Electro_officer

سری زیردریایی های سوئدی کلاس A19 Gotland

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/hms_gotland_1.jpg[/img][/align]


سری زیردریایی های کلاس Gotland نیروی دریایی سوئد از مدرن ترین زیردریایی های دیزل الکتریک جهان به شمار می روند که بارزترین ویژگی آنها بهره گیری از سامانه پیشران مستقل از هوا یا همان AIP است که سبب افزایش مدت‌ زمان پایداری شناور در زیر آب از چند روز تا چند هفته‌ می‌گردد که این ویژگی پیش از بکارگیری این فن‌آوری تنها در زیردریایی‌های هسته‌ای مشهود بود. زیردریایی‌های این کلاس قابلیت شرکت در انواع نبردها و ماموریت‌های دریایی را داشته و قادرند به انواع مین‌ها، موشک‌ها و اژدرهای هدایت‌شونده مسلح گردند. بکارگیری سیستم‌های تمام اتوماتیک که نتیجه‌ای آن کاهش خدمه به 25 نفر شده و دقت در طراحی که سبب کاهش علائم صوتی و کاهش احتمال رهگیری زیردریایی گردیده از جمله سایر ویژگی‌های اصلی این کلاس است.

[align=center][url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/stirling_swede.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_stirling_swede.jpg[/img][/url][/align]

[b]سامانه کنترل آتش[/b]
سامانه کنترل آتش و سوئیت حسگرهای بکاررفته در زیردریایی از بهترین سامانه‌های موجود در جهان به شمار می‌رود به نحوی که سیستم قادر است شناسایی، رهگیری و بکارگیری تسلیحات را خارج از افق دید واحد دشمن انجام دهد. سامانه‌ی سوناری بکارگرفته شده بر اساس آخرین فن‌آوری روز دنیا طراحی‌شده به نحوی که قادر است جهت حرکت، موقعیت و حتی سرعت حرکت هدف را شناسایی نماید. سامانه کنترل آتش زیردریایی داده‌های دریافتی از سوئیت سوناری را دریافت نموده و پس از تحلیل آنها اقدام به بکارگیری تسلیحات می‌نماید.

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/gotland6.jpg[/img][/align]

[b]تسلیحات[/b]
در این زیردریایی تعداد چهار مقر 533 میلیمتری و دو مقر 400 میلیمتری مشهود است. از مقرهای 533 میلیمتری جهت شلیک اژدرهای سنگین ضدکشتی Type 613 استفاده می‌شود. این تیپ اژدر هدایت سیمی و غیرفعال داخلی است و مجهز به سرجنگی 240 کیلوگرمی است و سرعت آن در برد بیست کیلومتر تا 40 گره قابل افزایش است. در حال حاضر تمامی کلاس زیردریایی‌های سوئدی یعنی A19 Gotland, A17 Vastergotland, A14 Nacken and A12 Sjoorrmen مجهز به این اژدر هستند.
البته سوئدی‌ها در پی جایگزینی این اژدر با اژدر پرسرعت جدیدی به نام Torpedo 62 هستند که دارای بردی بیش از 40 کیلومتر بوده و سرعت آن بیش از 40 گره است. Gotland قادر است تا 16 اژدر از این تیپ را در خزانه‌ی خود جای دهد. بدین‌ترتیب سامانه‌ی کنترل آتش زیردریایی‌ها نیز بروزرسانی خواهند شد و این اژدر به سلاح اصلی زیردریایی تبدیل خواهد شد.
از مقرهای 400 میلیمتری جهت شلیک‌ اژدرهای سبک ضدزیردریایی Type 43 استفاده می‌شود که طبق اطلاعات منتشر شده اژدرهای جدید Type 43×2 که قابلیت هدف قرار دادن واحدهای سطحی را نیز دارا هستند جایگزین اژدرهای قبلی خواهند شد. اژدر جدید هدایت‌شونده سیمی بوده و دارای سامانه‌ی رهگیری بهینه‌سازی شده است. Gotland قادر است تعداد دو فروند از این اژدرها را حمل نماید.
مین بکارگرفته شده معروف به Mine 42 است که از مشتقات اژدر Type 27 است. این مین غیر هدایت شونده است و تنها به محل از پیش تعیین‌شده در کف دریا حرکت می‌کند. Gotland ظرفیت حمل 48 مین را داراست.

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/3b63dc89-fe94-459c-90f0-c77.jpg[/img][/align]

[b]حسگرها[/b]
سامانه‌ی سوناری به کار رفته در زیردریایی CSU 90-2 ساخته شده توسط شرکت اطلس الکترونیک است. این سامانه شامل یک آرایه غیرفعال نصب شده در دماغه و دو آرایه در دو سمت بدنه است.
زیردریایی مجهز به پریسکوپ جست‌وجو و درگیری Kollmorgen است و از رادار ناوبری Terma Scanter بهره می‌برد. رادار نظارت و سامانه‌ی پیش‌اخطار به کارگرفته شده Manta بوده و توسط شرکت صنایع دفاعی Thales Ltd طراحی و ساخته شده‌است. Manta وظیفه‌ی مراقبت، کشف، تحلیل، دسته‌بندی و شناسایی تهدیدات را بر عهده دارد.

[align=center][url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/underwater_view.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_underwater_view.jpg[/img][/url][/align]

[b]بکارگیری[/b]
HMS Halland در سپتامبر 2000 و طی یک رزمایش دریایی برگزارشده در دریای مدیترانه به‌کارگرفته شد و موفق به کسب اطلاعات وسیعی از واحدهای شرکت‌کننده در رزمایش بدون شناسایی شدن شد. زیردریایی مذکور در نوامبر همان سال در رزمایش نیروهای ناتو در اقیانوس اطلس شرکت جست و در سه دوئل پیاپی در برابر واحدهای اسپانیایی، زیردریایی هسته‌ای تهاجمی SSN فرانسه و زیردریایی هسته‌ای تهاجمی ایالات متحده یعنی USS Houston پیروز شد.
دولت سوئد در سال 2004 درخواستی از سوی ایالات متحده جهت بکارگیری زیردریایی HMS Gotland در یک رزمایش یک‌ساله ضدزیردریایی دریافت نمود و در اکتبر همان سال با این درخواست ایالات متحده موافقت کرد. این رزمایش حدود دو سال به طول انجامید تا اینکه بالاخره Gotland در سال 2007 سنتیگو را به مقصد سوئد ترک کرد.
در طول این رزمایش Gotland بارها و بارها موفق به قرارگیری در موقعیت غرق کردن ناو هواپیمابر USS Ronald Reagan و کسب اطلاعات از آن قرار گرفت. این رزمایش در واقع جهت بررسی توان ناوگان ایالات متحده جهت شرکت در رزم ضدزیردریایی علیه زیردریایی‌های دیزل الکتریک بود و در طول آن نواقص بزرگ توان ضدزیردریایی ایالات متحده آشکار گردید.
[color=darkred]Gotland و USS Ronald Reagan[/color]

[align=center][url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/HMS_Gotland_with_USS_.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_HMS_Gotland_with_USS_.jpg[/img][/url][/align]

[color=darkred]Gotland در حال بازگشت به سوئد[/color]

[align=center][url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/Gotland_DN-SD-06-0747.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_Gotland_DN-SD-06-0747.jpg[/img][/url][/align]

[b]لیست شناورها[/b]

[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Presentation1%7E4.gif[/img][/align]

[color=darkred]برش فنی[/color]

[align=center][url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/ubat-gotland.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_ubat-gotland.jpg[/img][/url][/align]

[b]خصوصیات[/b]
شرکت‌سازنده: Kockums
متصدی: نیروی دریایی سوئد
تعداد: 3 فروند
تناژ جابجایی: در سطح 1240 تن در غوص کامل 1490 تن
طول: 60.4 متر
عرض: 6.4 متر
آبخور: 5.6 متر
سرعت: سطحی11 گره، غوص کامل 20 گره باتری، بکارگیری AIP 5 گره
خدمه: 28 نفر شامل 5 افسر
پایداری بدون آمدن به سطح: دو هفته با سرعت 5 گره
تسلیحات: چهار مقر 533 میلیمتری و دو مقر 400 میلیمتری

[b]تصاویر منتخب[/b]

[align=center][url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/gotland.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_gotland.jpg[/img][/url][/align]

[align=center][url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/gotland3.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_gotland3.jpg[/img][/url][/align]

[align=center][url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/img_27_5373_2.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_img_27_5373_2.jpg[/img][/url][/align]

[align=center][url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/gotland_class_l1.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_gotland_class_l1.jpg[/img][/url][/align]

[align=center][url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/gotland5.jpg][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/normal_gotland5.jpg[/img][/url][/align]

[color=darkblue]گردآوری و ترجمه توسط: محمد مهدی محمدی
کلیه حقوق متن فوق محفوظ و متعلق به گرد‌آورنده است.[/color]

-----------------------------------------
[color=green]دل من خون شد ازين غم، تو كجايي؟
و اي كاش كه اين جمعه بيايي!
دل من تاب ندارد،
همه گویند به انگشت اشاره، مگر این عاشق دلسوخته ارباب ندارد؟ ... تو کجایی؟ تو کجایی...؟
تو انگار به قلبم بنويسي:
كه چرا هيچ نگويند
مگر اين رهبر دلسوز، طرفدار ندارد، كه غريب است؟
و عجيب است
كه پس از قرن و هزاره
هنوزم كه هنوز است
دو چشمش
به راه است[/color]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دست آقا مهدی گل درد نکنه!
به قول الکترو اگه مردید بیاید تو این تاپیکا!
به خدا با این یکی هم میشه ناو هواپیمابر زد!! :mrgreen:

[quote]در رزمایش نیروهای ناتو در اقیانوس اطلس شرکت جست و در سه دوئل پیاپی در برابر واحدهای اسپانیایی، زیردریایی هسته‌ای تهاجمی SSN فرانسه و زیردریایی هسته‌ای تهاجمی ایالات متحده یعنی USS Houston پیروز شد. [/quote]

واقعا؟! :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نكنه خيلي جالب بود
اميد وارم زير دريايي هاي ماهم در ساختشون از اين تجارب استفاده شده باشد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]واقعا؟! [/quote]
به روایت از ویکیپدیا بود اما ضعف آمریکا در مقابله زیردریایی‌های دیزل الکتریک خصوصا اگر مستقل از هوا باشند پوشیده نیست.

[quote]به نظرتون اين بهتره يا كلاس دلفين ؟[/quote]
دلفین از مشتقات زیردریایی آلمانی Type 209 به حساب میاد هرچند با توجه به اینکه دلفین تا دندان مسلحه شاید نشه اونو تو خانواده Type 209 قرار داد. سرعت زیردریایی سوئدی تقریبا برابر با زیردریایی اسرائیلیه اما با توجه به سامانه AIP زیردریایی سوئدی به شخصه ترجیه میدم یه زیردریایی دیزل الکتریک با شش تیوب اما مجهز به AIP داشته باشم تا یه دلفین با 10 تیوب اونم جهت شلیک موشک کروز! البته این نظر منه و هر کشوری یا رژیمی با توجه به تهدیدات فرارو دکترین دفاعی و تجهیزات مد نظرش رو تنظیم میکنه. ویژگی اصلی زیردریایی سوئدی قرارگیری در سکوت محض به مدت دو هفته هست که وحشتناک باعث بالا رفتن قدرت پنهان‌کاری زیردریایی میشه. ساخت این نوع زیردریایی با توجه به عطش ناوگان روسیه برای کنترل قطب شمال معقول به نظر میرسه. اما جالبه بدونیم سوئد در صدد ساخت زیردریایی‌های جدید A26 هست که به مراتب از این زیردریایی قوی‌تر خواهند بود در واقع همین ویژگی‌هایی که A19 داره در A26 با شدت بیشتری مشهود خواهد بود. مثلا یه جا دیدم نوشته بود حداقل نفرات مورد نیاز در A26 به 17 نفر میرسه.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا مهدي دست شما درد نكنه. خيلي استفاده كرديم.


برد رزمي اين زير دريايي چقدر است؟


در باره پيشران مستقل ازهواي اين زير دريايي بيشتر توضيح بدهيد. آيا اين پيشران مجهز به دستگاههاي مولد اكسيژن براي احتراق پيشران ميباشد؟؟


و اينكه از چه فن آوري جهت كم صدا كردن پيشران اين زيردريايي استفاده شده است؟؟؟


باز هم از مقاله جذابتان تشكر ميكنم.
ياعلي
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نکنه برادر. دست اول بود.

وقتی هواپیمابری مانند رونالد ریگان در برابر این زیر دریایی نسبتا بزرگ شکست بخوره و موفق به شناساییش نشه، شکست خوردنش از زیر دریایی کوچکی مانند غدیر محتمل تر خواهد بود.

این اژدرهای 400 میلی متری استاندارد ناتو هستند یا سوئدی می باشند؟!

برادر مهدی، آیا توانایی ساخت موتور استرلینگ در ایران وجود داره؟


[quote] Gotland قادر است تعداد دو فروند از این اژدرها را حمل نماید.[/quote]

چرا اینقدر کم؟

[quote]در طول آن نواقص بزرگ توان ضدزیردریایی ایالات متحده آشکار گردید.[/quote]

هنوز تا بشه!

[quote]و از رادار ناوبری Terma Scanter بهره می‌برد.[/quote]

در مورد این رادار بیشتر توضیح بدید.

[quote]خدمه: 28 نفر شامل 5 افسر[/quote]

واقعا خدمه کمی داره، البته به نسبت طول و اندازه اش.

باز هم ممنون.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون مهدی جان

یک سوالی برام پیش آمد:
زیر دریایی های دیزل الکتریک در چه مکان ها و مواقعی بر زیر دریایی های اتمی برتری دارند؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]برد رزمي اين زير دريايي چقدر است؟ [/quote]
متاسفانه اطلاعاتی از بردش پیدا نکردم ولی فکر کنم حدود 1200 تا 1600 کیلومتری باید باشه.

[quote]در باره پيشران مستقل ازهواي اين زير دريايي بيشتر توضيح بدهيد. آيا اين پيشران مجهز به دستگاههاي مولد اكسيژن براي احتراق پيشران ميباشد؟؟ [/quote]
در باره ی پیشران مستقل از هوا قبلا تو تاپیک زیردریایی‌های Type 212 مفصل توضیح دادم که عینا اینجا نقل میکنم:


[b]پیشران[/b]
پیشران زیردریایی متشکل از یک ژنراتور دیزلی، باتریهای اسیدی و سامانه‌ی مستقل از هوا AIP مجهز به سلول‌های سوختی است. سامانه دارای تعداد نه سلول سوختی است که هر کدام توان 30 تا 50 کیلووات را تولید می‌کنند.
جهت دستیابی به سرعت‌های بالاتر باتری‌های پرقدرت اسیدی نیز وارد چرخه‌ی حرکتی می‌شوند و ژنراتور دیزلی MTU 16V-396 نیز شروع به شارژ کردن این باتری‌ها می‌کند. باتری‌های اسیدی در قسمت تحتانی دماغه‌ی زیردریایی نصب شده‌اند.
ژنراتور دیزلی با دو واسطه‌ی کشسان در قسمت انتهای زیردریایی نصب شده‌است. ژنراتور کاملا ایزوله است بنابراین لرزش و صدای آن کنترل می‌شود.
پیشینه‌ی استفاده از پیشران هیدروژنی/اکسیژنی به زمان جنگ جهانی اول باز می‌گردد اما مشکلاتی نظیر انفجار باعث عدم موفقیت این طرح می‌شد. در Type 212 برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی، دو گاز هیدروژن و اکسیژن در دو مخزن خارج از محل رفت‌و‌آمد خدمه و در بین بدنه‌ی فشار و بدنه‌ی سبک قرار گرفته‌است. گازهای ذکر شده در طول بدنه‌ی فشار پمپ می‌شوند و به سلول‌های سوختی منتقل می‌شوند بنابراین تنها مقدار کمی از این دو گاز در فضای زیردریایی وجود دارد.
موتور اصلی که در انتهای زیردریایی قرار دارد مستقیما توسط یک محور شفت به پروانه‌ا‌ی هفت تیغه‌ای متصل است.

[color=blue]موتور[/color]
[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/u212a_motor.jpg[/img][/align]

چگونگی عملکرد سلول‌های سوختی در تصویر زیر قابل مشاهده‌است. همانطور که می‌بینید دو مولکول هیدروژن وارد سلول شده و یونیزه می‌شود بنابراین تعداد 4 الکترون و چهار اتم یونیزه‌ی هیدروژن آزاد می‌شوند. از سوی دیگر اتم‌های یونیزه شده‌ی هیدروژن با اکسیژن وارد واکنش می‌شوند و آب تولید می‌شود، که این امر نیازمند ورود چهار الکترون به قسمت واکنش‌دهنده‌ها است تا توازن دو طرف معادله برقرار شود، این الکترون‌ها قبلا از طریق یونیزه‌ کردن هیدروژن به دست آمده بود؛ بنابراین مدار زیر برقرار شده و جریان الکتریسیته در آن به راه می‌افتد.

[color=blue]مدل سلول[/color]
[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/fuel-cell.jpg[/img][/align]

[color=blue]سلول سوختی زیمنس[/color]
[align=center][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/u212a_fuelcellsmodule.jpg[/img][/align]


[quote]و اينكه از چه فن آوري جهت كم صدا كردن پيشران اين زيردريايي استفاده شده است؟؟؟ [/quote]
ایزوله کردن موتور و ژنراتور دیزلی، استفاده از موتور الکتریکی، الگوی خاص در طراحی بدنه زیردریایی و خصوصا پروانه از اصلی‌ترین‌ عامل‌های کاهش‌دهنده‌ی صدای تولیدی هستند.

[quote] این اژدرهای 400 میلی متری استاندارد ناتو هستند یا سوئدی می باشند؟![/quote]
دقیقا اطلاع ندارم اما به احتمال زیاد همین‌طوره.

[quote]برادر مهدی، آیا توانایی ساخت موتور استرلینگ در ایران وجود داره؟[/quote]
به نظر من اگه ما بتونیم خودمون پیشران دیزل الکتریک رو طراحی کنیم موفقیت بزرگی به حساب میاد فن‌آوری AIP در اختیار تعداد کمی از کشورهای با سابقه در طراحی و ساخت زیردریایی مثل سوئد، آلمان و چین هست.

[quote]چرا اینقدر کم؟ [/quote]
به نظر میاد با وجود اژدرهای سنگین و پیشرفته استفاده از اژدرهای نامبرده چندان عاقلانه نیست.

[quote]در مورد این رادار بیشتر توضیح بدید. [/quote]
کاربرد رادار مذکور راداری از اسمش پیداست. از این رادار جهت ناوبری شناور استفاده میشه. در مدل‌های سطحی امکان کاوش سطحی و هوایی در برد کم هم امکان‌پذیره البته در مورد زیردریایی‌ها هم فکر میکنم این امکان وجود داره.
رادارهای ناوبری معمولا به این شکل دیده میشن:
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/radar_testsejlads_210.jpg[/img]

اطلاعات بیشتر:
http://www.terma.com/index.dsp?page=251#

[quote]زیر دریایی های دیزل الکتریک در چه مکان ها و مواقعی بر زیر دریایی های اتمی برتری دارند؟[/quote]
با توجه به صدای تولیدی، طرح بدنه و زیرکی و تجربه‌ی خدمه (قرار گیری در عمق مناسب، دمای مناسب و ...) و تجهیزات شنود یک زیردریایی بر طرف مقابل برتری خواهد داشت اما شاید مهمترین عامل همون صدای تولیدی باشه.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=justify]

[b]

محمد مهدی جان دستت درد نکنه زحمت زیادی کشیدی .
من یه دفعه خوندم ولی 3 تا 4 دفعه دیگه هم میخونم خیلی لذت بخشه .
باز هم ممنون.
:mrgreen:

[/b]

[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
کلیپی از این زیر دریایی با حجم 16.9مگابایت
http://www.4shared.com/video/V14_NzOu/YouTube_-_HMS_Halland_Submarin.html

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]وزن اين زير دريايي چقدره و تا چند روز ميتونه اون زير دوام بياره ؟؟؟[/quote]
داداش همش تو خصوصیات بود که. این زیردریایی 1490 تنی قادره تا دو هفته زیر آب دوام بیاره.

[quote]کلیپی از این زیر دریایی[/quote]
تشکر.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
اقا محمد دستت درد نکنه
یک سوال داشتم
رادارهای سطحی زیر دریایی ها معمولا کجای زیر دریایی قرار میگیره و چرا انتن رادار مشخص نیست؟
با تشکر

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
قیمتش چنده ؟ فکر می کنید ایران بتونه یکی بخره ؟برای آشنایی با تکنولوژیش؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.