RezaKiani

هویتزرها و نقش آنها در جنگهای مدرن

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

هویتزر گونه ای توپ است که اولین بار توسط ارتشهای اروپایی (یا با سازمان اروپایی) در قرون 18،19 و 20 بکارگرفته شد. این سلاح در زمانی که ابداع شد سلاحی انقلابی بود و بعدها توسعه آن نقش زیادی در تغییر تاکتیک های جنگی بازی کرد. انواع گوناگون هویتزر اکنون به صورتی گسترده توسط نیروهای نظامی جهان استفاده می شوند.

هویتزر را می توان سلاحی بین توپ و خمپاره دانست. یک توپ به صورت عمومی دارای لوله ای بلند، برد زیاد و مسیر شلیک تقریبا مستقیم است. برخلاف یک توپ، خمپاره می تواند پرتابه را با زاویه ای بسیار زیاد شلیک کند. در نتیجه این شلیک تحت زوایای زیاد، پرتابه با زاویه ای تند فرود آمده و از سمت بالا بر روی هدف افتاده یا به آن اصابت می کند. یک هویتزر نوعی دارای مشخصات زیر می باشد: لوله کوتاه،برد نسبتا کم،مسیر شلیک با انحنای نسبتا زیاد و سرعت دهانه کم.

180px-DSCN5244_fortlaramie12poundermtnho
هویتزر 12 پوندی متعلق به قرن 19 در موزه پارک ملی، فورت لارامیه، ایالت وایومنیگ آمریکا. این هویتزر در جنگهای شمال-جنوب به صورتی گسترده بکارگرفته شد.

اولین هویتزر مدرن در انتهای قرن 17 توسط هلندی ها ساخته شد. لوله این توپها کوتاه بود و در هنگام شلیک شدن گلوله، سلاح پایداری کمتری نسبت به یک توپ مشابه داشت. به همین دلیل مجبور شدند تا خرج به کاررفته برای شلیک گلوله را کاهش دهند و در عوض برای افزایش برد گلوله زاویه لوله را در هنگام شلیک بیشتر کنند. در اصل، هویتزر برای بمباران مواضع و قلعه های دشمن طراحی شد. برخلاف خمپاره های آن زمان -که زاویه شلیک ثابتی داشتند و برای تنظیم برد گلوله باید خرج آن را کم و زیاد می کردند- هویتزرها را می توانستند در زوایای مختلفی بکارگیرند. این امر باعث شد تا بکارگیری هویتزرها ساده تر از خمپاره گشته و بر محبوبیت این سلاح در میان نظامیان افزوده شود.

در میانه قرن 18 تعدادی از ارتشهای اروپایی هویتزرهایی را معرفی کردند که به اندازه ای سبک شده بودند که می توانستند ارتشها را در میدان نبرد همراهی کنند. برخلاف توپهای آن زمان -که تنها می توانستند گلوله های با انرژی جنبشی را شلیک کنند- هویتزرها می توانستند گلوله های منفجر شوند را نیز شلیک کنند. این امر ارزش هویتزرها را در میدان نبرد بسیار بالابرد. هویتزرها ساده بودند، نواخت شلیک بیشتری داشتند و در ضمن می توانستند آنها را با خرجهای قابل تنظیم شلیک کنند.


normal_15in_howitzer.jpg
هویتزر 15 اینچی تفنگداران سلطنتی بریتانیا

در میانه قرن 19 تعدادی از ارتشها کوشش کردند تا با ساختن توپهای بدون خان که هم بتوانند گلوله های منفجر شوند و هم گلوله های معمولی را شلیک کنند زرادخانه های خود را خلوت کنند. آنها هویتزرها و توپهایشان را از رده خارج کردند و توپ-هویتزر را به جای آن بکارگرفتند. معروف ترین این سلاح ها توپ-هویتزر 12 پاوندی ناپلئون بود که به صورتی وسیع در جنگهای داخلی آمریکا بکارگرفته شد.

در سال 1859 ارتشهای اروپایی دوباره به استفاده از توپهای خان دار روی آوردند. این توپها از مرمی های استوانه ای شکلی بهره گیری می کردند که کالیبر کمتری از گلوله های شرپنل داشتند و می توانستند باروت بیشتری حمل کنند. به علاوه، برد بیشتر این توپها به آنها اجازه می داد تا تاثیرات گوناگونی داشته باشند. مثلا به وسلیه آنها می شد به دیوارهای کوتاه شلیک کرد و از هویتزرهای میدان نبرد بی نیاز شد. اینگونه بود که توپهای خان دار دوباره جانشین هویتزرها و توپهای قدیمی شدند.

در عملیات قلعه کوبی استفاده از توپهای جدید نتیجه ای معکوس داشت. افسران توپخانه در دهه 60 قرن 19 دریافتند که هویتزرهای قلعه کوب (یعنی گونه اصلی از هویتزر که تولید شد و از هویتزرهای صحرایی کالیبر بیشتری داشت) نسبت به دیگر توپها و خمپاره ها تاثیر مخرب تری بر روی دیوارها و قلعه ها دارد. پس درنتیجه، درحالکیه ارتش ها گونه ای از هویتزرها را از خدمت خارج می کردند گونه ای دیگر از هویتزرها رو به توسعه نهادند. هویتزرهای قلعه کوب سبک کالیبری در حدود 150 میلیمتر داشتند و می توانستند گلوله هایی به وزن 40 تا 50 کیلوگرم را شلیک کنند. هویتزرهای قلعه کوب متوسط کالیبری بین 200 تا 220 میلیمتر داشتند و وزن گلوله های آنها به 100 کیلوگرم می رسید.

در دهه 80 قرن گذشته سروکله هویتزرهای قلعه کوب سنگین نیز در ارتشهای اروپایی پیداشد. این هویتزرها کالیبری بین 240 تا 270 میلیمتر داشتند و می توانستند تا گلوله هایی به وزن 150 کیلوگرم را شلیک کنند.

در ابتدای قرن بیستم هویتزرهای قلعه کوب فوق سنگین وارد کارزار شدند. از میان آنها می توان به "بیگ برتا" آلمان و هویتزر 381 میلیمتری (15 اینچی) تفنگداران دریایی سلطنتی اشاره کرد. استفاده از کامیون و قطار به جای اسب، جابجا کردن این توپهای سنگین را در میدان نبرد امکان پذیر کرده بود. این توپها را به چند قسمت تقسیم می کردند و پس از رسیدن به محل مورد نظر قطعات آن را دوباره بر روی هم سوار می کردند.

در جنگ روس-عثمانی (1877-1878) ثابت شد که گلوله توپهای خان دار تاثیری بر استحکامات و سنگرهای دشمن ندارد و ارتشهای اروپایی برای رفع چنین نیازی در میدان نبرد دوباره به استفاده از هویتزرهای صحرایی سبک یا سنگین روی آوردند.

این هویتزرها مخصوصا به خاطر مسیر منحنی که داشتند برای هدف قراردادن اهدافی که خود را در پناه عوارض زمین قرارداده بودند بسیار مناسب بودند. مزیت دیگر هویتزرهای آن زمان نسبت به توپها این بود که می توانستند گلوله های با کالیبر 2 برابر توپهای عادی شلیک کنند. بدین سان، درحالیکه یک توپ 75 میلیمتری با وزن یک تن می توانست گلوله هایی حداکثر 8 کیلوگرمی را شلیک کند یک هویتزر 105 میلیمتری با همان وزن می توانست گلوله های 15 یا 16 کیلوگرمی را شلیک کند. به هرحال، باوجود زاویه شلیک زیاد برد این گونه از هویتزرها از توپهای مشابه خود کمتر بود.

در ابتدای قرن بیستم تفاوت بین توپها و هویتزرها بدین گونه بیان می شد:
توپها سرعت دهانه بالاتر، لوله بلندتر، خرج ساده داشته و معمولا زاویه شلیک آنها حداکثر 35 درجه است.
هویتزرها سرعت دهانه پایین تر، لوله کوتاه تر، خرج ترکیبی داشته و با زاویه نزدیک به 45 درجه (و یا بیشتر) شلیک می کنند.

normal_M109BREECH.jpg
عکسی از داخل هویتزر خودکششی معروف ام 109.

با شروع جنگ جهانی اول و بکارگیری استراتژی جنگهای خندقی از طرف متخاصمین، تقاضا برای هویتزرها زیاد شد چرا که زاویه شلیک گلوله به گونه ای بود گلوله از بالا و به صورت عمودی فرود می آمد و برای هدف قراردادن افراد و تجهیزات داخل خندقها مناسب تر از توپهای عادی بود. کشوری که از این امر بیشترین سود را برد آلمان بود چرا که قبل از جنگ هویتزرهای بیشتری را نسبت به فرانسه در زرادخانه خود انبار کرده بود.

normal_105mm-Kroop-HowitzerBG-WWI.jpg
هویتزر 105 میلیمتری متعلق به دوران جنگ جهانی اول.

هویتزرهای دوران جنگ جهانی اول لوله بلندتری نسبت به هویتزرهای قبل از جنگ داشتند. در این زمان توپهای جدیدی معرفی شدند که اغلب زاویه شلیک زیادی داشتند و خرج آنها قابل کم و زیاد کردن بود. در حقیقت، طراحان در طراحی این توپها بیشتر به هویتزرهای نظرداشتند تا به توپهای صحرایی و نتیجه کارشان به هویتزرها بیشتر شبیه شد. در سالهای پس از جنگ این تمایل به همگرایی بین توپ و هویتزر باعث بازگشت به دوران توپ-هویتزر شد. مشکلات طراحان توسط پیشرفتهای فنی برطرف می شدند. روشهای جدید نورد باعث شد تا لوله های محکمتر و سبکتری ساخته شوند. جعبه دنده جداکننده اجازه می داد تا طول عقب نشین بسته به زاویه شلیک کنترل شود و اختراع "شعله پوش" نیروی عقب نشینی را کاهش می داد. همانند توپ-هویتزرهای قرن گذشته این توپ-هویتزرهای جدید، هم توپها و هم هویتزرهای هم دوره خود را خانه نشین کردند. این امر باعث ساده شدن سازمان نیروها، تعلیمات و تولید مهمات می شد اما در عوض سبب گیج شدن افراد در قلمرو نامگذاری می گشت.

در جنگ جهانی دوم بیشتر توپهایی که توسط ارتشها بکارگرفته شدند از نوع همین توپ-هویتزرهای قرن بیستمی بودند.

انواع

هویتزر خودکششی: نوعی هویتزر است که توسط یک وسیله نقلیه موتوری چرخدار یا شنی دار جابجا می شود. در خیلی از موارد این هویتزر و خدمه آن توسط صفحات زرهی محافظت می شود.


هویتزر چندتکه: نوعی از هویتزرهای سبک است که برای حمل و نقل توسط قاطر یا اسب می توان آن را به چند قسمت تقسیم کرد و هر قسمت را بر روی یک حیوان بارکش گذاشت.

هویتزر کوهستانی: نوعی از هویتزرهای سبک که برای نبردهای کوهستانی طراحی شده است. بیشتر -ولی نه همه- هویتزرهای کوهستانی چندتکه هستند.

هویتزر قلعه کوب: نوعی از هویتزر که برای شلیک از یک سایت ثابت و بدون جابجایی طراحی شده است.

هویتزر صحرایی: نوعی از هویتزر است که برای همراهی ارتشهایی که به نبرد می روند مناسب است. در بیشتر موارد این هویتزرها چرخدار هستند و می توان آنها را توسط جیپ یا اسب بر روی زمین کشید.


normal_Artilleryshellhurtles.jpg
توپ-هویتزر آمریکایی ام 198 .

180px-PzH2000.jpg
هویتزر خودکششی آلمانی پانزر2000 .

180px-Canon_155mm_TRF1_fh000024.jpg
توپ-هویتز فرانسوی تی آر اف1 با کالیبر 155 میلیمتر.

2s19_152mmMsta-S.jpg
هویتزر 152 میلیمتری مستا ساخت روسیه.

منبع ماهنامه جنگ افزار
نویسنده و مترجم: رضا کیانی موحد

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر رضا جان.

هویتزر سلاحی است که بر نتیجه جنگهای بسیاری تاثیر گذاشته و برخورداری طرف پیروز از نمونه های با آتش و برد بیشتر یکی از دلایل پیروزی بر طرف مغلوب بود. مثال مهمی که میتوان از نقش موثر هویتزر ذکر نمود نبرد کورسک هست که روسها تعداد زیادی توپ هویتزر در خطوط دفاعی مستقر کرده و عملا نیروهای آلمان نتوانستند از دیوار آتشی که توپخانه روسیه ایجاد کرده بود عبور کنند و موقع عقب نشینی نیز با دادن تلفات زیر آتش توپخانه منطقه را ترک کردند. در جنگ هشت ساله عراق علیه ایران نیز ما با کارایی موثر هویتزر ام109 روبرو هستیم که این توپ با بردی بیشتر نسبت به توپخانه دشمن با آتش گسترده از نیروی خودی پشتیبانی میکرد و یکی از سلاحهایی بود که نیروی زمینی عراق از آن وحشت داشت.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
رضا جان جایگاه هویتزر در ارتش ایران چیه و از نمونه های بروز استفاده میشه یا نه ؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]رضا جان جایگاه هویتزر در ارتش ایران چیه و از نمونه های بروز استفاده میشه یا نه ؟[/quote]

اين سوال براي من هم وجود داره.
آيا هويتزر ام 109 قابليت شليك مهمات هوشمند را هم داراست.آيا نياز به جايگزيني براي اين سلاح احساس نمي شود؟

با تشكر.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
1-آرمانی عزیز به این حقیر لطف دارند ولی دوستان دقت کنند که رضاکیانی در حد جواب دادن به سوال ایشان نیست فقط درحد خوانده ها و نوشته های مطبوعات می تونه اظهار نظر کنه.

2- با توجه به اصول و رؤوس استراتژی نظامی ایران که توسط فرماندهان نظامی (سپاه یا ارتش) در نشریات بیان شده استراتژی نظامی ایران در حال حاضر حول دو محور می چرخه اول دفاع موزائیکی و دوم جنگ نامتقارن و تا اونجا که سواد من قد می ده هویتزر ( در نقش توپخانه کلاسیک دور زن) در این استراتژیها نمی تونه نقش خیلی مهمی داشته باشه. اصولا این دو اصل بر پایه استفاده از سلاح های سبک و نیمه سنگین هستند نه سلاح های سنگین. البته این فقط نظر شخصی هست و من درباره دکترینهای نظامی امروز ایران و جایگاه هویتزر در اونها هنوز چیزی ندیدم.

3- ایران ( به نوشته سایت ویکیپدیا) در حال حاضر از هویتزرهای زیر در نیروهای نظامی خودش استفاده می کنه. دوستان باید توجه داشته باشند که بسیاری از این ادوات عمر مفیدشون سر آمده و باید در فکر جایگزین کردن اونها باشیم:

هویتزر یدک کش:

105 میلیمتری:
ام101 آ1

122 میلیمتری:
دی30
پی آر سی تایپ 54

152 میلیمتری:
ام1955

155میلیمتری:
* WAC-21
* GHN-45
* M-114
(بنا به اظهار ویکیپدیا نقشه های این توپ از اسرائیل دزدیده شده و به ایران آورده شده) Soltam M-71
* FH-77B
* G-5

203 میلیمتری:
* M-115

هویتزر خود کششی:

122میلیمتری:
* 2S1 - 210
* Raad 1 (Iranian Origin)

155 میلیمتری:
Raad 2 (Iranian Origin)
* M-109 - 390

170 میلیمتری:
* M-197

175 میلیمتری:
* M-107

203 میلیمتری:
* M-110
4- استفاده از مهمات باهوش در هویتزرها ممکنه ولی فکر نکنم که ایران همچین مهماتی رو در دست داشته باشه.( به صورت عملیاتی)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.