hamed_713

بدون سرنشین هاسکی ( HUSKY)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

husky4.jpg

 



پهبادها امروزه دیگر به یکی از اجزای اصلی و جدایی نا پذیر صنعت هوایی چه در عرصه نظامی و چه در عرصه غیر نظامی تبدیل شده اند و روز به روز شاهد گسترش کاربرد آنها در نقش های گوناگون هستیم.با افزایش حوزه کاری پهبادها ، انواع و دسته های آنها نیز تنوع بیشتری می یابد که هریک از این پهبادها برای ایفای نقش خاصی طراحی و ساخته می شوند.
دراین بین،بالگردهای بی سرنشین با توجه به توانمندیهای منحصر به فرد خود، به ویژه در زمینه نشست و برخاست ، چندی است مورد توجه بیشتری قرار گرفته اند.
این بار یک بالگرد روسی (RPH) را بررسی می کنیم که با تکمیل نهایی به نقطه عطفی در زمینه طراحی و تکمیل بالگردهای بی سرنشین تبدیل خواهد شد.بالگرد هوسکی(HUSKY) محصول شرکت روسی KVAND .

هوسکی یک پهباد تاکتیکی کوچک و سبک است که توسط شرکت KVAND برای کاربردهای نظامی و غیرنظامی و همچنین زمین پایه و دریا پایه طراحی شده است.این پهباد در واقع جزئی از یک سامانه کاملاً خودکار است که می تواند تمام مراحل ماموریتی خود ،ازبرخاست گرفته تا فرود را برپایه الگوریتم های رایانه ای انجام دهد.افزون بر این ، یکی از اجرای کارآمد و اصلی این سامانه،واحد کنترل زمینی آن می باشد که می تواند از طریق یک خط انتقال داده دوطرفه و امن ،زمان واقعی پرواز و انجام ماموریت بالگرد بی سرنشین را تحت نظرداشته باشد.سامانه ناوبری مورد استفاده پهباد هوسکی شامل یک سامانه چندگانه برپایه INS و GPSاست که به ارجای کارآمدتر ماموریت های واگذار شده کمک می کند.

طراحی بخش بخش(مدولار) بلگرد بی سرنشین هوسکی و حمل محموله های مختلف ،تناسب با الزامات ماموریتی را ممکن می سازد.هوسکی که دارای دو محفظه حمل محموله و یک محفظه داخلی ویژه تجهیزات الکترونیک پرواز کمکی می باشد ، از قابلیت جای دادن دوربین های فروسرخ ،دوربین های ویژه دید در نورکم و حسگرهای CCD_TV برای انجام ماموریتهای جاسوسی ،مراقبت و شناسایی برخوردار است.بدنه از جنس فیبرکربن،دستیابی به بیشینه وزن برخاست 90 کیلوگرمبا 42 کیلوگرم محموله را ممکن می سازد.

هوسکی به گونه ای طراحی شده که بتواند به راحتی از عرشه کشتی ها عملیات کند،بدون اینکه نیازی به تعویض ارابه فرود داشته باشد.این پهباد از دو موتور توربوجت هریک با قدرت 20 اسب بخار نیرو می گیرد و می تواند در ارتفاع 1800 متری با سرعت 110 کیلومتر بر ساعت و تا برد 60 کیلومتر پرواز کند. KVAND این بالگرد بی سرنشین را به گونه ای طراحی کرده که امکان حمل آن را در داخل یک کامیون بایک خودروی تریلر کوچک فراهم کند.

مرکز کنترل زمینی:

مرکز کنترل زمینی پهباد هوسکی دارای دو رایانه دستی می باشد که یکی به کنترل برنامه ریزی ماموریتی و دیگری به کاربردهای کنترل محموله و تصویربرداری اختصاص دارد.این مرکز را می توان یک مرکز قابل مقیاس بندی دانست که امکان بزرگتر کردن آن نیز وجود دارد.
در قسمت محل کاری کنترل برنامه ریی ماموریتی، موقعیت پهباد و اطلاعات مربوط به آن در زمان واقعی به نمایش در می آیند.آماده سازی و برنامه ریزی ماموریتی پهباد با استفاده از داده های سامانه اطلاعات جغرافیایی(GIS) انجام می شود و کل ماموریت را می توان از طریق یک محیط مجازی 3D مشاهده کرد.در این محیطGIS، امکان نمایش لایه های دیگر داده ای GIS همچون مناطق تهدید،مناطق پرواز ممنوع و دیگر اطلاعات جاسوسی به نمایش در می آیند.
محل کاری کنترل محموله به گونه ای طراحی شده که به کاربر محموله اجازه می دهد که محموله را کنترل کند و همزمان به اطلاعات برنامه ریزی ماموریتی نیز دسترسی داشته باشد.رادار کنترل پرواز به کاربر اجازه می دهد که پهباد را در هر زمان دلخواه به طور دستی کنترل کند و یا دوباره به حالت ماموریت خودکار بازگرداند.فرامین سمتی را نیز می توان از طریق یک دسته هدایت رایانه ناوبری داخلی پهباد منتقل کرد.صفحه نمایش کنترل مرکز کنترل زمینی برای انتخاب حالت پرواز (مثل نشست و برخاست عمودی،حالت پروازخودکار،حالت دستی و بازگشت به پایگاه) نیز به کار می رود.اطلاعات موقعیت پروازی بر روی صفحات LCD صفحه کنترل به نمایش در می آید.
ساختار نرم افزار سامانه پهباد این امکان را می دهد که در جریان پرواز بین مراکز کنترل جابهجا شود و بنابراین گستره عملیاتی آن بسیار گسترش می یابد. همزمان پایانه های داده از راه دور نیز در دسترس هستند تا به پرسنل تاکتیکی اجازه دهند که تصاویر محموله و داده های پروازی را درجریان ماموریتها در زمان واقعی مشاهده کنند.

سامانه پیشران :

بالگرد هوسکی دارای چرخانه (روتور) اصلی با قطر نه چندان زیاد می باشد که امکان فرود در نواحی با ابعاد محدود را فراهم می کند و چرخانه اصلی بالگرد دارای دو پره صلب می باشد که از جنس مواد مرکب ساخته شده اند.چرخانه دو بالگرد نیز از نوع دو پره ایی از جنس مواد مرکب می باشد.موتور بالگرد در قسمت مرکزی بدنه نصب شده و نیروی آن از طریق ساز وکار تسمه ای به چرخانه دم منتقل می شود.

شناسه:

ویژگیهای سامانه پیش ران:

- نوع : 2 موتور توربین گازی
- توان پروازی : 2/14 کیلو وات
- مصرف سوخت در ساعت : 17 کیلوگرم

اطلاعات وزنی:

- بیشینه وزن برخاست: 90کیلوگرم
- وزن محموله : 42 کیلوگرم
- گنجایش استاندارد سوخت : 20 کیلوگرم

ویژگیهای هندسی اصلی:

- طول کلی با ملخ های در حال چرخش : 3750 میلیمتر
- طول : 3365 میلیمتر
- قطر چرخانه اصلی : 3195 میلیمتر
- ارتفاع : 1074 میلیمتر

هدایت :

- هدایت پرواز : خودکار / دوگانه
- برد ارتباطی : 100 کیلومتر
- کانال های انتقال اطلاعات : UHF ، 6/9 تا 2/38 کیلو

ویژگیهای پروازی اصلی :

- بیشینه سرعت پرواز افقی در سطح زمین : 150 کیلومتر بر ساعت
- سرعت پیمایش پرواز در نزدیکی سطح زمین : 110 کیلومتر بر ساعت
- سقف پرواز استاتیکی بدون تاثیر زمین : 1800 متر
- سقف پرواز عملیاتی : 4000 متر
- حداقل ارتفاع پروازی : 100 متر
- بیشینه نرخ صعود :2/9 متر بر ثانیه
- برد عملیاتی پرواز : 130 کیلومتر
- مداومت پروازی : 2/1 ساعت

تصاوير :

 

husky1.jpg

 



husky2.jpg

 



husky3.jpg

 


husky4.jpg

 



husky5.jpg

 


husky_stan.jpg

 



KVAND_Husky_b.jpg

 



تهیه و تنظیم :Hamed_713
منبع : صنابع هوایی شماره 215 – صفحه 47 و 48
ذكر منبع براي استفاده از اين مطلب ضروريست.باتشكر

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسیار مطلب جالبی بود حامد جان این بالگرد را میتوان جزو نسل جدیدی از بالگردهای سبک و پنهانکار تاکتیکی عملیاتی میدان نبرد که با قابلیتهای منحصر بفردی که دارد آنرا به گزینه ای کم هزینه و کارامد برای ارتشهای جهان تبدیل میکند. بالگرد خوبی هست در کل و میتونم بگم هر ارتشی به چیزی مشابه این نیاز دارد منجمله خود ما!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
وجود بالگردهاي بدون سرنشين درياپايه براي نيروي دريايي ما بسيار لازم و ضروريست.و مي توان از آنها در عملياتهاي جستجو -كسب اطلاعات-امداد و نجات و حتي با بارگذاري مهمات در رزمهاي دريايي استفاده كرد.و كشتي هاي كوچك و قايقهاي بزرگ را با آنها تجهيز كرد.[URL=http://www.postsmile.com/][img]http://www.postsmile.com/img/emotions/109.gif[/img][/URL]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام
حامد جان دست گلت درد نكنه با مطالب هميشه خوبت
من يه سوال دارم بيش از اندازه پيش پا افتادست فقط بايد قول بدين نخندينا:وقتي مي گن مثلا برد يه هواپيما 100 كيلو متره يعني 100 كيلو متر رفت 100 كيلومتر برگشت يا نه كلا 100 كيلومتر؟؟؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ما ایرانی ها میتوانیم uav موفق تر و کم هزینه تر از این husky uav برای عملیات در ایران طراحی کنیم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
درسته حامد جان این بالگرد بی سرنشین واقعا کارامد و با صرفه هست از شکل ظاهریش هم خیلی خوشم میاد طراحی جالبی داره! icon_cheesygrin

به نظر اساتیدی چون خود شما حامد جان و واریور ... هزینه ساخت یک بالگرد مشابه بصورت شخصی با توانائیهای کمتر چقدر میشه؟ اگر بشه با هزینه کم یک بالگرد زیر 100 کیلو کنترل از دور ساخت پیشنهاد میکنم چند نفری با همکاری بسازیمش. :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نکنه حامد جان!!!

خیلی مطلب جالبی بود!!

به قول یکی از دوستان این نوع پهپاد برای تمام ارتش های جهان نیاز هست!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]درسته حامد جان این بالگرد بی سرنشین واقعا کارامد و با صرفه هست از شکل ظاهریش هم خیلی خوشم میاد طراحی جالبی داره! icon_cheesygrin

به نظر اساتیدی چون خود شما حامد جان و واریور ... هزینه ساخت یک بالگرد مشابه بصورت شخصی با توانائیهای کمتر چقدر میشه؟ اگر بشه با هزینه کم یک بالگرد زیر 100 کیلو کنترل از دور ساخت پیشنهاد میکنم چند نفری با همکاری بسازیمش. icon_cheesygrin[/quote]

بله كاملا همينطوره.با حداقل هزينه ها ميشه يك پهباد عمودپرواز زمين پايه و درياپايه ساخت.من دارم يه مطلب در خصوص سيستمهاي كنترل و برنامه ريزي عمليات و آيونيك پهبادها تهيه مي كنم كه توي اين قضيه طراحي خيلي بدرد مي خوره. :lol: :lol:

[quote]من يه سوال دارم بيش از اندازه پيش پا افتادست فقط بايد قول بدين نخندينا:وقتي مي گن مثلا برد يه هواپيما 100 كيلو متره يعني 100 كيلو متر رفت 100 كيلومتر برگشت يا نه كلا 100 كيلومتر؟؟؟[/quote]

اين درمورد هواگردهاي سرنشين دار با بدون سرنشين متفاوته.
در مورد هواپيماهاي سرنشين دار منظور از برد در واقع مسافتيست كه يك هواپيما بدون سوختگيري مجدد(وسوختگيري هوايي در مورد جنگنده ها)از مبدا تا مقصدرا طي كرده و مجددا به مبدا بازگردد.

در مورد پهبادها برد پرنده به چند عامل بستگي دارد منجمله برد ارتباطي براي كنترل-ميزان و نوع سوخت-قابليت پرواز گلايدر و غيره.اما منظور از برد در واقع برد كنترلي آن است.كه مثلا در مورد اين پهباد برد تا شعاع 100 كيلومتر با مداومت 2/1 ساعت است.و تا قبل از اين زمان پرنده بايد بازگردد و گرنه سوخت كافي نخواهد داشت. icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
چطوری میشه ساخت بالگرد رو؟ من قبلا یه هواپیمای مدل بدون کنترل (بودجه کم بود!) ساختم که میتونست تا ده متری تقریبا بلند بشه و هر چند خیلی آماتور بود ولی برای شروع به نظر خودم کار قابل قبولی بود. اما درباره بالگرد معلومات و مطالعه کافی ندارم و سیستم پروازیش به کل با هواپیما فرق داره! اگر قرار بر ساختن بالگرد شد من هستم با اجازه دوستان. icon_cheesygrin

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][quote]درسته حامد جان این بالگرد بی سرنشین واقعا کارامد و با صرفه هست از شکل ظاهریش هم خیلی خوشم میاد طراحی جالبی داره! icon_cheesygrin

به نظر اساتیدی چون خود شما حامد جان و واریور ... هزینه ساخت یک بالگرد مشابه بصورت شخصی با توانائیهای کمتر چقدر میشه؟ اگر بشه با هزینه کم یک بالگرد زیر 100 کیلو کنترل از دور ساخت پیشنهاد میکنم چند نفری با همکاری بسازیمش. :oops:[/quote]

بله كاملا همينطوره.با حداقل هزينه ها ميشه يك پهباد عمودپرواز زمين پايه و درياپايه ساخت.من دارم يه مطلب در خصوص سيستمهاي كنترل و برنامه ريزي عمليات و آيونيك پهبادها تهيه مي كنم كه توي اين قضيه طراحي خيلي بدرد مي خوره. icon_question :cry:

[quote]من يه سوال دارم بيش از اندازه پيش پا افتادست فقط بايد قول بدين نخندينا:وقتي مي گن مثلا برد يه هواپيما 100 كيلو متره يعني 100 كيلو متر رفت 100 كيلومتر برگشت يا نه كلا 100 كيلومتر؟؟؟[/quote]

اين درمورد هواگردهاي سرنشين دار با بدون سرنشين متفاوته.
در مورد هواپيماهاي سرنشين دار منظور از برد در واقع مسافتيست كه يك هواپيما بدون سوختگيري مجدد(وسوختگيري هوايي در مورد جنگنده ها)از مبدا تا مقصدرا طي كرده و مجددا به مبدا بازگردد.

در مورد پهبادها برد پرنده به چند عامل بستگي دارد منجمله برد ارتباطي براي كنترل-ميزان و نوع سوخت-قابليت پرواز گلايدر و غيره.اما منظور از برد در واقع برد كنترلي آن است.كه مثلا در مورد اين پهباد برد تا شعاع 100 كيلومتر با مداومت 2/1 ساعت است.و تا قبل از اين زمان پرنده بايد بازگردد و گرنه سوخت كافي نخواهد داشت. :oops:[/quote]

سلام ...

سعيد جان الان كه دستم تو كاره هلي و هواپيماي مدل يا بدون سرنشين رفته ميتونم بگم كه هليكوپتر رو در برد 100 كيلومتر با موتور توربيني خيلي پرهزينه است ! هر موتور حدود 5 ميليون به بالا در مياد كه هزينه هاي مربوط به خنك كاري سوخت تعمير و نگهداري و ... اون خيلي بالا ميره تازه اين قيمت هم مربويه به موتورهاي بي كيفيت چيني يا ضعيف بازاره !

اما در مورد كار با پيستوني به خيلي به صرفه تر و مداومت پروازي بالاتري داره ساخت چيزي مشابه بدون در نظر گرفتن تجهيزات مخابراتي و استفاده از لوازم موجود در بازار مدل وارداتي و ساخت برخي قطعات همچنين بدنه حدود 15 تا 20 ميليون در مياد !
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.