worior

X PLANE BOEING/NASA X-37~X40~X41.42

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[color=darkblue]به نام یکتا پروردگار عالم


با سلام
[/color]


[size=18][color=darkred]X PLANE BOEING/NASA X-37~X40~X41.42[/color][/size]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/x-40a.jpg[/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/x-37a-4.jpg[/img]



[color=darkblue]آژانس برنامه های فضایی آمریکا ناسا برنامه های جدی و پرهزینه ای را برای ساختن وسایل نقیله جهت حمل بار به فضای خارج از جو در مدارات مختلف پیگیری میکند در میان این پرواژه ها شاتل بزرگترین و بهترین وسیله حمل و نقل قابل استفاده مجدد است اما بردن بارهای کم به مدارات پایینی و انجام کارهای ساده برای این وسیله بسیار گران تمام میشود مخازن بزرگ سوخت های هیدروژن و اکسیژن که نتیجه آن مصرف سوخت زیاد و همچنین هزینه آماده سازی برای پرتاب بسیار بالا ناسا را واداشته است تا برای انجام کارهای سبکتر اقدام به طراحی وسایل نقلیه ارزانتر با فناوری برتر کند که در این میان با همکاری کمپانی بوئینگ X PLANE BOEING/NASA X-37~X40~X41.42 طراحی و ساخته شد .
[/color]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_nasa_x37_concept.jpg[/img]
[color=darkblue]
که طرح X37 فراتر از طراحی های ایکس 34 و 33 خواهد بود که در دو برنامه مجزا با عنوان دو طرح آزمایشهای دقیق PATHFINDER و دیگری طرحی جهت آزمایش فناوری های ترکیبی پیچیده ای با عنوان TRIAL BLAIZZER هز مدل ارتقا یافته هواپیمای X33 است دومدل نخست طرح پت فایندر شامل ایکس 34 و ATV از کارخانه بوئینگ میشود که برای آزمایش فناوری های فضاپیماهای با قابلیت استفاده مجددRLV یا REUSABLE LAUNCHE VEICLE و سیستمهای کنترل بازگشت خودکار از زمین به کار گرفته خواهد شد . یک ATV یا ADVANCED TECHNOLOGY VEHICLE بی سرنشین ساخته شده و بر اساس قراردادی مابین ناسا و بوئینگ آزمایشهای سقوط خود را در در سال 2001 از یک بی 52 انجام داده است.
[/color]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_x-37a-1.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_ssox37carry026ul~0.jpg[/img]

[color=darkblue]
ATV شباهت ظاهری بسیاری با x-40 ساخت بوئینگ دارد که برای آزمایش انجام مانور های فضایی ساخته شده است و بوسیله یک بازوی مکانیکی از محفظه بار شاتل خارج میشود تا عملیات خودکار خود را در مدار آغاز کند سپس به جو بازگشته و مانند یک هواسر (گلایدر) به سوی زمین برگردد و کاملا خودکار فرود بیاید.سرعت ATV در هنگام بازگشت به درون جو (قابل توجه منکرین سرعت بالای شهاب 3 در فاز نهایی) 25 ماخ است و نخستین مدل از سری X خواهد بود که هم درون مدار و هم در مسیر بازگشت به درون جو پرواز خواهد کرد.
[/color] [img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_x-37a-3.jpg[/img]
[color=darkblue]
ATV هز یک بدنه تماما ساخته شده از مواد مرکب بهمراه یک سیستم سپر حرارتی با دوام و پیشرانه با سوخت مایع قابل انبار بدون تجزیه . مجهز به یک سیستم مرکب نمایش سالم بودن هواپیما که آن را به چرخشهای سریع قادر میسازد بهره میبرد.[/color]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_h_x37_schematic_02.jpg[/img]

[color=darkblue]تحت برنامه فضاپیما با قابلیت مانورپذیری بالا SMV یا Space Maneuver Vehcile نیروی هوایی ایالات متحده و بوئینگ X-40A را برای انجام آزمایشهای سقوط به منظور تایید قابلیت سیستم خودکار تقرب و فرود ساختند نخستین آزمایش سقوط در ماه اوت 1998 انجام شد . x-40 یک فضاپیمای جهت حمل ماهواره ها به فضا با قابلیت استفاده مجدد است . ویا بعنوان یک مرحله بالایی موشک چند مرحله ای با قابلیت حمل باری معادل 550 کیلوگرم استفاده نمود این وسیله را میتوان با شاتل یا یک وسیله پرتابی به مدار مانند بوئینگ X33 یا DC-X ساخت بوئینگ جهت رسیدن به مدار مورد استفاده قرار داد . هنگامی که این فضاپیما به در مدار قرار گرفت به طور خودکار کنترل پرواز را دست گرفته محموله خود را رها میکند و دوباره به زمین باز میگردد .برای آزمایش سیستمهای هدایت با استفاده از سیستم مکانیابی GPS در هنگام فرود یک فروندX-40 A با مقیاس 90 درصد از یک بالگرد H-60 رها شد . آزمایشهای سقوط از بی 52 نیز از اواخر سالهای 1999 شروع شد .
[/color]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/106784main_X-40A_330.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_x-40a.jpg[/img]

X41 X42 :
د[color=darkblue]و برنامه کاملا محرمانه که X41 شامل یک وسیله آزمایشی با قابلیت بازگشت از مدار و توانایی گرفتن یا رها کردن بار در مدارهای مربوطه در حال گردش و بازگرداندن آن به اتمسفر میباشد .
X42 نیز یک وسیله آزمایشی مجهز به راکت سوخت مایع میباشد که برای حمل بارهایی تا حدود 900 الی 1800 کیلوگرم طراحی شده است.
[/color]
جزییات فنی :

[color=red]X-37[/color]
[color=brown]
طول : 8.38 m
پهنه بال :4.57 m
ارتفاع : 2.76 m
وزن : 5400 kg
سرعت : 25ماخ هنگام فرود منبع (بوئینگ و www.designation-systems.net/ dusrm/app4/x-37.html )
پیشرانش : راکت داین AR2-3 سوخت مایع راکتی با توان ; 31 kN یا 7000 lb
[/color]


[color=red]X-40[/color]
[color=brown]
طول : بدون سرنشین 6.70 متر با سرنشین ا.5 متر بیشتر
پهنه بال :3.51 m
ارتفاع : 2.20 m
وزن :1200 kg
سرعت : subsonic
پیشرانش : بدون پیشران[/color]



[color=indigo]
منابع :
واریور
میلیتاری
ناسا
ماهنامه صنایع هوایی
و....[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نكنه

ولي واقعا سرعت 25 ماخ وحشتناكه

سرعت شهاب سنگها چقدره؟ :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خسته نباشی واریور جان یه مدتی میشد این مطالب رو ادامه نداده بودی ما هم که منتظر ... :mrgreen:

برای دستیابی به سرعتهای هایپرسونیک نیاز به چند عامل از جمله پیشران قوی ، آیرودینامیک مناسب و مقاومت بدنه در برابر حرارت است که اگر اینها را داشته باشیم به سرعت حتی بیش از 30 ماخ میتوان دست یافت و چیز عجیبی هم نیست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
شرمنده سعید جان خودم خیلی دلم میخواست اما فرصت نمیشد فکر کنم ایکس 43 آماده باشه و توی چند روز آینده میاد بالا آما از اون به بعد تا ایکس 50 با تاخیر زیاد .

در مورد رسیدن به ماخ بالاتر باید بگم اینکار در ارتفاعات ممکنه و حتی لحظه ورود به جو اما در خود جو و ارتفاعات پایی تقریبا غیر ممکنه و سرعت وسیله پایین میاد چند علت مهم داره که :

اولین و اساسی ترین اونها بحث تولید شدید حرارت چندهزار درجه ای . در سرعت 3 ماخ تقریبا 370 درجه دما تولید میشه و یا باید بدنه با مواد عجیب و سنگین ساخته بشه یا مثل بلک بیرد و میگ 25 از عناصر فلزی سخت برای مثال بلکبیرد روی بدنه اس از سرب شیارشیار شده پوشیده شده که اگر از بالا و مقابل نگاه کنید میبینید این سرب در دماهای سرعت بالا نرم میشه و به یک سطح صاف تبدیل میشه و دوباره در دمای پایی به شکل اولش بر میگرده.
در مورد شاتل از سرامیکی بسیار سبک در حد چوب پنبه با سختی به اندازه فولاد استفاده شد که شاتل رو با اون کاشی کاری کردن و همیشه هنگام فرود مورد بازرسی اساسی قرار میگیره .


دومین علت موج ضربه ناشی از امواج صوتیه البته بهتره بگیم ناشی خاصیت لاستیکی هواست .
هوا در حالت عادی جرمی سیال و روان است اما در برخورد با اجسام سریع مثل لاستیک عمل میکند و کش میاید این کش آمدن روی اجسام پرنده بالا سرعت بالا ضمن تولید موج ضربه ای باعث تولید نیروی پسا میشود و مانع از سرعت گرفتن جسم میشود .

البته دلایل دیگری هم نظیر کنترل و هدایت وجود دارد چون سرعت ماخ بالا با کسی شوخی ندارد اگر دچار مانورهای غیر منتظره یا چرخش های اشتباهی شوید به احتمال زیاد هواگرد در هم خورد خواهد شد و منهدم میگردد چون فشار جی بالا بر قسمت میانی بدنه روی میاورد و ....

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=brown]worior مثل همیشه از مقالات عالی و علمی شما لذت میبریم . دستت درد نکنه .[/color]

[quote]دومین علت موج ضربه ناشی از امواج صوتیه البته بهتره بگیم ناشی خاصیت لاستیکی هواست .
هوا در حالت عادی جرمی سیال و روان است اما در برخورد با اجسام سریع مثل لاستیک عمل میکند و کش میاید این کش آمدن روی اجسام پرنده بالا سرعت بالا ضمن تولید موج ضربه ای باعث تولید نیروی پسا میشود و مانع از سرعت گرفتن جسم میشود . [/quote]

[color=brown]یعنی بعد از عبور از سرعت صوت ، امواج ضربه داریم ؟ فکر نکنم :mrgreen:[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
امواج ضربه ای تا سرعت صوت تاثیر داره و بعد از اون که هواپیما از امواج پیشی میگیره!

بالاخره یه روزی به سرعتهای زیاد میرسیم ولی سوالی که برای خودم مطرح هست اینه که در برابر سرعت نور آیا شرایط مشابه سرعت صوت را خواهیم داشت یا نه؟ نظریه اینشتین رو که میگه نمیشه جسم از سرعت نور سریعتر حرکت کنه بیخیال شید چون یه نظریه دیگه میگه فضا میتونه با انبساط و انقباض سریعتر از نور حرکت کنه و در نتیجه جسم سرعتش بیشتر از نور میشه. حالا در این شرایط امواج ضربه ای داریم؟ مثلا امواج ناشی از لایه های زمان و مکان؟ :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=brown]انشاا... اگه قسمت شد و رفتیم اون دنیا ، جواب این سوال را میگیریم . چون اونجا بعد مکان از بین میره :mrgreen:

من هم در این مورد شنیدم ولی به نظرم فضا منبسط و منبقض نمیشه . فضا داری لایه های خمیده است که نور روی این لایه ها حتی در صورت خمیدگی مجبوره حرکت کنه . حالا بعضی مکانهای فضایی هستن که این لایه ها خیلی به هم نزدیک میشن . اگه بتونیم بین لایه ها حرکت کنیم اونوقت از نور سبقت میگیریم .

[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خیر امواج ضربه ای از بین نمیرن بلکه کاملا روی بدنه گرد میشن البته بعد از شکسته شدن مرتبا پی در پی شکسته میشن و این کار با سرعت زیاد انجام میشه وچون هواگرد بسیار سرعت داره اجازه تولید اون شکل شکستن دیوار صوتی رو مثل قبل نمیده بلکه این امواج پی در پی با سرعت روی بدنه مینشینه .و تولید موج ضربه ای میکنه .

در مورد سرعت نور که کار اشتباهیه به هیچ وجه نمیشه با پیشران مکانیکی به این سرعت رسید . به همینخاطر راه حلی سراغ دارم که جالبه بعدا میگماگر فرصت شد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بابک جان اون دنیا که قسمت همه میشه به قول معروف دیر و زود داره اما سوخت و سوز نداره! ولی الان باید بدونیم اون دنیا به چه درد میخوره؟! :mrgreen: :lol:

واریور،
منظورم پیشران نبود و سوالم تولید امواج ضربه ای مشابه در سرعتهای نزدیک به سرعت نور هست. فشاری که لایه های فضا و زمان به جسم میارن باعث چی میشه؟ جسم اگر متلاشی نشه آیا میتونه به مکان یا زمانی دیگر پرش کند؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من کلا با حرکت سریع مخالفم چون در آسمان مسافتها آنقدر زیادند که سرعت نور ......
مثلا فواصل چند صد میلیارد سال نوری . یعنی چند صد میلیارد سال که با سرعت نور درحال حرکت باشی و این برای تمامی ابزار های پیشروند در فضا غیر ممکن است .

در مورد امواج ضربه ای ناشی از حرکت نور اینگونه نیست و یکمی خیلی به فیزیک کوانتوم برمیگرده.یه توضیح ساده :
در فضا باید چیزی وجود داشتهباشه تا باعث بوجودآمدن فاصله باشه اگر خلاء بود که همه چی بداخل هم کشیده میشد.دانشندان به جرم کشف نشده فضا ماده سیاه انرژی سیاه و یا ماده تاریک هم میگن که از ذرات فضا تشکیل شده . گویا این ذرات فرضی یا واقعی فضا در درون تمام اجسام هستند و جرم الکترون پروتن یا ... با ااونها بزرگ میشه و نسبت جرم ذرات درون هسته با جهان ثابته و این ثبات رو همین ذرات تعیین میکنند. روشنتر بگم درون تمام ذرات از اینها پرشده و براساس اونها مگان اشغال کرده . حالا تصوری که دانشمندا از حرکت با سرعت نور و بالاتر دارند اینه که بدلیل افزایش تراکم این ذرات مشابه دیوار صوتی مقابل جسم اما بر عکس جون بسیار ریز هستند و از اجسام عبور میکنند در جسم درصورتی که با سرعت نور و فراتر حرکت کنیم بشدت دچار افزایش جرم خواهیم شد و در صورت ادامه جرم و ابعاد ما به بینهایت میل خواهد کرد..
البته این حرف با توجه به ابعاد بسیار بسیار بزرگ آسمان بالاتر قابل قبول است و شاید دلیلی باشد برای امکانپذیری ورود ما به آسمان بالاتر چرا که بر اساس روایات آسمانها نسبت به هم مثل حلقه ای در بیابان هستند ......
البته میگن زمین بین دو دست حضرت عزراییل سلام خداوند بر او باد جا میشه :mrgreen:
و خداوند عزو جل هم در قران گفته اگر فرشتگان را هم بخواهیم نازل کنیم به هیبت آدمی در می آوریم و اگر نه همه شما از هیبت آنان غش میکنید . البته معنب دقیق آیه یادم نیست .
ولی در روایات هم آمئه که حضرت محمد (ص) دوبار جبراییل سلام خدا بر او باد رو با ابعاد واقعی دید و هر دوبار غش کرد و بیهوش شد . حالا صحت روایات باید مورد کاوش قرار بگیره.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اگه خدا بخواد دارم مقاله مربوط به پیشران پاد ماده رو آماده میکنم .
اون وقت می بینید میشه به چه سرعت هایی دست پیدا کرد .!! :mrgreen: :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]اگه خدا بخواد دارم مقاله مربوط به پیشران پاد ماده رو آماده میکنم .
اون وقت می بینید میشه به چه سرعت هایی دست پیدا کرد .!! :mrgreen: :lol:[/quote]
هیچ وقت پیشران ضد ماده به سرعت 300 هزار کیلومتر در ثانیه نمیرسه هر جند که این سرعتت برای مسافرت های فضایی ناچیزه icon_eek

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خوب با این حال چگونه میتواند از نفوذ این ذرات ریز به درون ذرات سازه فضاپیما جلوگیری کرد. فکر کنم یافتن پاسخ این سوال کلید دستیابی به سرعت فراتر از نور باشد. که شاید علم این کار رو خداوند به انسان نداده باشد ولی شاید هم داده باشد چه معلوم؟ گذشت زمان روشن میکند که انسان به کجاها که نخواهد رسید.

اینو هم در نظر داشته باشیم که برای مسافرتهای کوتاه فضایی مثلا رفتن از زمین تا اورانوس سرعت نور گزینه مناسبی محسوب میشه و برای مسافرتهای طولانی مثلا رفتن به سایر منظومه ها یا کهکشانها نظریات دیگه ای ارایه شده مثل عبور از سوراخهای موجود در فضا که یجور راه میانبر محسوب هستن یا حرکت با سرعت بیشتر از نور یا انتقال مولکولی و روشهای متفاوت دیگر که هر کدوم از ذهنهای خلاق تراوش کرده.

[quote]البته این حرف با توجه به ابعاد بسیار بسیار بزرگ آسمان بالاتر قابل قبول است و شاید دلیلی باشد برای امکانپذیری ورود ما به آسمان بالاتر چرا که بر اساس روایات آسمانها نسبت به هم مثل حلقه ای در بیابان هستند ......
البته میگن زمین بین دو دست حضرت عزراییل سلام خداوند بر او باد جا میشه :lol:
و خداوند عزو جل هم در قران گفته اگر فرشتگان را هم بخواهیم نازل کنیم به هیبت آدمی در می آوریم و اگر نه همه شما از هیبت آنان غش میکنید . البته معنب دقیق آیه یادم نیست .
ولی در روایات هم آمئه که حضرت محمد (ص) دوبار جبراییل سلام خدا بر او باد رو با ابعاد واقعی دید و هر دوبار غش کرد و بیهوش شد . حالا صحت روایات باید مورد کاوش قرار بگیره.[/quote]

این موضوع که به بحث ما مربوط نمیشه هر چند واقعی هست و ابعاد دنیای معنا قابل مقایسه با ابعاد ناچیز دنیای مادی نیست طوریکه روایت است مثل این دنیا در برابر عالم برزخ مثل حلقه ای است در صحرا!

یک موضوعی هم که مایلم دربارش بحث کنیم نظریه انتقال مولکولی و ایجاد یه دروازه زمان و مکان هست توسط دو در ورودی که در دو نقطه از مکان نصب شدند. icon_eek

خداییش بعد از سالها که درباره این مباحث مطالعه کردم با دیدن پستهای شما و مصطفی جان دوباره یاد اون دوران افتادم و شاید همین روزها برم سراغ کتب و مطالبی که اون موقع تهیه کرده بودم. :mrgreen: :oops:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.