Recommended Posts

در تایید سخنان دوست عزیزمون جناب sokuteasemuni‏ چند نکته دیگر را یادآور میشوم؛ اولا ما در مقابل ارباب عربستان ناامید نیستیم چه برسه به خودش؛ وگرنه آمریکا و اسرائیل که با ما تعارف ندارند؛ دوما صنعت هوایی کشورمون در حال حاضر در نقطه صفر قرار ندارد بلکه بخش اعظمی از راه خودکفایی را پیموده ایم و خبرهای خوشی در راه است و یکی از دلایلی که تاکنون محصولات کمی تولید شده این است که برنامه ریزی برای تولید محصولاتی انجام شده که باعث ایجاد جهشهای چشمگیری در قدرت هوایی ما خواهد شد انشاءالله. سوما در جنگنده های ما تغییراتی ایجاد شده که بسیاری از آنها اعلام نشده اند مثلا معلوم نیست که پاد جنگال سحاب چه قابلیتی را به جنگنده ها در صحنه نبرد خواهد افزود البته قبول دارم که در حال حاضر اوضاع نیروی هوایی چندان جالب نیست چهارما پدافند قدرتمندمیتواند بخشی از وظایف نیروی هوایی را بر دوش بکشد البته نه بطور کامل. ویرایش شده در توسط MILAD110
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جسارتا میشه بگید این موشکی که باهاش دیگران رو شخم میزنیم، چرا فکر میکنیم دیگران ندارن؟!!
مثلا چرا فکر میکنیم که ما میتونیم کل فرودگاه های عربستان رو بزنیم، ولی اونا بر و بر ما رو نگاه میکنن و لبخند میزنن؟؟؟؟
اونا هم مال ما رو میزنن! :).... مسئله اینه که بعد از جنگ، کی چقد پول براش میمونه که بازسازی بکنه؟
  • Upvote 7
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='gader' timestamp='1398939060' post='375002']
بودجه نظامی عربستان 66 میلیارد دلار است . در خوشبینه ترین حالت بودجه نظامی ما 15 ملیارد دلار است . تازه اگر هم ما وارد فاز نظامی با عربستان شویم بدون شک با سپر جزیره روبرو می شویم . پس دوستان به جای مشورت دادن به نظامیان در باب چگونه عمل کردن در فاز نظامی به سیاست مداران مشورت دهند که کار به فاز نظامی نرسد
[/quote]
یعنی میخواهید بگید توانایی نظامی تابعی است از میزان بودجه؟
الحمدالله شما طراح راهبردهای مملکت نیستید!

جنگ از یه سطحی که عبور کنه برنده نداره...
  • Upvote 3
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اینکه از لحاظ پرسنل و نیروی انسانی از اونها سرتر هستیم قطعا شکی نیست. ولی آیا با هواپیمای 30 - 40 سال پیش میشه رفت به جنگ فایترهای مدرن این عربها؟
دیگه فناوری چهار دهه پیش چقدر جای تقویت داره؟‌
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='karkas' timestamp='1398973753' post='375108']
فقط مسئله وجود مهندس و کارخانه نیست . شکی نیست که ما خیلی راحت می تونیم از پس نیروی انسانیسش بر بیایم . مسئله اصلی تجربه هست . چین با خط مونتاژ سوخو-27 تجربه بسیار عظیمی رو کسب کرد . هند یکی دو سال پیش قرارداد خرید 126 فروند جنگنده رافال رو با کمپانی داسالت فرانسه بست و توافق کردند که این جنگنده با انتقال تکنولوژی در هند مونتاژ بشه و یک سری از قطعاتش هم در هند تولید بشه . ما چون از این صنعت عقب موندیم بهترین راه اینه که هر چه سریع تر از شر این تحریم ها راحت بشیم . بعد از لغو تحریم ها باید بتونیم با توافق با یکی از کمپانی های میکویان ، سوخوی یا داسالت جنگنده ای رو سفارش بدیم که در عین انتقال تکنولوژی در ایران مونتاژ بشه . کمپانی میکویان به هند پیشنهاد کرده بود که حاضر هست میگ-35 ها رو با انتقال تکنولوژی و خط تولید به هند بفروشه که به توافق نرسیدند . بعد از کسب تجربه لازم ما می تونیم به مرحله های بعدی بریم .

خودرو هایی مثل پژو هم در ایران ابتدا با پشتیبانی قطعاتی فرانسه تولید می شد اما رفته رفته ایران در تولید اکثر قطعاتش خودکفا شد . اگر اون مسیر خودکفایی کامل رو بخوایم بریم خیلی طول می کشه و به مقصد هم نمی رسیم . مثال شوروی فکر نمی کنم در مورد ایران صدق کنه چون شوروی از 1914 در حال تولید هواپیمای جنگی بوده . گفتم ایران در دو مسئله بسیار لنگه یکی بودجه و دیگری تجربه .
[/quote]
ما نباید انتظار داشته باشیم که در صورت رفع تحریم ها مثل هند مناقصه ای برگذار کرده و شرکت های مطرح در این مناقصه با جدیدترین تولیداتشون حضور داشته باشن , دلیلش هم مشخصه , هیچ عاقلی جدیدترین تکنولوژی هاشو به دشمنش تقدیم نمیکنه , حتی در زمان شاه هم ملاحظاتی وجود داشت , فلذا رافال و تایفون و امثالهم رو فقط باید تو خواب دید.
به نظرم در صورت رفع تحریم ها ما چند تا گزینه بیشتر برای برطرف کردن نیاز نهاجا نداریم , این نیاز رو یا باید از طریق روسیه تامین کنیم و یا از چین , شاید بشه جنگنده ای در سطح میگ 29 (با توجه به وجود میگ 29 در نهاجا) رو از روسیه تهیه کرد ولی خرید جنگنده ای مثل سوخو 35 و یا پک فا احتمالا برای ما ممکن نیست! دلیل اونهم توان قابل توجه ایران در زمینه مهندسی معکوس هست , فکر نمیکنم روسیه دو بار از یک سوراخ گزیده بشه (اشاره به قضیه مهندسی معکوس جنگنده های سوخو توسط چین) و برای همین پیشنهادات روسیه برای فروش به ایران احتمالا به میگ 29 و یاک 130و سوخو 39 خلاصه میشه که به غیر از میگ 29 بقیه به درد رزم هوایی نمیخورن و این در حالی هست که میگ 29 به یه رادار درست و حسابی تجهیز شده و دانگرید نشده باشه و بتونه در مقابل جنگنده های جدید اعراب (که سطح مقطع راداری پائین یکی از ویژگی های اونهاست) حرفی برای گفتن داشته باشه .
در مورد چین هم با قاطعیت نمیشه حرف زد , از طرفی ممکنه به خاطر پول حاضر به فروش باشه و از طرف دیگه ممکنه به دلیل فشار آمریکا و پول اعراب , فرصت های جدید رو به معامله با ایران ترجیح بده , به هر حال با خرید جنگنده های جدید چینی باز هم امکان مهندسی معکوس اونها و رشد صنعت هوایی ایران وجود داره و این برای آمریکا خوب نیست , آمریکا پیش از این مانع فروش میگ 29 به ایران شده و با فشار روسیه رو از ادامه همکاری در پروژه شفق منصرف کرده و حالا بعید هست که در صورت لغو تحریم ها اجازه فروش چنین هواگردهایی رو به ایران بده!
در حال حاضر پروژه شفق و M-ATF 2010 میتونن نیاز ایران رو در کلاس جنگنده سبک وزن برطرف کنن و تو این کلاس نیازی به خرید وجود نداره و تو کلاس نیمه سنگین هم که پروژه ای در دست اقدام قرار داره که وجود این پروژه میتونه دلیلی برای پایان طراحی جنگنده سبک شفق (و نسل های بعدی اون) باشه , سردار وحیدی پیش از پایان دوره وزارتشون گفتن که هواپیمای آموزشی کوثر به زودی رونمایی میشه , با توجه به استفاده این هواگرد از موتور توربینی , شاید بشه گفت که منظور از جت کوثر همون شفق آموزشی هست که به نتیجه رسیده!
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='Maldini' timestamp='1399044778' post='375240']
اینکه از لحاظ پرسنل و نیروی انسانی از اونها سرتر هستیم قطعا شکی نیست. ولی آیا با هواپیمای 30 - 40 سال پیش میشه رفت به جنگ فایترهای مدرن این عربها؟
دیگه فناوری چهار دهه پیش چقدر جای تقویت داره؟‌
[/quote] برای مقابله با پرنده های دشمن جنگنده های ما موشک های مدرنی احتیاج دارند که طبق گفته امیر اسمائیلی این در خواست با توجه به نیازسنجی ها به نیروی هوایی ارتش داده شده اما خود این جنگنده ها هم احتیاج به روز شدن دارن و از همه مهم تر باید سامانه های جنگ الکترونیک جنگنده های ما تعویض بشن و با سیستم های ارتباطی امن با ایستگاه های پدافند هوایی ارتباط بگیرند .
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان یک مشاهدات عینی دیگری رو عرض میکنم :این بحثی که شما میکنید که برنامه ی ما برای مقابله با فلان دشمن چیه دقیقا در ستاد فرماندهی هر پادگان نزاجا یک اتاقی هست که یک تابلو به اون زده اند و رویش نوشته اتاق فکر و همیشه فرماندهان پادگان در اونجا جمع میشوند و مثل شما بحث میکنند و طرح و ایده میدن
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='ronin313' timestamp='1399040149' post='375226']
یعنی میخواهید بگید توانایی نظامی تابعی است از میزان بودجه؟
الحمدالله شما طراح راهبردهای مملکت نیستید!

جنگ از یه سطحی که عبور کنه برنده نداره...
[/quote]من فکر می کنم بین توان نظامی کشور ها و بودجه نظامی انها در یک بازه بیش از ده سال ارتباط وجود دارد.
ما اگر 25 میلیارد دلار بودجه در سال داشتیم خیلی ها در حساب و کتابشان بازنگری می کردند.
من هم معتقدم که جنگ از یک سطحی عبور کند برنده ندارد. برای همین یا باید بازدارندگی نظامی داشته باشیم یا سیاست درست. سیاست غلط بازدارندگی نظامی را تا حد زیادی ضعیف می کند.
  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=#ff0000][size=5]دوست دارم ببینم وقتی رو که نفتشون تموم شه اون وقت حالشون دیدنی میشه اون وقته که به پاچه خواری میفتن و التماس میکنن[/size][/color]
  • Upvote 3
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دوستان باید ببخشند که بنده زیاد در استراتژیهای نظامی وارد نیستم . اما با توجه به آنچه که تاکنون بصورت معلومات عمومی حاصل گردیده چند نکته هرچند تکراری و شاید خسته کننده به نظرم میرسد که شاید برخی از آنها هم خیالاتی باشد ، به همین دلیل از پیش پوزش بنده را بپذیرید .
در جنگهای امروزین موج اول حملات از طرف هر کشوری معمولا از طریق آسمان است . خسارات ناشی از این طریق راهیچگاه نمیتوان به صفر رساند . اما میتوان تا در صد های تک رقمی کاهش داد . چندین راه مختلف برای اینکار وجود دارد که با ترکیب آنها میتوان به نتیجه مطلوب دست یافت .
الف - پدافند داخلی ( یعنی پدافندی که در داخل مرزهای فیزیکی انجام میگردد ) که نیازمندیهای آن عبارتست از:
1- سیستمهای دیده بانی - در وحله اول به صورت راداری و با استفاده از سیستمهای ثابت و سیار زمینی و پرنده ( هواپیماهای سیکر و راداری ، پهپادهای مراقبتی ، بالونهای دیده بان ) در امواج مختلف برای کشف انواع پرنده های سطح پرواز یا پنهانکار و یا حتی پرنده های با ارتفاع پروازی بالا و یا خارج جوی ، و دروحله بعد به صورت بصری و با استفاده ازسیستمهای اپتیکی و حتی نیروهای ویژه بصری با قابلیت دید در شب . تلاش در جهت هوشمندی هر چه بیشتر این سیستمها و نیز ضد جمینگ بودن آنها و نیز ایجاد لایه های دفاعی مربوط به محافظت از خود این سیستمها نیز امری ضروری میباشد .
2- سیسمهای هشدار وارتباطاتی - که خود میباید به صورت شبکه عنکبوتی ( یعنی قابلیت دستیابی هر واحد به یک داده از طریق چند واحد اطراف خود ) چند لایه ومتفاوت ازهم باشد تا بتواند اطمینان لازم برای عدم ایجاد گپ ارتباطاتی را بوجود آورد . این سیستمها نیز باید درعین حال ضد جمینگ بوده و با ایجاد کد های متغیر تصادفی توسط سیستمهای هوشمند مکمل از نفوذ دشمن درآن جلوگیری به عمل آید . ضمنا میباید دارای مراکز تحلیل داده منطقه ای و نهایتا مرکزی برای جلوگیری از آشوب تداخل و بوجود آمدن پیچیدگی داده های ارسالی گردد .
3- سیستمهای دفاعی که خود انواع مختلفی دارد . این سیستمها نیز باید بر حسب اولویت نقاط حساس و حیاتی (علمی، اقتصادی ، نظامی و غیره ) دارای چند لایه بوده تا آسمانی صاف را برای آن نقطه ایجاد نماید .
یکم - سیستم دفاع موشکی که خود شامل ارتفاع پست ، متوسط ، بلند ، بسیار بلند میباشد . این سیستمها باید از تنوع خاصی برخوردار باشند تا از کشف رمز و نحوه امحاء آنها توسط دشمن جلوگیری بعمل آمده و ضمنا ضعفهای یکدیگر را پوشش بدهند .
دوم - سیستمهای دفاعی پروازی شامل جنگنده های چابک و دارای توان رهگیری با استفاده از ادوات داخلی ( پنهانکار، رادارهای چند بانده ، جمروضدجمر، موشکهای هوا به هوای چابک وقابل اعتماد در جنگهای دور و نزدیک هوائی، فریب دهنده ها و ....) , پهپادهای جنگنده و همچنین فریب دهنده وانتحاری، بالونها و پرنده های کوچک وهوشمند مزاحم ( به عنوان مین های هوائی )
سوم - سیستمهای ثابت و سیارآتشبار وتوپخانه ای ( گلوله باران ) ضد هوائی خودکار و دستی در برد های مختلف با قابلیت تعقیب پرنده و سیستمهای هوشمند و محاسب سریع جهت حدس نقطه حضور بعدی پرنده دشمن نسبت به سرعت و ارتفاع و جهت مانور آن .
چهارم - سیستمهای نو پدیده که شامل توپهای لیزری ، شوکرهای مغناطیسی و برخی پدیه های فیزیکی دیگر.( به فکراین بند نباشید که توضیحی نداشته و تنها ارزش ایده وایجاد تفکردارد )

ب - پدافند برون مرزی
1- تخریب امکانات پروازی ، هوائی ، فضایی دشمن با استفاده از امکانات برون مرزی مانند نیروهای نفوذی متخصص، انتحاری ، استفاده از ستون پنجم مستقر در خاک دشمن و همچنین نیروهای اجیر و غیره
2- استفاده از تجهیزات دوربرد با قابلیت نفوذ درسیستمهای دفاع هوائی دشمن مانند موشکهای کرز و بالستیک و نیمه بالستیک برد متوسط ودوربرد دقیق و نقطه زن و همچنین استفاده از نیروی عکس العمل سریع و حجیم هوائی شامل جنگنده بمب افکنهای ویژه دوربرد ، پهپادهای موشک انداز هوا به سطح ، بمب افکن و یا انتحاری و غیره

تمامی موضوعات مطرح شده باید توسط سیستمهای مطمئن کنترل و هماهنگ کننده که قابلیت بررسی و کنترل چند ده و یا چند صد شیء از جمله خودی و دشمن را داشته باشد هماهنگ گردند تا بتوانند آسمانی صاف ( گنبد کامپوزیت ، شوخی) را جهت حفاظت از کشور ایجاد نمایند.

حال با حدس و بررسی امکانات موجود ما و دشمن میتوان به میزان توان و قابلیت و درصد خطر دشمن از جمله همسایگان پرداخت . اگر چه نباید هیچگاه دشمن رادست کم گرفت . حتی همکاری چند دشمن همزمان بسیار خطرناکتربه میباید خود را برای چنین وضعیتی آماده نمود. ضمنا نیروی انسانی کارآمد همیشه حرف اول را میزند.
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عربستان از نظر بودجه چهارمین کشور جهانه بیشتر این هزینه ها هم صرف خرید های نظامی و پشتیبانی از تسلیحات خریداری شده میشه . اما در ایران بیشتر طرح ها بر اساس نیاز ضروری خریداری یا تولید میشه که در بعضی موارد طرح ها به مرحله تولید انبوه میرسن اما به دلیل کمبود بودجه تولید انبوه نمیشن. مثلا جلیقه های ضد گلوله با این دستاورد اخری , زره کامپوزیتی مایع که سازمان جهاد خودکفایی ارتش رونمایی کرد ایا با توجه به استفاده از فناوری نانووهزینه بر بودن به تولید انبوه خواهد رسید ؟ ایا سایر نیروها برای خرید پول میدهند یا با موازی کاری سعی میکنن خودشون تولید کنن. بودجه سال 92 پنج میلیارد دلار بود که قسمتی از ان هم پرداخت نشد حال برای تولید جنگنده یا تولید تانک و نفربر با زره های کامپوزیتی این مقدار بودجه کافیه ؟ در هرجا فرماندهی خوب و با سواد بوده پیشرفت کردیم و از بودجه ها بهترین استفاده شده اما در بعضی جاها خیر. ویرایش شده در توسط aboshaban
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='Srbazazry' timestamp='1399049707' post='375252']
[color=#FF0000][size=5]دوست دارم ببینم وقتی رو که نفتشون تموم شه اون وقت حالشون دیدنی میشه اون وقته که به پاچه خواری میفتن و التماس میکنن[/size][/color]
[/quote]زیاد دلتو خوش نکن ، اونها از حالا فکر اون روز هستند و در تمام شرکت های بزرگ و سود ده جهان شریک هستند و بهترین سهام بورسهای جهان را در اختیار دارند وذخایر طلا و جواهر و ارز بسیار زیادی در بانک های جهان دارندوحداقل حالا که نفت دارن در رفاه و نازو نعمت زندگی میکنن بهتره بجای دیدن حال و روز اونا وضع خودمان را ببینی که حتی با وجود نفت و گاز این حال و روزمونه وای به حال روزی که نفتمون تموم شه اونموقع میبینی کی به پاچه خواری و التماس میوفته ویرایش شده در توسط hamid509
  • Upvote 18
  • Downvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یک خبر داغ دارم در مورد صیاد 3 کسی که نمی دونم معتبر هست یا نه ! اما دروغ نمیگه گفت صیاد از اس 300 ارتفاع درگیری اش بیشتره اینطور گفت اگه اس 300 70 کیلومتر باشه صیاد 100 کیلومتره در مورد جنگنده ها هم پرسیدم گفت خبری ندارم
  • Upvote 2
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.