safir-omid

رییس‌جمهوری از دستاوردهای عرصه هوا فضای كشور بازدید كرد / بهمن ماه 1390

Recommended Posts

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]به مناسبت روز ملی فناوری فضایی
رییس‌جمهوری از دستاوردهای عرصه هوا فضای كشور بازدید كرد

تهران - رییس‌جمهوری صبح امروز از نمایشگاه دستاوردهای متخصصان و فناوران كشور در حوزه هوا فضا بازدید كرد و در جریان آخرین دستاوردها در عرصه هوا فضا و ساخت ماهواره‌ها قرار گرفت.


به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری،دكتر 'محمود احمدی‌نژاد 'دراین دیدار كه به مناسبت روز ملی ' فناوری فضایی' برگزار شد، با توضیحات متخصصان، فناوران و مسئولان در جریان آخرین دستاوردها قرار گرفت.

همچنین آخرین دستاوردهای صنعت فضایی از جمله ماهواره های ملی ظفر، مخابراتی زهره، نوید علم و صنعت، رصد، فجر، آیات (ماهواره زلزله‌شناسی ایران)، كاوشگرهای یك تا چهار و شبیه ساز گرافیكی پرتاب كاوشگرها AUT SAT دانشگاه صنعتی امیركبیر، دانشجویی كنترل حرارت دانشگاه صنعتی شریف در این نمایشگاه به تماشای عموم گذاشته شده است .

در این نمایشگاه دانشگاه‌های صنعتی شریف، امیركبیر، علم صنعت، خواجه نصیرالدین طوسی ، سازمان پژوهش‌های علمی كشور، پژوهشكده هوا و فضا، ستاد توسعه فناوری هوا فضا آخرین دستاوردهای خود در این عرصه را به نمایش گذارده اند.

همچنین در این نمایشگاه روند توسعه تكنولوژی ساخت ماهواره‌ها در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به نمایش در آمده است.

'احمد وحیدی' وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، 'رضا تقی‌پور' وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، 'حمید فاضلی 'رییس سازمان فضایی كشور و' نسرین سلطانخواه' معاون علمی و فناوری رییس جمهور، دكتر احمدی‌نژاد را در این بازدید همراهی می‌كنن

[url="http://www.irna.com/News/30808370/%D8%B1%DB%8C%DB%8C%D8%B3%E2%80%8C%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D8%B1%D8%B5%D9%87-%D9%87%D9%88%D8%A7-%D9%81%D8%B6%D8%A7%DB%8C-%D9%83%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D9%83%D8%B1%D8%AF/%D8%B3%D9%8A%D8%A7%D8%B3%D9%8A/"]http://www.irna.com/...زدید-كرد/سياسي/[/url]

[color=red]با تشكر منتقل شد به بخش علمي........نصير[/color]

------

[color=orange]عنوان بهبود يافت
mahdavi3d[/color][/font][/size] ویرایش شده در توسط mahdavi3d

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=18]دو خواسته رییس جمهوری از دانشمندان عرصه فضایی كشور [/size]
تهران - رییس جمهوری اسلامی ایران با بیان اینكه دانشمندان و دانشگاه های خوبی در عرصه فضایی كشور وجود دارند از آنها خواست حضور انسان در فضا و پرتاب ماهواره های بزرگ در مدارهای بالاتر را تا قبل از سال 1400 محقق كنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، دكتر 'محمود احمدی نژاد' روز پنجشنبه در مراسم بزرگداشت روز فناوری فضایی در محل هتل المپیك خطاب به دانشجویان و متخصصان فضایی كشور گفت : با بسیج نیروها و امكانات می توانید این دو خواسته را محقق كنید .

وی تصریح كرد: ضروتی ندارد در این راه همه وسایل و ابزار مورد نیاز را در داخل كشور بسازیم در واقع با ساخت وسایل ضروری و تامین امكانات مورد نیاز می توانیم تا قبل از سال 1400 در این زمینه به موفقیت برسیم .

رییس جمهوری با تاكید بر اینكه باید در عرصه فضایی بالاترین نقطه را هدف گذاری كنیم ، این امر را شدنی دانست و گفت‌: دولت در این عرصه با تمام وجود از صنایع فضایی كشور حمایت می كند.

منبع: :cry:
http://www.irna.ir/News/30808580/دو-خواسته-رییس-جمهوری-از-دانشمندان-عرصه-فضایی-كشور/سياسي/

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][color=darkred]وزير دفاع خبر داد:
[b]تكميل پايگاه پرتاب ماهواره‌هاي يك تني در سال آينده
راه‌اندازي فاز نخست سامانه رصد ماهواره‌اي[/b] [/color]


[color=darkblue]وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با اعلام راه‌اندازي فاز اول سامانه رصد ماهواره‌اي در آينده‌اي نزديك، همچنين از ساخت بخش عمده‌اي از پايگاه پرتاب ماهواره‌هاي يك تني در مدار يكهزار كيلومتري خبر داد.[/color]
به گزارش خبرنگار فناوري ايسنا، سردار احمد وحيدي روز پنجشنبه در مراسم گراميداشت «روز فناوري فضايي» كه با حضور دكتر محمود احمدي‌نژاد، رييس‌جمهور، نسرين سلطان‌خواه، معاون علمي و فناوري رييس‌جمهور، رضا تقي‌پور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، حميد فاضلي، سرپرست سازمان فضايي ايران و جمعي از محققين حوزه فضايي در هتل المپيك تهران برگزار شد، افزود: پايگاه جديد ماهواره‌اي، قادر است ماهواره‌هايي به وزن يك تن را در مدار يكهزار كيلومتري قرار دهد.

وي گفت: تقريبا سه چهارم كار ساخت اين پايگاه انجام شده كه اميدواريم در سال آينده اين پروژه كامل شود؛ چرا كه پاسخگوي بسياري از نيازهاي فضايي كشور خواهد بود.
وزير دفاع، همچنين از راه‌اندازي پايگاه تست موتورهاي فضايي كه به همت دانشمندان فضايي كشور ساخته شده است، در آينده‌اي نزديك خبر داد.
سردار وحيدي همچنين اظهار اميدواري كرد كه با تكميل ماهواره‌بر سيمرغ، ماهواره «طلوع» نيز به فضا پرتاب شود.
وي درباره مشخصات ماهواره «طلوع» گفت: اين ماهواره بين 90 تا يكصد كيلوگرم وزن دارد كه به مدار 500 كيلومتري پرتاب خواهد شد.

به گفته سردار وحيدي، مدار 600 كيلومتري يكي از بهترين مدارها براي استقرار ماهواره‌ها است؛ چرا كه اختلالات تششعي دراين موقعيت مداري بسيار كم است.

وي با اشاره به كسب فناوري‌هاي مختلف در حوزه فضايي توسط دانشمندان كشور گفت: كسب دانش فني استفاده از سلولهاي خورشيدي در ماهواره‌ها، بومي‌سازي برخي مواد اوليه پركاربرد در ماهواره‌ها و طراحي و ساخت تراستر ماهواره، از جمله موفقيت‌هاي دانشمندان كشور در حوزه فناوري‌هاي فضايي است.
سردار وحيدي با اشاره به طراحي و ساخت ماهواره فجر گفت: اين ماهواره توسط سازمان صنايع الكترونيك ساخته شده كه اميدواريم در چند ماه آينده به فضا پرتاب شود.
وي گفت: ماهواره فجر مجهز به تراستر ماهواره‌اي است و اين امكان را مي‌دهد تا ماهواره در فضاي خلاء بتواند تغيير موقعيت مداري دهد. كسب اين فناوري اين امكان را به ايران خواهد داد كه ماهواره‌هايي در مدار 36 هزار كيلومتري قرار دهد.

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با اشاره به راه‌اندازي فاز اول سامانه رصد ماهواره‌اي در آينده‌اي نزديك گفت: اين سامانه قابليت كشف و شناسايي ماهواره‌ها، تاييد مداري ماهواره‌ها، تاييد صحت عملكرد مكانيزم‌ها، تثبيت مداري ماهواره‌ها، تغيير در سناريو عملياتي ماهواره‌ها، كشف ماهواره‌هاي مستقر در مدار و پيش‌بيني زمان عبور ماهواره بر فراز كشور را دارد.
وي با اشاره به ماهواره‌بر سفير 1B كه ماهواره «نويد» علم و صنعت را در هفته گذشته به فضا پرتاب كرد گفت: ماهواره‌بر سفير1B ماهواره‌بر جديد ساخت دانشمندان كشور است كه در اولين پرتاب خود توانست ماهواره «نويد» علم و صنعت را كه به دست متخصصان دانشگاه علم و صنعت ساخته شده بود، در مدار قرار دهد.
سردار وحيدي در خصوص ويژگي‌هاي ماهواره‌بر سفير1B گفت: اين ماهواره‌بر مي‌تواند ماهواره‌ مصباح كه سالهاست كشور ايتاليا براي پرتاب آن مانع ايجاد كرده است را به فضا پرتاب كند.

به گزارش ايسنا وي افزود: ماهواره مصباح، 65 كيلو وزن دارد كه ماهواره‌بر سفير1B به راحتي مي‌تواند آن را در مدار قرار دهد.

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با تاكيد بر اينكه ايران در پرتاب ماهواره‌ها به مدار هيچ مشكلي ندارد گفت: با اقداماتي كه در سال آينده در حوزه فضايي انجام خواهد گرفت ايران به تمامي فناوري‌هاي لازم براي پرتاب ماهواره به مدار لئو دست خواهد يافت.
سردار وحيدي با بيان اين كه حدود 75 درصد ماهواره‌هاي جهان در مدار لئو قرار دارند، خاطرنشان كرد: تنها 25 درصد ماهواره‌ها در مدار نئو و جئو قرار دارند؛ بنابراين دستيابي به تمام فناوري‌هاي مورد نياز جهت استقرار ماهواره در مدار لئو، به معناي طي كردن 75 درصد راه براي رسيدن به مدار 36هزاركيلومتري است.

[color=olive]1390/11/20[/color]
منبع: ايسنا
[url="http://isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1946746&Lang=P"]http://isna.ir/ISNA/...-1946746&Lang=P[/url][/font][/size] ویرایش شده در توسط mahdavi3d

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]گزارش تصويري از ايسنا
:cry:
[url="http://isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1946779&Lang=P"]http://isna.ir/ISNA/...-1946779&Lang=P[/url]

گزارش تصويري از ايرنا
icon_cheesygrin
[url="http://www.irna.ir/Display.aspx?NID=030808882"]http://www.irna.ir/D...x?NID=030808882[/url]
*********************

[color=darkblue]وزیر دفاع گفت:‌ در سال آینده ماهواره بر سیمرغ كه بتواند ماهواره طلوع را به فضا ببرد، دستاورد دیگری در سال آینده است که امیدواریم محقق شود.[/color]
به گزارش خبرنگار سیاسی برنا، سردار وحیدی، وزیر دفاع و پشتیانی نیروهای مسلح در مراسم بزرگداشت روز ملی فناوری فضایی كه صبح امروز در هتل المپیک برگزار شد، با اشاره به توانمندی دانشمندان ایرانی در عرصه هوا و فضا گفت: از بین دانشمندان قدیمی و پیشکسوت در زمینه هوا و فضا، بیش از 20 دانشمند متعلق به كشور ماست و این مساله نشان دهنده این است كه با تكیه بر آموزه های دینی،انسان های بزرگی پرورش پیدا کردند.
وحیدی توسعه دستاوردهای هوا و فضا را در زندگی انسان برشمرد و افزود: کشورهای استعمارگر در حوره نظامی از این فن آوری استفاده می کنند.كشورهایی مانند آمریكا مفهوم صلح آمیز در کنوانسیون های بین المللی را به عدم تجاوز تعبیر کرده و مسابقات تسلیحاتی در زمینه هوا و فضا انجام دادند.در جنگ علیه یوگسلاوی 40 ماهواره و در جنگ با عراق 20 ماهواره ناوبر و 50 ماهوار دیگر، اتفاقات درون کشورها را رصد کردند.
وزیر دفاع و پشتیانی نیروهای مسلح ادامه داد:امروزه حدود 3000 ماهواره دفاعی امنیتی به فضا پرتاب شده كه درصد زیادی از این ماهواره ها با اهداف نظامی و امنیتی حركت می‌كنند.
وی با اشاره به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در صنعت هواو فضا ادامه داد:95 درصد ماهواره‌ها در مدار لئو(32 هزار کیلومتری زمین) هستند و پرتاب های بدون خطا و مشکل 2 ماهواره رصد و نوید توانمندی ما را تثبیت کرد.
وحیدی بیان کرد: در سال آینده ماهواره بر سیمرغ كه بتواند ماهواره طلوع را به فضا ببرد، دستاورد دیگری در سال آینده است که امیدواریم محقق شود.ماهواره طلوع 90 تا 100 كیلوگرم وزن دارد كه تا مدار 500 كیلومتر پرتاب می‌شود.
وزیر دفاع و پشتیانی نیروهای مسلح در پایان اظهار امیدواری کرد: پایگاه تست موتورهای جدید و پایگاه پرتاب جدید كه می‌تواند ماهواره یک تنی را در مدار 1000 كیلومتری قرار دهد، در سال جدید و با حضور رییس جمهور افتتاح شود.

[color=olive]۱۳۹۰ پنج شنبه ۲۰ بهمن [/color]
منبع: برنا
[url="http://www.bornanews.ir/Pages/News-95100.aspx"]http://www.bornanews...News-95100.aspx[/url]
*********************

[color=darkblue]وزیر دفاع با اشاره به دستاوردهای جدید دانشمندان عرصه فضایی كشور، از ساخت بخش زیادی از پایگاه جدید پرتاب ماهواره‌های یك تنی در مدار یك هزار كیلومتری خبر داد.[/color]
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، 'احمد وحیدی' روز پنجشنبه در آیین بزرگداشت روز فناوری فضایی در هتل المپیك تهران كه با حضور رییس جمهوری برگزار شد، پرتاب ماهواره 100 كیلوگرمی 'طلوع' با ماهواره بر سیمرغ تا مدار 500 كیلومتری را از جمله مهمترین برنامه‌های حوزه فضایی كشور در سال آینده بیان كرد.
وی ساخت فاز نخست سامانه رصد ماهواره‌ای و ساخت پایگاه تست موتورهای فضایی را از دیگر دستاوردهای ارزشمند عرضه فضایی كشور طی یكسال اخیر برشمرد و اظهارامیدواری كرد: ماهواره 'فجر' كه توسط صنایع الكترونیك كشور ساخته شده در چند ماه آینده به فضا پرتاب شود.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح یادآورشد: ماهواره های موقعیت‌یاب (GPS) در مدار 22 هزار كیلومتری (فاصله ماهواره از زمین) و ماهواره‌های مهمتر و بزرگتر در مدار 36 هزار كیلومتری كه به مدار LEO معروف است، قرار می‌گیرند.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: در زمان حاضر 75 درصد ماهواره‌های پرتاب شده به فضا در مدار LEO قرار دارند.
وحیدی ادامه داد: اكنون مدار 600 كیلومتری(فاصله ماهواره تا زمین) به دلیل تشعشعات كمتری ، بهترین مدار برای قرار گرفتن ماهواره‌ها است از این رو با یك گام دیگر می‌توانیم به این مهم نیز دست یابیم.
وی افزود: با اقدامات و فعالیت‌هایی كه تا سال آینده در عرصه فضایی صورت می‌گیرد، به همه فناوری‌های لازم برای قرار دادن ماهواره‌ها در فضای دست می یابیم.
وزیر دفاع تصریح كرد: قرار دادن ماهواره در مدارهای تا 36 هزار كیلومتری نیز از دیگر برنامه‌هایی است كه درصدد هستیم آن را در سال آینده محقق سازیم.
وحیدی با اشاره به پرتاب موفقیت آمیز ماهواره 50 كیلوگرمی نوید علم و صنعت گفت: با تغییر تركیب سوخت موتور در ماهواره بر سفیر 2، توانستیم ماهواره نوید را با موفقیت در مدار مورد نظر قرار دهیم.
وی ادامه داد: در حالی جمهوری اسلامی ایران توانسته در هر سه پرتاب ماهواره خود به فضا موفق عمل كند كه تاكنون كشور كره‌جنوبی كه از كمك‌های سایر كشورها در این عرصه بهره‌مند شده، در هر سه پرتاب ماهواره خود ناموفق عمل كرده است.

** پرتاب ماهواره مصباح با ماهواره ‌بر سفیربی
وزیر دفاع در ادامه با اشاره به مانع تراشی برخی كشورها برای پرتاب ماهواره ایرانی مصباح به فضا گفت: براساس توانمندی متخصصان داخلی تا سه سال دیگر می‌توانیم این ماهوره را از طریق ماهواره‌بر 'سفیر بی' به فضا پرتاب كنیم.

** اقدامات خلاف كشورهای سلطه‌گر در استفاده نظامی از ماهوره‌ها
وحیدی همچنین به استفاده‌های مختلف از ماهواره‌ها اشاره كرد و گفت: مدیریت بحران در كشورهای مختلف از نتایج استفاده مثبت از عرصه فضایی است؛ به طوری كه در سال 2010 از 160 میلیارد دلاری كه در حوزه فناوری فضایی سرمایه گذاری شده، 100 میلیارد دلار در بخش خدمات دهی به مردم بوده است.
وی با یادآوری اینكه برخی كشورهای سلطه‌گر از این بخش برای مقاصد نظامی خود استفاده می‌كنند، استفاده نظامی از عرضه فضایی را مخالف با كنوانسیونی دانست كه بر استفاده صلح‌آمیز از فضا تاكید دارد.
وزیر دفاع افزود: برداشت و تعبیر كشورهای سلطه‌گر از استفاده صلح‌آمیز از فضا، 'عدم تجاوز' است و آنها با این توجیه، یك مسابقه تسلیحاتی را در این عرصه آغاز كرده‌اند.
وی در این رابطه یادآورشد: آمریكا در جنگ افغانستان و عراق ماهواره‌های زیادی را برای موقعیت‌یابی و ناوبری به منظور راهبری جنگ، مورد استفاده قرار داد.
سردار وحیدی با بیان اینكه مساله كلیدی در سیاست‌های امنیتی آمریكا 'تسلط بر هوا و فضا' است، افزود: بسیاری از ماهواره‌های پرتاب شده به فضا از سوی كشورهای سلطه‌گر، اهداف نظامی دارند به طوری كه در زمان حاضر نزدیك به 30 هزار ماهواره در این بخش (نظامی و امنیتی) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

[color=olive]1390/11/20 [/color]
منبع: ايرنا
[url="http://irna.ir/News/30808761/%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B9%D9%85%D8%AF%D9%87-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D9%BE%D8%B1%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%85%D8%A7%D9%87%D9%88%E2%80%8C%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DB%8C%D9%83-%D8%AA%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1-1000-%D9%83%DB%8C%D9%84%D9%88%D9%85%D8%AA%D8%B1%DB%8C/%D8%B3%D9%8A%D8%A7%D8%B3%D9%8A/"]http://irna.ir/News/...كیلومتری/سياسي/[/url][/font][/size] ویرایش شده در توسط mahdavi3d

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]متاسفانه امسال پوشش خبري مراسم روز صنعت فضايي خيلي ضعيف بود...
به نظر مي رسد به جز ايسنا و ايرنا، هيچ خبرگزاري ديگري عكس بيشتري نگذاشته است. كلا اطلاعات خيلي كمي منتشر شد.
به شخصه انتظار بيشتري داشتم...

[size=1][color=violet][i]ببخشيد كه ارسال متوالي دادم. امكان ويرايش نبود.[/i][/color][/size][/font][/size] ویرایش شده در توسط mahdavi3d

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ایران تاكنون با طراحی بیش از 10 ماهواره با ماموریت های مختلف در زمره كشورهای صاحب فناوری فضایی قرار گرفته است.

طراحی ماهواره های 'مصباح' ، 'زهره'، 'سینا'، 'رصد'، 'ظفر' ، 'فجر' ، ' امیركبیر' 'امید' و 'طلوع' و ماهواره برهای 'سیمرغ'، 'سفیر'، 'سفیر امید' ، 'كاوشگر' 1 و 2 از جمله دستاوردهای كشور در این حوزه محسوب می شود.

علاوه بر این محققان كشور به دانش فنی برخی از زیر سیستم ها همچون زیرسیستم 'سازه'، 'حرارت'، 'انرژی'، 'تصویربرداری'، زیرسیستم 'محموله ذخیره' و 'ارسال الكترونیك روی بورد' دست یافته اند.

همچنین در بخش های مهمی چون شبیه ساز خورشید برای كالیبره كردن، نمونه پروازی حسگر خورشیدی و مغناطیسی، شبیه ساز در حلقه برای سیستم كنترل در وضعیت و تصویربرداری و سیستم انرژی و ذخیره آن، كشور به خودكفایی رسیده و آماده ارائه خدمات به سایر بخش‌ها است.

نمایشگاه یك روزه دستاوردهای فضایی ایران روز گذشته - پنج شنبه - در حالی برگزار شد كه بسیاری از حوزه های فعال در زمینه این فناوری راهبردی، آخرین دستاوردهای خود را در عرصه هوافضا به نمایش گذاشتند.

** ماهواره های ایرانی حاضر در نمایشگاه

پژوهشكده تحقیقات فضایی در این نمایشگاه به ارایه آخرین اطلاعات درباره پروژه های ماهواره ای از جمله پروژه 'پارس 2'، 'مصباح 2'، 'زهره' و تجهیزات آزمایشگاه های تحقیقات فضایی پرداخت.

***ماهواره زهره

'فرهاد اسكویی'، كارشناس زیرسیستم توان پژوهشكده تحقیقات فضایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این باره گفت: ماهواره مخابراتی زهره ماهواره مخابراتی در مدار ژئو و در ابعاد 2*2*2 متر است.

وی افزود: این ماهواره دارای زیرسیستم هایی مانند 'موتورلن' برای تنظیم شعاع مداری و تبدیل مدار بیضوی به مدار دایروی، 'كراسترها' برای كنترل وضعیت، 'سلول های خورشیدی' و 'باتری های لیتیوم' برای تامین توان آن و 'محموله مخابراتی' است.

اسكویی خاطرنشان كرد: ماهواره مخابراتی زهره بناست تا امواج تلویزیونی و مخابراتی را در محدوده جمهوری اسلامی ایران پخش كند و در این راستا از فركانس های 'اس' و 'كی یو' استفاده می كند.

به گفته وی این ماهواره بناست تا در ارتفاع 36 هزار كیلومتری زمین و در مدار ژئو قرار گیرد و دارای عمر مداری 15 سال خواهد داشت و از این رو یك ماهواره عملیاتی محسوب می شود.

این كارشناس پژوهشكده تحقیقات فضایی گفت: به طور كلی سه نقطه ماهواره ای در مدار ژئو متعلق به جمهوری اسلامی ایران است و در صورتی كه فناوری ساخت ماهواره ها در مدار ژئو حاصل شود می توان این سه نقطه مداری را پر كرد.

***ماهواره 'پارس 2'

كارشناس زیرسیستم توان پژوهشكده تحقیقات فضایی همچنین درباره ماهواره پارس 2 گفت: هدف از ساخت این ماهواره دستیابی به فناوری طراحی و ساخت ماهواره های سنجش از دور عملیاتی، از نوع 'اپتیكی' و با قدرت تفكیك مكانی متوسط در طول موج های مرئی، مادون قرمز نزدیك، میانی و حرارتی است.

وی اضافه كرد: فناوری های مورد استفاده در ماهواره پارس 2 نیازهای غیرنظامی كشور در زمینه های مختلف از جمله به روز رسانی نقشه های پایه، تولید اطلاعات كشاورزی، منابع طبیعی، خاك شناسی، شهری و روستایی، منابع آب، بلایای طبیعی، زمین شناسی، هواشناسی و تولید نقشه های مرتبط را برآورده می كند.

اسكویی خاطرنشان كرد: این ماهواره بناست تا در ارتفاع مداری 694 كیلومتری زمین قرار گیرد و دارای جرم كمتر از 230 كیلوگرم و ابعاد یك هزار 200*900*900 و طول عمر مداری 5 سال خواهد بود.

***ماهواره دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف

ماهواره دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف، ماهواره ای در كلاس ماهواره های میكرو و با ماموریت تصویربرداری از زمین است.

پروژه طراحی و ساخت این ماهواره در سال 87 و براساس توافق میان سازمان فضایی كشور و دانشگاه صنعتی شریف آغاز شده است.

این ماهواره دانشجویی دارای وزن 50 كیلوگرم و ابعاد 40*40*40 است و به منظور طراحی و ساخت این ماهواره فعالیت های دقیق علمی وپژوهشی توسط بیش از 100 نفر از دانشجویان، فارغ التحصیلان و اعضای هیات علمی انجام شده است.

در حال حاضر مجموعه ای متشكل از تیم های حرفه ای در زمینه های اپتیك و تصویربرداری، سازه، حرارت، مخابرات، دینامیك و كنترل، توان، كامپیوتر پرواز، ایستگاه زمینی، قابلیت اطمینان، تست و یكپارچه سازی در این پروژه شكل گرفته است.

*** ماهواره دانشجویی امیركبیر

ماهواره امیركبیر محصول متخصصان رشته هوافضا دانشگاه امیركبیر است كه بناست در سال آینده به فضا پرتاب شود.

به گفته متخصصان، تیم گسترده ای در حدود 50 تا 80 نفر متشكل از اساتید و دانشجویان تحصیلات تكمیلی در رشته های برق، مكانیك، كامپیوتر، هوافضا، صنایع و نساجی برای ساخت این ماهواره همكاری می كنند و بناست علاوه بر انجام فعالیت های مطالعاتی در زمینه حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله است.

***ماهواره فجر

این ماهواره اولین ماهواره ایرانی است كه دارای زیر سامانه پیشرانش گاز سد برای انتقال مداری است.

علاوه بر این مجهز به پالس پلاسمایی است كه نوعی رانشگر الكتریكی با ضربه ویژه بسیار بالا است و به عنوان محموله فرعی بهره برداری می شود.

این ماهواره دارای ماموریت های سنجش از راه دور و نقشه برداری است كه برای این منظور یك محموله دوربین بر روی آن نصب خواهد شد.

***دانشگاه های مادر در نمایشگاه دستاوردهای فضایی

در این نمایشگاه دانشگاه های كشور از جمله دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه امیركبیر و دانشگاه علم و صنعت در كنار سازمان های مادر در حوزه هوافضا گزارشی از روند پیشرفت آنها به علاقمندان ارایه می كردند.

آزمایشگاه تحقیقات فضایی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی به ارایه دستاوردهای خود از جمله 'طراحی، ساخت و راه اندازی مدل مجازی دینامیك وضعیت ماهواره'، 'مدل سخت افزاری دینامیك وضعیت ماهواره، استند سه درجه آزادی'، 'شبه سازی جازی خط مخابراتی' و نمونه تحقیقات و مهندسی عملگرهای عكس العملی، زیرمجموعه پایداری و كنترل وضعیت ماهواره ها' را در معرض دید علاقمندان قرار داده بود.

از جمله نرم افزراهای موجود در غرفه تحقیقات فضایی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر 'نرم افزارهای سیستمی سامانه های فضایی'، 'ارزیابی و سطح بندی ماهواره های سنجش از دور'، 'تحلیل مدار ماهواره های لئو و ژئو' و نرم افزارهای موشك های حمل دو و سه مرحله ای' بود.

شبیه سازها ازجمله ابزارهای مهم و پركاربرد در زمینه آزمایش سامانه های فضایی است؛ نمونه آزمایشگاهی 'شبیه ساز محیط مغناطیسی مداری ماهواره از جمله این برنامه های كاربردی است كه توسط 'آزمایشگاه تحقیقات فضایی' دانشگاه خواجه نصیر ارایه شد.

براساس این گزارش قطرحلقه های این شبیه ساز 700 میلیمتر، بزرگی میدان تولیدی در یك بعد آن یك جی، بزرگی میدان تولید در دو بعد آن یك و چهار جی و شدت جریان مورد استفاده در این شبیه ساز 1/2 دهم تا 4/2 دهم آمپر است.

به گفته مسوولان این شبیه ساز قابلیت طراحی و ساخت سامانه شبیه ساز با ابعاد و قابلیت تولید میدان با بزرگی و محدوده پایداری مطلوب كاربر نیز وجود دارد.

رانشگر گاز سرد، نمونه مهندسی و تحقیقاتی چرخ عكس العملی از دیگر قطعات به كار رفته در یك ماهواه است كه توسط مركز تحقیقات دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی به نمایش گذاشته شد.

همچنین در غرفه دانشگاه صنعتی امیركبیر آخرین دستاوردهای این دانشگاه از جمله سیستم ناوبری اینرسی 'جی.پی.اس' حلقه بسته، نرم افزارهای تحلیل سازه های فضایی ، سیستم شبیه ساز شرایط حمل و نقل ماهواره و نیز شبیه ساز سخت افزاری سمت ماهواره از دیگر دستاوردهای پژوهشكده علوم و فناوری فضایی دانشگاه امیر كبیر بود.

http://www.irna.com/News/30812458/%D8%AA%D8%A8%D9%84%D9%88%D8%B1-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D9%81%D8%B6%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D8%B6%D8%A7%DB%8C%DB%8C/%D9%81%D9%86%D8%A2%D9%88%D8%B1%D9%8A/

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
رییس سازمان فضایی كشور:
ماهواره های فجر و كاوشگر پنج بزودی پرتاب خواهند شد
به گزارش ایرنا 'حمید فاضلی' روز شنبه در حاشیه راهپیمایی 22 بهمن مردم شهرستان رامسر در گفت و گو با خبرنگاران افزود: ماهواره كاوشگر پنج حامل یك موجود زنده است.
وی اظهار داشت:پرتاب این ماهواره ها زمینه ساز قدم های بعدی است كه تا انسان را به فضا ببریم.

وی خاطر نشان كرد:همان طوری كه ریاست جمهوری تاكید دارند و در نقشه جامع علمی نیز مطالبه شده امیدواریم تا قبل از 1400 حضور فضانوردان ایرانی را در فضا داشته باشیم.

وی با اشاره به پرتاب ماهواره نوید به فضا یادآور شد : این ماهواره در حال حركت است و نام یامهدی(عج) را به اقصا نقاط دنیا مخابره می كند و تاكنون فرامین ایستگاه های زمینی را به خوبی به اجرا گذاشته است.

وی همچنین از احداث مركز تحقیقات فضایی در آینده نزدیك در استان مازندران خبر داد.


http://www.irna.ir/News/30812372/ماهواره-های-فجر-و-كاوشگر-پنج-بزودی-پرتاب-خواهند-شد/سياسي/

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][b]يك فيلم كوتاه از مراسم بازديد[/b] (با كيفيت خوب)
:oops:
(حجم: 73.80 مگابايت)
[url="http://parsaspace.com/files/8040004884/ahmadinejad_visited_exhibition_of_new_space_achievements_1.wmv.html"]http://parsaspace.co...ents_1.wmv.html[/url]

عكس هايي پايين، مربوط به همين فيلم هستند:[/font][/size]
[center]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/pars2_sat_namayeshgah_01.jpg[/img]
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/pars2_sat_namayeshgah_01.jpg"]لينك عكس[/url][/font][/size][/center]

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/namayeshgah_faza90_02.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_namayeshgah_faza90_02.jpg[/img][/url]
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/namayeshgah_faza90_02.jpg"]لينك عكس[/url]

[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/namayeshgah_faza90_03.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_namayeshgah_faza90_03.jpg[/img][/url]
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/namayeshgah_faza90_03.jpg"]لينك عكس[/url]

[size=2][i]لطفا به بخش اخبار علمي منتقل شود. متشكرم.[/i][/size][/font][/size] ویرایش شده در توسط mahdavi3d

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
وحيدي:
عملکرد ماهواره نويد تاکنون خوب بوده است
وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح گفت: بر اساس گزارش‌هاي دريافتي، عملکرد ماهواره نويد تا کنون خوب بوده است.
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، ‌سردار سرتيپ پاسدار احمد وحيدي در حاشيه جلسه هيات دولت افزود: اين ماهواره در دانشگاه علم و صنعت ساخته شد و اين اقدام نشان مي‌دهد که دانشجويان و اساتيد ما توانايي انجام کارهاي بزرگ را دارند.

وي هم‌چنين از پرتاب ماهواره فجر تا سه ماه آينده خبر داد.

وزير دفاع در بخش ديگري از سخنانش حضور مردم در راهپيمايي 22 بهمن امسال را بي‌نظير خواند و گفت: اين ميزان حضور با وجود همه توطئه‌ها و فشارهاي دشمن نشان مي‌دهد که مردم از عمق وجود به انقلاب و نظام اعتقاد دارند و با همه توان از آن دفاع مي‌کنند.

وحيدي افزود: اگر دشمنان عاقل باشند پيام بزرگي را از اين حضور دريافت خواهند کرد و پيام بزرگ اين حضور براي دوستان ما نيز اين است که بدانند انقلاب اسلامي با انسجام در حال حرکت است.


http://isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1948238

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][b][color=darkred]تاسیس پژوهشگاه فضایی در آینده نزدیک[/color][/b]

[color=darkblue]سرپرست سازمان فضایی از تأسیس پژوهشگاه فضایی در آینده‌ای نزدیک خبر داد.[/color]
حمید فاضلی روز پنجشنبه در مراسم روز فناوری فضایی که با حضور دکتر محمود احمدی‌نژاد، در هتل المپیک تهران برگزار شد، همچنین با اشاره به مطالبات رییس‌جمهور از حوزه فضایی کشور در مراسم روز فناوری سال گذشته مبنی بر تشکیل سازمان فضایی مقتدر به منظور حضور فعال ایران در عرصه رقابت‌های فضایی افزود: در اسفند ماه سال گذشته، با تشکیل شورای عالی فضایی و هماهنگی با معاونت‌های ریاست‌جمهوری، ساختار جدید سازمان فضایی ابلاغ شد. در این ساختار، تشکیل پژوهشگاه فضایی دیده شد و سازمان فضایی تلاش کرد با تجمیع ظرفیت‌های موجود شامل پژوهشکده‌های مهندسی جهاد کشاورزی، پژوهشگاه‌ هوا فضای وزارت علوم و پژوهشکده تحقیقات فضایی سازمان فضایی، پژوهشگاه فضایی ایجاد شود.
وی افزود در حال حاضر مراحل تصویب ایجاد این پژوهشگاه در شورای گسترش وزارت علوم، مراحل نهایی خود را طی می‌کند که زمینه‌ساز استقرار نظام مدیریت یکپارچه سیستمی در حوزه فضایی است.
سرپرست سازمان فضایی کشور همچنین از دریافت نخستین تصاویر ارسالی از ماهواره ایرانی «نوید» به ایستگاه‌های زمینی در شب گذشته خبر داد و گفت: نخستین تصاویر ماهواره ملی «نوید» از کره زمین، شب گذشته به ایستگاه‌های زمینی ارسال شد.
به گفته وی، ایستگاه‌های زمینی به خوبی تصاویر ارسالی را دریافت کرده‌اند.
سرپرست سازمان فضایی ایران در ادامه با بیان این که پرتاب نخستین موجود زنده توسط کاوشگر ایرانی به فضا طی ماه‌های آینده از برنامه‌های سازمان فضایی است، گفت: همچنین پرتاب ماهواره فجر در سال‌های آینده و تکمیل ماهواره‌بر سیمرغ دیگر برنامه‌های آینده سازمان فضایی ایران محسوب می‌شود.
به گزارش ایسنا همزمان با برگزاری این مراسم، دستاوردها و توانمندی‌های دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ایران در حوزه فضایی در نمایشگاهی به نمایش گذاشته شد.

[color=olive]20/11/1390[/color]
منبع: آويا
[url="http://avia.ir/Nsite/FullStory/?Id=7021"]http://avia.ir/Nsite...lStory/?Id=7021[/url]
*******************

[b][color=darkred]انجام تمام مراحل ساخت ماهواره ظفر در دانشگاه علم و صنعت[/color][/b]

[color=darkblue]ماهواره ظفر از نظر ابعاد ٬ وزن و قابلیت‌ها در تصویر برداری نسبت به ماهواره نوید پیشرفته تر است.[/color]
رئیس دانشگاه علم و صنعت گفت: «تمام مراحل طراحی ‏، ساخت زیر سیستم ها و مونتاژ ماهواره ظفر در مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت انجام شده است.»
”احمد جبل عاملی” در گفتگو با خبرنگار ایلنا گفت : «بعد از اتمام طراحی پروژه ماهواره نوید و اثبات توانمندی دانشگاه علم و صنعت ماموریت ماهواره ظفر نیز به دانشگاه علم و صنعت واگذار شد.»
وی با بیان اینکه ماهواره ظفر بیش از یک سال است که تحویل دانشگاه علم و صنعت شده است افزود: «دستاوردهایی که از ماهواره نوید حاصل شده است در بهبود طراحی ماهواره ظفر موثر خواهد بود.»
رئیس دانشگاه علم وصنعت تصریح کرد: «ماهواره ظفر مرحله نمونه مهندسی را با موفقیت پشت سر گذاشته است و هم اکنون در حال آماده کردن نمونه فضایی آن هستیم .»
جبل عاملی از وجه تمایز ماهواره ظفر از ماهواره نوید یاد کرد و افزود: «ماهواره ظفر در مدار دیگری قرار می گیرد و از نظر ابعاد ٬ وزن و قابلیت ها در تصویر برداری نسبت به ماهواره نوید پیشرفته تر است.»
وی خاطر نشان کرد : «ماهواره ظفر سال آینده به فضا پرتاب می شود منتها برنامه های آن دیگر در اختیار دانشگاه نیست.»
رئیس دانشگاه علم وصنعت در ادامه آماری از دانشجویان شاغل به تحصیل در این دانشگاه ارائه داد وافزود: «هم اکنون بیش از 52 درصد از دانشجویان دانشگاه علم وصنعت در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و 48 درصد در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل هستند.»
جبل عاملی با تاکید بر اینکه دانشگاه علم وصنعت برنامه ای برای کاهش پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ندارد ومیزان پذیرش دراین مقطع در همین حد باقی خواهد ماند افزود: «اما مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را توسعه خواهیم داد و به 62 درصد می رسانیم.»

[color=olive]23/11/1390[/color]
منبع: آويا
[url="http://avia.ir/Nsite/FullStory/?Id=7032"]http://avia.ir/Nsite...lStory/?Id=7032[/url]
*******************

[color=darkred]اخباري از مأموريت‌هاي فضايي ايران در سال 91
[b]پرواز «طلوع» ايراني با «سيمرغ» از پايگاه فضايي جديد[/b][/color]

[color=darkblue]متخصص علوم فضايي و عضو هيات علمي دانشگاه ضمن تشريح جزئيات ماهواره‌بر جديد سازمان صنايع هوا فضاي وزارت دفاع با نام «سفير B 1» گفت: اين ماهواره‌بر دو مرحله‌اي قابليت ارسال ماهواره با وزن بيش از 60 كيلوگرم را به مدار بيضوي 350 -450 كيلومتر دارد.[/color]
به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، دور تازه‌اي از پيشرفت‌هاي فضايي كشور درحالي تا پايان سال 91 به نمايش گذاشته خواهد شد كه آسمان علم ايران شاهد پرتاب «فجر» و «طلوع» بوده و همچنين، سير تحولي ماهواره‌برها كه با تلاش پايدار متخصصان عرصه فضايي، سرعتي مثال‌زدني گرفته، نويدي از كسب موفقيت‌هايي در آينده است كه ايران را قادر خواهد ساخت ماهواره‌ها را در مدار 36 هزار كيلومتري قرار دهد.
رضايي، متخصص علوم فضايي و عضو هيات علمي دانشگاه ضمن تشريح جزئيات ماهواره‌بر جديد سازمان صنايع هوا فضاي وزارت دفاع با نام «سفير B 1» گفت: اين ماهواره‌بر دو مرحله‌اي قابليت ارسال ماهواره با وزن بيش از 60 كيلوگرم را به مدار بيضوي 350 -450 كيلومتر دارد.
وي افزود: ماهواره‌بر «سفير B 1» از نظر وزن قابل حمل، نسبت به ماهواره بر «سفير A1 » كه ماهواره ملي «اميد» و «رصد» را در ماه‌هاي گذشته در مدار قرار داده است، بيش از 50 درصد و از نظر ارتفاع مداري نيز حدود 15 درصد رشد داشته است.
رضايي تصريح كرد: اين ماهواره‌بر به لحاظ سوخت، موتور، سيستم جدايش و هدايت و كنترل، تغييرات جدي نسبت به ماهواره‌بر قبلي داشته است.
وي با تاكيد بر اين كه ماهواره «نويد» توسط ماهواره‌بر «سفير B 1» كه حاصل زحمات متخصصان زبده و كارآمد و دانشمندان فضايي سازمان صنايع هوا فضاي وزارت دفاع است و در دقيق‌ترين وضعيت در مدار مورد نظر قرار گرفت، خاطرنشان كرد: ماهواره «نويد» در مدار 56 درجه به فضا پرتاب شد و در زمان دقيق و با سرعت تعيين شده، به مدار مورد نظر تزريق شد؛ بطوري كه به تاييد كشورهاي صاحب فناوري پرتاب، هفت كيلومتر بهتر از آنچه كه تصور مي‌كرديم، در مدار مورد نظر قرار گرفت.
اين متخصص علوم فضايي خاطرنشان كرد: با ماهواره‌بر سيمرغ كه مراحل نهايي ساخت را طي مي‌كند، قدرت بيشتر ماهواره‌برهاي جمهوري اسلامي ايران را نشان خواهيم داد.
وي در خصوص جزئيات ماهواره‌بر سيمرغ گفت اين ماهواره‌بر مي‌تواند ماهواره‌اي با وزن بيش از 100 كيلوگرم را در مدار 500 كيلومتري قرار دهد. ماهواره‌بر سيمرغ دو مرحله‌اي ، داراي چهار موتور و در حال گذراندن تست‌هاي نهايي است.
به گفته رضايي، ماهواره‌بر سيمرغ، ساخت سازمان صنايع هوا فضاي وزارت دفاع، در سال آينده، ماهواره «طلوع» را كه توسط شركت صنايع الكترونيك ايران وابسته به وزارت دفاع طراحي و ساخته شده است، از پايگاه جديد به فضا پرتاب مي‌كند.
وي با بيان اين كه سير تحول ماهواره‌برها، ايران را قادر مي‌سازد تا ماهواره‌ها را در مدار 36 هزار كيلومتري قرار دهد، خاطرنشان كرد : ماهواره‌برهاي آينده ايران، ماهواره‌ را تا مدار پارك خواهد برد و پس از آن تراستر مربوطه وارد عمل شده و ماهواره را به مدار 36 هزار كيلومتري مي‌برد.
رضايي با اشاره به اين كه تمامي كشورهاي داراي توان پرتاب ماهواره، از همين روش يا روش‌هاي مشابه براي پرتاب ماهواره به مدار GEO استفاده مي‌كنند، افزود: ماهواره بعدي جمهوري اسلامي ايران، ماهواره «فجر» ساخت «صاايران» است كه داراي تراستر با قابليت انتقال مداري است و در آينده نزديك به فضا پرتاب خواهد شد.
در تازه‌ترين موفقيت ايران در عرصه فضايي، همزمان با «روز فناوري فضايي» ماهواره «نويد علم و صنعت» كه توسط متخصصان دانشگاه علم و صنعت ساخته شده بود، با شعار «الله اكبر» و رمز مقدس «يا مهدي (عج) ادركني» توسط ماهواره‌بر جديد سفير به فضا پرتاب شد.

[color=olive]۲۵ بهمن ۱۳۹۰[/color]
منبع: مشرق‌نيوز
[url="http://www.mashreghnews.ir/fa/news/99007/%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%B2-%D8%B7%D9%84%D9%88%D8%B9-%D8%A7%D9%8A%D8%B1%D8%A7%D9%86%D9%8A-%D8%A8%D8%A7-%D8%B3%D9%8A%D9%85%D8%B1%D8%BA-%D8%A7%D8%B2-%D9%BE%D8%A7%D9%8A%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%81%D8%B6%D8%A7%D9%8A%D9%8A-%D8%AC%D8%AF%D9%8A%D8%AF"]http://www.mashreghn...يگاه-فضايي-جديد[/url][/font][/size] ویرایش شده در توسط mahdavi3d

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][color=darkred]با هدف كمك به پيش‌بيني زلزله
[b]نخستين ماهواره زلزله شناسي در كشور ساخته مي‌شود[/b] [/color]

[color=darkblue]معاون نوآوري و همكاري‌هاي بين‌المللي سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران از طراحي و ساخت نخستين ماهواره زلزله شناسي كشور با نام «آيات» خبر داد.[/color]
به گزارش سرويس «فناوري» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مهندس محمد حسن انتظاري در خصوص ماموريت اين ماهواره اظهاركرد: اين ماهواره با هدف شناسايي سيگنال‌هايي كه قبل و بعد از وقوع زلزله از كره زمين متصاعد شده، طراحي و ساخته مي‌شود و با وزني حدود 50 تا 70 كيلوگرم در ارتفاع پايين قرار خواهد گرفت.
وي با بيان اينكه كشورهايي مانند فرانسه، چين و روسيه در اين حوزه فعاليت مي كنند، افزود: ماهواره «آيات» با پردازش اغتشاشات ايجاد شده قبل و بعد از وقوع زمين لرزه سهم عمده‌اي در پيش بيني زلزله دارد. اين ماهواره پيش نشانگرهاي زلزله را در سطح وسيعي از زمين آشكارسازي و اندازه گيري مي كند.

معاون نوآوري و همكاري‌هاي بين‌المللي سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران با بيان اين كه اين طرح براساس تفاهم نامه منعقد شده بين معاونت پژوهشي و فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و پژوهشگاه بين المللي مهندسي زلزله اجرايي مي‌شود، خاطرنشان كرد: مطالعات اوليه اين طرح انجام شده و پس از تامين بودجه، مراحل طراحي و ساخت ماهواره آغاز مي‌شود.

[color=olive]1390/11/29[/color]
منبع: ايسنا
[url="http://isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1951786&Lang=P"]http://isna.ir/ISNA/...-1951786&Lang=P[/url]
********************

[color=darkred][b]ارسال ماهواره زلزله شناسی به فضا/ رصد کامل زمین لرزه ها[/b][/color]

[color=darkblue]معاون پژوهشی پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله، با بیان اینکه پروژه طراحی و ساخت ماهواره زلزله شناسی در صورت حمایت وزارت علوم عملیاتی می شود، گفت: در صورت تصویب نهایی این ماهواره با هدف رصد و پیش بینی زلزله ساخته می شود.[/color]
دکتر مهدی زارع در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به جزئیات اجرای این پروژه گفت: یکی از زمینه های فعالیت سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران طراحی و ساخت ماهواره است. در این راستا از 2 سال قبل این سازمان مذاکراتی با پژوهشگاه زلزله شناسی در زمینه ساخت ماهواره های زلزله شناسی آغاز کرد.
معاون پژوهشی پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله، اظهار داشت: به دنبال برگزاری جلسات مذاکره 2 کارگاه تخصصی در زمینه طراحی و ساخت ماهواره برای مقاصد زلزله شناسی و پیش بینی زلزله برگزار شد و در آن جنبه های مختلف کاربردهای ماهواره های زلزله شناسی و جنبه های فنی آن بررسی شد.
وی با بیان اینکه از ماهواره های زلزله شناسی انتظار می رود که محققان را در رصد زمین لرزه ها، سنجش تغییرات سطح زمین و پیش بینی زلزله یاری کند، خاطرنشان کرد: با ارائه مستندات جنبه های مختلف ماهواره زلزله شناسی از سوی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی و پژوهشگاه مهندسی زلزله شناسی پروپوزال مشترکی تهیه کردیم.
زارع با اشاره به وضعیت سایر کشورها در استفاده از ماهواره های زلزله شناسی، خاطر نشان کرد: در سال 2004 فرانسه ماهواره زلزله شناسی را برای اهداف پیش بینی زلزله به فضا فرستاد و چین در سال 2009 ماهواره ای برای مقاصد زلزله شناسی و رصد زلزله به فضا ارسال کرد.
وی هدف ایران را از ارسال ماهواره زلزله شناسی به فضا، پیش بینی و رصد زلزله عنوان کرد و یادآور شد: ایران سابقه طراحی و ساخت انواع ماهواره را دارد و آن چیزی که در ماهواره های زلزله شناسی اهمیت دارد تکنولوژی است که برای سنسورهای زلزله شناسی به کار می رود. این سنسورها باید به گونه ای طراحی و ساخته شوند که قادر به پیش بینی زلزله و رصد آن باشند.
زارع با تاکید بر اینکه طراحی و ساخت این ماهواره تاکنون عملیاتی نشده است، ادامه داد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قول حمایت از این پروژه را داده است که در صورت موافقت قطعی و اعمال حمایت های مورد نیاز اجرایی می شود.

وضعیت زلزله های کشور
معاون پژوهشی پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله، با اشاره به وضعیت لرزه خیزی کشور، اضافه کرد: در یک ماه اخیر در محدوده شمال، مرکز و اطراف تهران بیش از 60 زلزله ثبت شده است. از چهارشنبه 26 بهمن تا روز شنبه 29 بهمن در منطقه دماوند زلزله هایی با بزرگای 4.6، 3.4 و 3.1 ریشتر رخ داده است.
وی با تاکید بر اینکه زمین لرزه های منطقه دماوند مربوط به گسل فعال در این منطقه است، گفت: لرزه های آتشفشانی از زمین لرزه های تکنوتیکی متفاوت است و زلزله شناسان قادر به شناسایی لرزه های آتشفشانی از زمین لرزه های تکنوتیکی و ناشی از گسل های فعال هستند.
زارع با بیان اینکه با امکانات لرزه نگاری موجود امکان ثبت زلزله های کمتر از 4 ریشتر با دقت بالاتر در بخشهایی از کشور فراهم شده است، اظهار داشت: با استفاده از ماهواره های زلزله شناسی امکان رصد کامل زمین لرزه ها با دقت فراهم می شود.
به گزارش مهر، سازمان پژوهشهای صنعتی ایران و پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله اقدام به طراحی و ساخت ماهواره زلزله شناسی کشور با نام "آیات" کردند. این ماهواره با هدف شناسایی سیگنال هایی که قبل و بعد از وقوع زلزله از کره زمین متصاعد می شود، با وزن 50 تا 70 کیلوگرم طراحی می شود که در ارتفاع پایین قرار خواهد گرفت.
ماهواره آیات به گونه ای طراحی می شود که با پردازش اغتشاشات ایجاد شده قبل و بعد از وقوع زمین لرزه سهم عمده ای در پیش بینی زلزله خواهد داشت. علاوه بر این، این ماهواره قادر خواهد بود که پیش نشانگرهای زلزله را در سطح وسیعی از زمین آشکارسازی و اندازه گیری می کند.

[color=olive]۱۳۹۰/۱۱/۳۰[/color]
منبع: خبرگزاري مهر
[url="http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1537654"]http://www.mehrnews....?NewsID=1537654[/url][/font][/size] ویرایش شده در توسط mahdavi3d

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
موشكي كه بتونه ماهواره يك تني رو در مدار 1000 كيلومتري قرار بده ميدونيد يعني چي ؟ icon_eek

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]موشكي كه بتونه ماهواره يك تني رو در مدار 1000 كيلومتري قرار بده ميدونيد يعني چي ؟[/quote]
icon_eek
[quote]وزیر دفاع و پشتیانی نیروهای مسلح در پایان اظهار امیدواری کرد: [color=red]پایگاه تست موتورهای جدید و پایگاه پرتاب جدید[/color] كه می‌تواند ماهواره یک تنی را در مدار 1000 كیلومتری قرار دهد، در سال جدید و با حضور رییس جمهور افتتاح شود.[/quote]
همینطور که می بینی، وزیر دفاع حرفی از موشک نزدند! احتمالا پایگاه های موجود برای موشکی مثل سیمرغ (حامل ماهواره 100 کیلویی تا مدار 500 کیلومتری) مناسب نیستند و باید یک پایگاه جدید احداث شود که این پایگاه جدید بگونه ای ساخته خواهد شد که بتواند برای لانچ موشک های بزرگتر از سیمرغ هم مورد استفاده قرارگیرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.