nasirirani

مراحل ساخت اولین موتور ميكرو جت در ایران+فيلم

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

[b]مراحل طراحی و ساخت و تست موتور میکروجت به قلم طراح و سازنده اون یعنی امید بایی[/b]

[url=http://www.aparat.com/v/1915523773b16865a73a38acc952ccda8752][b]ویدیو اولین استارت موفقیت آمیز موتور میکروجت (کیفیت متوسط)[/b][/url]

اما ادامه کار: بالاخره زمان اولین تست فرا رسید. اما خود تست نیز مقوله نسبتا پیچیده ای است به خصوص برای کسی که تابحال همچین پروسه ای را از نزدیک ندیده بود و کل تجربه اش در مورد این موضوع به چند فیلم چند ثانیه ای خلاصه شده بود. اما کار باید انجام می شد. بهتر دیدیم تا چند نمونه ازمشکلاتی که در زمان استارت و تستهای اولیه بوجود آمد را باختصار نام ببریم. مشکلاتی که اگرچه بسیاری از آنه شکست بودند اما یک گام بسیار مهم بسوی پیروزی بودند و یک درس بزرگ برای من.

نخستین چاش در زمینه استارت چرخاندن شفت با سرعت بالای ۳۰۰۰۰ دور بر دقیقه بود که این کار باید توسط یک استارتر انجام میشد. استارتری که بتواند در زمان جدا شدن سرعتی معادل ۳۰۰۰۰ دور بر دقیقه را برای موتور ایجاد کند. اما این تنها یکی از مشکلات بود. مشکل بعدی تولید و هدایت شعله به داخل محفظه احتراق به صورتی که شعله خاموش نشود بود. زیرا چرخش کمپرسور هوا با سرعت بسیار بالایی وارد موتور و محفظه احتراق می کند و به سرعت از درون آن خارج می شود.

سژس نحوه تزریق سوخت بود. اگر سرعت این کار زیاد باشد باعث نابودی موتور می شود چرا که حرارت بسرعت و بصورت تصاعدی بالا می رود و تمامی قطعات موتور را نابود می کند و اگر سرعت تزریق سوخت کم باشد شعله ای تشکیل نمی شود یا اینکه براحتی خاموش می شود.

به تست باز می گردیم. همانطور که میشد پیش بینی کرد اولین تست موفقیت آمیز نبود. پس از این تست با تغییر در نحوه استارت موتور چندین با ر سعی کردم. اما هر بار قطعات بشدت سرخ می شد و موتور به دور خود اتکایی نمی رسد. تا این که تصمیم به ایجاد تغییرات جزیی در ساختمان خود موتور گرفتم. این کار از درزبندی های بسیار قوی تر نسبت به قبل شروع شد و پس از هر تغییر حد اقل سه تست صورت می گرفت. اما تغییر محسوسی در کار دیده نمی شد. تا اینکه تصمیم به ری دیزاین کردن کلی گرفته شد. کار باز طراحی در سطح کلی آغاز شد تقریبا تمامی قطعات موتور حتی کاور بیرونی آن هم دچار تغییرات و بهینه سازی شد. این تغییرات تاثیر بسزایی بر روی کارکرد موتور داشت ولی آنقدرها هم محسوس نبود چرا که موتور همچنان با حرارت بالا و سرعت کم کار می کرد. پس از این باز طراحی ها قسمتهای کلیدی در طراحی استخراج شد تا با تغییر در این نقاط کارکرد موتور بهبود یابد. یکی از این نقاط کلیدی محفظه احتراق بود. پس از شروع بازسازی بخشهای کلیدی بیش از 7 تا 8 طرح از محفظه های احتراق ساخته و بر روی موتور نصب و تست شد. نتایج خوبی حاصل شد اما باز هم کارکرد موتور چندان مطلوب نبود و موتور به کارکرد بد خود ادامه می داد.

پس از محفظه احتراق نوبت توربین بود که کار بهینه سازی روی آن انجام شود. بیش از 10 نوع توربین متفاوت با زوایای متفاوت بر روی سیستم تست شد اما باز هم در تمامی این آزمایشات نتیجه مورد انتظار حاصل نشد.اما بهینه سازی نقاط کلیدی ادامه یافت تا جایی که در اواخر سال 1384 مشکل اصلی پیدا شد.

در پست بعدی ادامه روند ساخت توربو جت کوچک پر دردسر را برای شما منتشر خواهیم کرد

در عکسهای زیرین تصاویری از تستهاس ناموفق موتور را خواهید دید. فیلمهای مربوط به این تستها بزودی در لینکی جداگانه قرار داده خواهد شد.

[b]گداختگی بیش از حد در پره ها[/b]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/94778df58fec.jpg[/img]

[b]گداختگی بسیار بالا در پره ها و بدنه خروجی[/b]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/c6744c9d42ec.jpg[/img]

[b]تصویر توربینی که در یکی از تستها دچار شکستگی شد[/b]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/6bd37d3a2fda.jpg[/img]

[b]توربینهایی که در جریان تستها مورد استفاده قرار گرفتند[/b]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/ec3b3cf674f4.jpg[/img]

اگر مطالب قبلی رو خونده باشید به جایی رسیدیم که در اواخر سال ۸۴ مشکل اصلی پیدا شد و اما ادامه کار...

بالاخره در تیرماه سال ۸۵ موتور توانست بدون نیاز به فن استارتر روی پای خود بایستد. این یعنی شروع یک موفقیت بزرگ. لحظه ای فوق العاده برای من بود چون بعد از حدود ۴ سال حرفهای مایوس کننده اطرافیان که مدام می گفتند غیر ممکن است پایان داده می شد.
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/6d0671dd4117.jpg[/img]

همانطور که در [url=http://www.aparat.com/v/1915523773b16865a73a38acc952ccda8752][size=18]فیلم[/size][/url] پیش از این پست مشاهده کرده بودید موتور به سختی و نسبتا داغ روی پای خودش ایستاد ولی باز هم بسیار امیدوار کننده بود و این خود نشان می داد که تغییرات مفید واقع شده بود چون تغییر در کارکرد موتور نسبت به قبل بسیار چشمگیر بود.

اکنون تقریبا می دانستیم کا از کجا باید بهینه سازی کنیم و این نقطه ی بسیار امیدوار کننده ای بود چون دایره تغییرات و تحقیقاتمان تنگتر می شد. کار بهینه سازی در بخشهای مهم به سرعت آغاز و پس از چند تست و آزمون و خطا توانستیم بهبود قابل توجهی حاصل کنیم که در [url=http://www.aparat.com/v/c3c617a9b80b3ae1ebd868b0017cc3499155][size=18]فیلم[/size][/url]دوم براحتی می توان این تغییرات را به چشم دید. کار تغییر و ارتقا و تستهای پیاپی تا اواخر سال ۸۷ ادامه داشت تا دقیقا با عملکرد و رفتارهای موتور آشنا شدم و البته کارکرد موتور هم بعد از هر تست بهترو بهتر می شد. (ویدیوهای مربوط به تستهای بعدی بزودی در همین وبلاگ منتشر خواهد شد).

در این سال از طریق وبلاگ آقای رنجبر با ایشان و از طریق ایشان با دوستان عزیزم آقایان عزت و عادل مسلمی آشنا شدم که بعدها در مسابقات هوا فضای امیرکبیر بصورت حضوری باهم آشنا شدیم و از نزدیک باهم ملاقات کردیم که این نقطه آغازین تشکیل گروهی بری همکاری در این زمینه بود. برنامه های ما با ساخت موتور میکروجت فجر آغاز شد. ساخت بخشهای داغ موتور ازجمله NVG بخشهایی از محفظه احتراق و انتهای کاور شفت و تیوب و سیستم روغنکاری و تزریق سوخت نیز به بنده سپرده شد.
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/da57fac33131.jpg[/img]

بخشهای سرد مانند دیفیوزر Intake و بخشهایی از محفظه احتراق به دوستم آقای عزت مسلمی سپرده شد. کار بسیار خوب پیش رفت اما هرگز به تست نرسید. کار دوباره روی موتور دیگری به نام سیمرغ آغاز شد که در این پروژه نیز کار ساخت بخشهایی از قسمتهای داغ نیز به اینجانب سپرده شد که با موفقیت و در زمان مقرر کار تحویل گروه شد. اما بیشتر قسمتها توسط دوست و همکار عزیزم آقای عزت مسلمی ساخته شد. در این موتور بدلیل استفاده از توربین اماده، کار بسیار ساده تر و دقیقتر و بالانس تر بود. بالاخره موتور سیمرغ به تست رسید اما بسیار داغ کار می کرد. در همان روزهای اول تست بنا به دلایلی همکاری من با گروه به پایان رسید اما همکاری بنده با آقایان عزت و عادل مسلمی همچنان ادامه دارد که یکی از نتایج آن ساخت ربات کاسپین و کسب مقام برتر در معتبرترین مسابقه کشور و شاید در منطقه غرب آسیا بوده است.
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/6ef5f7fa914c.jpg[/img]
طبق آخرین خبرها کار بهینه سازی روی موتور سیمرغ آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

در پایان جا داره از دو دوست عزیزم که در تمامی مراحل از طراحی تا ساخت و تستهای موتور میکروجت حامی بنده بوده اند قدردانی به عمل بیارم.

آقایان علی علیخانی و خلبان علی الوداعی که از روز شروع کار در سخت ترین شرایط با خنده ها و گریه های من همراه بودند. همچنین نهایت تشکر رو از همه کسانی که منو باور کردند(که متاسفانه تعدادشان از انگشتان دست بیشتر نبود) رو دارم.

[url=http://www.robodesign.blogfa.com/9003.aspx]منبع[/url]
[url=http://www.robodesign.blogfa.com/post-12.aspx]منبع[/url]
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
داداش خسته نباشید
حیف که علم اینکار و ندارم و فقط می تونم بهت بگم تلاشت و بکن که بلاخره راحش و پیدا می کنی

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
پره ها، پره ها ، پره ها. حالا دیدین چرا نمیتونیم یه موتور جت خوب بسازیم؟ توی ایران دانش ساخت پره های توربین به اون شکل وجود نداره (اگه حرف های مسئولین بلوف نباشه وجود نداشت)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دروود بر کسانی که برای پیشرفت هر چه بیشتر تلاش میکنند

راستی خوب شد باز هم اسمی از سال 1384 آمده . دیگه خودتون میدونید منظورم چیه!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]دروود بر کسانی که برای پیشرفت هر چه بیشتر تلاش میکنند

راستی خوب شد باز هم اسمی از سال 1384 آمده . دیگه خودتون میدونید منظورم چیه!![/quote]

بله شما باز هم در تلاشید مسائل نظامی را سیاسی کنید!

سیاست تقویت نیروهای مسلح کلی است و ربطی به دولت خاصی ندارد

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
يه استاد داشتيم ميگفت كه ما نوع آلياژ ها ( خيلي از قطعات ) و حتي درصد تركيبات اونا رو ميدونيم چيه..........اما دانش مربوط به تركيب كردن اونا رو نداريم icon_cheesygrin

در مقياس آزمايشگاهي هم ممكنه بشه چيزي ساخت اما تو قسمت صنعتي و تيراژ بالا مشكله كه البته با توكل به خدا و تلاش مضاعف دور از دسترس نيست

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خسته نباشید مرحبا
فقط نوع فلزی که استفاده میکنید برای این کار مناسب نیست
بازم تلاش شما عالی بود به امید موفقیت

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
برای ساخت پره های توربین نیاز به علم متلوژی است. مسلما غربی ها قبلا آلیاز های خوبی برای این کاربرد درست کردند ولی هر چه هست بالاخره مادر فلز این آلیتژها تو جدول تناوبی است. پس میتونیم حتی نمونه های بهتری بسازیم. با هوشیاری و تلاش مداوم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام دوستان
من اميدم و طراح و سازنده اين موتور
از ابراز لطفتون ممنون
اما مشكلي كه سر راه طراحي و ساخت تو ايران هست مشكل متريال يا تحريم يا مثل اينها نيست
مشكل اصلي عدم حمايت صحيح از طرح ها و طراح هاست
وگرنه توي ايران هم توربين ميشه ساخت و هم موادش داخل كشور هست اما افرادي مثل من با چه پشتوانه اي بريم دنبالش
من الان بعد اين همه سال وقت كه روي ميكروجت گذاشتم و تجارب گرانبهايي كه بعضيهاشون ممكن بود به قيمت جونم تموم بشه كسب كردم الان دچار بي انگيزگي شدم كه اين بي انگيزگي مشكل اكثر افراديه مثل من عمرشونو تو تحقيق هدر دادن
الان كار روي رباتها رو شروع كردم و با تاسيس وبلاگ فقط اطلاعاتمو در اختيار دوستان ميذارم
و موتور ميكروجتم هم خسته از تستهاي زياد توي كارگاه پدريم زير گرد و غبار روزگار داره حسرت ارزوهاي بزرگش رو ميخوره درست مثل من
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بنام حضرت دوست
سلام اميد جان
اگر واقعا شما طراح و سازنده ي اين موتور باشي
بهت تبريك ميگم تلاشت واقعا باورنكردنيه اين همه سال خيلي پشتكارت بالاست
دوست عزيزم فقط اين نكته رو از من داشته باش
يه نگاه به بزرگان بكن توماس اديسون رو نگاه كن روزنامه ميفروخت و سبزي فروشي ميكرد
هندا رو نگاه كن اگه ميخواست با اين همه مشكلاتي كه سر راهش پيش اومد نا اميد بشه نميتونست همچين اختراعي بكنه

فوتباليست هاي بزرگ از زمين خاكي ها شروع كردن
مردان بزرگ از همون كارگاه هاي كوچيك بلند ميشن
اميدوارم نااميد نشي
و يادت باشه هر وقت كار سخت شد دو ركعت نماز بخون و يه صفحه قرآن و ادامه بده نتيجه اش رو خودت خواهي ديد
منو ببخش اگه زياده گويي كردم
بعنوان حرف اخر بهت ميخوام بگم كه از رحمت خدا نا اميد نشو و ادامه بده و باعث افتخارمون بشو
موفق باشي
ارش متفكران

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]سلام دوستان
من اميدم و طراح و سازنده اين موتور
از ابراز لطفتون ممنون
اما مشكلي كه سر راه طراحي و ساخت تو ايران هست مشكل متريال يا تحريم يا مثل اينها نيست
مشكل اصلي عدم حمايت صحيح از طرح ها و طراح هاست
وگرنه توي ايران هم توربين ميشه ساخت و هم موادش داخل كشور هست اما افرادي مثل من با چه پشتوانه اي بريم دنبالش
من الان بعد اين همه سال وقت كه روي ميكروجت گذاشتم و تجارب گرانبهايي كه بعضيهاشون ممكن بود به قيمت جونم تموم بشه كسب كردم الان دچار بي انگيزگي شدم كه اين بي انگيزگي مشكل اكثر افراديه مثل من عمرشونو تو تحقيق هدر دادن
الان كار روي رباتها رو شروع كردم و با تاسيس وبلاگ فقط اطلاعاتمو در اختيار دوستان ميذارم
و موتور ميكروجتم هم خسته از تستهاي زياد توي كارگاه پدريم زير گرد و غبار روزگار داره حسرت ارزوهاي بزرگش رو ميخوره درست مثل من[/quote]

خوش اومدید به این فروم دوست عزیز. به شخصه از حضور شما اینجا خوشحالم.
ضمن خسته نباشید و خداقوت به شما .

جای تاسف داره که حمایتی از شما نشده.
اینطور که متوجه شدم شما این پروژه رو به صورت شخصی انجام دادید و نه برای جای خاصی، می تونم بپرسم چقدر برای ساخت این موتور هزینه کردید؟شما برای حمایت زا طرحتون به سازمان های مربوطه هم مراجعه کردید؟
شما اطلاعی از فعالیتهایی که در زمینه ساخت موتور در کشور میشه دارید؟ در حال حاضر آیا ما تولید موتور توربوجت یا توربوفن داریم( البته نه میکرو و مینی جت)؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
من يه چيزيو متوجه نشدم !
اين موتور مگه زمان تست ، تراست و نيروي جلو برنده ايجاد نميكنه ؟ پس چرا هيچ تكوني نميخوره ؟
پايه و چفت و بستي هم كه براش ايجاد شده ، به نظر چندان سنگين نمياد كه بگيم مثلا محارش كرده !
و وزن همشون با هم چه موتور چه پايه ، اون قد سبك هست كه توسط يه نفر به راحتي بلند ميشه !
پس چرا هيچ نيروي جلو برنده اي ديده نميشه ؟؟؟
يعني اين موتور فقط روشن ميشه ؟ نيرويي كه ايجاد ميكنه براي وزن خودشم كافي نيست ؟؟؟؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.