amin782

تاپیک جامع مرحوم دکتر محمد مصدق

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

IMG_20200819_214839_162.jpg

 

 

بزرگترین نقد به رفتارهای کاشانی و مصدق در دهه 1330 این است که هر دویشان دید اشتباهی نسبت به امریکا داشتند تا جاییکه به جرأت میتوان گفت واقعیات دوران جنگ سرد را درک نمیکردند.

غیر از کاشانی که امریکای"in god we trust" را بهترین گزینه برای  مقابله با کمونیستها و توده ایهای بی خدا میدانست، مصدق بر اساس ذهنیت قبلی  و مثبتی که نسبت به امریکا در افکار عمومی وجود داشت فکر میکرد با اتکا به «نیروی سوم» امریکا میتواند جلوی  شوروی و انگلستان را بگیرد. چنین کاری را پیشتر امیرکبیر و مدرس کرده بودند.

امیرکبیر با اتکا به نیروی سوم امریکا و در مقطعی آلمان میخواست تا بین روسیه و انگلستان موازنه کند و مدرس نیز در مقطع عضویت در دولت در تیعید میخواست تا با اتکا به نیروی سوم عثمانی جلوی روس و انگلیس بایستد.

ولی اشتباه مصدق در این بود که امریکا را امریکای دوران امیرکبیر می دید نه امریکای امپریالیست جنگ سرد، امریکایی که با دیپلمات خوشنامی چون ساموئل بنجامین، تلاش یک معلم امریکایی بنام هوارد باسکرویل در صف مشروطه خواهان و یا مستشاران مالی همچون آرتور میلسپو و مورگان شوستر شناخته میشد که فرسنگها با امریکای امپریالیست جنگ سرد فاصله داشت.

 

بطور قطع نقطه اشتراک اشتباهات آن دو این بود که جهان سیاست را فارق از: ماکیاولیسم جمعی میدیدند(اگر با مفهوم ماکیاولیسم آشنایی ندارید روی لینک کلیک کنید)

 

 

ویرایش شده در توسط lordashrafi
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

عافیت طلبی کاشانی و پناه بردن به محمدرضا شاه امری قابل کتمان نیست و بعدها چوب این کارش رو هم خورد! ولی همینجا بر روان دکتر مصدق درود میفرستم. مصدق چه اصلاحگر بزرگ و چه خواهر زاده ی هزاردستان، چه ترسو و چه شجاع و با اذعان به ایرادهای زیادی که در ساختار سیاست گذاری اش داشت، خوب درد را فهمیده بود و گام به گام  می خواست به سمت اقتصاد مستقل از درآمد نفت ، مدرن کردن ساختار اداره کشور و ورود به جامعه جهانی برود و جذاب تر از اینکه در این راه از کمک یکی از غولان اقتصاد و شخصیت های محبوب تاریخی ( حداقل برای من) به نام دکتر شاخت بهره برد. ولی افسوس که نشد.

  • Upvote 5
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بر 29 مرداد 1399 در 22:12 , aminf14 گفت:

عافیت طلبی کاشانی و پناه بردن به محمدرضا شاه امری قابل کتمان نیست و بعدها چوب این کارش رو هم خورد! ولی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.