nasirirani

کاوشگر خلیج فارس ، اولین شناور تحقیقاتی جمهوری اسلامی ایران

Recommended Posts

این طور که معلومه دلیل اصلی تاخیر یکی دو ساله در کشتی اقیانوس پیما تاخیر در وارد شدن موتور شفت و تسمه پروانه اون از خارج هست الآن مثل اینکه موتور وارد شده و منتظر وارد شدن شفت و پروانه هستن

[/size][/font][/color][/size][/font][/color][/b]

 

 

با سلام و تشکر بابت اطلاع رسانیتون

اما فکر کنم یه اشتباه لپی در این زمینه داشتین "تسمه پروانه؟"

منظور ایشون پروانه کشتی هستش که به شافت متصله و باعث حرکت کشتی میشه

 

و اما بحث "اقیانوس پیما " بودن این شناور 

جدای از اینکه این شناور بر مبنای نیازهای کشور ما بتونه همین خلیج فارس و دریا عمان رو پوشش بده هنر کرده اما بدون شک این شناور یه شناور "اقیانوس پیما هستش"

اندازه  این شناور رو شما نمیتونید با  لاکامباتانتها مقایسه کنید در دو بعد پهنا و بویزه و بویژه و بویژه آبخور اون عملا بهش توانایی پایداری بسیار بیشتری در دریا بهش میده

درضمن اگر جلوی ماکت رو توجه کنید  یک بخش هلالی شکل  در زیر خط آبخور میبینید که " بال باس بوی" شناور هست و تقریبا در همه اقیانوس پیماها دیده میشه

درسته اندازه اون کوچیکتر از شناورهای تقریبا همکلاس غربیشه منتها همین شناور تحقیقاتی "اقیانوس پیما" هم میتونه نیازهای ما رو تقریبا مرتفع کنه

 

در ضمن آرش جان این شناور در مقایسه با قایقهای دزدان دریایی که وسط اقیانوس در حال عملیاتهای متهورانه هستن !! یه "غوووووووول دریایی" بحساب میاد!!!

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ارسال شده در (ویرایش شده) · مخفی شده توسط nasirirani، 28 دی 1393 - ????
مخفی شده توسط nasirirani، 28 دی 1393 - ????

 

یک پروژه و 4 زمان برای راه اندازی؛
به آب اندازی کشتی تحقیقاتی در انتظار وزرا/ دهه فجر پنجمین زمان اعلامی!
 
رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی گفت: کاوشگر خلیج فارس باید با حضور دو وزیر و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به آب انداخته شود که هنوز برنامه هماهنگی جهت حضور آنها صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، چندی پیش خبرهایی در خصوص به آب اندازی کشتی اقیانوس پیما در اردیبهشت ماه منتشر شد که به دلیل مشکلات فنی این زمان به تعویق افتاد و قرار شد که در آذرماه، مقارن با شانزدهمین همایش صنایع دریایی در بندرعباس مراسم به آب اندازی کشتی برگزار شود که این هم به تعویق افتاد.

پس از آن، به آب اندازی کاوشگرخلیج فارس در هفته پژوهش قطعی شد که به علت ناهماهنگی و پیش آمدن جلسات برای دو وزیر علوم و دفاع، همچنین معاون علمی وفناوری ریاست جمهوری، همزمانی برگزاری جلسات فوق العاده هیئت دولت برای نهایی شدن بودجه سال 1394 و سفر استانی به استان گلستان، این مراسم به زمان دیگری موکول شد.

آخرین بار اعلام شد که در 17 آذر ماه کشتی اقیانوس پیما به آب انداخته شود اما در نهایت این برنامه هم به تعویق افتاد.

وحید چگینی- رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی در خصوص آخرین وضعیت کاوشگر خلیج فارس به خبرنگار مهر گفت: کشتی اقیانوس پیما آماده به آب اندازی است و امیدوار هستیم که در دهه فجر، کاوشگر خلیج فارس، با حضور دو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری به انداخته شود.

به گزارش مهر، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کار ساخت این کاوشگر را در بندرعباس و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بخش بودجه، حمایت و پشتیبانی کامل را انجام داده و همچنین همکاری معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در این زمینه صورت گرفته است.

تحقیقات کشتی اقیانوس پیما در فیزیک، شیمی، زیست شناسی، زمین شناسی، ژئوفیزیک، هواشناسی و نقشه برداری دریا است و با

امکانات آن می توان تا عمق 3000 متری دریا نمونه برداری کرد که بر این اساس، کشف میادین نفتی و پیگیری پژوهش های تاریخی و باستان شناسی به وسیله آن ممکن می شود.

 

http://www.mehrnews.com/news/2462847/%D8%A8%D9%87-%D8%A2%D8%A8-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D8%AA%DB%8C-%D8%AA%D8%AD%D9%82%DB%8C%D9%82%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%A7%D8%B1-%D9%88%D8%B2%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D9%87%D9%87-%D9%81%D8%AC%D8%B1-%D9%BE%D9%86%D8%AC%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86

751624.jpg

 

واقعا برای این دولت و برنامه ریزیش متاسفم که دستاورد به این بزرگی و مهمی باید تاخیر بخوره... این بود حمایت از علم و دانش در این دولت. :-x

ویرایش شده در توسط kelardasht
  • Upvote 2
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست

مشرق معرفی می‌کند؛
آشنایی با «خلیج فارس» و 5 کاوشگر برتر دریایی در جهان +عکس
دریا نیز به مانند خشکی و آسمان در هر نقطه از این کره خاکی شکل خاص خود را داشته و برای حضور در آن منطقه بایستی ابتدا در این مناطق اقدام به عملیات اکتشافی و نقشه برداری کرد. به همین منظور، نسلی از کشتی ها با ماموریت خاص نقشه برداری و شناخت جغرافیایی دریایی طراحی و ساخته شده اند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، حضور در آب های آزاد و اقیانوس ها یکی از کلید واژه های بسیار مهم قدرت و اقتدار ملی در دنیای امروزه بوده و می توان گفت کشورهایی واقعا نیرومند هستند که در سطح گسترده ای، در آبهای آزاد حضور دارند. این حضور نه فقط به شکل نظامی و بلکه در قالب تجاری، نفتکش ها، شناورهای صیادی، تحقیقاتی و انواع مختلفی از شناورها می باشد.

اما قبل از حضور در یک ناحیه نیاز به شناخت آن منطقه و جغرافیا خاص آن قطعا احساس می شود. دریا نیز به مانند خشکی و آسمان در هر نقطه از این کره خاکی شکل خاص خود را داشته و برای حضور در آن منطقه بایستی ابتدا در این مناطق اقدام به عملیات اکتشافی و نقشه برداری کرد.

به همین منظور است که نسلی از کشتی ها با ماموریت خاص نقشه برداری و شناخت جغرافیایی دریایی طراحی و ساخته شده که با عنوان "شناورهای اقیانوس شناسی" نیز شناخته شده و امروزه در تمام کشورهای پیشرفته فعال می باشند. با تعدادی از این شناورها در این مطلب آشنا خواهیم شد.

کلاس Echo

بدون هیچ شک و شبهه ای کلیه مورخان و متخصصین در این مسئله موافق هستند که قدرت دریایی بود که انگلستان در از یک جزیره کوچک در شمال اروپا تبدیل به یک ابرقدرت جهانی کرد. نیروی دریایی به همراه ناوگان تجاری این کشور رمز قدرت انگلستان در قرن 19 و نیمه اول قرن بیستم میلادی بود.

امروزه نیز با وجود کاهش قدرت انگلستان در عرصه های مختلف این کشور همچنان یکی از بازیگران موثر در صحنه بین المللی بوده و نیروی دریایی انگلیس نیز یکی از این اهرم های قدرت به حساب می آید. در ناوگان نیروی دریایی انگلستان دو فروند کشتی اقیانوس شناسی کلاس Echo وجود دارد که وظیفه نقشه برداری از محیط زیر آب، اجرای عملیات هواشناسی، حمل سامانه های سونار و حتی قابلیت شناسایی مین های دریایی از جمله توانمندی های این کشتی انگلیسی به شمار می آید.

 

950457_529.jpg

 

این شناور توان پشتیبانی از عملیات زیرسطحی و آب – خاکی را نیز داشته و می تواند اطلاعات دریافتی خود را زمان واقعی در اختیار نیروهای عملیاتی قرار دهد. سامانه های سونار به منظور کشف اجسام زیر آب و همچنین نقشه برداری از محیط زیر سطح از جمله تجهیزات این شناور به شمار می آید. دو فروند شناور کلاس Echo نیروی دریایی انگلیس وزنی در حدود 3700 تن داشته و دارای 72 نفر خدمه می باشند.

کلاس Planet

شناور بعدی در لیست ما ساخت آلمان بوده و از آن به عنوان پیشرفته ترین کشتی تحقیقاتی در ناتو یاد می شود. از شناور کلاس Planet تنها یک فروند ساخته شده است. در همان نگاه اول ظاهر و طراحی تفاوت آن توجه هر شخصی را به خود جلب می کند. این کشتی با استفاده از اصل طراحی SWATH در آن بهره برده شده است و تنها دو سطح بسیار کم عرض از کف کشتی با آب تماس دارند.

استفاده از این فناوری باعش شده است تا این کشتی بتواند حتی در سرعتهای بالا و در شرایط بد جوی نیز تعادل خود را به خوبی حفظ کند.

 

950458_446.jpg

این کشتی 3500 تن وزن داشته و می تواند با سرعت 28 کیلومتر در ساعت حرکت کند. تجهیزات نقشه برداری و جستجوی زیرآبی در این شناور آلمانی نصب شده و به غیر از 20 خدمه اصلی کشتی 20 محقق نیز می توانند در هنگام عملیات در دریا در آن حضور داشته باشند. از این شناور تنها یک فروند ساخته شده است که توسط نیروی دریایی آلمان از آن استفاده می شود.

شناور Ronald H. Brown

یکی دیگر شناورهای تحقیقاتی در لیست ما ساخت آمریکا بوده و توسط اداره اقیانوس و هواشناسی آمریکا که زیر نظر وزارت بازرگانی این کشور فعالیت می کند به اجرای عملیات می پردازد.

شناور اقیانوس شناسی Ronald H. Brown برای انجام انواع آزمایش ها و تحقیقات دریایی مجهز شده است. در این کشتی آزمایشگاهی به وسعت 380 متر مربع وجود دارد که دانشمندان می توانند در آن به بررسی کامل نمونه ها و یافته های خود بپردازند. در کنار تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی یک رادار مخصوص هواشناسی نیز بر روی این شناور نصب شده است و متخصصین امکان مطالعه وضعیت جوی را نیز می دهد.

 

950460_260.jpg

در این شناور قابلیت نصب و کشیدن کابل های مخصوص نوری در دریا نیز ایجاد شده است. یک تیم پزشکی کامل نیز در کنار دانشمندان و خدمه کشتی حضور دارند. طول این کشتی 274 متر و وزن آن 3250 تن است. این کشتی دارای 26 نفر خدمه بوده و 32 نفر محقق است.

اژدهای برفی

شناور بعدی در لیست ما مربوط به قدرت تازه دریایی جهان یعنی کشور چین است. علاقمندان به حوزه دریایی مطلع هستند که این کشور در سالهای اخیر توسعه توان دریایی را در صدر امور خود قرار داده و در حال گسترش کمی و کیفی ناوگان خود است. اما شناور چینی در لیست ما سالها قبل و در اوایل دهه 1990 میلادی توسط اوکراین برای چین ساخته شده است.

 

950459_274.jpg

این شناور به طول 167 متر و وزن 21 هزار تن در سال 1993 میلادی به چین تحویل داده شد و از آن زمان تا به امروز توسط موسسه تحقیقات قطبی چین مورد استفاده قرار می گیرد. قطب شمال و جنوب در سالهای اخیر صحنه حضور علمی و رقابت شدید بین قدرت ها برای یافتن منابع انرژی و غذایی می باشد. این شناور بزرگ که توسط چینی ها "اژدهای برفی" نامگذاری شده است دارای یک آزمایشگاه به وسعت 100 متر مربع بوده و می تواند تا 128 محقق را به غیر از 38 خدمه خود حمل کند.

قابلیت استفاده از بالگرد و توان شکستن یخ های قطبی و پیش روی در آن مناطق از جمله ویژگی های این شناور چینی می باشد. این شناور در جریان تلاش برای یافتن پرواز مفقود شده MH370 مالزی در اقیانوس هند نیز حضور داشت.

INS Darshak

شناور تحقیقاتی INS Darshak متعلق به نیروی دریایی هندوستان بوده و توسط شرکت کشتی سازی Goa در هندوستان ساخته شده است. این شناور هندی در حال حاضر در منطقه فرماندهی ناوگان شرقی نیروی دریایی هند به عملیات می پردازد. این کشتی هندی بخش عمده ای از فعالیت خود را به امور باستان شناسی و یافتن اشیاء غرق شده در آب مثل شهرهای به زیر آب رفته و یا باقی مانده کشتی های غرق شده گذارنده است.

 

950461_834.jpg

جستجو برای یافتن شهر غرق شده Poompuhar و یا کشف و بازیابی یک توپ متعلق به کشتی هلندی که در اواخر قرن 18 میلادی نزدیک هند غرق شده است از جمله فعالیتهای این کشتی بوده است. این شناور هندی 1960 تن وزن و 87 متر طول دارد. انواع سامانه های سونار، حسگرهای حرکتی به همراه سامانه های انعکاس صوت مخصوص اکتشافات زیر آبی نیز بر روی این شناور هندی نصب شد.

شناور اقیانوس پیمای ایران؛ آماده عملیاتی شدن

در نهایت بایستی این نکته را ذکر کرد که جمهوری اسلامی ایران نیز چندین سال است که درگیر طراحی و ساخت شناور تحقیقاتی خلیج فارس است. کاوشگر خلیج فارس، شناور تحقیقاتی است که دارای 50 متر طول، 10 متر عرض، 4.5 و 12 متر ارتفاع است و با توجه به حجم مخزن سوخت و امکانات نصب شده، این کاوشگر امکان ماندن در دریا به مدت 4 تا 5 روز را دارد و می تواند 3 هزار مایل دریایی سفر کند.

 

950462_777.jpg

کاوشگر خلیج فارس ظرفیت اقامت شبانه روزی 27 نفر را دارد که 11 نفر خدمه و 16 محقق هستند. این کاوشگر دارای 2 موتور هزار کیلووات است و 4 آزمایشگاه دارد که تحقیقات در 3 آزمایشگاه شامل آزمایشگاه های خشک و تر صورت می گیرد و آزمایشگاه چهارم تحقیقات انجام شده را آنالیز می کند.

به آب اندازی این شناور تا به امروز چندین مرحله به تاخیر افتاده است و بر اساس آخرین اعلام قرار است تا پایان اردیبهشت ماه به آب انداخته شود. با توجه به اهمیت و حساسیت در اختیار داشتن چنین شناوری، می توان امیدوار بود این پروژه مهم که توسط صنایع دریایی وزارت دفاع در حال ساخت است و قرار است توسط دانشگاههای کشورمان مورد بهره برداری قرار بگیرد، نقش زیادی در توسعه صنعت و اشراف دریایی کشورمان داشته باشد.

  • Like 1
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

قرار گرفتن کشتی "کاوشگر خلیج فارس" در لیست محصولات صادراتی ایران

Screenshot_20230815_014841_com_adobe_rea

ماکت این کشتی در نمایشگاه دفاعی مسکو که در حال برگزاری است برای بازاریابی قرار دارد. 

 

مشخصات:

 

این کشتی به عنوان وسیله ی تحقیقات اقیانوس شناسی عمل می کند و برای انجام فعالیت های علمی و فناوری مناسب است. به عبارت دیگر، این کشتی برای سفر دریایی بین‌المللی طولانی با ذخایر آب، پناهگاه‌ها و منابع کافی برای حداقل 30 روز عملیات مداوم، بدون سوخت‌گیری/تغییر انبار از دریا به دریا با خدمه کاملاً مجهز و تجهیز شده است. 

 

این کشتی مجهز به دو سیستم موتور دیزلی، دو خط شفت، دو پروانه تیغه قابل کنترل، دو پروانه جانبی مانور دهنده و پروانه عقب است. ملخ ها محافظت شده و برای جلوگیری از هرگونه تداخل در عملیات پرتاب، بازیابی سیستم ها و ابزار قرار می گیرند.

 

این کشتی ساخته شده از فولاد درجه "A" برای ساختار بدنه و آلیاژ آلومینیوم برای روبنا، ماشین آلات و تجهیزات است. مواد تزئینی برای ساخت کشتی مناسب است. ابعاد و ترکیب شیمیایی مواد، تجهیزات، ماشین آلات و غیره با الزامات انجمن رده بندی مطابقت دارد.

 

بدنه به یک تکیه گاه غوطه ور برای استفاده از سیستم موقعیت یابی مبدل های صوتی و سیستم چند پرتو مجهز شده است. علاوه بر این، بدنه برای موقعیت‌یابی ثابت یک اکوی صوتی علمی، یک اکوی ناوبری، پنجره‌های آکوستیک برای سیستم چیپ و  ADCP،  سنسورها و سیستم بارگیری آب توانایی دارد.

 

دستگاه‌ها، وینچ‌ها، تجهیزات، پمپ‌ها، ماشین‌آلات، سیستم‌های تهویه و هر چیز دیگری طبق دستورالعمل، روش‌های عملیاتی و سازنده حاصل از مطالعه کاهش صدا و ارتعاش هستند، به‌ویژه برای آزمایشگاه‌ها، فضاهای مشترک ، پل ها، مناطق کار و اتاق های کنترل.

 

 همچنین این کشتی حداقل ۲۱ نفر را در خود جای می دهد.

کشتی، موتورها و تجهیزات آن تحت نظارت و مطابق با قوانین جامعه رتبه بندی ساخته شده است.

 

جزئیات:

thumb_Screenshot_20230815_014841_com_ado

ویرایش شده در توسط mehdipersian
  • Like 2
  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.