hamedof

طبقه بندی تخصصی موشک ها

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

طبقه بندی موشک ها.
عموما موشک ها بر اساس ویژگی هایی از قبیل: نوع موشک ، نوع پرتاب ، برد، نیروی محرکه، سرجنگی و نوع هدایت آن ها تقسیم بندی می شوند. برای شناسای کامل هر موشک باید هر یک از 6 مشخصه رو نام ببریم. ( فعلا به نام بردن مشخصه ها می پردازم و سپس به توضیح کامل)
[b]نوع:[/b]
1- موشک های کروز
2- موشک های بالستیک
[b]نوع پرتاب:[/b]
1-موشک های سطح به سطح
2-موشک های سطح به هوا
3-موشک های سطح (ساحل) به دریا
4-موشک های هوا به هوا
5-موشک های هوا به زمین
6- موشک های هوا به دریا
7-موشک های دریا به دریا
8-موشک های دریا به زمین (ساحل)
9-موشک های دریا به هوا
10- موشک های ضد تانک
[b]برد:[/b]
1- کوتاه برد
2- برد متوسط
3- موشک های بالستیک میانبرد
4- موشک های بالستیک قاره پیما
[b]سرجنگی:[/b]
1- متعارف
2- استراتژیک
[b]نیروی محرکه: ( سوخت)[/b]
1-سوخت جامد
2-سوخت مایع
3-سوخت های هیبریدی (پیوندی)
4- رمجت) ساده‌ترین نوع موتور جت است. در این نوع موتور هوائی که وارد موتور می‌شود به خاطر سرعت ورود به مجرای موتور خودبه‌خود فشرده می‌شود ونیازی به داشتن کمپرسور نیست.
5- اسکرم جت : نام این موتورها از دو واژه Super Sonic و Combustion گرفته شده که به معنای احتراق در سرعت مافوق صوت است. این گونه موتور ها در سرعت های هایپر سونیک Hyper Sonic به کار می روند و طرز کار آنها بسیار مشابه موتورهای رم جت با تغییراتی می باشد. این نکته قابل توجه است که مشتعل ساختن مولکول های هوا در حالی که هوا با سرعت بالای 4 ماخ وارد موتور می گردد، مانند روشن کردن کبریت در گردباداست! اولین هواپیمای دارای موتور سکرم جت، هواپیمای X-43 است که سرعت آن بالای 7 ماخ می باشد.
6- Cryogenic در این سوخت ، گازهای به صورت تحت فشار به مایع تبدیل می شوند و در دماهای بسیار پایین نگهداری می شوند و برای مثال از هیدوروژن به عنوان سوخت و از اکسژن به عنوان اکسید کننده استفاده می شود.

[b]نوع هدایت :[/b]
1- هدایت سیمی
2- هدایت دستوری ( دستورات از مرکز زمینی و یا از یک هواپیما به موشک می رسد )
3- سيستم ناوبري TERCOM يا TERrain Contour Matching از نقشه ي عوارض زميني مسير كه در كامپيوتر پروازي موشك كروز ذخيره شده است ، براي ناوبري استفاده ميكند. سيستم تركام به ميزان قابل ملاحظه اي دقت هدفگيري موشكهاي كروز را نسبت به استفاده تنها از ناوبري اينرسي بهبود ميبخشد. ضمناً با استفاده از اين سيستم ، موشك ميتواند در ارتفاع كمتري نسبت به سطح زمين پرواز كند كه به خودي خود باعث ميشود احتمال رديابي موشك بوسيله رادار پدآفند به ميزان قابل ملاحظه اي كاهش يابد.
4- inertial navigation system
در این روش موشک از یک پردازشگر (رایانه) ، یک سری سنسور و یک ژیروسکوپ برای جهت یابی استفاده می کند.
5- beam riding در این روش موشک با استفاده از یک سری پرتو به سمت موشک هدفگیری می شود. (این پرتوهای پرارنرژی با استفاده از رادار زمینی و یا دریای ارسال می شوند...)
6- هدایت لیزری : در این نوع هداین یک پرتو لیزر به هدف تابیده می شود و وقتی این پرتو از سطح بازتاب شد موشک به وسیله ی سیکر خود لیزر را پیدا کرده و به سمت هدف حرکت می کند.
7- RF و GPS
در این روش از فرکانس های رادیویی و سیستم موقعیت یاب جهانی برای هدایت موشک استفاده می شود.
[b]توضیح مفصل در ادامه مطلب انشاالله.
[/b]
منبع : http://brahmos.com/content.php?id=10&sid=9
مترجم : HAMEDOF
[b]استفاده از این مطلب تنها با ذکر نام سایت میلیتاری امکان پذیر است.[/b]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به انواع هدایت های بالا از سایت ویکی پدیا یک سری هدایت اضافه کردم
موشک های کروز:
موشک های کروز موشک هایی هستند که بدون کنترل انسان و با تجهیزات خود هدف گیری می کنند و به هدف اصابت می کنند. این موشک ها دو مرحله دارند که در یک مرحله به ارتفاع خاصی رفته و در آنجا حرکت ایرودینامیکی خود را حفظ کرده و بعد از مدت معینی به طرف هدف حرکت می کند.(تغییر مسیر از حالت ثابت به سمت هدف)
موشک های کروز بر اساس همان پارامتر های بالا طبقه بندی می شوند اما طبقه بندی اصلی آن ها بر اساس سرعت آن هاست .
1- موشک های کروز subsonic
این موشک ها با سرعتی کمتر از سرعت صوت حرکت می کنند و عموما سرعت آن ها از 8/ ماخ کمتر است
2- موشک های کروز فراصوتی یا supersonic
این موشک ها با سرعت بیشتر از صوت و عموما با سرعت 2.3 ماخ حرکت می کنند و تقریبا در هر ثانیه 1 کیلومتر را به راحتی طی می کنند. ساختار این موشک ها آن ها را قادر می سازد تا از هر سطحی بتوانند پرتاب شوند (از زیردریایی ، زمین ، ساحل ، کشتی و ...)
3- موشک های hypersonic
این موشک های کروز با سرعتی بیشتر از 5 ماخ حرکت می کنند می کنند.
2- موشک های بالستیک : این موشک ها به دلیل حرکت بالستیکی خود به این اسم نامگذاری شده اند و ویژگی های عمومی آن ها حداکثر سرعت و حداکثر برد در یک مسافت سطح به سطح است .
*** تقسیم بندی نوع پرتاب و برد واضح است و نیازی به توضیح ندارد.
[b]تقسیم بندی بر اساس سوخت:[/b]
1- سوخت جامد :
در این موشک ها از ماده ای جامد (عموما پودر آلومینیم ) به عنوان نیروی محرکه موشک استفاده می شود و از ویژگی های این نوع سوخت رسیدن به سرعت بالا در زمان کم ، ذخیره سازی ساده می باشد
2- سوخت مایع
در این نوع موشک ها از یک مایع (عموما هیدروکربن ها) به عنوان سوخت استفاده می شود.
نگهداری این نوع سوخت ها بسیار سخت و پیچیده است و همینطور آماده سازی موشک برای پرتاب زمانبر خواهد بود! مزیت این نوع سوخت نسبت به سوخت جامد کنترل پذیری سوخت مایع است به اینصورت که با کم و زیاد کردن سوخت و والف های مربوطه می توان موشک را کنترل کرد اما سوخت جامد این ویژگی را ندارد.
3- سوخت های هیبریدی : در این نوع موشک ها از دو مرحله استفاده می شود ، یک مرحله با استفاده از سوخت جامد و یک مرحله با استفاده از سوخت مایع.
4- RAMJET
در این نوع موتور های موشک ها از توربین و کمپرسور استفاده نمی شود ، بلکه سوخت با هوایی پرسرعت اطراف ترکیب شده و می سوزد و نیروی پیشرانه ایجاد می کند ، این نوع موتور ها توانایی ایجاد سرعت از صفر تا ما فوق صوت را ندارند!
5- SCRAM JET
نام این موتورها از دو واژه Super Sonic و Combustion گرفته شده که به معنای احتراق در سرعت مافوق صوت است. این گونه موتور ها در سرعت های هایپر سونیک Hyper Sonic به کار می روند و طرز کار آنها بسیار مشابه موتورهای رم جت با تغییراتی می باشد. این نکته قابل توجه است که مشتعل ساختن مولکول های هوا در حالی که هوا با سرعت بالای 4 ماخ وارد موتور می گردد، مانند روشن کردن کبریت در گردباداست! اولین هواپیمای دارای موتور سکرم جت، هواپیمای X-43 است که سرعت آن بالای 7 ماخ می باشد. ??? (ویکی گفته!!)
فرق این نوع موتور با رم جت این است که احتراق این موتور در سرعت مافوق صوت روی می دهد.
6- Cryogenic
در این نوع موتور ها گازهای فشرده که به صورت مایع در دماهای بسیار پایین نگهداری می شوند ابتدا از محفظه نگهداری خود خارج می شوند و سپس به سمت یک مخزن بزرگتر حرکت می کنند تا فشار آن ها کمتر شود (گاز شوند) سپس این گاز ها به سمت محفظه احتراق حرکت می کنند و در آنجا با یکدیگر ترکیب می شوند و نیروی محرکه لازمه را ایجاد می کنند.

[b]سرجنگی :[/b]
1- سرجنگی متعارف: در این سرجنگی ها مواد بسیار انرژی زا قرار می گیرند و در لحظه انفجار بسته به نوع مواد داخل سرجنگی انفجاری را تولید می کنند.
2- سرجنگی استراتژیک(یا غیر متعارف) در این سرجنگی ها که عموما از مواد پرتوزا با قابلیت ایجاد زنجیره هسته ای دارند استفاده می شوند و پس از برخورد یکسری واکنش های زنجیره ای انرژی بسیار زیادی تولید می کنند که قادر به نابود سازی حتی یک شهر است!

[b]نوع هدایت :surprised: در ادامه به انواع هدایت ها می پردازیم )[/b]
1[b]- هدایت سیمی : [/b]
روش هدایت با سیم از قدیمی ترین روشهای ابداع شده برای هدایت موشک ها است. ‏این روش هدایت، بسیار پرآوازه و مطمئن برای هدایت موشکهای ضد تانک است ‏در این روش، هدایت موشک ها از نظر عملکرد چه مدل دستی و چه نمونه های ‏موجود نیمه خودکار با روش هدایت رادیویی فرق چندانی ندارد و تنها فرامین تغییر ‏مسیر موشک به امواج رادیویی، به کمک سیم متصل شده به موشک به آن منتقل ‏می شودند.دو رشته سیم از یک طرف به پرتاب کننده و از طرف دیگر به موشک ‏وصل شده و دستورهای هدایتی از طریق این سیمها به موشک منتقل می شوند.‏
امروزه تمامی موشکهای ضد تانک موجود نیمه خودکار بوده و شلیک کننده تنها ‏کافی است که که سایت هدفگیر را تا زمان برخورد بر روی هدف نگاه دارد و ‏هدایت موشک بر عهده سایت هدفگیری که مجهز به یک حسگر فروسرخ است می ‏باشد.یکی از برتری های هدایت سیمی نسبت به هدایت رادیویی، عدم امکان ایجاد ‏اختلال بر روی فرامین انتقالی از سیم است.موشکهای ضدتانک تاو آمریکا، اریکس ‏فرانسه و بیل سوئدی از جمله موشک های معروف هدایت سیمی هستند.
[b]هدایت رادیویی:[/b]
روش هدایت رادیویی در نسل اول موشکهای هوا به زمین و موشکهای ضدتانک ‏هدایت شونده به کار برده شد.این روش هدایت از زمان جنگ جهانی دوم بر روی ‏بمبها و موشک ها مورد استفاده قرار می گرفت و باید آن را قدیمی ترین روش ‏هدایت موشک دانست.در این روش، خلبان و یا شلیک کننده باید موشک را تا زمان ‏برخورد به هدف در دید خود نگه دارد.یعنی خلبان باید پس از پرتاب، موشک و ‏هدف را در یک راستای مستقیم قرار دهد و با استفاده از دسته هدایت که در اختیار ‏شلیک کننده است به وسیله امواج رادیویی فرستاده شده برای موشک، موشک را به ‏طرف هدف هدایت کند.این روش دقیقا مانند کنترل کردن یک هواپیمای کنترل از راه ‏دور می باشد.‏
در روش هدایت دستی، شلیک کننده با نگاه کردن به شعله انتهای موشک و یا چراغ ‏چشمک زن نصب شده در عقب موشک، موشک را به طرف هدف هدایت می کرد. ‏در مدلهای پیشرفته تر ماننده موشک ضد تانک ‏AT-۶‎‏ روسی روش هدایت رادیویی ‏نیمه خودکار شده است.یعنی شلیک کننده تنها سایت هدفگیری را بر روی هدف قرار ‏می دهدو سایت هدفگیر با حس کردن شعله انتهای موشک، موشک را به کمک امواج ‏رادیویی به طرف هدف هدایت می کند.این سیستم بر روی موشکهای ضد تانکی ‏چون آتی۴ روسی، موشکهای هوا به زمین آاس۷ روسی و بولپاپ آمریکایی مورد ‏استفاده قرار گرفته است.امروزه، دیگر این روش برای هدایت موشکها و یا بمب ها ‏مورد استفاده قرار نمی گیرد و منسوخ شده است.‏
3- [b]هدایت فروسرخ:[/b]
هدایت فروسرخ یک هدایت داخلی و خود مختار است که نیاز به منبع خارجی برای ‏تکمیل هدایت موشک ندارد. در این روش، حسگر نصب شده بر روی دماغه موشک ‏بعد از شلیک، اقدام به جستجوی محیط رو به روی خود برای پیدا کردن منبع ‏گرمایی برای قفل کردن بر روی آن می کند. این منبع گرمایی می تواند خروجی ‏گرم هواپیما، بالگرد و یا یک موشک کروز باشد.‏
سیستم کاونده فروسرخ تنها می تواند محیط روبروی خود را جستجو کند و یکی از ‏امتیازات آن این است که خلبان و یا شلیک کننده بعد از قفل و شلیک موشک می ‏تواند اقدام به شلیک موشک دیگر و یا ترک محل کند. موشک به کمک سیستم ‏فروسرخ درون خود و به کمک بالچه های هدایت به طرف هدف هدایت می شود.‏
اولین موشک فروسرخ عملیاتی جهان، موشک هوا به هوای سایدویندر آمریکایی ‏بود.نسل نخست این موشکها را تنها می شود از نیم کره پشتی به طرف خروجی ‏موتورهواپیما قفل کرد ولی امروزه با افزایش حساسیت کاونده های فروسرخ می ‏توان این موشک ها را از روبرو نیز بر روی هدف قفل کرد.‏
موشک های هدایت فروسرخ را می توان با استفاده از تمهای فریب دهنده گرم که ‏مانند منور بوده و گرمایی زیاد از خود متصاعد می کنند فریب داد. خلبانان بالگرد و ‏جنگنده بلافاصله بعد از هشدار سیستم ‏ECM‏ مبنی بر نزدیک شدن موشک اقدام به ‏شلیک دستی و یا خود کار شراره می کنند‎.‎
برخی از وسایل پرنده داری سیستم تشخیص نزدیک شدن موشک هستند. این سیستم ‏با حس کردن شعله خروجی موتور موشک که به پرنده نزدیک می شود هشدار لازم ‏را به خلبان می دهد ولی از آنجایی که برای شلیک موشکهای فروسرخ نیازی به قفل ‏رادار بر روی هدف نیست، در اکثر مواقع هدف بدون دریافت هیچ گونه هشداری ‏مورد اصابت قرار می گیرد. برد کاونده فروسرخ این گونه موشک ها برای کشف ‏منبع گرمایی کم بوده و اغلب کمتر از ۲۰ کیلومتر است.از این رو، این روش هدایت ‏به صورت گسترده ای برای هدایت موشک های کوتاه برد هوا به هوا و موشک ‏های پدافند هوایی کوتاه برد و شانه پرتاب مورد استفاده قرار می گیرد.‏
عدم نیاز به تجهیزات جانبی، این سیستم را به یک روش هدایت کارآمد برای استفاده ‏در سلاح های قابل حمل توسط نفر تبدیل کرده است. موشکهای هوا به هوای ‏فروسرخ ‏K۷۴‎‏ روسی، سایدویندر آمریکایی، پایتون۴ اسراییلی و موشک های زمین ‏به هوای راپیر انگلیسی، استیگر آمریکایی و سام ۱۸ روسی از جمله برترین ‏موشکهای هدایت فروسرخ در جهان هستند.‏
4[b]- هدایت رداری نیمه فعال(آشیانه یاب نیمه فعال راداری)
[/b]
این روش هدایت که از اواسط دهه ۵۰ بر روی موشکهای هوا به هوا و زمین به ‏هوا نصب شد در واقع به تکمیل رادارهای داپلر به وجود آمد. در این موشکها، ابتدا ‏رادار جنگنده و سایت پدافند هوایی بر روی هدف قفل شده و پس از شلیک موشک، ‏رادار کوچک موشک امواج منعکس شده از هدف را دنبال کرده و با تصحیح مسیر، ‏خود را به هدف می رساند.این روش هدایت این امکان را به خلبان می داد تا با ‏استفاده از موشکهای هوا به هوای میان برد و یا دور برد اهداف مورد نظر خود را ‏از فاصله بیش از ۱۸ کیلو متر با شلیک یک یا دو موشک مورد هدف قرار داده و ‏از درگیری پر التهاب و پیچ در پیچ در جنگ نزدیک هوایی خودداری کند.‏
از جمله عیوب این روش هدایت هدایت به ویژه برای جنگنده ها این است که برای ‏رسیدن موشک به هدف باید تا آخرین لحظه اصابت، رادار هدایت کننده بر روی ‏هدف قفل باشد و به هر دلیلی که امواج رادار به موشک نرسند مانند مانور جنگنده ‏شلیک کننده و یا کم شدن انرژی رادار موشک به هدف برخورد نمی کند. جنگنده ‏بعد از شلیک موشک نمی تواند اقدام به ترک صحنه نبرد و باید تا لحظه برخورد ‏موشک به هدف در منطقه باقی بماند.در چنین مواردی در اصطلاح تاکتیکی جنگنده ‏بی دفاع است.‏
از طرفی با افزایش برد موشک، امواج رادار نیز باید مسافت دورتری را طی کنند ‏که سبب کاهش قدرت امواج رادار در مسافت های زیاد می شود.از این رو نمی ‏توان از این روش هدایت در موشک های با برد زیاد استفاده کرد.البته تا کنون ‏موشک های با برد ۱۲۰ کیلومتر نیز با استفاده از این روش هدایت ساخته شده اند.‏
در ضمن می توان با استفاده از سیستم های جنگ الکترونیک و ایجاد اختلال، مانع ‏رسیدن امواج رادار جنگنده به موشک شد، اما نه همیشه.‏
امروزه دیگر موشک های هوا به هوا با این روش هدایت تولید نمی شوند ولی ‏ساخت موشک های پدافندی با این روش همچنان ادامه دارد. موشک های هوا به ‏هوای اسپارو آمریکایی و آر۲۷آر روسی و موشک های زمین به هوای هاوک و ‏پاتریوت آمریکایی از جمله موشک های هدایت راداری نیمه فعال معروف جهان ‏هستند.‏
5- [b]هدایت راداری فعال[/b]
ین روش هدایت از سال ۱۹۷۰ برای موشک های ضد کشتی و هوا به هوای دور ‏برد و میانبرد مورد استفاده قرار گرفته است. این موشکها، خود داری یک دستگاه ‏رادار کوچک برای رهگیری و اصلاح مسیر به طرف هدف هستند. رادار جنگنده و ‏یا ناو شلیک کننده در ابتدا هدف را کشف و روی آن قفل می کند. پس از آن، ‏مختصات هدف به موشک منتقل شده و موشک به طرف محدوده هدف شلیک می ‏شود. موشک، مسیر از پرتاب کننده تا نزدیکی هدف را به صورت اینرسی هدایت ‏شده و بعد از کشف هدف توسط رادار موشک به روش هدایت راداری آشیانه یاب به ‏طرف هدف حرکت می کند.‏
از جمله امتیازات این روش این است که جنگنده و یا سیستم شلیک کننده بعد از ‏شلیک می تواند منطقه را ترک کرده و یا مانورهای مورد نظر خود را اجرا کند و ‏موشک بدون نیاز به رادار جنگنده و یا ناو به طرف هدف حرکت می کند. این روش ‏در موشک هایی با برد بلند بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. موشک های ضد ‏کشتی از جمله استفاده کنندگان این روش هدایت هستند. البته در مورد موشک های ‏کوتاه بردتر ضد کشتی مانند سی ایگل انگلیسی از هدایت رادار نیم فعال استفاده می ‏شود.‏
موشک های هوا به هوای آر۷۷ روسی، فونیکس آمریکایی و موشک های ضد ‏کشتی اگزوست فرانسوی و هارپون آمریکایی از جمله موشک های راداری فعال می ‏باشند. موشک آمرام آمریکایی در ۱۵ کیلم متری آخر به صورت هدایت راداری ‏فعال عمل می کند و تا رسیدن به این مسافت به صورت نیم فعال پرواز می کند.
6- [b]هدایت راداری:[/b]
این روش بر روی نسل نخست موشکهای زمین به هوا و بیشتر در موشک های ‏روسی نصب شد. موشک های سام ۲و۳و۴ از جمله موشک های هدایت راداری ‏معروف جهان هستند.‏
در این روش هدایت، موشک شلیک شده برای اصابت به هدف از سه رادار استفاده ‏می کند. این رادار ها عبارتند از رادار کشف کننده هدف، رادار هدایت و رادار ‏ارتفاع یاب. یکی از رادارها هدف را کشف کرده و دیگری موشک را رهگیری می ‏کند و اطلاعات این دو رادار به وسیله سیستم هدایت کننده جمع بندی می شود و ‏موشک را تا زمان برخورد به هدف اصلاح مسیر می کند. به صورت معمول امواج ‏تغییر مسیر و اصلاح مسیر به موشک به کمک امواج رادیویی فرستاده می شود.‏
از جمله اشکالات این روش می توان به آسیب پذیری زیاد موشک در مقابل ‏اختلالات الکترونیکی و قطع امواج رادیویی ارسال شده از رادار هدایت اشاره ‏کرد.از طرفی، انهدام هر یک از ۳ رادار سیستم باعث از کار افتادن تمامی سیستم ‏می شود.این موشکها معمولا از آنجایی که آن قدر دقیق نبودند که به هدف به ‏صورت مستقیم بر خورد کنند دارای چاشنی های مجاورتی هستند.در حال حاضر ‏دیگر از از این روش هدایت برای هدایت موشک ها استفاده نمی شود و این روش ‏کهنه و متروک شده است.
7[b]- هدایت تلویزیونی[/b]
در موشک های و بمب های هدایت تلویزیونی، یک دوربین بر روی دماغه موشک ‏قرار دارد که شلیک کننده با زدن سوئیچ مربوطه روپوش دوربین برداشته و دوربین ‏شروع به تصویر برداری از محیط روبروی خود می کند. کاربر و یا خلبان تصاویر ‏گرفته شده را همزمان در مانیتور خود مشاهده می کند و با درشت نمایی تصویری، ‏علامت هدفگیری را بر روی هدف قرار داده و دوربین را بر روی هدف قفل می ‏کند. موشک پس از شلیک به صورت مستقل به طرف هدف هدایت می شود. این ‏روش هدایت مانند هدایت فروسرخ یک روش هدایت درونی است و نیازی به هدایت ‏خارجی نداشته و شلیک کننده بعد از شلیک می تواند اقدام به شلیک موشک دیگر و ‏یا ترک منطقه کند.‏


8[b]- هدایت لیزری[/b]
این روش هدایت همزمان با هدایت تلویزیونی توسط نیروی هوایی آمریکا در ویتنام ‏به کار رفت. خلبان بعد از ورود به منطقه هدف، دوربین غلاف لیزری خود را ‏روشن می کند. تصاویر دوربین در نمایشگرهای جلوی خلبان به نمایش در می آید.‏
خلبان با جستجوی هدف و نشانه گذاری هدف توسط علامت هدفگیری که معمولا ‏علامت + می باشد اقدام به قفل کردن سیستم از طریق دوربین بر روی هدف می ‏کند. پس از آن یک پرتو لیزر به وسیله غلاف هدفگیری به هدف تابانده شده و ‏منعکس می شود. موشک دارای یک حسگر لیزری بر روی دماغه است و به کمک ‏این حسگر امواج لیزر منعکس شده از هدف را کشف کرده و این امواج را تعقیب ‏می کند.از این رو، این روش را گهگاه روش هدایت آشیانه یاب لیزری نیز می ‏نامند. قفل نگه داشتن لیزر برروی هدف کاملا خودکار بوده و نیازی به شلیک کننده ‏ندارد. دوربین تا لحظه برخورد از هدف فیلمبرداری کرده و آن را به خلبان نشان ‏می دهد. احتمالا تصاویری را از تلویزیون دیده اید که یک علامت + بر روی یک ‏ساختمان قرار دارد. به ناگاه ساختمان منفجر شده، و دود سیاهی تصویر را پر می ‏کند. این تصاویر متعلق به غلاف هدفگیری موشکهای لیزری است.در ابتدا این ‏سیستم هدایت تنها در بمبها و موشک ها بکار می رفت ولی با کوچکتر شدن غلاف ‏های هدفگیر لیزری این سیستم هدایت بر رو انواع سلاح های ضد تانک و پدافند ‏هوایی کوتاه برد نیز به کار رفت.‏

9[b]- هدایت اینرسایی
[/b]
این سیستم هدایت را باید از جمله نخستین سیستم های هدایت موشک حساب کرد که ‏در جنگ جهانی دوم برای اولین بار توسط موشک های بالستیک وی۲ و کروز ‏وی۱ مورد استفاده قرار گرفت. سیستم هدایت اینرسی یک سیستم هدایت درونی است ‏که به صورت گسترده ای بر روی موشک های بالستیک و یا موشک کروز به ‏عنوان هدایت مرحله میانی پرواز استفاده می شود و دقت این سیستم به دقت ‏مختصات هدف بر می گردد.‏
در این سیستم، با استفاده از چند ژیروسکوپ و شتاب سنج که تعداد آنها در موشک ‏های مختلف متفاوت است شتاب و میزان غلت و زاویه حرکت موشک را تعیین می ‏کنند. بر اساس این اطلاعات می توانند موقعیت موشک را نسبت به مکان شلیک و ‏نسبت به مختصات هدف موجود در حافظه موشک مقایسه کنند.‏
ژیروسکوپ عضو اصلی سیستم های هدایت اینرسی می باشد. ژیروسکوپ ها ‏سنسورهایی می باشند که از آنها جهت به دست آوردن سرعت زاویه ای و موقعیت ‏زاویه ای موشک استفاده می شود. با پردازش این اطلاعات می توان موقیعت کلی ‏پرتابه را نیز بر اساس محاسبات به دست آورد.‏
وظیفه اصلی ژیروسکوپ ها ایجاد یک دستگاه مختصات مرجع است. شتاب سنجها، ‏شتاب متحرک در امتداد چنین محور هایی را اندازه می گیرند که این شتاب می تواند ‏نسبت به دستگاه که این شتاب می تواند نسبت به دستگاه مرجع اینر سی یا دستگاه ‏مرجع دیگری مثل دستگاه متصل به زمین باشد.‏
امروزه، نسل نوین این سیستم های هدایت بر خلاف مدل های قدیمی مکانیکی ‏دیجیتالی و یا لیزری هستند.ژیروسکوپ های جدید باعث کاهش درصد خطای ‏سیستم هدایت شده است. همچنین استفاده از سیستم مکان یاب جهانی در کنار سیستم ‏اینرسی موشک های بالستیک دقت این موشک ها را بالا برده است.به طور معمول ‏خطایی که ژیروسکوپ های هدایت موشک به دلیل سرعت بالای موشک بالستیک ‏پیدا می کنند توسط سیستم جی پی اس که دارای خطای حداکثر ۳ متر است اصلاح ‏شده و بدین سان خطای سیستم اینرسی جبران می شود.
[b]
9- سیستم هدایت مکان یاب جهانی (‏GPS‏
[/b]
سیستم هدایت ماهواره ای چهره میدان نبرد را در قرن جدید تغییر داده است و باعث ‏ورود نسل جدیدی از سلاح های هدایت شونده دقیق و ارزان قیمت به صحنه نبرد ‏شده است.استفاده این سیستم در جنگ افزار ها به جنگ اول خلیج فارس بر می ‏گردد. مشهور ترین سلاح هدایت ماهواره ای، بمب های هدایت ماهواره (‏GDAM‏) ‏هستند که در گزارش عمومی پنتاگون در مورد اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ از این ‏سلاح به عنوان تاثیر گذارترین سلاح جنگ نام برده شده است. تاکنون حدود ‏‏۱۸۰۰۰۰ فروند از این سلاح برای نیروی هوایی و دریایی آمریکا تولید شده اند و ‏آنها بیشتر از دیگر سلاح های هدایت شونده در جنگ های سالهای اخیر آمریکا به ‏کار رفته اند. جی پی اس یک سیستم ماهواره ای است که توسط وزارت دفاع آمریکا ‏ساخته شده است و دارای گیرنده ای مخصوص است که این گیرنده اطلاعات دقیقی ‏از محل و زمان گیرنده را در اختیار کاربر قرار می دهد. ماهواره های جی پی اس ‏سیگنالهایی را ارسال می کنند که توسط گیرنده های جی پی اس دریافت می شوند و ‏موقیعت مکانی، سرعت و زمان شلیک کننده را در هر جای کره زمین ودر هر ‏موقع از روز یا شب و در هر شرایط آب و هوایی محاسبه می نماید.سیستم جی پی ‏اس یک منبع ملی و مورد استفاده بین المللی برای یافتن موقیعت محل، مسیر یابی و ‏زمان سنجی می باشد. ماهواره های جی پی اس در حدود ۹۰۰ کیلوگرم وزن و ۵ ‏متر (پنلهای خورشیدی)طول دارند.عمر مفید این ماهواره ها برای ۷.۵ سال طراحی ‏شده است اما اغلب مدت زمان بیشتری در مدار مورد استفاده قرار می گیرند. پنلهای ‏خورشیدی نیروی اولیه را تامین می نماید و نیروی تغذیه ثانویه توسط باطری های ‏نیکل کادمیم تامین می شود. در هر ماهواه، ۴ ساعت اتمی فوق العاده دقیق نصب ‏گردیده است.در سپتامبر ۲۰۰۱، تعداد ماهواره های مورد استفاده در مدار زمین ۲۷ ‏عدد بوده است. در جریان جنگ اول خلیج فارس برای اطمینان از انهدام هدف باید ۴ ‏بمب لیزری از دو فروند هواپیما پرتاب می شد. از طرف دیگر، سلاح های هدایت ‏لیزری که دقیقترین سلاح های هواپرتاب معمول جهان بودند در آب و هوای ‏بد(برف، باران، مه)دقت بالای خود را از دست داده و به خطا می رفتند. ارتش ‏آمریکا بعد از جنگ اول خلیج فارس نیازمند یک سلاح جدید بر مبنای یک سیستم ‏هدایتی جدید شد که بتوان آن را در ۲۴ ساعت شبانه روز و در هر آب و هوایی ‏استفاده کرد.در آن زمان، استفاده از سیستم هدایت جی پی اس بر روی موشک های ‏کروز برای هدایت این موشک ها تا منطقه هدف و نصب این سیستم بر روی نسل ‏دوم موشک های کروز توماهاوک وکلکم در دست بررسی بود ولی ارتش آمریکا ‏نیاز به یک بمب هوا پرتاب داشت.‏
به طور کلی امروزه این سیستم هدایت به عنوان هدایت کننده موشک های هوا ‏پرتاب، زمین پرتاب و دریا پرتاب دوربرد مورد استفاده قرار می گیرد و این ‏موشک ها را تا فاصله ای نزدیک به هدف، هدایت می کند.به صورت معمول، ‏موشکهای دورایستای و کروز مانند توماهاوک و اسلم بعد از هدایت به نزدیکی هدف ‏توسط ترکیبی از سیستم های هدایتی اینرسی و جی پی اس به کمک سیستم های ‏هدایتی دیگری که دارای دقت بیشتری هستند مانند دوربین تصویر بردار فروسرخ به ‏هدف اصابت می کنند. عکس های فروسرخ، عکس های ماهواره ای از هدف هستند ‏که از قبل در حافظه موشک ذخیره شده اند. این عکس ها به صورت امواج ‏فروسرخ گرفته شده اند و در حقیقت، قبل از حمله یک اسکن فروسرخ از هدف تهیه ‏می شود و موشک در مرحله آخر اصابت به طور خودکار با مقایسه بین عکس های ‏ماهواره ای درون حافظه موشک و تصاویر سیستم جلونگر فروسرخ و پردازش آن ‏به هدف حمله می کند
http://images.wikia.com/acecombat/images/6/67/Compcruise-2k.jpg
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQKMi94Pal5uijTj9Ng12LhF4HMAnl6plE-XDNM_bakXf0_a3sy9g
http://jcpa.org/gif/iran2.jpg[b]
استفاده از این مطلب تنها با ذکر نام سایت میلیتاری امکان پذیر است[/b]
منابع:
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%87%D8%AF%D8%A7%DB%8C%D8%AA_%D9%85%D9%88%D8%B4%DA%A9%DB%8C#.D9.87.D8.AF.D8.A7.DB.8C.D8.AA_.D8.B3.DB.8C.D9.85.DB.8C
http://brahmos.com/content.php?id=10&sid=9
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشكر از مقاله ي خوبتون ميشه بگید موشك هاي ما به خصوص شهاب ها از چه روش هايی استفاده می کنند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
والا براي مقايسه موشك هاي كروز و بالستيك انشاالله فردا تاپيك جدا مي زنم-
در مورد موشك هاي ايراني هم يا از روش اينرسايي و به وسيله ژيروسكوپ ها انجام ميشه (شهاب 3 و سجيل البته اگه اشتباه نكنم )يا از طريق هدايت تلوزيني و --- - البته فردا با عكس مشخص مي كنم براي دوستان با عكس-

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام بر دوستان گرامی یک نکته کوچک و یک خبر بزرگ که چند روز پیش از آن به سادگی رد شدیم ایران توانست به هدایت از طریق ستارگان دست پیدا کند این پروژه توسط آمریکا ابدا شد ولی به خاطر gpsکنسل شد این روش دقت خیلی زیادی داره و نمیشه منحرفش کرد . این خبر چند روز پیش اعلام شد . جهت اطلاع کسانی که فکر می کنند برد سجیل و ... فقط 2000 کیلومتر هست و این خبرو به موشک ماهواره بر 16 مرحله ای اضافه کنید ببینید چی دستتون میاد . حیف که نمیشه خیلی چیزا رو گفت :surprised: پاینده باد ایران :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
sezar جان موشک 16 موتوره خوشه ای فقط به درک کلاهک نا متعارف می خوره! یعنی سلاح های کشتار جمعی که ما قصد استفاده از این نوع سلاح رو نداریم!!!! :surprised:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به نام خدا
عالی بود ام ای کاش عکس هم از موشکها میذاشتی باز دستت درد نکنه :surprised:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ای خوبه گفتی اصلا یادم رفته بود :surprised:
هدایت تلویزونی
http://www.af.mil/shared/media/photodb/photos/010101-F-0101S-004.jpg
لیزری -( بصیر)
http://129.7.img98.net/out.php/i231368_134761-774.jpg
این ژیروسکوپ که در هدایت اینرسیایی استفاده میشه:
http://www.tungsten-alloy.com/pic/Tungsten-Alloy-Gyroscope-Rotors-01.jpg
هدایت فروسرخ
http://static.howstuffworks.com/gif/stinger-missile.jpg
راداری- s300
http://en.valka.cz/attachments/2/S300v.jpg
gps
http://www.aerospaceweb.org/question/weapons/guidance/ranging.jpg
ماهواره ها منطقه ای رو معین می کنند و موشک رو به منطقه هدایت
هدایت راداری فعال
http://war-military.persiangig.com/image/systems%20missiles/5%20-%20Active%20radar%20guidance.jpg
راداری نیمه فعال
http://defazamini.ir/files/uploads/2010/07/ashiyane-yabi-2.jpg
موشک ضد تانک هدایت سیمی توفان
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c3/Toophan.PNG

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام
یک سوال فنی:

ایران تا به حال موشک ساخته؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]سلام
یک سوال فنی:

ایران تا به حال موشک ساخته؟[/quote]

امثال شهید تهرانی مقدم تلاش بسیار زیادی در راه ساخت موشک تو کشورمون انجام دادن والحق والانصاف موفق بودن ودستشون درد نکنه...

کمتر کسی هست که دیگه الان ایشون نشناسه...ایشون در راه ساخت موشک جدیدمون به شهادت رسیدن

الان تکلونوژی موشکی توکشور مابصورت بومی در اومده یعنی علمش تو کشور تولید شده ودرحال رشد وپیشرفت و تولیدانواع بهینه وساخت موشک های نوین هستیم

سری جدید موشک های تولیدی کشورمون نظیر خارجی نداره ویا اگه داره بصورت کم وآزمایشی تولید شده...دوستان مطلع ترند

یک پیشنهاد: دوستان لطف کنن به ایشون نپرند!احتمالا منظورشون موشک های جدید نه اینکه کل برنامه موشکی کشور بخوان زیرسوال ببرن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]یک پیشنهاد: دوستان لطف کنن به ایشون نپرند!احتمالا منظورشون موشک های جدید نه اینکه کل برنامه موشکی کشور بخوان زیرسوال ببرن[/quote]
البته بنده به ایشون نپریدم !فقط منظورم این بود اینهمه موشک از کروز گرفته تا سجیل 2 ساختیم اونوقت از کسی مثله ایشون با اینهمه فعالیت تو سایت بعیده که بپرسه تا حال موشک ساختیم یا نه!؟ کلا نحوه سئوال پرسیدنشون زیاد درست نبود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
احتمالا با این همه مشخصات موشک گیج شدن که موشکی که این همه مشخصه داشته باشه داریم یا نه :surprised:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.