Azarakhsh

ناوشكن‌هاي كلاس Spruance

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[size=9]تقدیم به داش مهدی که خیلی بهش ارادت داریم!![/size]


مأموريت اوليه‌ي كشتي‌هاي جنگي كلاس SPRUANCE نابودي زيردريايي‌هاست. اين كشتي‌هاي سطحي از نظر جثه دو برابركشتي‌هاي جنگي زمان جنگ جهاني دوم بوده و طول آنها به اندازه‌ي اين كشتي‌هاست. اين كشتي‌ با بهره‌گيري از سيستم‌هاي تسليحاتي پيشرفته با هدف شكار و نابودي زيردريايي‌هاي تندرو، در تمامي شرايط آب و هوايي طراحي شده است اما مي‌تواند با كشتي‌ها هواپيماها و اهداف ساحلي نيز درگير شود. اين كشتي‌هاي جنگي چندمنظوره، همچنين قادر به تأمين آتش تسليحاتي دريايي به منظور پشتيباني از عمليات دريايي هستند.

طراحي اين كشتي به صورت پيمانه‌اي است و امكان نصب كليه سيستم‌هاي فرعي آن را به راحتي فراهم مي‌آ‌ورد. فضا و نيروي لازم براي نصب تسليحات و سيستم‌هاي الكترونيك بر روي آن درآينده در نظر گرفته شده است. اين كشتي در اصل يك كشتي ضد زيردريايي است و بر روي 24 عدد از آنـها سيستـم پـرتاب مـوشك عمومـي (VLS) Vertical Launch System نصب شده است كه امكان پرتاب موشك‌هاي تام‌هاوك و هارپون را دارد.

اين نوع كشتي‌ها معمولاً پس از سي سال از رده خارج مي‌شوند. اما در سال 1998 ، هفت كشتي از اين مدل كه بر روي آنها سيستم VLS نصب شده بود تنها پس از 20 سال از رده خارج شدند تا كشتي‌هاي Arleigh Burke جايگزين آنها شوند.

اين كشتي با توجه به قابليت‌هاي ذاتي خود براي مأموريت‌هاي نظارتي نيز مناسب است. اين كشتي داراي چهار موتور توربيني گازي است.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/dd963-spruance%7E0.jpg[/img]
قابليت‌هاي ضد زيردريايي:

قابليت‌هاي ضدزيردريايي اين كشتي به شرح زير است:

يك سونار با قابليت كشف فوق العاده امواج صوتي زير آب و سيستم كنترل آتش. جنگ افزارهاي زيردريايي شامل دو لوله پرتاب اژدر MK32 كه در هر يك سه اژدر جاي مي‌گيرد و سيستم پرتاب موشك عمومي ASROC ، علاوه بر اين، اين كشتي‌ها مي‌توانند دو هلي‌كوپتر SH-60B LAMPS MKIII را در خود جاي دهند تا برد اسلحه‌ها و حساسه‌هاي آن را افزايش دهند. اين كشتي همچنين داراي سونار كنشي سوار شده‌اي به نام SQS-53 ، يك سيستم آگوستيك واكنشي تاكتيكي به نام SQR-19 ، سيستم پرتاب راكت ضدزيردريايي Anti-Submarine Rocket (ASROC) و دو آشيانه‌ براي هلي‌كوپترهاي LAMPS MKIII است.

اين كشتي‌ها براي مقابله با تهديدات زيردريايي در خط مقدم حمله قرار مي‌گيرند و تجهيزات موجود بر روي عرشه‌ي اين كشتي‌ها امكان كشف تمامي زيردريايي‌ها تا بردي قابل توجه را فراهم مي‌آورد. سيستم راهبري صوتي و تعيين فاصله اين كشتي (هان سونار) يك موج صوتي را به سوي اهداف ارسال كرده و از روي انعكاس آن فاصله و وضعيت زيردريايي را ارزيابي مي‌كند. پس از تعيين موقعيت زيردريايي از طريق خود كشتي يا هلي‌كوپترهاي SH-60B ، كامپيوترها اطلاعات ضروري را به سيستم موشكي راكتي ضدزيردريايي (ASROC) و هلي‌كوپترها منتقل مي‌كنند. حمله با استفاده از اژدرافكن‌ها نيز قابل انجام است. به محل پرتاب، موشك در يك زمان از قبل تعيين شده اژدر مخصوصي را براي ردگيري زيردريايي ارسال مي‌كند كه اين اژدر كار ردگيري را تا زمان نابودي زيردريايي انجام مي‌دهد.

اين كشتي‌ها همچنين مي‌توانند با ارسال موشك‌هاي تله (decoy) جهت حركت اژدرهاي زيردريايي در حال برخورد به خود را تغير دهند. اين كشتي داراي ابزار ديگري موسوم به XBT است كه با اندازه‌گيري دماي آب دريا در عمق‌هاي مختلف مشخص مي‌كند كه امواج ارسالي از سوي سونار با برخورد با لايه‌هاي مختلف آب‌هاي سردتر و گرم‌تر تا چه اندازه منحرف مي‌شوند.


ديگر ابزارهاي اين كشتي: AN/SQR-19

يك سونار تاكتيكي دوتايي با طراحي چند تكه اي آكوستيك كه در پشت كشتي نصب شده و از سر و صداي كشتي مي‌كاهد و قابليت ردگيري آن را كم مي‌كند.
AN/SQQ-89 SONAR System اين سونار داراي سيستم‌هاي فرعي مختلفي از جمله سونار AN/SQS-53B ، سونار AN/SQI19 ، ابزار به نام LAMPS MKIII Sonobu oys براي كشف امواج آگوستيك توليد شده توسط كشتي‌ها و زيردريايي‌ها و سيستم كنترل آتش زيرآبي MK 110 MOD6 است. اين مجموعه پيشرفته‌ترين مجموعه سونار موجود در جهان است كه داراي سه سونار و سيستم كنترل آتش در يك مجموعه است و قابليت عملياتي كلي كشتي را افزايش مي‌دهد.


هلي‌كوپتر SH-OOB

سيستم‌هاي چندمنظوره سبك هوابرد يا LAMPS MK III يك هلي‌كوپتر دوموتوره است كه دوخلبان و يك متصدي حساسه (سنسور) را با خود حمل مي‌كند. مأموريت اوليه‌ي LAMPS مقابله با زيردريايي‌هاست.

SH-6OB Seuhawk داراي يك سيستم Senobuoy و سيستم كدگشايي، سيستم كشف امواج مغناطيسي نامتعارف Anomaly Magnetic‌‌ تجهيزات نمايش وضعيت و كشف تهديدات است. اين هلي‌كـوپتر همچنين مي‌توانـد اژدرهـاي ضد زيردريايي حمل كند. مأموريت دوم اين هلي‌كوپتر شليك به اهدافي است كه بالاي سطح افق هستند. انجام عمليات پزشكي و عمليات جستجو و نجات از ديگر وظايف اين هلي‌كوپترهاست. نصب سيستم (RAST) Recovery Assist Securing and Trans versing امكان پرواز هلي‌كوپترها در شرايط آب و هوايي سخت را فراهم مي‌آورد.


امكانات ضدسطحي

SPRUANCE اولين كشتي جنگي مجهز به سيستم پرتاب موشك عمودي MK 41 است كه توانايي شليك موشك‌هاي كروز تام‌هاوك را دارد. اين سيستم به كشتي SPRUANCE امكان مي‌دهد تا با اهداف ساحلي يا با اهدافي در سطح كشتي‌ها در فواصل دور مقابله كند. مدرن سازي 34 كشتي و نصب سيستم ATWCS (سيستم كنترل تسليحاتي پيشرفته‌ي تام‌هاوك) Advanced Tomahawk weapons control system به اين كشتي‌ها امكان مقابله با اهداف نظامي مهمي را در عمق عملكردي دشمن مي‌دهد. فن‌آوري مدرن ماهواره‌اي و كامپيوتر امكان پرتاب 61 موشك كروز هدايت شونده دقيق تام‌هاوك را از طريق سيستم پرتاب موشك MK 41 VLS تا فاصله 700 مايل دريايي مي‌دهد. اين كشتي‌ها در جريان حمله به عراق در سال 1991 ، 112 موشك كروز تام‌هاوك را به سوي اهداف زميني شليك كردند. اين موشك‌ها براي حملات بازدارنده در عراق و بوسني به كار رفتند.

اين كشتي‌ها براي حمايت از نيروهاي زميني مستقر در ساحل به كار مي‌روند و براي اين كار از موشك‌هاي ضدكشتي Harpoon و دو سلاح پنج اينچي (كه براي دفاع هوايي و بمباران سواحل كاربرد دارد) نيز استفاده مي‌كنند. سيستم موشكي Harpoon براي درگيري با اهداف در فواصل متوسط كاربرد دارد. دو سلاح سبك وزن MK 45 پنج اينچي با كاليبر 54 قابليت پرتاب تسليحات تا فاصله بيش از 12 مايلي را دارد. سرعت آتش اين سلاح 200 دور در دقيقه است. اين اسلحه با كاليبر متوسط 54 تنها از سوي يك نفر قابل كنترل است.



قابليت‌هاي ضدهوايي SPRUANCE

اين قابليت‌ها عبارتند از: سيستم موشكي سطح به هواي Sea sparrow كه در ناتو مورد استفاده است. دو سيستم تسليحاتي كوتاه برد 20 ميلي‌متري و سيستم اندازه‌گيري و محاسبه الكترونيك SLQ-32. سيستم موشكي دفاعي Sea sparrow براي مقابله با تهديدات هوايي از موشك sparrow RIM-7M كمك مي‌گيرد و با تهديدات هواپيماهاي دشمن و موشك‌هاي كروز ضدكشتي مقابله مي‌كند. اين سيستم با همكاري آمريكا و كشورهاي نروژ، بلژيك، دانمارك، ايتاليا و هلند توليد شده است.


سيستم‌هاي ارتباطي و اطلاعات تاكتيكي

تجهيزات راديويي اين كشتي‌ امكان دريافت و ارسال امواج را از هر نقطه‌ي جهان امكان‌پذير مي‌سازد. اين سيستم كه در 24 ساعت شبانه روز فعال است از سرعت و دقت بالايي برخوردار است. برقراري ارتباط با مجموعه نيروهاي درگير از طريق يك سيستم داده‌اي تاكتيكي نيروي دريايي (NTDS) Naval Tactical Data System صورت مي‌گيرد. تمامي سيستم‌هاي كنترل آتش، ردگيري، كشف دشمن اين كشتي در قالب سيستم كامپيوتري داده‌اي تاكتيكي ديجيتال دريايي گرد هم آمده‌اند و همين مسئله امكان ارزيابي دقيق و سريع اطلاعات را فراهم مي‌آورد. ارتباطات پرسرعت كامپيوتر با كامپيوتر امكان ارزيابي سريع اطلاعات دريافتي از حساسه‌ها(رادارها، سونارها و غيره) را فراهم مي‌آورد. بدين طريق هر واحد مي‌تواند تصويري تاكتيكي و كامل را از وضعيت موجود به دست آورد.


سيستم موتوري

اين كشتي از جمله‌ي اولين كشتي‌هاي نيروي دريايي آمريكا بودند كه به توربين‌هاي گازي مجهز شدند. چهار موتور LM2500 ساخت كارخانه جنرال الكتريك در اين كشتي‌ها مورد استفاده واقع شده است كه قدرت هر محور (شفت) را به 80 هزار اسب بخار مي‌رساند. خودكار بودن بالاي اين كشتي نيز خدمه آن را به 24 افسر و 302 داوطلب كاهش داده است. راحتي پرسنل كشتي با نصب سالن‌هاي استـراحت، دستگـاه‌هاي خـود پـرداز ATM ، ورزشگاه، كلاس درس ورزشگاه تضمين شده است.


آقا رضا عکساش افتاد گردن تو!! من یه خورده قاطی کردم!!!

منبع:
naser.ofogh.net

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نكنه. فكر ميكردم فلانكر قبلا زحمت معرفيشون رو كشيده... ولي مطلبي ازش نداشتيم.
چند نكته كه به ذهنم رسيد بگم خدمتتون:

طبق سفارش شاه چهار فروند شناور مشابه و حتي پيشرفته‌تر ساخته شدند ولی بعد از انقلاب آمریکایی‌ها از تحویل دادنشون خودداری کردند و اونها رو تحت عنوان کلاس Kidd تو نیروی دریایی خودشون به کار گرفتند.
کلاس کید
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/USS_Kidd_%2528DDG-993%2529.jpg[/img]

[quote]سيستم راهبري صوتي و تعيين فاصله اين كشتي (هان سونار) يك موج صوتي را به سوي اهداف ارسال كرده و از روي انعكاس آن فاصله و وضعيت زيردريايي را ارزيابي مي‌كند. پس از تعيين موقعيت زيردريايي از طريق خود كشتي يا هلي‌كوپترهاي SH-60B ، كامپيوترها اطلاعات ضروري را به سيستم موشكي راكتي ضدزيردريايي (ASROC) و هلي‌كوپترها منتقل مي‌كنند.[/quote]
کار رهگیری زیردریایی بسیار پیچیدست و به همین راحتی امکان‌پذیر نیست! تو خود متن هم هست که:
[quote] اين كشتي داراي ابزار ديگري موسوم به XBT است كه با اندازه‌گيري دماي آب دريا در عمق‌هاي مختلف مشخص مي‌كند كه امواج ارسالي از سوي سونار با برخورد با لايه‌هاي مختلف آب‌هاي سردتر و گرم‌تر تا چه اندازه منحرف مي‌شوند. [/quote]
زیردریایی‌ها هم از این سیستم استفاده میکنند و در لایه‌ای قرار میگیرند که امواج شناور دشمن شکسته بشن و کلا به اونجا نرسند.

Senobuoy وسیله‌ای است که در سطح آب رها میشه و امواج صوتی رو در آب پخش میکنه و پایگاههای ساحلی و یا شناورها با تحلیل امواج بازتاب شده سعی میکنند محل زیردریایی رو تشخیص بدند.

ویژگی‌های کلی:
ساخته‌شده: 31 فروند
فعال: 1 فروند
تناژ: 8040 تن
طول: 172 متر
عرض: 16.8 متر
آبخور: 8.8 متر
سرعت: حداکثر 32.5 گره معادل 60 کیلومتر بر ساعت! برای درک موضوع سوار موتورسیکلت بشید و با سرعت 60 حرکت کنید تا متوجه بشید 8040 تن با این سرعت اونم تو آب یعنی چی!
برد: 11000 کیلومتر
خدمه: حدود 330 نفر که نسبتا زیاده

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]ضمن تشکر از امید جان و همینطور توضیحات اضافی مهدی... icon_cool
=====
[size=9]الان 128 دارم،دیروز با دیال آپ 10 دقیقه ای آن شدم،...
دیگه بقیش رو نگم بهتره...[/size]
[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.