Electro_officer

سامانه دفاع هوایی کروتال ( Crotale )

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

تصویر
سیستم Crotale EDIR یک سیستم موشکی کوتاه‌برد و قابل استفاده در هر وضعیت هوایی است که از آن جهت مقابله با موشک‌های ضدکشتی و یا هواپیماهای دشمن که در ارتفاع کم حرکت می‌کنند، استفاده می‌شود. این سیستم موشکی توسط شرکت Thomson CSF Matra طراحی و ساخته‌شده و دارای دو گونه‌ی محرک زمینی و دریایی است.
توسعه
این سیستم در ابتدا معروف به Crotale R440 بود و توسط شرکت Thomson-Houston جهت استفاده در آفریقای جنوبی طراحی شد اما بعدها توجه ارتش فرانسه به این سیستم جلب شد و در دو گونه‌ی زمینی و دریایی مورد استفاده قرارگرفت.
بخش کنترل آتش سیستم از حسگرهای اصلی شناور، سیستم آتش برجک و سیستمی هماهنگ‌کننده تشکیل شده‌است. برجک سیستم تعداد 8 موشک را در محفظه‌هایی ضدآب نگهداری می‌کند و مخزن سیستم که در پشت برجک قراردارد دارای تعداد 18 موشک می‌باشد.
نخستین مدل زمینی این سیستم دارای تعداد چهار لانچر بود. جهت افزایش قدرت تحرک و جابه‌جایی، سیستم برروی شاسی تانک AMX-30 سوارشد. بعدها تعداد لانچرها به شش عدد تغییر یافت. در ارتش فنلاند سیستم برروی خودروی Sisu Pasi نصب‌شده و دارای تعداد هشت لانچر است.
سیستم Crotale روی تعداد زیادی از شناورها نصب‌شده‌است به طور مثال در ناوهای محافظ کلاس La Fayette این سیستم با هشت مقر شلیک و در کنار آشیانه‌ی بالگرد نصب‌شده‌است.
Crotale NG
تولید نوع ارتقایافته‌ی این سیستم یعنی Crotale NG ( کوتاه‌شده‌ی New Generation) در سال 1990 آغازشد. این سیستم از موشک‌های جدید VT-1 استفاده‌می‌کند. ویژگی‌های این موشک‌ها عبارت‌انداز: سرعت 3.5 ماخ، برد 11 کیلومتر، سرجنگی 13 کیلوگرم و حداکثر ارتفاع حرکت 6000+ متر. این سیستم دارای رادار داپلر باند S(با برد 20 کیلومتر)، رادار رهگیر باند Ku (با برد 30 کیلومتر)، دوربین گرمایی (با برد 19 کیلومتر)، دوربین CCD (با برد 19 کیلومتر) و سیستم رهگیر لیزری است.
در سال 1999 کره‌ی جنوبی تصمیم به خریداری تعداد 48 سیستم Crotale NG به ارزش 330 میلیون دلار جهت استفاده در سیستم‌های ضدهوایی کوتاه‌برد Chunma K-SAM خود گرفت. Chunma از سیستم موشکی Crotale NG و یک شاسی تشکیل شده و به سیستم K200 APC شباهت دارد. در سال 2003 کره‌ای‌ها مجددا تصمیم به خرید 66 سیستم دیگر به ارزش 470 میلیون دلار گرفتند.
Multi-Shield 100
در سال 2007 نوع جدیدی از این سیستم Crotale NG مجهز به سیستم راداری Shikra در یک نمایشگاه رونمایی شد. این سیستم مجهز به موشک‌های Crotale Mk3 VT-1 و رادار Shikra با برد کشف 150 کیلومتر بود. همچنین برد موشک‌ها VT-1 در این سیستم به 15 کیلومتر افزایش‌یافته‌بود.
فن‌آوری
بخش موشکی سیستم Crotale از سه قسمت تشکیل شده‌است: یک خودرو جهت جابه‌جایی، یک سیستم شلیک موشک و یک رادار رهگیری که بین دو مقر شلیک قرارمی‌گیرد. و اما بخش دوم یک بخش نظارت راداری است که روی یک خودرو نصب‌شده‌است. خودروی راداری دوم قابلیت اتصال شبکه‌ای به چند خودروی لانچر را داراست تا کارایی و دقت ضدهوایی سیستم افزایش یابد. در گونه‌ی Crotale NG هر دو بخش شلیک‌کننده و رادار نظارتی روی یک خودرو نصب‌شده‌است.
پیشران موشک از سوخت جامد استفاده‌می‌کند و سرعت موشک را در عرض دو ثانیه به سرعت 2.3 ماخمی‌رساند. موشک سپس طبق اطلاعات راداری مسیر حرکت خود را تعیین می‌کند و طبق این اطلاعات به سمت هدف حرکت می‌کند، زمانی که موشک به هدف نزدیک شد فیوز لیزری آن فاصله‌ی مناسب را تشخیص داده و موشک منفجر می‌شود.
بخش نظارت راداری و کنترل راداری سیستم دارای برد 20 کیلومتر می‌باشد همچنین برد سیستم هدایت تلویزیونی 15 کیلومتر می‌باشد. سیستم هدایت تلویزیونی به صورت منظم از دو دوربین لیزری و عادی استفاده می‌کند. این سیستم قادر است همزمان تعداد 8 هدف را رهگیری کند. همچنین سیستم توانایی هدف قراردادن اهدافی متنوع مانند هلیکوپترهای ساکن تا اهداف مانند جنگنده‌های با سرعت بالای 2 ماخ را داراست. بخش لانچر سیستم قادر است به سیستم‌های راداری و یا لیزری دیگر نیز متصل شود و از داده‌های آنها جهت رهگیری هدف استفاده‌کند.
گونه‌ها
R440 Crotale
نوع اصلی و پایه‌ای سیستم Crotale SAM system است که در دو نوع زمینی و دریایی ساخته‌شده‌است. تا کنون تعداد 330 سیستم و هزاران موشک از این گونه ساخته‌شده و به بیش از 15 کشور جهان صادر گردیده‌است.
HQ-7
این گونه در واقع حاصل مهندسی معکوس چینی‌ها روی سیستم Crotale است. اخیرا نوع جدید این سیستم یعنی HQ-7A/FM-90 توسط چینی‌ها ساخته‌شده‌است.
تصویر
R460 SICA Shahine
شرکت Thomson-CSF (در حال حاضر شرکت Thales) نوعی خاص از سیستم را برای کشور عربستان سعودی طراحی کرده که به Shahine معروف است. ساخت این گونه در سال 1980 صورت گرفت. تفاوتی که بین Shahine و گونه‌ی اصلی وجود دارد در خودروی حامل و تعداد مقرهای شلیک (شش به جای چهار) است. این گونه جهت حفاظت از واحدهای زرهی ارتش عربستان سعودی ساخته‌شده‌است. در جریان آزادسازی کویت در فوریه‌ی 1991، Shahine جز اولین خودروهایی بود که به منطقه اعزام شد.
تصویر
این گونه در واقع نوع ارتقایافته یا New Generation سیستم است که اولین بار توسط ارتش فنلاند به کار گرفته‌شد. قیمت هر واحد از این گونه حدودا هشت میلیون یورو (بدون احتساب قیمت خودروی حامل) می‌باشد. یونان استفاده‌کننده‌ی دیگر این گونه است، این کشور در سال 1998 یک بیلیون فرانک فرانسه جهت خریداری 11 واحد از این هزینه‌کرد که نه واحد به نیروی هوایی و دو واحد به نیروی دریایی تحویل داده‌شد. در سال 2002 قیمت هر واحد 12 میلیون یورو اعلام شد.
Crotale Mk.3
در 15 ژانویه‌ی 2008 فرانسه نوع جدید سیستم Crotale یعنی Crotale Mk.3 را در مرکز آزمایشات موشکی CELM واقع در Biscarrosse آزمایش کرد. در این آزمایش سیستم Crotale Mk.3 با استفاده از موشک‌های VT1 هدف فرضی را که در ارتفاع 970 متری و فاصله‌ی 8 کیلومتری قرارداشت را در عرض یازده ثانیه مورد اصابت قرارداد. بعدها در 31 ژانویه‌ی 2008 سیستم هدف دیگری را که در ارتفاع 500 متری و فاصله‌ی 15 کیلومتری قرارداشت را در عرض 35 ثانیه مورد اصابت قرارداد.
استفاده‌کنندگان
کشورهای مختلفی جز استفاده‌کنندگان سیستم Crotale و یا Crotale NG هستند که از جمله‌ی آنها می‌توان به کشورهای بحرین، مصر، فنلاند، فرانسه، یونان، کره‌ی جنوبی، عمان، مراکش، پاکستان، فیلیپین، امارات متحده‌ی عربی، عربستان سعودی و آفریقای جنوبی اشاره‌کرد.
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
منبع:
http://en.wikipedia.org/wiki/Crotale_missile
كليه‌ي حقوق مطلب براي سايت ميليتاري و مترجم محفوظ است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
چي شده داداش از دريا زدي به خشكي؟!! icon_cool به پا به گل نشيني!! icon_frown نه ولي ممنون جالب بود. كوچولو ولي گرون!!! icon_frown

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مطلب جالب و مفیدی بود. البته فراموش کردید که ایران را هم به جمع کشورهای استفاده کننده از این سیستم اضافه کنید! icon_frown ایران سالها قبل تعدادی از مدل چینی آن (فیمنگ80) خریداری کرده و با چند سال مهندسی معکوس موفق به توسعه بومی آن شد و در حال حاضر نمونه بومی با نام شهاب ثاقب در خط تولید قرار دارد. نکته جالب توجه درباره نسخه چینی این است که فقط از روی کروتال ساخته نشده و چینیها در حین طراحی از طرحهای چاپارل ، رولند و رپیر نیز تا حدودی اقتباس کرده اند و با توجه به مشخصات به نظر میرسد از سه سیستم نامبرده قدرت رزمی بیشتری داشته باشد. دقت این سیستم با دو شلیک 98% میباشد! icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بله در حال تولید است و در نیروی دریایی و فکر کنم هوایی و زمینی هم مشغول خدمت میباشد. دقت این موشک فوق العاده بوده و با دو شلیک از دو جهت مختلف میتوان با دقت 99% هدف را منهدم کرد. حتی اگر دقت این سیستم تا 80% کاهش یابد باز برای دشمن خطرناک است چون سیستم ضد ضد الکترونیکی آن مدرن و در برابر اغتشاشات الکترومغناطیسی مقاوم است. دقت 98% رو اینطوری معنا کنید که از هر 100 هدف فقط 2 تا موفق به فرار میشن!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

البته فراموش کردید که ایران را هم به جمع کشورهای استفاده کننده از این سیستم اضافه کنید!

سعيد جان! برادر يه خورده صبر مي‌كردي اونو هم معرفي مي‌كردم! icon_cool

چي شده داداش از دريا زدي به خشكي؟!! به پا به گل نشيني!!

راستش من مي‌خواستم مدل دريايي رو معرفي كنم! ولي قلم از دستم در رفت! icon_frown همه‌ي مدل‌ها رو بررسي كردم ديگه! نوع دريايي هم عملكردي مشابه مدل زميني داره.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عالی و مفید بود. مهدی جان لنگر انداختی؟ به خشکی خوش امدی. icon_cool اگر ایران دارد چرا در رزمایشها و رژه ها نشان نمی دهند؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهدی خان مثل همیشه عالی و مفید بود. در مورد شهاب ثاقب نویسنده مطلب و یا هر کدام از دوستان اگر اطلاعات تکمیلی دارن لطفا در اختیار بقیه هم قرار بدن. آیا تصویری از این سامانه (بخصوص در حال عملیات) وجود داره؟ بنظر میرسه این سامانه کاربرد خوبی در پدافند کوتاه برد شناورها داشته باشه. آیا شهاب ثاقب نوع دریایی تولید شده؟ تصویری از نصب این سامانه بر روی شناورها هست؟(کاراییش هر چی باشه از sea cat که دیگه بهتره). راستی رادارش فعاله یا غیر فعال؟(کلا گونه های مختلف کورتال) ظاهرش که بنظر میرسه فعال باشه.(شایدم در متن به این اشاره شده ولی من با اصطلاحات فنی آشنا نیستم). بحث جالبیه دوستان لطف کنن در بحث شرکت کنن تا از صفحه اول حذف نشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ايران اسلامي با تكيه و توكل بر حضرت مهدي (عج) بيمي از اين تسليحات موشكي ندارد .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نسخه دریایی HQ-7 یک کپی از روی سیستم فرانسوی Thomson CSF R-440 Sea Crotale میباشد که به عنوان پدافند کوتاه برد و نقطه ای برای دفاع ناوهای نیروی دریایی این کشور در برابر هواگردها و موشکهای ضد کشتی مهاجم طراحی و از اوایل دهه 1990 به تولید رسیده است. گفتنی است چینیها در حال طراحی پدافندی جدید و عمود پرتاب در کلاس برد کوتاه به متوسط هستند که جایگزین این سیستم خواهد شد. هر پرتابگر دارای 8 موشک آماده شلیک و 16 موشک ذخیره میباشد و لود پرتابگر بصورت خودکار انجام میشود. از رادار Type 360S در باند E/F با برد 18.4 کیلومتر و 17 کیلومتر برد درگیری و توان شناسایی 30 هدف و رهگیری همزمان 12 هدف (توان درگیری رادار اعلام نشده؟) و سیستم ارتباط داده ای ZJK-4 بین موشک و رادار و یک سیستم هدایت چشمی (الکترو اپتیکال) برای مواقع از کار افتادن رادار بخاطر جمینگ دشمن استفاده میکند. مشخصات موشک طول: 3.00 متر قطر: 0.156 متر طول بال: 0.55 متر وزن: 84.5 کیلوگرم ارتفاع درگیری: 30 الی 5000 متر حداقل برد درگیری: 500 متر برد درگیری: 8600 متر در برابر هدف با سرعت 400 متر بر ثانیه ، 10000 متر در برابر هدف با سرعت 300 متر بر ثانیه ، 12000 متر در برابر بالگردها سرعت: 750 متر بر ثانیه معادل 2.3 ماخ هدایت: نیمه فعال راداری + هدایت چشمی کلاهک: انفجاری شدید با فیوز مجاورتی دقت با یک شلیک: 70 الی 80 درصد اگر فرصت کنم یه مطلبی چهار سال قبل درباره این سیستم نوشته بودم و کاملش میکنم. icon_cool

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اي خدا مطالب مفيد اينهو سنگ ميفتن ته اب به قول دوستمون!! icon_frown راستي الان كه لنگز انداختي اسلحه نمي خواي؟؟! icon_cool مواد قاچاقي مي زني؟؟! icon_frown

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اينم عكس‌هايي كه از شهاب ثاقب ايراني پيدا كردم. عكس اول رو فكر مي‌كردم Shahine عربستانه ولی تو بعضی سایت‌ها شهاب ثاقب ایرانی معرفی شده بود بنابراین جابه‌جاش کردم.
به نظر میرسه ورژن ایرانی به نوع چینی یعنی HQ-7 شباهت داشته باشه و تکنولوژی اون با کمک چینی‌ها به دست اومده باشه. ورژن ایرانی از دو بخش مجزای راداری و شلیک تشکیل شده.
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
تصویر
  • Like 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهدی جان عکس 4 امی فکر کنم موشک نور باشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
bebakhshed valy ina hamash asbab baze hast sabr koned in sha allah perojeya bozorg entegham valeya asr ke yake az perojehay man hast sakhte beshe bebenam kase jorat dare tajhezat nezamesho berokh iran bekeshe. man mohammad rasoul daneshjoy electronic az keshvar maleze ya jore ertebat mano ba vezarat defa bargharar koned mamnonam.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

bebakhshed valy ina hamash asbab baze hast sabr koned in sha allah perojeya bozorg entegham valeya asr ke yake az perojehay man hast sakhte beshe bebenam kase jorat dare tajhezat nezamesho berokh iran bekeshe.
man mohammad rasoul daneshjoy electronic az keshvar maleze ya jore ertebat mano ba vezarat defa bargharar koned mamnonam.

دوست عزيز ميشه فارسي تايپ كنيد؟ آدم تا مياد بخونه كلي اذيت ميشه ! icon_frown
در مورد تقاضاتون هم بهتره به مدير سايت مراجعه كنيد. icon_cool

مهدی جان عکس 4 امی فکر کنم موشک نور باشه.

راستش من دنبال شهاب ثاقب گشتم و اين عكس رو پيدا كردم. البته عكسش يه كم كيفيتش پايينه ولي بي‌شباهت به بقيه‌ي عكس‌ها نيست. d'oh

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.