Ehsan_animator

شناورهای نظامی multihulls

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

در دسته بندی انواع شناورها ، می توان آنها را از نظر تعداد بدنه ( multi-hulls ) تقسیم بندی کرد .
برای این منظور و درک بهتر به تصویر زیر دقت کنید

[align=center][URL=http://www1.upic.ir/][img]http://www1.upic.ir/images/mj3s3fz9kca4j9hc4hrs.jpg[/img][/URL][/align]

همان طور که مشاهده می کنید ، در تقسیم بندی شناورها ، ما می توانیم آنها را از نظر تعداد بدنه در انواع زیر دسته بندی کنیم

monohulls
multihulls

شناورهای multihulls خود انواع مختلفی دارند که در زیر به آنها اشاره خواهد شد

کاتاماران
تریماران
پنتاماران
SWATH

در زیر تصاویری نمونه هایی از کاتاماران - تریماران ، پنتاماران و SWATH را مشاهده می کنید

[URL=http://www1.upic.ir/][img]http://www1.upic.ir/images/zj3pdna2dv0w9vwjx1.jpg[/img][/URL] [URL=http://www1.upic.ir/][img]http://www1.upic.ir/images/vggk1b1isdh2pqs7hcu.jpg[/img][/URL] [URL=http://www1.upic.ir/][img]http://www1.upic.ir/images/2kx1gkp56dws5mus91k5.jpg[/img][/URL] [URL=http://www1.upic.ir/][img]http://www1.upic.ir/images/kvajjltyfjd6vt7kh3.jpg[/img][/URL] [URL=http://www1.upic.ir/][img]http://www1.upic.ir/images/20kz8lxqf3rrty8zp10p.png[/img][/URL]

این شناورها انواع نظامی و غیر نظامی دارند که با توجه به ماهیت سایت ، به توضیح یکی از شناورهای تریماران از نوع نظامی که اخیرا ساخته شده است می پردازم
در پست های بعدی این تاپیک منتظر توضیحات بیشتر و معرفی انواع دیگری از این نوع شناورها باشید

[b]USS Independence[/b]
دومین نمونه از "شناورهای رزمی ساحلی" نیروی دریایی آمریکا که در سال 2009 تحویل این نیرو شد ...

[align=center][URL=http://www1.upic.ir/][img]http://www1.upic.ir/images/3z4uy5vec19lmx9vmov.jpg[/img][/URL][/align]
[align=center][URL=http://www1.upic.ir/][img]http://www1.upic.ir/images/kehyl4yswmfrxu3cvbzf.jpg[/img][/URL][/align]
[b]مشخصات [/b]

ابعاد اصلی
جنس بدنه و روبنا : آلیاژی از آلومینیم
طول : 127.1 متر
عرض : 31.4 متر
حداکثر آبخور : 4.5 متر


بار مفید و ظرفیت
خدمه : 40 نفر
نیروی عملیاتی : 36 نفر
حداکثر بارگیری : 210 تن

نیروی محرکه

موتور اصلی :
2 x GE LM2500
2 x MTU 20V 8000

واترجت :
4 x Wartsila steerable

نوع پروانه کمکی ( برای پهلو گرفتن و جدا شدن از اسکله که محور آن عمود بر محور تقارن طولی کشتی می باشد ) : ساعت گرد جمع شونده

سرعت : 40 گره دریایی
عرشه پرواز : دو بالگرد SH-60 یا یک بالگرد CH-53

تسلیحات :
یک عدد توپ 57 میلیمتری
سه عدد تیربار کالیبر 50
یک عدد لانچر ضد زیردریایی

[align=center][URL=http://www1.upic.ir/][img]http://www1.upic.ir/images/ekqhyu0mbw2v77byq8m.jpg[/img][/URL] [URL=http://www1.upic.ir/][img]http://www1.upic.ir/images/3s57r5e33y0f64xicfip.jpg[/img][/URL] [URL=http://www1.upic.ir/][img]http://www1.upic.ir/images/4efvktgh6qbfje3slkqo.jpg[/img][/URL][/align]
[align=center][URL=http://www1.upic.ir/][img]http://www1.upic.ir/images/b6ag2pmfj8kg8jn1k39s.jpg[/img][/URL][/align]
[color=green]
برای دید بهتر نسبت به این شناور می توانید ویدئو زیر را مشاهده نمایید[/color]

[quote]http://www.4shared.com/video/hjyicVnS/LCS2Independence_229.html[/quote]

.........................................
[color=blue]فقط برای میلیتاری
استفاده از مطالب با ذکر نام سایت بلامانع می باشد[/color]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نکنه احسان جان.
این SWATH چه وظیفه ای داره؟ چون هیچگونه تسلیحاتی همراش نیست!
ضد رادار هم هست؟
.......
یه مهدی جدید توی سایت پیدا شده! icon_idea

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تشکر احسان جان

حالا این شناور برای دفاع ضد هوایی موشکی هم داره؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اساسا یکی از دلایلی که این شناورها را اینگونه می سازند این است که سطح مقطع راداری پایین بیاید ...... البته نوع متریال استفاده شده هم مهم است

در بخش پدافند ضد هوایی غیر از اون توپ که در سینه شناور مشاهده می کنید پدافند خاص دیگه نداره

این شناور برای عملیات های نزدیک ساحل طراحی شده و برای عملیات در خلیخ مکزیک تحویل گارد ساحلی آمریکا شده است

البته این تاپیک ادامه دارد ..... مسعود جان منتظر ادامه مطالب باش ....

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote] این شناور برای عملیات های نزدیک ساحل طراحی شده و برای عملیات در خلیخ مکزیک تحویل گارد ساحلی آمریکا شده است [/quote]
پس با این اوصاف شاید بشه گفت که کارش بیشتر جابجایی نفرات و تجهیزات و جستجو و نجات دریایی هستش.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
از این نوع شناورها تا بحال مقدار محدودی ساخته شده و یک سال نیست که از به خدمت گرفتن آنها می گذرد و می توان گفت بیشتر در مرحله آزمون و خطا می باشند

ابعاد شناور با توجه به این که بخشی از آن هم مربوط به نشست و برخاست بالگرد می باشد ، اساسا جایی را برای استفاده از پدافند های دیگر باقی نمی گذارد

البته یک لانچر برای اژدرهای ضد زیردریایی هم در آن مشاهده می شود

اگر در ابعاد بزرگتر ساخته شود مطمئنن قابلیت استفاده از موشکهای ضد هوایی و ضد کشتی هم دارد

فقط این نکته را نباید فراموش کرد که استفاده از موشک ها و لانچرها نباید فرم ضد رادار بودن آن را به هم بزند

برای این منظور می توان از بارگذاری در درون خود کشتی به وسیله آسانسور استفاده کرد

مثل کشتیهای زمان قدیم که توسط دزدان دریایی استفاده میشد و لوله توپها از بدنه کشتی بیرون می آمدند

این شناور همانگونه که گفتید می تواند بیشتر برای حمل و نقل استفاده شود و صد البته قابلیت این را هم دارد که به صورت یک آواکس دریایی هم عمل کند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b][align=center]توضیحات بیشتر در مورد شناورهای چند بدنه[/align][/b]


یک شناور Multihulls که می تواند هر گونه سازه دریایی به حساب بیاید ( اعم از هر گونه کشتی ، قایق ، سکو وغیره .... ) ، از دو یا چند بدنه ساخته شده است
Multihulls انواع مختلفی دارند :

[URL=http://www1.upic.ir/][img]http://www1.upic.ir/images/cmb1ew6sg84rdwz6fd8y.jpg[/img][/URL]

[b]Proa [/b]
این گونه شناورها که بیشتر از دسته قایق ها به حساب می آیند دارای دو بدنه با اندازه و شکل متفاوت هستند که از عرض شناور دارای تقارن هستند و به دلیل همسان نبودن دو بدنه ، تقارن طولی ندارند
تصویر زیر یکی از این نوع قایقها را نشان می دهد

[URL=http://www1.upic.ir/][img]http://www1.upic.ir/images/47qjyv83647wxocwhxhl.jpg[/img][/URL]

[b]catamarans[/b]
که دارای دو بدنه همسان هستند که به این ترتیب دارای تقارن طولی هستند

[b]trimarans[/b]
که دارای سه بدنه ، یکی در وسط به عنولن بدنه اصلی و دو بدنه متقارن و پایدار کننده در دو طرف بدنه اصلی

[b]pentamaran[/b]
کشتی هایی که دارایی پنج بدنه هستند

[b]SWATH[/b]
مخفف Small waterplane area twin hull یک شناور که دارای دو بدنه همسان می باشد
در تصویر زیر می توانید فرق SWATH و Catamaran را مشاهده کنید

[URL=http://www1.upic.ir/][img]http://www1.upic.ir/images/tj9cxc8vvkwhx9twm4xj.png[/img][/URL]

[color=green]حال به بررسی مزایای شناورهای Multihulls نسبت به شناورهای Monohulls می پردازیم[/color]

[b]- افزایش فاصله مرکز ثقل و مرکز بیانسی .... این فاصله در مباحث پایداری کشتی تاثییر زیادی خواهند داشت[/b]

برای توضیح این مزیت به تصویر زیر دقت کنید

[URL=http://www1.upic.ir/][img]http://www1.upic.ir/images/7r3mqp8eeuy1qvb84y.jpg[/img][/URL]

[color=red]تصویر بالا سوال مشترک بسیاری از افراد را که چرا کشتیها با این وزن و ابعاد ، غرق نمی شوند
این قانون را ارشمیدوس در بیش از 2000 سال پیش کشف کرد
این قانون که به قانون شناوری یا بیانسی معروف است ، این نکته را بازگو می کند که :
به اجسام مغروق در یک سیال ، مثلا آب ، دو نیرو وارد می شود
یک نیرو وزن آن جسم است و به سمت پایین است
نیروی دوم از طرف سیال به جسم وارد می شود و برابر است با وزن سیالی به اندازه حجم قسمتی از جسم که در آن سیال مغروق است
مثلا اگر یک مکعب به حجم 1 متر مکعب در آب شناور باشد و نیمی از آن در زیر آب باشد ، برای محاسبه نیروی بیانسی ( نیروی وارده از سیال به جسم ) ما باید حجم قسمتی از جسم را که در آب مغروق است را در چگالی سیال ضرب کنیم تا جرم سیالی با حجم مساوی با قسمت مغروق در آب بدست آید و آن جرم را در 9.81 ضرب کرده تا نیروی بیانسی محاسبه شود
این نیرو در مقابل وزن جسم مقابله می کند .... اگر مقدار آن از مقدار وزن جسم بیشتر بود ، جسم غرق نمی شود ، در غیر این صورت جسم غرق خواهد شد
در تصویر بالا w وزن جسم و FB نیروی بیانسی وارده به جسم از طرف سیال می باشد
این دو نیرو به دو نقطه وارد می شود که به آن مرکز ثقل و مرکز بیانسی گفته می شود
فاصله این دو نقطه در حفظ تعادل کشتی هنگامی که کشتی غلطش نسبت به محور طولی خود دارد ، بسیار مهم است
اگر کشتی غلطش نسبت به محور طولی داشته باشد ، مکان مرکز بیانسی به دلیل تغییر در حجم زیر آب تغییر خواهد کرد و بعد از این غلطش دیگر مرکز ثقل و مرکز بیانسی در یک راستا نبوده و در دو راستا از هم فاصله خواهند گرفت
اگر این تغییری که در راستای دوم ایجاد شده را منطبق بر محور فرضی x بگیریم ، یک فاصله بر حسب متر خواهیم داشت که با ضرب کردن این فاصله در نیروی بیانسی یا وزن ( هر دو نیرو برابر هستند ) گشتاوری بدست می آید که همین گشتاور در غاطش های کشتی نسبت به محور طولی ، کشتی را به جای اولیه خود باز می گرداند
اگر این غلطش از یک حد خواص ( برای هر کشتی متفاوت است ) بیشتر شود ، گشتاور ایجاد شده نه تنها کشتی را به حالت اولیه بر نمی گرداند بلکه در جهت چپ کردن کشتی هم کمک خواهد کرد .... در حقیقت جهت گشتاور در غلطش های مجاز مخالف جهت غلطش کشتی است ولی در غلطش های بیش از حد مجاز در جهت غلطش کشتی خواهد بود[/color]

امیدوارم تا به اینجا به اهمیت فاصله مرکز ثقل و مرکز بیانسی شناورها پی برده باشید

[b]- چند بدنه بودن شناور باعث می شود که هر کدام از بدنه ها نسبت به شناورهای تک بدنه ، بسیار نازکتر باشد و این امر باعث می شود که مقاومت موج سازی که یکی از 4 نوع مقاومت در مقابل حرکت کشتی است ، بسیار کاهش یابد[/b]
مقاومت موج سازی از حرکت کشتی و موج های حاصل از این حرکت تولید می شود

بنابراین این گونه شناورها می توانند به نسبت شناورهای دیگر سرعت بالایی داشته باشند

حال به معرفی مثالهایی نظامی از این نوع شناورها می پردازیم

[b]catamaran[/b]

HSV-X1 Joint Venture : شناور نظامی پر سرعت ساخته شده از نوع کاتاماران برای حمل 800 تن از انواع تسلیحات و خودروهای نظامی ....

[align=center][URL=http://www1.upic.ir/][img]http://www1.upic.ir/images/r55xhqw8lv7bf2a7gasj.jpg[/img][/URL] [/align]
[align=center][URL=http://www1.upic.ir/][img]http://www1.upic.ir/images/z9hzphgt6c7p11g7bj3.jpg[/img][/URL][/align]
[align=center][URL=http://www1.upic.ir/][img]http://www1.upic.ir/images/5011gmf3dt67q611jqf0.jpg[/img][/URL][/align]
[align=center][URL=http://www1.upic.ir/][img]http://www1.upic.ir/images/k5skk066m92jk3o6xw3b.jpg[/img][/URL][/align]
مشخصات :
تحویل در سال 1999
سیستم پیشرانه چهار موتور دیزلی
تعداد پروانه 4 عدد
طول 103 متر
عرض 26 متر
آبخور 4.1 متر
جابجایی 1700 تن در صورت بارگیری کامل
سرعت 50 گره دریایی
بازه عملیات 1500 مایل دریایی در سرعت 40 گره دریایی
تسلیحات ندارد
قابلیت نشست و برخواست بالگرد را دارد
خدمه 45 نفر
[b]
trimaran[/b]
در پست اول توضیح داده شده است

[b]pentamaran[/b]
موردی یافت نشد !!!

[b]SWATH[/b]

Sea Shadow (IX-529)
شناور ضد رادار

[align=center][URL=http://www1.upic.ir/][img]http://www1.upic.ir/images/vrar49fivkb72ljyhdcz.jpg[/img][/URL][/align]
[align=center][URL=http://www1.upic.ir/][img]http://www1.upic.ir/images/ce1pm5g2u2cxx5csbs5i.jpg[/img][/URL][/align]
[align=center][URL=http://www1.upic.ir/][img]http://www1.upic.ir/images/rozflvg4moqhmv44nty9.jpeg[/img][/URL][/align]
سازنده شرکت Lockheed Martin
نیروی محرکه موتور دیزل الکتریکی
دارای دو پروانه
طول 50 متر
عرض 20 متر
آبخور 4.4 متر
جابه جایی 560 تن در صورت بارگیری کامل
سرعت 13 گره دریایی
خدمه 10 نفر
تسلیحات ندارد

.....................................
[color=blue]فقط برای میلیتاری
استفاده از مطالب با ذکر نام سایت بلامانع می باشد[/color]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خوشمان‌ آمد مقاله بسيار مفيد و پرباري بود ..

ممنون ..

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سپاس مجدد

آیا امکان این وجود نداره که مثل پرنده های رادارگریز روی این شناور هم محفظه های درونی حمل سلاح نصب بشه؟ طوری کهه رادارگریزی اون هم حفظ بشه؟
اگر جواب مثبت هستش کسی از دلیل انجام ندادن این کار مطلعه؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از دوستان به خاطر لطفشون

[quote]آیا امکان این وجود نداره که مثل پرنده های رادارگریز روی این شناور هم محفظه های درونی حمل سلاح نصب بشه؟ طوری کهه رادارگریزی اون هم حفظ بشه؟
اگر جواب مثبت هستش کسی از دلیل انجام ندادن این کار مطلعه؟[/quote]

این امکان صد در صد وجود داره ولی این شناورهای ساخته شده برای عملیاتهای لجستیکی ساخته شده اند و همانند سایر شناورهای لجستیکی پدافند خاصی ندارند

بیشتر سعی شده روی رادارگریز بودن و افزایش سرعت آنها کار بشه که این دو خصیصه در عملیاتهای لجستیکی دو مزیت مهم به حساب می آیند

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون احسان جان در یکی از تاپیک ها یکی از دوستان مطالبی در مورد افزودن دیواره هایی به جماران صحبت کرده بودن فکر می کنم این مقاله هم می تونه اون رو کاملتر کنه اما من چند مورد در این زمینه به خاطرم می اد.
یکی اینکه این شناورها دارای سرعت بالاتری از انواع شناورهای مونوهولز هستند و دوم اینکه دارای خواص رادار گریز خاصی هستن که این شناورها رو در بعد توجه قرار داده.
دوست عزیز من این نوع شناورها رو اگر بخوان مسلح کنن موشکها اژدرها و توپ ها رو باید داخل اونها جا داد تا خواص رادار گریزی خودشون رو حفظ کنن و توپ ها رو هم با صفحاتی با شکل و الیاژ خاصی می پوشونن تا این خاصیت مهم خودشون رو حفظ کنن به هر حال شناوری که شناسایی نشه هدف هم قرار نمی گیره.
اما مورد خیلی مهمتری که به نظر من می رسه اینه که این شناورها در حال ساخت برای اثبات فناوری هستن و اگر امتحان خودشون رو خوب پس بدن شناورهای بعدی غرب در بعد نظامی هم در همین نوع ساخته خواهند شد پس ما هم باید از همین الان شروع کنیم که به شکلی میانبری برای رسیدن به اونها بزنیم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

لطفا وارد سیستم شوید برای ارسال نظر

شما قادر خواهید بود بعد از ورود به سیستم این نظر را ترک نمایید



ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.