Recommended Posts

روسها اخیرا اعلام کردند که باید تا پایان بهمن سال 90 نم تونن نیروگاه رو راه اندازی کنند و باید به بررسی سیستمهای کامپیوتری آسیب دیده از ویروس استاکس نت به پردازند
طبق گفته روسها نمی خوان که یک چرنویل دیگه تو ایران اتفاق بیافته در صورتی که مقامات ایرانی می گن که کل سیستمها چک شده و هیچ مشکلی نداره ( روسها مهندسین ایرانی رو متهم کردن که بعلت فشار سیاسی این کار و دارن انجام می دن )

این ویروس قبلا روی یکی از نیروگاههای اسرائیلی که کاملا از نظر تجهیزات با نیروگاه ما شبیه هست امتحان شده و با اختلال در سیستم کنترلهای کامپیوتری باعث می شه که وقتی سیستم وارد وضعیت خطرناک می شه اعلام هشدار نکنه یعنی همون اتفاقی که تو چرنویل افتاد ( البته اونجا خطای انسانی بود اینجا خطاکاری عده ای انسان )

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b]مشکل نیروگاه اتمی بوشهر چیست؟[/b]

خط تبلیغی رسانه‌های غربی در مورد گزارش جدید آمانو اگرچه شباهت‌های ثابتی به موارد قبلی داشت اما مشخصا ادعای کاهش سرعت غنی‌سازی ایران که پس از گزارش قبلی آمانو در این رسانه‌ها مطرح شده بود، بر اساس اطلاعات جدید موجود در گزارش فوریه 2011 مدیرکل آژانس رد شد.

به گزارش رجانیوز، بر اساس گزارش مدیرکل مشخص شد که ادعای نفوذ ویروس استاکس‌نت به نطنز و از کار افتادن دستگاه‌ها که بر مبنای آن کاهش سرعت غنی‌سازی ایران رخ داده، اساسا بی‌پایه بوده و آن‌طور که آمانو گزارش داده اکنون بیش از پنج هزار دستگاه سانتریفیوژ در نطنز فعال است.

با این حال، رسانه‌های غربی در گزارش جدید بخشی از آن را که ناظر به اعلام ایران مبنی بر خروج سوخت از نیروگاه بوشهر بود، برجسته کردند تا این‌بار ادعا کنند که استاکس‌نت که قبلا می‌گفتند مخصوص نطنز ساخته شده، در زمینه اخلال در نیروگاه بوشهر مؤثر بوده است.

اما مشکل به‌وجود آمده در نیروگاه بوشهر دقیقا چیست؟ مقصر آن کیست؟ و آیا برنامه زمانی راه اندازی نیروگاه به تاخیر خواهد افتاد؟

اینها سوالاتی است که از زمان انتشار گزارش جدید آژانس و اعلام خبر خروج میله های سوخت از قلب راکتو توسط پیمانکار روس در جامعه خبری ایران مطرح شده اما پاسخ های کامل و روشنی به آنها داده نشده است.

نخستین سوال این است که مشکل به‌وجود آمده در نیروگاه بوشهر دقیقا چیست؟ مجموعه اطلاعات منتشر شده نشان می دهد مشکل مربوط به از کار افتادن و سپس خرد شدن یکی از پمپ های خنک کننده نیروگاه بوده که باعث تولید صدها براده و قطعه فلزی شده و این احتمال وجود داشته که این براده ها در میله های سوخت نفوذ کرده و کارایی آنها را از بین ببرند.

به گزارش سایت ایران هسته‌ای،‌ سخنگوی روس اتم در 10 اسفند این موضوع را تایید کرد. وی در بیانیه ای رسمی گفت: «ممکن بود که به خاطر نقص فني يکي از چهار پمپ، براده و يا تراشه فلزي در کاست‌هاي سوختي نفوذ کند». رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایرن هم در همان روز گفت: «خروج سوخت از قلب راكتور بوشهر به‌دنبال مسئله در يكي از پمپ‌هاي خنك‌كننده انجام شد». همچنین خبرگزاری رویترز در گزارشی از وین که در تاریخ 9 اسفند 1389 منتشر شده، مشکل را از قول برخی کارشناسان آگاه این گونه توصیف کرده است: «به نظر من آنچه رخ داده این است که پمپ از کار افتاد و نه تنها از کار افتاد بلکه شکست، به طوری که قطعات فلز هم‌اینک در سراسر سیستم اصلی خنک‌سازی نیروگاه در گردش‌اند».

در همین حال یک روزنامه روس، جزئیات بیشتری از موضوع را منتشر کرده است. روزنامه روسی نيزاويسيماياگازيه‌تا در گزارشی که در تاریخ 9 اسفند منتشر شده، صورت مسئله را اینگونه بیان می کند که مشکل موجود در نیروگاه اطمینان نداشتن پیمانکار روس از نبود براده های آن درون راکتور است. این روزنامه می نویسد: «با در نظرگرفتن اين مسئله كه ساخت نيروگاه با تجهيزات آلماني آغاز شده كه 30 سال پيش در آنجا مستقرشده اند، ضرورت تاييد نبود براده آهن در راكتوراحساس شده است». این روزنامه ادامه می دهد: «به همين دليل سوخت بايد به منظور بررسي تخليه شود. تخليه سوخت از 23 فوريه آغازشده و بايد 24 فوریه به پايان برسد و در صورت مشاهده براده هاي آهن بايد تك تك تجهيزات سوخت شست‌وشو شوند». این روزنامه در گزارش خود به مسئله خرد شدن پمپ خنک کننده اشاره ای نکرده است اما کارشناسان می گویند پمپی که دچار مشکل شده، در واقع جزو تجهیزات آلمانی باقی مانده در نیروگاه بوده است.

سوال دوم این است که مقصر این مشکل کیست؟ کارشناسان عقیده دارند اولین نکته ای که در اینجا باید به آن توجه کرد، این است که هرگونه احتمال خرابکاری در تأسیسات منتفی است. منابع معتبر غربی از جمله موسسه علوم و امنیت بین المللی هم تایید کرده اند که مسئله به‌وجود آمده در بوشهر به موضوع ویروس استاکس نت هیچ ربطی ندارد. در عین حال، کارشناسان در ایران تاکید دارند که مقصر بروز هر نوع مشکل در تأسیسات، پیمانکاری است که پول خود را تمام و کمال دریافت کرده و باید در مورد جدول زمانی راه اندازی نیروگاه که به آن متعهد شده، پاسخگو باشد.

پرسش سوم این است که آیا برنامه زمانی راه اندازی نیروگاه به تاخیر خواهد افتاد؟ منابع روس در این مورد عقیده دارند که حداکثر تأخیری که باید انتظار آن را داشت، سه ماه است. سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفته است که ظرف سه ماه این مسئله حل خواهد شد. وی که بنا به گزارش خبرگزاری رویترز از ژنو در روز 10 اسفند، در یک کنفرانس مطبوعاتی سخن می گفته تاکید کرده است که "مشکل در نيروگاه هسته اي بوشهر ايران کاملا فني است و حداکثر تا سه ماه ديگر حل می شود." روزنامه روسی نیزاویسمایا گازیه‌تا هم در گزارشی که پیش‌تر به آن اشاره شد، تاکید کرده است حتی اگر بنا باشد کل فضای راکتور و میله های سوخت شست‌وشو شود، این کار بیش از دو ماه زمان نخواهد برد. کارشناسان در ایران می گویند اگر پیمانکار روس جدیت به خرج بدهد، موضوع در زمان بسیار کوتاه تری قابل حل است.

http://www.rajanews.com/detail.asp?lang_id=&id=80755

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بیخود دلتون خوش نکنید این روسهای کثیف حالا حالا ها راه اندازی نمیکنند نیروگاه رو چون با آمریکا قرار داد دارن دیگه ........چند وقت پیش یادتون هست رئیس جمهورشون رفت کالیفرنیا برای یاداشت همکاری تکنولوژی با فرماندار کالیفرنیا امضا کرد .....چرا !!!!>؟؟؟؟؟ چون آمریکا به روسها گفته بود دست از راه اندازی نیروگاه اتمی بردارید با یک سری خواسته منطقه ایی دیگه ....... ما به شما کمک تکنولوژی میکنیم برای توسعه صنایع ..............
مرگ بر روسیه که نامرد ترین کشور دنیا هست. به ملت خودش هم رحم نمیکنه بعد ما باید بهش اطمینان کنیم.!!!!!!!!!!!!!!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b]سوخت گذاري مجدد در قلب راكتور نيروگاه اتمي بوشهر آغاز شد [/b]

به گزارش فارس، خبرگزاري "ريانووستي " امروز جمعه به نقل از شركت "اتم استروي اكسپورت " پيمانكار روسي نيروگاه اتمي بوشهر اعلام كرد سوخت‌گذاري مجدد در قلب راكتور اين نيروگاه آغاز شده است.

خبر ديگر به نقل از سايت ايران هسته‌اي نيز حاكي است: خبرگزاري ايتارتاس روز جمعه 19 فروردين 1390 (8 آوريل 2011) از مسکو گزارش داد كه کارشناسان روسيه بارگذاري سوخت هسته اي نيروگاه هسته اي بوشهر را در قالب عمليات راه اندازي فيزيکي اين نيروگاه آغاز کرده اند.

به نوشته ايتارتاس،: «شرکت اتم اکستروي اکسپورت پيمانکار اين طرح اعلام کرد پس از بارگذاري کامل سوخت، اين راکتور مونتاژ مي شود و جريان برق اوليه و ثانويه آن آزمايش مي‌شود و سپس فعاليت اين راکتور با حداقل ظرفيت قابل کنترل آغاز مي‌شود».

ايتارتاس همچنين عنوان كرد، منابع ايراني اين خبر را تاييد مي‌کنند.

30 تن سوخت بارگذاري شده در قلب راکتور بوشهر بهمن ماه گذشته براي شست و شو از قلب راکتور خارج شده بود.

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=9001190544

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[b]قلب بوشهر تا یک هفته دیگر بحرانی می‌شود[/b]

ایران هسته ای: به دنبال انتشار اخباری در منابع روس مبنی بر اینکه بارگذاری مجدد سوخت راکتور بوشهر آغاز شده، کارشناسان آگاه در تهران ضمن تایید این خبر گفتند که این کار احتمالا حدود یک هفته به طول خواهد انجامید.

پس از حدود یک هفته و با کامل شدن انتقال سوخت حدود 30 تن سوخت 5/3 درصد غنا به قلب راکتور و بسته شدن درب راکتور، بلافاصله فعل و انفعال هسته ای در راکتور آغاز و با بحرانی شدن راکتور تولید برق شروع خواهد شد.

کارشناسان می گویند حدود 3 ماه طول می کشد تا بوشهر به ظرفیت اسمی خود یعنی تولید 1000 مگاوات برق برسد.

همچنین کارشناسان تاکید دارند پس از رسیدن توان راکتور به 1000 مگاوات، مسئولیت عملکرد صحیح راکتور تا مدتی با طرف روسی خواهد بود.

دیروز حمید رضا کاتوزیان رییس کمیسیون انرژی مجلس گفته بود که راه اندازی راکتور بوشهر یک سال به تعویق افتاده و از تشکیل کمیته ای ویژه در مجلس برای پی گیری این امر خبر داده بود. کارشناسان اين اظهارنظر را کاملا «بی مبنا» ارزیابی می کنند.

http://www.rajanews.com/detail.asp?id=83900

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به ولله حالم از هر چي روسه به هم ميخوره ! :mrgreen:
دلم ميخواد سر تك تكشون رو بكنم ! icon_cheesygrin
دارن سر اين نيروگاه خيلي مسخره بازي در ميارن ، باید دو تا موشک هسته ای بخوابونیم وسط مسکو تا دیگه از این غلطا نکنن ! دوستان میدونم غیر ممکنه همین جوری گفتم الان شروع نکنید به پند و اندرز ! icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ظاهرا این دفعه دیگه کار تمومه، چون شرکت روسی هم اولین بار این رو اعلام کرد.
از اون گذشته ، قید کردن که تا یک هفته دیگه بحرانی میشه، که این بحرانی شدن، همون آغاز تولید برق خواهد بود. به هر حال یک هفته دیگه باید منتظر بمونیم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
رضا جان انشاالله كه تمومش ميكنند ( البته انشاالله ) بعدش با تيپا روس هاي آشغال رو ميندازيم بيرون ! :mrgreen:

سه ماه ديگه كه با تمام توان توليد كرد ديگه كار تمومه ! icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
انگار فقط ایرانه که میتونه بشه سنگ صبور بقیه کشور ها.همه به فکر منافع خودشون هستن اون وقت ما...
یکی از بزرگترین اشکالات ما ایرانیا اینه که از گذشته درس نمی گیریم.ما شدیم سکوی پرتاب کشور های دیگه.همه با حمایت مالی ما به همه جا می رسن اون وقت به راحتی به ما پشت می کنن.از لبنان گرفته تا برزیل و دولت خودگردان فلسطین و روسیه و ترکیه و حتی همین افغانستان و پاکستان.یادم چند وقت پیش یه خبری توی خبرگزاری ها اومده بود به این مضمون که ترکیه قراره تبدیل به یه دوبی دیگه برای ایران بشه.یعنی همه ی سرمایه های ما سرازیر بشه اونجا.واقعا تاسف خوردم.چرا ما خودمون نباید یه دوبی که نه 10 تا مثل دوبی رو داشته باشیم؟
دیگه کم کم داره شکم به یقین تبدیل میشه که این نیروگاه بوشهر راه افتادنی نیست.هرچند شاید واقعا تقصیر ما نباشه.از اونجایی که هیچ کس توی دنیا نیست که واقعا بتونیم بهش تکیه کنیم،مجبوریم به روباه صفت هایی مثل روسها رو بیاریم.باز خدا پدر آمریکا رو بیامرزه که خنجر رو از رو بسته.ولی این نامردها دست شیطان رو هم از پشت بستن.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مباركه دوستان.دوباره دارن سوخت گذاري ميكنن.
ولي اون سوخت قبليا چطوري و در چه راهي تموم شدن؟؟؟ :mrgreen:
اما با اين رويه كه داره پيش ميره ما فعلا بايد روسها رو بچسبيم.نه بخاطر اينكه محتاجيم نه فقط بخاطر اينكه اونها رو سپر تمامه حرفهاي اروپا و امريكا ميكنيم.اونها مجبورن بگن فن آوري ما صلح اميزه چون خودشون توش دست دارن.پس فعلا بايد همين طور نثل خر ببنديمشون به كار icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ops عزیز اونا هم همچین خر نیستند دارن پول خون ننه بابای .... رو از ما میگیرن ! :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]مباركه دوستان.دوباره دارن سوخت گذاري ميكنن.
ولي اون سوخت قبليا چطوري و در چه راهي تموم شدن؟؟؟ :mrgreen:
اما با اين رويه كه داره پيش ميره ما فعلا بايد روسها رو بچسبيم.نه بخاطر اينكه محتاجيم نه فقط بخاطر اينكه اونها رو سپر تمامه حرفهاي اروپا و امريكا ميكنيم.اونها مجبورن بگن فن آوري ما صلح اميزه چون خودشون توش دست دارن.پس فعلا بايد همين طور نثل خر ببنديمشون به كار icon_cheesygrin[/quote]

سوخت گداشتیم اما دوباره درآوردیم!!
گویا یه چیزی تو سیستم خنک کننده خرد شده بود همینجوری داشته برا خودش میچرخیده!
روایاتی هم هست که این خرابی کار همون استاکس نت بوده ...
الان دوباره بعد رفع مشکل داره سوخت گذاری میشه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام

تو غرب و تو فروم های غربی شایعه شده بودن ( اسرائیلی ها شایعه کرده بودن ) که استاکس نت راه اندازی نیروگاه بوشهر و برنامه ی هسته ای ایران رو 2 سال عقب انداخته :mrgreen:
بابا داره تابستون می شه ، ما برق می خوایم ....

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]تو غرب و تو فروم های غربی شایعه شده بودن ( اسرائیلی ها شایعه کرده بودن ) که استاکس نت راه اندازی نیروگاه بوشهر و برنامه ی هسته ای ایران رو 2 سال عقب انداخته [/quote]
کسی که با استاکس نت و شیوه عملکردش آشنا باشه، همچین ادعایی نمیکنه.

استاکس نت سانتریفیوژ های مرکز نطنز رو هدف قرار میده. نیروگاه بوشهر سانتریفیوژی نداره، و از سوخت تولید داخل هم استفاده نمیکنه، پس استاکس نت ربطی به طولانی شدن پروسه راه اندازهی نیروگاه بوشهر نداره.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این نیروگاه بوشهر هم شده نون دونی روسیه . میگم از روس ها نا مردتر نبود !!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.