرفی کرده و هدف آنان را ایجاد تشنج در فضای فرهنگی استان خوزستان دانسته اند.

خبرگزاری مهر از سرتیپ محمدتقی خادمی که از برنامه ریزان برنامه های بازدید از مناطق جنگی سابق است نقل کرده که چند نفر در ارتباط با حمله به این اتوبوس دستگیر شده و تحت بازجویی قرار دارند.

سرتیپ خادمی که معاون هماهنگ کننده بنیاد موسوم به حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس است به این خبرگزاری گفته که چنین حملاتی سابقه دارد و چند سال پیش نیز حمله مشابهی صورت گرفته است.

به گفته سرتیپ خادمی، گروه های "تجزیه طلب" حتی کودکان را به پرتاب سنگ بسوی اتوبوسهای حامل بازدیدکنندگان از مناطق جنگی سابق تحریک کرده اند.

BBC

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
واکنش جهانی به انتشار فیلم ضداسلامی

انتشار فیلم ضداسلامی موسوم به فتنه از طریق شبکه اینترنت، محکومیتهای گسترده ای در سطح جهان به همراه آورده، اما نه به گستردگی واکنشهایی که نسبت به موارد مشابه پیشین ابراز شد.

این فیلم که ساخته خیرت ویلدرز، نماینده راستگرای مجلس هلند است امکان پخش از طریق شبکه های تلویزیونی نیافت اما دیشب در برخی سایتهای اینترنتی قرار گرفت و در دست همگان قرار گرفت.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد این فیلم را توهین آمیز خوانده و پخش اینترنتی آن را بشدت محکوم کرده است، وی از تلاش دولت هلند برای جلوگیری از پخش تلویزیونی این فیلم نیز تقدیر کرده است.

آقای بان طی بیانیه ای که در واکنش به پخش اینترنتی فیلم فتنه صادر کرده، با کسانی که این فیلم را توهین آمیز می دانند ابراز همدلی کرده و آنان را به آرامش فراخوانده است، وی در این بیانه تأکید کرده که آزادی بیان باید پاس داشته شود اما باید با احساس مسئولیت اجتماعی نیز همراه باشد.

دولت اسلوونی که ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را به عهده دارد نیز انتشار فیلم فتنه را محکوم و اعلام کرده که این فیلم هدفی جز ایجاد نفرت ندارد و آزادی بیان باید در فضای احترام به مذاهب و دیگر اعتقادات و همراه با حس تعهد رعایت شود.

بیانیه ریاست دوره ای اتحادیه اروپا در محکومیت این فیلم همزمان با نشست وزیران خارجه دولتهای عضو این اتحادیه در پایتخت اسلوونی برگزار شده، اما چند تن از وزیران خارجه اروپایی که در حاشیه اجلاس مورد پرسش خبرنگاران قرار گرفته اند، اظهاراتی در محکومیت این فیلم نکرده اند.

BBC

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تا به امروز آمريكا و روسيه دو رقيب و دشمن پنهان براي هم بودند ولي امروز در شبكه خبر به چيزي برخوردم كه برايم بسيار جالب بود.
بوش به پوتين گفت: به ما بپيوند بر ضد ايران .
نوشته اين بود:
Bush to Putin : Join us against IRAN
واقعاً اين حرف چه معني اي دارد؟
آمريكا به دشمن خود علناً گفت به ما (ناتو) بپيوند.
Mr.Fox

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این دقیقا در راستای دکترین ساموئل هانتینگتون است که روسیه باید تا قبل از سال 2035 در غرب ادغام شود. البته روسها از این قضیه آگاه هستند و میدونن که این کار باعث نابودی خودشون خواهد شد و بسیار بعید است که این کار را انجام دهند. ادغام روسیه در ناتو شبیه ادغام ایران با اتحاد کشورهایی مثل بحرین و امارات و کویت به رهبری بحرین است! پس ممکن نیست.

در ضمن از این حرفها قبلا خیلی زده شده و بار اولی نیست که آمریکا چنین پیشنهادی به روسیه میدهد که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و نیازی به ایجاد تاپیک مستقل نبود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.