hexman

نيروي هوايي يونان (HAF)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

وظيفه اصلي نيروي هوايي يونان دفاع از حريم هوايي ان كشور،پشتيباني هوايي از نيروي زميني و دريايي ارتش يونان و همچنين انجام عملياتهاي امداد رساني و اذوقه رساني بشر دوستانه چه در خاك يونان و چه در ساير كشور ها ميباشد.
اين نيرو در حال حاضر در حدود 33,000 نفر پرسنل دارد كه از اين تعداد 11,750 نفر انان را كادر رسمي،14,000 نفر از انان سربازان حرفه اي و 1,100 نفر از انان نيز نيروهاي زن داوطلب ميباشند.
در خلال دوره حكومت پادشاهي يونان در سالهاي 1922-1911 و همچنين از سال 1973-1935 نيروي هوايي يونان به نام نيروي هوايي سلطنتي يونان خوانده ميشد و نشان اين نيرو نيز از يك عقاب طايي در حال پرواز با پس زمينه اي دايره اي شكل از پرچم كشور يونان ميباشد.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/HAF_logo.png[/img]

نيروي هوايي يونان بيش از 90 سال قدمت دارد و در سال 1911 بعنوان شاخه اي در ارتش يونان اغاز به كار كرد.
در اين سال دولتمردان يونان متخصصاني از كشور فرانسه را مامور سازماندهي نيروي هوايي اين كشور نمودند و 6 نفر از افسران خود را نيز براي گذراندن دوره اموزشي به كشور فرانشه اعزام نمودند و همزمان با ان 4 فروند جنگنده تايپ Farman را نيز به فرانسه سفارش دادند
اولين ماموريت نظامي نيروي هوايي يونان در تاريخ 5 اكتبر سال 1912 در نخستين روز از جنگ بالكان با انجام يك پرواز شناسايي بر فراز منطقه تسالي انجام شد.و در همان روز ها چندين پرواز مشابه توسط خلبانان مزدور الماني كه در نيروي هوايي عثماني به خدمت گرفته شده بودند انجام گرفت.و اولين درگيري هوايي ميان نيروي هوايي يونان و عثماني در اين روزها رخ داد.در ان زمان كشور هاي بالكان كه درگير جنگ بودند از سلاحهاي خارجي و سربازان مزدور خارجي در ارتش خود استفاده ميكردند.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/776px-Henry_Farman_Daedalus.jpg[/img]

در سال 1939 نيروي هوايي يونان سفارش خريد 24 فروند جنگنده فرانسوي Bloch MB.150 را داد اما تنها موفق به دريافت 9 فروند از انها شد زيرا اغاز شدن جنگ جهاني دوم فرانسه را از اعزام ساير جنگنده هاي به يونان بازداشت.

[size=18][color=red]جنگ جهاني دوم[/color][/size]

در اغاز جنگ جهاني دوم نيروي هوايي يونان به خوبي توانست در سال 1940 در برابر تهاجم نيروهاي ايتاليايي مقاومت نمايد.در خلال جنگ ميان يونان و ايتاليا نيروي هوايي يونان موفق به سرنگون كردن 64 فروند از جنگند ههاي نيروي هوايي ايتاليا گرديد.اما در اپريل سال 1941 ارتش المان نازي براي تهاجم و اشغال خاك يونان به ياري ايتاليا شتافت و بر اثر اين تاخت و تاز نيروي هوايي يونان كاملا از ميان رفت ولي در اين ميان تعدادي از جنگنده هاي نيروي هوايي يونان موفق گرديدند به مناطقي از خاورميانه فرار نمايند.اين جنگنده هاي فراري شامل 5 فروند جنگنده انگليسي و دو موتوره Avro Anson،يك فروند هواپيماي الماني Dornier Do 22 و سه فروند جنگنده انگليسي دوباله و تك موتوره Avro 626 ميشدند.و نيروي هوايي يونان در شهر قاهره مصر با سه اسكادران جنگنده و تحت فرمان نيروي هوايي سلطنتي بريتانيا مجددا بازسازي شد و در منطقه خاور ميانه عملياتهاي متعددي را از جمله پرواز هاي گشتي و شناسايي و عمليات هاي ضد زير دريايي،عملياتهاي رهگيري جنگنده هاي دشمن را انجام داد.

در تابستان سال 1943 نيروي هوايي يونان عملياتهايي را عليه نيروهاي الماني در جزيره كرت يونان انجام داد و موفقيت هاي زيادي را نيز در نبرد هاي هوايي به ثبت رساندند.همچنين خلبانان يوناني در غالب نيروي هوايي انگليس و با پرواز با جنگنده هاي انگليسي نيز موفقيت هاي زيادي را كسب نمودند.
پس از ازاد سازي يونان در سال 1944 نيروي هوايي يونان به خانه بازگشت و نقش مهمي را در جنگ داخلي يونان كه تا سال 1949 به طول انجاميد را ايفا نمود و در اين مدت به جنگنده هاي Spitfire و بمب افكنهاي Curtiss Helldiver نيز تجهيز شد.

[[color=orange]يك جنگنده كمونيست يوناني شانزدهم اكتبر سال 1949 «نيكوس زاخيارياديس Nikos Zukhiaradis رهبر وقت كمونيستهاي يونان(KKE) به دولتيان هوادار غرب اين كشور به شرط تضمين آزادي احزاب، تشكيل اتحاديه هاي كارگري و اصناف، انتشار مطبوعات، فعاليت هاي سياسي غير مسلحانه و اعلام عفو عمومي و آشتي ملي آتش بس داد و جنگ داخلي طولاني اين كشور از 18 اکتبر پايان يافت. از زمان اشغال نظامي يونان توسط نيروهاي هيتلر و فرار مقامات دولتي با كمك انگلستان به مصر، چپ هاي يوناني با تشكيل گروههاي مسلح با آلماني ها مبارزه مي كردند و بر نقاط غير شهري يونان مسلط بودند. پس از خروج نظاميان هيتلر از يونان، مقامات فراري و نيروهاي انگليسي به آتن باز گشتند و سران مقاومت با بر زمين گذاردن اسلحه موافقت كردند كه پس از خلع سلاح، كار ربودن و دستگيري و ترور آنان آغاز شد كه دوباره مجبور به مبارزه مسلحانه شدند و اين مبارزه كه ضمن آن شوروي و دولتهاي كمونيستي از چپ هاي مسلح، و آمريكا و انگلستان از نيروهاي دولتي حمايت مي كردند تا اكتبر 1949 ادامه يافت. انگيزه آتش بس عمدتا اين بود كه دولتهاي همسايه يونان، از وضعيت سوء استفاده كرده و هركدام مدعي بخشي از اين كشور شده بودند و ترومن رئيس جمهوري وقت آمريكا سيل اسلحه و پول را براي دولت متمايل به غرب يونان سرازير كرده بود.
حزب كمونيست يونان كه معمولا با سوسياليست هاي اين كشور ائتلاف مي كند هنوز در ميان يونانيان نزديك به ده صد هوادار دارد ][/color]

[size=18][color=red]پس از جنگ جهاني[/color][/size]

پس از پايان يافتن جنگ داخلي در سال 1950 نيروي هوايي يونان با اعزام 7 فروند هوايماي ترابري C-47 Dakota خود به كره جنوبي در خلال جنگ شبه جزيره كره به ياري نيروهاي سازمان ملل شتافت.هواپيماي هاي يوناني تا سال 1955 در كره به عمليات هايي از قبيل جابجايي نيرو و تجهيزات و مهمات و تخليه مجروحيين و اسيران دشمن از ميدان جنگ و عمليات هاي شناسايي در منطقه مشغول بودند.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-Royal_Hellenic_Air_Force_C-47_in_1953.jpg[/img]

در سال 1952 يونان به عضويت ناتو در امد و نيروي هوايي يونان نيز طبق استاندارد هاي ناتو و با كمك امريكاييها بازسازي و نوسازي گرديد و جنگنده هاي جديد از نوع جت وارد خدمت شدند.
نخستين جت رهگير نيروي هوايي يونان كه به پرواز در امد F-84G Thunderjet بودند كه براي جايگزيني با جنگنده هاي CL-13 Sabre به خدمت امده بودند.حدود 100 فروند از اين جنگنده (دست دوم و متعلق به نيروي هوايي كانادا) بين سالهاي 1954 تا 1955 بعد از انكه توسط امريكا اپگريد گرديند تحويل نيروي هوايي يونان شدند.

F-84F Thunderstreak (كه براي غلبه بر محدوديت هاي F-84G Thunderjet طراحي گشته بود) نخستين پرواز خود در نيروي هوايي يونان را در سال 1955 انجام داد و جنگنده RF-84F كه گونه رهگير از F-84 F Thunderstreak بود تا سال 1991 نيروي هوايي يونان عملياتي بود.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-20081108-LGTT-F84F-26837.jpg[/img]

در سالهاي پاياني دهه شصت از انجا كه اكثر جنگنده هاي نيروي هوايي يونان بيش از 20 سال از عمرشان ميگذشت نيروي هوايي يونان نياز شديدي به جنگنده هاي جديد احساس مينمود.و اصلي ترين جنگنده هاي كه در طول اين دوره وارد خدمت نيروي هوايي يونان گشت جنگنده F-104 Starfighter بود و كمي پس از ان جنگنده هاي Convair F-102 Delta Dagger و F-5 Freedom Fighter نيز به خدمت نيروي هوايي يونان در امدند.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-060610_-_SKP_-_F-4_-_03x.jpg[/img]


در اواسط دهه هفتاد ميلادي نيروي هوايي يونان تعداد ديگري جنگنده پيشرفته نظير جنگنده فرانسوي Mirage F1 و جنگنده هاي امريكايي LTV A-7 Corsair II وll F-4 Phantom (كه هنوز هم تعدادي از اين فانتوم هاي اپگريد شده در خدمت ميباشند) وارد خدمت نيروي هوايي يونان گشتند.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-Greek_phantom_7487_lands_arp.jpg[/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Mirage_F-1CG_1.jpg[/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Corsair_sideview_fairford_arp.jpg[/img]


[size=18][color=darkred]مدرن سازي نيروي هوايي[/color][/size]

همچنين در سال 1993 نيروي هوايي ايلات متحده امريكا 69 فروند از جنگنده هاي A-7E/TA-7C خود را كه نسبت به نسخه هاي يوناني ان قابليت هاي بيشتري در حمله به اهداف زميني داشتند را به نيروي هوايي يونان واگذار كرد.
در ماه مارچ سال 1985 دولتمردان يونان تصميم به خريد 40 فروند جنگنده F-16 گرفتند (36 فروند F-16C Block 30 و 4 فروند F-16D Block 30.).
و در همان سال نيز يونان سفارش سفارش خريد 36 فروند جنگنده تك سرنشين Mirage 2000EG و 4 فروند جنگنده دو سرنشينه Mirage 2000BG را در راستاي برنامه مدرنيزه كردن نيروي هوايي خود صادر كرد.
و از سال 1989 روند تحويل جنگنده هاي جديد خريداري شده اغاز گرديد.
در سال 1991 جنگنده هاي RF-84F پس از گذشت 34 سال از عمر عملياتي شان در نيروي هوايي يونان بازنشسته شدند.
در سال 1993 يونان سفارش خريد 40 فروند ديگر جنگنده F-16 بلاك 50 (مجهز به سامانه هدف‌گیری فروسرخ در شب (LANTIRN) و مجهز به موشكهاي AIM-120 AMRAAM و موشك ضد رادار AGM-88 HARM و غلاف هدفگيري ليزري) را صادر نمود كه اولين فروند از انها در سال 1997 وارد خدمت شدند.
[size=9][/size][size=12][/size]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-Mirage_2000EG.jpg[/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-050618-F-16-GR-01.jpg[/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Mirage_2000_505_PA%2C_september_13%2C_2009.jpg[/img]

در سال 1989 صنايع هوايي يونان با كمك المان تصميم به اپگريد نمودن جنگنده هاي F-4E Phantom II خود نمود.اين اپگريد ها شامل رادار هاي جديد و كامپيوتر كنترل اتش و نمایشگر سربالا و نمايشگرهاي چند منظوره و قابليت حمل طيف وسيعي از مهمات هوا به هوا و هوا به زمين شامل موشك هاي AIM-120 AMRAAM ميباشند كه فانتوم هاي اپگريد شده را F-4E Peace Icarus 2000 نيروي هوايي يونان را مينامند.

در سال 2000 يونان سفارش خريد 60 فروند جنگنده +F-16C/D Block 52 و 50 فروند جنگنده Mirage 2000-5Mk.2 را داد.سفارش اف 16 ها شامل 50 فروند گونه C تك سرنشين و 10 فروند گونه D دو سرنشينه ميباشد و در سال 2005 يونان نخستين كشوري در جهان شد كه اف 16 هاي بلاك 52+ را به خدمت خود در اورد.اين نسخه از اف 16 ها گونه پيشرفته تر اف 16 هاي بلاك 50 ميباشند كه از راداري قوي تر و از مخازن سوخت اضافي گونه (CFT) استفاده ميكند و سيستم هاي ارتباطي پيشرفته تر و موتور بهبود يافته و استفاده از سيستم HMD و توانايي حمل مهمات پيشرفته تر (موشك هوا به هوايIRIS-T) از ديگر ويژگيهاي اين جنگنده پيشرفته ميباشد.

[size=9][color=orange]اف شانزده هاي بلاك 52 يونان[/color][/size]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/800px-HAF_F16_ready_to_take_off.jpg[/img]

همچنين نيروي هوايي يونان تصميم به اپگريد نمودن 10 فروند از جنگنده هاي Mirage 2000EGs خود را به نسخه Mirage 2000-5Mk.2 استاندارد را دارد.

[size=18][color=red]آينده نيروي هوايي يونان[/color][/size]

مطالعات براي خريد نسل جديد جنگنده هاي مدرن براي نيروي هوايي يونان اغاز گشته است.خريد هاي احتمالي و پيش روي دولتمردان يونان ميتواند جنگنده هاي نسل 4.5 Eurofighter Typhoon و Dassault Rafale و يا JAS 39 Gripen ميتوانند باشد.ويا جنگنده مدرن امريكايي و نسل پنجمي F-35 Lightning II و همچنين جنگنده F/A-18E/F Super Hornet ميتواند باشد.

همچنين طرفداران روسيه در يونان دولتمردان يوناني را براي مذاكره براي خريد جنگنده هاي روسي سوخو 35 يا سوخو 37 مورد فشار قرار داه اند.

[size=18][color=red]داريي هاي نيروي هوايي يونان[/color][/size]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/1%7E26.JPG[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/2%7E25.JPG[/img]


[color=red]جنگنده هاي بازنشسته شده [/color]

PZL P.24
Gloster Gladiator
Hawker Hurricane
Henschel Hs 126
Supermarine Spitfire
Douglas C-47 Skytrain
Grumman HU-16 Albatross
Curtiss SB2C Helldiver
Cessna T-37 Tweet
Nord Noratlas
Dassault Mirage F1CG
Lockheed T-33 Shooting Star
North American F-86 Sabre
Republic F-84 Thunderjet
Republic F-84F Thunderstreak
Convair F-102 Delta Dagger
Lockheed F-104 Starfighter
Northrop F-5 Freedom Fighter

[color=red]موشك ها و بمب هاي مورد استفاده[/color]

AIM-120C-5 AMRAAM: 150
AIM-120B AMRAAM: 240[31]
AIM-9M Sidewinder: 165
AIM-9L/I1 Sidewinder: 300
AIM-9L/I Sidewinder: 400
AIM-9P4 Sidewinder(upgraded P3 and J-Sidewinder) : 1,000
MBDA MICA : 300
IRIS-T : 350
R550 Magic-2 : 303
Exocet AM-39 Block 2 : 39
SCALP EG : 90
AFDS: 70
AGM-65G2 : 200
AGM-65A/B : 200+
AGM-88B Block IIIA: 84
AGM-154C JSOW: 40 on order
GBU-8B HOBOS: 96
GBU-12 & GBU-16 Paveway II: 1,162
GBU-24 Paveway III :200

[color=red]تسليحات ضد هوايي[/color]

Patriot PAC II AA missile system: 6 Batterries / 36 launchers / 198 missiles
S-300 PMU1 AA missile system: 2 Batteries / 8 launchers / 96 missiles
SKYGUARD/VELOS AA system: 20 launchers / 280 missiles / 24 Oerlikon-35 Guns
Crotale NG/GR AA missile system: 9 launchers
TOR M1 AA missile system: 24 launchers
Stinger portable AA missile: unknown number of launchers / 300 missiles
Artemis 30 30 mm AA guns: 38
Rheinmetall 202 Mk20 : 326

-------------------
[color=green]تهيه و ترجمه : Hexman.military.ir[/color]
منبع قسمت مربوط به جنگ داخلي يونان
http://www.iranianshistoryonthisday.com/FARSI.ASP?HD=26&HM=7

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا دستت درد نکنه

تو این چند وقته فکر کنم شما بیشترین مقالات نظامی رو طی این چند وقته زده باشی.

این نیروی هوایی جدیدشون تا حالا با ترکها درگیری چیزی نداشته؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]آقا دستت درد نکنه

تو این چند وقته فکر کنم شما بیشترین مقالات نظامی رو طی این چند وقته زده باشی.

این نیروی هوایی جدیدشون تا حالا با ترکها درگیری چیزی نداشته؟[/quote]

خواهش ميكنم
بله در جنگ قبرس با هم درگير شدند.سال 1974.توي تاپيك نيروي هوايي تركيه اشاره شد(فقط به وقوع درگيري)
خود جنگ قبرس را انشاالله در يك تاپيك جدا بررسي خواهيم كرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
برادر من واقعا" از خواندن مقالات شما که در مورد نیروی هوایی کشورها تهیه می کنید لذت می برم خیلی کامل و عالی هستند دست شما درد نکنه

یک نکته می گم این آمریکایی ها هم خیلی ... هستند با ایجاد ناتو و استاندارد سازی اون خیلی از کارها رو راحت کردن و دارن حالش رو می برن ولی یک روز از دمارشون در میاد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]برادر من واقعا" از خواندن مقالات شما که در مورد نیروی هوایی کشورها تهیه می کنید لذت می برم خیلی کامل و عالی هستند دست شما درد نکنه[/quote]

خواهش ميكنم.
icon_cheesygrin
من خودم به ارزيابي توان نظامي(مخصوصا توان هوايي) كشور هاي كوچكي كه كمتر مورد توجه هستن زياد علاقه دارم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون دستت درد نکنه عالی بود.

ترکها واقعا یه رقیب جدی دارن که باید فکری براش بکنن، البته ترکها تا حدودی جلوتر هستن، هم اف 16 رو مونتاژ می کنن و هم از لحاظ تولید تسلیحات پیشروتر هستند. اف 35 هم قراره قسمتهاییش در ترکیه مونتاژ بشه و ترکها از شرکای اصلی اون هستن ( یونانی ها هم هستن یا نه؟)

به هر حال ممنون هکسی جون ما رو با این نیروهای هوایی ناشناخته آشنا می کنی.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خواهش ميكنم دوستان ممنون كه توجه فرموديد

فكر نمي كنم يونانيها مشاركتي در پروژه اف 35 داشته باشن(در متن كه اشاره اي نشده)..اما بنظر ميرسه مسولين يوناني علاقه زيادي به مدرنيزه كردن نيروي هواييشون با سرعت زياد دارند و دستشون هم بازه براي خريد اكثر جنگنده هاي مدرن.

ولي نكته اي هم در مورد تريكه هست و اون اينه كه اونا با اينكه خودشون از دهه هشتاد دارن اف 16 رو در داخل توليد ميكنن(خب مسلما هزينه كمتري نسبت به خريد مستقيم صرف ميكنن) هنوز اف 16 هاشون به 300 فروند نرسيده در حاليكه ايران در دهه هفتاد 300 فروند اف 16 سفارش داده بود كه اگر روابط نظامي ايران و امريكا تحت شرايط فرضي با همون شكل ادامه پيدا ميكر دبعيد نبود الان ايران يه 500 فروندي اف 16 مدرن و به روز شده در اختيار داشت..چيزي كه حتي اروپايي ها هم تو خواب نمي بينن و همچنين در اون زمان ايران سفارش 160 (اگه درست گفته باشم)فروند اف 14 كه مدرنترين سلاح زمان بود را داده بود كه با حساب قيمت بالاي خود اف 14 و موشكهاي گرونش ميشه به ارزش اين خريد بي نظير پي برد..يعني اگه هنوز اون روند ادامه داشت الان نيروي هوايي ايران يه غول بي شاخ و دمي شده بود كه كسي جرات چپ نگاه كردنشو نداشت..

به اميد روزهاي پرافتخار براي نيروي هوايي جمهوري اسلامي ايران

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا بسیار جالب و زیبا بود دستت درد نکنه ای کاش از درگیری چند سال پیش اون میراژ و F-16 می نوشتی که اون خلبان فلک زده یونانی کشته شد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تشکر برادر هگزمن عزیز دستت درد نکنه.

کار بسیار با ارزشی رو شروع کردی که باعث ایجاد آرشیوی از توان نظامی ارتشهای جهان شده.

به نظرم مدیر این بخش بشی بهتر بتونی کار کنی.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]تشکر برادر هگزمن عزیز دستت درد نکنه.

کار بسیار با ارزشی رو شروع کردی که باعث ایجاد آرشیوی از توان نظامی ارتشهای جهان شده.

به نظرم مدیر این بخش بشی بهتر بتونی کار کنی.[/quote]

سلام اقا سعيد

شما لطف داري كاري نكرديم كه.

بنده رو چه به مديريت..بنده در اين حد نيستم به هيچ وجه..ممنون از توجه و لطف شما

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نكنه
مقالات جالبيو قرار مي دهيد
سفرش ايران براي اف 16 ها 160 فروندبراي خريد بود و قرار بود 140 فروند بقيه در ايران توليد بشه كه الان تركيه داره يه جاي ما توليد ميكنه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.