Recommended Posts

گزارش ویژه
[b][size=6][url="http://irannuc.ir/content/2290"]متن بیانیه مشترک ظریف و اشتون پس از پایان مذاکرات وین 6[/url][/size]
محمد جواد ظریف و کاترین اشتون روسای هیئت های مذاکره کننده ایران و 1+5، بامداد شنبه (27 تیر 1393/ 18 جولای 2014) و پس از پایان مذاکرات وین 6، بیانیه ای مشترک منتشر کردند.[/b]

[b][url="http://irannuc.ir/"]ایران هسته ای[/url][/b]- محمد جواد ظریف و کاترین اشتون روسای هیئت های مذاکره کننده ایران و 1+5، بامداد شنبه (27 تیر 1393/ 18 جولای 2014) و پس از پایان مذاکرات وین 6، بیانیه ای مشترک منتشر کردند.

متن این بیانیه چنین است:

ما به همراه وزرای خارجه 3+3 تصمیم گرفته ایم که اجرای اقدامات برنامه اقدام مشترک را تا 24نوامبر 2014که مطابق با زمان بندی پیش بینی شده در برنامه اقدام مشترک است ادامه دهیم.

ایران و 3+3مجددا تاکید می کنند که اجرای تمامی تعهداتشان در برنامه اقدام مشترک را بصورت موثر و به موقع ادامه خواهند داد.

ما با عزم راسخ برای رسیدن به توافق پیرامون یک برنامه جامع اقدام مشترک در اولین فرصت ممکن، جلسات خود را در اشکال مختلف طی هفته های آینده برگزار خواهیم کرد.

ما به همراه مدیران سیاسی کشورهای 3+3 (چین، فرانسه،آلمان، روسیه، انگلیس و ایالات متحده) به صورت فشرده برای رسیدن به یک برنامه جامع اقدام مشترک با استفاده از شتاب سیاسی حاصل از تصویب و اجرای روان برنامه اقدام مشترک 24نوامبر 2013توسط طرفین تلاش کردیم.

وی اضافه کرد: ما از دولت اتریش و از سازمان ملل متحد برای حمایت فوق العاده شان در میزبانی این مذاکرات در وین سپاسگزاریم.

ما جلسات مختلفی در اشکال مختلف و در فضای سازنده برگزار کردیم تا به راه حلی جامع درازمدت مورد توافق مشترک که تضمین نماید برنامه هسته ای ایران همواره صلح آمیز خواهد بود، دست یابیم.

در چند هفته گذشته ما تلاش های خود را بصورت فزاینده تشدید کردیم، ازجمله از طریق حضور فعال وزرا و معاونین وزرای امور خارجه 3+3که در روز 13ژوئیه 2014به وین آمدند تا از نزدیک با میزان پیشرفت مذاکرات آشنا شوند.

[b]گرچه ما پیشرفت های ملموسی در برخی از موضوعات داشته ایم و مشترکا برای تدوین یک متن برنامه جامع اقدام مشترک کار کرده ایم، لکن هنوز فاصله قابل توجهی پیرامون برخی موضوعات اساسی باقی مانده است که نیاز به زمان تلاش بیشتری دارد.[/b]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='Sami1993' timestamp='1405777537' post='394354']
[b][size=6][url="http://irannuc.ir/content/2290"]متن بیانیه مشترک ظریف و اشتون پس از پایان مذاکرات وین 6[/url][/size][/b]
[/quote]
زرشششک :mrgreen:
بازم کوه تبدیر و عقلانیت و روابط بین الملل شناسی عالیجنابان موش زایید icon_cheesygrin
  • Upvote 4
  • Downvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فوری
[size=6][b][url="http://irannuc.ir/content/2289"]جزئیات توافق موقت جدید ایران و 1+5 از زبان عراقچی[/url][/b][/size]
[b]پیشرفت های خوبی در موضوعاتی که مورد اختلاف است، شده و گزینه های مختلف معرفی و بحث شده است. اگرچه هنوز توافق نشده اما به هر حال راه حل هایی پیدا شده است.[/b]

واحد مرکزی خبر- معاون وزیرامورخارجه کشورمان گفت: چهار ماه دیگر فرصت داریم تا به مذاکرات خودمان برای گام نهایی یا برای توافق جامع ادامه دهیم.

سیدعباس عراقچی افزود: ما طبق توافق ژنو برای توافق نهایی یکسال فرصت داشتیم ، ولی گام اول توافق ژنو که برخی از تحریم ها را لغو می کرد یا تحریم های جدیدتر را برقرار نمی کرد، 6 ماهش تمام شد و ما ناچار بودیم که آن را تمدید کنیم.

خبر ایسنا در این باره را [url="http://isna.ir/fa/news/93042815844"][b]اینجا[/b][/url] ببینید.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان اضافه کرد: این برای چهار ماه دیگر تمدید شد و لذا این فضای مناسبی که در 6 ماه گذشته داشتیم که بتوانیم در آن مذاکره کنیم، 4 ماه دیگر هم ادامه پیدا می کند.

عراقچی افزود: ما البته امیدوار بودیم که در همین فاصله 6 ماه مذاکرات توافق نهایی به پایان برسد تا بتوانیم به یک توافق برسیم ولی به دلیل اختلاف نظرهایی که کماکان در موضوعات و مسایل مختلف وجود داشت، این اتفاق نیفتاد.

وی گفت: ما در این دور اخیر در وین تقریبا حدود 15 روز را صرف آن کردیم که بلکه بتوانیم به توافق برسیم ولی به دلیل فاصله زیادی که وجود دارد عملی نشد.

عراقچی با بیان اینکه [b]مواضعی که آنها دارند بعضا مواضع زیاده خواهانه ای است[/b]، افزود: این مواضع با اصول مورد نظر ما و با حقوق مردم و حقوق هسته ای ما فاصله دارد.

معاون وزیرامورخارجه کشورمان گفت: این موضوعات قطعا برای ما قابل پذیرش نبوده و نیست لذا مذاکرات نتوانست به سرانجام برسد.

عراقچی افزود: وزرای خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی هم به وین آمدند و از نزدیک بحث ها با آنها انجام شد که نهایتا به تفاهمی نرسیدیم اما هر دو طرف، چه 6 کشور مقابل ما و چه ما، این اعتقاد را داریم که فضای مذاکرات فضای سازنده ای است و فضای مثبتی وجود دارد که می شود بحث ها را ادامه داد.

[b]وی با بیان اینکه پیشرفت های بسیار خوبی هم صورت گرفته است، گفت: درست است که اختلاف داریم ولی این طور نیست که هیچ پیشرفتی هم نداشته باشیم.

معاون وزیرامورخارجه کشورمان گفت: پیشرفت های خوبی در موضوعاتی که مورد اختلاف است، شده و گزینه های مختلف معرفی و بحث شده است.

عراقچی افزود: اگرچه هنوز توافق نشده اما به هر حال راه حل هایی پیدا شده است.

وی با بیان اینکه شروع به نگارش متن و یا پیش نویس توافق کردیم، گفت: در متن پیشرفت خوبی داشتیم و چیزی حدود بین 60 تا 70 درصد متن آماده است ولی آن 30 تا 35 درصدی که مانده است بحث های کلیدی است که اهمیت زیادی دارد.[/b]

عراقچی با بیان اینکه پیشرفت خوب بوده و فضای مذاکرات هم خوب و سازنده است، افزود: طرفین هم در این که به توافق برسند جدی هستند بنابراین همه اذعان داشتند که این فرصت نباید از دست برود.

وی با اشاره به اینکه به هیچ وجه نمی توان مذاکرات را شکست خورده تلقی کرد افزود: مذاکرات می تواند ادامه پیدا کند بنابراین تصمیم ما به ادامه مذاکرات است اما از آنجایی که گام اول، 6 ماهه آن تمام می شد ناچار به تمدید آن بودیم.

[b]عراقچی ادامه داد: سه روز گذشته را صرف‌آن کردیم که این چهار ماه بعدی با چه شرایطی تمدید شد که خود این هم موضوع بحث های مفصلی بود.

وی گفت: ما سه روز، فشرده فقط بر روی همین کار کردیم که در چه شرایطی و به چه ترتیبی گام اول، ادامه پیدا کند.

عراقچی افزود: در گام اول توافق ژنو یا همان گام 6 ماهه اول، مجموعه ای از تعهدات را هر دو طرف قبول کرده بودند. تصمیم کلی این هست که آن تعهدات به همان ترتیب ادامه پیدا می کند اما در بعضی اقلام شرایط تغییر کرده است.[/b]

وی گفت: مثلا فرض کنید که ما قرار بود بعضی از موادمان را یا رقیق و یا به اکسید تبدیل کنیم که این کار را کردیم و تمام شد و در مقابل، آن طرف مبالغی را پرداخت کرده بود که می گفت آن هم تمام شده است و اینها در مقابل هم هستند.

معاون وزیرامورخارجه کشورمان با بیان اینکه خیلی بحث های مفصلی داشتیم، افزود: ما معتقد بودیم و هستیم که اینها دو پکیجی بوده که در مقابل همدیگر قرار داشته است و نمی شود آیتم های آنها را از هم جدا کرد بنابراین با شرایط بسیار خوبی الان این چهار ماه تمدید می شود.

[b]عراقچی گفت: همانطور که در 6 ماهه اول، 4 ممیز دو میلیارد دلار (4 میلیارد و 200 میلیون دلار) از منابع ایران آزاد می شد به همان تناسب 2 ممیز 8 میلیارد دلار (2 میلیارد و 800 میلیون دلار) الان در 4 ماه آینده از منابع درآمدهای ایران دوباره آزاد می شود و به ایران برمی گردد.[/b]

وی با بیان اینکه شرایط قبلی ادامه پیدا می کند، افزود: در بعضی از تعهدات طرف مقابل، در موقع اجرا با ابهاماتی برخورد کرده بودیم که سعی کردیم آنها را الان برطرف کنیم، مثلا درخصوص [b]نحوه پرداخت [/b]و درخصوص [b]بیمه[/b]، که اینها الان مقداری روشن تر و مقداری ابهامات آن نیز برطرف شده است.

عراقچی با بیان اینکه برخی از تعهدات ما هم نیاز به روشنگری داشت و احتیاج به این داشت که دقیق تر اجرا شود که این هم انجام شده است، گفت: مثلا در مورد تامین سوخت راکتور تحقیقاتی تهران اینکه این چگونه ادامه پیدا کند نقطه نظرات گوناگون و مختلفی بود و م[b]ا الان این موضوع را روشن کردیم که طبق برنامه خودمان به تولید سوخت راکتور تحقیقاتی تهران ادامه خواهیم داد و مواد 20 درصدی که الان به صورت اکسید درآمده است در یک جدول زمانی که خودمان می دانیم و به خودمان مربوط است، این را به سوخت راکتور تهران، به آن صفحات سوخت تبدیل خواهیم کرد.[/b]

[b]وی افزود: یا بعضی از ضایعات به اصطلاح مواد غنی شده و پسماندهایی که وجود دارد باز طبق برنامه جدول زمانی خودمان و طبق تصمیمی که خودمان داشتیم اینها را به مواداولیه اورانیوم طبیعی تبدیل می کنیم تا برای غنی سازی در مرحله بعدی آماده شود.[/b]

عراقچی گفت: اینها برخی از تعهدات ایران بوده که در این تمدید 4 ماهه دقیق تر و روشن تر کردیم ولی در مجموع، اساس همان اساس قبلی است که برهمان اساس ادامه خواهیم داد.

[b]وی افزود: آن نقطه نظری که بعضی ها داشتند که آن مبلغی که پرداخت شده، برای همان دوره بود و تمام شده، اینها یکی از موضوعات بحث جدی ما بود و نهایتا این پذیرش حاصل شد که معادل آن به نسبت 4 ماه هم باید پرداخت شود که آن از اول ماه آگوست و در 6 قسط یعنی 4 قسط 500 میلیون دلاری و 2 قسط 400 میلیون دلاری پرداخت خواهد شد.[/b]

عراقچی گفت: بقیه امور هم به همان ترتیب توافق ژنو انجام خواهد شد.

[b][url="http://irannuc.ir/"]ایران هسته ای[/url][/b]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]
[color=#000000][font=Tahoma, Arial][size=3][size=4]فريدون در اين نشست ها گفته است که من از طرف رئيس جمهور آمده ام تا به شما بگويم که براي ما منافع ملي کشور مهم است. همچنين در روزهاي حضور حسين فريدون در مذاکرات به طرف آمريکايي گفته شده است که توافق هسته اي بايد به گونه اي باشد که هر توقف موقتي که در دولت دکتر روحاني پذيرفته شود، بايد در همين دولت برداشته شود. بنابراين زمان توافق براي آغاز غني سازي صنعتي در ايران بايد کمتر از ٨ سال و حدود ٧ سال باشد[/size][/size][/font][/color]
[/quote]
بلندر ، سال 96 ، یک پارچه ی سرخ دور کمرش توی خیابون دارده داد می زنه : رای من رو پس بدید .

[quote]
عراقچی با بیان اینکه [b]مواضعی که آنها دارند بعضا مواضع زیاده خواهانه ای است[/b]، افزود: این مواضع با اصول مورد نظر ما و با حقوق مردم و حقوق هسته ای ما فاصله دارد.

معاون وزیرامورخارجه کشورمان گفت: این موضوعات قطعا برای ما قابل پذیرش نبوده و نیست لذا مذاکرات نتوانست به سرانجام برس
[/quote]

حسابش کن چی خواستن که برای عشاق غرب هم زیادی بود !!
  • Upvote 5
  • Downvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
«روایت اشک‌های ظریف و نافله‌خوانی آقای "میم" در وین». این، بخشی از حاشیه‌نگاری یکی از خبرنگاران ایرانی حاضر در وین، از نشست ایران با گروه 3+3 درباره مسائل هسته‌ای است. «محمد اسلامی» از خبرنگاران حاضر در این نشست، در صفحه فیس بوک خود، حاشیه نگاری جالبی را از جلسات برگزار شده در وین نوشته است. این یادداشت را بخوانید.

[size=3]«خبرنگار خودش را آماده مي كند. من دارم گوش مي كنم. بسم الله مي گويد. من هم توي دلم تكرار مي كنم. الان ديگر روي آنتن هستند. اما حرف هاي يكي دو روز اخيرش را عوض كرده است. من فقط زل زده ام. دارد واژه هاي هفته پيش را تكرار مي كند: "روند مذاكرات مثبت و سازنده است. تيم هاي كارشناسي دارند روي متن كار مي كنند." حالا ديگر نمي توانم بايستم. يك گوشه روي زمين مي نشينم و بي اختيار و آرام اشك مي ريزم. احساس مي كنم كسي نبايد بفهمد. فكر مي كنم غريبه نبايد اشك ما را ببيند[/size][size=3].[/size]
من به درد رسانه نمي خورم. خيلي زود به هم مي ريزم. من نمي فهمم چرا نبايد به مردم بگوييم كه آمريكايي ها دارند به تيم فشار مي آورند. نمي دانم چرا نبايد بگوييم كه هيئت ايراني را به خيال خودشان تحت فشار قرار داده اند كه داريد دست خالي بر مي گرديد و جوابي براي مردم اميدوار و نگران تان را نداريد. چرا نبايد بگوييم كه تقريبا يك هفته است كه مذاكرات به بن بست خورده است. چون ايران حاضر است همه تضمين هاي فني را بدهد، اما آمريكايي ها حاضر نيستند تصميم سياسي بگيرند. چون ظريف ديپلمات منطقي اي هست و منطق اش اجازه نمي دهد زير بار حرف هاي زور اين ها برود.
چرا با مردم در ميان نگذاريم كه جان كري تاب منطق و استدلال هاي ظريف را نياورد، به ايراني ها گفت كه نشست دوم بايد با حضور تيم كارشناسي اش برگزار شود، آخرش هم گفت براي تصميم سياسي بايد سراغ اوباما برود و نمي تواند به تنهايي تصميم بگيرد. اما حالا دل خوش است كه اگر وزير خارجه ايران تا ٢٠ جولاي دست خالي برگردد، دفعه بعدي كه با هم بنشينند پشت ميز كوتاه مي آيد.
اين روزها دلم پيش جواد ظريف است.ديشب، شب قدر، يك گوشه اي كز كرده بود و وقتي روضه مي خواندند اشك مي ريخت. تاب تحمل اش را نداشتم. جايم را عوض كردم. ان طرف تر آقاي "م" داشت نافله مي خواند. ديگر از ژست هاي ديپلماتيك خبري نبود.
بله آقاي كري درست مي گويد كه فاصله ها خيلي زياد است. صبح روز كنفرانس خبري جان كري، يك گوشه اي با ديپلمات غربي صحبت مي كرديم. كمي دير رسيده بود و موهايش به هم ريخته بود. زد به در شوخي كه ديشب كمي زياده روي كرده است. ديشب ظريف هم داشت زياده روي مي كرد. همين است ديگر. يك وقت هاي آدم بي اختيار دلش مي تركد. بعد عكاس ها فرصت طلبي مي كنند و از گونه هاي خيس اش عكس مي گيرند.
خبرنگار گزارش اش را تمام كرده. حالا من هم بايد براي روزنامه چيزي بنويسم. باشد، نمي گوييم. باشد، ما هم تكرار مي كنيم كه دارند روي متن كار مي كنند. خبر " ام باید کوتاه باشد، ساده باشد، و بی کنایه و ابهام، پس از نو مینویسم:
سلام
«حال من خوب است
اما تو باور نکن!»

[url="http://webzine.mehrnews.com/FullStory/News/?NewsId=12948"]http://webzine.mehrnews.com/FullStory/News/?NewsId=12948[/url]
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='alala' timestamp='1405788865' post='394392']
«روایت اشک‌های ظریف و نافله‌خوانی آقای "میم" در وین». این، بخشی از حاشیه‌نگاری یکی از خبرنگاران ایرانی حاضر در وین، از نشست ایران با گروه 3+3 درباره مسائل هسته‌ای است. «محمد اسلامی» از خبرنگاران حاضر در این نشست، در صفحه فیس بوک خود، حاشیه نگاری جالبی را از جلسات برگزار شده در وین نوشته است. این یادداشت را بخوانید.

[size=3]«خبرنگار خودش را آماده مي كند. من دارم گوش مي كنم. بسم الله مي گويد. من هم توي دلم تكرار مي كنم. الان ديگر روي آنتن هستند. اما حرف هاي يكي دو روز اخيرش را عوض كرده است. من فقط زل زده ام. دارد واژه هاي هفته پيش را تكرار مي كند: "روند مذاكرات مثبت و سازنده است. تيم هاي كارشناسي دارند روي متن كار مي كنند." حالا ديگر نمي توانم بايستم. يك گوشه روي زمين مي نشينم و بي اختيار و آرام اشك مي ريزم. احساس مي كنم كسي نبايد بفهمد. فكر مي كنم غريبه نبايد اشك ما را ببيند[/size][size=3].[/size]
من به درد رسانه نمي خورم. خيلي زود به هم مي ريزم. من نمي فهمم چرا نبايد به مردم بگوييم كه آمريكايي ها دارند به تيم فشار مي آورند. نمي دانم چرا نبايد بگوييم كه هيئت ايراني را به خيال خودشان تحت فشار قرار داده اند كه داريد دست خالي بر مي گرديد و جوابي براي مردم اميدوار و نگران تان را نداريد. چرا نبايد بگوييم كه تقريبا يك هفته است كه مذاكرات به بن بست خورده است. چون ايران حاضر است همه تضمين هاي فني را بدهد، اما آمريكايي ها حاضر نيستند تصميم سياسي بگيرند. چون ظريف ديپلمات منطقي اي هست و منطق اش اجازه نمي دهد زير بار حرف هاي زور اين ها برود.
چرا با مردم در ميان نگذاريم كه جان كري تاب منطق و استدلال هاي ظريف را نياورد، به ايراني ها گفت كه نشست دوم بايد با حضور تيم كارشناسي اش برگزار شود، آخرش هم گفت براي تصميم سياسي بايد سراغ اوباما برود و نمي تواند به تنهايي تصميم بگيرد. اما حالا دل خوش است كه اگر وزير خارجه ايران تا ٢٠ جولاي دست خالي برگردد، دفعه بعدي كه با هم بنشينند پشت ميز كوتاه مي آيد.
اين روزها دلم پيش جواد ظريف است.ديشب، شب قدر، يك گوشه اي كز كرده بود و وقتي روضه مي خواندند اشك مي ريخت. تاب تحمل اش را نداشتم. جايم را عوض كردم. ان طرف تر آقاي "م" داشت نافله مي خواند. ديگر از ژست هاي ديپلماتيك خبري نبود.
بله آقاي كري درست مي گويد كه فاصله ها خيلي زياد است. صبح روز كنفرانس خبري جان كري، يك گوشه اي با ديپلمات غربي صحبت مي كرديم. كمي دير رسيده بود و موهايش به هم ريخته بود. زد به در شوخي كه ديشب كمي زياده روي كرده است. ديشب ظريف هم داشت زياده روي مي كرد. همين است ديگر. يك وقت هاي آدم بي اختيار دلش مي تركد. بعد عكاس ها فرصت طلبي مي كنند و از گونه هاي خيس اش عكس مي گيرند.
خبرنگار گزارش اش را تمام كرده. حالا من هم بايد براي روزنامه چيزي بنويسم. باشد، نمي گوييم. باشد، ما هم تكرار مي كنيم كه دارند روي متن كار مي كنند. خبر " ام باید کوتاه باشد، ساده باشد، و بی کنایه و ابهام، پس از نو مینویسم:
سلام
«حال من خوب است
اما تو باور نکن!»

[url="http://webzine.mehrnews.com/FullStory/News/?NewsId=12948"]http://webzine.mehrn...s/?NewsId=12948[/url]
[/quote]
سلام
این خبرنگار گرامی مشرق ظاهرا از تمام پشت پرده مذاکرات و حتی حرفهای پشت درهای بسته هم خبر دارند .
فکر می کنم ایشان می آمد و در تهران گزارشش را می نوشت بهتر بود و الکی خودش را در آنجا برای حرفهایی که قرار بود بنویسد و برای آنها نیازی هم به حضور در وین نداشت ، معطل نمی کرد .لااقل پول یک بلیط رفت و برگشت از جیب مملکت صرفه جویی می شد !!
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من صفحه فیسبوک را چک نکردم. محمد اسلامی را هم نمیدونم مربوط به کدام خبرگزاری هست. درسته مشرق به نقل از مهر بازنشر داده مطلب را ولی هویت خبرنگار برام مشخص نیست هرچند میشه حدس زد. به هر حال طیف خاصی از خبرنگاران اصلا علاقه ای به اقرار فشار ایالات متحده در شرایط حال حاضر ندارند و اتوماتیک وار از مظان اتهام! حذف میشند. از خصلت ما ایرانی هاست که برای مقابله با طرف مقابلمون حتی دشمنمون را هم به رسمیت میشناسیم و براش وزنی قائل میشیم نه به خاطر ماهیتش که به خاطر رو کم کنی طرف مقابلمون. و وقتی میگم خصلت ما ایرانی ها دیگه چپ و راستم نداره! ویرایش شده در توسط alala
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
گزارش ویژه
[b][size=6][url="http://irannuc.ir/content/2291"]ماجرای 3000 کیلو پسماند 5 درصد چیست؟ [/url][/size]
یکی از مهم ترین تفاوت ها میان توافق ژنو و توافق موقت جدید امضا شده در وین این است که ایران در توافق ژنو پذیرفته 3000 کیلو از مواد 5 درصدی را که در اختیار دارد، به اورانیوم خام تبدیل کند.[/b]

حامد علوی، ایران هسته ای- توافق موقت امضا شده میان ایران و 1+5 در وین، اگرچه حاوی بر خی از عناصر قابل تمدید توافق ژنو است، اما عناصر جدیدی را هم در بر دارد که آن را تبدیل به یک توافق موقت کاملا جدید می کند.

عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران تایید کرده است، یک Non paper جدید میان ایران و 1+5 نوشته شده که جزئیات اجرای توافق موقت جدید را روشن می کند ولی ظاهرا قرار است این Non paper هم مانند سلف خود محرمانه بماند.

این توافق موقت، که اکنون جانشین توافق ژنو شده، بامداد شنبه 27 تیر میان ایران و 1+5 امضا شد.

این توافق زمانی 4 ماهه بوجود می آورد که دو طرف طی آن بتوانند به مذاکرات خود برای دستیابی به یک توافق جامع ادامه بدهند.

یکی از مهم ترین سوالات اکنون این است که در این توافق موقت جدید، چه عناصر اضافه ای نسبت به توافق ژنو وجود دارد؟

نکات زیر در این باره دارای اهمیت جدی است:

[b]1- یکی از مهم ترین تفاوت ها میان توافق ژنو و توافق موقت جدید امضا شده در وین این است که ایران در توافق ژنو پذیرفته 3000 کیلو از مواد 5 درصدی را که در اختیار دارد، به اورانیوم خام تبدیل کند. عباس عراقچی این موضوع را تایید و اعلام کرده است این 3000 کیلو «پسماند» محسوب می شود. هنوز روشن نیست که این پسماند محصول کدام فعالیت است و آیا ربطی به ذخیره 7000 کیلویی مواد 5 درصد ایران دارد یا نه؟[/b]

این موضوعی است که کارشناسان می گویند سازمان انرژی اتمی باید فورا درباره آن اطلاع رسانی کند.

2- تفاوت دوم این است که ایران حدود 25 کیلوگرم از اکسید اورانیوم 20 درصد خود را در این مدت تبدیل به سوخت برای راکتور تهران خواهد کرد. توافق ژنو درباره اکسید سازی نیمی از مواد 20 درصد تعهداتی را برای ایران در نظر گرفته بود ولی درباره تبدیل آن به سوخت چیزی نمی گفت.

3- سومین تفاوت مربوط به برخی موضوعات مانند نحوه پرداخت و بیمه است که عراقچی اعلام کرده این مسائل حل شده است. معنای این سخن این است که محموله های ایران در 4 ماه آینده خدمات بیمه ای دریافت خواهند کرد و پرداخت پول به ایران در 4 ماه آینده هم دچار هیچ اختلالی نخواهد بود. این موضوعی است که باید منتظر ماند و نتیجه آن را دید.

4- تفاوت دیگر مربوط به مبلغی است که ایران بابت انجام تعهدات جدید خود دریافت خواهد کرد. این مبلغ مطابق اعلام هر دو طرف 2/8 میلیارد دلار است. سوال این است که آیا این عدد در حالی که اولا ایران تعهدات قابل تمدید توافق ژنو را همچنان اجرا می کند، تمامی تعهدات خود را طبق توافق ژنو به طور کامل انجام داده و تعهدات جدیدی را هم پذیرفته است، منصفانه است؟ لازم است توجه شودکه امریکایی ها فقط از زمان اجرای توافق ژنو به این سو، [b]حدود 30 میلیارد دلار[/b] از پول ایران را بلوکه کرده اند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
طرف غربی دقیقا مثل یه گدا باهامون برخورد می کنه هی امتیاز مفت می دیم بعد میگه بیا فعلا این دو قرون رو بگیر اموراتت بگذاره تا ببینم می تونم یه حالی بهت بدم یا نه بعد دوباره همین کارو می کنه ما هم خوشحال که حقمون رو داریم مثل گدا ها توی یه دوره 2000 ساله پس می گیریم
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بعید میدونم خود تیم ایرانی هم از این مبالغ تحقیر امیز به عنوان دستاورد یاد کنه ( حقیقی ) و دلخوش بهش باشه. بیشتر برای این هست که مذاکرات ادامه پیدا کنه ولی طرف غربی یک طورهایی مطالبات خودش را در این احساس نیاز ایران برای به سرانجام رساندن گفتگو ها مطرح و به اجرا در میاره و طرف ایرانی هم به هر حال برای خالی نبودن عریضه این مبالغ را به عنوان ما به ازا دریافت میکنه.
یکی از انتقادها به تیم مذاکره کننده ایرانی هم همین بده بستان های نابرابر هست که به هر حال اونها هم مجبور هستند یک بار برای همیشه این راه را برای بار دوم امتحان کنند و این دست بهانه گیریها را فعلا تحمل.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[right]هه هه - 30 میلیارد دلار بلوکه کرده حدود 7 میلیارد دلار آزاد . دمشون گرم خداوکیلی من موندم با چه راهکاری تونستن قدرت های جهانی !!! رو راضی به این فداکاری بکنن !!! واقعا عجبیه . اینطور نیست[/right]
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b][size=6][url="http://www.mashreghnews.ir/fa/news/328691"]چرا توافق نشد؟[/url][/size][/b]
[b]به رغم اعتمادسازی بسیار سخاوتمندانه انجام شده از سوی دولت آقای روحانی، آمریکا همچنان به فرآیند توافق جامع با ایران به عنوان نوعی «مجازات» ایران نگاه می‌کند.[/b]

به گزارش [b][url="http://www.mashreghnews.ir/"]مشرق[/url][/b]، مهدی محمدی طی یادداشتی در وطن امروز به تحلیل مذاکرات وین 6 پرداخت و نوشت: تمدید مذاکرات میان ایران و 1+5 اتفاق چندان با اهمیتی نیست. از بیش از یک هفته قبل روشن بود این مذاکرات تمدید خواهد شد و 2 طرف در موقعیتی نیستند که یک توافق جامع را تا 30 تیر نهایی کنند.

سوال اصلی این است که چرا چنین شد؟ به عبارت دیگر، مساله این است که دقیقا چه عواملی منجر به این شد که توافق جامع میان 2 طرف نهایی نشود؟
مهم‌ترین نکته‌ای که در اینجا باید به آن توجه کرد این است که از حیث مذاکراتی، اتفاق ویژه‌ای رخ نداده است. مذاکرات به شکل سابق ـ والبته در چارچوب یک توافق موقت جدید ‌ـ ادامه پیدا خواهد کرد، با این تفاوت که دقیقه نودی که تصور می‌شود توافق نهایی در آن انجام خواهد شد، 4ماه به تعویق افتاده است. آمریکایی‌ها از هم‌اکنون گفته‌اند تمدید دیگری در کار نخواهد بود. آقای ظریف هم اعلام کرده است موعد اصلی توافق از ابتدا، ماه نوامبر بوده است. همه این سخنان یک معنا بیشتر ندارد و آن هم تصویرسازی از 24 نوامبر 2014 به مثابه روز سرنوشت است. در واقع هر دو طرف می‌گویند تا سپتامبر (شهریور) وضعیت مذاکرات را بازنگری خواهند کرد، سعی می‌کنند ایده‌ها و راه‌حل‌های جدید پیدا کنند و دوباره سر میز مذاکرات بازخواهند گشت با این تفاوت که این بار می‌دانند چاره‌ای جز توافق ندارند. این نوع نگاه به مساله دارای این ایراد جدی است که کل مساله را در اختلاف‌نظرهای فنی و مذاکراتی خلاصه می‌کند و این امر را نادیده می‌گیرد که آنچه در اصل مانع از نتیجه بخشی مذاکرات وین 6 شد، الگوی راهبردی مذاکره آمریکا و نوع نگاه کلان آن به روندی است که در حال طی کردن آن با ایران است. مهم‌ترین پیام وین 6 آنگونه که من می‌فهمم این است که در نوع نگاه آمریکا به مذاکرات، مشکلات راهبردی وجود دارد که تا تصحیح نشود، احتمال نتیجه‌بخشی آن همچنان بسیار پایین باقی خواهد ماند.
نکات زیر روایتی اجمالی از این مساله است.
1ـ قبل از هر چیز، مساله این است که به رغم اعتمادسازی بسیار سخاوتمندانه انجام شده از سوی دولت آقای روحانی، آمریکا همچنان به فرآیند توافق جامع با ایران به عنوان نوعی «مجازات» ایران نگاه می‌کند. این موضوع بی‌نهایت مهم است. در یک هفته گذشته هم جان کری و هم وندی شرمن، بیش از یک بار به خبرنگاران گفته‌اند ایران نباید انتظار داشته باشد یک مذاکره پایاپای با آن انجام شود، چرا که ایران – به زعم آنها- بیش از 2 دهه تعهدات هسته‌ای خود در قبال جامعه بین‌المللی را نقض کرده و بنابراین در واقع این ایران است که باید برای جبران گذشته خود یک روند سختگیرانه اعتمادسازی را بپذیرد و از جمله برنامه غنی‌سازی خود را در طول این مدت بشدت محدود کند. نکته کلیدی در اینجا این است که آمریکا در مذاکرات وین 6 این موضوع را شفاف کرده است که همچنان کاملا به ایران بی‌اعتماد است، نیاز عملی ایران را مبنایی برای محاسبه ظرفیت غنی‌سازی آن در آینده نمی‌داند و مفهوم Break out را هم به این دلیل ابداع و به طرف ایرانی تحمیل کرده است که عقیده دارد ایران همچنان باید به دلیل گذشته‌‌اش مجازات شود. این یکی از مهم‌ترین مسائلی است که تا تعیین تکلیف نشود، از دل مذاکرات نتیجه‌ای بیرون نخواهد آمد. اگر آمریکا بخواهد به توافق جامع به عنوان نوعی مجازات علیه ایران نگاه کند، این توافق در بهترین حالت چیزی بیش از یک «صدقه جاریه» از آب درنخواهد آمد.
2- مساله دوم این است که آمریکا حاضر به مذاکره درباره چشم‌انداز نیست. مذاکرات وین 6 نشان داد آمریکا انرژی خود را بر این متمرکز کرده است که اولا برنامه فعلی ایران را تا حد یک برنامه سمبلیک محدود کند، ثانیا زمان توافق نهایی را چنان بلند ببیند که هیچ کس نتواند پیش‌بینی کند در پایان دوره‌ای چنین طولانی وضعیت سیاسی، اجتماعی و... دو طرف چگونه خواهد بود و ثالثا علاوه بر همه اینها، حتی در این شرایط هم حاضر نیست روشن کند در دورنما و چشم‌انداز، وضعیت برنامه غنی‌سازی ایران چگونه خواهد بود. ایران این موضوع را روشن کرده است که 190 هزار سو غنی‌سازی را برای همین امروز نمی‌خواهد اما توافق درباره وضعیت اکنون برنامه غنی‌سازی را مشروط به این کرده است که آمریکا بپذیرد ایران در چشم‌انداز اجازه توسعه غنی‌سازی تا این حد را خواهد داشت. اصلی‌ترین اختلاف در وین 6 – آن مقدار که با اطلاعات موجود می‌توان فهمید- این بوده است که 2 طرف نه فقط درباره آن مقدار از وضعیت کنونی برنامه که می‌تواند حفظ شود اختلاف داشته‌اند، بلکه اختلاف بزرگ‌تر آنها درباره چشم‌انداز برنامه غنی‌سازی ایران بوده و اینکه آیا پس از طی یک دوره محدود اعتمادسازی، ایران اجازه غنی‌سازی بدون محدودیت را خواهد داشت یا نه.
آمریکایی‌ها تا امروز زیر بار چنین تعهدی نرفته‌اند و متاسفانه پاراگراف آخر توافق ژنو – که بشدت ضعیف و مبهم نوشته شده – هم در موقعیتی نیست که چنین مساله‌ای را تعیین تکلیف کند. رابرت آینهورن هفته گذشته به درستی گفت استراتژی ایران این است که محدودیت‌های موقت را بپذیرد تا بتواند زمانی در آینده عدم محدودیت دائمی داشته باشد. درست است که درباره میزان این محدودیت‌ها هم اختلاف جدی وجود دارد ولی اختلاف حادتر این است که آیا اساسا از دید آمریکا هرگز دورانی از عدم محدودیت برای برنامه غنی‌سازی ایران فراخواهد رسید؟ اطلاعات موجود نشان می‌دهد آمریکایی‌ها به دنبال دائمی‌کردن برخی محدودیت‌ها بر برنامه غنی‌سازی ایران هستند و حاضر نیستند هیچ «دورنمای فارغ از محدودیتی» را برای برنامه ایران بپذیرند. به لحاظ راهبردی معنای این موضع آمریکا این است که در برنامه هسته‌ای ایران اجزایی وجود دارد که هرگز درباره آن اعتماد ایجاد نخواهد شد و این به نوبه خود ناشی از دیدگاه بنیادی‌تری در آمریکاست که اساسا غنی‌سازی را بخشی از حقوق ایران طبق NPT نمی‌داند چه رسد که به ادعای برخی دوستان در داخل، آن را به رسمیت شناخته باشد. تا زمانی که آمریکا مبنای تفسیری خود از معاهده NPT را تغییر ندهد بسیار بعید است در 24 نوامبر یا هر زمان دیگری توافقی جامع میان ایران و 1+5 حاصل شود.
3ـ مساله سوم این است که آمریکا همچنان کل فرآیند را براساس استراتژی فشار- مذاکره استوار کرده و این راهبرد دست نخورده باقی مانده است. همین حالا که طرف ایرانی می‌گوید در نگارش متن توافق نهایی 65 درصد پیشرفت حاصل شده، باز هم موتور محرکه مذاکرات از دید آمریکایی‌ها این است که دائما بگویند اگر توافق نشود ایران با تحریم‌های جدیدی مواجه خواهد شد. حتی آقای عراقچی هم وقتی خواسته اصلی‌ترین دلیل تمدید مذاکرات در قالب یک توافق موقت جدید را بیان کند گفته است اگر این کار انجام نمی‌شد تحریم‌ها به وضعیت قبلی بازمی‌گشت. حتی اگر سخنان مقام‌های دولتی را مبنا قرار بدهیم، این مقدار اعلام اضطرار در مقابل تحریم‌ها نه منطق مذاکراتی دارد و نه منطق سیاسی. هنوز 2 هفته از روزی که آقای رئیس‌جمهور اعلام کرد کاسه تحریم‌ها ترک خورده و هیچ بندزنی را یارای تعمیر آن نیست، نگذشته است. اگر دولت به واقع نیازمند یک توافق خوب است یک بار برای همیشه باید ادبیاتش را با واقعیت منطبق کرده و این محاسبه را در ذهن آمریکایی‌ها اصلاح کند که (بنا بر ادعای آنها) هدف اصلی برای ایران لغو تحریم‌هاست نه حفظ برنامه هسته‌ای. تا زمانی که آمریکایی‌ها تصور کنند ایران بر سر دوراهی لغو تحریم و حفظ دستاوردهایش در زمینه هسته‌ای اولی را انتخاب می‌کند، دائما تلاش خواهند کرد به جای نگاه کردن به مقصد، چنین دوراهی‌ای را بر سر راه ایران ایجاد کرده و تقویت کنند. استراتژی یکی به نعل و یکی به میخ درباره نیاز یا عدم نیاز کشور به لغو تحریم‌ها، میزان پیوند آن با مذاکرات و میزان توان دولت برای اداره کشور بدون لغو تحریم‌ها، آمریکایی‌ها را در این باره که ایران فقط برای لغو تحریم مذاکره می‌کند دچار سوءتفاهم بیشتری خواهد کرد و در این وضعیت لغو تحریم دقیقا همان چیزی خواهد بود که دولت به آن نمی‌رسد.
4ـ در 4 ماه آینده یک نبرد سهمگین رسانه‌ای و سیاسی برای تغییر محاسبات ایران آغاز خواهد شد. در این باره تردیدی وجود ندارد که کسانی در داخل کشور نیز سعی خواهند کرد پازل آمریکا را پر کرده و برای اثرگذاری فشارهای آن بر محاسبات ایران مقدمه‌چینی و کارسازی کنند. خدمت و خیانت جریان‌ها و نیروهای سیاسی در این بازه زمانی؛ در تاریخ به ثبت خواهد رسید و برای همیشه ماندگار خواهد شد. اگر ایرانیان به واقع اراده کنند تغییر دادن محاسبات و پیشنهادات آمریکا در این مدت نشدنی نیست به این شرط که عده‌ای بالاخره تکلیف خود را روشن کنند که کدام سوی میدان ایستاده‌اند.

[quote] بلندر ، سال 96 ، یک پارچه ی سرخ دور کمرش توی خیابون دارده داد می زنه : رای من رو پس بدید .[/quote]

Sami 1993 بعد از انداختن رای در صندوق در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به یک مطلب بیان شده در تیر 93 گفت که اگر فلانی رای نیاورد بریزید خیابون ....... ویرایش شده در توسط Sami1993
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بعضی دوستان واقعا بی سواد و پررو تشریف دارن. عزیز دل من اگه تحریم ادامه پیدا میکرد همونطور که فروش نفت ما از 2.5 میلیون بشکه نفت به 800 هزاز رسید بدترم میشد اون وقت چیکار میکردی؟ اگه دارو کامل تحریم میشد میخواستی چیکار کنی؟ اگه بخوان اینترنت تحریم کنن میخوای چیکار کنی؟ اگه بخوان گندم و برنج رو که به دلیل بی عقلی 8 سال اخیر الان باید کلا وارد کنیم تحریم کنن میخوای چیکار کنی؟ میدونی مشکل بعضی دوستان چیه؟ فقط منتظر این هستن که مذاکرات به جایی نرسه عقدشون خالی کنن( طرفداران برادر جلیلی و قالیباف). البته من مطمئن هستم که نه فقط دوستان همه تندروها فقط منتظرن مذاکرات جواب نده بعدش شروع کنن به چرندیات و توهمات که البته همین توهمات مارو به اینجا کشونده که رشد اقتصادی ما از 5 درصد به منفی 5 برسه. راستی دوستان نگران ما چطور موقعی کشور داشت به نابودی کشیده میشد نگران نبودن الان نگران شدن
  • Upvote 5
  • Downvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
متن کامل بیانیه وزیر خارجه انریکا پس از مذاکرات وین 6
[b][size=6][url="http://irannuc.ir/content/2296"]کری: دورنمای بسیار واقعی برای توافق نهایی با ایران وجود دارد [/url][/size]
جان کری وزیر خارجه امریکا با صدور بیانیه ای پس از مذاکرات وین 6 اعلام کرد دورنمای بسیار واقعی برای توافق نهایی با ایران وجود دارد.[/b]

[b][url="http://irannuc.ir/"]ایران هسته ای[/url][/b]- جان کری وزیر خارجه امریکا با صدور بیانیه ای پس از مذاکرات وین 6 اعلام کرد دورنمای بسیار واقعی برای توافق نهایی با ایران وجود دارد.

متن کامل بیانیه وی که روز شنبه 28 تیر منتشر شده، چنین است:

***

همان گونه که پرزیدنت اوباما و تمامی هیئت دولت تاکید کرده اند، ما خود را در قبال آزمون یکی از مهم ترین اولویت های جهان، یعنی تضمین این که ایران سلاح اتمی تولید نخواهد کرد – از طریق مذاکرات دیپلماتیکی که هم اکنون میان ما و شریکان بین المللی مان در جریان است -متعهد می دانیم.

این تلاش همان قدر که فشرده است، مهم هم هست. و ما در مدتی کم راه دشواری طی کرده ایم. کم تر از یک سال پیش پرزیدنت اوباما و پرزیدنت روحانی رئیس جمهوری ایران، با یک دیگر گفت و گو کردند و کوشیدند لحظه دیپلماتیک جدیدی را بنیان گذارند. و من نخستین مذاکرات دو جانبه میان وزیر خارجه آمریکا و وزیرخارجه ایران را، برای تخستین بار در طی بیش از سه دهه، برگزار کردم.

از آن زمان، ما درگیر تلاشی فشرده و دائمی بوده ایم – این بهترین فرصتی بوده که تاکنون برای حل صلح آمیز این مسئله داشته ایم. این فرصت از طریق برنامه مشترک اقدام که از پیشرفت برنامه اتمی ایران جلوگیری می کرد، و بخش هایی از آن را حتی به عقب می برد، برای نخستین بار در مدت یک دهه، به دست آمد.

برنامه مشترک اقدام، تفاهمی شش ماهه بود که از ۲۰ ژانویه 2014 آغاز شد و موفقیتی آشکار نصیب ما کرد. ایران از زمان آغاز این برنامه به تعهدهای خود در زمینه خنثی کردن مخازن اورانیوم ۲۰درصد غنی شده خود عمل کرده و آن را به ۵ درصد رسانده است. سانتریفوژ پیشرفته ای نصب نکرده، و ترکیب های تازه ای در نیروگاه اراک خود نصب یا آزمایش نکرده است. و در عین حال به بازرسی های مکرر از تاسیساتش تن داده است. آژانس بین المللی انرژی اتمی به طور منظم تصدیق کرده که ایران به همه این تعهدات عمل کرده است. دراین میان، ما وشریکان گروه ۵+۱ و اتحادیه اروپا بنا بر توافق برنامه مشترک اقدام، تحریم هارا در میزان محدودی لغو کرده ایم. حال آن که بخش وسیعی از تحریم ها به قوت خود باقی مانده اند. [b]همان گونه که روز دوشنبه دروین گفته ام، بر من آشکار است که ما به پیشرفت های ملموسی درمذاکرات جامع خود دست یافته ایم، اما هنوز شکاف های واقعی در برخی از حوزه ها وجود دارد. امروز، ما پیش نویسی تدوین کرده ایم که مسائل اصلی را دربر گرفته است اما هنوز تعدادی از پرانتزها و فضاهای سفید در متن آن وجود دارد.[/b]

ما باهم برای یافتن راه حلی بلندمدت که مسیر رسیدن پلوتونیوم به بمب را در نیروگاه اراک مسدود کند، کار کرده ایم. با هم درمورد فوردو، با هدفی دیگر و برای آن که مطمئن شویم که از آن برای ساختن سلاح هسته ای استفاده نخواهد شد، کارکرده ایم. با هم کار کرده ایم تا تضمین کنیم که ذخیره اورانیوم کم غنی شده ایران به غنای بالا که برای بمب سازی به کار می رود، نخواهدرسید. و توافق کرده ایم که هر توافق بلندمدت و فراگیری حتما همراه با بازرسی هایی پیش رفته و تدبیرهای راستی آزمایی باشد که از وضعیت موجود بسیار فراتر رود- تدبیرهایی که برای مطمئن کردن ما از این که ایران درخفا قادر به ساختن بمب اتمی نخواهد بود، اهمیت مطلق دارد.

زمینه های دیگری هم هست که در آن ها پیشرفت داشته ایم. که برخی از آنها به راستی بسیارمهم اند. البته هنوز درباره همه این مسائل جا برای کار کردن و حل اختلاف وجود دارد. اما ما به راستی پیش رفته ایم.

با این همه هنوز شکافهای واقعی درباره مسائلی چون ظرفیت غنی سازی در تأسیسات غنی سازی نظنز وجود دارد. این مسئله بخش بسیارمهمی ازهرتوافق بالقوه فراگیروجامع است. هنوز باید در این زمینه و زمینه های دیگر کارهای زیادی انجام دهیم.

[b]دیپلماسی وقت می برد. و برای تعیین این که می توانیم از راه های صلح آمیز به هدف های خود دست یابیم، به پشتکار و ثبات قدم نیاز داریم. پشت کردن دائم به تلاش های دیپلماتیک، آن هم وقتی پیشرفت های مهمی به دست آمده، به منزله آن است که خود را از قدرت دست یابی صلح آمیز به هدف های خود و حفظ این اتحاد بین المللی که بوجود آورده ایم، محروم کنیم. درحالی که روشن کرده ایم که نرسیدن به توافق، بهتر از توافق بد است، اما دورنمای بسیار واقعی دست یابی به توافقی خوب که هدف های ما را برآوَرَد، مارا به زمان بیشتری نیازمند می کند.[/b]

درنتیجه، ما- همراه با اتحادیه اروپا، گروه ۵+۱ و ایران- تصمیم گرفته ایم که مهلت برنامه مشترک اقدام را تا ۲۴ نوامبر تمدید کنیم. که دقیقا یک سال پس از زمانی خواهد بود که مرحله اول توافق را در ژنو نهایی کردیم. این امرمهلت کوتاهی دراختیارما می گذارد تا بتوانیم به کار برای نهایی کردن توافقی فراگیر ادامه دهیم – که بر اساس پیشرفت هایی که تابه حال کرده ایم و راهی که در آن قدم گذاشته ایم، معتقدیم که می توانیم دستیابی به آن را تضمین کنیم .

دراین مدت کوتاه، همه طرف ها متعهدند که به تعهد های خود در برنامه مشترک اقدام پابند بمانند. در چهارماه آینده، ما از پیشرفت برنامه اتمی ایران در حوزه های کلیدی آن جلوگیری خواهیم کرد. به علاوه، ایران تعهد کرده است در چهارماه آینده در ارتباط با برنامه اتمی خود گام هایی منطبق با آنچه در برنامه مشترک توافق کرده، بردارد. که این شامل غنی سازی ۵ درصدی اورانیوم و تعهد به اکسید کردن ذخیره های با غنای بالاتر است.

[b]بر اساس برنامه مشترک اقدام، ایران نیمی از اورانیوم ۲۰ درصدی خود را رقیق کرد و بقیه را به اکسید تبدیل کرد. دراین مهلتی که به وجود آمده، ایران تعهد کرده که قدمی فراتر بردارد و همه اورانیوم 20درصدی را به سوخت برای نیروگاه تحقیقاتی تهران تبدیل کند. تا پایان این مهلت، ۲۵ کیلوگرم از این ماده به سوخت تبدیل خوهد شد. پس از تبدیل اورانیوم ۲۰ درصدی به سوخت، استفاده از آن برای تولید سلاح، درصورت نقض تعهدات، بسیار دشوار است. دست زدن به این اقدام بی درنگ ازطریق بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی قابل کشف است و دلیلی روشن برای قصد ایران به تولید سلاح اتمی خواهد بود.[/b]

درعوض، ما با تعلیق تحریم ها بر اساس توافق برنامه مشترک ادامه خواهیم داد و ایران به ۲ میلیارد و هشتصد میلیون دلار دارایی مسدود شده خود دسترسی خواهد یافت. و این را هم روشن کنم، که پولی که دراین چهارماه به ایران داده می شود بیش از آنچه در شش ماه گذشته به دست آورده، نخواهد بود. و بخش عمده درآمد مسدود شده نفت ایران همچنان دسترس ناپذیر خواهد ماند. و نیز این که، مانند شش ماه گذشته تحریم ها به قوت خود باقی خواهند ماند.

سرانجام این که هدف ما از تمدید مذاکرات آنست که از پیشرفت هایی که تاکنون کرده ایم نتیجه مطلوب بگیریم و درعین حال بهترین فرصت را برای موفقیت آمیز بودن نتیجه این روند به خود بدهیم. متوقف ماندن برنامه اتمی ایران در چهارماه آینده بسیار خطیر است. این امر هم در جهت منافع ما و هم در جهت منافع متحدان ماست. و همچنان که در این راه پیش می رویم با آن متحدان و با کنگره درباره این مسئله خطیر مشورت خواهیم کرد.

[b]ما این کار را با درنظر گرفتن این که تاکجا می توانیم برویم، و نه آن که امیدواریم به کجا برسیم، انجام می دهیم. یک سال پیش، کمتر کسی پیش بینی می کرد که ایران به همه تعهدهایی که در مرحله اول توافق داده است، عمل کند؛ و یا این که بتوانیم با هم بر سر یک توافق جامع بلندمدت، فعالانه مذاکره کنیم. اکنون،چهارماه اضافی درپیش است تامسیر این سفردشوار دیپلماتیک تعیین شود. بیاییم همه ازاین فرصت استفاده کنیم و از این مهلت اضافی در راه ساختن گزینه های بنیادی لازم برای رسیدن به توافقی جامع، که سراسر جهان را مکانی امن تر سازد، استفاده کنیم.[/b]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
گزارش ویژه
[b][size=6][url="http://irannuc.ir/content/2295"]کاخ سفید: چشم انداز خوبی برای توافق نهایی وجود دارد [/url][/size]
کاخ سفید پس از مذاکرات وین 6 با صدور بیانیه ای اعلام کرد چشم انداز خوبی برای رسیدن به توافق نهایی با ایران وجود دارد.[/b]


[url="http://irannuc.ir/"]ایران هسته ای[/url]- کاخ سفید پس از مذاکرات وین 6 با صدور بیانیه ای اعلام کرد چشم انداز خوبی برای رسیدن به توافق نهایی با ایران وجود دارد.

متن کامل این بیانیه که روز 28 تیر منتشر شده، چنین است:

***

در یکسال گذشته، آمریکا با همکاری اتحادیه اروپا و گروه 1+5 وارد یک تعامل بی سابقه دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران شده است تا به یک راه حل جامع هسته ای برسد.

در ماه نوامبر گذشته با امضای توافقنامه موقت هسته ای قدم مهم نخست را برداشتیم. طبق این توافقنامه، ایران متعهد شد پیشروی برنامه هسته ای خود را متوقف کند و در بخش های کلیدی نیز عقب برود و دسترسی بی سابقه بازرسان بین المللی را به تاسیسات خود در ازای لغو محدود تحریم ها فراهم کند.

به تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران به تعهدات خود در چارچوب این توافقنامه پایبند مانده،‌ غنی سازی اورانیوم در سطوح بالا را متوقف کرده، برای خنثی سازی ذخایر خطرناک مواد هسته ای خود اقدام کرده، از نصب سانتریفوژهای جدید خودداری کرده، پیشروی در رآکتور اراک را متوقف کرده و امکان بازرسی های بیشتر و فشرده تر را فراهم نموده است.

در ضمن ، لغو تحریم های گروه 1+5 و اتحادیه اروپا محدود بوده و بخش اصلی تحریم ها به قوت خود باقی مانده است.

طرح مشترک اقدام با جلوگیری از پیشروی ایران به سمت سلاح هسته ای، با شفاف کردن هرچه بیشتر برنامه هسته ای این کشور و تداوم فشارها بر آن به هدف بزرگ خود که فراهم کردن زمان و فضای لازم برای کار به سمت حل و فصل بلند مدت مناقشه است، رسید.

در این شش ماه، دیپلمات های ما در مذاکرات فشرده با ایران برای رسیدن به این هدف تلاش کردند.

[b]مذاکره کنندگان ما در برخی زمینه ها پیشرفت کردند و در حالی که اختلافات جدی باقی است، چشم انداز خوبی برای یک معامله جامع وجود دارد. [/b]

به همین علت و به این علت که ایران به تعهدات خود مطابق توافقنامه اولیه عمل کرده است، ما امروز با تمدید مذاکرات موافقت می کنیم.

تمدید مذاکرات به ما امکان می دهد به گفتگو ادامه دهیم ضمن این که برنامه هسته ای ایران در جریان مذاکرات پیشروی نمی کند.

[b]مسائل پیش روی ما پیچیده است و کار سختی برای حل و فصل آنها پیش رو داریم. هدف ما مشخص است. رسیدن به یک معامله جامع که همه راههای ایران را به سمت بمب از طریق اعمال محدودیت های شدید بر ظرفیت غنی سازی ایران، برطرف کردن نگرانی ها در خصوص رآکتور اراک و اقدامات بیشتر نظارتی و راستی آزمایی، می بندد. [/b]

در جریان این فرآیند، ما دائماً با کنگره که حمایت هایش از فرصت دیپلماتیک ضروری بوده است، در تماس بوده ایم.

ما همچنین با متحدان منطقه ای خود به ویژه اسرائیل و کشورهای خلیج (فارس) مشورت کرده ایم. همینطور، تحریم ها را داریم که اجرای آن ادامه می یابد.

در حرکت رو به جلو، فرصت داریم به یک راه حل پایدار دیپلماتیک برای حل و فصل یکی از مهمترین مسائل امنیت ملی عصر خود برسیم.

[b]ما به چیزی کمتر از یک راه حل جامع که اهدافمان را در بر دارد، رضایت نمی دهیم. با حرکت به سمت جلو قادر خواهیم بود ائتلاف بین المللی را حفظ کنیم، برنامه هسته ای ایران را متوقف نگه داریم و راه حل جامع را دنبال کنیم.[/b]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.