hamed_713

اشكال مختلف پروانه اصلي بالگردها

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

1) پروانه اصلي بالگردها را مي توان به شكل هاي گوناگوني طراحي نمود معمول ترين اين طرح ها ، تركيب يك پروانه اصلي با پروانه دم است كه پروانه دم گشتاور ايجاد شده توشط پروانه اصلي را خنثي مي كند.پروانه دم همچنين در جريان پرواز ايستا ، بالگرد را در محور عمودي كنترل مي كند.

[align=center]تصویر

LYNX[/align]

2 ) نمونه پرواز هاي پشت سر هم (يا دو پروانه اي) معمولا در بالگرد هاي بزرگتر ديده ميشود.به دليل چرخش پروانه ها در جهت هاي مختلف ،گشتاور آنها خنثي مي شود.ساختار سامانه كنترل اين بالگردها در مقايسه با نمونه هاي داراي پروانه دم پيچيده تر است.

[align=center]تصویر

CH-47[/align]

3) تركيب قرار دادن پروانه هاي اصلي در كنار هم چندان متداول نشد . اين نوع پروانه ها در تاريخ صنعت بالگرد سازي يعني Mi-12 مورد استفاده قرار گرفت .بالگردهاي پيكاسي نيز داراي در پروانه پشت سر هم بودند :
يكي در جلوي بالگرد و ديگري در عقب آن.

[align=center]تصویر

V-12[/align]

4) بالگردهاي داراي دو پروانه متداخل داراي يك سامانه هماهنگ كننده هستند. اين تركيب نيز همانند پروانه پشت سر هم به پروانه دم نياز ندارد . چرا كه پروانه ها در جهت مخالف هم ميچرخند و گشتاور آنها خنثي ميشود.اين سامانه در بالگردهاي اوليه بسيار متداول بود ، اما رفته رفته كمرنگ شد. امروزه بالگرد كامان K-MAX
ز اين روش استفاده ميكند.

[align=center]تصویر

K-MAX[/align]

5) آخرين نمونه پروانه هاي بالگردها‌، نمونه پروانه هاي هم محور است كه يك پروانه روي ديگري نصب شده و پروانه ها در جهت مخالف هم ميچرخند .بسته به اينكه كدام پروانه نيروي بيشتري توليد ميكند ، بالگرد ها به سمت چپ يا راست حركت مي كند.نمونه هاي اوليه اين نوع بالگرد ها به دليل پسار زياد توانايي پرواز با سرعت هاي بالا رانداشتند ، اما باروي كار آمدن پروانه هاي صلب و كاهش پسار ، اين نقطه ضعف آنها رفع گرديد.

[align=center]تصویر

Ka-50[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اقا حامد راستی سعید نیست تاپیک هات بیشتر شده!! icon_cool دستت درد نکنه. راستی چرا نرفتی نیرو هوایی؟ :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون من یه مدت تو کف بودم چرا رو دم بالگرد ها ملخ میذارن بسیار عالی که جواب یافت شد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مطالب زيبايي و خوبي بود ، لطفا در باره‌ي مورد چهارم يه توضيح مختصر بديد ، من كه مغزم هنگ كرده چطور مي‌شه دو تا ملخ كنهر هم باشن و به هم برخورد نكنن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در حال حاضر سرعت اينترنتم كم شده.اما در اسرع وقت توضيح مي دم. icon_cool :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مطالب زيبايي و خوبي بود ، لطفا در باره‌ي مورد چهارم يه توضيح مختصر بديد ، من كه مغزم هنگ كرده چطور مي‌شه دو تا ملخ كنهر هم باشن و به هم برخورد نكنن


اون طوري كه از عكسش معلومه يه زاويه وي شكل بين پایه ها هست و ملخ ها هم به صورت متحد ميچرخن (مثل مسلسل اختراعي آلمانا تو جنگ جهاني كه از وسط ملخ شليك ميكرد بدون اينكه بهش آسيب بزنه)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
hamed_713 عزيز دستت درد نكنه به پاسخ يه سري از سوالاتم رسيدم ولي يه پي ام برات فرستادم و تقاضا كردم در خصوص اصول حركت بال گرد ايستادن در آسمان و تعادل اون يه چيزهايي برام بگي icon_cool :lol: cyrax گرامي چي شدميشه در مورد اون مسلسل بيشتر توضيح بدي سپاسگزارم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
cyrax عزيز ممنون از توضيحت ، مختصر و مفيد به به حاج حسين عزيز ، چشام داره درست مي‌بينه ؟ دلم خيلي برات تنگ شده بود ، حداقل آف برام مي‌گذاشتي بي معرفت

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
پروانه دم در کجا قرار گیرد و در چه جهتی بچرخد ؟

هليكوپتري را در نظر بگيريد كه پروانه بزرگ آن در خلاف جهت حركت عقربه هاي ساعت مي چرخد، بنابه قانون سوم نيوتن (عمل و عكس العمل) طبيعتاً بدنه هليكوپتر در جهت حركت عقربه هاي ساعت شروع به چرخش خواهد كرد . براي حل اين مشكل كه به گشتاور چرخشي معروف است ، ساده ترين راه حل ، استفاده از پروانه دم مي باشد . پروانه دم مي تواند با ايجاد يك نيروي كشش جانبي در خلاف جهت نيروي چرخشي پروانه بزرگ،مشكل را برطرف نمايد ، زيرا حاصلضرب نيروي چرخشي پروانه بزرگ در فاصله اش تا مركزثقل، برابرباحاصلضرب نيروي چرخشي پروانه دم در فاصله اش تا مركز ثقل مي شود. بدين ترتيب پروانه دم را براي چنين مدلي بايد در سمت چپ دم نصب نمود زيرا براساس مدل فوق ،دم هليكوپتر در جهت حركت عقربه هاي ساعت تمايل به چرخيدن دارد. بنابراين نيروي جانبي ما بايد به سمت راست وارد شود وبه همين دليل است كه پروانه دم براي ايجاد چنين نيرويي در سمت چپ دم قرار مي گيرد تا بتواند نيروي وارده در سمت چپ را خنثي نمايد.


چطور در آسمان ثابت میماند ؟

وقتی برآیند تمام نیروهای وارد بر آن در تمام جهات صفر شود ( یعنی هم نیروی ایجاد شده از پروانه اصلی برای مقابله با جاذبه زمین و هم نیروی پروانه پشتی در مقابل گشتاور ایجاد شده توسط پروانه اصلی همدیگر رو خنثی کنند و نیز نیرویی برای جلو عقب رفتن هلی کوپتر توسط پروانه اصلی نباشد ) در این صورت میبینیم که هلی کوپتر در آسمان ثابت مانده است . یا به عبارت دیگر حالتي را كه هليكوپتر نسبت به هواي اطراف خود هيچگونه سرعتي اعم از افقي ويا عمودي نداشته باشد،مي گوييم :هليكوپتر دراين حالت به لحاظ ايروديناميكي“ ايستا“ است .

این اصولی بود که از دیدگاه علم مکانیک به نظر بنده میرسید .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]مطالب زيبايي و خوبي بود ، لطفا در باره‌ي مورد چهارم يه توضيح مختصر بديد ، من كه مغزم هنگ كرده چطور مي‌شه دو تا ملخ كنهر هم باشن و به هم برخورد نكنن[/quote]

شما اگر تشریف بیارید نمایشگاه دائمی هوایی تهران روبروی پارک ارم؛ سر در ورودی یکی از مهینا هست اگه ازشون بخواهید براتون روشن میکنن. خیلی چیز جالبیه. یه موتور الکتریکی گذاشتن توش و آروم میچرخه پس راحت میشه دیدش :?

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.