nasirirani

محققان دانشگاه صنعتي مالك اشتر اصفهان موفق به ساخت عمود پرواز قائم شدند.

Recommended Posts

محققان دانشگاه صنعتي مالك اشتر اصفهان موفق به ساخت عمود پرواز قائم شدند كه با وزن بسيار كم، قابليت حمل دوربين و استفاده در كنترل ترافيك و نقشه‌برداري را دارد.

حميد رشيدي، دانش آ‌موخته مقطع كارشناسي دانشگاه صنعتي مالك اشتر اصفهان و مجري طرح در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: عمود پرواز قائم با وزن كمتر از يك كيلوگرم و ابعاد زير 75 سانتي‌متر در كلاس ريزپرنده‌ها قرار دارد.

وي با بيان اينكه ويژگي مهم عمود پروازها استفاده از يك موتور در آن‌ها است، تصريح كرد: عمود پرواز قائم به دليل اينكه مي‌تواند در فضايي محدود پرواز كند به بالگرد كه داراي پره‌هاي آزاد است برتري دارد. از سوي ديگر در صورت برخورد عمود پرواز با ديوار يا مانع به دليل اينكه حفاظي دور ملخ آن قرار دارد پايداري خود را حفظ مي‌كند.

به گفته رشيدي، افزايش 10 درصدي نيروي پيشران با استفاده از مجراي آيروديناميكي و بهينه كردن جريان از برتري‌هاي اين عمود پرواز قائم است.

رشيدي ادامه داد:‌ معمولا چرخيدن ملخ به تنهايي باعث چرخيدن بالگرد دور خود مي‌شود كه ملخ دوم مانع از اين مشكل مي‌شود اما در عمود پرواز قائم از تيغه‌هاي كنترلي داخل مجراي آيروديناميكي استفاده كرديم كه نيروي عكس نيروي ملخ ايجاد مي‌كند كه چرخيدن عمود پرواز به دور خود را خنثي مي‌كند.

دانشجوي مقطع كارشناسي ارشد مكانيك پرواز دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي در خصوص باتري مورد استفاده در عمود پرواز قائم گفت: باتري مورد نياز براي تامين انرژي موتور يك باتري سه سل است كه در داخل بدنه و در زير موتور در داخل استوانه‌اي در داخل مجرا قرار مي‌گيرد.

به گفته وي در ساخت عمود پرواز قائم از چوب «بالسا» استفاده شده كه فوق‌العاده سبك است.

رشيدي با باين اينكه اين عمود پرواز مي‌تواند 100 تا 200 گرم وزن را با خود حمل كند، اظهار كرد: معمولا اين بار مي‌تواند يك دوربين باشد كه با افزايش مداومت پروازي، كاربردهاي وسيعي پيدا مي‌كند به عنوان مثال مي‌توان در كنترل ترافيك، ديده‌باني و نقشه‌برداري از آن استفاده كرد و از آنجايي كه قابليت برخورد با مانع را دارد مي‌تواند داخل ساختمان هم حركت‌ كند. به طوري كه در مكان هايي كه حضور انسان امكان پذير نباشد، مي‌توان از عمود پرواز استفاده كرد.

http://isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1688615&Lang=P


[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/215.jpg[/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/218.jpg[/img]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یعنی میتونیم در اینده موتور عمودپروازی مثل اف-۳۵ درست کنیم :mrgreen: قبلا هم امریکایها چنین چیزی درست کرده بودن.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
این صفحه و لینک‌های پایینش اطلاعات جالبی راجع به این نوع پرنده‌ها می‌ده:

http://en.wikipedia.org/wiki/Micro_air_vehicle

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]یعنی میتونیم در اینده موتور عمودپروازی مثل اف-۳۵ درست کنیم :mrgreen: قبلا هم امریکایها چنین چیزی درست کرده بودن.[/quote]

فکر می کنم این دوتا با هم از لحاظ تکنولوژی خیلی تفاوت دارند

یعنی منظور از خیلی زمین تا آسمون هست

یا علی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به هر حال با تفكر ميشه به همه جا رسيد.واين شروعه كه مهمه!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سمندون جان هواپیمای اف 35 اط یک شافت متصل به توربین موتور برای عمود پرواز کردن استفاده میکنه به این شکل که خروجی موتور هواپیما متغییر هست و به پایین می چرخه و سپس این پروانه وصل شده به پره ها که پشت کابین خلبان هیت از بالا و پایین دریچه هایی داره که باز میشه و با چرخش پروانه قدرت برا برای بلند کردن جنگنده به صورت عمود مهیا میشه.
اما این وسیله مثل همون پرنده های جاسوسی هست و دارای یک پروانه در داخل اون محوطه شبیه به سطل زباله هست که با سرعت بالا پرخیده و این وسیله رو بلند می کنه یه کمی سر و صدا داره ولی اگر مداومت پروازی و سرعتش خوب باشه میشه ازش به عناون هواپیمای گشت مرزی و شناسایی هم استفاده کرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام خدمت همه دوستان.

برادر اپرای عزیز، خیلی ممنون از توضیحاتتون. چند تا نکته ریز هست که با اجازتون من توضیح بدم:

1) این پرنده انصافا از نظر صدا، خیلی ساکت تر از یه هلی کوپتره. بنابراین، در آینده احتمالا بتونه جایگزین چنین پرنده هایی بشه.

2) این وسیله از یه موتور الکتریکی 350W برای پرواز استفاده می کنه. درضمن، اینجا نوشته وزن 100 گرم رو جابجا می کنه ولی من یادمه سازنده این دستگاه می گفت 500 گرم.

3) من فقط تو این موندم که چطوری جلوی چرخش بدنه گرفته میشه و چطور این وسیله درجا می چرخه؟ البته سارندگانش یه چیزایی گفتن از 4 تا سیستم هیدواستاتیکی؟؟؟ یا یه همچین چیزی که من تا حالا نشنیده بودم ولی هنوز برام قابل هضم نیست.

من فیلم پرواز اینو تو آرشیوم داشتم. ببینم اگه پیداش کنم آپلود می کنم خودتون ببینین. ظاهرش خیلی ساده است ولی وقتی با دید فنی بررسی می کنیم واقعا طرح جالبیه. شبیه همون پرنده جاسوسی امریکاییه. همون قابلیتها رو هم داره. حتی سیستم فرودش هم دقیقا مثل اونه. ولی مطمئنا کپی برداری نیست. چون اون موقعی که اینها طراحی و ساخت اینو شروع کرده بودن، هنوز اون طرح نشون داده نشده بود.


یا حق

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام علیکم

دوستان کلیپ این وسیله بامزه رو براتون اوردم ، البته این فیلم مربوط به 6 ، 7 ماه پیش و نمایشگاه شهر بهارستان هست (همون عمود پروازیه که در پست اول معرفی شده)؛

[code]

http://www.novinelectronic.ir/portal/uploads/2032-21052010084.rar

[/code]

واقعاً قدرت مانورش حیرت آوره ، آدمُ یاد اون کلیپ معروف f35 میاندازه :lol:

راستی یه دونه هم از ورژن آمریکاییش میزارم که سرباز سپاه منهوس :mrgreen: آمریکا هدایتش میکنه ، در آخر کلیپ فیلم ظبط شده از خود عمودپرواز رو هم نشون میده

[code]
http://www.islamupload.ir/images/w3ebaakhrwxn5zvscovn.wmv
[/code]

یا حق icon_arrowd

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]من فقط تو این موندم که چطوری جلوی چرخش بدنه گرفته میشه و چطور این وسیله درجا می چرخه؟ البته سارندگانش یه چیزایی گفتن از 4 تا سیستم هیدواستاتیکی؟؟؟ یا یه همچین چیزی که من تا حالا نشنیده بودم ولی هنوز برام قابل هضم نیست.
[/quote]
در واقع دو ملخ روي هم داره که برعکس هم ديگر ميچرخند و اثر گردشي هم ديگر رو خنثي ميکنند . و به کمک تغيير جهت بالک هاي هاي زير پرنده هم به اطراف حرکت ميکنه .

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]در واقع دو ملخ روي هم داره که برعکس هم ديگر ميچرخند و اثر گردشي هم ديگر رو خنثي ميکنند . و به کمک تغيير جهت بالک هاي هاي زير پرنده هم به اطراف حرکت ميکنه [/quote]

مشکل من دقیقا همینجاست. تا جایی که من یادم میاد این پرنده فقط 1 ملخ داره. من اونو از بالای اون بقول دوستان سطل آشغالش (!) دیدم. داخلش فقط 1 ملخ سیاه رنگ بود. و یادمه برای نچرخیدنش از 4 تا سیستم نمیدونم چی چی استفاده شده بود. (اینجور که طراحش می گفت.)


یا حق

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
نمیشه روی محل خروج هوا یک بلیدهایی که به بدنه متصل هستند نصب کرد که با توجه به زاویه ای که دارند هوا رو به شکلی منحرف کنند که نیروی عکس حرکت پروانه بر بدنه ایجاد کنه. برای تسهیل در فهمش فرض کنید که بدنه یک فرفره است که با دمیدن هوا از طریق روتور اصلی (ملخ اصلی) عکس جهت روتور (ملخ) می چرخه. حالا اگر نیروی گردشی روتور و فرفره برابر باشه چرخش اتفاق نمی افته.
نمی دونم عملی هست یا نه!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]در واقع دو ملخ روي هم داره که برعکس هم ديگر ميچرخند و اثر گردشي هم ديگر رو خنثي ميکنند . و به کمک تغيير جهت بالک هاي هاي زير پرنده هم به اطراف حرکت ميکنه[/quote]

تا اونجاپي كه بنده اطلاع دارم اين هواگرد فقط به شكل عمود پرواز هست و حركت به طرفين نخواهد داشت. مزيت اينگونه سيستمها در اين هست كه بسرعت ميشه دوربين كنترل رو به بالا پرواز داد تا ديد كلي از منطقه داشت يا اينكه تردد رو تحت نظر داشت.
حسن ديگر اين هواگرد به ارزان بودن ساختش هست. اما هنوز نياز به سرمايه گذاري براي افزايش مداومت پروازي و طول عمر باتريها دارد.
( اگر دقت كنين ميبينين كه تست در سالن سرپوشيده هست و اگر قابليت پرواز به اطراف داشت حتما در هواي آزاد تست ميشد )

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
عجب فاجعه هولناكي ! :mrgreen: يادمه قبلا قرار بود با دست بچه هاي همينجا شفق ساخته بشه ...




ببخشيد ! :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من فيلمشو ديدم .
قابليت حركت به طرفين رو داره .
دور خودش هم ميتونه بچرخه .
خيلي سريع هم رفت بالا .
قدرت مانورش هم بد نبود .
ديگه چي بگم ؟؟؟ :mrgreen:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.