hexman

نيروي هوايي اتيوپي(EPRDF)

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[align=right]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/600px-Roundel_ethiopia_svg.png[/img]

وظيفه نيروي هوايي اتيوپي تامين امنيت حريم هوايي اين كشور،پشتيباني از نيروي زميني ارتش و ياري رساندن به هنگام مواجهه با بحران هاي ملي است.
نيروي هوايي اتيوپي در سال 1922 توسط هایله سلاسی آخرین امپراتور اتیوپی كه تا ان زمان در عمرش هواپيمايي نديده بود و بعد از ديدن نمايشي هوايي از نيروي هوايي سلطنتي بريتانيا كه در بندر عدن اجرا ميشد بسيار مبهوت قدرت و توانايي هواي هواپيما و نيروي هوايي گشته بود تاسيس گرديد.

[color=red]تاريخچه نيروي هوايي اتيوپي[/color]

اين نيروي هوايي كوچك كار خود را با دريافت يك فروند هواپيماي فرانسوي Potez 25 در سال 1929 كه در 18 اگوشت سال 1929 در شهر اديس ابابا به زمين نشست اغاز نمود.
نيروي هوايي اتيوپي توسط Mishka Babitchef كه نخستين خلبان كشور اتيوپي ويك دو رگه روسي بود سازماندهي گرديد.
اولين هواپيماي ترابري Junkers W 33 ساخت المان نيز در سپتامبر همان سال(1929) براي نيروي هوايي اتيوپي
به پرواز در امد.

در سال 1930 سه فروند از جنگنده هاي دوباله نيروي هوايي اتيوپي نمايش چشمگيري در درگيري ميان نيروهاي هایله سلاسی (كه در ان زمان وليعهد اتيوپي بود) و محافظه كاران اتيوپي كه قصد خلع يد او از سلطنت را داشتند ايفا نمودند و باعث شذند تا ارتش سلطنتي در اين جنگ به برتري دست يابد.

در طي سالهاي 1934 تا 1935 تعداد زيادي هواپيماي ترابري كه نقش امبولانس هوايي براي جابجايي مجروحين را ايفا ميكردند وارد خدمت نيروي هوايي اتيوپي شدند.

در اين زمان فرماندهي نيروي هوايي اتيوپي بر عهده Andre Maillet خلبان فرانسوي (همان خلباني كه نخستين Potez 25 را با خود به اتيوپي اورد) بود و او تا زمان اشغال اتيوپي توسط ايتاليا در اين مقام بود.

در زمان جنگ دوم اتيوپي و اياتاليا در سال 1936 نيروي هوايي اتيوپي تشكيل گشته بود از :

2 فروند Beechcraft Staggerwing
1 فروند Breda Ba.15
1 فروند de Havilland DH.60 Moth
1 فروندde Havilland Dragon
1 فروندFarman 192
1 فروندFarman 190
1 فروندFiat AS-1
2 فروندFokker F.VIIa
1 فروند Fokker F.VIIb/3m
1 فروندHeinkel HD.21
1 فروندJunkers W33c
6 فروندPotez 25

خلبانان سرشناس نيروي هوايي اتيوپي بين سالهاي 1929 تا 1936 عبارت بودند از:

André Maillet
Gaston Vedel
Baron von Engel
Comte Schatzberg
Hubert Julian
Mishka Babitcheff
Bahru Kaba (Ethiopian)
Asfaw Ali (Ethiopian)
Tesfaye (Ethiopian)
John C. Robinson
Thierry Maignal
Ludwig Weber

[color=red] بعد از جنگ جهاني دوم[/color]

پس از ازاد سازي كشور اتيوپيي در سال 1941 ،ان كشور اقدام به باز سازي نيروي هوايي خود با هواپيماهاي به جاي مانده پس از تاخت و تاز ايتاليا نمود.
در سال 1944 يك اموزشگاه فنون هوايي در فرودگاه lideta شهر اديس ابابا تاسيس گرديد و كار خود را با تعداي هواپيماي قديمي اهدايي امريكا و انگليس اغاز نمود.اين مدرسه در سال 1946 داراي 75 دانشجو بود.

از انجايي كه هيچ كدام از دولتهاي امريكا و انگليس علاقه اي به كمك نظامي چشمگيري به اتيوپي نداشتند به ناچار دولتمردان اتيوپي دست به دامن كشور سوئد شدند تا در ساختن يك نيروي هوايي مدرن به اتيوپي كمك نمايد.
دولت سوئد موافقت خود با كمك به اتيوپي را اعلام كرد و Carl Gustaf von Rosen خلبان كهنه كار سوئدي در راس نيروي هوايي سلطنتي تازه تاسيس اتيوپي(IEAF) قرار گرفت.
سوئد نقش مهمي را در محكم كردن استخوان بندي نيروي هوايي اتيوپي ايفا نمود.

هواپيماي اموزشي Saab 91 Safir و بمب افكن سبك Saab 17 (هر دو ساخت سوئد) و هواپيماي ترابري C-47 Skytrain ساخت امريكا توسط مستشاران سوئدي براي خدمت نيروي هوايي اتيوپي در نظر گرفته شده و به اتيوپي اورده شدند و نخستين اسكادرانهاي بمب افكن و ترابري نيروي هوايي اتيوپي شكل گرفتند و پس از ان نيز در سال 1951 نيز نخستين اسكادران نيروي هوايي اتيوپي با تجهيز شدن ه به جنگنده هاي انگليسي Fairey Firefly تشكيل گرديد.

[color=red]كمك نظامي امريكا و ورود به دوره جت[/color]

در سال 1953 يك قرارداد براي دريافت كمك نظامي از امريكا ميان اتيوپي و امريكا منعقد گرديد.اين برنامه جهت كمك به اتيوپي براي رسيدن به توانايي مطلوب دفاعي بود.امريكا گروهي از كارشناسان نظامي خود را به اين كشور گسيل ساخت تا براورد گسترده اي از توانايي ها و ظرفيت هاي نظامي كشور اتيوپي به عمل اورند تا نيازمنديهاي نظامي براي مقابله با تهديد هاي احتمالي مشخص گردد.
و نيروي هوايي اتيوپي نيز از اين برنامه مدرن سازي به ميزان زيادي بهره مند گرديد و زير ساخت هاي ان بر اساس تجهيزات و هواپيماهاي امريكايي بازسازي گرديد.و تاسياست و مراكز اموزشي و پايگاههاي زيادي در اين كشور تاسيس گرديد.

تعداد ي از افسران نيروي هوايي اتيوپي براي طي دوره هاي اموزشي مختلف به امريكا فرستاده شدند كه شامل 25 خلبان براي اموزش پرواز با جت بودند و تعداد بيشتري ازانان نيز در خود اتيوپي تحت اموزش متخصصان امريكايي قرار گرفتند.

در سال 1957 نيروي هوايي اتيوپي سه فروند جت اموزشي T-33A را دريافت نمود تا مقدمات دريافت اولين جتهاي جنگنده خود را كه از نوع F-86 Sabre بودند را در سال 1960 فراهم نموده باشد.
و در سال 1961 نيز هواپيماي اموزشي T-28 Trojan براي انجام تمرينات پيشرفته تر خلبانان وارد نيروي هوايي اتيوپي گرديد.

در سال 1964 كشور سومالي (همسايه جنوبي و شرقي اتيوپي) در حال دريافت محموله هاي عظيمي از تجهيزات نظامي زميني پيشرفته و همچنين جنگنده ميگ 17 از اتحاد جماهير شوروي بود.و امريكا نيز براي مقابله با اين تهديد نيروي هوايي اتيوپي را به جنگنده جت مافوق صوت F-5A تجهيز نمود.ولي اين تجهيز نمودن اين دو كشور انها را بيشتر به حالت جنگي پيش ميبرد.

F-5A هايي كه امريكا به نيروي هوايي اتيوپي داده بود داراي ضعف بزرگي بودند و ان هم فقدان موشك هاي هوا به هوا براي انها بود.با اينحال تجهيز نيروي هوايي اتيوپي به F-5A تسط امريكا يك تهديد جدي و غير مستقيم براي سومالي و متحد ان شوروي به حساب مي امد زيرا در ان زمان هيچكدام از كشور هاي منطقه جنگنده اي در حد و اندازه هاي جنگنده جديد F-5A نداشتند.

مسولين سومالي از اين امر بسيار خشمگين شده و واگذاري F-5A به نيروي هوايي اتيوپي را تهديدي جدي براي خود و كشور هاي منطقه قلمداد ميكند.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/ethiopia_f-5e.jpg[/img]

در سال 1976 پس از واگذاري جنگند هاي ميگ 21 از جانب شوروي به سومالي ،امريكا نيز تصميم به واگذاري گونه پيشرفته تر جنگنده اف 5 يعني F-5E به همراه موشكهاي هوا به هواي AIM-9B سايندوندر به نيروي هوايي اتيوپي مينمايد.

در خلال جنگي اتيوپي و سومالي در سال 1978-1977 ،F-5E هاي نيروي هوايي اتيوپي نقش مهم و اساسي در خنثي كردن حملات جنگنده هاي ارتش سومالي داشتند.

[color=red]روي برگرداندن غرب از اتيوپي و تمايل به بلوك شرق[/color]

هنگامي در خلال جنگ با سومالي ، نيروي هوايي اتيوپي از شدت حملات همه جانبه نيروي زميني سومالي كاسته بود اما نيروي زميني ارتش اتيوپي توانايي لازم براي بيرون راندن نيروي هاي سومالي را از مناطقي كه اشغال نموده بودند را نداشت.و ارتش اتيوپي از كمبود تجهيزات در جبهه هاي نبرد رنج ميبرد.با به قدرت رسيدن حكومت كمونيسيتي و سقوط حكومت سلطنتي اتيوپي و همچنين به قدرت رسيدن جيمي كارتر در كاخ سفيد و تغيير سياست هاي امريكا ،تمامي كمك هاي نظامي از جانب امريكا به اتيوپي قطع گرديد.و بنا براين اتيوپي نا اميدانه دست ياري به سمت اتحاد جماهير شوروي دراز نمود.

شوروي نيز كه تا پيش از اين به حمايت از سومالي پرداخته بود تصميم به تغيير در موضع خود گرفت و اينك شروع به حمايت نمودن از اتيوپي نمود.
بنا براين تصميم نيروي هوايي اتيوپي تعداد زيادي هواپيماي جنگنده و ترابري و هليكوپتر تهاجمي و ترابري از شوروي دريافت نمود.همچنين دولت كوبا نيز 17,000 نظامي خود را براي كمك به ارتش اتيوپي به ان كشور اعزام نمود كه در ميان انان تعدادي خلبان نيز بودند كه بايد با جنگنده هاي ميگ 21 جديد نيروي هوايي اتيوپي پرواز ميكردند.

[color=red]ليست هواپيماهاي دريافتي نيروي هوايي اتيوپي از شوروي:[/color]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/1%7E31.JPG[/img]

در دهه هشتاد تعدادي جت اموزشي Aero L-39 Albatros از كشور چك اسلئواكي خريداري گرديد.به اضافه تعدادي هواپيماي اموزشي ايتاليايي ديگرAermacchi SF.260 كه براي جايگزيني با هواپيماهاي اموزشي قديمي Safir خريداري كرديده بود.دو فروند هواپيماي ترابري L-100 Hercules نيز به ناوگان هواپيماهاي ترابري اتيوپي اضافه ميگردد.

[color=red]سالهاي حكومت كمونيستي در اتيوپي[/color]

نيروي هوايي اتيوپي كه در سالهاي پيش از اين بر اساس تجهيزات امريكايي پايه ريزي و تشكيل گشته بود در دهه هشتاد ميلادي متحول گرديده و براي به كارگيري تجهيزات روسي دچار تغييرات اساسي گرديد.

در دهه هشتاد شوروي نفوذ زيادي در نيروي هوايي اتيوپي داشت.شوروي بدر ان زمان ه اتيوپي پيشنهاد ميدهد كه از اين پس خلبانان اتيوپي در خاك شوروي به همراه ساير حلبانان كشور هاي بلوك شرق به تمرين و اموزش مشترك بپزدارند و تكنسين ها و مهندسان نيروي هوايي نيز براي اموزش به خاك شوروي اعزام شوند.و اتيوپي نيز براي كاهش هزينه هاي خود با اين پيشنهاد شوروي موافقت نموده و پس از ان دانشكده هوايي اتيوپي تعطيل گرديده و بدين ترتيب تمام دانشجويان نيروي هوايي اتيوپي به شوروي گسيل ميگشتند.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Mig21lancer-a.jpg[/img]


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/MIG-23-4.jpg[/img]

در اواسط دهه هشتاد، شوروي نيز همانند امريكا به تدريج نسبت به كمك هاي نظامي بيشتر به اتيوپي بي ميل گرديد .انها (شوروي) اصرار داشتند كه كليه تعميرات اساسي و سنگين هواپيما ها بايد توسط متخصصان انان و در خاك شوروي انجام پذيرد.اما هزينه هاي تامين اين خواسته هاي روسها از پس مقامات اتيوپي كه درگير جنگ داخلي با شورشيان نيز بودند بر نيمامد و در عين حال نيروي هوايي بايد در نقش پشتيباني از نيروي زميني اتيوپي نيز عمل مينمود از اينرو با پيشنهاد روسها مخالفت كرد.

در اين زمان شوروي از موضع قبلي خود كوتاه امده و تصميم به ايجاد انبارهاي نگهداري قطعات هواپيما و مراكز تعمير و اورهال هواپيما در خاك اتيوپي گرفت.اما كمبود بودجه از پيشروي اين برنامه جلوگيري كرد و تا سال 1991 تنها بخشهاي كمي از اين پروژه انجام گشته بود.اين پروژه در سال 1995 مجددا پي گيري گشته و در نهايت در سال 2004 به بهره برداري رسيد.

اتيوپي در سال 1991 دگير جنگي داخلي گشت و نيروي هوايي اتيوپي در ان سال در درگيري هاي شمال اتيوپي نقش مهمي ايفا نمود.و حملات نيروي هوايي تنها مانع شورشيان تا زمان رسيدن به پيروزي نهاييشان بود و نيروي زميني ارتش اتيوپي عملا قدرت بازدارندگي در برابر شورشيان را نداشت.

سرانجام در سال 1991 حكومت كمونيسيتي پرزیدنت منگیستو، که از 1979 تا 1991 حکومت مارکسیست لنینیستی تک حزبی را رهبری ميکرد ، به وسیله اتحادی از مردم تیگره، ارتیره و اورومو و دیگر نیروها در 1991 سرنگون گردید.و حكومت چند حزبي كنترل اين كشور را بر عهده گرفتند.

[color=red]سالهاي پس از 1991[/color]

با بركناري حكومت كمونيسيستي اتيوپي در سال 1991 كليه مستشاران روسي شاغل در نيروي هوايي از كشور اخراج شدند.
نيروي هاي انقلابي پس از استقرار بلافاصله دست به بازسازي نيروي هوايي اتيوپي(EPRDF ) زدند و دانشكده علوم هوايي اتيوپي مجددا بازگشايي شد . اموزش خلبانان از سر گرفته شد و به خلبانان و تكنيسين هايي كه در خارج از كشور به سر مبردند اجازه ورود و بازكشتن به نيروي هوايي داده شد.

پروژه تاسيس مراكز تعمير و نگهداري هواپيما ها كه سنگ بناي ان توسط روسها ايجاد شده بود پي گيري شد و همزمان با ان پروژه اپگريد كردن ميگ هاي 21 و 23 نيز انجام شد.

اغاز جنگ ناخواسته با اريتره در سال 1998 ،باعث ايجاد تغييرات اساسي در EPRDF گرديد.در طول دو سال جنگ با اريتره ، EPRDF عليرغم بسياري از تحريمها توانست پشتيباني خوبي از نيروي زميني اتيوپي انجام دهد.جنگنده هاي برتري هوايي سوخو 27 به اضافه هليكوپتر پيشرفته ميل 35 توان بالايي به نيروي هوايي اتيوپي بخشيده بود.سوخو 27 هاي اتيوپي موفق به سرنگون نمودن 2 فروند ميگ 29 اريتره اي در سال 1999 شدند.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/ethiopian%2520su27.jpg[/img]

همچنين سوخو 25 هاي نيروي هواي اتيوپي با موشكهاي دقيق هوا به زمين و سيستم هاي پيشرقته جنگ الكترونيك ،عملياتهاي مهم و موفقيت اميز زيادي را در عمق خاك اريتره انجام دادند.

[color=red]دارايي هاي نيروي هوايي اريتره[/color]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/2%7E29.JPG[/img][/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
جنگ اتیوپی ازمعدود نقاط درگیری مستقیم سوخو27 ومیگ 29 بوده که نتیجه ی جالبی هم داشته :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]دارايي هاي نيروي هوايي [color=red]اريتره [/color][/quote]

اتيوپي منظورم بوده!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
هکس من جون ممنون خیلی مقاله ی خوبی بود میگم تو تبدیل شدی به فعال تررین عضو سایت [size=7] نکنه بلیز وقانتوم و کلنل شک و.... از راه بدر کردی تا خودت فعالترین باشی[/size]
نیروی هوایی اتیوپی وضعیتی شبیه به وضعیت ما داره فقط با این فرق که ما میگ 29 داریم اما اونا ندارند وما میل 24 نداریم(احتیاجی نداریم) در کل ایران وضعیتش خیلی بهتره
یه سئوال نمی خوای بگی که اتیوپی با 4 تا سوخو 25 عملیات های مهم انجام داده
یه سئوال دیگه چرا میل 35 توی لیست دارایی ها نیست

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]هکس من جون ممنون خیلی مقاله ی خوبی بود میگم تو تبدیل شدی به فعال تررین عضو سایت نکنه بلیز وقانتوم و کلنل شک و.... از راه بدر کردی تا خودت فعالترین باشی [/quote]

با سلام.علي اقا اين اساتيدي كه اسم بردي يه كلمه از معلوماتشون از 10 من مطالب من بيشتر ارزش داره..بنده كي باشم

[quote]یه سئوال دیگه چرا میل 35 توی لیست دارایی ها نیست[/quote]

چرا هست در ستون ورژن از سطر ميل 24

[quote]فقط با این فرق که ما میگ 29 داریم اما اونا ندارند[/quote]

يه اسكادران سوخو 27 هم دارن كه ما نداريم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]با سلام.علي اقا اين اساتيدي كه اسم بردي يه كلمه از معلوماتشون از 10 من مطالب من بيشتر ارزش داره..بنده كي باشم [/quote]
کی گفته ؟
[quote]
چرا هست در ستون ورژن از سطر ميل 24 [/quote]
حواسم نبود
[quote]یه اسكادران سوخو 27 هم دارن كه ما نداريم[/quote]
اتفاقا می خواستم اشاره کنم اما از وقتی دلایل محمد جان با دلایلش بنده رو روشن کرد من نظرم خیلی عوض شد وضعیت سوخو27 تو ایران مشخص نیست شاید باشه شاید نباشه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون هکسن من عزیز.

سایت ACIG.org ادعا کرده که طی سالهای 1984و 1985 اتیوپی 22 فروند از اف 5 های سری A و F خودش رو به ایران فروخته، حالا راست و دروغش با خودش. البته همین که در لیست دارایی های نیروی هوایی اون نیستند، خود موید فروش یا بازنشستگی اونهاست.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام
می دونستید میل24 اولین نبرد خودش رو توی اتیوپی ودر دستان همین نیرو هوایی اتیوپی بر علیه نیرو های سومالی بکار رفت
[quote]
سایت ACIG.org ادعا کرده که طی سالهای 1984و 1985 اتیوپی 22 فروند از اف 5 های سری A و F خودش رو به ایران فروخته، حالا راست و دروغش با خودش. البته همین که در لیست دارایی های نیروی هوایی اون نیستند، خود موید فروش یا بازنشستگی اونهاست.
[/quote]
احتمالا راست گفته چون ما اون موقع قطعات یدکی می خواستیم که این امر با خرید این جت ها می تونست به ما خیلی کمک کنه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آقا دستت طلا

من از این جنگ هایی که در آفریقا می افته خیلی ناراحتم، این قاره داره از بین می ره، ایدز، فقر، کینه و نفاق، بدبینی، بازم فقر و بازم فقر...

این اتحادیه آفریقا باید خیلی بیشتر از این ها کار بکنه تا فقر رو از بین ببره و همین طور بذر دوستی رو در دل مردم آفریقا بکاره تا بتونند بر سختی ها پیروز بشوند و شاید بتونند با ایدز مقابله بکنند... :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.