امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

3 hours قبل , oldmagina گفت:

توسعه سیستم نوری طراحی شده برای تشخیص تک تیرانداز بر چندین جنبه متمرکز است که عبارتند از طراحی اپتیک مناسب ، انواع جدید حسگرها و روش های پردازش سیگنال .تا آنجا که به تشخیص مادون قرمز از رویداد شلیک مربوط می شود ( یعنی آتش دهانه ) ، محدوده طول موج بهینه برای تشخیص تیرانداز پنهان شده یا شلیک خمپاره و نارنجک های راکتی (RPGs) بین دو باند طیفی قرار دارد که یکی در مرکز 2.8 میکرومتر و دیگری در 4.5 میکرومتر است . .بنابراین ، محدوده میانی مادون قرمزMWIR ) معمولا انتخاب می شود ،البته این کار به این معنی هم هست که یک سیستم تشخیص تک تیرانداز که در محدوده طول موج 3 تا 5 میکرومتر کار می کند باید با مشکل احتمالی هشدارهای کاذب ناشی از نور خورشید مقابله کند .

 

تشخیص آتش دهانه نیازمند سرعت بالا در زمان واکنش و مداومت بررسی است

و اگر یک تیرانداز ماهر با یک اسلحه فاقد تجهیزات جانبی ( به اصطلاح آنالوگ ) مثل ایشون Simo Häyhä یا تیراندازان ناشناس مجاهدین افغانستان و یمن در جایی مناسب باشد در عمل کار زیادی نمی شود انجام داد 

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یک توضیح : در ادامه مقاله در مورد سنجش طیفی آتش دهانه ، تستهای آزمایشگاهی برای مشخص کردن امضاهای آتش دهانه در سلاحهای مختلف و تجزیه تحلیل داده های حاصله می پردازد که این قسمتها را از ترجمه حذف کردم و به ادامه موضوع و مبحث سیستم های غیرفعال  که بیشتر کاربردی است می پردازیم .

 

1 minute قبل , MF44 گفت:

و اگر یک تیرانداز ماهر با یک اسلحه فاقد تجهیزات جانبی ( به اصطلاح آنالوگ ) مثل ایشون Simo Häyhä یا تیراندازان ناشناس مجاهدین افغانستان و یمن در جایی مناسب باشد در عمل کار زیادی نمی شود انجام داد 

سلام 

اتفاقا تمام بحثها تا اینجا مربوط به تشخیص صوتی محل تک تیر انداز و تشخیص اپتیکی آتش دهانه اسلحه بود . تک تیراندازی سراغ دارید که اسلحه اش صدای شلیک یا آتش دهانه اسلحه نداشته باشد ؟ 

  • Like 2
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
29 minutes قبل , oldmagina گفت:

سلام 

اتفاقا تمام بحثها تا اینجا مربوط به تشخیص صوتی محل تک تیر انداز و تشخیص اپتیکی آتش دهانه اسلحه بود . تک تیراندازی سراغ دارید که اسلحه اش صدای شلیک یا آتش دهانه اسلحه نداشته باشد ؟ 

سلام و خداقوت - صدای شلیک و آتش دهانه با بعضی ابزار آلات و تجهیزات نظامی حتی ابتکاری قابل کاهش و مخفی کردن است اما عرض بنده این بود که چنین تجهیزاتی برای کاروانهای مجهز ناتو و سنتکام کاربرد دارد که در میادینی مثل افغانستان و یمن از خود در مقابل موژین ناگانت و انفیلد صدساله محافظت کنند ولی باز هم مجاهدین با ایثار و ایمان بر آنها غلبه خواهند کرد 

  • Like 1
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1 ساعت پیش, oldmagina گفت:

تک تیراندازی سراغ دارید که اسلحه اش صدای شلیک یا آتش دهانه اسلحه نداشته باشد ؟ 

 

جدیدا میبینیم که تک تیراندازها از سایلنسر های بزرگ استفاده میکنن همینطور تفنگ های مدرن از کالیبر بالاتر ولی با باروت کمتر استفاده میکنن تا گلوله سرعت بسیار پایین تری داشته باشه و همینطور آتش دهانه مخفی بشه / بخوام مثال بزنم شرکت روسی kbp یه سلاح تهاجمی سنگین داره به اسم shak-12که کالیبرش 12.7*55 هست سرعت مرمی زیر صوت و توانایی عبور از جلیقه را هم دارد  اسنایپرش هم توسعه دادن  یا ویدئوی تبلیغاتی sig sauer  رو برای صدا خفه کن های نسل جدید سرچ کن عملا چیز خاصی از آتش دهانه بیرون نمیزنه . همینطور چند وقت پیش فکر میکنم یه فشنگ ساخته بودن با جنس مرمی متفاوت  ( دقیق یادم نیست ) ولی احتمال اینکه بشه با تغییر آلیاژ مرمی ( مرمی از جنس سرمیک و ...) گلوله ای ساخت که امضای حرارتی نداشته باشه بسیار بالا هست همینطور  ساب یه سیستم استتار چند طیفی اختراع کرده saab s multispectral camouflage systems که احتمال شناسایی حرارتی و ...  تانک و ... رو نزدیک صفر میکنه / ممنون میشم در انتهای تاپیک راهکارهایی در مورد فریب یا بی اثر کردن این تجهیز هم عنوان کنید . مطلب بسیار خوبی هست .موفق باشی 

  • Upvote 9

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یک مرور کلی 

 

روشهای شناسایی و مقابله با تک تیرانداز به زبان ساده 

 

نویسنده : Michael Kent

 

منبع https://www.quora.com/How-do-you-spot-a-sniper-and-how-can-you-escape-one

 

همه ما می دانیم که تک تیراندازها بسیار موثر هستند. غیر قابل پیش بینی. سریع. مرگبار. اما آیا آنها اشتباه نمی کنند ؟ آیا راهی برای فرار از دست آنها و خنثی کردن تک تیراندازها وجود دارد ؟ پاسخ مثبت است . در اینجا تعدادی از روشهایی که  بر اساس تجربه واقعی مبارزه در عراق و افغانستان ، به وجود آمده اند ، ارائه می شود .

 

اولین هدف این سری از کارها به حداقل رساندن آسیب های ناشی از تک تیراندازها است. یک تک تیر انداز تعداد زیادی از نیروهای نظامی طرف مقابل را نمی کشد، اما همیشه سعی می کند کلیدی ترین افراد را از بین ببرد ، با این کار می تواند مشکلات عملیاتی فوق العاده ای ایجاد کنند و حتی بر روحیه نیروها تأثیر بگذارد . این اتفاق برای نیروهای آمریکایی در عراق افتاده است ، به عنوان مثال، برخی از تک تیراندازان عراقی تمام تلاششان فقط برای ایجاد رعب و وحشت در بین نیروها بود .

 

snp1.jpg

 

 

یکی از ارتش هایی که بیشترین تکنیک های ضد تک تیرانداز را توسعه داده است، ارتش اسرائیل است. تمام سربازان آنها که در مناطق در معرض خطر تک تیرانداز قرار می گیرند ، از غلاف‌های بزرگ در کلاه خود استفاده می‌کنند که شکل سر و کلاه خود را محو می‌کند و احتمال شکست تیرانداز را به حداکثر می‌رساند، زیرا با استفاده از این کلاهها یک تک تیرانداز نمی‌تواند به درستی مشخص کند که محدوده دقیق سر هدف کجاست .  ممکن است تک تیرانداز فکر ‌کند در حال هدف قرار دادن سر است ، در حالی که در واقعیت، فقط به نطقه‌ای تیراندازی می‌کند که پارچه است .  این یک ترفند ساده و بسیارکاربردی است. 

 

با دانستن اینکه یکی از اهداف اصلی هر تک تیرانداز از بین بردن بالاترین درجه های نظامی یک واحد است ، نشان های نظامی باید پنهان شوند. با یونیفرم یکسان برای همه افراد وجود داشته باشد .  اعمالی مانند نگاه به نقشه در فضای باز ، نشان دادن قدرت ، کنار ماندن از کارهای مشترک واحد ، انجام حرکت احترام به مافوق ، کارهایی هستند که باید فوراً کنار گذاشته شوند . برای کاهش آسیب هایی که تک تیرانداز در زنجیره فرماندهی ایجاد می کند ، باید در میدان رزم از رفتارها و نشانه های مشخص کننده برای رده های «فرماندهی» خودداری کرد .

 

snp2.jpg

 

علاوه بر این، در بعضی مکان‌های جنگی مانند افغانستان، تمایل گسترده ای بین همه تک تیراندازان وجود داشت که  بیشترسربازان آمریکایی را هدف قرار دهند ، بنابراین تصمیم گرفته شد که نیروهای آمریکایی به همراه همه سربازان نیروهای بین‌المللی از کشورهای دیگر، لباس یکسان بپوشند. این  تقلید و همسان سازی راهی برای کاستن از عطش شکار نیروهای خاص توسط یک تک تیرانداز دشمن بود.

 

snp5.jpg

 

 

مرحله 1: تعیین موقعیت تک تیرانداز.

 

وقتی تحت حمله یک تک تیرانداز قرار می گیرید، اولین کاری که باید بکنید تلاش برای پیدا کردن مکان وی است . از آنجایی که تک تیرانداز از استتار استفاده می کند و به سادگی پیدا نمی شود ، همیشه محل قرار گیری خود را با دقت انتخاب کنید ، این کار بسیار پیچیده است.

 

یک تک تیرانداز "خودی" همیشه یکی از بهترین ابزارهای ضد تک تیرانداز موجود است. اگر شما اطلاعاتی در مورد محیط اطراف دارید ، مطمئناً می توانید توصیه های ارزشمندی به گروهتان ارائه دهید، با این کار توانایی خودتان  را در جستجوی تک تیرانداز دشمن و ارائه استراتژی هایی برای مبارزه با او افزایش می دهید.

 

snp4.jpg     snp3.jpg

 

مشاهده مستقیم معمولاً دقیق ترین و مطمئن ترین وسیله برای تعیین موقعیت تک تیرانداز دشمن است. برای این کار می توان از چند روش استفاده کرد، مانند:

 

دوربین های حرارتی :

 

بهترین وسیله برای شناسایی تک تیراندازها دوربین های حرارتی هستند. آنها در تاریکی شب یا در مه هم کار می کنند و فقط با لباس های مخصوص تک تیرانداز که توسط کشورهای بسیار کمی در جهان استفاده می شود ، فریب می خورند.

 

snp6.jpg

 

سمت معکوس :

 

اگر گلوله تک تیرانداز دشمن وارد یک هدف ثابت شود، با قرار دادن میله ای در سوراخی که باعث برخورد گلوله شده است، می توان جهت و قوس شلیکی را که دشمن انجام داده است، تعیین کرد و همچنین می توان با محاسبه  فاصله و ارتفاع  قادر به شناسایی محل تک تیرانداز بود.

 

البته استفاده از این تکنیک خطر بزرگی را هم ایجاد می کند ، زیرا معمولاً شما را مجبور می‌کند در محدوده زیر دید تک تیرانداز قرار بگیرید و ممکن است به هدف بعدی وی تبدیل شوید.

 

snp7.jpg

 

مثلث سازی :

 

اگر تشخیص اینکه تیرها از کجا می آیند به آسانی ممکن نبود می شود با دو یا سه محل هدف قرار گرفتن افراد واحدتان و مثلث سازی از آنها موقعیت تک تیرانداز دشمن را مشخص کرد. روی یک نقشه، هر کدام از هدف ها را مشخص می کنیم با مثلث سازی محل تقریبی شلیک را پیدا می کنیم . سپس با پیدا کردن موقعیت تقریبی جایی که به نظر می رسد گلوله های دشمن شلیک می شود، آن منطقه هدف قرار می گیرد  و موقعیت تثبیت می شود.

 

snp8.jpg

 

تاخیر صدا ("crack-bang" technique) :

 

همه می دانند که هوا یک محیط سیال است که توسط امواج جابجا می شود . بنابراین، پرتابه ای که با سرعت مافوق صوت از آن عبور می کند، هنگام عبور ، موج ضربه ای ایجاد می کند . این همان چیزی است که هنگام شکستن دیوار صوتی توسط هواپیماها اتفاق می افتد.

 

اگر سرعت پرتابه را می دانستیم ( که البته معمولا می دانیم ، چون سرعت شلیک تقریباً تمام تفنگ های جهان مشخص است ) ، می توانیم با اندازه گیری  زمان تاخیر صدایگلوله از زمان اصابت آن به هدف ، فاصله شلیک را تعیین کنیم . انجام اندازه‌گیری دقیق این زمان بسیار پیچیده است، بنابراین این روش فقط در فواصل کمتر از 450 متر مؤثر است. فراتر از این فواصل، زمان تاخیر پرتابه ها افزایش می یابد .

 

snp9.jpg

 

طعمه ها :

 

اگر هیچ یک از این تکنیک ها موثر نبود، باید تک تیرانداز را وادار کنیم تا خودش رانشلن دهد .  ساده ترین راه این است که لو را به انجام تیراندازی "تحریک" کنید. برای این کار ، مفیدترین چیز همیشه این است که اوبه یک طعمه شلیک کند. هرچه تعداد شلیک تیرهای تیرانداز بیشتر باشد، فرصت های بیشتری برای شناسایی موقعیت او خواهیم داشت. 

 

در اینجا شخصیت تک تیرانداز دشمن بسیار مهم است :

- اگر کسی باشد که کند و سرد باشد، احتمالا تا زمانی که 100% مطمئن نشود که این یک هدف مفید است، شلیک نخواهد کرد.

- اگر یک تک تیرانداز تهاجمی باشد، به هر چیزی که حرکت می کند و در نتیجه طعمه شما را نیز شلیک می کند.

 

snp10.jpg

 

 آشکارسازها :

 

در طول جنگ عراق و افغانستان، نیروهای آمریکایی با تک تیراندازها مشکل جدی داشتند تک تیراندازها  کاملاً در میان جمعیت محلی و مناطق پرجمعیت با میلیون‌ها سقف و پنجره پنهان شده بودند ، در مقابل ، سربازان اهداف آسانی برای تک تیراندازهایی بودند که می‌توانستند تمام روز را به صورت مخفیانه به شکار طعمه و فرار بگذرانند ، بدون اینکه بشود آنها را پیدا کرد . بنابراین ارتش آمریکا یک سیستم تشخیص تک تیرانداز به نام بومرنگ را توسعه داد.

 

این سیستم که تکامل یافته سیستم DERA انگلیسی است ،  بر اساس تشخیص نوع پرتابه و نقطه شلیک کار می کند . این سیستم از میکروفون‌های دقیق برای تشخیص شلیک و موج صوتی که پرتابه در هوا ایجاد می‌کند استفاده می‌کند . این حسگر محل شلیک را شناسایی ، طبقه بندی و مکان یابی می کند و نتیجه را بر روی نقشه منطقه نمایش می دهد .این کار  اطلاعات نسبتاً مؤثری در مورد موقعیت تک تیرانداز دشمن ارائه می دهد. این سیستم ها معمولا بر روی وسایل نقلیه زمینی نصب می شوند.

 

ارتش ایالات متحده با آموختن از تجربیات خود در عراق و افغانستان، در حال توسعه سیستم RedOwl با حسگرهای لیزری و صوتی نیز هست که می‌تواند محل دقیق تک‌تیرانداز را تعیین کند و محل را با لیزر هدف گذاری  کند که برای شلیک  موشک هدایت شونده از  پهپادهایی که بر فراز منطقه پرواز می کنند ، به کار می رود . به عبارت دیگر، با این سیستم، لحظه ای که تک تیرانداز دشمن شلیک می کند، شناسایی شده، با لیزر مشخص می شود و در کمتر از 20 ثانیه خنثی می شود.

 

snp11.jpg

 

 سگهای  K9 :

 

برای کشورهایی که نمی توانند هزینه سیستم های پیچیده ای مانند RedOwl را بپردازند، استفاده از سگ های آموزش دیده کی 9 گسترش یافته است. سگ ها به دلیل حواس ظریف خود، ردیاب های تهدید عالی هستند. یک تک تیرانداز ممکن است در میان علف ها پنهان شود، اما به سختی می تواند بوی خود یا گرمای تشخیص داده شده توسط بدن خود را پنهان کند. سگ های کی 9 در تشخیص این نوع سیگنال ها عالی هستند.

 

علاوه بر این، سگ ها دید در شب بسیار خوبی دارند که یک مزیت قابل توجه در برابر دشمن است که احتمالاً برای انجام مأموریت خود در آن زمان به عینک دید در شب نیاز دارد. استفاده از سگ های شکار تیرانداز از قبل در جنگ ویتنام آغاز شد. آنها به دلیل شنوایی عالی می توانستند به راحتی جهت شلیک را تشخیص دهند و در صورت درخواست، به آن حمله کنند.

 

snp12.jpg

 

 

مرحله 2: علیه تک تیرانداز عمل کنید.

 

وقتی موقعیت تک تیرانداز دشمن را مشخص کردیم، وقتش است که علیه او اقدام کنیم.  در اینجا به چندین روش برای مقابله  اشاره می کنیم.

 

مقابله شناسایی با آتش :

 

اگر کم و بیش چند موقعیت را که تک تیرانداز می تواند در آنجا باشد ، مشخص کنیم ؛  گروهی که قرار است مقابله کند ،  می تواند آتش خود را در آن موقعیت ها متمرکز کند و شاهد نشانه های موفقیت باشد.

 

در شرایطی که حفاظ زیادی  برای تک تیرانداز دشمن وجود دارد ، یک تک تیرانداز خودی می تواند منتظر باشد تا هنگامی که تک تیر انداز دشمن برای حفاظت خود در  برابر آتش پوششی که واحد ما ایجاد می کند ؛ موفعیت خود را تغییر می دهد  او را کشف کند و اقدام کند .

 

snp13.jpg

 

شلیک دیوانه وار ( معادل Mad minute انگلیسی ) :

 

وقتی وارد نبرد می شوید، ممکن است موقعیت های احتمالی زیادی وجود داشته باشد که باید تحت پوشش قرار گیرند. در آن صورت، روش «مقابله  با آتش» بی اثر است ، بنابراین ،  معمولاً کاری که انجام می‌شود این است که نیروهای خودی را به چند گروه تقسیم کرده و همزمان به هر یک از موقعیت‌های احتمالی که ممکن است  تک تیرانداز در آن‌ها یافته شود ، حمله کرد .

 

 

snp14.jpg

 

توپخانه یا هواپیماهای بدون سرنشین : 

 

اگر توانسته‌ایم موقعیت دشمن را با دقت شناسایی کنیم، می‌توانیم موقعیت آنها را نسبت به توپخانه یا حملات دقیق با پهپاد مشخص کنیم. این تنها در صورت حضور گسترده نیروهای خودی در منطقه امکان پذیر است.

 

snp15.jpg     snp16.jpg

 

پرده دود :

 

در مناطق شهری نه امکان استفاده از توپخانه وجود دارد و نه می توان از هواپیماهای بدون سرنشین بدون ایجاد تلفات جانبی استفاده کرد. در این صورت، بهترین کار این است که سعی کنید دید تک تیرانداز را کور کنید تا امکان اقدام علیه او را پیدا کنید . یکی از پرکاربردترین روش‌ها از دهه ها قبل ایجاد پرده‌های دود است.

 

این تجهیزات در عرض چند ثانیه ، تمام محتوای دود خود را پخش می کنند ومنطقه را عملا به شکل غیر قابل دید در می آورند که بهترین فرصت برای نردیک شدن به تک تیرانداز دشمن را فراهم می کند .

 

snp17.jpg

 

دویدن نامنظم :

 

وقتی هیچ کدام از این امکانات را ندارید، همه چیز به شما و مهارت شما بستگی دارد تا بتوانید به هدف نزدیک شوید. از این نظر، دویدن به حالت زیگزاگ معمولاً یکی از بهترین گزینه ها است. اکثر تک تیراندازان ساعت های زیادی آموزش تیراندازی به اهداف دور و ایستا دارند اما معمولاً در برابر افرادی که با حرکات ناامنظم و غیر قابل پیش بینی به سمت آنها می روند چندان آماده نیستند.

 

snp18.jpg

 

حرکت گاز انبری :

 

اگر موقعیت تک تیرانداز مشخص باشد اما رسیدن به او و گرفتنش  غیرممکن باشد ، معمولاً تصمیم گرفته می شود که نیروهای خودی را به چند گروه چند نفره تقسیم کرده و با استفاده از حرکات گازانبری و دور زدن تک تیرانداز ،  سعی در گیر انداختنش کنند . این گروهها با استفاده از حرکات محتاطانه و پنهان و حمایت آتش خودی به تدریج به دشمن نزدیک خواهند شد.

 

این امر فرصت شلیک تک تیرانداز دشمن را کاهش می دهد ( حتی در صورت اقدام به شلیک ، موقعیت خود را لو می دهد ) و علاوه بر این، هنگام پیشروی از نقاط مختلف، شانس تک تیرانداز برای پیدا کردن راه های فرار از بین می رود.

 

snp19.jpg

 

استفاده از سلاح های در دسترس مناسب :

 

در برابر مواضعی که مشکوک به محافظت توسط تک تیراندازان دشمن هستند، می توانید از توپخانه یا خمپاره و پرده های دود استفاده کنید یا سعی کنید کمین کنید یا می توانید منطقه را تحت نظر بگیرید و منتظر بمانید تا تک تیرانداز خودش  حرکتی انجام دهد.تا محلش را لو دهد . بالاخره او هم یک انسان است و نیازهای فیزیولوژیکی یا نیاز به غذا یا نوشیدن دارد.

 

در بعضی موارد تک تیرانداز خودی که موقعیت طرف مقابل را کشف کرده است ، می تواند به سمت دشمن شلیک کند تا با شلیکش موقعیت تک تیرانداز دشمن را برای سایر نیروهای واحد خودی مشخص کند و نیروهای خودی شلیکهای خود را بر آن نفطه متمرکز کنند.

 

snp20.jpg

 

افراد ضد تک تیرانداز :

 

اینها هم ابزار دیگری برای شکار تک تیراندازهای دشمن در مناطق عملیاتی هستند . روش های یک تک تیرانداز نسبتاً قابل پیش بینی است و بهترین راه مقابله استفاده از یک تک تیرانداز خودی است که از روش متقابل استفاده می کند. یعنی حرکات طرف مقابل خود را می شناسد و با تکنیک هایی به همان اندازه موثر می تواند آنها را پیش بینی کند. فعالیت تک تیراندازها هنگام شکار سایر تک تیراندازها بر اساس مطالعه عادات و روش های آنها و انتظار صبورانه برای یک شلیک خوب است. این شلیک پایان مرحله تحت نظر گرفتن شلیک و استتار انجام شده توسط تیرانداز دشمن است.

 

snp_21.jpg     snp22.jpg

 

 

تک تیراندازها می توانند با تقلید از طبیعت، مواضع و اشکالی را بسازند  که آنها را در مقابل دشمن پنهان کند. علاوه بر این ، همیشه توصیه می شود که تک تیرانداز خودی شما اسلحه شکاری سنگین حمل کنند. این سلاح همیشه در مقابل تک تیرانداز دشمن که وارد خطوط شما شده است و برای این که چابک باشد با سلاح های سبک تر حرکت می کند ، یک مزیت تاکتیکی ایجاد می کند .

 

snp23.jpg     snp24.jpg

 

 

 

 

پی نوشت : تعدادی از تجهیزات شناسایی موقعیت تک تیرانداز که در این پست مورد بحث قرار گرفتند ، در پستهای قبلی توضیخ داده شده اند .

 

 

 

 

 

 

ویرایش شده در توسط oldmagina
  • Like 1
  • Upvote 11

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.