elo

Members
  • تعداد محتوا

    774
  • عضوشده

  • آخرین بازدید

  • Days Won

    25

elo آخرین امتیاز شما در روز 21 فروردین 1400

elo شما بیشتری مطالب مورد علاقه کاربران را دارید!

اعتبار در انجمن

7,673 نشان معرفت

درباره elo

  • رتبه حساب کاربری
    استوار یکم

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    ??? ????

آخرین بازدید کنندگان پروفایل

بلوک آخرین بازدید کننده ها غیر فعال شده است و به دیگر کاربران نشان داده نمیشود.

  1. سلام همین تاپیک و تاپیک میدجتها رو ببینید کلی تصویر دارن
  2. سلام بدنه همه زیردریایی های دنیا دو جداره است اما اونچیزی که مد نظر شماست درباره دو تکه بودن زیردریایی های میدجت غدیر و الان فاتح، ربطی به توان ساخت نداره قضیه چیز دیگه ایه و یه دلیل کاملاً منطقی پشتش خوابیده تصاویر اولیه بیرون اومده از ساخت فاتح و غدیرها رو ببینید خودتون متوجه میشین
  3. با سلام خسته نباشین کلیات طرحتون منهای چند ایراد بزرگ عالیه به نظرم با چند اصلاحیه قابل اجراست منتها اندازه های ارایه شده نمیتونن شکل بگیرن نیاز به یکسری اصلاحیه بالاخص در باتوم سایدش داره اما میشه از دلش یه طرح کارآ درآورد منتهی خیلی تغییر در قسمتهای باتوم ساید افت ساید و حتی فورواد و سینه شناور و محاسبات فنی و برآوردهای هایدروداینامیکی دقیق جهت مدلسازی ریاضی نیازداره
  4. استاد عزیز سلام ارتش سوریه به هیچ وجه توانایی و الزامات اولیه جهت اجرای مانور”دورانی” را ندارد، در بهترین حالتش دارای توان اجرای مانور ”احاطه ای” و محاصره منطقه های خاص هستش که اجرای اون هم بیشتر در تاکتیکهای تهاجمی سهیل حسن دیده میشه مابقی فرماندهان سوری مانورهای جبهه گسترده، رخنه مستقیم و یا تک های جناحی (جانبی) رو ترجیح میدن استفاده کنن بالاخص تهاجم مستقیم با پیکان زرهی(تاکتیکهای برگرفته از شوروی سابق که بشکلی بسیار ناقص و غلط اجرا میشن) همونطور که خودتون اشاره کردین دوتا از اصلی ترین ارکان و الزامات اجرایی مانور دورانی بحث لجستیک توانا و توانمند در کنار اصول فرماندهی متمرکز قوی هستش که الان در سوریه اصلا و ابدا دیده نمیشه اصل برتری هوایی با توجه به عدم تجهیز طرف مقابل خودبخود احراز شده منتهی مبحث شناسایی دقیق و پایش مستمر هم کمتر بچشم میخوره(در موارد خاص دیده شده اما اون چیزی که لازمه مانور دورانیه و پایش مناطق سه گانه مانوری هستش ابدا دیده نشده نکته مهمتر اینه که مانور دورانی برای سطح استعداد یگانهای با استعداد چند سپاه و حداقل یک ارتش برای یه گستره وسیع از جبهه طراحی شده(نکته و اهمیت لجستیک و بحث فرماندهی متمرکز قوی از اینجا نشات میگیره) در سوریه ما شاهد جبه های منطقه ای جدا از هم هستیم، بالاخص وارد شدن به مقوله جنگ شهری اونهم در فرم منطقه ای اون، الان بهترین شیوه برای سوریه همان تاکتیک خود سهیل حسن در استفاده از مانور احاطه ایه بهترین مثال مانور دورانی همون عملیات اشغال عراقه (سال ۲۰۰۳)
  5. سلام ظرفیت حمل هواپیمای این ناو ۴۱ فرونده اینکه الان چند فروند و با چه چینشی باخودش داره اونو باید منتظر اظهارات روسها موند معمولاً ترکیبی از سوخوی۳۳، میگ ۲۹ و بالگردهای کاموف چینش وینگ بارگذاری شده برمبنای ماموریتهای محوله است
  6. با سلام منکر احتمال اینگونه عملیاتی نمیشم اونهم با گندی که سعودیها در بمباران صنعا زدن اما نمیشه با قاطعیت یا حتی احتمال بالا درباره اش صحبت کرد هرچند نمیشه ردش هم کرد
  7. با سلام برای قضاوت خیلی زوده باید منتظر موند تا اصل خبر با جزیاتش توسط مقامات رسمی پنتاگون تایید بشه اما با فرض یر صحت این خبر ۲ احتمال داده میشه: ۱- واکنش جنگال و یا سامانه های ضدموشک ناو باعث سقوط موشکها به دریا شدن ۲-موشکها از بردی فراتر از برد عملیاتی شلیک شدن یا در مرز برد عملیاتی بودن و پس از شلیک ناو هدف به سرعت فاصله رو افزایش داده باید توحه داشت که تحت شرایط خاص محیطی برد رادار هدایت موشک ممکنه بیشتر از برد پروازی موشک باشه و همین عمل میتونه کاربر درست آموزش ندیده فاقد تجهیزات جانبی دقیق و کافی رو فریب بده و موجب بشه کاربر موشک رو در بردی بیشتر از برد پروازی موشک شلیک کنه! یه احتمال دیگه هم بحث دور نگه داشتن خود از آتش آفندی ناو هدفه، با توجه به امکانات دفاعی و تهاجمی ناو فرض رسیدن به لبه برد عملیاتی برای فعال شدن قفل موشکی و پرتاب اون با حفظ فاصله ایمن از گزند ناو میتونه معقول باشه اگر فرض رو بر پرتاب از اولین برد با فعال شدن قفل موشک بزاریم عملاً سقوط اونها به داخل آب توجیه میشه دو فرض تقریباً غیرقابل قبول (نزدیک به رد شدن) هم هست: ۱- عامدانه به هدف نزدن و شلیک جهت هشدار ۲- بروز نقص فنی در موشک هردوفرض بالا بعلت پرتاب دوفروندی تقریباً رد میشن چرا که اگه تصمیم به هشدار و عدم زدن ناو بود همون قفل راداری یا نهایتاً یک پرتاب کفایت میکرد درباره نقص فنی هم خیلی بعیده که دو موشک با هم فیل کنن منتهی باتوجه به سطح تکنولوژیکی تعمیر و نگهداری و سطح آموزش نیروهای یمنی و بیس پرتاب موشکها که تطبیق داده شده است احتمال بروز نقص فنی رو نمیشه قاطعانه رد کرد ناگفته پیداست تحلیلهای مقدماتی بالا با فرض بر صحت خبر مذکور از لحاظ کلیات و محتویات خبری اونه
  8. سلام ۱- منظور من از انقلابیوتی که گفتن آهن پاره واضحه و نوشتم بخاطر حفظ حرمت و بحثهایی که ممکنه پیش بیاد اشاره مستقیم نمیکنم والا تقریباً همه میدونن بانی سرزبون افتادن ”آهن پاره” چه شخص و اشخاصی بوده ۲-همونطور که میدونید بقدرت رسیدن خود بختیاری که جزو مخالفین و زندانیتن سیاسی شاه بود دقیقاً در راستای گرفتن بهانه از انقلابیون بود خود بختیار هم سعی کرد این سیاست بهانه زدایی رو دنبال کنه و مسایلی رو که انقلابیون بعنوان اعتراض و نقد و مخالفت بیان کنن بخیال خودش اصلاح کنه، یکیش همین لبه تیز حملات به دور ریختن سرمایه مملکت با خرید ”آهن پاره های امریکایی” بود که بختیار سعی کرد با کنسل کردن اونها بهونه مخالفت رو از انقلابیون در این زمینه بکیره نیتش هم خیر نبود بلکه میخواست با این ترفند انقلاب رو سرد کنه که نتونست درباره ”آهن پاره” نامیدن خریدهای شاه توسط رهبران انقلاب هم اگه کمی بیشتر درباره تاریخ انقلاب و نامه ها و اعلامیه ها و سخنرانی ها تحقیق و مطالعه کنید میبینید نیازی به فرض صحت ادعای بنده نیست! بلکه یک واقعیت محکم تاریخیه ۳- اگر متن منو با دقت میخوندین میدیدن که نوشتم چه کسی مقصر بوده لطفاً یکبار دیگه با دقت بیشتر متن این حقیر رو بخونید و یه گلایه دوستانه از دوستان عزیز خودم: این عزیز بزرگوار مطلب و یا مطالبی از نوشته این حقیر براشون سوال بوده که پرسیدن دلیل منفی دادن بهشون رو متوجه نشدم نهایت مخالفت با حرفهاشون ندادن مثبت میتونه باشه بیایین فرهنگ منفی دادن رو بهینه کنیم و تنها در جاهایی که واقعاً شایستگی منفی دادن دارن ازش استفاده. کنیم( مثه پستهای حاوی توهین ویا الفاظ رکیک با خدای ناکرده مطالب جدایی طلبانه یا ضد انسانی) ازهمتون بابت توجه به این گلایه دوستانه بینهایت ممنونم
  9. با سلام قراردادها که مشخصاً قبل از پیروزی انقلاب و توسط بختیار و در راستای گرفتن بهانه و تبلیغات شدید اتقلابیون در باره ”آهن پاره” ها لغو شد اما متاسفانه به هیچ وجه قابلیت پیگیری حقوقی نداره چرا که تا اون روز و چندین روز بعد اون دولت بختیار رسماً و قانون دولت رسمی ایران بحساب میومده و سازمان ملل و کشورهای تابعه اون دولتش رو بعنوان دولت قانونی میشناختن و همه قراردادهاش هم رسمی و قابل اجرا بوده و در قراردادها هم بند مربوط به لغو یکجانبه گنجونده شده بود( در این پرونده خاص و با بودن بندها و امضاها و عناوین کاملاً رسمی و قانونی، بحث خیانت فقط وجه قانونی و. رسمی داخلی داره و نمیشه اونو در محاکم بین المللی مطرح کرد) اینکه الان و بعد تجربه هشت سال جنگ و تبعات و الزامات و نیازمندیهای اون، مشخص شدن نیازمون به سلاح و تلاشهامون برای تهیه اون از هر طریقی و در ادامه و پس از جنگ حتی پاگذاشتن رو شعار نه شرقی و نه غربی و رفتن بسمت چین و روسیه و کره شمالی برای تامین سلاح، چه ما و چه عده ای درگیر اون ماجرا کنیم شخص یا اشخاصی رو تطهیر کنیم یه مساله خنده دار، پیش پا افتاده و مسخره است! - اون روزها و در جو شدیداً ملتب و آتشین انقلابی ایجاد شده سعی میشد هر اشتباه حکومت بولد بشه و حتی کارهایی از حکومت که اشتباه نبود هم بعنوان اشتباه بخورد مردم داده بشه، اینکه کی اولین بار بحث خریدهای نظامی بعنوان ”آهن پاره” رو انداخت رو زبون مردم و انقلابیون و سیساسیون مخالف رژیم که مشخصه اما منباب حفظ حرمتها اینجا ذکر نمیکنم - اینکه بختیار بخش اعظمی از قراردادها رو کنسل کرد هم که واضح و مشخصه - اینکه بخشی از قراردادها که آماده تحویل بودن و حتی برخی تحویلی ها مثه زیردریایی کوسه رو چه کسانی و چه جریاناتی باعث عدم تحویلشون بودن!! میشه گفت همه فعالان وقت انقلاب و همه انقلابیون (چه سیاسیون ملی،مذهبی ها، روشنفکرها و چه چپگراها) همه دخیل بودن! کلاً جو همه رو گرفته بود و هرچیزی که بوی امریکا میداد ضد انقلابی حساب میشد و مستحق دور ریختن!!! حتی بحث فروش تجهیزات موجود مثه تامکتها و وارد کردن تراکتور بجای اون و حکم جهاد دادن درصورت تهاجم کشور ثالث و بدست گرفتن سلاح و ترس کشورهای دیگه از مردم انقلابی ایران و .... هم بسیار داغ و همه جانبه پسند و باد بغبغب انداز بودش اون روزها!!! دقیقاً در همون روزهایی که هیچ مقام رسمی در کشور بدون نظر شورای انقلاب آب هم نمیخورد الان بعد تجربه هشت سال جنگ و فهم نیاز به تجهیزات و درک عینی آیه مبارک منقوش در آرم سپاه، همه دارن سعی میکنن خودشونو از اون خامی، ناپختگی، بیسوادی و اون شعار و تفکرانقلابی ضد حکومت پهلوی در این مورد خاص تبریه کنن!! در حالی که همه طیفهای مشارکت کننده در انقلاب، چه انقلابیون در قدرت فعلی و چه کنار گذاشته ها و چه از انقلاب بریده ها!! همه و همه توامان خواستار لغو کامل قراردادها و حتی فروش تجهیزات امریکایی موجود بودن! بعد ماجرای سفارت امریکا بحث حادتر و داغتر و انقلابی تر هم شد، فقط بعد شروع تهاجم گسترده عراق به کشور بود که این بحثها کم کم خوابید و حتی جهتش برعکس هم شد اون روزهایی که عده ای دیدن نه بابا زمین سفت تر از این حرفهاست و همه دنیا از مردم انقلابی ما نمیترسن که به کشور حمله نکنن درضمن با حکم جهاد دادن و سلاح شخصی دست گرفتن نمیشه جلو تانک و موشک و توپخونه و جنگنده و بمب افکن ایستاد! تازه اونجا بود که حضرات متوجه شدن آیه وعدولهمی هم در قرآن هست و به فکر تامین سلاح به هر قیمت و نحو و شکلی و از هر منبعی حتی شیطان افتادن امروز خیییلییی خییییلییییی خوشحالم که شعاردهندگان و حامیان دیروز فروش تامکت برای خرید تراکتور سرعقل اومدن و دم از فروش موشکهای بالستیکمون نمیزنن و فهمیدن در کنار کشاورزی و صنعت، برای داشتن یک کشور مقتدر و پایدار، توان بالای دفاعی هم لازم و حتی واجبه(هرچند عده ای روشنفکرنمای کمتر مطلع و حتی گاهاً معلوم الحال!!! هرازگاهی همچین شعارهای احمقانه ای سر میدن و پزهای قاب عکسی میگیرن اما خداروشکر کاره و تصمیم گیرنده ای نیستن و نمیتونن بر توان دفاعیمون تاثیری بذارن! الحمدالله)
  10. با سلام با یه نگاه ساده به تصاویر مشخص میشه هزینه تعمییر مجدد این شناور بیشتر از قیمت تمام شده یک شناور نو در همین کلاس هستش یه دوستی نوشته بودن امارات باید فلان مقدار به امریکا خسارت بده، البته چراشو ننوشته بودن من دلیل پرداخت غرامت امارات به امریکا رو متوجه نشدم چون این شناور دیگه ربطی به امریکا نداشت، قبل از حمله یه جایی توضیح داده بودم که امریکا اونو به امارات فروخته و الان مالکش یه شرکت تجاری اماراتیه، نیوی امارات اونو اجاره کرده و در حال تدارک رسانی به اعتلافه( بیشتر بارش هم تانک، نفربر و خودروهای زرهی بود و گاهی هم سرباز ، خدمه اش حتی یکبار هم نگفتن زخمی جابجا کردیم تا حالا) و اما درباره بحث غرق شدن و نشدنش هم قبل از دیدن تصاویر خسارت نوشته بودم امکان غرق شدن یه شناور کاتاماران آلمینیومی با کامپارتمان بندی اینشکلی بسیار بسیار بعیده و فقط تحت شرایط خیلی خاص ممکنه غرق بشه به نظر من جدای از بحث شعله های داخل کلیپ که موید برخورد موشک به استراکچر بعد از بریجه اما در این تصاویر شناور صدمه دیده اینطور به نظر میرسه که موشک به سینه و دماغه شناور قبل از پل اصابت کرده اونهم از استاربرد ساید، پل هم دچار انفجار نشده و فقط سوخته و دچار آتش سوزی شده محل استراحت و کابین خدمه، دک زیر پل کمی به سمت پاشنه است یعنی تازه از اونجا شروع میشه و چند دک رو شامل میشه، دماغه و جایی که موشک خورده و بیشترین صدمه رو نشون میده محل غذاخوری لوکس شناوره، پشتش به سمت راست غذاخوری عادی و بعدش آشپزخونه در قسمت وسطه، بعد اون سمت راست سالن ورزشی و سمت چپ راهرو که به محل استراحت خدمه میره وقتی من رفتم روی این شناور همه خدمه لیتوانیایی بودن منهای یک هندی که تکنسین برق بود(هیچ خدمه اماراتی و یا عربی نداشت، نگهبانهای پای گنگ وی هم هندی بودن) البته خدمه بین چهار تا شش ماه یکبار تعویض میشدن بافرض خوردن موشک به دماغه و زیر پل فرماندهی، منهای نفرات حاضر در پل و سالن غذاخوری و آشپزخونه، احتمال اینکه کسان دیگه ای صدمه دیده باشن پایینه، البته این فقط در لحظه اوله، بعد از آتش سوزی قضیه فرق میکنه(البته تاثیرات موج انفجار هم باید لحاظ بشه که بنده تخصصی در این زمینه ندارم) برای برآورد احتمال حضور یا عدم حضور نفرات در سالن غذاخوری هم ذکر این نکته لازمه که ساعت سرو شامشون اگه اشتباه نکنم شش تا هفت غروب توی بردشون بود البته مطمین نیستم(معمولاً حدود نیم تا یکساعت بعدش هم خدمه و پرسنل آشپزخونه و کترینگی اونجا حضور دارن برای نظافت و. مرتب کردن سالن و آشپزخونه و شستن ظروف) در اینجور حوادثی مثل برخورد موشک و یا آتش سوزی های با این سطح، معمولاً نفرات میپرن توی آب(آباندان شیپ) آمار تلفات رو هم موسسه های بیمه و رده بندی دقیق اعلام خواهند کرد چیزی که بوضوح مشخصه، این شناور از لحاظ عملیاتی کاملاً دیسیبل شده و از سازمان رزم خارجه، اماراتیها میتونن در یک ژست فقط و فقط سیاسی با خرجی بیش از هزینه ساخت یه شناور نو اونو دوباره به دریا برگردونن منتهی فقط یه شعار میشه و ابدا علمی و منطقی و عقلانی نیست و توجیه اقتصادی و عملیاتی هم نداره! منتهی از اماراتی ها هرچیزی برمیاد( با توجه به وضعیت بیمه و کلاسیفیکیشن یا همون موسسه های رده بندی، امکان برگردوندن عادی اون به ترد تجاری عملاً صفره مگه اینکه باهزینه ای بیش از ساخت شناور نو بتونن دوباره سرتیفیکیتها و گواهینامه های لازمه رو بگیرن)
  11. با سلام یه دوست عزیزی در تلگرام یک اشتباه بسیار بزرگ این حقیر رو یاد آوری کردن که کاملاً به حق بود و بابت اون از همه دوستان پوزش میخوام علت استفاده از واژه های غیرفارسی در متن بالا بعلت تخصصی بودن و عادت من به اونهاست چرا که از آغاز تحصیلم در این رشته تا امروز همیشه از این واژه ها استفاده کردم و بنوعی برای من نهادینه شدن منتهی به هیچ وجه پاسخگوی اشتباه من در بکار بردن اونها نیست ضمن پوزش از همه دوستان، کلیات حرفهای بالا اینه: ”چون جنس بدنه و ساختمان اون شناور همه اش آلمینیومه، با ادامه آتش سوزی حتی با فرض ذوب نشدن هم، ورقه ها و تیرهای اصلی تشکیل دهنده ساختمان و بدنه کشتی در همه نوعشون چه تیرهای افقی، عمودی، طولی، عرضی، نبشی، قوطی و ورقه ها همه و همه در اثر حرارت آتش و تنشهای حرارتی و خمشهای حاصله، دچار تغییر شکل های بدون بازگشت میشن ”
  12. با سلام درباره کلک رشتی منظورم پرچم نبود چرا که تحت پرچم خود امارات دریانوردی میکرد، منظورم عدم خرید مستقیم اون برای نیویشون بود درباره لایه لایه فکر کنم منظورتون کامپارتمانت بندی شناوره، البته در مبحث کامپارتمانت بندی این شناور قظیه کمی متفاوته و استاندارد اون با شناورهای رزمی فرق داره منهای بخش یو شکل کناره پل فرماندهی که محل زندگی و اتاقهاست فضای حمل بار زیر دک پرواز و بشکل یک فضای باز و دو نیم طبقه بالای اون بودش و رمپ ورود خودرو بالاخص تانک) عقب سمت راست شناور(استاربردکوارتر) قرار داره، جدای از سرباره موشک و محموله (که عموماً خودرو، نفربر و تانک بودش) فلیمیبل متریالهای زیادی در خود شناور وجود داشت اگر یه فیلم از مدت اتش سوزی بود میشد درباره وسعت صدمات نظر داد اما درباره غرق شدن با توجه به شکل و جنس کشتی خییلیی خییلی سخته فقط در صورت صدمات شدید داخلی با حفظ پوشش بیرونی امکان غرق اونهم با احتمال بسیار بسیار پایین وجود داره البته همونطوری که خودتون هم گفتین با جیب پر پول اماراتی ها برای حفظ پرستیژ هم شده ممکنه حتی دوبرابر ارزش یه شناور نو هم خرجش بکنن(البته فقط ممکنه و یه احتماله)
  13. با سلام بررسی صدمات و خسارات وارده به این سادگی نیست، منهای خود شناور باید محموله اش هم بررسی بشه، همچنین باید مشخص بشه در حال حرکت به یمن بوده یا برگشت از اون(در کمک به تشخیص نوع محموله تاثیر داره) درضمن باتوجه به جنس فول آلومینیوم بدنه و استراکچر کشتی در صورت تداوم چند ساعته و حتی یک ساعته آتش با درنظر گرفتن ترمال تنشنهای وارده به استراکچر حتی با فرض ذوب نشدن بخشهاییش بخاطر دفورمیشن و بندینگهای حاصل از تغییر فاز پلاستیکی مین فریمهای لانگیچونال، ترنسورسال و استیفنرها با لحاظ کردن متریال آلومینیومی اون عملاً شناور بلا استفاده میشه البته یا هزینه کردن مبلغی بیشتر از بهای ساخت پایه ای یک شناور نو، قابلیت دریانوردی بهش برمیگرده که اصلاً منطقی و معقول نیست زمستان گذشته همین شناور بخاطر آتش گرفتن ژنراتور پورتسایدش(یه جای دیگه اشتباهاً نوشته بودم استاربردساید) آورده بودنش داک دبی این شناور رواماراتی ها با کلک رشتی واردسازمان رزمشون کرده بودن! (دلیل اینکه چرا مستقیم برای نیویشون نخریدن نمیدونم!)اونها کاملاً هدفمند از همون اول برای استفاده در نیوی اونو برای یک شرکت تجاری خریدن واون برای نیرودریاییشون اجاره کردن وظیفه اش حمل مجروح نیست و تامین مایحتاج نظامی بالاخص خودرو وتانک بهش محول شده بود(برای حمل مجروح خداتا هواپیما و بالگرد دارن و استفاده از کشتی برای این منظور زیاد معقول نیست)
  14. با سلام در رژه پیاده متاسفانه هرسال بدتر از پارسال یه تحلیل تلخ: - کارگردانی و برش و پرش ها چیزی بود در حد فاجعه - گوینده ها که کلاً رو مخ بودن و کارشون از چرت و پرت و خزعبلات گفتن به ....شعر گفتن رسیده - متاسفانه هنوز نتونستن یه گروه موزیک استاندارد و یکپارچه تشکیل بدن اینقد گروهای موزیک جابجا نشن - نحوه احترام نظامی فرماندهان سپاهی افتضاح بود سردار دهقان که اگر احترام نمیزاشت سنگینتر بود - وقتی خود فرماندهان عالیمون به دستورات آیین نامه امضا شده توسط فرماندهی کل قوا و دستورالعملهای کاملاً واضحش در باره نحوه احترام گذاشتن اهمیتی نمیدن چه انتظاری از سرباز و درجه دار وافسرهای جز داریم - بیشتر از اینکه رژه ببینیم فرمانده و مستشار نظامی دیدیم بالاخص سرلشگر باقری که هفتاد سهم باقری دیدیم، بیست و هفت هشت سهم فرمانده مستشار! یه دو سه سهمی هم رژه دیدیم - عدم تمرین و همخوانی کار گروه موزیک و رژه رونده های سپاه و ارتش واضح بود(ناجا بمراتب هماهنگ تر بودن) - رژه آخر که بسیج بودن تنها بخشی بود که نسبت به رژه خودشون در سالهای قبل به مراتب منظمتر شده بودن - کاش کمی بین یگانها فاصله رو بیشتر میکردن و تعداد نفرات رو هم افزایش میدادن اما در کل نمره قبولی گرفتن - رژه پیاده سپاه که بیشتر از داشتن صلابت و اقتدار آدمو یاد حرکات موزون دخترها میندازه، از بس کسل کننده است حوصله آدمو سر میبره - برترین یگان سپاه آخرین یگان رژه رونده اشون بود که کارگردان متاسفانه کمترین پوشش رو دادرژه ارتش و ناجا اقتدار نظامی داشت اما نظمشون چنگی به دل نمیزد - بهترین رژه رو ناجا رفت(منهای پیسقراولان و تیم فرماندهیشون) بالاخص سه یگان ویژه اشون که عالی بودن - تیم فرماندهی و پرچم پیشروی برخی یگانهای ناجا چیزی در حد فاجعه بودن از زیر شکم راه نمیرفتن - بهترین رژه سپاه رو آخرین یگانشون رفت منظمتر ازبقیه بود - بهترین رژه ارتش رو دانشگاه دریایی امام خمینی و نوهد رفتن(هرچند همونها هم زیاد مالی نبودن) - بهترین رژه امروز رو سه یگان ویژه ناجا رفتن بالاخص آخریشون - یکی نبود به این کارگردان بگه وقتی نظم ما در حد صفره بیخیال نما از بالا شو جان مادرت(بالاخص نما از بالای یگانهای سپاه) - تنها نما از بالای یکی از یگانهای ناجا عالی بود - رژه موتریزه زمینی سپاه از همه بهتر و منطمتر بود - رژه موتور سوارهای دژبان اراش یکی واسه هودش اون آخر انداخته بود وسط بی خیال بیخیال - پوشش رژه یگانهای محمول بشدت افتضاح بود فقط چرخ خودرو دیدیم و پلاکاردها و شعارها رو - اونقدر مستشارهای نظامی خارجی رو نشون داد که پسر خاله شدیم - بیشترین نت برداری مستشارهای خارجی زمان رد شدن یگانهای موشکی و پدافندی بود(نیازی نداشت بخودشون زحمت یادداشت بدن! بعد رژه یه سر میومدن اینجا ریز جزعیات رو تقدیمشون میکنیم) - رژه یگانهای محمول نداجا برگزار هم نمیشد به کسی و جایی برنمیخورد در تک و توک تصاویر از رژه بندرعباس فکر کنم یه لحظه یه فریگت با شماره ۷۸ دیدم اما مطمین نیستم چون یه لحظه چرخیدم سمت تلویزیون شاید دهم ثانیه چشمم خورد (احتمال خطا و دید اشتباه هم خیلی بالاست چون کسری از ثانیه دیدمش) در کل رژه امسال هم به همون بدی رژه پارسال بود بدون پیشرفتی منهای اضافه شدن اس ۳۰۰به رژه والبته چرت و پرتهای بیشتر گویندگان و کارگردانی افتضاح تر و الان هم خانم مجری قبل از برنامه دستور پخت مرغ درشبکه اول که همونو هم داره با تاریخ جنگ قاطی میکنه خردمندانه، عالمانه، اندیشمندانه و قاطعانه فرمودن: در کل تاریخ ایران این جنگ تنها جنگی بوده که هیچ تکه ای از سرزمینمون رو از دست ندادیم کلللللللللل تاریخ ایران!
  15. با سلام پد بالگرد فقط توانایی پذیرش بالگرد برای عملیاتهای خاص رو داره و بهترین جای ممکنه همونجاست، نمونه امریکایی هم دقیقاً همونجاست قرار هم نبوده و نیست که بالگرد حمل کنه چون ابداً تواناییشو نداره، هدف از ساختش هم این نبوده و نیست بیخیال این اسم و اسامی پرتمتراق بشین، زیاد حساسیت بخرج ندین، در باره این واژه ”بالگردبر” ، نمیدونم کدوم شیر پاک خورده ای این خزعبلات رو میندازه رو زبون خلق الله و چه هدفی داره، حتی بوشهر و بندرعباس و خارگ هم بالگرد بر نیستن، در دریا همه چیز استاندارده و تعریف مشخص و معینی داره، وقتی میگیم بالگردبر دقیقاً مثه زمانیه که میگیم هواپیمابر ، یه تعریف و استاندارد مشخص داره، نمونه اش ناوهای بالگردبر کلاس میسترال، والا تقریباً همه ناوشکنها و حتی فریگتهای استاندارد قابلیت پذیرش و. در برخی ها حتی حمل یک یا دو فروند بالگرد رو دارن منتهی هیچکدوم بالگردبر نیستن، اینطور باشه همه نفتکشهای ما بالگرد بر هستن، از این به بعد ما هم میگیم: ” نفتکش سوپرتانکر برد بلند بالگردبر پیشرفته و فوق مدرن داسک”(حیف که نمیتونم لقب همیشگی ”رادار گریز” رو هم بکار ببرم، باید یه ترفندی سوار کنیم این لقب رسمی همه داشته هامونو هم به اسم نفتکشهامون اضافه کنم، بدون لقب رادارگریزی عملاً مثه ساندویچ بدون نوشابه میمونن! اصلاً مگه بدون رادارگریزی هم داریم؟ مگه میشه؟مگه داریم؟)