mahdavi3d

از سرن چه خبر / كشف ذره بوزون هيگز / جایزه نوبل فیزیک به کاشفان ذره «هیگز» رسید و...

Recommended Posts

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][b][color=#800000]جامعه علمي جهان درانتظارخبرتكان دهنده روزچهارشنبه/ذره گريزپاي«هيگز» به دام افتاد؟[/color][/b]

[color=#0000CD]با نزديك شدن به زمان نشست بزرگ روز چهارشنبه براي اعلام نتايج دانشمندان در مورد ذره گريزان و اسرارآميز بوزون هيگز، باورها بر اين است كه دانشمندان سرن از كشف آن سخن خواهند گفت.[/color]
به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، پنج فيزيكدان نظری پیشرو به نشست بزرگ روز چهارشنبه دعوت شده‌اند كه به گمانه‌زني‌ها در مورد كشف بوزون هيگز دامن زده است.
پژوهشگاه دانش هاي بنيادي هم كه مركز ايراني فعال در سرن است در نمابري با تصريح اين مطلب كه قرار است روز چهارشنبه خبر كشف علمي مهمي از سوي آزمايشگاه سرن اعلام شود از خبرنگاران علمي دعوت كرده در نشست مطبوعاتي كه ظهر چهارشنبه همزمان با نشست مطبوعاتي مركز تحقيقات هسته يي اروپا(سرن) در محل اين پژوهشگاه برگزار مي شود حضور يابند.
انتظار مي‌رود كه دانشمندان برخورددهنده بزرگ هادروني سرن از 99.99 درصد قاطعيت در مورد كشف اين ذره سخن بگويند كه به سطح «چهار سيگما» نيز معروف است.
فيزيكدانان ابتدا در 48 سال پيش به پيش‌بيني وجود ذره زيراتمي بوزون هيگز پرداختند.

پيتر هيگز از دانشگاه ادينبورگ، استاد بازنشسته فيزيك كه اين ذره به نام وي نام‌گذاري شده است، در ميان استاداني قرار داشته كه براي نشست خبري روز چهارشنبه در سوئيس دعوت شده‌اند.
مديريت سرن مي‌خواهد كه دو تيم از دانشمندان با نتايج خود به سطح سيگماي پنج از قاطعيت رسيده و 99.99995 درصد اطمينان از نتايج را به دست بياورند.
تام كيبل، ‌استاد بازنشسته 79 ساله فيزيك در امپريال كالج لندن نيز يكي ديگر از دعوت شدگان به بوده كه قادر به شركت اين مراسم نيست.
وي در گفت‌وگو با روزنامه ساندي تايمز اظهار كرد: حدس من اين است كه احتمالا نتايج بسيار مثبتي وجود داشته كه از ما براي شركت در اين مراسم دعوت كرده‌اند.

ذره بوزون هيگز به عنوان يك كليد در درك جهان محسوب مي‌شود. فيزيكدانان كار آن را اعطاي ذراتي به اتم‌ها براي ساخت جرم آنها خوانده‌اند.
بدون اين جرم، اين ذرات ممكن است با سرعت نور از ميان كيهان عبور كرده و قادر به پيوند به يكديگر براي شكل‌دهي به اتمهاي سازنده همه چيز در جهان از سيارات تا انسانها نباشند.[/font][/size]

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]برخوردهنده هادروني كه در يك تونل 29 كيلومتري دفن شده در زير زمين در نزديكي مرز سوئيس و فرانسه واقع شده، به برخورد پرتوهاي ذرات زير اتمي پروتون به يكديگر در سرعت نزديك به نور پرداخته و شرايط موجود در كسري از ثانيه پس از انفجار بزرگ را بازسازي مي‌كند.
اگر نظريه فيزيكدانان درست باشد، چند ذره بوزون هيگز بايد در ميان هر چند تريليون برخورد پيش از تجزيه سريع آنها، ساخته شوند.
اين تجزيه در پشت يك نشانه باقي خواهد ماند كه مانند يك برآمدگي در نمودارهاي دانشمندان نمايش داده خواهد شد.

با اين حال باوجود 1600 تريليون برخورد ايجاد شده در اين تونل، كمتر از 300 ذره احتمالي هيگز وجود داشته است.
اكنون تصور مي‌شود كه دو تيم مجزاي دانشمندان كه به اجراي آزمايشات مستقل در حالت مخفي از يكديگر پرداخته، هردو به شواهدي از اين ذره دست يافته‌اند.[/font][/size]

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/4chgfdhgjhgjkk%7E0.jpg[/img][/font][/size]
[b][size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]پتر هيگز[/font][/size][/b]


[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/4stuyuoiujgdastsfgsd.jpg[/img][/font][/size]
[b][size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]برخورددهنده بزرگ هادروني[/font][/size][/b]


[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][color=#FF8C00]۱۲ تیر ۱۳۹۱[/color][/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]منبع: [url="http://isna.ir/fa/news/91041207299/-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-%D8%B9%D9%84%D9%85%D9%8A-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%A7%D8%B1%D8%AE%D8%A8%D8%B1%D8%AA%D9%83%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D9%87%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%B2%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%B4%D9%86%D8%A8%D9%87"]ايسنا[/url][/font][/size]

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][i]لطفا به اخبار علمي منتقل شود. متشكرم.[/i][/font][/size]


[color=#ffa500][size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][i]منتقل شد .[/i][/font][/size][/color]

[color=#ffa500][size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][i]00Amin[/i][/font][/size][/color] ویرایش شده در توسط 00Amin
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=#0000cd]مطلب مقداری گنگ هست !![/color]

مهدوی جان مطلب دیگه ای که بشه به عنوان توضیحات تکمیلی مطالعه کرد در اختیار ندارید؟
خوشحال میشم بتونم نتایج اعلام شده از این تحقیقات رو در همین تاپیک دنبال کنم. البته با پیگیری و محبت شما

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][i]اشتباه شد. ويرايش شد.[/i][/font][/size] ویرایش شده در توسط mahdavi3d

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]نظريه‌اي تحت عنوان "مدل استاندارد" در باب ذرات بنيادين وجود دارد كه يكي از اركان اصلي آن وجود ذره اي به نام "بوزون هيگز" است.
احتمال وجود اين ذره توسط "پیتر هیگز" (دانشمند انگليسي) پيشنهاد شد. گفته شده كه اين ذره عامل جرم‌دار بودن اجسام است.
اين ذره تنها ذره در مدل استاندارد است كه تاكنون به صورت تجربي مشاهده نشده بود (براي اين كار به شتابدهنده بسيار قوي و دقيق نياز بود)
اگر دانشمندان شتابدهنده بزرگ هادروني (LHC) موفق به يافتن اين ذره شده باشند، در واقع به نوعي مدل استاندارد ذرات هم تاييد مي‌شود.
اينها چيزهايي بود كه بنده فهميدم. اميدوارم درست بيان كرده باشم! :blink:

لينك هاي زير هم مفيد هستند
[url="http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1632610"]http://www.mehrnews....?NewsID=1632610[/url]
[url="http://en.wikipedia.org/wiki/Higgs_boson"]http://en.wikipedia....iki/Higgs_boson[/url]

پيتر هيگز و گشت و گذاري در LHC :
[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/Physiker_Peter_Higgs_im_Ringbeschleuniger_LHC.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/thumb_Physiker_Peter_Higgs_im_Ringbeschleuniger_LHC.jpg[/img][/url]

[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/HiggsAtlas.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/thumb_HiggsAtlas.jpg[/img][/url]

[url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/higgs_atlas_12.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/thumb_higgs_atlas_12.jpg[/img][/url]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/7-peter-higgs-625x425.jpg[/img][/font][/size]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=5]از اخر هممونو با این شتاب دهندشون میکشن [/size]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='copout' timestamp='1341259697' post='258372']
[size=5]از اخر هممونو با این شتاب دهندشون میکشن [/size]
[/quote]
نه اینطوری هم نیست
من فکر کنم آخرش یه انرژی پاک و بی نهایت رو پیدا کنند و مشکلات بشر رو حل کنند
اگه مشکل انرژی زمین حل بشه زمین گلستون میشه
  • Upvote 2
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[right]فرهاد جان شاید این گفتار صادقانه حضرتعالی آخرین راه باقی مانده برای کل خانواده بشری روی سطح خاک باشه[/right]
[right]امیدوارم همینطور باشه و پای مجانین و ... و ...به میان کشیده نشه[/right]
[right]وگرنه میشه مثال کنفرانس بین المللی ایدز 2008 در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی که شرکت های خارجی با وقاحت تمام اعلام کردن داروی مناسب و کافی برای مدیریت این معضل مرگبار دارن اما در اختیار کشورهای آفریقایی قرار نمیدن[/right]
[right]سخنانی که کمی بعد دختر نلسون ماندلا از اونها با عنوان تداوم لکه ننگ نژادپرستی در دنیای اروپایی و ساکسون های ... یاد کرد[/right]
[right]با همه بضاعتی که از آدمیزادی در وجودم باقی مونده آرزو می کنم سخن شما بدل به حقیقت بشه[/right]
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][color=#800000]در آستانه نشست مطبوعاتي مهم سرن در روز چهارشنبه
[b]فيزيك‌پيشگان آمريكايي از كشف قويترين شواهد وجود ذره گريزپاي«هيگز» خبر دادند[/b][/color]

[color=#0000CD]فيزيكدانان «آزمايشگاه شتاب‌دهنده ملي فرمي» در ايلينويز آمريكا از نزديكي شواهد خود براي اثبات وجود ذره گريزان «بوزون هيگز» خبر داده‌اند كه جرم و نظم را به جهان آورده است.[/color]
به گزارش سرويس علمي خبرگزري دانشجويان ايران(ايسنا)، البته بقاياي به وجود آمده از چندين تريليون برخورد بين پرتوهاي پروتون و ضد پروتون در 10 سال اخير در شتاب‌دهنده متوقف‌شده «تواترون» در خارج از شهر شيكاگو هنوز شواهد علمي كافي براي اثبات كشفيات محققان شتاب‌دهنده ملي فرمي را به دست نداده است.
بقاياي برخوردي مشابه نشانگر وجود ذره هيگز همچنين ممكن است متعلق به ديگر ذرات زيراتمي باشد.

روز چهارشنبه فيزيكدانان شتاب‌دهنده مركز تحقيقات هسته يي اروپا(سرن) در نزديكي ژنو قرار است به اعلام نتايج خود از شكار ذره بوزون هيگز بپردازند. سرن جايگاه قويترين شتاب‌دهنده ذره جهان موسوم به برخورددهنده بزرگ هادروني است.
راب روزر، فيزيكدان آزمايشگاه فرمي اظهار كرد: اين بهترين سوال موجود در حال حاضر است. داده‌هاي «تواترون» با قدرت به موجوديت بوزون هيگز اشاره داشته اما از نتايج آزمايشات «برخورددهنده بزرگ هادروني» در اروپا براي تاييد اين اكتشاف استفاده خواهد شد.
فيزيكداناني كه با آزمايشگاه فرمي مرتبط نيستند نيز خوش‌بيني محتاطانه خود را از امكان كشف نهايي اين ذره اعلام كرده‌اند.
دان تووي، استاد فيزيك ذرات در دانشگاه شفيلد گفت: به نظر مي رسد كه اين نشانه‌هاي جالب از تواترون از نتايج به دست آمده توسط برخورددهنده بزرگ هادروني كه سرن در ماه دسامبر اعلام كرد، حمايت مي‌كند. اين نتايج از اهميت ويژه‌اي برخوردار است چرا كه آنها از يك شيوه كاملا متفاوت و مكمل براي جست‌وجوي ذره بووزون هيگز استفاده مي‌كنند. اين مساله به ما اطمينان بيشتري داده كه آنچه مي‌بينيم در حقيقت شواهدي از فيزيك جديد به جاي يك اشتباه آماري است.

با اين حال هيچ‌كس آماده اعلام پيروزي نيست. تووي افزود: ما بايد تا چهارشنبه و جديدترين نتايج برخورددهنده بزرگ هاردوني پيش از ارائه يك تصوير كامل صبر كنيم.
اگرچه جيمز گيليز، سخنگوي سرن نتايج آزمايشگاه فرمي را نتايج خوبي خوانده، به سرعت افزوده است: ديدن چگونگي همراهي اين نتايج با نتايج سرن در روز چهارشنبه بسيار جالب خواهد بود. طبيعا به عنوان داور نهايي خواهد بود و ما بايد تا پيش از اطمينان از كشف ذره بوزون هيگز كمي صبور باشيم.

به گزارش ايسنا، تام لكامپته، دانشمند آزمايشگاه ملي آرگونه كه براي سرن كار كرده و از نتايج آگاه است،‌اظهار كرده كه اطمينان دارد ذره هيگز وجود يا عدم وجود خود را امسال به نمايش خواهد گذاشت.
وي اما فاش نكرد كه آيا نتايج برنامه‌ريزي شده براي اعلام در روز چهارشنبه قطعي خواهد بود يا خير.
لكامپته گفت: مي‌دانم كه سال 2012 سال حتمي براي اعلام نظر در خصوص وجود ذره بوزون هيگز است اما نمي‌توانم بگويم كه ماه ژوئيه(ماه ميلادي جاري)، ماه موعود است.

[color=#FF8C00]۱۳ تیر ۱۳۹۱[/color]
منبع: [url="http://isna.ir/fa/news/91041307949/%D9%81%D9%8A%D8%B2%D9%8A%D9%83-%D9%BE%D9%8A%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A2%D9%85%D8%B1%D9%8A%D9%83%D8%A7%D9%8A%D9%8A-%D8%A7%D8%B2-%D9%83%D8%B4%D9%81-%D9%82%D9%88%D9%8A%D8%AA%D8%B1%D9%8A%D9%86-%D8%B4%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%AF"]ايسنا[/url]

[hr]
[color=#800000]محقق ايراني شتابگربزرگ هادروني درگفت‌و‌گوباايسناتشريح كرد:
[b]مشاركت ايران در شكار ذره گريزپاي «هيگز » در مركز تحقيقات هسته‌يي اروپا[/b][/color]

[color=#0000cd]مركز تحقيقات هسته‌يي اروپا (سرن) با اعلام غيرمنتظره برگزاري نشستي مطبوعاتي در روز چهارشنبه با حضور پنج فيزيك‌پيشه صاحب نام در حوزه ذرات، اميدها و گمانه زني‌هاي زيادي را در خصوص اعلام احتمالي خبر كشف ذره گريزان و اسرارآميز «بوزون هيگز» در اين نشست مطبوعاتي دامن زده است.[/color]
به گزارش خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، نشست مطبوعاتي مركز تحقيقات هسته‌يي اروپا در ژنو قرار است به طور زنده در تمام کشورهای فعال در اين پروژه پخش شود.
پژوهشگاه دانش هاي بنيادي (مركز تحقيقات فيزيك نظري و رياضيات) هم كه مركز ايراني فعال در سرن است در نمابري با تصريح اين مطلب كه قرار است روز چهارشنبه خبر كشف علمي مهمي از سوي آزمايشگاه سرن اعلام شود از خبرنگاران علمي دعوت كرده در نشست مطبوعاتي كه ظهر چهارشنبه همزمان با نشست مطبوعاتي مركز تحقيقات هسته يي اروپا(سرن) در محل اين پژوهشگاه برگزار مي شود حضور يابند.
انتظار مي‌رود كه دانشمندان برخورددهنده بزرگ هادروني سرن از 99.99 درصد قاطعيت در مورد كشف اين ذره سخن بگويند كه به سطح «چهار سيگما» نيز معروف است.

دكتر سعيد پاك‌طينت، عضو هيات علمي پژوهشكده ذرات و شتابگرهاي پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي و از محققان ايراني آشكارساز CMS شتابگر بزرگ هادروني سرن در گفت‌وگو با خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خصوص محتواي نشست خبري فرداي سرن گفت: دانشمندان مركز بين‌المللي تحقيقات هسته‌يي اروپا به شواهدي در خصوص وجود ذره بوزون هيگز رسيده‌اند كه در نشست مطبوعاتي چهارشنبه سرن اعلام خواهد شد.
وي در خصوص بوزون هيگز خاطرنشان كرد: در مدلي كه براي ذرات بنيادي داريم، ذرات بدون جرم فرض مي‌شوند و بر اساس مكانيزمي كه براي توضيح جرم ذرات توسط هيگز پيشنهاد شده ذره‌اي وجود دارد كه بقيه ذرات در برخورد با آن داراي جرم مي‌شوند كه اين ذره به نام همين دانشمند - هيگز - خوانده مي‌شود. بوزون هیگز (Higgs boson) یا سازوکار BEH، تنها ذره مدل استاندارد است که هنوز به صورت تجربی مشاهده نشده است.
مشاهده تجربی این ذره ممکن است بتواند چگونگی جرم‌دار شدن مواد توسط ذرات بنیادی بدون جرم دیگر را كه تنها مساله باقي مانده در مدل ذرات بنيادي است توضیح دهد.
وي خاطرنشان كرد: محققان شتابگر بزرگ‌ هادروني سرن در سال 2011 به شواهدي در زمينه وجود ذره هيگز رسيدند و در سال 2012 هم شواهد تازه‌اي در انرژي‌هاي بالاتر به دست آمد كه نتايج سال گذشته را تاييد مي‌كند.

پاك‌طينت كه در يكي از دو آشكارساز شتابگر بزرگ هادروني كه روي ذره بوزون هيگز متمركز شده‌اند كار مي‌كند، اظهار داشت: با اين كه هنوز بيانيه‌اي رسمي در اين خصوص از سوي سرن اعلام نشده ولي گمان مي‌رود در نشست مطبوعاتي فردا شواهد تازه مبني بر وجود ذره هيگز اعلام شود البته فكر نمي‌كنم در اين مرحله ادعاي كشف ذره بوزون هيگز مطرح شود چون اعلام رسمي اين مساله مستلزم آناليز دقيق آماري شواهد به دست آمده و بررسي خواص ذره شناسايي شده به منظور تطبيق تمام آنها با خواص مورد انتظار از ذره بوزون هيگز است.
وي در عين حال پيش‌بيني كرد كه كشف اين ذره با تكميل مطالعات تا پايان سال جاري رسما اعلام شود.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/1ghd77686jhg.jpg[/img]
[b]سعيد پاك طينت[/b]

فكر نمي‌كنم در اين مرحله ادعاي كشف ذره بوزون هيگز مطرح شود، چون اعلام رسمي اين مساله مستلزم تحليل دقيق آماري در خصوص شواهد به دست آمده و بررسي خواص ذره شناسايي شده به منظور تطبيق تمام آنها با خواص مورد انتظار از ذره بوزون هيگز است
پاك‌طينت درباره اهميت اين كشف و جنبه‌هاي كاربردي احتمال آن گفت: اين يك كشف در لبه علم است و نبايد انتظار داشته باشيم هفته ديگر در زندگي ما تغيير ايجاد كند. مثل نظريه نسبيت انشتين كه شايد خود او هم تصور نمي‌كرد در كمتر از نيم قرن به تاسيس نيروگاه‌هاي بزرگ اتمي و كاربردهاي متنوع فناوري هسته‌يي منجر شود. در مورد اين كشف هم مي‌توان انتظار داشت با پيشرفت‌هاي مستمر فناوري‌، روزي كاربردهاي عملي آن را شاهد باشيم.
وي خاطرنشان كرد:‌البته نبايد فراموش كرد كه صرف مطالعات و آزمايش‌هايي كه در زمينه فيزيك ذرات و شتابگرها انجام شده و مستلزم تجهيزات و فناوري‌هاي تازه است، خود موتور پيشي برنده پيشرفت‌هاي علمي و فناوري مي‌شود كه مي‌تواند به علم روزمره و كاربردهاي فني معمول هم كمك كند.

محقق شتابگر بزرگ هادروني سرن در خصوص نحوه مشاركت ايران در اين تحقيقات هم گفت: اين قبيل آزمايش‌ها و تحقيقات عظيم كه مستلزم ميلياردها دلار بودجه است، توسط يك يا چند كشور محدود قابل انجام نيست و حدود چهار هزار استاد و دانشجو از بيش از چهل كشور دنيا از جمله ايران در آن مشاركت دارند. البته زمينه‌هاي همكاري محققان در اين طرح بسيارمتنوع بوده و از گرفتن اطلاعات تا مانيتورينگ و آناليز داده‌ها و حذف نويزها را شامل مي‌شود.
در حال حاضر حدود 10 دانش آموخته دكتري و پنج، شش دانشجوي ايراني در تحقيقات مختلف شتابگر بزرگ هادروني سرن همكاري دارند و ضمن حضور مستقيم در شيفت‌هاي داده‌گيري شتابگر در سوييس مستقر است بخشي از آناليز و بررسي داده‌ها را در ايران انجام مي‌دهند و در واقع حضوري كاملا موثر در پيشبرد اين طرح دارند.

پاك طينت در پايان خاطرنشان كرد: به جرات مي‌توان گفت محققان ايراني در تحقيقات سرن از جمله كشف بزرگ بوزون هيگز كه در لبه علم دنياست، مشاركتي كاملا جدي دارند و در كنار محققان اروپايي و آمريكايي و .... با بزرگترين شتابگر ذرات دنيا كار مي‌كنند.
در حال حاضر حدود 10 دانش آموخته دكتري و پنج، شش دانشجوي ايراني در تحقيقات مختلف شتابگر بزرگ هادروني سرن همكاري دارند و ضمن حضور مستقيم در شيفت‌هاي داده‌گيري شتابگر در سوييس مستقر است بخشي از آناليز و بررسي داده‌ها را در ايران انجام مي‌دهند و در واقع حضوري كاملا موثر در پيشبرد اين طرح دارند.


[b]بوزون هيگز چيست؟[/b]
بوزون هیگز (Higgs boson)، یک ذره بنیادی اولیه فرضی دارای جرم است که وجود آن توسط مدل استاندارد فیزیک ذرات پیش‌بینی شده است. این بوزون، تنها ذره مدل استاندارد است که هنوز به صورت تجربی مشاهده نشده است.
مشاهده تجربی این ذره ممکن است بتواند درباره چگونگی جرم‌دار شدن ماده توسط ذرات بنیادی بدون جرم دیگر، توضیح دهد. به طور خاص، بوزون هیگز، احتمالاً می‌تواند دلایلی برای تفاوت‌های بین فوتون که بدون جرم است و بوزون‌های W و Z که نسبتاً پرجرم هستند، ارائه کند. جرم ذرات بنیادی، تفاوت‌های بین الکترومغناطیس (که توسط فوتون‌ها ایجاد می‌شود) و نیروی هسته‌‌يي ضعیف (که توسط بوزون‌های W و Z ایجاد می‌شود) در ساختار میکروسکوپیک ماده مؤثر هستند؛ بنابراین، بوزون هیگز - در صورت وجود- یک مؤلفه بسیار مهم در دنیای ماده است.
تا کنون، هیچ آزمایشی بوزون هیگز را تشخیص نداده اما اطلاعات تازه از بزرگ‌ترین برخورد دهنده‌های ذرات در جهان یعنی سرن و تواترون نشان می‌دهد بوزون هیگز به زودی در دسترس خواهد بود.

[b]تلاش فيزيك‌پيشگان آمريكا براي پيش‌دستي در اعلام كشف بوزون هيگز[/b]
در آستانه نشست مطبوعاتي روز چهارشنبه سرن، «آزمايشگاه شتاب‌دهنده ملي فرمي» در ايلينويز آمريكا هم از نزديكي شواهد خود به اثبات وجود ذره گريزان «بوزون هيگز» خبر داد. البته بقاياي به وجود آمده از چندين تريليون برخورد بين پرتوهاي پروتون و ضد پروتون در 10 سال اخير در شتاب‌دهنده متوقف‌شده «تواترون» در خارج از شهر شيكاگو هنوز شواهد علمي كافي براي اثبات كشفيات محققان شتاب‌دهنده ملي فرمي را به دست نداده است.
بقاياي برخوردي مشابه نشانگر وجود ذره هيگز همچنين ممكن است متعلق به ديگر ذرات زيراتمي باشد.
راب روزر، فيزيكدان آزمايشگاه فرمي اظهار كرد: اين بهترين سوال موجود در حال حاضر است. داده‌هاي «تواترون» با قدرت به موجوديت بوزون هيگز اشاره داشته اما از نتايج آزمايشات «برخورددهنده بزرگ هادروني» در اروپا براي تاييد اين اكتشاف استفاده خواهد شد.
فيزيكداناني كه با آزمايشگاه فرمي مرتبط نيستند نيز خوش‌بيني محتاطانه خود را از امكان كشف نهايي اين ذره اعلام كرده‌اند.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/4ghvbchng.jpg[/img]
[b]شتابگر بزرگ هادروني سرن[/b]

دان تووي، استاد فيزيك ذرات در دانشگاه شفيلد گفت: به نظر مي رسد كه اين نشانه‌هاي جالب از تواترون از نتايج به دست آمده توسط برخورددهنده بزرگ هادروني كه سرن در ماه دسامبر اعلام كرد، حمايت مي‌كند. اين نتايج از اهميت ويژه‌اي برخوردار است چرا كه آنها از يك شيوه كاملا متفاوت و مكمل براي جست‌وجوي ذره بووزون هيگز استفاده مي‌كنند. اين مساله به ما اطمينان بيشتري داده كه آنچه مي‌بينيم در حقيقت شواهدي از فيزيك جديد به جاي يك اشتباه آماري است.
با اين حال هيچ‌كس آماده اعلام پيروزي نيست. تووي افزود: ما بايد تا چهارشنبه و جديدترين نتايج برخورددهنده بزرگ هاردوني پيش از ارائه يك تصوير كامل صبر كنيم.
اگرچه جيمز گيليز، سخنگوي سرن نتايج آزمايشگاه فرمي را نتايج خوبي خوانده، به سرعت افزوده است: ديدن چگونگي همراهي اين نتايج با نتايج سرن در روز چهارشنبه بسيار جالب خواهد بود. طبيعا به عنوان داور نهايي خواهد بود و ما بايد تا پيش از اطمينان از كشف ذره بوزون هيگز كمي صبور باشيم.

[b]ژوئيه، ماه موعود براي كشف بزرگ است؟[/b]
به گزارش ايسنا، تام لكامپته، دانشمند آزمايشگاه ملي آرگونه كه براي سرن كار كرده و از نتايج آگاه است،‌اظهار كرده كه اطمينان دارد ذره هيگز وجود يا عدم وجود خود را امسال به نمايش خواهد گذاشت.
وي اما فاش نكرد كه آيا نتايج برنامه‌ريزي شده براي اعلام در روز چهارشنبه قطعي خواهد بود يا خير.
لكامپته گفت: مي‌دانم كه سال 2012 سال حتمي براي اعلام نظر در خصوص وجود ذره بوزون هيگز است اما نمي‌توانم بگويم كه ماه ژوئيه(ماه ميلادي جاري)، ماه موعود است.

[color=#FF8C00]۱۳ تیر ۱۳۹۱[/color]
منبع: [url="http://isna.ir/fa/news/91041308190/%D9%85%D8%B4%D8%A7%D8%B1%D9%83%D8%AA-%D8%A7%D9%8A%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D9%83%D8%A7%D8%B1-%D8%B0%D8%B1%D9%87-%DA%AF%D8%B1%D9%8A%D8%B2%D9%BE%D8%A7%D9%8A-%D9%87%D9%8A%DA%AF%D8%B2"]ايسنا[/url][/font][/size]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='patriot1979' timestamp='1341307189' post='258458']
[right]فرهاد جان شاید این گفتار صادقانه حضرتعالی آخرین راه باقی مانده برای کل خانواده بشری روی سطح خاک باشه[/right]
[right]امیدوارم همینطور باشه و پای مجانین و ... و ...به میان کشیده نشه[/right]
[right]وگرنه میشه مثال کنفرانس بین المللی ایدز 2008 در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی که شرکت های خارجی با وقاحت تمام اعلام کردن داروی مناسب و کافی برای مدیریت این معضل مرگبار دارن اما در اختیار کشورهای آفریقایی قرار نمیدن[/right]
[right]سخنانی که کمی بعد دختر نلسون ماندلا از اونها با عنوان تداوم لکه ننگ نژادپرستی در دنیای اروپایی و ساکسون های ... یاد کرد[/right]
[right]با همه بضاعتی که از آدمیزادی در وجودم باقی مونده آرزو می کنم سخن شما بدل به حقیقت بشه[/right]
[/quote]
پاتریوت عزیز من نمیدانم چرا در نوشتار شما اکثرا نوعی غرب ستیزی و نکوهش غرب و دانش و فرهنگ آن مردمان موج میزند.
ببین دستیابی به یک تکنولوژی دلیلی بر عمومی شدن و همگانی شدن آن نیست درسته درمان بیماری ایدز کشف شده و همین چند هفته پیش بود که رسانه ها به طور قطع از درمان یک بیمار مبتلا به ایدز خبر دادند ولی اینجا یک نکته هست و آن دور اقتصادی و صرفه اقتصادی این تکنولوژی هاست .
کشف درمان یک بیماری چه فایده دارد وقتی که اکثر مبتلایان به آن بیماری از پس مخارج آن بیماری بر نیایند.
شرکت های خصوصی چرا باید همچین کاری کنند شرکت هایی که برای سود کردن تشکیل شده اند نه بنگاه های خیره
ضمن اینکه اکثر این شرکت ها از راه فروش داروهای ارزانتر و جانبی و کنترلی بیماری ایدز سود سرشاری میبرند
ما باید منتظر بمانیم که علم و تکنولوژی مسیر خودش رو طی کنه و زمانی برسه که درمان قطعی اینچنین بیماری هایی مقرون به صرفه شود.
در ضمن فقط افریقایی ها نیستند که از این بیماری در حال جان دادن هستند خود اروپایی ها هم و امریکایی ها هم همچین مشکلاتی دارند.
خانم ماندلا هم بهتره بجای زدن انگ نژاد پرستی به غرب از تجارب کنترل و کاهش آمار مبتلایان به این بیماری مخوف بهره ببرند که این روشهای پیشگیری بسیار مقرون به صرفه تر و در دسترس تر هستند

اما در مورد این فعالیت ها و آزمایش های علمی که توسط مجموعی از کشورها انجام میشه باید بسیار امیدوار بود
و آن مجانینی که مد نظر شماست در حال حاضر در حال کار کردن بر روی سلاح هایی هستند که بسیار بی خطر تر از کبریت بنظر میرسند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[font=tahoma,geneva,sans-serif][size=3]دوستان بيشتر در راستاي بحث پيش بروند، [/size][/font][font=tahoma,geneva,sans-serif][size=3]بهتر است[/size][/font][font=tahoma,geneva,sans-serif][size=3]. :blink: ممنون مي شوم...[/size][/font]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[right][b]ضمن احترام عمیق و تمکین از قوانین وب سایت وزین میلیتاری و تذکر ویژه استاد مهدوی عزیزم[/b][/right]
[right]فرهاد جان[/right]
[right]در صورت تمایل نگاهی به مجموعه مقالات غیرآکادمیک و شخصی پروفسور آلبرت انیشتین بیندازید[/right]
[right]متوجه نکات جالب توجهی خواهید شد[/right]
[right]ستیزه ای در کار نیست[/right]
[right]بلکه برغم کوشش های بسیار برای حفظ دینامیسم «دنیای قدرت» و بزک ابزارها و سازوکارها، نفس های زمانه سلطه شمال بر جنوب بتدریج به شماره افتاده است[/right]

[right] در صورت تمایل بصورت خصوصی گفتگو خواهیم کرد[/right]
[right]من باب اطلاع، خوب است بدانید غرب جغرافیایی را بقدر کفایت تجربه کرده ام[/right]
[right]و البته بیش از آن غرب فرهنگی را[/right]

[right]بگذریم[/right]

[right]از جناب مهدوی عزیزم عذرخواهی می کنم[/right]
[right]و از سایر دوستان گرانمایه[/right]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[font=tahoma,geneva,sans-serif][size=3][color=#800000][b]«سرن» دقايقي پيش اعلام كرد: مشاهده شواهد قوي از شكار «بوزون هيگز»[/b][/color]

[color=#0000CD]مركز تحقيقات هسته‌اي اروپا (سرن) دقايقي پيش از مشاهده شواهدي از وجود ذره بوزون هيگز در آزمايش‌هاي آشكارسازهاي سي‌ام‌اس و اطلس شتابگر بزرگ هادروني سرن خبر داد.[/color]
به گزارش خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نشست مطبوعاتي اعلام اين يافته بزرگ علمي در حال حاضر در ژنو سوئيس در حال برگزاري است.
اين مراسم به طور زنده در مراكز علمي فعال در تحقيقات اين مركز علمي بين‌المللي از جمله ايران در حال پخش است.[/size][/font]
[font=tahoma,geneva,sans-serif][size=3]{...}[/size][/font]

[font=tahoma,geneva,sans-serif][size=3][color=#FF8C00] ۱۴ تیر ۱۳۹۱[/color][/size][/font]
[font=tahoma,geneva,sans-serif][size=3]منبع: [url="http://isna.ir/fa/news/91041408644/-%D8%B3%D8%B1%D9%86-%D8%AF%D9%82%D8%A7%D9%8A%D9%82%D9%8A-%D9%BE%D9%8A%D8%B4-%D8%A7%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%83%D8%B1%D8%AF-%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%87%D8%AF%D9%87-%D8%B4%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%AF"]ايسنا[/url][/size][/font]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][color=#800000]سهم ايران در موفقيت بزرگ بين‌المللي «سرن»
[b]بيانيه پژوهشگاه دانش‌‌هاي بنيادي به مناسبت رويداد تاريخي دستيابي به شواهد «شكار ذره هيگز»[/b][/color]

[color=#0000CD]با پايان انتظار براي اعلام رسمي دستيابي فيزيكدانان جهان به شواهد بسيار قوي از وجود ذره گريزياي بوزون هيگز از سوي مركز تحقيقات هسته‌اي اروپا (سرن) كه امروز در نشست ژنو صورت گرفت و مراسم اعلام آن به طور زنده در مراكز علمي فعال در تحقيقات اين مركز علمي بين‌المللي از جمله ايران پخش شد، پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي بيانه‌‌اي به مناسبت اين رويداد بزرگ تاريخي منتشر كرد.[/color]
به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران، پژوهشگاه دانش‌‌هاي بنيادي در اين بيانيه ضمن اشاره به مشاركت 3000 دانش پيشه و مهندس از بيش از 35 كشور و 150 دانشگاه و موسسه تحقيقاتي از جمله ايران در تلاش جهاني براي شكار ذره «بوزن هيگز» اعلام كرد: با در نظر گرفتن عدم قطعيت‌هاي آماري، نتايج به دست آمده از كانال‌هاي مختلف جست‌وجو براي ذره جديد، با آنچه ما از ذره هيگز مدل استاندارد انتظار داريم همخواني دارد.

در متن اين بيانيه آمده است: «پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي از سال 2000 به آزمايش CMS در CERN پيوسته و تاكنون در جنبه‌هاي مختلف اين آزمايش دوران‌ساز سهيم بوده است.
با آغاز به كار برخورد دهنده بزرگ هادروني (LHC) در سرن واقع در شهر ژنو و آشكارسازهاي اصلي آن CMS و ATLAS روزشماري براي كشف حلقه مفقوده مدل استاندارد يعني ذره هيگز (Higgs) آغاز شد.
بوزون هيگز تنها ذره‌اي است كه مدل استاندارد فيزيك ذرات آن را پيش‌بيني كرده و هنوز در آزمايشگاه‌ها مشاهده نشده است. مشاهده اين حلقه مفقود گام بزرگي در فهم ما از چگونگي جرم‌دار شدن ذرات محسوب شده و جستجو براي يافتن آن انگيزه اصلي ساخت برخورد‌دهنده بزرگ هادروني در سرن بوده است.
در برخورددهنده بزرگ هادروني، پرتوهاي پروتون تا انرژي‌هاي بسيار بالا شتاب مي‌گيرند و سپس در محل آشكارسازها با يكديگر برخورد مي‌كنند. محصولات اين برخورد پس از آشكارسازي در آشكارسازها، داده‌هايي را تشكيل مي‌دهند كه تحليل آنها ما را به كشف ذرات جديد همچون هيگز، پديده هاي نو و ناشناخته و همچنين اندازه‌گيري خواص ذرات شناخته شده رهنمون مي‌شود.
سيملوله فشرده ميوئوني (CMS) يكي از دو آشكارساز چند منظوره حاضر در سرن است كه اخيرا نتايج شايان توجهي درباره شواهدي از وجود ذره هيگز را گزارش كرده است. اين همان آزمايشي است كه پژوهشكده ذرات و شتابگرها در پژوهشگاه‌ دانش‌‌هاي بنيادي در آن مشاركت دارد و در نتايج حاصل از آن سهيم است.

امروز در يك سخنراني كه به طور همزمان در سرن و كنفرانس ICHEP در ملبورن استراليا برگزار شد، گروه همكاري CMS نتايج اخير و اوليه خود را در جستجو براي ذره هيگز مدل استاندارد ارايه كرد. اين گروه در نتايج ارائه شده خود علاوه بر مجموعه كامل داده‌هاي ناشي از برخورد پروتون‌ها در انرژي مركز جرم 7 ترا الكترون ولت در سال2011 از داده‌هاي به دست آمده از برخوردهاي با آزمايش ATLAS نيز نتايج مشابهي در همان برنامه عرضه كرد.
آزمايش CMS با استفاده از اين مقدار داده شواهد وجود ذره‌اي با جرم حدود 125 گيگاالكترون ولت را با اهميت آماري (Statistical significance) معادل 5 برابر انحراف معيار نسبت به فرآيندهاي پس‌زمينه گزارش كرد. قوي‌ترين شواهد در واپاشي به دو فوتون و يا دو جفت لپتون (الكترون يا ميوئون) ديده شده است. لازم به ذكر است كه پيشتر داده‌هاي CMS و نيز شتابدهنده‌ قبلي سرن يعني LEP، عدم امكان وجود ذره هيگز مدل استاندارد را در محدوده‌هاي جرمي 121.5 ـ 110 گيگاالكترون ولت و 600 ـ 127 گيگاالكترون ولت با 95% درجه اطمينان اعلام كرده بودند.

اكنون با در نظر گرفتن عدم قطعيت‌هاي آماري، نتايج به دست آمده از كانال‌هاي مختلف جستجو براي ذره جديد، با آنچه ما از ذره هيگز مدل استاندارد انتظار داريم همخواني دارد. جزئيات بيشتر اين پژوهش را مي‌توانيد در وبگاه CMS مشاهده كنيد.
انتظار مي‌رود با ادامه كار برخورددهنده بزرگ هادروني تا پايان سال ميلادي حجم داده‌هاي ثبت شده در CMS دوبرابر شود. اين مقدار داده امكان شناخت خواص اين ذره جديد را خواهد داد. همچنين خواهيم توانست به نتايج قابل توجهي در ساير زمينه هاي فيزيك فراي مدل استاندارد دست يابيم.
نتايج اعلام شده از سوي گروه CMS حاصل تلاش شبانه‌روزي جمعي وسيع، بالغ بر 3000 دانش پيشه و مهندس، از بيش از 35 كشور و 150 دانشگاه و موسسه تحقيقاتي است كه در چند سال گذشته به ويژه در دو سال اخير با اين آزمايش در مراحل مختلف همكاري داشته‌اند.

فيزيك‌پيشگان و صنعتگران ايراني نيز از طريق پژوهشكده ذرات و شتابگرها در پژوهشگاه‌ دانشهاي بنيادي (IPM) در اين آزمايش مشاركت كرده‌اند. اين همكاري درمراحل مختلفي از ساخت بخشي از آشكارساز، آزمون عملكرد انرژي‌سنج‌ها، ثبت داده‌هاي حاصل از برخورد و تاييد كيفيت داده‌ها از ديدگاه فيزيكي، پالايش داده‌ها، اعمال تصحيحات لازم با توجه به ويژگي‌هاي آشكارساز و شرايط برخورد پروتونها و در نهايت تحليل داده‌هاي حاصل از برخورد و اعلام نتايج فيزيكي صورت گرفته است.
اين دستاورد نمونه‌اي از نوع امروزه همكاري‌هاي علمي است كه به لحاظ پيچيدگي و حجم بسيار سنگين فعاليت‌ها و محاسبات در قالب يك موسسه و يك كشور نمي‌گنجند و از مرزهاي جغرافيايي مي‌گذرد و عزم و همكاري جهاني را مي‌طلبد.
ضمن اعلام اين خبر و قدرداني از همكاري فيزيك‌پيشگان ايراني دراين آزمايش اميدواريم شاهد مشاركت هر چه بيشتر دانش‌پيشگان اين مرز و بوم در عرصه‌هاي مختلف پژوهش‌هاي علمي در سطح بين‌المللي باشيم.»

[color=#FF8C00]۱۴ تیر ۱۳۹۱[/color]
منبع: [url="http://isna.ir/fa/news/91041408700/%D8%A8%D9%8A%D8%A7%D9%86%D9%8A%D9%87-%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4-%D9%87%D8%A7%D9%8A-%D8%A8%D9%86%D9%8A%D8%A7%D8%AF%D9%8A-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A8%D8%AA"]ايسنا[/url]

[hr]
[color=#800000]نفس راحت «سرن» پس از چند دهه تلاش خستگي‌ناپذير
[b]چهارشنبه به ياد ماندني فيزيكدانان جهان و اشك شوق «پيتر هيگز»[/b][/color]

[color=#0000CD]در زندگي هر يك از دانشمندان زماني مي‌رسد كه وزن شواهد آنها را ديگر نمي‌توان انكار كرد و چنين روزي، امروز براي فيزيكدانان مركز سرن فرا رسيد و به ارائه شواهد قاطع خود از شكار ذره گريزان اما بسيار پراهميت بوزون هيگز پرداختند.[/color]
به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، سالن اجتماعات مركز سرن امروز شاهد سخنرايي‌هاي زنده رهبران دو تجربه اطلس و CMS اين مركز بود كه هركدام بطور مستقل براي شكار ذره هيگز كار كرده بودند.
اما سرن همچنان ادعاي رسمي «كشف بوزون هيگز» را با وجود اذعان بسياري از فيزيكدانان به دستيابي به شواهد قانع‌كننده، متوقف نگه داشته است.
انتظار مي‌رود تائيد رسمي اين كشف در ماههاي آينده انجام شود. اگرچه دانشمندان چندين سال را به عنوان بخشي از يك تصوير پيچيده‌تر براي كار جهت كشف ساده‌ترين انواع ذره هيگز كه نظريه‌دانان پيش‌بيني كرده‌اند، صرف كرده بودند. كشف ذرات بيشتر از يك نوع ذره هيگز مي‌تواند درها را براي يك عصر كاملا جديد از فيزيك باز كند.

توماسو دوريگو، يكي از دانشمندان تيم تجربه CMS در سرن اظهار كرد:اين ذره با استفاده از شيوه‌هاي تنظيم شده براي مدل استاندارد هيگز شناسايي شده است. يك جسم متفاوت ممكن است وارد شده باشد اما به نظر من اين امر كاملا غيرمحتمل است.
مدل استاندارد بوزون هيگز يكي از ساده‌ترين نسخه‌هاي مطرح‌شده براي اين ذره است.

در اين نشست شركت‌كنندگان با ورود پيتر هيگز، پدر 83 ساله اين ذره به سالن به تشويق وي پرداختند.
دانشمندان و مهندسان آزمايشگاه كه بسياري از آنها از كار تمام ساعت هفته‌هاي اخير خسته مي‌نمودند، با ورود جو اينكاندلا، به تشويق رهبر گروه CMS و فابيولا جيانوتي، رهبر گروه اطلس كه براي اولين بار نتايج خود را در اين نشست ارائه كردند، پرداختند. هر دو تيم موفق به مشاهده اين ذره شدند كه از جرم حدود 125 تا 126 گيگاالكترون ولت برخوردار بوده كه 130 برابر جرم يك پروتون است.

به گفته سرجيو برتولوچي، مدير تحقيقات سرن، شاد نشدن از اين نتايج بسيار سخت است.
محققان براي رسيدن به امروز بسيار سخت به كار پرداخته‌اند. اين ذره كه شبيه به هيچكدام از ذرات موجود نيست، ‌48 سال پيش هنگامي كه فيزيكدانان بر روي قوانين طبيعت با خودكار و كاغذ بجاي لپ‌تاپ كار مي‌كردند، مطرح شد.
شكار اين ذره براي دهه‌ها به طول انجاميده و هزاران محقق را از دهها كشور به خود مشغول كرده بود. براي برخي اين حاصل يك عمر كار است.
هيچ وقت براي اخبار خوب دير نيست اما سرن با اين دستاورد پيش از خاموش شدن دستگاه براي حدود دو سال در پايان 2012 كه مهندسان به كار بر روي شتاب‌دهنده براي اجرايي كردن دستگاه در انرژي كامل طراحي شده بر آن خواهند پرداخت، نفس راحتي خواهد كشيد.

كشف ذره بوزون هيگز به عنوان يكي از مهمترين پيشرفتهاي علمي 100 سال گذشته محسوب مي‌شود. اين كشف ثابت مي‌كند كه يك حوزه انرژي نامرئي وجود داشته كه بر خلاء جهان شناخته شده، سايه انداخته است. تصور مي‌شود كه اين حوزه به كوچكترين اجزاي سازنده ماده يعني كواركها و الكترونهاي سازنده اتم، جرم داده است. بدون اين حوزه يا چيزي شبيه به آن، هيچ سياره، ستاره يا حياتي وجود نخواهد داشت.
در ابتداي اين سمينار ابتدا اينكاندلا به صحبت پرداخته و از يك يافته بسيار بسيار قاطع از يك ذره جديد با جرم 125 گيگا الكترون ولت خبر داد كه آزمايشات، نشانه‌هاي آنرا در ماه دسامبر كشف كرده بودند. اين خصوصيات با پيش‌بيني‌ها براي بوزون هيگز كه مدل استاندارد تعريف كرده منطبق است.

در اين سمينار دانشمندان از 99.999 درصد قاطعيات در مورد بوزون هيگز بودن اين ذره سخن گفتند.
اينكاندلا افزود: اين نتايج ابتدايي بوده اما سيگنال سيگما 5 در حدود 125 گيگاولت كه ما مشاهده كرده‌ايم بسيار چشمگير است و اين در حقيقت يك ذره جديد است و ما مي‌دانيم كه بايد اين ذره يك بوزون باشد و سنگين‌ترين بوزون كشف شده تاكنون است. كاربردهاي اين كشف بسيار قابل توجه بوده و دقيقا به همين علت است كه ما بايد در تمام مطالعات و بررسي‌هاي متقابل خود بسيار كوشا باشيم.
فابيولا جيانوتي، رهبر گروه اطلس سرن نيز در صحبتهاي خود اظهار كرد: ما در داده‌هاي خود به مشاهده علائم واضحي از يك ذره جديد در سطح سيگما 5 در ناحيه جرمي 126 گيگاالكترون ولت پرداخته‌ايم. عملكرد عالي برخورددهنده بزرگ هادروني و اطلس و تلاشهاي زياد بسياري از افراد باعث دستيابي ما به اين مرحله هيجان‌برانگيز شده است اما زمان بيشتري براي آماده‌سازي اين نتايج براي انتشار نياز است.
در پايان صحبتهاي اين دو رهبر،رولف ديتر هوئر، مدير كل آزمايشگاه سرن اظهار كرد: ما به يك نقطه عطف در درك خود از طبيعت رسيده‌ايم.
وي در سخناني افزود: من به عنوان يك شخص ناوارد فكر مي‌كنم كه به ذره بوزون هيگز دست يافته‌ايم.
در حاليكه دانشمندان در تلاش براي درك اين ذره جديد هستند،‌اين كشف يك سرگرداني را بر كميته نوبل ايجاد خواهد كرد كه اكنون بايد تصميم بگيرد چه كسي لياقت گرفتن اعتبار براي اين كار را دارد. به شيوه سنتي، جايزه نوبل به بيشتر از سه فرد نمي‌رسد اما شش فيزيكدان به انتشار مقالاتي در مورد اين نظريه در سال 1964 پرداخته و همچنين افراد ديگري نيز بوده‌اند كه زمينه‌هاي مهمي را براي اين نظريه برجا گذاشته يا بعدها آنرا توسعه داده‌اند.

پيتر هيگز در دانشگاه ادينبورگ اولين فردي بود كه در سال 1964 نشان داد كه يك ذره جديد موسوم به بوزون يك محصول جانبي از حوزه جرم دهنده است. اين يك گام حياتي بود چراكه به دانشمندان اين فرصت شكار را براي آزمايشاتشان داد. يكي از شش فيزيكدان، رابرت بروت از دانشگاه بروكسل سال گذشته درگذشت و ديگران شامل فرانسيس انگلرت از بلژيك، تام كيبل از انگليس و ديك هاگن و گري گورالنيك آمريكايي هستند.
پيتر هيگز كه در پي اين اعلام، قطراتي اشك از خوشحالي ريخته بود، گفت: من از سرعت شگفت‌انگيري كه اين نتايج بدست آمده، متحير هستم. آنها گواهي بر تخصص محققان و فناوري‌هاي استادانه طراحي شده آنها هستند.
وي افزود: من هيچ وقت انتظار نداشتم اين كشف در طول عمر من رخ بدهد و بايد بخواهم خانواده‌ام برايم جشن بگيرند.

طبق اين نظريه، تمام ذرات در جهان تازه متولد شده بدون جرم بوده و با سرعت نور در اطراف حركت مي‌كردند. اما يك تريليونيوم ثانيه پس از انفجار بزرگ، حوزه هيگز وارد شده و خلاء فضا را به نوعي چسب كيهاني تبديل كرد.
فيزيكدانان ذرات از مقياس يك سيگما براي طبقه‌بندي اطمينان از نتايج خود كه از يك تا پنج متفاوت بوده، استفاده مي‌كنند. نتايج سيگماي يك و دو معمولا بيشتر از نوسانات آماري در داده‌ها محسوب نمي‌شوند. نتيجه سيگما سه به عنوان يك رصد رسمي مطرح شده، اما سيگما پنج معمولا بايد به شكل يك كشف مطرح شده و يك در ميليون شانس اشتباه دارد.
در هفت ماه اخير شواهد بوزون هيگز بسرعت افزايش يافته‌اند. در ماه دسامبر، تيمهاي اطلس و CMS در سرن به گزارش نشانه‌هاي از ذره هيگز با جرم حدود 125 گيگاالكترون ولت پرداختند.[/font][/size]

[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/fdgfdfdagty6rtftyhrf.jpg[/IMG]

[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/ety67tfhshstrs.jpg][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/thumb_ety67tfhshstrs.jpg[/IMG][/url]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]شرح تصوير: (از چپ به راست) پيتز هيگز، رولف دويتر - مدير سرن -، جو اينكاندلا - سخنگوي CMS - فابيولا جيانوتي - سخنگوي اطلس - و كريستوفر لييولين - مدير سابق سرن[/font][/size]

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][color=#FF8C00]۱۴ تیر ۱۳۹۱[/color]
منبع: [url="http://isna.ir/fa/news/91041408741/%DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%B4%D9%86%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D9%8A%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%86%D9%8A-%D9%81%D9%8A%D8%B2%D9%8A%D9%83%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%D9%88"]ايسنا[/url][/font][/size] ویرایش شده در توسط mahdavi3d
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='farhad29' timestamp='1341306931' post='258456']
[quote name='copout' timestamp='1341259697' post='258372']
[size=5]از اخر هممونو با این شتاب دهندشون میکشن [/size]
[/quote]
نه اینطوری هم نیست
من فکر کنم آخرش یه انرژی پاک و بی نهایت رو پیدا کنند و مشکلات بشر رو حل کنند
اگه مشکل انرژی زمین حل بشه زمین گلستون میشه
[/quote]
متاسفانه بشر انحصار طلبه
به جایی که مشکل همه رو حل کنن,از این برای تسلط بیشتر رو بقیه استفاده می کنن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.