hans

جنگنده- بمب افکن دی هاویلند دی.اچ-98 ماسکیتو ( DH.98 Mosquito)

Recommended Posts


 

DH.98 Mosquito

 

ده هاویلند موسکیتو( de Havilland Mosquito) یک بمب افکن سبک انگلیسی در زمان جنگ جهانی دوم بود که نقش عالی را در طی جنگ بازی کرد.
این هواپیما به واسطه ی موفقیتهای زیاد و بالای خود لقب ((the wooden wonder)) را به خود اختصاص داد.جالب است بدانید که این هواپیما از چوب ساخته
شده بود نه از المینیوم و اهن. (Mosquito= پشه)
این بمب افکن به قول انگلیسیها بهترین در نوع خود! توسط شرکت هواپیماسازی ده هاویلند ساخته و توسط رونالد بی شاپ (Ronald Bishop) طراحی شد. در سال 1940 اولین پرواز خود را انجام داد و در سال 1941 وارد خدمت شد وتا سال 1950 تولید و اخرین فرونداز این هواپیمای سریع و کارا در سال 1956 از خدمت کنار گذاشته شد.
این بمب افکن سریع و چالاک دارای توپچی و برجک مخصوص توپ به مانند تمام بمب افکنهای دیگه نبود زیرا از هواپیماهای دشمن سرعت بیشتری داشت.
میزان تلفات این بمب افکن نسبت به دیگر بمب افکنها خیلی کمتر بود(البته باید میزان استفاده و تولید ان را هم مد نظر داشت, این بمب افکن به تعداد نصف هواپیمای ju 88 که بمب افکنی در همین کلاس و برای المانها بود تولید شد.)
این بمب افکن دارای برد بسیار بالایی بود که در هیچ بمب افکن دیگری به مانند خود نبود در حالی برد ان 2400 کیلومتر بود که برد ju 88 یونکرس المانها 1000 کیلومتر بود.
این بمب افکن پایه و مبنایی برای ساخت بمب افکنهای سنگین انگلستان قرار گرفت و تعداد زیادی از ان تولید شد که در خدمت نیروی هوایی سلطنتی (Royal Air Force (RAF) ) در امد و همانند همتای المانی خود در نقشهای گوناگونی مورد استفاده قرار گرفت.
این نقشها عبارت بودند از: راه یاب_ عکسبرداری شناسایی_جنگنده بمب افکن روز پرواز و شب پرواز_ بمب افکن شب پرواز و روز پرواز_جنگنده روز پرواز و شب پرواز_هواپیمای اموزشی_ضد کشتی
یکی از بدشانسی های این هواپیما این بود که نبروی هوایی سلطنتی بمب افکنهای سنگین و کم سرعت را جایگزین انها کرد و عمر این بمب افکن رو به پایان رفت البته در جاهای دیگر باز کاربرد داشت ولی دیگر مورد استفاده گسترده نبود.
در کل به تعداد 7,781 فروند از ان تولید شد. یعنی چیزی حدود نصف تعداد یونکرس. پس کم بودن تلفات در مقایسه با دیگر بمب افکنها چیزه خارق العاده ایی نبوده.
برای مقایسه سیمیلاتوری این هواپیما می توان ان را با Focke Wulf Ta 154 المانها مقایسه کرد.این هواپیما جدا از انگلستان نمونه هایی مخصوص سفارشی برای کشورهای دیگری نیز ساخته شد.این کشورها عبارتند از:
استرالیا -کانادا- سوئد-برای کشورهای استرالیا و کانادا نمونه های مختلفی تولید شد.


مشخصات DH.98 Mosquito :

خدمه: 2 تا : خلبان-ناوبر/توپچی

طول: 13.57 متر

طول بالهای هواپیما: 16.52 متر

ارتفاع : 5.3 متر

مساحت بال: 42.18 m²

وزن غیر مسلح: 6,490 کیلوگرم

وزن مسلح: 8,210 کیلوگرم

حداکثر وزن برخاست: 11,000 کیلوگرم

موتور: 2 موتور رولز رویس مرلین ,12 سیلندر 1,710 hp (1,280 kW) each

حداکثر سرعت: 668 km/h

برد: 2,400 km

سقف پرواز: 11,000 m

سرعت صعود: 14.5 m/s

تسلیحات:
بمب: 1800 کیلوگرم
این بمب افکن از نظر تسلیحات به پای حمل یونکرس 88 نمی رسد. موضوع جالبی که توجهم را به خودش جلب کرد اظهار نظر انگلیسی ها در مورد این هواپیما بود. انها این هواپیما رو بهترین می دانند در نوع خودش. به عنوان مثال در مقالاتی که در باره ی یونکرس 88 هست ادعا می کنند که یونکرس بهترین در کلاس خود بود ولی به پای ده هاویلند موسکیتو نمی رسد..چیزی که در اخر میشه نتیجه گرفت درست است که موسکیتو از نظر برد و سرعت از یونکرس بهتر هست ولی از نظر حمل مهمات و جنگیدن به یونکرس نمی رسید. شاید همین عامل باعث شد که نیروی هوایی سلطنتی انگلستان انها رو با بمب افکنهای سنگین تعویض کند.
سرعت خوب موسکیتو به علت ساخته شدن از چوب بود. پس در عین حال که سرعت بالایی داشت اسیب پذیری بیشتری داشت.
کاربران:
استرالیا_بلژیک-برمه-کانادا-چین-چک اسلواکی-جمهوری دومینیکن-فرانسه-اسرائیل-نیوزیلند-نروژ-لهستان-افریقای جنوبی-شوروی-سوئد-ترکیه-انگلستان-امریکا-یوگوسلاوی سابق-

در انتها جالبه یه خاطره و اتفاق جالبی رو که این هواپیما در ان دوران به یادگار گذاشته رو بگویم.این بمب افکن تحسین همه رو از چهار گوشه بر انگیخت تحسین کسانی مثل هرمان گورینگ فرمانده ی لوفت وافه(نیروی هوایی المان) . هرمان گورینگ قرار بود در روز 30 ژانویه 1943
در رژه ی یادبوده 10 امین سال به قدرت رسیدن حزب نازی سخنرانی ای را در موقع برگزاری رژه در برلین انجام بده . ولی حمله ی اسکادران 105 موسکیتو به ایستگاه رادیویی برلین باعث شد بیش از 1 ساعت برنامه ی سخنرانی لوفت وافه از رادیوها قطع بشود. با این کار سخن رانی برنامه ریزی شده سراسری به هم می ریزه. بعد از این کار فیلد مارشال گورینگ در باره ی این هواپیما و اتفاق می گوید:
تا 1940 من فقط تا glasgow (پایتخت اسکاتلند) می توانستم با هواپیما هم پرواز کنم ولی الان نه. وقتی به موسکیتو نگاه می کنم از حسادت و غبطه سبز و زرد میشوم. انگلیسیها که خیلی بیشتر از ما المینیوم و اهن دارند که می توانند استفاده کنند,توانایی دارند که هواپیمایی چوبی و زیبایی در حد پیانویی که در انگلستان ساخته میشه بسازند. با سرعتی هم پرواز می کند که حتی الان هم ان را افزایش داده اند.ادم میمونه بهش چی بگه!
Hermann Göring, January 1943
عکسهایی از هرمان گورینگ
DH.98 Mosquito
کپی رایت توسط میلیتاری

luftwaffe
icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جالب بود و دستت درد نکند. فقط اینکه نیازی نیست در انتهای مطالبت بنویسی کپی رایت میلیتاری و اگر هم خواستی بنویسی قبل اسم خودت رو به عنوان نویسنده بنویس که مهمتر است. راستی یه خبر خوش به کاربران و افرادی که ثبت نام کردن و اکانتشون تا حالا فعال نشده! خدا رو شکر مشکلات بوجود اومده در سیستم سایت تقریبا رفع شده و طی چند روز آینده اکانتهای جدید فعال خواهند شد. اون دسته از کاربرانی هم که +50 پست دارن مثل هانس و ... اکانت گالری دریافت خواهند کرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
از دوستان ممنون. این کپی رایت توسط میلیتاری رو برای این می نوشتم که شبهه ایی پیش نیاید که این مطالب کپی شده و بدون ذکر منبع هست. luftwaffe icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام

 

یکی از برگهای برنده  بریتانیا در جریان جنگ جهانی دوم ، استفاده از جنگنده/ بمب افکن های ماسکیتو (پشه )‌ توسط نیروی هوایی سلطنتی این کشور بود ، بطوریکه تا قبل از وارد شدن جنگنده های همه گونه شرایط جوی he-219 به سازمان رزم لوفت وافه ، این نیرو برای مقابله با این پرنده ، مشکلات زیادی را متحمل می گردید .

 

10-12-2014_03-58-39_b.jpg

 

یکفروند جنگنده/ بمب افکن ماسکیتو FB MK VI  ، رجیستر PZ438 ، اسکادران 143 که برای اجرای حملات زمینی ، در حال  لود شدن به راکتهای هدایت ناپذیر 3.5 اینچی که از کلاهکی به قدرت 25 پاوند بهره می بردند ، است .

  • Upvote 14

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام خدمت دوستان

 

 

جنگنده / بمب افکن شناسایی ماسکیتو TR.MK.33، نیروی هوایی رژیم صهیونیستی ، صحرای سینا ، 1956

 

suez007.jpg

 

از بدو شروع به کار دولت جعلی ا.س.ر.ا.ی.ی .ل ، در سرزمین های اشغالی به سال 1948 ، نیروی هوایی تازه تاسیس این رژیم ، به  طرق مختلف ، 14 فروند ماسکیتو TR.MK.33، سه فروند ماسکیتو MKIII و حداقل هفت فروند ماسکیتو PR.MK XVI ،را در بازه زمانی 1948 تا 1955 دریافت و پس از اورهال سنگین و بعضا" ارتقاء های صورت گرفته در سیستمهای ناوبری و عکسبرداری ، وارد خدمت نمود . علاوه بر این نمونه ها ، IDF/AF ، یکی از به کارگیرندگان نمونه شب پرواز ماسکیتو NF.MK.30 بشمار می رفت . اما نمونه PR ، پرتعداد ترین و در عین حال پر کار ترین ماسکیتو موجود در سازمان رزم این نیرو بحساب آمده  و تاثیر خود را در جنگ 1956 ، بخوبی نشان داد .

  • Upvote 7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.