EBRAHIM

دیوار صوتی

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts


دوست خوبم باید خدمتتان عرض کنم کلیت حرف شما درست است کما اینکه در پست پیشین خودم هم عرض کردم تعریفی که از دیوار صوتی ارائه می شود بیشتر رساننده مفهومی انتزاعی است و غنای لازم برای بیان اصل مطلب را ندارد اما خواه ناخواه این هاله سفید در ذهن اکثریت مخاطبین به عنوان محل دیواره صوتی شناخته می شود حال آنکه ماهیت این هاله و علت شکل گیری آن چیزی دیگری است !
بله بنده هم در ابتدای تصاویر نوشته ام فلان پرنده در حال شکستن دیوار صوتی اما منظور من شکستن یک محل نبوده است منظور من از این عبارت گذر پرنده { یا نزدیک شدن پرنده } به سرعت صوت است . کما اینکه می پذیرم این عبارت در معنی نارسا و نادرست است اما خوب یا بد مصطلح هم هست !
اما در این میان نکته تاسف بر انگیزی وجود دارد که نظر شما را به آن جلب می کنم :
حقیقت این است که تغییر ماهیت نگرش توده مردم نسبت به چیزی امری زمان بر ، هزینه بر و گاه ناشدنی است ! بنده حقیر پیش از این کوشش کردم در تاپیک نهان کاری نگرش نسبت به مفهوم نهان کاری را در حد دانش اندک خود بهبود ببخشم { اصلا بحث اصلاح به کنار !} اما ...
به هر حال این معضل تنها در کشور ما وجود ندارد !فی المثل شاید جالب باشد بدانید در مباحث اپیدمیولوژیک چند سالی است در میان توده مردم از واژه اپیدمی کمتر بهره می برند و از عبارت طغیان بیماری { outbreak of disease } بهره می برند چرا ؟ به این علت که در میان توده مردم اپیدمی به سرعت به مرگ و میر گسترده و همه گیر تعبیر می شود حال آنکه این طور نیست اپیدمی یعنی بروز و وقوع یک بیماری بیش از حد انتظار !
مثال بالا جهان شمول است اما یک مثال وطنی که ملموس تر هم هست :
نخستین جلسه درس میکروبیولوژی عمومی ما استاد اولین چیزی که به ما درس می داد این بود : بچه ها از واژه میکروب یا جرم بهره نبرید از میکروارگانیسم بهره ببرید چرا ؟ برای اینکه در جامعه ما اگر بگویی میکروب توده مردم به بیماری فکر می کنند در حالی که تنها 10 درصد میکروارگانیسمهای شناخته شده پاتوژن به حساب می آیند !
زیاده گویی کردم .... مقصود بنده این بود اگر به دنبال تغییر نگرش مردم هستی این امر خیللللللللللللی سخت است اما اگر بیان علمی جایگزینی را سراغ دارید از شما خواهش می کنم در همین تاپیک آن را ارائه دهید تا من کم سواد هم از شما درس بگیرم و این نگرش اصلاح شود .
در هر حال از گفت و گو با شما لذت بردم .
موفق باشید دوست عزیز



دوست اندیشمندم درود بر شما
نخست اینکه بنده اینجا در حال اموختن و یادگیری هستم !
دوم اینکه: به نظر میرسه در باب علمیت و کلیت با هم کاملا هم عقیده ایم منتها شما هنوز این تصاویر رو برای توضیح اون موضوع کاملا علمی روا و جایز میدونین و بنده خیر
فرمایشاتتون در باره سخت بودن تصیح و اصلاح باورهای غلط رو هم قبول دارم
من اگر بجای شما بودم ساده تر مثال میزدم(جدای از اینکه حرفاتونو کاملا قبول دارم ، حالا بحث اپیدمی یک کمی پایینتر از اون) اما اگر نمونه خیلی خیلی بارزش رو بخواین که خیلی ها هم بهش توجه نمیکنن واژه " خر " هستش !!!!خر در زیان و ادبیات پارسی آوندیست که بیشتر در نقش پیشوندی و گاها در نقش پسوندی به معنای " بزرگ" و " خیلی" و " زیاد" مورد استفاده قرار میگرفته مثه استفاده در نقش پیشوندی در :

خر مهره (مهره بزرگ)
خرسنگ (سنگ بزرگ)
خربزه(بزه و یا دست انبوی بزرگ)
خرچنگ (چنگ بزرگ و یا جانوری با چنگ بزرگ)
خرگوش (گوش بزرگ و یا جانوری با گوش بزرگ)
خروار(قلب شده خربار یعنی بار بزرگ و سنگین)
خرساک(نوعی جانور دریایی در خلیج فارس با پاهای بزرگ شبیه هشت پا)
خرزهره ( زهره بزرگ، زهره نوعی گل وحشی و خود رو وهمچنین نام بخشی از اندام جانوران در زبانهای پارسی کهنه ، همان کیسه صفرای جانورانه اگر اشتباه نکنم که سبز رنگه، رنگ سبزشو مطمینم چسبیده به جیگر حیوناته ولی مطمین نیستم که همون کیسه صفرا باشه)

در جایی هم بعنوان پسوند به همین معنی اومده و متاسفانه در همین کلمه هستش که پسوند بجای وازه اصلی جدا شده و مورد استفاده قرار میگیره و انهم این وازه هستش:
گور خر( به معنای گور بزرگ یعنی درازگوش بزرگ یعنی الاغ بزرگ یعنی حمار بزرگ یعنی دانکی بزرگ و متاسفانه اشتباها "گور" که کلمه اصلی بوده حذف به قرینه غلط شده و واژه و آوند " خر" بجای اون مورد استفاده قرار گرفته و مصطلح شده)
و حتی مدرنترها و عامیانه ترهایش مثه:

خرخوان (کسی که خیلی کتاب و یا درس میخونه)
خرپوول(کسی که خیلی پول داره)
خرکار(کسی و یا چیزی که خیلی کار میکنه)
خرزور(کس و یا جونور و یا وسله ای که خیلی زور داره)
خرشوت( در زمینهای فوتبال خاکب!! به کسی که شوتش خیلی قوی باشه میگن!!!)

حالا متاسفانه این وازه بجای وازه حمار عربی، دانکی انگالیسی و "گور" پارسی استفاده شده و همون معنی براش استعمال میشه
بنده هم معتقدم زدودن و اصلاح مثلا این وازه شاید حتی نزدیک به غیر ممکن باشه
و همونطوری همکه خودتون میدونین پیشگیری بهتر از درمان است پس اگر نمیتوانیم باورها و جا افتاده های نادرست و یا به اصطلاح غلطهای مرایج و مصطلح رو پاک کنیم ، دسته کم یکی دیگه بهشون اضافه نکنیم
واسه همینه که از اندیشمندانی چون شما میخوام که برای توضیح و توصیف دیوار صوتی از تصاویر نادرست بهره نگیرین که متاسفانه کمکم همین توربلنسها و چجگالشهای رطوبتی داره در میان " عام" تعبیر به دیوار صوتی میشه که همونگونه که خودتون هم فرمودین کاملا نابجا و نادرسته
بیاییم اگر نمیتونیم ایرادات رو برطرف کنیم دسته کم زیادترشون نکنیم
کم نیستن اینگونه غلطهای رایج مثه:
مزخرف ( معنی واقعیش زر اندود)
همبرگر ( همبرگر به برگرهایی که از "گوشت رون خوک" ساخته میشه میگن والا چیزی که توی ایرانه اگر بخوایم انگلیسیشو بگیم میشن " بیف برگر" برای اونایی که از گوشت گاو درست میشن و یا "موتان برگر" برای اونایی که از گوشت گوسفند درست میشن)

بیاییم دسته کم پیشگیری کنیم ،
و باشد که دسته کم اندیشمندان وازه های درست رو برگزینن و بکار ببرن

از وقتی که بابت پاسخگویی به نوشته من گذاشتین بینهایت سپاسگذارم
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
موج شکستن دیوار زمانی که جسم از سرعت فرا صوت به زیر صوت نزول میکنه هم ایجاد میشه در این موقع امواج در پشت جسم هستن که انباشته میشن
در تایید اظهارات جناب الو یه کلیپ دیدم یه f18 که به وضوح سرعتی کمتر از صوت داشت(البته به چشم بنده) این توده های بخار اطرافش تشکیل میشد
یه سوال
توی یه مستند که قصد داشتن اثرات شکستن دیوار صوتی رو بررسی کنن هواپیماهایی برای این منظور پرواز میکردن در محلی بسیار دور تر از مکان مورد آزمایش از سرعت صوت عبور میکردن اما با رسیدن به محل آزمایش با این که خیلی دورتر از اون از یک ماخ عبور کرده بودن باز هم صدای انفجار شکستن دیوار ایجاد میشد مگه قرار نیست فقط حین عبور از سرعت صوت این موج ایجاد بشه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]توی یه مستند که قصد داشتن اثرات شکستن دیوار صوتی رو بررسی کنن هواپیماهایی برای این منظور پرواز میکردن در محلی بسیار دور تر از مکان مورد آزمایش از سرعت صوت عبور میکردن اما با رسیدن به محل آزمایش با این که خیلی دورتر از اون از یک ماخ عبور کرده بودن باز هم صدای انفجار شکستن دیوار ایجاد میشد مگه قرار نیست فقط حین عبور از سرعت صوت این موج ایجاد بشه؟ [/quote]

دقت داشته باشید صوت موجی است که در هر محیطی که ماده وجود داشته باشد جریان خواهد یافت
هنگام گذر هواپیما از سرعت صوت صدایی ده ها بار تقویت شده از حرکت پرنده به گوش می رسد در ثانی اگر فاصله محل بروز این رخداد تا محل فیلم برداری زیاد باشد بسته به مسافت و عواملی هم چون دمای هوا مدت زمانی طول می کشد تا صوت مربوطه به گوش برسد برای نمونه در دمای 20 درجه سانتی گراد در هر سه هزارم ثانیه صوت 1 متر طی می کند با توجه به این سرعت زیاد و صدای بسیار بلند مربوطه شنیدن آن در فواصل نسبتا دور ، دور از ذهن نیست .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تصاویر خیره‌کننده ارائه‌شده، انفجار صوتی را به نمایش می‌گذارند که از عبور پیشرفته‌ترین هواپیماها از مانع صوتی ایجاد شده‌اند.



به گزارش ایسنا، بسیاری از افراد صدای انفجار‌های صوتی را شنیده‌اند، حتی اگر این انفجارها را ندیده باشند.


  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر


برای ایجاد انفجار صوتی سه مولفه لازم است. یکی از این مولفه‌ها وجود شییء(هواپیما) است که با سرعت مافوق صوت حرکت می‌کند. سپس محیطی (هوا) مورد نیاز است که سرعت از خلال آن سیر کند و سومین مولفه مورد نیاز نیز شوک‌های موج گزارش شده است.



مهمترین عوامل رو فراموش کردی! فشار و بخار آب
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اینعکس آخر از همه معروف تر و قشنگ تر بود!تقریبا همه دیدنش !
رطوبتو فراموش کردی ولی فشار تفاوت اندکی رو به وجود می آره!واونقدر هاهم مهم نیست ویرایش شده در توسط lordashrafi
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

نخستین تلاشها برای عبور از دیوار صوتی



1- Miles M.52 : این هواپیما در واقع یک پهپاد موتور جت ساخت انگلیس بود که با هدف رسیدن به سرعتهای بالای صوت ساخته شده بود، نکته جالب در طراحی این هواپیما این است که برای اولین بار از نوک تیز در این هواپیما استفاده شد این هواپیما در 8 اکتبر 1947 مورد تست قرار گرفت که با شکست همراه شد و هواپیما منفجر شد.


Miles_M52.jpgMiles_M52_28229.jpg



2- Bell X-1: این هواپیما ساخت شرکت بل آمریکا بود که درست یک روز بعد از شکست رقیب انگلسیی خودش توانست به سرعت بالای صوت دست پیدا کند ، این هواپیما پایه ای شد برای ساخت 5 ورژن مختلف از یک هواپیمای فراصوت. البته تمامی مدلها با اهداف تحقیقاتی تولید شدند. رکور سرعت د مدلهای آخر این هواپیما 2.44 ماخ بود.

Bell_X-1.jpg

thumb_bell_x-1_28529.jpg
thumb_Bell_X-1_28329.jpgthumb_Bell_X-1_28229.jpg

تصویری از موتور Bell X-1

thumb_Bell_X-1_28429.jpg

  • Upvote 14

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر




شکسته شدن دیوار صوتی هنگامی که هواپیما با سرعتی بیش از سرعت صوت پرواز می کند،می تواند آوایی کر کننده داشته باشد.به همین انگیزه هواپیماها اجازه پرواز با سرعت بیش از سرعت صوت در محدوده شهر ها را ندارند.همگان می دانند هنگامی که یک هواپیما به سرعت یک ماخ(چیزی نزدیک به 1200 کیلومتر برساعت)نزدیک می شود،گذر و یا شکستن موج های فشرده ای از هوا که در جلوی هواپیما پدید می آید،آوایی از خود به جایس می گذارند که روی زمین به گونه ای کر کننده به گوش می رسد.این امواج صوتی می تواند شیشه های خانه ها را شکسته و با لرزش خود ویرانی های فراوانی به بار آورند.کارشناسان سازمان ناسا به همراه مهندسین شرکت «گلف استریم»برای پیروزی بر این دشواری چاره ای اندیشیده اند.



برپایه این فناوری که Quiet Spike نام دارد یک Lance (نیزه) 7 متری روی دماغه هواپیما مونتاژ می شود.پژوهش ها و اندازه گیری های این گروه نشان داده که این نیزه که از مواد کامپوزیت ساخته شده Chock Wave یا امواجی از هوا که در جلوی هواپیما گرد می آید را به امواج کوچکتری تکه تکه کرده و بدین روی آوای شکستن دیوار صوتی را کاهش می دهد.این تکنیک روی یک هواپیمای F-15B آزمایش شده و گروه آزمایش کننده نیز از نتیجه کار خرسند بوده اند.وزن این نیزه 200 کیلوگرم است و هنگامی که هواپیما با سرعت های کم پرواز می کند می تواند چون یک آنتن اتومبیل به درون خود فرو رود تا بدین روی از بالا رفتن مقاومت در برابر هوا و پدید آمدن امواج Turbulence یا دورانی در جلوی هواپیما نیز پیشگیری شود.پیش بینی شده که بکارگیری این فناوری آغازی بر بازگشت دوباره هواپیماهای مسافربری فراصوت باشد


منبع:ماهنامه نوآور – سال پنجم ، شماره58

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر





شکسته شدن دیوار صوتی هنگامی که هواپیما با سرعتی بیش از سرعت صوت پرواز می کند،می تواند آوایی کر کننده داشته باشد.به همین انگیزه هواپیماها اجازه پرواز با سرعت بیش از سرعت صوت در محدوده شهر ها را ندارند.همگان می دانند هنگامی که یک هواپیما به سرعت یک ماخ(چیزی نزدیک به 1200 کیلومتر برساعت)نزدیک می شود،گذر و یا شکستن موج های فشرده ای از هوا که در جلوی هواپیما پدید می آید،آوایی از خود به جایس می گذارند که روی زمین به گونه ای کر کننده به گوش می رسد.این امواج صوتی می تواند شیشه های خانه ها را شکسته و با لرزش خود ویرانی های فراوانی به بار آورند.کارشناسان سازمان ناسا به همراه مهندسین شرکت «گلف استریم»برای پیروزی بر این دشواری چاره ای اندیشیده اند.



برپایه این فناوری که Quiet Spike نام دارد یک Lance (نیزه) 7 متری روی دماغه هواپیما مونتاژ می شود.پژوهش ها و اندازه گیری های این گروه نشان داده که این نیزه که از مواد کامپوزیت ساخته شده Chock Wave یا امواجی از هوا که در جلوی هواپیما گرد می آید را به امواج کوچکتری تکه تکه کرده و بدین روی آوای شکستن دیوار صوتی را کاهش می دهد.این تکنیک روی یک هواپیمای F-15B آزمایش شده و گروه آزمایش کننده نیز از نتیجه کار خرسند بوده اند.وزن این نیزه 200 کیلوگرم است و هنگامی که هواپیما با سرعت های کم پرواز می کند می تواند چون یک آنتن اتومبیل به درون خود فرو رود تا بدین روی از بالا رفتن مقاومت در برابر هوا و پدید آمدن امواج Turbulence یا دورانی در جلوی هواپیما نیز پیشگیری شود.پیش بینی شده که بکارگیری این فناوری آغازی بر بازگشت دوباره هواپیماهای مسافربری فراصوت باشد


منبع:ماهنامه نوآور – سال پنجم ، شماره58




با سلام - البته صرفا" برای مزاح عرض می کنم - این پرنده زیاد دروغ گفته ، مثل پینوکیو
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر





لحظه عبور از دیوار صوتی توسط فانتوم
F4_SonicWave.gif



این بخارها میتونن توی سرعت های مختلفی تشکیل بشن و لزوما مربوط به لحظه عبور از سرعت صوت نیستن
  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به مناسبت فوت ژنرال چارلز الوود چاک یِیگر

 

2020-1923

نخستین خلبان جت که موفق به شکستن دیوار صوتی شد 

 

6008d5bbeaca248ab65d6c565349a7ae.jpg    4IQKRX3HA54SMFYL5OKQFFDO5U.jpg

 

 

https://www.aparat.com/v/V9TUd

پی نوشت :

ادغام مطالب مرتبط با تاپیک ، هیجدهم آذرماه سال یکهزار و سیصد و نود و نه خورشیدی

 

 

 

  • Like 1
  • Upvote 10

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.