Blaze

بی سرنشین های آمریکایی

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

به نام خداوند بخشنده مهربان

مقدمه:
در این سلسله مقالات قصد داریم تا با کمک شما عزیزان به بررسی سیر تولید و تحول پرندگان بی سرنشین آمریکا پس از جنگ جهانی دوم بپردازیم و در این راستا تلاش اینجانب بر آن است که هر هواگردی را که حتی نقش کوچکی در زمینه جمع آوری اطلاعات و عکسبرداری و ... (که از وظایف اصلی پهپاد ها به شمار میرود) داسته و دارد به شما عزیزان معرفی کنم.
امید است که با یاری خود بر غنای علمی این مقالات بیفزایید.

--------------------------------------------------

Firebee زنبور آتشین یکسری از هواگردهای بدون سرنشین هستند که توسط شرکت رایان در اوایل دهه 1950 طراحی شدند که کاربرد شان ایفای نقش هدف برای تست های تیر اندازی هوایی جنگنده های نیروی هوایی و بعدا دریایی ایالات متحده بود.
این پهپاد ها اولین سری اهداف پرنده (Drone) بودند که به یک موتور جت مجهز میشدند و به طور گسترده ای در ارتش آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر به خدمت گرفته شدند به گونه ای که شاید بتوان گفت که این پرنده ها پرکاربرد ترین در نوع خود هستند.
این پرنده دارای دو نوع یک و دو است.

twuav_02_02.png

این مدل نیز خود دارای دو نوع Q-2/KDA-1 و 124/BQM-34A میباشد که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت:
Q-2/KDA-1 Firebee: این پرنده که اولین از این نوع بود حاصل قراردادی است که در سال 1948 بین نیروی هوایی آمریکا و شرکت رایان برای تولید یک هدف پرنده مجهز به موتور جت منعقد شد.
اولین پرواز آزمایشی این هواگرد که در پیش نمونه دارای بالهای عقب رفته و دماغه ای گرد بود و با استفاده از یک بوستر میشد آن را از زمین به خوبی هوا پرتاب کرد در اوایل سال 1951 انجام شد که پس از موفق ارزیابی شدن توسط متخصصین نیروی هوایی سفرش تولید آن به شرکت رایان داده شد.
این پرنده که در نیروی هوایی Q-2A نام گرفت از یک موتور جت Continental J69-T-19B که دارای کششی معادل 481 کیلو گرم بود بهره میگرفت البته بعدا نیروی هوایی برای یک سری تست ها در ارتفاع بالا چند نمونه Q-2B که دارای موتور قدرتمند تری بودند را سفارش داده و به خدمت گرفت.
اکنون نوبت نیروی دریایی آمریکا بود تا این پرنده را به خدمت بگرید ، در همان سالها نیروی دریایی این هواگرد را با نام KDA-1 وارد خدمت کرد که تنها تفاوت آن با نمونه ای که در دست نیروی هوایی بود این بود که از پیشرانه توربو جت Fairchild J44-R-20B که کششی معادل 453 کیلوگرم بود استفاده میکرد.
این هواگرد در نیروی دریایی چند بار مورد بازبینی و ارتقا قرار گرفت که حاصل آن نمونه هایی با نام XKDA-2 و XKDA-3 و KDA-4 بود که از این میان فقط KDA-4 به طور گسترده ای تولید شده و به خدمت گرفته شد.
میان این نمونه ها و نمونه اصلی در ظاهر جز در برخی موارد جزیی تغییری مشاهده نمیشود و عمده تفاوت آنها در پیشرانه های تقویت شده ای بود که در آنها به کار گرفته میشد


normal_Firebee_Launch.jpg

نمونه BQM-34A/124:
در اواخر دهه 1950 قرار دادی بین نیروی هوایی آمریکا و شرکت رایان برای تولید نسل دوم این اهداف پرنده که Q-2C نامگذاری شدند منعقد شد که اولین پیش نمونه پرواز خود را در سال 1958 انجام داد و در سال 1960 وارد خط تولید شد اما در سال 1963 دوباره طراحی شد تا برخی از نواقص آن بر طرف شود که حاصل این امر نمونه جدیدی به نام BQM-34A بود.
اما نمونه های نسل اول KDA-1 و KDA-4 هنوز در نیروی دریایی مشغول به خدمت بودند که با انجام همین تغییرات و اصلاحات به ترتیب به نمونه های AQM-34B و AQM-34C تبدیل شدند.

twuav_02_03.png

اما تفاوت های BQM-34A با نمونه نسل اولی چه بود؟
BQM-34A از هواکش های بزرگتر ، بالهای بلند تر و دماغه ای بر آمده در مقایسه با نمونه نسل اول بهره میبرد و دراری یک موتور توربو جت Continental J69-T-29A با کششی معادل 770 کیلوگرم بود.
این تغییرات به حدی موثر بودند که نیروی دریایی هم تصمیم گرفت تا از این نمونه استفاده کند اما ارتش آمریکا سراغ نمونه زمین پرتاب MQM-34D رفت که دارای بالهایی بلند تر و بوستر راکتی سنگین تری بود.
اما در دهه 1970 ارتش آمریکا برای انجام یک سری تست های هدف گیری موشک پدافند هوایی استینگر اقدام به انجام یکسری تغییرات در این هدف پرنده کرد که از جمله مهمترین آنها میتوان به جایگزینی پیشرانه استاندارد آن با نمونه توربو جت General Electric J85-GE-7 که دارای کششی معادل 10.9 کیلونیوتون بود و متعلق به دیکوی ADM-20C Quail بود اشاره کرد.

300px-Teledyne-Ryan-Firebee-hatzerim-1.j

همچنین در این تغییرات دماغه این پرنده نیز مورد بازبینی قرار گرفت تا عملکرد بهتری از خود نشان دهد اما در همین زمان نیروی دریایی مشغول ارتقا دادن BQM-34A های خود با آیونیک پروازی پیشرفته تر بود که بعدا آنها را BQM-34S نامگذاری کرد همچنین این نیرو در اوایل دهه 1980 اقدام به تعویض پیشرانه این پرنده با موتور J69-T-41A که کششی معادل 871 کیلوگرم را داشت کرد در حالی که نیروی هوایی موتور J85-GE-7 را برگزید اما مسئله ای که حائر اهمیت است این است که این تغییرات هیچ تاثیری روی ظاهر پرنده نداشت و ظاهر و آئرودینامیک پرنده هیچ تغییری نکرد که این خود نقش به سزایی در کاهش هزینه ها داشت.
سر انجام تولید نمونه BQM-34A در سال 1982 پایان یافت اما خط تولید در سال 1986 به منظور تولید نمونه BQM-34S این پرنده بازگشایی شد.
پس از گذشت چند سال یعنی اوایل سال 1989 نمونه هایی که در اختیار نیروی دریایی و هوایی بودند مورد بهسازی های جدیدی قرار گرفتند که مهمترین آنها تعویض موتور قبلی با موتور پیشرفته J85-GE-100 بود که کششی معادل 1110 کیلوگرم داشت وبقیه بهسازی ها شامل بهبود و مدرنیزه کردن آیونیک پروازی بودند ونهایتا در اواخر دهه 1990 بعضی از این پرنده ها به سیسیتم هدایت GPS مجهز شدند.


bqm-34s.jpg

DC 130 پرنده مادری بود که وظیفه پرتاب و کنترل این پهپاد ها را بر عهده داشت و میتوانست تا چهار فروند از این اهداف پرنده را در زیر پایلونهای خود حمل کند اما اگر قرار بود که Firebee از وسیله دیگری چرتاب شود این پرنده یک هلیکوپتر بود که در هنگام پرتاب Firebee چتر نجات آن را به کار می انداخت و این چتر هنگامی که قرار بود تا این پرنده با زمین برخورد کند به کار می افتاد البته این چتر بعدها برای نمونه شناسایی این پرنده استاندارد شد تا در هنگام فرود برای این پرنده مشکلی پیش نیامده و اطلاعاتش از بین نرود همچنین این پهپاد میتوانست روی آب برای مدتی معلق بماند که نقطه قوت برای آن به شمار میرود.

250px-DC-130H_Hercules_drone_control_wit

250px-CH-3_Sea_King_helicopter_recoverin


normal_Firebee_1982.jpg

نمونه هدف پرنده این پهپاد دارای سیستم های کنترلی گوناگونی است که قابلیت هایی تقریبا مشابه یک جنگنده به این پهپاد میدهد که در امر شبیه سازی بسیار موثر و حائز اهمیت است از جمله این قابلیت ها میتوان به قدرت مانور مناسب ، امکان استفاده از رادار و تجهیزات منحرف کننده مثل غلاف های چف و منور اشاره کرد.
عملکرد این هدف پرنده آنقدر موفقیت آمیز بوده که هنوز هم در خدمت نیروی هوایی و دریایی ارتش آمریکا قرار دارد و علاوه بر آنها کشورهای کانادا و ژاپن هم از آن استفاده میکنند که کشور ژاپن این پرنده را توسط شرکت صنایع سنگین فوجی در خاک خود تولید مینماید همچنین تعدادی از انواع این پهپاد در اختیار ناتو قرار دارد.
کلا تعداد 7000 فروند از این پرنده شاخته شده است که از این میزان تعداد 1280 فروند نمونه نسل اول آن به شمار می آیند.


xq-2c.jpg

نمونه Firebee II

علاوه بر نمونه اصلی و پایه که همان Firebee I بود شرکت رایان یک نمونه نسل سوم این پرنده را با نام Firebee II یا مدل 166 تولید کرد که دارای قابلیت پرواز فراصوت بود این پرنده که ظاهرش به کلی با نمونه FirebeeI متفاوت بود از همان موتور و سیسیتم کنترل استفاده میکرد و در نیروی دریایی با نام BQM-34E و در نیروی هوایی با نام BQM-34F وارد خدمت شد.
قرار داد این پروژه در سال 1965 بین این شرکت و نیروی دریایی آمریکا منعقد شد و اولین پرواز های این پرنده در سال 1968 آغاز شدند.
نمونه BQM-34F که در اختیار نیروی هوایی بود اندکی سنگین تر بود ولی در عوض به چتر نجاتی مجهز بود که امکان دسترسی به این پرنده روی هوا در هنگام سقوط ازاد را میداد و میشو به وسیله یک هلیکوپتر این پرنده را قبل از برخورد با زمین در اختیار گرفت.

bqm-34f.jpg
BQM_34F
اما نمونه BQM-34E که در اختیار نیروی دریایی بود در اواسط دهه 1970 مورد بهسازی واقع شد که طی این بهسازی ها آیونیک این پرنده ارتقا داده شد و پهپاد حاصل BQM-34T نام گرفت.
در کل نمونه Firebee II بسیار کشیده تر از نمونه یک بود و بیشتر به یک دارت شبیه بود و از یک موتور توربو جت Teledyne CAE J69-T-6 که کششی برابر 835 کیلوگرم داشت استفاده میکرد همچنین از آنجایی که مخازن سوخت داخلی آن گنجایش کمی داشتند این پرنده از یک مخزن سوخت خارجی یا قابلیت جدا شدن استفاده میکرد تا بتواند به سرعت فراصوت برسد و هنگامی که به این سرعت میرسید اقدام به جدا کردن این مخزن سوخت مینمود.

bqm-34e.jpg
BQM_34E

در کل تعداد 268 فروند از نمونه دو ساخته شدند که در برابر چند هزار فروند نمونه اول مقدار بسیار کمی به حساب می اید و این در حالی است که علی رغم اینکه نمونه اول هنوز پس از گذشت 50 سال در حال خدمت است نمونه دوم از خدمت بازنشسته شده.

نمونه Fire Fly and Lightning Bug یا مدل 147

مدل هدف پرنده این پهپاد آنقدر موفق بود که شرکت رایان تصمیم به طراحی و ساخت نمونه شناسایی آن گرفت که این نمونه هم بسیار موفق ظاهر شد و به طور گسترده ای در جنگ ویتنام به کار گرفته شد.

bqm-34a-1.jpg

------------------------------------------

البته معرفی این پرنده یک بخش دیگر هم دارد که اگر عمری بود امشب تقدیم دوستان خواهد شد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در سال 1961 و اندکی قبل از شروع جنگ ویتنام شرکت رایان تحت پروژه ای به نام پرواز آتش Fire Fly اقدام به نصب یک سری از سیستم های شناسایی بر روی نمونه BQM-34A این پهپاد نمود و به این وسیله این نمونه را از حالت هدف پرنده به پهپاد شناسایی تغییر داد که این عمل رضایت فرماندهان نیروی هوایی آمریکا را جلب نمود و حاصل آن پهپاد شناسایی به نام Model 147A شد که اولین پرواز خود را در آپریل 1962 به انجام رساند.
عمده تفاوت این نمونه با نمونه استاندارد این پهپاد که هدف پرنده بود در توان حمل سوخت بیشتر به همراه دارا بودن سیستم های هدایتی جدید بود اما مثل همان نمونه BQM-34A از یک موتور توربو جت J69-T-29 استفاده میکرد و داراری چتر نجات بود و از هواپیمای DC-130 پرتاب میشد.
تست های موفق این پرنده باعث شد تا از آن به صورت گسترده ای در مناطق جنوب شرقی آسیا جهت ماموریت های شناسایی استفاده شود.
طراحی این پرنده آنقدر قوی و دقیق بود که نیروی هوایی آمریکا هیچ تغییراتی در آن اعمال نکرد.
عملکرد این نمونه باعث پیدایش گونه های دیگر از این پرنده شد که به تقضیل شرح داده میشودند.

اما در خلال سالهای 1964 تا 1965 نمونه Model 147B این پرنده تولید شد که اولین پهپاد عکسبرداری / شناسایی ارتفاع بلند به حساب می آمد ، این نمونه دارای بدنه ای کشیده تر برای حمل سوخت بیشتر و مساحت بالهایی تا دو برابر نمونه استاندارد بود.

مدل 147C این پرنده که بالهای کوتاه تری داشت به عنوان نمونه آزمایشی و آموزشی به کار گرفته میشد.

مدل 147D ای پرنده که در حقیقت همان نمونه C بود به سیستم های الکترونیکی ELINT برای ایفای ماموریت های جاسوسی C.I.A مجهز شده بود.

مدل 147E تلفیقی از دو مدل D و C بود به این صورت که بدنه مدل C را حفظ کرده بود و در عوض به سیستم های الکترونیکی ELINT مجهز شده بود.

نمونه 147F این پرنده در نیروی دریایی به منظور آزمایش غلاف اخلالگر AN/ALQ-51 به کار میرفت.(این نمونه در حقیقت بر گرفته از مدل 147B بود)

نمونه بعدی مدل 147G بود که تفاوت اصلی اش با مدل 147B بدنه کشیده تر و موتور قدرتمند تر J69-T-41A آن بود. این مدل دارای دوربین تلویزیونی با لنز قابل زوم بود و توانایی انتقال داده ها به صورت همزمان برای ایفای نقش های شناسایی میدان نبرد را داشت.(این نمونه بعدا 147J نامگذاری شد)

مدل 147H این پرنده (که بعدا AQM-34N نامگذاری گردید) نمونه مخصوص شناسایی ارتفاع بلند بود و بالهای آن حتی از نمونه 147B نیز بلند تر بودند و به بیش از 9.75 متر در مقایسه با 3.93 متر نمونه 147A میرسیدند.

اما مدل 147J که مشتقی از مدل 147G بود برای عکسبرداری و شناسایی در ارتفاع پایین در نظر گرفته شده بود و به یک سیستم کنترل ارتفاع که وابسته به فشار هوا بود مجهز شده بود.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/ryan-model-147.jpg[/img]

نمونه 147N این پهپاد یک دیکوی غیر قابل بازیافت بود که در ارتفاع متوسط بود که بر پایه مدل 147A این پهپاد تولید شده بود.
وظیفه این پرنده معطوف کردن توجه پدافند هوایی دشمن به خود بود تا پرنده بعدی که معمولا از نمونه شناسایی بود بتواند به راحتی به انجام ماموریت بپردازد.
اما از آنجا که گاهی اوقات این دیکوی ها با بازگشت به آسمان خودی و برخورد با زمین حادثه ساز میشدند مسئولین نیروی هوایی به فکر تولید نمونه 147NX افتادند که علاوه بر قابلیت بازیافت توانایی محدودی در عکسبرداری هم داشت.(نمونه ارتفاع کم این پرنده 147NQ نام داشت)

اما نمونه AQM-34G این پهپاد یک سیستم اخلالگر الکترونیکی ECM ارتفاع متوسط بود که توسط نیروی هوایی و تحت برنامه Compass Bin (در قطب نما) تولید شده بود ، این نمونه که کاملا مشابه مدل های 147C/D بود از یک جمر Jammer فعال به انضمام یک غلاف پرتاب کننده چف بهره میبرد و دارای یک سیستم برنامه ریزی پرواز بود.
نمونه های اولیه سری AQM-34G را Model 147NA و نمونه های بعدی را 147NC نامگذاری کردند.
بعضی از انواع سری 147NC را برای حمل کاغذهای تبلیغاتی بهینه سازی کردند و آنها را نمونه AQM-34H نامیدند.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/aqm-34g.jpg[/img]
AQM-34G

مدل 147S این پرنده نوع تقویت شده ویژه عکسبرداری از ارتفاع کم در روز بود که دارای گونه های مختلفی بود.( نمونه های اولیه را 147SA مینامیدند. )
تمامی گونه های 147S بالهایی کوتاه تر از نمونه اصلی BQM-34A داشتند اما در عوض بدنه شان کشیده تر بود و از موتور قدرتمندی که در نمونه های مدل 147G/J استفاده میشد بهره میبردند.
نمونه AQM-34K یا مدل 147SRE مدل شناسایی در شب 147SB بود.
نمونه مدل 147SK این پرنده در نیروی دریایی استفاده میشد و روی ناو ( USS Ranger(CVA-61 عملیاتی شده بود.

نمونه AQM-34L یا مدل 147SC نمونه تخصصی شناسایی ارتفاع پایین بود که در نیروی هوایی و تحت پروژه های Compass Bin و Buffalo Hunter به تعداد بسیار زیاد ساخته شد.
بعضی از انواع این نمونه که به دوربین تلویزیونی و سیستم انتقال داده های همزمان مجهز شده بودند AQM-34L/TV نام گرفتند و مدل 147SC این پرنده یکی از موفق ترین نمونه ها با رکورد 87.2% بقای پس از انجام ماموریت بود و نمونه AQM-34L این پرنده Tom Cat نام گرفت و 68 ماموریت را با موفقیت با پایان رساند.(نمونه AQM-34M یا مدل 147SD ارتقا یافته نمونه AQM-34L بود که به سیستم هدایت از راه دور LORAN مجهز شده بودند و میتوانستند در ارتفاعی بین 60 تا 150 متر پرواز کرده و به عملیات بپردازند.)

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/aqm-34l.jpg[/img]
AQM-34L

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/aqm-34m.jpg[/img]
AQM-34M

نمونه AQM-34P یا مدل 147T نسخه شناسایی ارتفاع بالی این پهپاد به شمار میرود که بر پایه نوع AQM-34N این پرنده ساخته شده و دارای یک موتور قدرتمند Teledyne CAEJ100-CA-100 بود اما فقط چند ماموریت شناسایی در کار نامه این پرنده وجود دارد که آنها هم در سالهای 1979 و 1980 به وقوع پیوستند.
اما در آپریل 1969 یک فروند EC-121 نیروی هوایی آمریکا که در حال جمع آوری اطلاعات نیروهای ویتنامی و فرکانس رادار های موشک های پدافندی ارتش ویتنام شمالی بود توسط یکی از همین موشک های سام سرنگون شد و این واقعه باعث شد تا نیروی هوایی آمریکا به فکر یک پرنده جهت جمع آوری اطلاعات (سرقت اطلاعات) در این ماموریت های خطرناک بیفتند و این پرنده چیزی نبود جز AQM-34P.
نتیجه این کار منجز به ساخت پرنده ای با نام AQM-34Q یا مدل 147TE تحت پروژه Combat Dawn نیروی هوایی آمریکا گردید.
بعد ها این پرنده مورد بازبینی قرار گرفت و علاوه بر ارتقا سیستم های الکترونیکی و شنود یک مخرن خارجی هم برای حمل بیشتر سوخت در ماموریت های دور برد برای آن در نظر گرفته شده که این پرنده جدید AQM-34R یا مدل 147TF نام گرفت.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/aqm-34q.jpg[/img]
AQM-34Q

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/aqm-34r.jpg[/img]
AQM-34R

از آنجایی که تعداد بسیار زیادی از هواپیماهای جاسوسی و شنود و اخلالگر آمریکا در دهه 1960 در آسمان شمال ویتنام سرنگون شده بودند نیرو ی هوایی آمریکا به فکر تهیه هواپیمای بدون سرنشین برای این منظور افتاد به همین جهت در سال 1967 برنامه فرشته نبرد Combat angel را آغاز نمود و طی آن برخی نمونه های سری 147NA پهپاد Firebee را برای انجام ماموریت های جاسوسی و ضد الکترونیک ECM آماده کرد اما بعدا با شروع بمباران های گسترده آمریکا بر فراز ویتنام در نوامبر سال 1968دیگر نیازی به این پرنده حس نشد و تولید این پرنده لغو گشت اما با توجه به سابقه خوبی که این نمونه در طول مدت کم خدمت خود بر جای گذاسته بود نیروی هوایی قراردادی با شرکت رایان به امضا رساند که بر اساس آن قرار شد تا این شرکت نمونه های AQM-34H/J که در انبار ها موجود بودند را به استاندارد AQM-34V یا مدل TRA Model 255 که همان نقش اخلالگر الکترونیک را بر عهده داشت برساند.
این نمونه که اولین پرواز خود را در مارس یال 1976 به انجام رساند از یک رادار فعال با 38 غلاف پرتاب کننده چف بهره میبرد .
کلا 60 فروند از این مدل ساخته شدند که همگی در سال 1978 آزمایش شده و وارد خدمت گشتند.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/aqm-34v.jpg[/img]
AQM-34V

-------------------------------------------
این از نمونه های شناساییش.
نمونه پهپاد مسلح UCAV رو هم ان شا لله فردا تقدیم خواهم کرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نکنه رضا جان.

خط به خطش رو با دقت خوندم( برای همین هم خوندنش طول کشید)

راستی از این پهپادها باید قاعدتا در زمان شاه به ایران هم داده باشن( نمونه هدفش رو خبر دارم اما آیا نمونه شناسایی یا اخلالگر اون رو هم دادن؟)

پهپاد خوب و با موتور نیرومندی هست.

راستی اشاره ای به مداومت پروازی و بردشون هم بکنی بد نیست و همینطور حداکثر سرعتشون و زمان حفظ اون.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خواهش میکنم محمد جان

[quote] راستی از این پهپادها باید قاعدتا در زمان شاه به ایران هم داده باشن( نمونه هدفش رو خبر دارم اما آیا نمونه شناسایی یا اخلالگر اون رو هم دادن؟) [/quote]
گویا چند تایی تحویل دادن اما از سرنوشتشون خبری ندارم.

[quote] راستی اشاره ای به مداومت پروازی و بردشون هم بکنی بد نیست و همینطور حداکثر سرعتشون و زمان حفظ اون. [/quote]
به روی چشم.
گفتم اول همشون رو معرفی کنم بعد جدول های مقایسه ایشون رو بزارم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بلیز جان خیلی دستت درد نکنه خیلی خوبه من میخواستم در یک تایپیک اطلس پهباد ها و درون های امریکا رو ایجاد کنم که حالا شما داری کامل معرفی میکنی من هم اگر تونستم یک سری از پهباد ها رو تو همین تایپیک معرفی میکنم

راستی از این پهپادها باید قاعدتا در زمان شاه به ایران هم داده باشن



در زمان شاه ایران یک نمونه درون به نام mqm107 از امریکا خرید که فقط به عنوان هدف استفاده میشدند
این هم نمونه امریکاییش
thumb_mqm-107a.jpg
و این نمونه این پهباد در ایران
thumb_1650.jpg

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خواهش میکنم جواد جان

من دارم تو این تاپیک ها این پهپاد ها رو به ترتیب سال ساخت معرفی میکنم.
شما هم صبر کنید ببینید اون پهپاد های مورد نظرتون در کدوم تاپیک میاد همونجا اطلاعات تکمیلی رو معرفی بیفرمایید تا تاپیک کامل تر بشه.

علت اینکه همشون رو یکجا معرفی نمیکنم اینه که خیلی تاپیک شلوغ میشه و اگر کسی بخواهد مطلبی رو پیدا کنه باید به موتور جستجوی سایت متوسل بشه که .... :lol: :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
در اواخر دهه 1960 نیروی دریایی آمریکا به فکر استفاده از نوع هدف پرنده BQM-34A برای ایفای نقش موشک ضد کشتی کنترل شونده از راه دور افتاد .
پس اعمال تغییرات مورد نظر که شامل نصب یک دوربین تلویزیونی در دماغه و تجهیزات الکترونیکی و مخابراتی مربوطه بود تست های پروازی شروع شد. در این تست ها یک خلبان به وسیله تصاویر ارسالی از پهپاد کنترل آن را بر عهده میگرفت و آن را در ارتفاع مناسب که چند متری سطح دریا بود به پرواز در می آورد.

پس از موفقیت هایی که در زمینه کنترل و هدایت این پرنده توسط خلبان به دست آمد مسئولین نیروی دریایی تدارک یک آزمایش جدی را برای این پرنده دیدیند و هنگامی که این پهپاد توانست با موفقیت خود را به هدف رسانده و آن را منهدم کند توانایی هایش به مسئولین ثابت شد اما عدم تامین بودجه باعث شد تا این پروژه لغو شود.
این نمونه که در آزمایش موشک ضد کشتی حضور داشت Model 248 یا BQM/SSM نام داشت.
اما این پروژه چندان هم بی مصرف نبود و توانست نظر فرماندهان نیروی هوایی آمریکا را به خود جلب کند.
از آنجا که ماموریت های سرکوب پدافند هوایی یا SEAD یکی از خطرناک ترین ماموریت ها به شمار میرود و بسیاری از هواگرد های آمریکایی در هنگام انجام این ماموریت ها سرنگون شده بودند فرماندهان نیروی هوایی آمریکا به فکر استفاده از یک پهپاد برای انجام این کار افتادند.
در مارس سال 1971 مسئولین شرکت رایان پیشنهادی را مبنی بر تبدیل 5 فروند از نمونه Model 147S این پهپاد به نوع BGM-34A یا مدل 234 را از طرف نیروی هوایی آمریکا دریافت کردند.
این نمونه ها همانند نمونه BQM/SSM نیروی دریایی به وسیله یک اپراتور هدایت میشد.
نتایج آزمایشات انجام گرفته چیزی بیش از حد تصور فرماندهان نیروی هوایی بود ؛ این پهپاد در سال 1972 توانست با شلیک های موفقیت آمیز موشک های AGM_65 ماوریک و بمب های هدایت شونده سقوط آزاد (الکترو اپتیکالی) سایتهای پدافندی شبیه سازی شده را منهدم سازد.
(قریب 30 سال بعد شلیک یک موشک هلفایر توسط یک پهپاد پریدیتور به عنوان جهشی بزرگ در عرصه پرندگان بدون سرنشین لقب گرفت و این درحالی بود که BGM_34 توانسته بود 30 سال قبل از آن موشکی به مراتب سنگین تر را با موفقیت شلیک کند.)
در پی این شلیک های موفقیت آمیز شرکت رایان ماموریت یافت تا نمونه BGM-34B یا مدل 234A این پرنده را تولید کند.
این نمونه که از موتور قدرتمند تر J69-T-41A بهره میبرد دارای دمی بهینه سازی شده ، سطوح کنترل بزرگ تر و قابلیت های عملیاتی بیشتری برای حمله به اهداف بود که از جمله آنها میتوان به دماغه جدید مجهز به دوربین ارتفاع پایین و designator لیزری اشاره کرد.
در کل تعداد 8 فروند از این پرنده طی سالهای 1973 و 1974 ساخته شده و به خدمت نیروی هوایی ارتش آمریکا در آمدند.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/bgm-34b.jpg[/img]
BGM-34B

در نوامبر سال 1974 نیروی هوایی آمریکا سه نوع مختلف از پپاد Firebee را در اختیار داشت AQM-34M که وظیفه شناسایی را بر عهده داشت ، AQM-34V که اخلالگری قوی به حساب می آمد و BGM-34B که برای حمله به اهداف زمینی مورد استفاده قرار میگرفت.
پس از مدتی فرماندهان به این نتیجه رسیدند که برای جلوگیری از صرف هزینه های اضافی فقط یک نوع از این پهپاد ها را تولید کنند که جمیع قابلیت های مذکور را داشته باشد در نتیجه پس از اتخاذ این تصمیم قرار دادی با شرکت رایان به امضا رسید که این شرکت را مامور تولید گونه جدید که BGM-34C یا مدل 259 نام داشت میکرد.
تعداد 5 فروند از نمونه YAQM-34U این پهپاد برای این منظور دچار تغییرات شدند و تست های پروازی آنها بین سپتامبر 1976 تا آپریل 1978 انجام گرفت اما با وجود موفقیت آمیز بودن این تست ها هیچ بودجه ای برای تولید این نمونه جدید اختصاص نیافت.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/bgm-34c.jpg[/img]
BGM-34C
----------------------------------------------------------------------

جدول معرفی مشخصات فنی انواع مختلف:

نمونه های Q-2A, BQM-34A/S, AQM-34C
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/AQM_34A.PNG[/img]


نمونه های BQM-34E/F/T:
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/BQM_s.PNG[/img]

مدلهای مختلف:
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/models_A.PNG[/img]
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/models_B.PNG[/img]


نمونه های AQM-34G/H/L/M/N/P/Q/R:
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/AQM.PNG[/img]

نمونه BGM-34C:
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/BGM_c.PNG[/img]

---------------------------------------------

پایان بخش اول.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ممنون رضا جان، ادامه ش رو توی یه تاپیک جدید میری دیگه ، نه؟

[quote]پس از موفقیت هایی که در زمینه کنترل و هدایت این پرنده توسط خلبان به دست آمد مسئولین نیروی دریایی تدارک یک آزمایش جدی را برای این پرنده دیدیند و هنگامی که این پهپاد توانست با موفقیت خود را به هدف رسانده و آن را منهدم کند توانایی هایش به مسئولین ثابت شد اما عدم تامین بودجه باعث شد تا این پروژه لغو شود.[/quote]

عجب احمق هایی بودن! با 10 تا از اینا می تونستن به راحتی تنها ناو هواپیمابر روسها رو بفرستن ته دریا!

[quote] این پهپاد در سال 1972 توانست با شلیک های موفقیت آمیز موشک های AGM_65 ماوریک منهدم سازد.[/quote]

واقعا کار شاقی بوده، خصوصا اینکه قفل کردن موشک ماوریک کار هر کسی نیست، چه برسه به هر چیزی! (منظورم موجود بی جانی مانند پهپاد هست!)

[quote]بمب های هدایت شونده سقوط آزاد (الکترو اپتیکالی) سایتهای پدافندی شبیه سازی شده را منهدم سازد.[/quote]

این کدوم بمب ها هستن؟ منظورش هدایت تلویزیونیه؟ یا هوشمند؟

[quote] AQM-34M که وظیفه شناسایی را بر عهده داشت ، AQM-34V که اخلالگری قوی به حساب می آمد [/quote]

کاشکی ما از این 2 تا توی جنگ داشتیم :mrgreen: اولی باعث می شد تا لااقل RF-4E هامون کمتر از دست می رفتن و دومی هم باعث می شد تا بمب افکنهامون کمتر از دست برن.

راستی از بابت جداول دستت درد نکنه، مداومت پروازیشون اگر چه کم هست ولی با سرعت زیاد و برد خوب تا حدودی جبران میشه.

-----------------------------

آقایون، برادرها، بجای شرکت گسترده و متحد در تاپیکهای خبری بیایید توی این تاپیکهای تخصصی شرکت کنید، بابا مسلمونها این بیچاره چشم و چارش دراومده، کلی وقت گذاشته رفته برای شماها تاپیک زده حالا هی برید توی تاپیکهای خبری! اگه هم از لحاظ فنی فکر می کنید که نمی تونید مشارکت کنید، لااقل سوال بپرسید تا توسط نویسنده یا سایرین جواب داده بشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام محمد جان

خواهش میکنم.

[quote] ادامه ش رو توی یه تاپیک جدید میری دیگه ، نه؟[/quote]
بله البته اگر ادامه ای در کار باشه.

[quote] عجب احمق هایی بودن! با 10 تا از اینا می تونستن به راحتی تنها ناو هواپیمابر روسها رو بفرستن ته دریا! [/quote]
گویا یک طرح دیگه در بین بوده.
البته هزینه های جنگ سرد و ویتنام رو هم نمیشه دست کم گرفت.

[quote] این کدوم بمب ها هستن؟ منظورش هدایت تلویزیونیه؟ یا هوشمند؟ [/quote]
فکر کنم همون بمب های مارک 82 هدایت تلویزیونی رو میگه که بالچه داشتند.(همون بمبی که در جهت شمال شرقی !! موشک ماوریک در عکس قرار گرفته و شبیه GBU 29 هستش)

[quote] راستی از بابت جداول دستت درد نکنه، مداومت پروازیشون اگر چه کم هست ولی با سرعت زیاد و برد خوب تا حدودی جبران میشه. [/quote]
درسته برای عملیات ضربتی خیلی خوبند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/twuav_01_05.png[/img]

در اوایل دهه 50 میلادی نیروی هوایی ارتش آمریکا نیار خود را به یک موشک آشیانه یاب برای از ردیابی و نابود سازی رادار های زمینی را مطرح ساخت و در سال 1953 شرکت Radioplane به عنوان پیمانکار این پروژه که به MX-2013. شهرت داشت برگزیده شد.
این شرکت نمونه ی Model RP-54D ملقب به Crossbow (کمان) را ارائه نمود که در واقع مشتق شده از نمونه کوچکتر YQ-1B این شرکت که یک هدف پرنده بود به شمار میرفت ؛ این پرنده که در آغاز B 67 نام داشت پس از آنکه نیروی هوایی استفاده از عنوان B (که در سال 1955 به بمب افکن ها اطلاق شد) را برای این گونه پرنده ها لغو کرد به GAM_67 تغییر نام داد.
اولین پرواز موفقیت آمیز پیش نمونه GAM_67 در جولای سال 1956 اتفاق افتاد و این پرنده اولین پرواز هدایت شده خود را در ماه می سال 1957 با موفقیت پشت سر گذاشت.
این پیش نمونه که XGAM_67 نام داشت از یک موتور توربو جت بهره میبرد و دارای بالهایی مستقیم و بدون زاویه عقب رفتگی به همراه دو سکان عمودی بود که نکته قابل توجه و شاید شگفت انگیز در مورد سکان های عمودی این پرنده این بود که تنها سکان سمت چپ دارای باله متحرک بود و سکان سمت راست تنها نقش تثبیت کننده را بر عهده داشت همچنین هدایت این موشک به وسیله یک سیستم هدایت رادیویی به همراه خلبان خودکار هدایت میشد.

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/xgam-67-1.jpg[/img]

این موشک که از نوع هواپرتاب بود در مقر های حمل مهمات زیر بالهای بمب افکن های B 50 و B 47 نیروی هوایی آمریکا قرار میگرفت و هریک از این بمب افکن ها توانایی حمل تا 4 تیر از این موشک را داشتند.
این موشک در آغاز برای ایفای نقش ضد رادار (ضد تشعشع) برگزیده شده بود به همین جهت از یک جستجوگر راداری غیر فعال چند فرکانسی استفاده میکرد و عملکرد آن به این صورت بود که هنگامی که هدف (رادار دشمن) کشف میشد موشک با سرعتی نزدیک به سرعت صوت به سمت آن شیرجه رفته و خود را به آن میکوبید تا به این وسیله سر جنگی اش منفجر شد.(توضیح اینکه علت این امر وجود نداشتن فیوز مجاورتی برای فعال کردن سر جنگی بود که این موشک را مجبور میکرد به وسیله برخورد با هدف سرجنگی اش را فعال نموده و هدف را از بین ببرد) که چون احتمال بر خورد و کارآمدی موشک در این شرایط خیلی خوب بر آورد نشده بود در مقطعی تصمیم بر این شد که سر جنگی متعارف آن را با یک سرجنگی اتمی از نوع W-31 که قدرتی معادل 40 کیلوتن را داشت تعویض شود که در نهایت این امر به انجام نرسید همچنین طرحی دس دست بود تا از این پرنده جهت اخلال در سیستم های راداری به عنوان پرنده ECM در میادین نبرد استفاده شود که برای انجام این مقاصد این پرنده نیاز به یک چتر و بالشتک های هوا در زیر بدنه برای جمع آوری (ریکاوری) داشت.


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/xgam-67.jpg[/img]

در نهایت در حالی که 14 نمونه از موشک ضد رادار GAM 67 Crossbow ساخته شده بود این پروژه در جولای سال 1957 به دلیل مشکلات مالی و تکنیکی لغو شد و با سیستم تسلیحاتی 121B ملقب به Longbow جایگزین گردید اما این پروژه نیز راه به جایی نیافت و لغو شد.
نمونه های متفرقه GAM 67 مثل نمونه هدف پرنده و اخلالگر نیز هیچ گاه وارد خط تولید نشدند و تا سال 1960 تمامی این پروژها نیز لغو شده و به بایگانی ها سپرده شدند.


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/Twuav_01_04.jpg[/img]

مشخصات فنی:
نوع: موشک ضد رادار/اخلالگر/هدف پرنده
سازنده: Radioplane / آمریکا
طول: 6.10 متر
عرض بالها:3.86 متر
قطر:81 سانتی متر
ارتفاع:1.52متر
پیشرانه:یک موتور توربو جت Continental J69-T-17 با کششی معادل 4.4 کیلونیوتون
سرعت: 0.86 ماخ
سقف پروازی: 12.2 کیلومتر
برد: 480 کیلومتر
مداومت پرواز: 30 دقیقه
وزن: 1220 کیلوگرم

مترجم: Blaze
[color=red]استفاده از این مطلب منوط به درج لینک سایت میلیتاری و ذکر نام نویسنده میباشد.[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نکنه.

پرنده خوبی بوده و برد خوبی هم داشته و می تونسته تهدید بزرگی علیه رادارهای روسی باشه، حالا چرا گذاشتنش کنار، واقعا آدم نمیفهمه!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote] حالا چرا گذاشتنش کنار، واقعا آدم نمیفهمه! [/quote]
جاه طلبی برای رسیدن به نمونه بهتر اما چیزی که مهمه اینه که این پرنده بنیان گزار طرح انتقال داده ها در ماموریت های بلند برد به حساب میاد و به نوعی پدر جد پهپاد ها محسوب میشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام بر عزيزان
بليز عزيز خسته نباشي كارت درسته.
راستي بهت گفته بودم خيلي از ايميل هاي سايت بنام شما برام مياد؟؟؟ :mrgreen:
مينويسه بليز عزيز...(انگليش)
:mrgreen:
موفق و شاد باشيد.
ياعلي

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دستت درد نکنه

بهپاد جالبی بود...

تازگی ها این بحث بهپادها در کل داغه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.