FLANKER

DESERT STORM یک جنگ الکترونیک تمام عیار

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

دوستان از این که توی این مبحث شرکت کردید متشکرم
من قسمت دوم رو تکمیل کردم
فکر می کنم اینقدر کامل باشه که جای بحث داشته باشه
نظر من اینه که ارایش سیستم پدافندهای عراق که کاملا کپی از شوروی بود قدیمی بود و در ضمن از جنگ الکترونیک قوی متحدین در جنگ خلیج نمی شه گذشت .
دوستانی که با اب و تاب تاپیک در مورد جنگ احتمالی ایران و امریکا حرف می زدند نظر بدن
با توجه به شباهت زیاد تجهیزات پدافندی و راداری ما با عراق در اون زمان ، باید جه تاکتیکی برای جلوگیری از فلج شدن پدافند هامون بکنیم ؟
با توجه به اینکه روی نیروی هوایی به خاطر فرسودگی هواپیماها و کمبود هواپیما نمی شه خیلی حساب کرد .
نظراتتون باعث خوشحالی من می شه . :!:

يه راه آسون داره خريد 8 سامانه اس 400
خريد100سوخو35 مجهزبه اس37
سوخو35 واس400در برابر جنگ اكترونيك محفوظ اند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

يه راه آسون داره خريد 8 سامانه اس 400
خريد100سوخو35 مجهزبه اس37
سوخو35 واس400در برابر جنگ اكترونيك محفوظ اند


راست میگیا ! چرا به فکر مسئولای وزارت دفاع نرسیده بود ! فردا زنگ می زنم بهشون می گم !
:!: :? :lol: :lol:
شوخی کردم به دل نگیریا ! :!: icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جناب FLANKER همين قدر به فكر من مي رسيد شما نظر بهتري داري بفرما

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

همين قدر به فكر من مي رسيد
شما نظر بهتري داري بفرما

من که گفتم به دل نگیر !
این پیشنهاد شما دو تا مشکل اساسی داره !
یکی اینکه روسها جونشون رو بدن S400 به هیچ کس حتی نزدیکترین دوستشون نمیدن چه برسه به ما که تو تحویل S300 گیر کردیم !
سوخو هم بدن BM نمی دن که ! اگر هم بفروشند به قیمت گرونی می فروشن .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جناب فلانكر مثل هميشه مقاله شما عالي بود. من فكر مي كنم استفاده از رادارهاي بومي (مثل پروژه رادار ملي) بهمراه گشت هاي هوايي مكمل با آن كه توسط هواپيمايي مثل تامكت كه رادار قدرتمندي دارد نتيجه مناسبي دارد. استفاده از آواكس (كه خوشبختانه در دستور كار نيز است) نقش عمده اي در جلوگيري از غافلگير شدن دارد. در نهايت استفاده از سيستم هاي آنالوگ براي ارتباط يگان ها و رده هاي مختلف رزمي بسيار مفيد است . سيستم هاي آنالوگ در برابر جنگ الكترونيك پايداري بالايي دارند و هميشه بايد در كنار سيستم هاي پيشرفته ديجيتال كنوني اين سيستم ها بعنوان مكمل استفاده شوند. در زمينه جنگ الكترونيك ما پيشرفت خوبي داشته ايم ولي كافي نيست و جاي كار بهتر و بيشتر با توجه به نيروهاي خوب و جواني كه در كشور است وجود دارد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فلنکر، جالب بود و منتظر قسمت آخر مقاله هستیم. برای مقابله با جنگ الکترونیک دشمن دو کار ضروری پیش رو داریم. اول ایجاد تغییرات ناشناخته در سیستمهای خودی به نحوی که دستگاههای ایجاد اختلال کنونی آمریکائیها در برابر آنها کارایی لازم را از دست بدهند. منظور از تغییرات هم ، تغییر در فرکانس کاری ، نوع پردازش داده ها ، توان خروجی و ... است. همچنین باید دستگاههای حساس الکترونیکی را در پوششهای ضد امواج الکترومغناطیس برای جلوگیری از تاثیرات ناشی از بمبهای الکترومغناطیسی و یه بمب جدید که ذرات مخصوصی رو در فضا پخش میکنه که این ذرات باعث بروز اتصالات و سوختن قطعات میشود. مورد دوم شناسایی و کسب اطلاعات کافی از سیستمهای دشمن است. باید بدانیم که مثلا اخلالگرهای E/A-18G در چه فرکانس و با چه توان خروجی کار و با چه زاویه و در چه وسعتی امواج گسیل شده و نحوه کار کامپیوتر مرکزیش چطوره و ...؟ هر چه بیشتر از دستگاههای دشمن اطلاعات کسب کنیم شانس بیشتری برای موفقیت در مورد گزینه اول داریم. روش اولی فقط کاربرد پدافند دارد ولی میتوان از روش دوم برای آفند هم استفاده کرد. از قدیم گفتن بهترین دفاع ، حمله است. اینکه ما دست رو دست بزاریم و با انجام تغییرات در دستگاههای خودی مانع از تاثیر جنگ الکترونیک دشمن شویم در یک جنگ طولانی به ضرر ما خواهد بود و دیر یا زود عملکرد دستگاههای ما بدست دشمن خواهد افتاد. بهترین راه کار این است که با توجه به مورد دوم خود دستگاههای اخلالگر علیه اخلالگرهای دشمن طراحی کرده و در نقاط حساس کشور مستقر کنیم. در واقع پاسخ عملیات ECM دشمن را با یک عملیات قویتر ECCM خواهیم داد. این قطعی ترین راه ممکن برای خلاصی از شر حملات الکترونیکی دشمن است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سعيد جان در برابر حملات EMP تاكنون روش مقابله 100درصد موثر پيدا نشده است ايجاد پوشش هاي ضد امواج الكترومغناطيس به تنهايي كافي نيست و بايد سيستم هاي پايدارتر موازي در كنار اينها تعريف كرد كه بصورت مكمل كار كنند تا قابليت اطمينان بالاتر رود. سيستم هاي الكترونيكي ديجيتالي بشدت نويز پذير هستند اگر براي مراكز حساس بتوان پروژه اي تعريف كرد كه در آن اين مراكز توسط دستگاه هاي ضد اخلال گر حفاظت شوند نتيجه خوبي خواهيم گرفت. از اهميت پدافند غير عامل هم نبايد غافل شد چون اين نوع دفاع در صورت كار علمي و عملي در كاهش خسارات ما موثر بوده و ارزان تر هم خواهند بود. من تلاش دانشمندان خودمان را در زمينه جمينگ و ECM زير سوال نمي برم و آن را تحسين مي كنم ولي واقعيت اين است كه ما در اين قسمت از دشمن ضعيف تر هستيم. در آخر من با حرف شما مبني بر اينكه بهترين دفاع حمله است موافق هستم. اين تاكتيك موثر (كه در فوتبال هم هم كاربرد دارد icon_cool ) اگر توسط صدام ديكتاتور انجام مي شد شايد نتيجه جنگ الان طور ديگري بود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بله روش حفاظتی مطلق وجود ندارد و حتی چند سال قبل مشخص شد حفاظهای جعبه ای که تجهیزات حساس را در آنها قرار میدهند تاثیری در مقابله با حملات الکترومغناطیسی نداشته و از گوشه های آنان که نقطه ضعف اساسی این قبیل حفاظها محسوب میشود براحتی امواج به داخل نفوذ میکنند! از دلیل علمی این موضوع که چرا از گوشه این جعبه ها امواج رسوخ میکنن خبر ندارم و اعلام هم نشده است. شاید جاه طلبانه و حتی ناممکن به نظر برسد اما بهترین راه برای ما استفاده از اقدامات ECCM است. زمانی که هواپیماهای اخلالگر آمریکایی خود گرفتار دستگاههای اخلالگر ایرانی شوند دیگر مشکلی با جنگ الکترونیک دشمن نخواهیم داشت. طرح سنگین و پرهزینه ای هست ولی هزینه آن به مراتب کمتر از پدافند ECM خواهد بود. مثل قضیه گلوله و جلیقه ضد گلوله است که ما بجای خرید جلیقه از یه سلاح با برد مفید بیشتر از سلاح دشمن استفاده میکنیم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
از نظرات شما متشکرم اما ایا در داخل توان و تکنولوژی ساخت اخلالگرهای ECCM وجود داره ؟ اگر هم وجود داره به قول سعید ما اول باید بدونیم که هواپیماهای EW امریکایی و سیستمهای اخلالگرشون رو چه فرکانسهایی کار می کنن . اما این کار کمی سخت به نظر میاد . البته هیچ کاری غیر ممکن نیست . اما ما باید زودتر به فکر روزامد کردن یا ساخت سیستمهای الکترونیکی خودمون باشیم . البته به نظرم استفاده از سیستمهای انالوگ و غیر دیجیتال می تونه تا حد زیادی از خطرات نفوذ EMP کم کنه ولی سیستمهای انالوگ هم مشکلات خاص خودشون رو دارند . در هر حال ما باید این رو بدونیم که امریکاییها از زیر و بم سیستمهای پدافندی ما حداقل تا 80 درصد اطلاعات کامل دارند چون اکثر این سیستمها رمزگشایی شدن و قدیمین مثل SA-3 و SA-2 و SA-6 و هاوگ در ضمن سیستمهای ECCM و پدافندی قوی بدون یک نیروی هوایی قدرتمند دفاعی کامل نیستن .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خوب در هر صورت ما دو راه پیش رو داریم. پدافند ECM آفند ECM (ECCM) من راه دوم را ترجیح میدهم هر چند هزینه و زمان بیشتری بابت آن صرف شود. در پدافند ما اگر شکست بخوریم باید یک قدم عقب نشینی کرده و مجددا مواضع دفاعی ایجاد کنیم. اما در آفند اگر شکست بخوریم برمیگردیم سر جای اولمون و حداقلش اینه که چیزی را از دست نخواهیم داد. اگر بر پدافند ضد الکترونیکی تکیه کنیم و در روز جنگ سیستمهای ما در برابر حملات دشمن آسیب پذیر باشند چه خواهد شد؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
برای مقابله با هواپیماهای جنگ الکترونیک که از دو روش برای از کار انداختن رادار ها استفاده میکنند یعنی امواج اخلالگر الکترونیک و موشکهای ضد رادار باید روشهای مناسب بکار برد برای مقابله با اخلالگر های قوی دو روش هست استفاده از پاد اخلالگر که در عمل این کار در توان ایران نیست چون نیاز به تکنولوژی برتر است که هنوز به این جور فناوریها دسترسی نداریم (با توجه به اطلاعات من در زمینه الکترونیک در ایران) راه حل دوم این است که نگذاریم چنین هواپیماهایی در فاصله ای از رادار های زمینی قرار گیرند که بتوانند رادارهای زمینی را مختل کنند و این کار با استفاده از جنگنده های قدرتمندی همچون f14 امکان پذیر است که این کار را تا حدودی میتوان انجام داد با توجه به اوضاع تامکتهای نیروی هوایی در مورد استفاده این هواپیماها از موشکهای ضد رادار میتوان از سیستم عراقیها یعنی استفاده از سیمهای فیبر نوری که باعث خاموش و روشن شدن رادارها با یک هماهنگی خاصی انجام میشود اما در مورد بمب های الکترو مغناطیس من اطلاعات خیلی زیادی در مورد انها ندارم اما اگر این بمب ها فقط یک سری اواج مغناطیسی با توان های مختلف ایجاد کنند میتوان برای صدمه ندیدن مراکز مهم مانند مراکز فرماندهی یا سایتهای زمینی رادار و مراکز نگه داری هواپیماها اطراف این ساختمان ها را به وسیله فنس های المینیومی که به زمین متصل شده باشند محافظت کرد این فنسها مانند تور امواج الکترومغناطیس را جذب کرده و نمیگذارد تا امواج از ان عبور کند کار ان به این صورت است که امواج الکترومغناطیس باعث ایجاد یک شار مغناطیسی در این سیمها شده که این جریان بستگی به مقدار ولتاژالقا شده در ان خواهد داشت (از لحاظ سطح مقطع باید این سیمها برای بدترین حالت در نظر گرفته شوند تا در برابر جریانهای زیاد مقاومت کنند) که این ولتاژالقایی نیز بستگی به مولد به وجود اورنده خود دارند (یعنی همان بمب الکترومغناطیس) حتی میتوان برای به دام انداختن امواج بیشتر این تور ها را توسط یک مدار الکتریکی یونیزه ساز مجهز کرد تا با یونیزه کردن هوای اطراف ان فنس سطح بزرگتری را برای به دام انداختن امواج داشته باشد این روش را نمیتوان در برابر بمهای اتمی الکترومغناطیس به کار برد چون توان امواج به وجود امده خیلی زیاد است مثل این است که بخواهید جلوی اب یک رودخانه بزرگ مانند رود کارون که از اسمان به سمت پایین در حال ریزش است را بگیرید

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
استفاده از پاد اخلالگر جدای از توان فنی و صنعتی ایران نیاز به کسب اطلاعات دقیق از اخلالگرهای دشمن دارد. یعنی نیاز به توان علمی و سازمان جاسوسی قدرتمندی داریم. مورد دومی که گفتید در بسیاری از کشورهای جهان استفاده میشود اما مشکل این است که تمام امواج را جذب نمیکند و در بهترین شرایط بجای از کار افتادن دستگاهها با مشکلات سیستمی روبرو خواهیم شد. کامپیوتری که نتواند درست کار کند با یک کامپیوتر خاموش تفاوتی ندارد. به نظر من بهترین راه همان حمله متقابل الکترومغناطیسی به هواگردهای دشمن است بطوریکه مجبور به فرار از منطقه تحت پوشش امواج خودی شوند. ولی اگر این موضوع به حقیقت مبدل شود چه میشود؟! icon_cool اف18جی میاد برای ایجاد پارازیت ولی سیستمهای خودش از کار میفته! :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عبور از این فنسها برای امواج الکترومغناطیس مانند گذشتن ادم از یک دیوار بی در است تنها راه عبور از یک در خراب کردن ان است در مورد امواج یعنی دارای توان زیادی باشند فلز یابهای حفاظتی در فرودگاهها از همین روش استفاده میکنند از یک طرف ان امواج ارسال شده در طرف دیگر یک کلید وجود دارد که تمایل به وصل کردن مدار آژیر دارد چنانچه بین این در یک فلزی قرار گیرد که تمام امواج ارسالی را جذب کند و امواج به طرف دیگر در نرسد تا مانع از وصل مدار توسط کلید شود آژیر به صدا در خواهد امد این یعنی اینکه تمامی امواج جذب فلز قرار گرفته بین دو طرف ان در دارد البته شاید در امواج قوی مقداری عبور کند که توسط ف*یل*تر های دیکر این امواج نیز حذف خواهند شد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.