reza4087

تهاجم ارتجاع عرب ( به رهبری آل سعود ) به یمن / خبر ، گزارش ، تحلیل و ... (1)

Recommended Posts

 نخست وزیر یمن: فرصت های خوبی برای تقویت مناسبات با ایران وجود دارد

 

خالد بحاح' نخست وزیر یمن در پی دیدار با سفیر کشورمان در صنعا، تصریح کرد که فرصت های خوبی برای تقویت و گسترش روابط برادرانه و مشارکت میان دو کشور وجود دارد.

بحاح و 'سید حسین نیکنام' دیروز در استان عدن دیدار کردند و در این دیدار، روابط دوجانبه و رویکردهای آتی در عرصه های سیاسی، اقتصادی و تجاری و منافع دوجانبه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
نخست وزیر یمن پس از این دیدار در گفت وگو با رسانه ها گفت که فرصت های خوبی برای همکاری دوجانبه بین دو کشور وجود دارد که با تکیه بر آنها می توان روابط برادرانه و زمینه های همکاری و مشارکت دو کشور را تقویت کرد.
سفیر ایران نیز اظهار داشت که تمام تلاش خود را برای توسعه روابط دوجانبه تهران و صنعا به کار خواهد گرفت.
براساس این گزارش، وی همچنین با ابراز اطمینان از همکاری دولت یمن برای انجام وظایف دیپلماتیکش به عنوان سفیر ایران در آن کشور، اظهار امیدواری کرد که بتواند در مدت ماموریتش به بهبود روابط برادرانه دو کشور و تامین منافع مشترک کمک کند.

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

يکي از فرماندهان ارشد ارتش يمن ترور شد

 

یکی از فرماندهان ارشد ارتش یمن روز یکشنبه به دست مردان مسلح ناشناس در استان شبوه در جنوب شرق این کشور ترور شد.
این مقام دولتی محلی که خواست نامش فاش نشود گفت:« مردان مسلح ناشناس به سوی خودروی حامل ژنرال حمود الیافی، فرمانده تیپ زرهی بیست و یکم در استان شبوه آتش گشودند و وی را به قتل رساندند.»
هنوز هیچ گروهی مسئولیت ترور این ژنرال ارتش را بر عهده نگرفته است اما یک منبع نظامی محلی اعلام کرد شاخه القاعده یمن این ترور را انجام داده است.
این کشور جنگزده از سال 2009 تا کنون تحت تاثیر حضور گروه القاعده قرار دارد. این گروه تروریستی که بیشتر در استان های جنوبی و شرقی این کشور حضور دارد حملات انتحاری متعددی را علیه ارتش و نیروهای امنیتی مرتکب می شود که طی آن صدها نفرکشته شده اند.
اوضاع امنیتی در یمن از سپتامبر گذشته و همزمان با اینکه گروه شیعی الحوثی توانست صنعا، پایتخت را تحت کنترل بگیرد رو به وخامت گذاشته است.
گروه حوثی ها که اساسا در استان صنعا در شمال یمن حضور دارند، پس از آنکه موفق شد کنترل پایتخت را به دست بگیرد ، پیشروی به سمت استان های جنوبی را آغاز کردند اما با مقاومت شدید قبایل سنی و شبکه تروریست های القاعده مواجه شدند.

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 انفجار تروریستی مقابل مقر جنبش انصارالله در صنعا

 

پایگاه خبری' یمن پرس' شاهدان عینی افزودند: دود غلیظ ناشی از انفجار از منطقه اطراف خیابان شانزدهم صنعا مشاهده شد.
منابع آگاه به 'یمن پرس' گفتند این انفجار بر اثر منفجر شدن خودروی بمب گذاری شده در مقابل مقر جنبش انصار الله جنب مدرسه صلاح الدین در خیابان شانزدهم صنعا شده رخ داده است.
هنوز آمار دقیقی از شمار شهدا وزخمی های احتمالی حادثه تروریستی گزارش نشده است.
یمن در حال حاضر با چالش های جنبش جدایی طلب جنوب و فعالیت شبکه تروریستی 'القاعده' مواجه است.
جنبش انصارالله که قدرتمندترین جریان سیاسی یمن است، در تابستان گذشته با برپایی تظاهرات گسترده و مسالمت آمیز، خواستار اجرای اصلاحات سیاسی، مدنی و اقتصادی در این کشور شد. حامیان این جنبش موفق شدند، دولت این کشور را وادار به استعفا کنند.
به دنبال برگزاری مذاکرات میان مخالفان و حکومت یمن و امضای توافقنامه تقسیم قدرت در مهر ماه گذشته، کابینه جدید این کشور در اواسط آبان ماه با 36 عضو از سوی 'خالد بحاح' نخست وزیر، معرفی شد.
جنبش انصار الله در 21 سپتامبر(30 شهریور) گذشته کنترل صنعا را به دست گرفت و دایره نفوذ خود را در دیگر شهرهای این کشور گسترش داده است.
فعالیت تروریست های القاعده در یمن به جدی ترین چالش امنیتی برای این کشور تبدیل شده، به طوری که در سال های اخیر تمرکز امور امنیتی در یمن بر مقابله جدی با القاعده در این کشور بوده که خطر جدی برای ثبات یمن محسوب می شود.
در این میان مبارزان انصار الله به صورت جدی به مقابله با القاعده پرداخته و تاکنون شکست های سنگینی به آن ها وارد کرده است.

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 تشدید تدابیر امنیتی در اطراف سفارت‌های خارجی در یمن

 

 وزارت کشور یمن به منظور ممانعت از حملات احتمالی القاعده علیه سفارتخانه‌های خارجی در این کشور‌، تدابیر امنیتی شدیدی را در صنعاء اتخاذ کرد.

یک منبع امنیتی در یمن اعلام کرد: این تصمیم در پی کشف اطلاعاتی مبنی بر تصمیم القاعده برای ضربه زدن به منافع کشورهای خارجی در صنعاء و پس از حمله ناموفق علیه مناطق تحت کنترل گروه انصار الله در مراسم میلاد رسول اکرم(ص)اتخاذ شد.
این منبع امنیتی افزود: کارشناسان نظامی ظرف سه روز گذشته چندین بمب را در مقر اداره امنیتی صنعاء در قاهره‌، کشف و خنثی کردند که در پی این حادثه مسئول امنیتی پایتخت یمن از وزارت کشور خواست تا به منظور پاکسازی اداره امنیتی کشور تیمی کارشناس در این زمینه اعزام کند.
این منبع اعلام کرد: پلیس صنعاء پس از انجام تحقیقات 18 تن را به اتهام عضویت در گروه تروریستی القاعده شناسایی و آن‌ها را در مناطق مختلف پایتخت بازداشت کرد که در میان آن پزشکان سوری و همچنین اتباع آفریقایی که برخی از آنها لباس‌های نظامی به تن داشتند به چشم می‌ خورد.

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

انصار الله بار ديگر با پيش نويس نهايي قانون اساسي در تبديل يمن به مناطق شش گانه مخالفت کرد     

 

نماینده جنبش انصار الله در کمیته تدوین قانون اساسی یمن بار دیگر با پیش نویس نهایی قانون اساسی که کشور را به مناطق شش گانه تقسیم می کند مخالفت کرد.
جنبش انصار الله سئوالات زیادی را در زمینه اهداف ماورای تقسیم کشور به شش منطقه فدرال مطرح کرده است.
این در حالی است که جنبش انصار الله و جنبش جنوبی یمن پیشنهاد داده اند کشور یمن به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شود تا حقوق ملت یمن و اراده ملی مردم بدون دخالتهای خارجی محقق شود.
عبدالناصر ناصر الدین خبرنگار شبکه العالم در گزارش ارسالی خود گفت: در روزهای اخیر روند سیاسی یمن شاهد فعالیتهای گسترده ای است. این فعالیتها تحت عنوان مخالفت با طرح ایجاد شش منطقه در یمن ادامه دارد . عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن با طرح تقسیم کشور به شش منطقه که با پیشنهاد کشورهای منطقه مطرح شده موافقت کرده است .
عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصار الله یمن در این زمینه گفت: طرح تقسیم کشور به شش منطقه فدرال بطور مفتضحانه با توافقنامه سازش و مشارکت ملی یمن مغایرت دارد.
خبرنگار العالم ادامه داد : پیشنهاد مطرح شده در واقع ایجاد کشوری فدرالیته با شش منطقه فدرالی است.
این مناطق عبارتند از:

1- منطقه فدرالی آزال که شامل استانهای صعده و عمران و صنعاء و ذمار می باشد.
2- منطقه فدرالی الجند که شامل استانهای تعز و اب است .
3- منطقه فدرالی تهامه که چهار استان الحدیده و ریمه و المحویت و حجه را شامل می شود.
4- منطقه فدرالی حضرموت که از استانهای حضرموت و ارخبیل سقطره و شبوه و المهره تشکیل شده است.
5- منطقه فدرالی سبأ که از استانهای مارب و البیضاء و الجوف تشکیل یافته است.
6- منطقه فدرالی عدن که شامل استانهای عدن و ابین و لحج و الضالع است.

عبدالناصر ناصرالدین در ادامه گزارش ارسالی خود تصریح کرد: گفتنی است تعدادی از مشاوران رئیس جمهور یمن به صعده سفر کرده اند تا برای پایان دادن به بحران و تلاش برای رسیدن به تحلیل و تفسیر مشترک با جنبش انصار الله گامی برداشته باشند.
اسامه ساری سردبیر روزنامه یمنی المسار در این زمینه گفت: « به عقیده من اگر هدف مشاوران رئیس جمهور یمن از سفر به صعده قانع کردن جنبش انصار الله به پیش نویس کنونی قانون اساسی است به نتیجه نخواهند رسید».
خبرنگار العالم افزود: از سوی دیگر جنبش حزب الله یمن با هم پیمانان یمنی خود به این نتیجه رسیده اند که کشور یمن باید به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم شود .
جنبش انصار الله و جنبش جنوبی یمن درباره خطر تقسیم اجباری یمن به شش منطقه هشدار دادند . زیرا این طرح به هیچ راه حلی برای بحران یمن نخواهد انجامید و تنها مشکلات را ریشه دارتر خواهد کرد، زیرا مخالف اراده و خواست مردم است . چون تنها تقسیمی در کشور است که مغایر با استانداردهاست و زیربنای نظام یمن را از بین خواهد برد.
این دو جنبش همچنین بر این باورند: تقسیم یمن به شش منطقه با طرحهای خارجی برای تغییر در نقشه سیاسی مطرح شده است. این طرح همزمان برای ایجاد فشار بر انصار الله است زیرا این جنبش پیروزیهای سیاسی و میدانی زیادی را محقق ساخته است . از سوی دیگر این نوع تقسیم بندی شکاف طبقاتی بین فقرا و ثروتمندان در یمن را عمیق تر خواهد ساخت.
از سوی دیگر برخی جریانهای داخلی و خارجی از طرح تبدیل یمن به شش منطقه استقبال کرده و در این زمینه به یمن تبریک گفتند . در راس این جریانها حزب «تجمع یمنی جهت ایجاد اصلاحات» و حزب «کنفرانس عمومی مردم» قرار دارند . برخی کشورهای خارجی از جمله برخی کشورهای خلیج فارس با مدنظر قرار دادن سیاستهای مداخله جویانه آشکار آمریکا در امور داخلی یمن همین سیاستها را در پیش گرفته اند.
از اینرو جنبش انصار الله تاکید کرده است: نتایج گفتگوی ملی و بندهای توافقنامه سازش و مشارکت ملی یمن، باید با مشارکت همه مردم در مرحله انتقالی محقق شود تا حضور همه مردم در همه مراحل ساخت کشور به ویژه در مبارزه با فساد و استبداد و منحرف نشدن در روند سیاسی تضمین شود .

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

انفجار مرگبار در صنعاء + تصاویر اولیه

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ شبکه تلویزیونی العربیه لحظاتی پیش از انفجار یک دستگاه خودروی بمب گذاری شده در نزدیکی دانشکده پلیس در صنعاء پایتخت یمن خبر داد.

این شبکه اعلام کرد ۴۰ نفر بر اثر این انفجار کشته شدند.

شبکه تلویزیونی الجزیره نیز از انفجار یک دستگاه خودرو در نزدیکی دانشکده پلیس در صنعاء خبر داد و اعلام کرد شماری بر اثر این انفجار کشته یا زخمی شدند.

6d8d9c2e5a3f7df76028802ea0fd1006.jpg
97cbb40dfd3555bc61e692f7f830a564.jpg
6479ae3343b0975948fdd3f332e9ed4e.jpg
afaeabdcf36392c284a93dd106d7cdff.jpg
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
تصاویر دیگر
 
20c7bf54486e96fb2877c9bea504800c.jpg
8dd3f1744a42239ca729763d3cd997f5.jpg
3721dec58160e5224f2827d77ff45d8e.jpg
fc9726d384cc8702f98912bef41a1de0.jpg
26f95f41a67973ffc9de1490ec29ed83.jpg
23ac3ee8752703e1c77d6e46fad3cf32.jpg
356ebb2826f525c01fcdfbd39c61a2c2.jpg
1d3b91e334bf5fed018e1f560f68bdb8.jpg
5f5cc2f7c34a837fc48b1eec30e94ec0.jpg
ویرایش شده در توسط projectile
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تعداد کشته‌های انفجار صنعاء به ۵۰ نفر رسید

 

شمار تلفات انفجار شدید سحرگاه امروز در صنعاء پایتخت یمن به ۵۰ تن افزایش یافت. انفجار ساعت ۶ و ۵۳ دقیقه امروز چهارشنبه در برابر باشگاه پلیس واقع در خیابان آکادمی پلیس در صنعاء پایتخت یمن روی داد. در این انفجار دهها تن دیگر زخمی شده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از منابع محلی یمن، صدای انفجار به حدی بوده که در تمامی نقاط صنعاء شنیده شده است. به دلیل شدت انفجار انتظار می رود که بر تعداد آمار قربانیان آن افزوده شود.

 

%DB%8C%D9%85%D9%86%20-%20%D8%B3%D9%87.jp

 

%DB%8C%D9%85%D9%86%20-%20%D8%AF%D9%88.jp

 

%DB%8C%D9%85%D9%86%20-%20%D9%BE%D9%86%D8

 

%DB%8C%D9%85%D9%86%20-%20%DB%8C%DA%A9.jp

 

برخی از رسانه‌های یمنی از زخمی شدن بیش از 100 نفر در این انفجار خبر دادند.

 

 

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بسم الله الرحمن الرحیم

 

اینجا تعز است

 

gvoifgg7869cxqobvacl.jpg

 

 

http://8pic.ir/images/gvoifgg7869cxqobvacl.jpg

 

rr299895uq7kujvabagw.jpg

 

http://8pic.ir/images/rr299895uq7kujvabagw.jpg

 

5tebtm9rtrdn673mbp1q.jpg

 

http://8pic.ir/images/5tebtm9rtrdn673mbp1q.jpg

 

lj90i5wbdz33hezz0fre.jpg

 

http://8pic.ir/images/lj90i5wbdz33hezz0fre.jpg

 

 

به نقل از پیچ تحولات یمن

 

بنظر زیباست

  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 یک رهبر قبیله ای نزدیک به حوثی های یمن و سه فرزندش در عملیات تروریستی کشته شد

 

منابع قبیله ای در یمن اعلام کردند : مهاجمان ناشناس  در یک کمین ، یکی از روسای قبایل متحد شیعه حوثی را به همراه دست کم چهار نفر دیگر کشته اند.

هنوز شخص یا گروهی مسئولیت حمله به محمد شیخ عبدالقادر در استان البیضاء واقع در حدود 270 کیلومتری جنوب شرقی پایتخت یمن را به عهده نگرفته است.
با این حال ، شبه نظامیان شاخه القاعده در یمن اغلب حوثی ها و متحدانشان را که اکنون بخشهای وسیعی از این کشور فقیر شبه جزیره عرب را تحت کنترل خود دارند ، هدف قرار می دهند.
به گفته این منابع ،سه فرزند این رییس قبیله در جمع کشته شدگان کمین سه شنبه بودند. مهاجمان پس از حمله متواری شدند.
برخی از پایگاه های اینترنتی یمن گزارش دادند که شیخ عبدالقادر یک رهبر حزب کنگره عمومی خلق علی عبدالله صالح رییس جمهوری پیشین بود.
صالح که پس از اعتراضات گسترده در سال 2011 مجبور به کناره گیری شد از سوی شورای امنیت سازمان ملل به همکاری با حوثی ها برای تضعیف ثبات یمن متهم شده بود.
روز دوشنبه انفجار مهیبی در یک ساختمان مورد استفاده شبه نظامیان حوثی در صنعا رخ داد ولی این انفجار تلفاتی به بار نیاورد.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 رئیس جمهور و وزیر دفاع یمن دادگاه محاکمه می‌شوند

 

عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن و محمود الصبیحی، وزیر دفاع این کشور امروز به منظور رسیدگی به شکایات گروهی از فارغ التحصیلان پژوهشکده فنی پایگاه هوایی یمن به دادگاه اداری می‌روند.
براساس گزارش منابع یمنی شکایت فارغ التحصیلان پژوهشکده فنی پایگاه هوایی براین اساس است که منصور هادی و الصبیحی به توصیه‌های پارلمان و وزارت دفاع و کمیته امنیت کشور برای ترفیع پست این اشخاص آن هم طی چندین سال عمل نکرده‌اند.
فارغ التحصیلان این پژوهشکده از عدم اجرای این توصیه‌ها و عدم ترفیع خود که نتیجه‌ بی‌توجهی وزیر دفاع سابق و رئیس ستاد مشترک ارتش است ابراز تاسف کردند.
تعداد فارغ التحصیلان این پژوهشکده حدود 3000 نفر است که با ارائه وکالت نامه خواهان احضار رئیس جمهوری یمن و وزیر دفاع به دادگاه شدند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یمن، القاعده را عامل انفجار مرگبار آکادمی پلیس در صنعا معرفی کرد

 

نهاد ارشد امنیتی یمن، گروه القاعده را عامل انفجار مرگبار در یک آکادمی پلیس این کشور در صنعا که 40 کشته برجای گذاشت، معرفی کرد.

این انفجار در حالی روز گذشته در صنعا رخ داد که آمار کشته های ان به 40 تن افزایش یافت.
در همین حال کمیته عالی امنیت یمن در بیانیه ای اعلام کرد: این اقدام جنایتکارانه بازتاب وحشیگری عوامل متعلق به گروه تروریستی القاعده است.
القاعده در شبه جزیره عرب به جدی ترین چالش امنیتی در یمن تبدیل شده است به طوریکه علاوه بر فعالیت در جنوب یمن، اعضای این گروه بارها نیروهای امنیتی این کشور را هدف قرار داده اند.
برخی از مقامات کشورهای جهان این حمله مرگبار در صنعا را محکوم کردند. در این حمله مرگبار 71 تن دیگر زخمی شدند.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 القاعده یمن مسئولیت کشتار در پاریس را پذیرفت

 

به گزارش آسوشیتدپرس، یک عضو این گروه تروریستی بیانیه ای را دراختیار این خبرگزاری فرار داد که در آن گفته شده است ' رهبر القاعده در شبه جزیره عرب این عملیات را هدایت کرده و آنها به دقت هدف خود را برگزیدند. '
بگفته وی ، این حمله در راستای هشدارهای اسامه بن لادن رهبر فقید القاعده به غرب در مورد ' عواقب پافشاری بر اهانت علیه مقدسات مسلمانان صورت گرفت .'
این عضو القاعده دلایل امنیتی را موجب تاخیر گروه خود در به عهده گرفتن مسئولیت این حمله و همچنین دو حادثه گروگانگیری دانسته است .
حمله مسلحانه عصر چهارشنبه گذشته به دفتر یک نشریه طنز در پاریس موجب شد 12 تن کشته و 10 تن زخمی شوند.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 کشته شدن یک رهبر انصارالله در صنعا به دست افراد مسلح ناشناس

 

شبکه خبری 'اسکای نیوز' از صنعا پایتخت یمن گزارش داد که افراد مسلح ناشناس روز شنبه پس از ترور یکی از رهبران انصارالله، فرارکردند.
این شبکه خبری افزود که هنوز هویت این رهبر انصارالله و همچنین گروهی که وی را ترور کرد،مشخص نشده است.
گروه القاعده در یمن به ویژه پس از استقرار انصارالله در بیشتر استان های این کشور در ماه های اخیر، اغلب اقدام به عملیات نظامی علیه گردهمایی های این گروه کرده است.
یک رهبر عشایر حامی انصارالله و 2 فرزند و 2 همراهش نیز روز سه شنبه گذشته در عملیات غافلگیرانه افراد مسلح که احتمالا وابسته به القاعده بوده اند، در استان 'البیضا' این کشور کشته و یک نفر دیگر زخمی شد.
به گفته منابع امنیتی، افراد مسلح ناشناس که گمان می رود وابسته به گروه القاعده در یمن باشند، به سوی 'شیخ محمد عبدالقادر السید' و همراهانش، تیراندازی کردند.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 یک افسر امنیتی یمن ترور شد

 

یک مقام امنیتی در استان اب گفت: مهاجمان مسلح سوار بر موتورسیکلت به سرهنگ 'عباس المغربه' مدیر مرکز اطلاعات اداره امنیتی این استان هنگام خروج از منزلش شلیک کردند که بر اثر این حمله، وی در جا کشته شد.
در این حمله رد پای 'القاعده' که افسران ارتش و نیروهای امنیتی یمن را در چند استان این کشور از طریق شلیک گلوله و یا بمب گذاری در اماکن و یا خودروها به قتل رسانده، مشاهده می شود.
شبکه القاعده در یمن در ماههای اخیر فعالیت خود را در این کشور به ویژه در جنوب یمن افزایش داده است .
القاعده در شبه جزیره عرب به جدی ترین چالش امنیتی یمن تبدیل شده، به طوریکه علاوه بر فعالیت در جنوب این کشور، اعضای این گروه بارها نیروهای امنیتی را هدف قرار داده اند.

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 جنبش انصار الله مسوول اطلاعات یمن را آزاد کرد

 

 جنبش انصار الله یمن روز دوشنبه سرتیپ یحیی المرانی مسوول امنیت داخلی سیاسی دستگاه امنیت سیاسی 'اطلاعات' در صنعا پایتخت یمن را پس از 19 روز بازداشت آزاد کرد.

محمد المرانی فرزند فرد آزاد شده گفت: جنبش انصار الله پدرش را پس از میانجیگری موفقیت آمیز عمان آزاد وتحویل مقامات امنیت سیاسی دادند.
وی افزود: جنبش انصار الله پس از موافقت با میانجیگری درباره شروط خود برای آزادی وی که مهمترین آن برکناری یحیی المرانی از این پست است و تعیین عبد القادر الشامی المحسوب از جنبش انصار الله به جای وی ، المرانی را آزاد کرد
فرزند المرانی ادامه داد:جنبش انصارالله خودروی زرهی وابسته به پدرش را که پیشتر توقیف کرده بودند را تحویل ندادند.
جنبش انصار الله در 25 دسامبر( آذر ) یحیی المرانی مسوول امنیت داخلی سیاسی اطلاعات یمن را به جرم فساد دستگیر کردند.
سرتیپ المرانی پیشتر رییس امنیت سیاسی استان صعده مقر جنبش انصار الله در شمال یمن به مدت 5 سال بود.
شبکه القاعده در یمن در ماه های اخیر فعالیت خود را در این کشور به ویژه در جنوب یمن افزایش داده است .
القاعده در شبه جزیره عرب به جدی ترین مشکل امنیتی یمن تبدیل شده، به طوریکه علاوه بر فعالیت در جنوب این کشور، اعضای این گروه بارها نیروهای امنیتی را هدف قرار داده اند.
جنبش انصار الله در 21 سپتامبر(30 شهریور) گذشته کنترل صنعا را به دست گرفت و دایره نفوذ خود را در دیگر شهرهای این کشور گسترش داده است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مطالب مشابه

    • توسط Navard
      سخنی با خوانندگان محترم:
      در مطلب پیش رو سعی بر این شده که به مختصری از شرایط فرهنگی و اجتماعی و تاریخی اعراب پیش از اسلام پرداخته شود. در این نوشته اصل بر رعایت صداقت تاریخی و امانت است و در گرداوری آن از منابع با عقاید گوناگون کمک گرفته شده است. گرد آوری مطالب تاریخی هیچ گاه خالی از اشتباه نیست، علی الخصوص که این مطالب در رابطه با مسائل حساسیت بر انگیز مذهبی باشد. در نتیجه از دوستان خواننده این مطلب درخواست میشود درصورت وجود اشتباه، به منظور تکمیل و اصلاح این مطلب بنده را یاری کنند.
       

      پیشگفتار:
      سرنوشت پیامبران و قومشان و نتایجی که از آن کسب کرده اند را میتوان یکی از مهمترین نشانه های حقانیت آن ها به حساب آورد. این نتایج بعضا چنان معجزه آسا و خیره کننده هستند که در حالت معمول موارد مشابهی برای آنها یافت نمی شود. برای نمونه مسیح (ع) در دل امپراطوری قدرتمند روم شرقی به پیامبری رسید. در سرزمینی که تعداد نامعلوم خدا توسط مردم پرستیده میشد و پیامی که آورد چنان در دل ها رسوخ کرد که در مدت کمتر از چند سده مسیحیت در سه قاره گسترش یافت! از حبشه در آفریقا گرفته تا امپراطوری قدرتمندی چون روم که روزی دشمن مسیحیت بود و همچنین طیف کثیری از اقوام در خاورمیانه و ...! در اسلام نیز ما با چنین پیشرفت معجزه آسایی رو به رو هستیم. محمد (ص) در سن چهل سالگی در جامعه ای بدوی به پیامبری برگزیده شد که جز غارت و ستیز دستاوردی نداشتند و هر روز به بهانه ای با یکدیگر در جنگ بودند و شعرا و نام آوران عرب روزگاری برای بدست آوردن شرافت، خود را به پای پادشاهان ایران و روم می انداختند. در شبه جزیره عربستان اگر در جایی تمدنی دیده میشد به پاس قرابت با ایران یا روم بود. و از دست آورد هایشان در آن ادوار، جز پاره ای از روایات افسانه گونه چیزی بجا نمانده است. در چنین محلی که محمد(ص) شدیدا زیر فشار فرهنگی و البته فشار عوامل ثروت و قدرت  در مدت کمتر از سیزده سال توانست بنیان نخستین حکومت اسلامی را در یثرب بنا نهد که تا پایان عمر ایشان این حکومت به چنان وسعت و قدرتی رسید که در سرحدات خود به تقابل با روم شرقی می‌پرداخت.
       
      قسمت اول: قبیله و معنای متفاوت آن در بین اعراب
       

       
      اعراب از قبل اسلام در پهنه ی وسیعی از خاورمیانه حضور داشتند. و بر خلاف تصور عموم مردم، فتوحات پس از اسلام به تنهایی سبب استقرار آن ها در این پهنه نشد. در تاریخ موجودیت اعراب با سامی نژاد ها گره خورده است. این حضور آنقدر چشمگیر بود که رومیان و یونانیان مناطق عرب نشین را به سه ناحیه عربستان خوشبخت و عربستان بیابانی و عربستان سنگی تقسیم کرده اند که حدود این مناطق از دریای سرخ و شبه جزیره عربستان شروع شده و از سویی به مرز های روم آن روزگار در شامات رسیده و در سوی دیگر در عراق امروزی به رود فرات ختم می شود. در رابطه با وضعیت اعراب قبل اسلام باید به این موضوع اشاره کرد، پیشینه تاریخی که برای آنها ذکر شده به ۲۰۰ سال قبل از سال عام الفیل محدود می شود. عام الفیل همان سالی است که گفته میشود محمد(ص) در آن دیده به جهان گشود. البته این بدان معنا نیست که اعراب قبل از آن موجودیت خارجی نداشته اند‌. برای مثال در دبیره های هخامنشی از آن ها بعنوان خراج گذاران عصر داریوش بزرگ یاد شده است. اما آنچه از این گفته پیداست، اعراب تهی از پیشینه تاریخی و تمدنی غنی بودند و آنچه در آنها یافت می‌شد در حقیقت از هم نشینی و یا دست درازی دیگر اقوام بود. این همان زمانیست که قرآن از آن به عنوان دوره جاهلی اعراب یاد می‌کند.
       

       
      نگاره ای از سرباز ساتراپی عربیا در مقبره خشایارشا، واقع در نقش رستم که بصورت نمادین به شکل یکی از ستون های شاهنشاهی به نمایش در آمده است.
       
      با نگاهی به زندگی اعراب در آن اعصار می توان دریافت که تفاوت عمده‌ای میان نوع زندگی آنان با زندگی مردم ایران و روم و حتی در نزدیکی آنها با دولت های نچندان نامی حبشه دیده میشد. در آن روزگار ایران و روم حکومت مرکزی داشتند حکومتی که تمام شؤون جامعه را از حیث قانون و عمل به قانون و وادار کردن همه به تابعیت از آن در دست داشتند و تمام زوایای آن جامعه زیر سلطه نظامی واحد قرار گرفته بود، به طوری که در هر گوشه آن وجود حکومت مرکزی احساس می‌شد. این در حالی بود که در جزیرة العرب در هر ناحیه ی آن، مردم بر پایه نسبت خانوادگی مشترک به عنوان یک قبیله گرد آمده بودند و هر یک در جغرافیای حضور خود اعمال قدرت می‌کردند. هیچ قبیله‌ای بر دیگری اعمال نفوذ نداشت مگر در داد و ستد و جنگ! جنگ بین قبایل هم نامنظم بود و بیشتر به دعوایی نامنظم و خانوادگی شباهت داشت. این مطلب نشانگر پراکندگی و تضاد بسیار عمیق بین قبایل است. باید گفت برای وحدت در میان یک امت فرهنگی لازم است که نقاط مشترک آنها را در خود جمع کرده و مردمی را گرد هم بیاورد. در شبه جزیره عربستان چنین تفکر یکنواختی وجود نداشت و هدف واحدی برای آنها مطرح نبود. در کنار کعبه هر قبیله بتی مخصوص به خود داشت و بدین ترتیب حتی در این زمینه هم تضاد و خودبینی دیده می‌شد. شرایط سخت و طاقت فرسای جزیرة العرب بر این اختلاف دامن می‌زد. مناطق حاصلخیز و دارای آب محدود و با فاصله زیاد از هم بودند. راه‌های محدودی وجود داشت که آنها هم زیر سلطه راهزنان دیگر قبایل بوده و تحت نفوذ قدرت های خارجی اداره میشد.
       

       
      در این شرایط دشوار اگر قبیله‌ای قادر بود تا چراگاهی را از چنگ دیگری در آورد این کار را بی درنگ می‌کرد. هیچ قبیله ای از این نظر در امنیت نبود و جنگ های بسیار با دلایل ساده و بعضا نا مأنوس بین آن ها رخ می داد. مشخص است که جنگ یکی از رایج ترین اعمال در بین آن ها بود آن چنان که عده ای برای کسب شهرت و آزمون جنگاوری خود مسیر نزاع را هموار میکردند. این جنگ از سر منع ازدواج یک زوج در دو قبیله می‌توانست شکل بگیرد تا بر سر شرایط تجارت و پاسداری از کاروان ها و ... که البته همانطور که گفته شد هیچ کجای آن به جنگ نمی‌ماند و بیشتر به یاغی گری و غارت و دعوای عشیره ای شباهت داشت. در نتیجه از این حیث قبیله جایگاه ویژه‌ای پیدا میکرد. بقای افراد به بقای قبیله گره خورده بود. هر کسی را با قبیله‌اش می‌شناختند و در نتیجه خدای این مردم هم در حقیقت قبیله آنها بود و بت ها هم نمادی برای اعلام وجود هر قبیله بودند و هرچه بزرگان این قبیله ها می‌گفتند هم، حقیقت تام برای آن ها محسوب می‌شد. با این اوصاف هرچه افراد یک قبیله زیادتر بود افتخار آن هم بیشتر میشد. این افراط تا آنجا پیش رفت که در سوره تکاثر قرآن، خداوند خطاب به مشرکان می گوید که آنها به منظور بزرگ نشان دادن تبار خود حتی دست به شمارش مردگان خود می‌زدند. نعمان در خطاب به پادشاه وقت ایران گفت که جز عرب کسی به نسب خود آگاهی ندارد و جز عرب از هر کسی اجدادش را بپرسی آنها را نمی‌شناسد. در حقیقت گذشتگان و نژاد چیزی نبود که اعراب بتوانند اشتباهی هر چند سهوی را به آنها نسبت دهند. شاید تا اینجا مطلب روشن شده باشد که پیامبر اسلام چه کار دشواری در پیش داشت. بخصوص وقتی بدانیم یکی از مهمترین اقدامات پیامبر مقابله با همین برتری جویی نژادی بوده است‌. عملا هر قدمی که به جهت آگاهی و یا مخالفت با سنت های گذشتگان آنها برداشته میشد، از نظرشان نوعی توهین تلقی میگردید. شاید جالب باشد بدانید که بت پرستی اعراب نیز ریشه در همین افراط دارد! یعقوبی در تحلیل خود از بت پرستی و عوامل آن می‌گوید:«بت پرستی از هنگامی آغاز شد که وقتی یکی از مردم می‌مرد، اقوام او مجسمه‌ای از وی ساخته و به یاد او آن را محترم می‌داشتند فرزندان آنها پس از سال‌ها گمان کردند که این‌ها خدایان آنان هستند» . شاهد این امر می‌تواند سخن مشرکین با پیامبر (ص) باشد که می‌گفتند:
      این بت ها اقوام گذشته هستند که مطیع خدا بوده و ما صورتی از آنها ساخته و عبادتشان می‌کنیم. در مورد سه بت مشهور یعوق و یغوث و نسر گفته شده: از قوم نوح بودن و افرادی صالح بودند و بعدها مجسمه آنان به صورت بت درآمد. در مورد لات نیز گفته شده او در واقع مرد صالحی بوده است که غذا برای حاجیان درست می‌کرده وقتی او مرد، تمثالی از او درست کردند و بر آن بنایی ساخته‌اند و اسمش را بیت الربه نهادند. ابن قیم می‌گوید؛ تعظیم مردگان سبب شد تا کم کم صورت هایی از آنها به شکل بت ساخته شود. زمانی که محمد(ص) مکه را فتح کرد در درون آن ۳۶۰ بت وجود داشت. در حقیقت ما با سرزمینی طرف هستیم که ۳۶۰ اعتقاد و ۳۶۰ تضاد در آن میتوان شمارش کرد!
       

       
       اوضاع اعراب از ابتدا این گونه نبود. اعراب شهر مکه خود را از نسل عدنان می‌دانستند، که در نتیجه نسب آنها به اسماعیل (ع) باز میگشت. از این گفته مشخص است که نخستین اعراب موحد بودند اما به تدریج به سوی شرک گرایش پیدا کردند. از این منظر اعراب مکه در کنار بنی اسرائیل بودند که به دین حضرت ابراهیم گرایش داشتند و در حقیقت ریشه نسبی مشترک در آن ها می توان یافت. در سال‌های مانده به بعثت پیامبر، افرادی در بین اعراب پیدا شده‌اند که خواهان بازگشت به دین ابراهیم بودند. آنها شروع به تبلیغ علیه اعتقادات آن روزگار اعراب کردند. از معروف‌ترین این افراد ورقة بن نوفل بود که در جستجوی دین خدای یگانه به این سو آن سو رفت و در نهایت مسیحیت را پذیرفت. زید بن عمر شخص دیگری بود که به روایت تاریخ در بین اعراب از بازگشت به آئین ابراهیم سخن گفت. بسیاری از رسوم مشرکین مکه همان چیزی بود که ابراهیم به اجدادشان آموخته بود ولی آنها آنرا شرک آلود کرده بودند. برای مثال اعراب جاهلی نیز به رسومی چون ختنه و کفن و دفن میت و ازدواج نکردن با محارم و حج بیت الله الحرام معتقد بودند. آنها حتی شعار معروف تلبیه را نیز داشتند اما آن را به نوعی شرک آمیز کرده بودند. ( تلبیه همان شعار لبیک اللهم لبیک لاشریک ... است که حاجیان در حین طواف خانه خدا می‌گویند). اعراب جاهلی به افرادی از خود که ختنه کرده و به حج می رفتند حنیف میگفتند . این در حالی است که به پیروان حضرت ابراهیم در گذشته حنیف گفته میشد! این بدان معناست که این کلمه از گذشته های دور در بین اعراب زبان به زبان چرخیده و تغییر معنا یافته است.
       
       
      قبیله قریش زادگاه قدرت
       
      قریش نامی آشنا و از پر نفوذترین قبایل در میان عرب بوده و بعد اسلام نیز تا قرن‌ها بر جهان اسلام حکومت کرده است. خلفا تا پیش از امپراتوری عثمانی همیشه قریشی بودند. اعراب کسانی را که از نسل مضر بن کنانه باشند را قریشی می گویند. در علم تبارشناسی عرب نیای مضر بن کنانه به اسماعیل (ع) باز میگردد. قریش در آن دوره از آنجا که امور حج را بر عهده داشت به شهرت و ثروت زیادی رسید. امور کعبه در دوره ای به قصی و هاشم و سپس به عبدالمطلب که همه از نسل مضر بودند سپرده شد. در دوران قصی مراسم حج  شکل جدیدی به خود گرفت و این تغییرات زمینه ساز قدرت یافتن قریش در بین دیگر قبایل عرب گردید. در این ایام مردم عرب از نقاط دور دست به این مکه می آمدند تا هم به تجارت بپردازند و هم خدایان پر تعداد کعبه را پرستش کنند. بنوعی مکه و کعبه آن میعاد گاه اعراب بود. در این شهر بازار هایی بر پا میشد که از غرب و شرق عالم تجار به آن رجوع می کردند. راه تجاری مهمی از روم شرقی به یمن و در نهایت به هند ختم می شد که این مسیر از قطب های اقتصادی آن روزگار محسوب می شد که البته نکته مهم برای ما این است که شهر های مکه و یثرب هم در مسیر آن رونق یافته بودند.
       

       
       در بین قریش طایفه بنی هاشم به طور خاص که پیامبر اسلام نیز از آنان بود دارای مقبولیت و شهرت بیشتر گردید. همان طور که گفته شد بعد هاشم، عبدالمطلب زمام امور حج را بر عهده گرفت. وی پدر بزرگ پیامبر اسلام است و او از اعرابیست که قبل اسلام طبق سنت خاندان خود به دین حنفیت معتقد بود و خدای یکتا را می پرستید. عبدالمطلب بعد مرگ والدین محمد(ص) سرپرستی او را پذیرفت و در نتیجه آن محمد(ص) در محیطی با اعتقادات دین حنفیت زندگی میکرد.
       
      از تاریخ چنین بر می‌آید که قریش در میان اعراب به شرافت و عزت معروف بوده و معمولاً با عناوینی چون «آل الله» و «سکان حرم الله» خوانده می‌شدند و مردم آنها را به عنوان بزرگ و شریف قبول کرده بودند. باید افزود که این شهرت در همه طوایف قریش نیست، بلکه تنها در خاندان قصی و بعد از او خاندان هاشم و عبدالمطلب بود چرا که وجود این افراد در نهایت سبب شهرت قریش گردید.
       
      هنگام ظهور پیامبر اسلام در میان طایفه های قریش، از بنی هاشم عباس بن عبدالمطلب مسئولیت آبرسانی به حجاج را بر عهده داشت و از طایفه بنی امیه، ابوسفیان ریاست سپاه قریش را بر عهده داشت. این جبهه بندی در میان قریش تا قرن ها بعد ادامه پیدا کرد. البته باید توجه شود که طوایف دیگر از قریش هم بودند که نقشی در امور حج داشتند اما نقش آنها به پر رنگی دو طایفه نامبرده نبود.
       

       
      دیگر قبایل عرب متوجه عظمت کعبه و نقش آن در فزونی قدرت قبیله قریش شدند در نتیجه برخی از آن ها در مناطق خود نیز کعبه هایی ساختند تا قبیله خود را برای رفتن به مکه بازدارند. این کعبه ها از بسیاری از جهات همچون وجود سنگی مانند حجر الاسود(سنگ سیاه) تا ارکان کعبه به آنچه در مکه بود شباهت داشتند. برای مثال در یمن پرستشگاهی در شهر غَیمان قرار داشت و «حجر الأحمر» یا سنگ سرخ در آن استفاده شده بود و همچنین کعبه ی شهر العَبلات در جنوب مکه، که «حجر الأبیض» یا سنگ سفید داشت!
       
      ادامه دارد ...
       
      این مطلب برای انجمن mililtary.ir  گرداوری شده و هر گونه برداشت از آن با ذکر نام نویسنده و این انجمن بلامانع است. 
       
      نویسنده و گرداورنده: Navard 
       
      منابع و ماخذ:
       
      کتاب تاریخ سیاسی اسلام(جلد1) / نویسنده: رسول جعفریان
      کتاب گنجینه تاریخ ایران(جلد نهم)/ نویسنده: عبدالعظیم رضایی
      کتاب دو قرن سکوت( ویرایش دوم) / نویسنده: عبدالحسین زرین کوب
       
      لینک
       
    • توسط aminor
      بسم الله الرحمن الرحیم
       
      منفک شده از تاپیک تحولات یمن
      1399/11/09
       
      تاپیکهای مرتبط با محوریت حمله به آرامکو
      UAV kent 2.0 concept: عملیات تن ماهی
      سپر صحرا : بررسی شبکه دفاع هوایی ارتش عربستان سعودی
       
       
       منابع یمنی : شلیک موشک قاهر1 به شرکت نفت آرامکو در جیزان عربستان
       

       

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.