EBRAHIM

آشنایی مختصر با سیستم تسلیحاتی جنگنده SU-25

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

.
[align=center][size=18][b][color=red]I-25I Shkval[/color][/b][/size]
[color=darkred][b]JSC S.A. Zverev Krasnogorsky Zavod [/b][/color]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_su25_2%7E0.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/3qemczlf0msuzu7cz2d6.jpg[/img][/align]
[b][color=darkblue]
I-25I Shkval (اشکوال) یک سیستم کنترل اتش الکترواپتیک ضد تانک جامع است که به صورت اختصاصی برای جنگنده Su-25TK (نمونه صادراتی SU-25T) و نمونه ارتقا یافته ان یعنی Su-39 ساخته شده است.سیستم نشانه گیری Shkval توسط شرکت JSC S.A. Zverev Krasnogorsky Zavod طراحی و ساخته و بوسیله شرکت Zenit عرضه شده است.

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/n7vuabhis3kv1o23yn.jpg[/img][/align]

I-25I Shkval شامل یک دوربین تلویزیونی با قدرت تفکیک بالا با حالت زاویه باز 27- 36 درجه برای جستجو و زاویه بسته 0.7 تا 0.1 با بزرگنمایی 23X برای هدف گیری با یک قاصله یاب/نقش دهنده لیزری به همراه دستگاه ردیابی خودکار هدف است.

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_d8d1uc9qnydjhyw1v64.jpeg[/img][/align]

سیستم هدف گیری اپتیکال اشکوال جهت شناسایی و تشخیص اهداف متحرک و ایستای سطحی و اهداف با سرعت پایین هوایی با تصویربرداری تلویزیونی طراحی شده است.
این سیستم با وزن 45 کیلوگرم دارای برد شناسایی 20-24 کیومتری برای اهداف بزرگ( مانند پل ها) و برد شناسایی 10 و 6 کیلومتری به ترتیب در مقابل اهدافی نظیر جنگنده و بالگرد است.

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/rm746llh7vwua0twnr8.jpg[/img]
[size=9]رهگیری بمب افکن Tu-16[/size][/align]

تجهیز جنگنده SU-25 T به سیستم هدف گیری اشکوال سبب شده است که این جنگنده قادر شود که ضمن شناسایی اهدافی نظیر تانک از فاصله 8 کیلومتری با تسلحات هدایت شونده لیزری چون موشک های ضد تانک قدرتمند 9M120 Vikhr به ان حمله ور شود.
[align=center]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/77b5begupadabo3mjl3.jpg[/img]
[size=9]هدف گیری و انهدام یک تانک[/size][/align]

سیستم هدف گیری اشکوال با فراهم اوردن تصاویر اهداف بر روی نمایشگر موجود در کاکپیت هواگرد خلبان را قادر می سازد تا بوسیله رویت هدف مورد نظر اقدام به انتخاب و انهدام ان نماید.

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_j0kbwrxgi840hva7qyh0.jpg[/img][/align]

نمونه ارتقا یافته این سیستم که با کد M شناخته می شود (Shkval-M) جهت استفاده در جنگنده SU-39 طراحی شده است و نمونه Shkval-V بعنوان سیستم هدف گیری بالگرد Ka-50 مورد استفاده قرار می گیرد.
[/color][/b]
[color=darkblue]_________________
با تشکر از Shola از سنترالکلاپز[/color]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نکنه خیلی عالی بود - همیشه می خواستم در مورد سیستم های هدف گیری روسی مطلب بدونم . :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سوخو 25 جنگنده بسیار خوبی هست . و به نظر من با توجه به تسلیحاتی که مخصوصا در سوخو 39 یا همون نمونه ارتقاع یافته سوخو 25 نصب شده ، می شه از بهشت یک جهنم واقعی ساخت . ولی اشکال اساسی سوخو 25 ، سرعت پائین و سطح مقطع راداری بالا و شکار شدن بسیار راحت توسط جنگنده ها و پدافند های هوایی زمین به هوا هست .

به نظر من از این جنگنده می شه به عنوان یک جنگنده عالی برای پشتیبانی از خطوط جنگی استفاده کرد و د رحقیقت در جبه های زمینی . ولی فکر نمی کنم استفادش در ماموریت های بروز مرزی مثل حمله به پایگاه هایی که خارج از مرز هست ، کار عاقلانه ای باشه چراکه جنگنده ای هست که آنچنان قادر به دفاع هوایی از خودش نیست .

با وجود رهگیر های قدرمندی که در کشور های منطقه منتصب شدند فکر نمی کنم بتونیم آنچنان از این جنگنده بهره ببریم و عملا جز مواقعی که رزمندگان ما در مرز های زمینی نیاز به کمک های هوایی داشته باشند . وگرنه طعمه بسیار راحتی برای جنگنده های دیگست . این در جنگ های مختلف مثل جنگ خلیج فارس و جنگ اتیوپی . اف-15 و میگ-29 در مقابل سوخو 25 بدبخت . :mrgreen: خدا رو شکر لااقل سوخو 39 رو به موشک ار-73 مجهز کردند !!

برای مثا لجنگنده های اف-4 ف در کنار اینکه عملا برای حمله به اهداف زمینی ساخته شدند ولی تجهیزات خوبی هم برای مقابله به تجهیزات خوبی هم برای جنگ های هوایی مجهز هستند ولی در اگر توجه کرده باشید در خیلی از عملیات هایی که فانتوم ها قرار بود به صورت گسترده عمل کنند جنگنده های اف-14 برای پشتیبانی از فانتوم ها هم در صحنه نبرد حضور داشتند .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ابراهيم خان! سه سؤال داشتم خدمتتون! يعنى هواپيما با اين وضعيت براى زدن تنها يك تانك٬ بايد مستقيم به طرفش بره(زاويه ى بسته ى نشانه روى دوربين اين رو مى گه)؟ يعنى سامانه اى نيست كه اقلاً دو يا سه هدف رو با هم مورد حمله قرار بده؟ اين طورى كه هواپيما خيلى آسيب پذير مى شه؟! به طور عمومى چقدر طول مى كشه تا موشك(ميانگين) اين فاصله ى 8كيلومترى رو طى كنه؟
سؤال دوم هم اينه كه از چه موشك هايى در اين نوع هدف گيرى مى شه استفاده كرد؟ خط سيرشون چجوريه؟ اگر كاملاً مستقيم به سمت هدف بره٬ ديد اين سامانه رو كور نمى كنه(دودش رو درنظر بگيريد)؟ به علاوه اگر موشك خودش بياد جلوى باريكه ى ليزر تابانده شده بر روى هدف٬ يعنى موشك دقيقاً بايد انتهاى خودش رو هدف قرار بده!!! و اين موشك رو گيج نمى كنه؟!
سوم هم اين كه آيا اين سامانه رو مى شه در هدايت بمب هاى سقوط آزاد هدايت پذير هم استفاده كرد؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue]- برای رهاسازی سلاح های هدایت شونده لیزری یا تلویزیونی،هواپیمای باید به سمت هدف شیرجه بزند.(البته بستگی به نوع سلاح هم دارد)
- حدود 13 ثانیه طول میکشد تا موشکی همانند 9M120 Vikhr مسافت هشت کیلومتری را بپیماید.
- با استفاده از این سیستم میتوان انواع موشک ها،راکت ها و بمب های هدایت شونده همانند لیزری و تلویزیونی را شلیک کرد.
- بستگی به نوع سلاح دارد،مثلا برای رهاسازی بمب هدایت لیزری کافی است که سیستم نشانه گذار بر روی هدف قفل باشد و با توجه به مکان آن نیازی نیست که تا زمان اصابت به حالت شیرجه بماند.اما قفل لیزری باید تا لحظه برخورد حفظ شود.(امروزه به اینکار نیازی نیست).در ضمن موشک در خط سیر پرواز هواپیما حرکت که نمیکند،بلکه مقداری پایینتر میرود. موشک های هدایت تلویزیونی نیز که از سیستم کلاهک موشک تصاویر را تا لحظه برخورد به هواپیما ارسال میکنند و مشکل کوری ندارند!
- بله،میتوان برای هدایت بمب های هدایت لیزری نیز استفاده کرد.
- موفق باشید. icon_wink
[/color]
[align=center][size=9][color=blue]انبوه سلاح های قابل حمل توسط Su-25 :[/color][/size]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_E506194004956539757575.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_su25_2%7E1.jpg[/img][/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نکنه ابراهیم
[quote]سرعت پائین و سطح مقطع راداری بالا و شکار شدن بسیار راحت توسط جنگنده ها و پدافند های هوایی زمین به هوا هست . [/quote]
درسته این جنگنده بسیاری از توانش رو به خاطر همین مسائل از دست می ده

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اساتيد سايت! در اين تصوير(دومين تصوير پست اخير ابراهيم خان)٬ چهار سلاح به خوبى رؤيت مى شه: يك ضدكشتى دوست داشتنى! ٬ يك دسته 8تايى ضدتانك ٬ يك موشك قرمز رنگ و يك سلاح عجيب گرد و قطور كه به آويز وسطى(زيرين) سوخو-تانك(!) بسته شده.
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_su25_2~1.jpg[/img]
اون قرمزه كه به گمونم هوابه هوا باشه٬ درسته؟ حالا اين مهم نيست٬ اون قلنبه اى كه زير هواپيما بسته شده چيه؟! شبيه هيچ كدام از تانك سوخت هاى خارجى اى نيست كه من تا به حال ديدم.


نمى شه چندين خشاب چف و فلير به اين بست تا بتونه يك كم در برابر تهديداتش مقاوم تر باشه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اين هواپیما و آ10 تنها جنگنده هاي مورد علاقه من در دنياي نيروي هوايي هست خصوصا براي CAS و اینکه سوخوی 39 دیگه ترکونده یه رادار روش گذاشتن و آر 77 و 27 رو هم شلیک میکنه .

[b]اما سوالی که دارم اینه که کسی میتونه عکسی از این جنگنده در حالت لو با خ 25 یا خ 29 روی پیدا کنه ؟ البته منظورم در حال پرواز در آسمان هست[/b] خ 29 فکر کنم 300 کیلو سرجنگی داشته باشه ! که برای یکبار زدن یک فریگیت کافیه .


با تشکر از رپتور عزیز .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من هم مثل واریور عاشق این جنگنده و A10 هستم به خاطر این که یه تنه میتونند یک گردان زرهی رو نابود کنند
[quote] ولی اشکال اساسی سوخو 25 ، سرعت پائین و سطح مقطع راداری بالا و شکار شدن بسیار راحت توسط جنگنده ها و پدافند های هوایی زمین به هوا هست[/quote]

اتفاقا مورد اول که یک حسن برای این گونه هواپیما ها به شمار میره به خاطر اینکه میتونند در یک شیرجه رو ستون زرهی دشمن تعداد بیشتری راکت شلیک کنند همچنین میتونند با استفاده از توپ پر قدرت 30 میلیمتری خودشون فرصت کافی برای درست کردن یک جهنم رو دارند اما ضد رادار بودن هم باید دوستان توجه کنند که این هواپیما قرار نیست به عمق خاک دشمن نفوذ کنه بلکه باید در پناه جنگنده های شکاری خودی نیروی زمینی دشمن رو سرکوب کنه که در این مورد باید با پدافند کوتاه برد مقابله کنه که توانایی کافی رو با انواع مختلف موشک ضد رادار داره
به نظر من این هواپیما ها به درد خود روسیه و امریکا و قدرتهای دیگه هوایی میخورند که دارای شکاری های خوبی برای پشتیبانی هوایی از این هواپیما ها هستند ولی کشورهایی مانند ایران بودن این هواپیما ها کمکی بهشون نمیکنه چون هواپیمای شکاری برای پشتیبانی از این ها رو ندارند

در تصویر دوم که اقای رپتور گذاشتن اون موشک بزرگ که کنار مخزن سوخت KH31Pهست و موشک قرمزه هم موشک R77 هست البته فکر کنم به صورت دکوری روش گذاشتن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=darkblue][quote]اساتيد سايت! در اين تصوير(دومين تصوير پست اخير ابراهيم خان)٬ چهار سلاح به خوبى رؤيت مى شه: يك ضدكشتى دوست داشتنى! ٬ يك دسته 8تايى ضدتانك ٬ يك موشك قرمز رنگ و يك سلاح عجيب گرد و قطور كه به آويز وسطى(زيرين) سوخو-تانك(!) بسته شده.
...
اون قرمزه كه به گمونم هوابه هوا باشه٬ درسته؟ حالا اين مهم نيست٬ اون قلنبه اى كه زير هواپيما بسته شده چيه؟! شبيه هيچ كدام از تانك سوخت هاى خارجى اى نيست كه من تا به حال ديدم.
نمى شه چندين خشاب چف و فلير به اين بست تا بتونه يك كم در برابر تهديداتش مقاوم تر باشه؟[/quote]
[quote]در تصویر دوم که اقای رپتور گذاشتن اون موشک بزرگ که کنار مخزن سوخت KH31Pهست و موشک قرمزه هم موشک R77 هست البته فکر کنم به صورت دکوری روش گذاشتن[/quote]

نه دوست عزیز،دکوری نگذاشتند و این لگن واقعا قادر به شلیک R-77 هست...! تا حالا نپرسیدید که چطور KH-31 روش لود شده؟!
سجاد جان اون قلنبه ای (!) که فرمودید سلاح نیست، بلکه رادار هست از سری koypo با کد N027 که از نوع X-Band بوده، نیم متر قطر داشته و قادر به هدف قراردادن اهدافی در فاصله 37 مایلی هست.در واقع این رادار Su-25TM را قادر به شلیک سلاح های فوقالعاده ای همانند AE/R-77 و Kh-31 و Kh-35 کرده است... جالبه، کسی نمیدونست؟ icon_wink ان موشک قرمز رنگ هم R-77 هست... در ضمن Su-25 دارای تجهیزات اخلالگر و هشدار دهنده خوبی و همچنین پرتابکننده های شراره و چف زیادیست...
فرمایشات جناب javadjab کاملا متین بود،تشکر...[/color]

[color=blue]راستی فکر میکنم بهتر باشه نام کاربری ام رو تغیر بدم![/color]

[align=center][size=9][color=blue]عکسهای مربوط به N027:[/color][/size]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/kopyo-25.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_Su-39%7E0.jpg[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_su-25tm_003.jpg[/img][/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
شايد اين نكته هم نسبتا مهم باشه كه ديد خوبي از كاكپيت نداره. براي هواپيمايي تو اين تايپ كه به زمين نزديك پرواز ميكنه و خوراك موشك هاي دوش پرتابه يه بدي ديگه هم هست و اون اينه كه فاصله موتور هاش كمه و به هم چسبيده اند و اگه يه موتور هدف گرفته بشه سريع موتور ديگه هم داغون ميشه. اين اتفاق بخصوص تو جنگ افغانستان خيلي نمود داشت . هواپيماهاي 25 روسيه وقتي كه بااستينگرهاي امريكايي مورد هدف قرار مي گرفتن و سريع موتور آتش گرفته باعث خرابي موتور ديگر هم ميشد. همين ايراد باعث سرنگوني يكي از خلبانان برتر روسيه و اسارتش شد كه الان فاميلش يادم نيست.البته گويا تو مدل هاي بعدي 25 اين ضعف رو با گذاشتن صفحه هاي فولادي بين دو موتور برطرف كردن. حالا نمي دونم اين مدل هاي ايران اين نفطه ضعف رو داره يا نه. پسر عموي اين هواپيما يعني آ10 خودش رو راحت كرده و تو طراحي موتور هاي رو كاملا جدا گذاشته ! راحت.....

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
برای حمله به اهداف زمینی که اساسا سرعت باید پائین باشه . به صورت کلی نمی شه مثلا با ارتفاع پائین و با سرعت 2 ماخ یک هدف زمینی رو مورد هدف قرار داد یعنی در حقیقت امکان نداره و سرعت باید زیر صورت باشه ولی مسئله دیگه که خیلی مهم تر هست ، فرار از منطقه هست .

شما بعد از بمباران یک منطقه که در خارج از مرز های کشور وجود داره ، باید سریعا از منطقه خارج بشید و برای این کار نیاز به سرعت بالایی دارید . جنگنده های اف-4 نمونه برتری از این موضوع هستند . بعد از بمباران هدف ، با افزایش ارتفاع و روشن کردن پس سوز ها فورا از منطقه خارج می شدند ولی این جنگنده در این امر زیاد موفق نیست .

به غیر از این مورد ، واقعا جنگنده اتشینی هست . تسلیحاتی که حمل می کنه واقعا بالا هست و همونطور که قبلا اشاره کردم می تونه از یک بهشت یک جهنم بسازه .

فقط یک مسئله دیگه ، چقدر زشته این جنگنده انگار از صحرا کربلا برگشته . icon_wink

راه حل اصلی فرستادن این جنگنده با یک یا دو رهگیر هست . مثل سوخو 27 یا میگ-29 . دقیقا همونکاری که در زمان جنگ انجام می دادیم . اگرچه که این جنگنده قادر به استفاده از سلاح ها و موشک های هوا به هوا هست ولی نمی تونه به اون صورت از پس رهگیر هایی که برای این کار ساخته شدند بر بیاد . برای مثال ناو های هواپیما بر بلااستثنا از موشک های پدافندی و ضد هوایی بهره می برند و همچنین از سلاح های دریا به دریا و حتی در بعضی مواقع زیر سطحی . ولی با این وجود در خیلی از اوقات در ناو های جنگی برای اسکورت این ناو های هواپیما بر استفاده می شه .

ولی اگر بشه چند رهگیر باهاش فرستاد فکر می کنم واقعا بشه ازش استفاده کرد .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]راستی فکر میکنم بهتر باشه نام کاربری ام رو تغیر بدم![/quote]

چرا ابراهیم جان؟

[quote]شايد اين نكته هم نسبتا مهم باشه كه ديد خوبي از كاكپيت نداره.[/quote]

اتفاقا به خاطر حفظ جان خلبان از برخورد گلوله های ضد هوایی جایگاه خلبان کمی به داخل کابین «فرو برده شده» تا حفاظت بیشتری از جان خلبان به عمل بیاد. ضمنا این هواپیما به علت استفاده زیاد از زره در اطراف کابین و نقاط حساس به تانک پرنده مشهور هست.

اضافه کردن تسلیحات هوا به هوا هم بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته و برای صادرات اون مطرح بوده و الا همونطور که اساتید محترم فرمودند ماموریت ذاتی این هواپیما چیز دیگه ای هست و برای ماموریت هوا به هوا ساخته نشده.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با اون رادار و برد ضعيفش اين موشكهاي هوايي بيشتر براي زدن هلي كوپترها و هواپيمايي مثل اي 10 خوبه و نهايتا شليك موشكهاي دريايي اما در مورد سرعت و بقيه مواردي كه دوستان اشاره كردن اولا اين جنگنده در ايران قراره داخل مرزهاي خودمون و جايي كه نيروي خودي با دشمن درگيره عمليات كنه و اين باعث مي شه يك كمي از لحاظ امنيتي بالاتر قرار بگيره و دوما اين نوع هواپيما اصولا هواپيماهاي تخصصي سركپب زميني و پشتيباني زميني هستن و همين طوري طراحي شدن كه بتونن به ستونهاي زرهي و سنگرها و نفرات دشمن حمله كنن نه به اهداف هوايي يا پدافند زميني و سوما حتما مسيولين ما براي ذفاع از اونها در اسمان مخدوده هدف هم فكري كردن و همين جوري اونو براي قرباني كردن به منطقه عملياتي نمي فرستن ولي در كل بعضي از مشخصه هاي اين هواگرد از اي 10 هم بهتره مثل توان بالا براي به كار گيري مهمات متفاوت و نقشهاي بيشتر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.