RezaKiani

سامانه دفاع هوایی اورلیکن (Oerlikon GDF)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

حماسه های بسیاری درباره شجاعت خلبانان جان برکف نیروی هوایی در دفاع از حریم هوایی کشور عزیزمان در رویارویی با متجاوزان عراقی نوشته شده اما تا به حال به سلحشوران نیروی هوایی که بر روی زمین و با استفاده از توپهای ضدهوایی -و صد البته با تکیه بر نیروی ایمان- خلبانان دشمن را به ستوه می آوردند و ناامید روانه پایگاهشان می کردند کمتر توجه شده است. نگاهی کوتاه به توپ ضدهوایی اورلیکن بیاندازیم و یادی کنیم از دلاورمردانی که این توپها را عبادتگاه خود ساخته بودند. شیرمردانی که همواره یادشان در نزد مردم ایران گرامی است...

در سال 1952 شرکت اورلیکن سوئیس کار طراحی توپهای ضدهوایی جدیدی را برای جایگزین کردن توپهای 20 میلمیتری دوران جنگ جهانی دوم آغازکرد. طراحان این شرکت حساب کردند که کالیبر 35 میلیمتر می تواند مناسبترین گزینه برای چنین توپی باشد. چند طرح مختلف توسط اورلیکن آزمایش شد تا سرانجام، توپ جدیدی با نام مارک323 و کالیبر 35 میلیمترعرضه شد.

normal_01%7E9.jpg
یک طرح شماتیک از توپ 35 میلیمتری ضدهوایی اورلیکن

شرکت "کونتراوس" برای هدایت آتش این توپ جدید یک رادار کنترل آتش به نام "سوپرفلدرماوس" تولیدکرد. این سیستم هدایت آتش در حقیقت از ترکیب یک رادار جستجو باند ئی/اف به همراه یک رادار هدفگیری پالس-دوپلر باند جی تشکیل شده بود. مجموعه هدایت آتش سوپرفلدرماوس بر روی یک کانتینر 4 چرخ قرارگرفته بود. برد این رادار 15 کیلومتر بود و بعدها در توپ خودکششی "گپارد" نیز بکارگرفته شد. سوپرفلدرماوس برای کشف و هدفگیری هواگردهایی که در ارتفاع پایین پرواز می کنند مناسب است و نمونه های به روز شده آن توانایی کشف انواع پهپادها و موشکهای کروز را نیز دارند.

در اواخر دهه 70 سیستم هدایت آتش دیگری با نام "اسکای گارد" برای هدایت آتش توپهای 35 میلیمتری اورلیکن توسعه یافت. این سیستم عبارت بود از یک رادار جستجوی پالس-دوپلر و یک رادار هدفگیری و یک نمایشگر تلویزیونی. این سیستم نیز در درون یک کانتینر قرارداشت و یک مولد برق کوچک انرژی مورد نیاز مجموعه را تامین می کرد.

normal_03%7E0.JPG
رادار کنترل آتش اسکای گارد

normal_02%7E9.jpg
نحوه اتصال توپهای اورلیکن به رادارهدایت آتش اسکای گارد. همان گونه که در تصویر مشخص است هر اسکای گارد وظیفه هدایت دو قبضه توپ را برعهده دارد.

توپ اورلیکن -برای ایجاد چتر پدافند هوایی متحرک در میدان نبرد- بر روی بدنه تانکهای لئوپارد و تی-55 نیز نصب شد. توپهای خودکششی گپارد در حقیقت ترکیبی از بدنه تانک لئوپارد و توپ اورلیکن می باشند.

normal_04%7E10.jpg
توپ خودکششی ضدهوایی گپارد ساخت آلمان. انتخاب توپ اورلیکن توسط کشوری که خود دارای بهترین کارخانه های توپ سازی مانند موزر و کروپ می باشد اثبات کننده کیفیت توپهای کارخانه اورلیکن است.

در سال 1980 یک نمونه به روز شده از توپ اورلیکن تولید شد. این توپ دستگاه نشانه روی بهبودیافته ای داشت و می توانست توسط سیستمهای هدایت آتش دیجیتال شلیک شود. چند سال بعد نمونه سوم توپ اورلیکن ساخته شد که دارای دستگاه روغنکاری خودکار و صفحات زره برای خدمه بود.

در سال 1985 یک نمونه دیگر از توپ ضدهوایی اورلیکن به بازار عرضه شد که دارای کامپیوتر هدایت آتش "گانکینگ3دی" و یک فاصله یاب لیزری بود.
توپ 35 میلیمتری اورلیکن می تواند از انواع گوناگون مهمات استفاده کند. در میان این مهمات می توان به گلوله های با قدرت انفجاری بالا، گلوله های رسام، گلوله های ضدزره و گلوله های ضدموشک اشاره کرد. گلوله های ضدموشک ساخته شده برای توپ 2 لول اورلیکن مانند گلوله های بکار رفته در تفنگهای شات گان می باشد. این گلوله دارای 152 ساچمه سخت از جنس تنگستن است و در صورت اصابت کردن آن به موشک دست کم می تواند سیستمهای راداری و کنترلی موشک را از کابیاندازد.

در ژانویه 2008 وزیر دفاع ایران -سردار مصطفی محمد نجار- اظهارداشت که ایران توانسته است توپ 35 میلیمتری اورلیکن را به همراه سیستم هدایت آتش آن در داخل کشور تولید کند.

صنایع نظامی چین اجازه ساخت توپ و اسکای گارد را به دست آورده و آن را با نام تایپ90در کشور خود تولید می کنند.

normal_06%7E3.jpg
توپ 35 میلمیتری ساخته شده توسط ایران (معروف به توپ سماوات) در حال شلیک آزمایشی

خدمه

هر رسد آتشبار ضدهوایی اورلیکن شامل یک رادار کنترل آتش و 2 قبضه توپ می باشد و رادار کنترل آتش وظیفه هدایت هر دو قبضه را برعهده دارد. خدمه هر توپ عبارتند از: رئیس توپ، متصدی مولد برق، تیرانداز(هدفگیر)، خرج گذار سمت راست، خرج گذار سمت چپ، مهمات بیار سمت راست، مهمات بیار سمت چپ. 5 نفر خدمه نیز مسئول بکارگیری اسکای گارد در اتاقک کانتینر رادار هستند. یک نفر افسر تیر وظیفه سرپرستی این 19 نفر را برعهده دارد. افسر تیر با استفاده از یک وسیله ارتباطی می تواند هدایت هر یک از توپها یا هر دو توپ را برعهده رادار هدایت آتش بگذارد یا توپها را از رادار جدا کرده و در اختیار خدمه قراردهد تا هدفگیری و شلیک آنها به صورت دستی انجام شود.

تاریخچه عملیاتی

در جنگ فالکلند(1982م) آرژانتینی ها از هر دو سیستم سوپرفلدرماوس و اسکای گارد برای هدایت آتش توپهای اورلیکن خود بهره گیری می کردند. در روز 4 می 1982 اسکای گارد توانست یک فروند هواپیمای "سی هاریر" نیروی دریایی سلطنتی را در جزیره "گوسه گرین" از آسمان به زیربکشد. درنتیجه، خلبانهای انگلیسی تاکتیک خود را عوض کردند و سعی می کردند که خود را از برد توپهای ضدهوایی آرژانتین دور نگه دارند. در روز 27 می و در همان جزیره بازهم یک فروند هواپیمای انگلیسی توسط اورلیکنهای آرژانتین ساقط شد اما اینبار قرعه فال به نام یک هاریر نیروی هوایی سلطنتی افتاد.

مدافعین آرژانتینی در نبرد گوسه گرین از آتش مستقیم این توپها برای مقابله با چتربازان بریتانیایی استفاده کردند. در روزهای 31 می و 3 ژوئن انگلیسیها سعی کردند تا با استفاده از موشکهای ضدتشعشع رادارهای اسکای گارد را از دور خارج کنند که در نتیجه این حمله یکی از اسکای گاردها از کار افتاد. در روز 12 ژوئن یک فروند هاریر دیگر بر فراز "ساپرهیل" آسیب دید که حدس زده می شود توسط گلوله های اورلیکن مورد اصابت قرارگرفته است. کمی بعد این هواپیما از سرویس خارج شد. یک بار دیگر آتش مستقیم اورلیکنها در "وایرلیس" و تنها چند ساعت قبلا از تسلیم شدن آرژانتین به کمک مدافعین شتافت.
در انتهای جنگ، بریتانیا توانست 15 قبضه از توپهای آرژانتین را به همراه 6 دستگاه رادار اسکای گارد و 1 دستگاه رادار سوپرفلدرماوس به غنیمت بگیرد.

اما ایران بیشترین استفاده را از توپهای پدافندهوایی اورلیکن برده است. در اواخر دهه 40 شمسی مسئولان وقت نیروی هوایی شاهنشاهی تصمیم گرفتند که پدافند هوایی را تحت واحد جدید و مستقلی سازماندهی کنند. تعدادی از متخصصین به مطالعه سیستمهای پدافند هوایی آن زمان پرداختند و در نهایت -با توجه به شرایط جغرافیایی ایران و تضمین پشتیبانی فنی از طرف سوئیس- توپ اورلیکن و رادار اسکای گارد را برای این منظور مناسب تشخیص دادند.
در سال 1348 اولین پرسنل نیروی هوایی از میان افسران با کفایت این نیرو انتخاب شدند تا برای دیدن دوره های فنی و نگهداری توپ اورلیکن به سوئیس اعزام شوند. این گروه پس از بازگشت به ایران به آموزش دیگر افسران و درجه داران برگزیده نیروی هوایی پرداختند. در نتیجه هنگامی که توپ ها و رادارها به همراه مستشاران سوئیسی وارد ایران شدند این افراد توانستند در کمترین مدت توپها را عملیاتی کرده و تمرینهای هدفگیری خدمه را آغازکنند.

در سال 1353 و پس از بالاگرفتن درگیری های مرزی بین ایران و عراق و حمایت محمدرضا پهلوی از ملامصطفی بارزانی، تعدادی از توپهای اورلیکن به منطقه درگیری اعزام شدند و برای اولین بار توانستند توانایی های خود را به اثبات برسانند. مجهز نبودن نیروی هوایی عراق به موشکهای ضدتشعشع سبب شد تا اورلیکنها تلفات سنگینی به این نیرو وارد کنند و به گفته بعضی ناظران این توپها توانستند در حدود 50 فروند هواگرد عراقی را در این درگیریها هدف قرارداده یا ساقط کنند. پس از درگیرهای مرزی با عراق، تعدادی از توپهای اورلیکن برای مقابله با چریکهای ظفار و حمایت از سلطان قابوس به عمان فرستاده شدند.
در سال 1980 عراق به صورت ناجوانمردانه به ایران حمله کرد و شعله های جنگی نابرابر به مدت 8 سال شعله ور گشت. در 2 سال ابتدای جنگ توپهای اورلیکن بارها توانستند هواپیماهای متجاوز عراقی را ساقط کنند. در نتیجه، صدام حسین دست به دامان شوروی(سابق) شد و روسها -با جود اینکه در ابتدای جنگ اعلان بی طرفی کرده بودند- شروع به بازسازی و تغذیه مجدد نیروی هوایی عراق با هواپیماها و تجهیزات مدرنتر کردند. از جمله تجهیزاتی که در آن زمان در اختیار عراق قرارگرفت موشکهای ضدتشعشع "کااچ-28" بود.

حال، نیروی هوایی عراق می توانست با خیال راحت رادارهای اسکای گارد را هدف قراردهد و توپهای اورلیکن را از کار بیاندازد. اما به کارگیری این موشکها نتوانست باعث عقب نشینی خدمه جان برکف توپها شود. مسئولان وقت نیروی هوایی با تغییر تاکتیک به جنگ هواگردهای دشمن رفتند. قرار شد تا رادارهای اسکای گارد خاموش شده و خدمه به صورت چشمی هدفگیری توپها را انجام دهند.

تا انتهای جنگ، توپهای اورلیکن آسمان ایران را برای جنگنده-بمب افکنهای عراق ناامن کرده و چون خاری در چشمان خلبانهای نیروی هوایی عراق بودند. توپهای اورلیکن و خدمه رشید آنها -مخصوصا در طی جنگ شهرها و حملات هوایی عراق به مردم غیرنظامی- نقش موثری در دفاع از شهرها و نقاط حیاتی کشور داشتند. آمار دقیقی از تعداد هواپیماهای ساقط شده توسط این عزیزان در دست نیست ولی بعضی از آگاهان نظامی تعداد هواپیماها و بالگردهای ساقط شده عراقی را بیش از 100 فروند تخمین می زنند.

در سال 2007؛ 9 سرباز آفریقای جنوبی در اثر گیرکردن و انفجار لوله توپ اورلیکن کشته شدند و 14 نفر دیگر زخمی شدند. این حادثه در طی یک تمرین آموزشی اتفاق افتاد. آفریقای جنوبی دلیل این حادثه را یک اشکال مکانیکی و شرکت سازنده بی تجربگی خدمه و عدم انجام موارد ایمنی از سوی آنان می دانند.

به کارگیرندگان

توپ 35 میلیمتری اورلیکن از همان ابتدا بازار خارجی بسیار خوبی به دست آورد و در حال حاضر پس از گذشت نزدیک به نیم قرن در حدود 30 کشور از آن استفاده می کنند. آرژانتین، آلمان، آفریقای جنوبی، اسپانیا، اتریش، اکوادر، امارات عربی متحده، ایران، اندونزی، باهاما، برزیل، بریتانیا، پاکستان، تایوان، ترکیه، چین، رومانی، ژاپن، سوئیس، شیلی، عمان، عربستان سعودی، فنلاند، قبرس، کره جنوبی، کویت، کامبوج، کانادا، مالزی، مصر، یونان کشورهای هستند که اورلیکن را برای دفاع از حریم هوایی خود انتخاب کرده اند. همانطور که ذکرشد انگلیس نیز تعدادی از اورلیکنهای آرژانتین را به غنیمت گرفت که درحال حاضر از 4 دستگاه رادار اسکای گارد برای مراقبت حریم هوایی خود استفاده می کند.

normal_Oerlikon_35mm_twin_cannon.jpg



توپ 35 میلیمتری اورلیکن مشخصات
وزن 6700 کیلوگرم
طول 7.8متر
طول لوله 3.15متر
کالیبر 35میلیمتر
حمل 4 چرخ یدک کش
ارتفاع 5- تا92+ درجه
چرخش 360 درجه
نرخ آتش 550 گلوله در دقیقه
سرعت دهانه 1.175متر/ثانیه
بردمؤثر 4000متر
خشاب 7خشاب با 19 فشنگ
بار مبنی توپ آماده شلیک 2500 فشنگ


رضاکیانی موحد/علیزاده
منبع مجله جنگ افزار

  • Upvote 3
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
رضا جان دستت درد نكنه مقاله جالب و جامعي بود
منتظر مطالب شما در خصوص توپ 23 ميليمتري هم هستيم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون آقای کیانی، بسیار مفید و آموزنده بود،

یک سوال، سیستم تولیدی توسط ایران به کدام یک از توسعه و ترقی های داده شده بر روی نمونه اصلی نزدیک تره؟ منظورم بیشتر سیستم هدایت آتشه.

باز هم ممنون.
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مالک خان سلام
در باره توپ 23 میلیمتری معروف به شلیکا اگر سرچ کنی در اینترنت مطلب هست. من اینو کارکاردم به دو دلیل یکی اینکه در زمان جنگ خیلی تاثیر گذار بوده ولی پس از جنگ خود توپ و خدمه عزیزش از چشم به دور مونده بودند یکی هم اینکه درباره اش توی سایتهای ایرانی هیچی پیدانکردم.
به هرحال چیزی جز انجام وظیفه نبود.
عرشیا خان خودم در هر دوجا.
گریپن عزیز درباره توپ سماوات چیز زیادی نمی دونم. تا اونجا که مطالعه کردم یه زمانی ایران می خواست نمونه هندی سیستم هدایت فلدرماوس رو بخره که ظاهرا طرف هندی راضی نشده. احتمال می دم که هدایت آتش توپ سماوات نمونه مهندسی معکوس شده یا بهسازی شده رادار اسکای گارد باشه. ولی این فقط یه احتماله. اگر دوستان مدرک قطعی دارند لطف کنند بنویسند تا ما هم استفاده کنیم.
با تشکر از همگی دوستان

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از رضا کیانی عزیز

الان داشتم در مورد گلوله های ساچمه ای توی تاپیک جک هامر میگفتم که توی این تاپیک نمونه ساخته شده اش رو دیدم :mrgreen:
550 تیر بر دقیقه از نوع ساچمه ای با تعداد 152 ساچمه در هر شلیک معادل 83600 ساچمه بر دقیقه که نواخت تیر بسیار مناسب و بالایی برای موشکهای کروز هست .

منتوی تلویزیون نوع ایرانی رو دیدم که از سیستم غیر فعال هدایت تصویر بجای رادار استفاده میکنه و تونست یک بهپاد رو بطور خودکار منهدم کنه .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
رضا جان سلام

مدتها بود که دلم میخواست مطلبی در مورد اورلیکن بخونم. ارتش در ابادان از این توپ برای مقابله با هواپیماهای عراقی استفاده میکرد.
در زمان جنگ هم ددر تاسیسات نفتی گچساران هم به همراه چهار لول اورلیکن هم نقش حفاظتی رو داشت و تعدادی هم سرنگون کرده بود.

اما یکم فکر نمیکنی ارژانتینی ها برای کشتن چتر بازان انگلیسی دست و دلبازی به خرج دادند ؟ :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام به همه ...
این هم چند تا عکس از توپ اسکای کارد ایرانی :


رادار سامانه :
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/17~1.JPG[/img]

توپ سامانه :
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/18~0.JPG[/img]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نستور جان این توپی که عکسش رو گذاشته تماما تولیدی خودمون هست؟ اگر اینطور باشه جای افتخار و سربلندی برای کشور عزیز و مقدسمون [color=green]ایران[/color] هست

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
رضا جان بسیار عالی بود.دستت درد نکنه.توپ واقعا قدرتمندیه.راستی با وجود موشکهای ضد تشعشع رادار اینها بی فایده میشه که. برای مقابله چی کار می کنند؟ ایا میشه می فهمید جنگنده ای موشک ضد تشعشع حمل می کنه یا نه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من خودم فکر نمی کنم که موشکهای ضدتشعشع یه درد بی درمون باشند و هیچ راه مقابله ای برای آنها وجود نداشته باشه. من متخصص نیستم ولی چند تا راه کار به فکرم می رسه:
1- زدن هواپیمای مهاجم قبل از رسیدن به منطقه توسط رهگیرها

2- استفاده از آنتنهای مجازی برای گول زدن موشک. یعنی با استفاده از وسایل الکترونیکی یه رادار تقلبی ایجاد کنیم که موشک حریف رو گمراه کنه.

3- مختل کردن موشک توسط سیستمهای رادیویی پیشرفته.

آرمانی عزیز. همون جور که در متن گفتم و نستور عزیز لطف کرد و عکسش رو گذاشت الان و در حال حاضر ایران داره این توپها رو تولید می کنه. اسم این توپ در ایران توپ 35 میلیمتری سماوات هستش.

واریو جان تا اونجا که من می دونم این توپ هدایتش در اصل به صورت الکترو اپتیک هست. یعنی هم با دوربین و هم رادار هدایت می شه.
فارس نیوز یه گذارش تصویری خوب از خط تولید این توپ تهیه کرده، عکسهاش هم خوب وواضح هست:
http://www.farsnews.net/imgrep.php?nn=8610250401
بچه های سایت خودمون هم اینجا درباره اش صحبت کردند:
http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=2833&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=
به هرحال...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
همونطور که دوستان هم گفتن و از تصاویر منتشر شده هم بر میاد این توپ ضد هوایی هم به سامانه راداری و هم به نشانه گیری الکترو اپتیکی(حرارتی رو هم شنیدم ولی مطمئن نیستم) مجهزه، از جهتی هم این سامانه در آخرین لایه دفاعی قرار میگیره و میشه گفت ماموریت اصلیش مقابله با بمبها و موشکهای هدایت شونده از جمله ضد رادار هست.

[quote]من هفته پیش تعداد زیادی از این توپ رو در اطراف تهران دیدم ایا برای حفاظت از تهران موثر هستش[/quote]

این توپ به عنوان دفاع کوتاه برد هوایی کاربرد داره و بخصوص اگر در کنار سیستمی مثل تور-ام1 قرار بگیره، میتونه بسیار موثر باشه، منتهی در لایه کوتاهبرد، اگر مطلب فرستاده شده توسط آقای کیانی رو مطالعه کنید میبینید که عملکرد خوبی داشته و کارنامش کم و بیش مثبته، همچنین اگر به لیست کشورهای دارنده اون در ویکی توجه کنید میبینید ارتشهای قدرتمند و معتبری از مدلهای مختلف این توپ استفاده میکنن که این میتونه هم نشان دهنده اعتبار و تاثیر گذاری این سیستم باشه،
http://en.wikipedia.org/wiki/Skyguard_radar

منتهی این یک پدافند کوتاهبرد هست و باید به اندازه خودش ازش انتظار داشت.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یک سوال دارم با چه فاصله ای از شهر پدافند کوتاه متوسط و بلند رو میزارن مثلا تهران تکلیف اون توپ های که داخل تهران هستند چیه لایه اول از داخل شهر شروع میشه یا بیرون از شهر
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.