EBRAHIM

آشنایی با پیشرانه قدرتمند کلیموف RD-33

امتیاز دادن به این موضوع:

11 ارسال ها در این موضوع

.

[align=center][size=24][color=Brown][b]Klimov RD-33[/b][/color][/size]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/rd33.jpg[/img][/align]

[color=darkblue][b]موتورهای توربوفن RD-33 در سال 1985 برای جنگنده میگ 29 طراحی شد.این موتور توربوفن دو محوره، رانش خشک حدود 50 کیلونیوتن دارد و توسط شرکت کلیموف روسیه عرضه شده و دارای مدلهای مختلفی میباشد.این موتور قابلیت های مختلفی دارد و میتواند در طیف گسترده ای از هواپیماها ایفای نقش کند.با وجود برتری هایی مثل قدرت تراست بالا و دستیابی به سرعت های بالای ماخ 2، این موتور عیب هایی نیز دارد.بالا بودن ضریب دود خارج شده از اگزوز،هزینه بالای نگه داری و ضرورت داشتن مهارت های تعمیراتی بالا و همچنین پایین بودن زمان بین تعمیرات اساسی موتور از جمله معایب این موتور هستند که در اغلب اوقات،توانایی های بالای این موتور آنها را میپوشاند.[/b]

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/RD-33.JPG[/img][/align]

[b]مدلها
این نوع موتور در بسیاری از مدل ها حتی مدل های TVN (پروازعمودی) هم ساخته شد،اما تقریبا در تمامی مدلها به جز ویرایش های پایانی، معایب پدرانش را به ارث برد.

RD-33 : مدل اولیه که در سال 1985 برای میگ-29 فولکروم تولید شد.

RD-33B/NB : نمونه ای از مدل پایه بدون پس سوز جهت اسفاده در سایر هواپیماها

RD-93 : مدل استفاده شده در جنگنده پاکستانی JF-17،مهمترین تفاوت آن تغیر مکان گیربکس موتور به زیر پوشش موتور بود.

SMR-95 : یک مدل بهینه سازی شده بین المللی با ویرایش های دوم و سوم برای هواپیماهای جت خارجی،تجهیزات موتور اعم از گیربکس و غیره میتواند به صورت دلخواه و با توجه به هواپیما به صورت طولی بر روی بدنه نصب شود.این موتور بر روی هواپیماهای سوپر میراژ اف-1 و هواپیمای یوزپلنگ D-2 ساخت افریقای جنوبی آزمایش شده و نتایج خوبی در راندمان های پروازی بدست آورد.وزن این مدل 1.2 تن بود.

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/SMR-95.JPG[/img][/align]

RD-33 Series 3 : مدلی بهینه سازی شده از نمونه های اولیه که باعث افزایش TBO موتور و ضریب کارکرد موتور نسبت به مدل قبلی شد.این موتور بر روی هواپیماهای Mig-29M و Mig-29SMT نصب شد.مدلهای عمودپرواز هم از این مدل نشات گرفت که به طور آزمایشی بر روی MIG-29OVT ازمایش و کنسل شد.

HAL Series 3 : روسیه در سال 2005 با عقد قراردادی به ارزش 250 میلیون دلار با هند، برای عرضه موتوری برای میگهای 29 نیروی هوایی هند امضا کرد.بر اساس این قرارداد، سازمان هوانوردی هندوستان (هال) میتوانست 120 دستگاه موتور RD-33 سری 3 را برای فولکروم های خود منتاژ کند.شرکت کلیموف واقع در سنت پترزبورگ نیز یکی از شرکت هایی بود که در این معامله ایفای نقش میکرد. اگرچه که قیمت خرید مستقیم این موتورها بسیار پایینتر از قرارداد بود اما این قرارداد هند را کمک میکرد تا موتورهای هواپیماهای ساخت خود را نیز طراحی کند.این قرارداد ضمینه هایی را نیز برای مونتاژ موتورهای هواپیماهای MIG-29K Sea Wasp برای هواپیماهای ناونشین نیروی دریایی هند بدست آورد.

RD-33MK : مدل RD-33MK زنبور دریا نیز از جدیدترین مدلهای طراحی شده میباشد که پروژه آن از سال 2001 شروع به کار کرده بود.این موتور به عنوان پیشرانه پایه هواپیماهای ناونشین Mig-29K و MIG-29KUB در نظر گرفته شده بود.با این حال این تصمیم برای هواپیمای MIG-35 اتخاذ شد.این موتور جدید به دلیل استفاده از مواد مدرن در پره های خنک کننده 7% قدرت بالاتر نسبت به مدل پایه دارد و با حفظ طول و قطر،حداکثر قدرت در حالت خشک و پس سوز افزایش یافت.همچنین در این مدل سعی شده تا مقدار تشعشعات مادون قرمز حاصل از گرمای موتور کاهش یابد و نیز عمر سرویس آن به 4.000 ساعت افزایش یافت.این مدل شرایط قابل قبولی در انواع شرایط آب و هوایی بر روی دریا دارد و با استفاده از سیستم تغیر بردار رانش به خوبی میتواند از پس خیزش از روی ناو برآید و در کل توان ویژه ای به خانواده جدید میگ بخشیده است.[/b]

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/RD-33MK_ok.JPG[/img][/align]

[b]----- مشخصات فنی RD-33 -----[/b]
[b]
- مشخصات کلی
نوع: موتور توربوفن سوپرسونیک
طول: 4.2 متر
قطر دهانه: 1 متر
وزن خشک: 1.05 تن
- اجزای سازنده
کمپرسور: دو قرقره کمپرسور محوری با 4 فن و 9 مرحله کمپرسور
نسبت دور زدن: 0.49:1
-کارایی
حداکثر رانش:
50.0 کیلونیوتن در حالت خشک
81.0 کیلو نیوتن در حالت پس سوز
نسبت فشار: 20:1
دمای ورودی توربین: 1956 درجه سانتی گراد
مصرف سوخت:
75 KG/KN.h در حالت خشک
201 KG/KN.h در حالت پس سوز
مصرف روغن: 0.8 کیلوگرم بر ساعت
رانش نسبت به وزن: 7.9:1 برابر 77.1 N/kg
زمان پاسخ: 4 دفعه از بیکار تا فول پس سوز
حداکثر سرعت مکش: 11.000 کیلوگرم بر متر
حداکثر مصرف سوخت بر فراز دریا: 68 کیلوگرم بر ساعت[/b][/color]

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_mig35w2eg1%7E0.jpg[/img][/align]

[color=red][align=center][b]
نویسنده و مترجم: ابراهیم چنعانی
در صورت استفاده از این مطلب،درج نام نویسنده ولینک سایت میلیتاری الزامی میباشد.[/b][/align][/color]
0

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با اینکه بهترین در کلاس خودش نیست اما جزو بهترین موتورهای توربوفن متوسط میباشد.
0

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تا وقتى كه روى يكى از جنگنده هاى ايرانى(ساخت داخل) نصب نشه به درد نمى خوره!! icon_cool
اين مدل هاى آخرش هم مثل موتور MiG-29 هاى ما دود و زوزه مى كنه يا نه؟ :lol:
0

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خیلی جای سئوال داره که مدل های بعدی این موتور اصلاح نشد.
اما اگر این این موتور را با اف100 و تی اف30 مقایسه کنیم کمی از این دو موتور بهتر است.
این موتور هنوز هم به دلیل نداشتن سوپر کروز و کم پیدایی. نداشتن رانش برداری توانایی نشست و برخاست کوتاه قابلیت اطمینان بالا و هزینه واحد کم توانایی رقابت با موتور های جت مثل اف119 را ندارد.پس میشه گفت اف22 از نظر موتور به میگ 35 برتری داره.
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/RD-33_%2802%29.jpg[/img]
0

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue][quote]خیلی جای سئوال داره که مدل های بعدی این موتور اصلاح نشد.
اما اگر این این موتور را با اف100 و تی اف30 مقایسه کنیم کمی از این دو موتور بهتر است.
این موتور هنوز هم به دلیل نداشتن سوپر کروز و کم پیدایی. نداشتن رانش برداری توانایی نشست و برخاست کوتاه قابلیت اطمینان بالا و هزینه واحد کم توانایی رقابت با موتور های جت مثل اف119 را ندارد.پس میشه گفت اف22 از نظر موتور به میگ 35 برتری داره.
[/quote]
مرتضی جان قسمت مربوط به RD-33MK مربوط به میگ-35 رو دوباره بخون.هم قابلیت کم پیدایی داره هم خروجی متغیر هم برخاست از باند کوتاه و هم عمر بالاتر... icon_cool
درباره قابلیت سوپر کروز، خدمتتون عرض کنم که فقط قدرت موتور در پرواز سوپرکروز دخیل نیست،بلکه ویژگی فوق العاده ایرودینامیکی و حذف تسلیحات زیر بال که موجب پسا میشند هم هستند،به نظرت اگر این موتورهارو روی رپتور بگذاریم چند تا بدون پس سوز میره؟رپتور با اون تراست تا 1.5 رفت... :lol: [/color]
0

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]خیر،ولی زمزمه هایی مبنی بر خرید شنیده شده که مورد تایید نیست... icon_cool
[/color]
0

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote][color=darkblue][quote]خیلی جای سئوال داره که مدل های بعدی این موتور اصلاح نشد.
اما اگر این این موتور را با اف100 و تی اف30 مقایسه کنیم کمی از این دو موتور بهتر است.
این موتور هنوز هم به دلیل نداشتن سوپر کروز و کم پیدایی. نداشتن رانش برداری توانایی نشست و برخاست کوتاه قابلیت اطمینان بالا و هزینه واحد کم توانایی رقابت با موتور های جت مثل اف119 را ندارد.پس میشه گفت اف22 از نظر موتور به میگ 35 برتری داره.
[/quote]
مرتضی جان قسمت مربوط به RD-33MK مربوط به میگ-35 رو دوباره بخون.هم قابلیت کم پیدایی داره هم خروجی متغیر هم برخاست از باند کوتاه و هم عمر بالاتر... :lol:
درباره قابلیت سوپر کروز، خدمتتون عرض کنم که فقط قدرت موتور در پرواز سوپرکروز دخیل نیست،بلکه ویژگی فوق العاده ایرودینامیکی و حذف تسلیحات زیر بال که موجب پسا میشند هم هستند،به نظرت اگر این موتورهارو روی رپتور بگذاریم چند تا بدون پس سوز میره؟رپتور با اون تراست تا 1.5 رفت... :lol: [/color][/quote]
درست می گی من دقت نکردم. icon_cool
رانش دو بعدی چی؟
0

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue][quote]درست می گی من دقت نکردم. icon_cool
رانش دو بعدی چی؟[/quote]
فناوری سیستم تغیر رانش دو بعدی و سه بعدی یا همون فناوری TVC به سیستم تغیر جهت رانش موتور مربوط میشه،به طور مثال موتور FW-109 رپتور مجهز به سیستم رانش دو بعدی هست،یعنی خروجي هاي هر دو موتور امكان تغيير در سه بعد رو در حالات مختلف،به صورت هماهنگ یا جداگانه براي انجام مانورهاي خاص رو داره.یا مثلا سیستم تغیر خروجی موتورهای سوخو 37 فناوری سه بعدی داره،تا حالا دیدی که موتور های F-22 به سمت اطراف بچرخه؟ :lol: با این حال اطلاعات زیادی درموردش ندارم و باید تحقیق کنم :lol:
[/color]
0

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
رپتور جان دستت درد نكنه. عالي بود. ما كه هواپيماها رو هم نميشناسيم چه برسه به پيشرانشون! icon_cool
فعلا فقط خواننده خواهم بود. تشكر.
0

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام. نمى دونم چرا همه نصفه شب تو سايتن ولى وقتى صبح بشه٬ به جاى اين كه بيان و كارت بزنند(!) رفتن خوابيدن! icon_cool
اين دو تا تاپيك به طور ساده شرحى مختصر از انواع موتورهاى جت دارند:
موتور هواپيما http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=198
موتورهاى هوايى ->به زبان ساده http://www.military.ir/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=5840
0

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/rd33_1.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_rd33_1.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/rd33_2.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_rd33_2.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/rd33_3.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_rd33_3.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/rd33_5.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_rd33_5.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/rd33_5.gif][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_rd33_5.gif[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/rd33_6.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_rd33_6.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/rd33_7.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_rd33_7.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/rd33_8.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_rd33_8.jpg[/img][/url]
[url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/rd33_9.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/thumb_rd33_9.jpg[/img][/url]
0

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

لطفا وارد سیستم شوید برای ارسال نظر

شما قادر خواهید بود بعد از ورود به سیستم این نظر را ترک نمایید



ورود به سیستم