ColonelShak

خودروی زرهی شناسائی- رزمی بی. آر.دی. ام ( BRDM)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

این کلیپ قسمت های داخلی و در کل خودروی شناسایی و نفربر BRDM 2 روسی را نشان می دهد :

http://www.youtube.com/watch?v=uyv4OUI84M8&feature=related

در این کلیپ هم نمونه ضد زره این خوردو به نمایش در امده است :

http://www.youtube.com/watch?v=ELDie1b6C90&feature=related

این هم کلیپی در مورد BMD-4 :

http://www.youtube.com/watch?v=hVTjATUt7SU&feature=related

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

در ویدئو کلیپ زیر با نمونه های مدرنیزه شده ی 2 خودروی BTR-60 و BRDM-2 اشنا می شوید . توپ 30 م م اتوماتیک و نارنجک انداز 30 م م اتومات و تیر بار هم محور به همراه برجک جدید به این خودروهای نفربر اضافه شده است :

http://www.youtube.com/watch?v=Gs9m5-k_vro&eurl=http%3A%2F%2Fwww.militaryphotos.net%2Fforums%2Fshowthread.php%3Ft%3D99988%26page%3D1284&feature=player_embedded


در این ویدئو هم با نمونه های کالیبر 30 م م جدید روسی و تولید ان اشنا می شوید :

http://www.youtube.com/watch?v=qw4g3vnGHGI&eurl=http%3A%2F%2Fwww.militaryphotos.net%2Fforums%2Fshowthread.php%3Ft%3D99988%26page%3D1284&feature=player_embedded

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
کلنل جان این همه کلیپ رو دسته بندی کن و دیگه برای هر کیلیپ تاپیک نزن !
یعنی مثلا برای نیروی زمینی روسیه یه تاپیک وامریکا یه تاپیک

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بابا کلنل به ما و خودت اگه رحم نمی کنی به یوتوب بد بخت رحم کن !! این کفار گناه دارن!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

کلنل جان این همه کلیپ رو دسته بندی کن و دیگه برای هر کیلیپ تاپیک نزن !


یعنی مثلا برای نیروی زمینی روسیه یه تاپیک وامریکا یه تاپیک



مثلا برای چی این کار رو انجام بدم ؟ قاطی پاتی میشه موضوع ها برادر . هر کدوم از اینها کلی با دیگری فرق داره ! در ثانی خیلی جالبه واسم تو این همه تاپیک و ویدئو فقط به همین موضوع پی بردین شما ؟؟؟؟ یعنی نصب اون تیربار اتومات 30 م م و امثال اون هیچ سوالی . جذابیتی . پیشنهادی ایجاد نکرد ؟ icon_cheesygrin
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
کلنل جان ممنون بسیار زیبا بودن! من که نصف عمر اینترنتیم پای سایتم هستم! نصفش یوتیوب و میلیتاری!
موشک زمین به هوای سام 9 هم قابل حمل روی خودروی زرهی آنجاکیBRDM-2 با8/1متر طول و 4نفر خدمه ، برد7کیلومتر، مجهز به دستگاه تجسس مادون قرمز، برجک دستگاه پرتاب 4موشک حمل می کند که بسیار عالی هست! icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

BRDM-2MB

خودروی زرهی برای فُقرا

 

1601914382_8111529_original.jpg

 

 

یکی از جالبترین بروزرسانی های انجام شده بر روی خودروهای زرهی روسی توسط یک شرکت به نسبت مشهور مستقر در حومه مسکو، موسوم به  "بی –آرمز " است که در نوامبر 2019 حق اختراعی را به منظور بهینه سازی یکی از قدیمی ترین خودروهای زرهی که در دوران اتحاد شوروی سابق توسعه یافته بود ،به ثبت رساند . این شرکت یکی از چندین موسسه خصوصی در روسیه محسوب می شود که بطور کامل درگیر نوسازی سامانه های نظامی شده و براساس داده های موجود در وب سایت رسمی این شرکت ، حتی یک برنامه نوسازی برای تانکهای اصلی میدان نبرد تی-72 نیز در کارنامه آن وجود دارد .

 

7-3-2022_2-41-19_PM.jpg 1601914483_8112836_original.jpg

 

 

 

درواقع ، ایده های این شرکت ، بیشتر برای کشورهای که توانایی خرید سامانه های رزمی پیشرفته را ندارند ، مناسب پیدا می کند . به همین دلیل شرکت  " بی –آرمز" با همین منطق ، چند خودروی زرهی شناسایی –رزمی بهینه سازی شده را به ارتشهایی نظیر لائوس ، قرقیزستان و صربستان پیشنهاد نمود که در میان این موارد ، 30 دستگاه خودروی  BRDM-2SM که توسط ارتش صربستان سفارش داده شده بود وجود دارد که بصورت رایگان در اختیار این کشور قرار گرفت . با توجه به این مساله ، منطق اصلی شرکت " بی –آرمز"  برای ارائه یک محصول ارزان زرهی ، تعویض پیشرانه ، تغییرات جزئی داخلی و تقویت حفاظت زرهی سامانه های سبک زرهی قدیمی بشمارمی آمد .

 

 

7-3-2022_2-42-17_PM.jpg  1601914581_brdm-2mb-bekas-3.jpg

 

 

اگر چه شرکت مزبور ، تخصص کافی برای ایجاد تغییر در ساختار زره بدنه را نداشت ، اما به تقریب همه کاربران پرشمار خودروی زرهی BRDM-2 از تعداد ناکافی و کوچک بودن دریچه های دسترسی ، همچنین سطح بسیار پائین تهویه بخش موتور ،  منسوخ بودن شیوه سوار و پیاده شدن خدمه  ، از رده خارج شدن سامانه مکانیکی (دستی) حرکت برجک ، میدان دید محدود خدمه ، حجم بسیار کم داخلی این خودرو و بخش تحتانی ناهموار آن شکایت داشتند که در مجموع عملکرد خدمه را دچار چالش می نمود . به همین دلیل در نمونه های SM و BM چرخ های اضافی این خودرو ، بخش پیشران جت برای عبور از رودخانه  حذف گردید تا فضای بیشتری ایجاد شود ولی این خودرو توان عبور از رودخانه خود را از دست نداد ،چرا که با اضافه شدن یک سامانه هیدرودینامیکی ، امکان حرکت درون موانع آبی برای این نمونه همچنان برقرارماند بدین معنی که این خودرو با چرخش چرخ های خود روی آب شناور می ماند که البته قدرت شناوری آن به شکل محسوسی کاهش یافته ولی برای مشتریان بالقوه این مساله چندان در اولویت قرار نداشت ، چرا که انتظار می رفت ، ارتش کشورهایی با اقلیم گرم و خشک به نخستین مشتریان این نمونه تبدیل شوند.

 

1601914676_8113157_original.jpg 1601914762_3058103_original.jpg

 

 

با حذف بخش های غیر ضروری ، فضای بیشتری ایجاد شد تا مهمات و  خدمه اضافی امکان قرارگیری در داخل خودرو را داشته باشد . برای ورود و خروج ، دریچه هایی در طرفین خودرو ایجاد گردید که به یک صفحه نمایش کریستال مایع متصل به دوربین هایی خارج از خودرو مجهز بوده و خدمه می توانسند قبل از خروج بیرون را بررسی نمایند . در مجموع ، نسخه BM چیزی در حدود 5 خدمه را در خود جای می داد که شامل 3 خدمه خودرو و 2 چترباز می شد . در حوزه حفاظت زرهی ، توسعه دهندگان این مدل ، از تقویت بدنه در بخش های جانبی و تحتانی ، دربرابر انفجار مین و تبدیل آن به یک خضموک بسیار سبک صحبت می نمودند ، بصورتی که گفته میشود بخش تحتانی این نمونه دوباره طراحی شده و صفحات زرهی اضافی در بخش بیرونی خودرو نصب گردیده و بخش استقرار راننده و فرمانده خودرو با صفحات زرهی عمودی تقویت شده است .

 

1601914703_8111923_original.jpg

 

علاوه براین  صندلی های ضد انفجار برای خدمه اصلی و دو چترباز اضافی در نظر گرفته شده بود که از دوطرف به سقف و بدنه خودرو متصل می شد . برای بخش تحتانی ، در حالت ایده آل ،زیرپایی های ویژه ای طراحی شد تا میان پاهای خدمه و بدنه تحتانی خودرو ، یک حائل مناسب ایجاد شود که درصورت هرگونه انفجار در زیر خودرو ، اندام پائینی خدمه در برابر موج و ترکش ها حفاظت شوند .

 

BRDM-2MB_Bekas_armored_reconnaissance_an

 

 

با تمامی این موارد ، ترفندهای بکارگرفته شده احتمالا دربرابر مهمات کنارجاده ای (IED) تاثیر چندانی را به نمایش نخواهند گذاشت ، چرا که  ارتفاع این خودرو از سطح زمین بسیار پائین بوده ، بخش تحتانی آن کاملا صاف است و وزن آن از 7500 کیلوگرم تجاوز نمی کند ، دریچه های ورود و خروج جانبی فاقد قفل های ویژه هستند و درصورت انفجار مهمات با قدرت بالا ، بعید است تا بتوانند از جان خدمه محافظت نمایند .

 

1601914661_brdm-2mb-bekas-8.jpg

 

سفارش برای ارتش روسیه ....... هرگز !!!!!!!

بسته به نیاز مشتری ، می توان برجک این نمونه را بصورت ریموت نیز طراحی نمود که دراین رابطه فرض براین است که از برجک نفربر بی تی آر-80 مسلح به یک قبضه تیربار کالیبر 14.5 م.م  KPVT استفاده می شود . علاوه براین ، چرخ های این نمونه جدید از نفربرهای زرهی خانواده Arzamas   گرفته شده که در زمان های اضطراری ، می توان آنها را بسرعت تعویض نمود . در حوزه زره ، طراحان این شرکت با توجه به اینکه فلسفه اولیه بهینه سازی این خودرو ، عدم افزایش وزن آن بود ، از زره های فاصله دار استفاده نمودند که در حال حاضر تنها راه افزایش حفاظت خودروهای سبک به نظر می رسد .

 

1601914648_brdm-2mb-bekas-5.jpg

 

 

 

براساس آزمایش های صورت گرفته ، این خودرو برای حفظ قدرت حرکت خود ، تنها 800 کیلوگرم زره اضافی را می تواند بخود ببیند که امکان مقاومت در برابر مهمات کالیبر 14.5 م.م  را از فاصله 300 متری داراست . این نیز بدان معنی است که زره این خودرو در بخش های جانبی ، می تواند در برابر آتش سلاح های با کالیبر کوچکتر نظیر 7.62 م.م و 12.7 م.م مقاومت بهتری را به نمایش می گذارد . با این حال ، مهندسین این شرکت هنوز ایده ای برای افزایش حفاظت بخش فوقانی این خودرو ارائه نداده اند و این بطور کلی نقض آشکار فلسفه حفاظت از یک خودروی زرهی است .

 

 

1601914537_8110835_original.jpg BRDM-2MB_Bekas_armored_reconnaissance_an

 

 

در حوزه پیشرانه ، شرکت طراحی مدعی است که موتور گاز-41 قدیمی با یک پیشرانه دیزلی یاماز 136-534 جدید جایگزین شده که گرچه 4 اسب بخار قدرت کمتری دارد ، ولی گفته میشود که گشتاور آن افزایش پیدا کرده است . در بخش داخلی نیز یک دیواره مابین دهلیز موتور و محل استقرار خدمه نصب شده که هم نقش محافظ و هم محلی برای قرار دادن تجهیزات به نمایش می گذارد . در مجموع ، پیشرفت قابل ملاحضه ای در حوزه  تحرک برای این خودرو دیده نمی شود گرچه با یکبار سوخت گیری ، برد عملیاتی آن به 1000 تا 1500 کیلومتر افزایش یافته است .

 

1601914529_8111154_original.jpg  1601914791_brdm-2mb-bekas.jpg

 

 

با توجه به تمامی این موارد ، گرچه اثر بخشی رزمی این نمونه بهسازی شده قابل بحث نخواهد بود ولی یک نکته مثبت می توان برای آن ذکر نمود ، بدین معنی که هم اکنون هزاران دستگاه خودروی BRDM-2 در بیش از 40 کشور دنیا وجود دارد که کل این ناوگان نیازمند بروزرسانی است که میتواند برای شرکت مزبور ،محلی برای درآمد زایی باشد .

 

پی نوشت :

1- استفاده از مطالب برگردان شده به پارسی درانجمن میلیتاری،براساس قاعده " رعایت اخلاق علمی" منوط به ذکر دقیق منبع است.امیدواریم مدعیان رعایت اخلاق ( بخصوص رسانه های مدعی ارزشمداری )  بدون احساس شرمندگی از رفرنس قرار گرفتن بزرگترین مرجع مباحث نظامی در ایران ، از مطالب استفاده نمایند.

2- تجمیع مطالب مربوط به زره پوش BRDM / دوازدهم تیر سال یکهزارو چهارصد و یک خورشیدی

منبع1

 

  • Like 1
  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.