nasirirani

ارتباطات و قراردادهای دفاعی ایران و چین( خبرها ، حواشی ، تحلیل ها ، احتمالات ! و .... )

Recommended Posts

جنگ!!
كلمه غريبي است.

از دو حالت خارج نيست:
1. دفاع (كه حمله پيشگيرانه يا پيشدستانه را هم شامل مي شود) يعني شما آغاز كننده نزاع نيستي.
2. تهاجم تجاوزكارانه، يعني شما آغاز كننده نزاع هستي و طرف مقابل اختياري در آغاز آن ندارد.

گيريم چيني ها بخواهند آمريكا را به سمت باتلاق برگشت ناپذير سوق بدهند. خوب ما اين وسط چه كار مي توانيم بكنيم؟ مثلا به چيني ها بگوييم اين كار را نكنند!؟ icon_rolleyes

كشورمان در موضع دفاع از دستاوردهاي خود قرار دارد و نيت تجاوزكارانه اي ندارد و اختياري در تصميم آمريكا مبني بر تجاوز يا عدم تجاوز ندارد. اما اگر آمريكايي ها اقدام به حمله كردند، از خود دفاع خواهد كرد.
بنابراين اگر قرار به "بازي خوردن" باشد، اين آمريكايي ها هستند كه ممكن است "بازي بخورند يا نخورند" و ربطي به اين طرف قضيه ندارد، زيرا اين طرف قضيه، صرفا در موضع دفاع از دستاوردهاي خود قرار دارد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یک سوال دیگر رو هم بی زحمت جواب بدهید.
چه کشورهایی بیش از همه به نفت خاورمیانه وابسته هستند؟

به نظرتون اختلال در بازار نفت در شرایط فعلی چین رو به بحران اقتصادی غرب ضمیمه نمی کنه؟
======================================
ناتو جند وقت است روی خطوط قرمز امنیت چین و روسیه حرکت کردن و باعث شدن که احتمال تشکیل یک بلوک شرق جدید زیاد بشه. این اظهار نظرها به اون ماجراها بر میگرده.
البته بی ثباتی اقتصادی هم در جرات پیدا کردن روسیه و چین بی تاثیر نبوده.
اگر اون نگرانی های امنیتی به نحوی بر طرف بشه، این صحبت ها هم دیگه شنیده نخواهد شد ولی اگر رویه به شکل فعلی ادامه پیدا کند، به زودی شاهد بلوک بندی جدید جهانی خواهیم بود.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]گيريم چيني ها بخواهند آمريكا را به سمت باتلاق برگشت ناپذير سوق بدهند. خوب ما اين وسط چه كار مي توانيم بكنيم؟ مثلا به چيني ها بگوييم اين كار را نكنند!؟ icon_rolleyes [/quote]


آخه مشکل ما اینجاست که چین و روسیه می خوان از ایران موشک بسازن بزنن به برجک آمریکا

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
منتقل شد به اخبار تحلیلی

-----------------
خوشحالم که دوستان و اساتید به این موضوع مهم پرداختند
به نظرم تا حالا به خوبی به این مساله پرداخته نشده.
منتظر نظرات دوستان هستیم

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام

اوضاع در کل پیچیده هست

حالا در شرایطی هستیم که :
مسلم شده جنگ و حمله به ایران برای آمریک هزینه ی بسیار بالایی داره ...
اقتصاد آمریکا دچار بحران هست و یه عده تو آمریکا می خوان تجربه ی جنگ جهانی دوم رو تکرار کنند ( تو آمریکا )
آمریکا این چند وقته حسابی هم تو سودان جنوبی و هم تو لیبی و به صورت کلی تو آفریقا میادین نفتی که چین توشون سرمایه گذاری کرده بود رو در اختیار گرفته ...
پوتین داره بر می گرده و آرزوهای زیادی داره و می خواد قدرتش رو بیش از ِش کنه ....
اروپایی ها تو بحران مالی هستند ...



یه نکته ی دیگه هم که دوستان بهش توجه نکردند افزایش حضور نظامی آمریکا در آبهای نزدیک به چین است و کارشناسان اظهار می کنند که آمریکا سعی در محاصره ی دریایی چین داره ، البته برای روز مبادا و شاید روز موعود !!! ( دقت داشته باشید نیروی دریایی و ساخت نیروی دریایی زمان بر هست پس عملا چین در دریاهای باز نمی تونه جلوی قوی ترین ناوگان دنیا کار چندانی بکنه ( البته باید ناوگان دریایی انگلستان و استرالیا رو کنار آمریکا قرار بدیم )

پس و مورد بالا ( کنترل منابع نفتی آفریقا توسط آمریکا و تلاش برای محاصره ی دریایی چین ) برای چینی ها نگران کننده هست و بهترین شرایط برای چین اینه که آمریکا وارد جنگی بشه که عملا اکثر توانش رو بگیره

ولی

چندتا شرط داره :
1- نه آمریکا و نه کشور ثالث ( ایران ) نباید پیروز میدان بشند ( اگه آمریکا پیروز بشه عملا دیگه بر کل نفت خاورمیانه تسلط پیدا می کنه و می تونه تمرکزش رو روی مهار چین بزاره - از اونطرف هم اگه ایران پیروز بشه چینی ها با یک قدرت جدید روبه رو می شن که به صورت ساختاری حکومت لائیک چین رو قبول نداره !!!)
2- جنگ باید طولانی بشه و بتونه دو کشور رو تحت فشار بگذاره
3- چین باید بتونه یک حاشیه ی امنیت برای خودش در قبل ، حین و بدعد از جنگ اونم از نظر انرژی پیدا کنه
4- نباید برای آمریکا شرایطی پیش بیاد که ایجاد تصمیمات سخت کنه ( مثلا وارداتش رو کاهش بده به بهانه ی شرایط جنگی و ... )


اوضاع روسیه هم تا حدودی شبیه چین هست ولی مسملا چندتا فرق هم بینشون می باشد

در کل هم روسیه و هم چین خواستار وقوع جنگ هستن به شرطی که 1 - هیچ برنده ای نداشته باشه 2 - ایران و آمریکا رو همزمان تضعیف کنه 3- زمینه ساز افزایش حضور چین و روسیه هم در خاورمیانه و هم در بازارهای آمریکا و اروپا و همچنین کاهش نفوذ سیاسی آمریکا بشه ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
دلیلی متعددی وجود داره که چین و روسیه در حمایت از ایران صراحت کلام پیدا کردند که در چند بخش کلی و مجزا بر هر کدوم ( امریکا، چین ، روسیه ، ایران ) قابل تفسیر هست ..

[color=blue]به طور کلی اگر بخوایم بگیم شاهد تقابل غرب و شرق هستیم . [/color]

جنگ احتمالی بیشتر یک بازی سیاسی و رسانه ست تا واقعیت ا
همان طور که شاهد حمایت اخیر روسیه و چین از سوریه بودیم ..

چند مورد رو مختصر و تیتروار عرض میکنم
1- تحولات منطقه ( عربی) بیشتر به ضرر و ضد منافع غرب در حال تغییر و شکل گیریست ..

2- رکود و چالاش های اقتصادی امریکا و اتحادیه اروپا ( جنبش والستریت) ..

3- به اثبات رساندن خود ( ایران ) به عنوان یک کشور مقتدر و قدرتمند در منطقه خاورمیانه ..
( rq هم بی تاثیر نبوده ... به قولی مشت نشانه خرباراست )

4- ایران ( در خاورمیانه ) مطمئن ترین و با ثبات ترین شریک تجاری و نفتی چین محسوب میشه ..

5- گزارش کاملا سیاسی اخیر امانو در قبال برنامه هسته ی ایران .. و دورنمای برنامه هسته ی روسیه در قبال ایران ( ایجاد نیروگاه هسته ی ) .. داشتن برنامه مشابه در دیگر کشورها .. منجمله هند /

6- خروج نظامی امریکا در عراق و افغانستان ...

7- موارد پایین دست .. از جمله انتخابات ریاست جمهوری روسیه .. و قدرت گیری چین و تعریف و نقش پذیری جدید خود بر نظام جهانی ..
و......
حالا بر فرض محال ایران و سوریه در دستان امریکا باشد، [color=blue]تمام معادلات[/color] به نفع غرب به هم میخوره ! [color=blue] یعنی خداحافظ خاور میانه !!! [/color]اینجاست که چین و روسیه متضرر واقعی خواهند بود !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ITNOG
باسلام
باتشکر از دوستان

نکته مهم : عزیزان هدف بنده از این بحث صرفا بررسی واقعبینانه یک سری تحولات در اطرافمان می باشد. تحولاتی که شاید برای جهان مهم باشد اما برای ما حیاتی است . بنده سعی کردم [color=blue]تا جایی که ممکن باشد بدون تعصب به این موضوع بپردازم[/color]. همچنین لازم است که بنده سخنان خود را وحی منزل نمی دانم و امیدوارم با کمک نظرات منطقی و مستند شما اعضائ محترم سایت[color=blue] به اشکالات خود واقف شوم[/color])

[size=9] ( با عرض پوزش متن دارای اشکالات املایی است )
( نکات مهم را برجسته کردم )
[/size]
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
در قسمت قبل اشاره کردم که یکی از دلایل حمایت چین از ایران : در واقع درگیری دو کشور در جنگی پر هزینه است و افزایش بدهی های آمریکا است . بدهی هایی که باعث می شود آمریکا هزینه های خود را به شدت کاهش دهد. تا بتواند اقتصاد خود را بازسازی کند.

[color=red][size=18] معبد شائولین بر ویرانه های ایران[/size][/color]

شاید این تیتر برای بسیاری خوشایند نباشد اما در واقع هدف پنهانی چین از ایران چیزی جز این نمی تواند باشد . اما دلیل این هدف جسارت آمیز چیست؟

بگذارید با هم اندکی به عقب برگردیم . زمانی که پرونده هسته ای ایران در مرحله بسیار حساسی قرار داشت. [color=blue]هنگامی که پرونده ایران از مرحله تعامل به تقابل تغییر جهت داد و صحبت جدی از حمله به تاسیسات هسته ای ایران توسط آمریکا و ناتو به میان بود .[/color] نکته ای که توسط بسیاری مورد توجه قرار نگرفت این بود[color=blue] آمریکا و ناتو فقط به بمباران مراکزهسته ای اکتفا نمی کرد و اصولا تمام مراکزی که کوچکترین نقشی در برنامه هسته ایران داشتند به بهانه پشتیبانی از این برنامه ایران منهدم میشد [/color]مثل صنایع نظامی و مراکز پژوهشی، نیروگاهها ، پلایشگاه ها ، صنایع فولاد ، کارخانه های سیمان و... حتی سد ها و دانشگاهها هم شامل میشد . البته شاید بعدا به خاطر بمباران اشتباهی بعضی از مناطق از ملت شریف ایران عذر خواهی میکردند . [color=blue]اما مهم این بود که این مراکزی که در طول 30 سال در طول تحریمها جمع آوری شده بود همگی نابود میشد.[/color] و بعد از آن آمریکا و اتحادیه اروپا در پوشش جامعه ی بین الملل [color=blue]سنگین ترین تحریمات را علیه ایران اعمال کنند تا ایران عملا به 50 سال گذشته پرتاب شود ! آنوقت تنها چیزی که برای ایران می ماند فقط نفت خام و البته کشاورزی بود[/color]

[u][color=blue]پس به طور خلاصه : حمله گسترده امریکا و ناتو به ایران و نابودی گسترده زیر ساختهای اقتصادی و سپس تحریم های گسترده و جلو گیری از پیشرفت و بازسازی ایران.[/color][/u]

اما با گذشت چند سال و تغییر بعضی از حالات هنوز هم در صورت درگیری احتمالی بین ایران و آمریکا همان سناریو تکرار خواهد شد اما با کمی تغییر. مانند.
***آمریکا و اتحادیه اروپا و هم چنین کشور های همسو تحریمهای بسیار گسترده ای را علیه ایران در تمام زمینه ها وضع خواهد کرد و در ظاهر تمام کشور ها حتی روسیه به طور ضمنی با این تحریمها موافقت میکند . اما پس از مدتی می بینیم که [color=blue]تنها کشوری که به این تحریمها توجه نمی کند چین خواهد بود . و کشوری جز چین هم نمی تواند باشد. چرا ؟ دلیلش ساده است. ایران خود به تنهایی و با سرعت نخواهد توانست به بازسازی خود بپردازد.[/color] و اگر فکر کردید ایران به متجاوزان یا حامیان ( به طور خاص منظورم اتحادیه اروپا هست) اجازه نخواهد داد که پایشان در ایران باز شود چه برسد به مشارکت در باز سازی ایران.

[u][color=blue]پس چین در نظریه خود تمایل دارد ایران به کشوری ویران تبدیل شود و سپس با ژست دوستانه و البته منفعت طلبانه ایرانی ها را در بازسازی گسترده با میلیاردها دلار ثروت نفتی یاری کند. در این حالت شکی باقی نمی ماند که تسلط(حداقل اقتصادی) چینی ها بر ایران در این حالت بسیار گسترده خواهد بود.[/color][/u]


[size=18]حمایت میکنیم اما به شیوه خودمان[/size]

[color=blue]اگر فکر میکنید در جنگ با آمریکا در کنر هر سرباز ایرانی ، 1 سرباز چینی می بینید سخت در اشتباهید.[/color]
قرار نیست جنگ حتی به فاصله 500 کیلومتری از مرزهای چین کشیده شود . جنگ در خاورمیانه محدود خواهد شد.

دو مثال برای شرکت کشور ثالث در جنگ وجود دارد. [color=red]جنگ کره و جنگ ویتنام[/color]
همانطور که در جنگ کره می دانید آمریکا با چین درگیر شد . چین به نفع کره شمالی وارد جنگ خونباری شد. اما مهمترین دلیلی که باعث درگیری چین و آمریکا شد به خاطر آن بود که آمریکایی ها بدون توجه به اخطار چینی ها به طور خطرناکی به مرزهای چین نزدیک شد . (ترسی که باعث حمله پیش دستانه چینی ها به آمریکایی بود )
[color=blue]پس دلیل چین برای ورود به درگیری . جنگ در نزدیکی مرزهایش بود .[/color]

در جنگ ویتنام شوروی به عنوان کشور ثالث در جنگ حضور داشت اما حضور آنها کمی متفاوت بود. همانطور که میدانید سامانه های SA-2 در اویل جنگ تلفات بسیار زیادی از هواپیما های نیروی دریایی گرفت اما آمریکایی تمایلی برای حمله به این سایتها از خود نشان نمی داد زیرا شوروی ها در این سایتها حضور داشتند و آمریکا می ترسید مانند جنگ کره شوروی به طور مستقیم وارد جنگ بشود. و [color=blue]شوروی ها بدون آنکه درگیری مستقیم با دشمن شماره 1 خود داشته باشد . به قتل عام آنها مشغول بود.!!![/color]



اما منظور از این 2 مثال چیست؟
[u][color=blue]آیا ایران مرز مشترک با چین دارد ؟ یا قرار است ایران جنگ را به جزیره تایوان بکشد ؟! مسلما نه پس حمایت به شیوه حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی و در 1 سطح بالاتر با اعزام مستشار خواهد بود. اما بیشتر از این به هیچ عنوان برای چین معقول نیست.[/color][/u]


[size=18]مس بهتر از طلاست ![/size]

در 20 سال اخیر ایران پیشرفتهای بسیار گسترده ای در صنایع نظامی داشته است .[color=blue] اما اینها برای در گیری گسترده با ایران کافی نیست . ایران به تسلیحات گسترده و در بعضی زمینه ها پیشرفته تر محتاج است.[/color] چین بهترین و ارزانترین منبع!!! اما فقط همین است ؟ خیر .

بگذارید واضح تر بگویم آمریکایی ( و ناتو ) همیشه با حالتی از غرور و تکبر از کاراتر بودن تجهیزات خود صحبت کرده اند و اصولا به هیچ عنوان از [color=blue]استراتژی کیفیت بر کمیت اولویت دارد[/color] دست نکشیده اند . [color=blue]اما این استراتژی زمانی کاراست که شما را به هدفتان برساند .
[/color]

حالاگر در این جنگ ثابت بشود که تجهیزات آنها کارایی لازم را نداشته یا دارای نقصهای مهلک است آیا دیگر کشوری حاضر خواهد شد به تسلیحات غربی اعتماد کند و هزینه های گزاف را برای این تجهیزاتی که از طلا گرانتر هستند اما از پس قوطی حلبی ها بر نمی آید بدهد.(RQ-170)
در نمایشگاه هوایی که اخیرا در امارات برگزار شد پاکستانی ها که با جنگنده چینی JF-17 شرکت کرده بودند با شعار :
[color=blue]با پول یک F-16 اماراتی 3 جنگنده JF-17 بخرید !!![/color]

[color=blue]در این حالت هیبت میلیتاریستی آمریکا و تجیزاتش با تمام شایستگی از دست میرود.[/color] البته دوستان واقف هستند که اگر قرار باشد تجهیزات غربی خریداری نشود مسلما تجهیزات روسی بعد از آنها قرار خواهد گرفت . اما چینی ها فقط با یک کشور رقابت خواهد کرد . آنهم با روسیه نه آمریکا.


[size=18]مس بهتر از طلاست ! اما نفت از هر دو بهتر است !!![/size]

فرض کنید در درگیری بین ایران و آمریکا کشورها ی حوزه خلیج فارس دخالت نکنند و فقط تماشاچی باشند. اگر تجهیزات پیشرفته غربی نتواند جلوی ایران را بگیرد. و تجهیزاتی با سطح تکنولوژِی متوسط آمریکا را شکست دهد. میدانید چه اتفاقی برای حیثیت آمریکا می افتد. [color=blue]دیگر خبری از سفارشهای چند ده میلیاردی اعراب ثروتمند به آمریکا و غرب نخواهد بود و این یعنی باز شدن مسیر برای تسلط بر خاور میانه توسط ....[/color]

تعدادی از دلایل و البته مواردی دیگر وجود دارد که در پست بعدی قرار خواهم داد .

دوستان عزیز تا اینجا این نظر من بود و دلایلی که اشاره شد دلایلی است که به طور بلقوه میتواند توجیه ی برای حمایت کامل ! چین از ایران باشد. اما این تمام بازی نیست... .

منتظر نظرات منطقی شما عزیزان هستم. icon_rolleyes


جنابMoltke
دوست گرامی icon_rolleyes
در بخش بعدی سعی میکنم به این سوالات شما جواب معقول بدهم.


با تشکر
ITNOG

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]دلیلی متعددی وجود داره که چین و روسیه در حمایت از ایران صراحت کلام پیدا کردند که در چند بخش کلی و مجزا بر هر کدوم ( امریکا، چین ، روسیه ، ایران ) قابل تفسیر هست ..

[color=blue]به طور کلی اگر بخوایم بگیم شاهد تقابل غرب و شرق هستیم . [/color]

جنگ احتمالی بیشتر یک بازی سیاسی و رسانه ست تا واقعیت ا
همان طور که شاهد حمایت اخیر روسیه و چین از سوریه بودیم ..

چند مورد رو مختصر و تیتروار عرض میکنم
1- تحولات منطقه ( عربی) بیشتر به ضرر و ضد منافع غرب در حال تغییر و شکل گیریست ..

2- رکود و چالاش های اقتصادی امریکا و اتحادیه اروپا ( جنبش والستریت) ..

3- به اثبات رساندن خود ( ایران ) به عنوان یک کشور مقتدر و قدرتمند در منطقه خاورمیانه ..
( rq هم بی تاثیر نبوده ... به قولی مشت نشانه خرباراست )

4- ایران ( در خاورمیانه ) مطمئن ترین و با ثبات ترین شریک تجاری و نفتی چین محسوب میشه ..

5- گزارش کاملا سیاسی اخیر امانو در قبال برنامه هسته ی ایران .. و دورنمای برنامه هسته ی روسیه در قبال ایران ( ایجاد نیروگاه هسته ی ) .. داشتن برنامه مشابه در دیگر کشورها .. منجمله هند /

6- خروج نظامی امریکا در عراق و افغانستان ...

7- موارد پایین دست .. از جمله انتخابات ریاست جمهوری روسیه .. و قدرت گیری چین و تعریف و نقش پذیری جدید خود بر نظام جهانی ..
و......
حالا بر فرض محال ایران و سوریه در دستان امریکا باشد، [color=blue]تمام معادلات[/color] به نفع غرب به هم میخوره ! [color=blue] یعنی خداحافظ خاور میانه !!! [/color]اینجاست که چین و روسیه متضرر واقعی خواهند بود ![/quote] بادیدگاهی شما هم نظر استم. همین اعلان من در اخبار روسیه خواندم که نیروهای نظامی روسیه در ارطبات حمله احتمالی امریکا حالت اماده باش گرفتن یکی از فرمانهای روسی به نا ولادیمیر پاپوف گفت در صورت حمله امریکا روسیه به طرفداری از ایران وارد جنگ خواهد شد l

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]ITNOG
[size=18]حمایت میکنیم اما به شیوه خودمان[/size]

[color=blue]اگر فکر میکنید در جنگ با آمریکا در کنر هر سرباز ایرانی ، 1 سرباز چینی می بینید سخت در اشتباهید.[/color]
قرار نیست جنگ حتی به فاصله 500 کیلومتری از مرزهای چین کشیده شود . جنگ در خاورمیانه محدود خواهد شد.

دو مثال برای شرکت کشور ثالث در جنگ وجود دارد. [color=red]جنگ کره و جنگ ویتنام[/color]

همانطور که در جنگ کره می دانید آمریکا با چین درگیر شد . چین به نفع کره شمالی وارد جنگ خونباری شد. [color=red]اما مهمترین دلیلی که باعث درگیری چین و آمریکا شد به خاطر آن بود که آمریکایی ها بدون توجه به اخطار چینی ها به طور خطرناکی به مرزهای چین نزدیک شد[/color] . (ترسی که باعث حمله پیش دستانه چینی ها به آمریکایی بود )
[color=blue]پس دلیل چین برای ورود به درگیری . جنگ در نزدیکی مرزهایش بود .[/color]

در جنگ ویتنام شوروی به عنوان کشور ثالث در جنگ حضور داشت اما حضور آنها کمی متفاوت بود. همانطور که میدانید سامانه های SA-2 در اویل جنگ تلفات بسیار زیادی از هواپیما های نیروی دریایی گرفت اما آمریکایی تمایلی برای حمله به این سایتها از خود نشان نمی داد زیرا شوروی ها در این سایتها حضور داشتند و آمریکا می ترسید مانند جنگ کره شوروی به طور مستقیم وارد جنگ بشود. و [color=blue]شوروی ها بدون آنکه درگیری مستقیم با دشمن شماره 1 خود داشته باشد . به قتل عام آنها مشغول بود.!!![/color]

اما منظور از این 2 مثال چیست؟
[u][color=blue]آیا ایران مرز مشترک با چین دارد ؟ یا قرار است ایران جنگ را به جزیره ویتنام بکشد ؟! مسلما نه پس حمایت به شیوه حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی و در 1 سطح بالاتر با اعزام مستشار خواهد بود. اما بیشتر از این به هیچ عنوان برای چین معقول نیست.[/color][/u]

ITNOG[/quote]

دوست عزیز بنظر من تحلیل شما از نبردهای صورت گرفته در دوران جنگ سرد یکم اشکال داره . اگر فقط تهدید نزدیک شدن آمریکا به مرزهای چین بود ، چینی ها میتونستن با اقدامات دیگه ای مثل متمرکز کردن نیروها در مرز ، آماده باش نظامی یا ... واکنش نشون بدن . اما اینکه چرا چینی ها در کنار شوروی حاضر نشدند کره ی شمالی زیر فشار کشورهای غربی تسلیم بشه این بود که کره ی شمالی یه کشور خط مقدم (Front line) برای چین و شوروی در مقابل آمریکا به شمار میره . یه چیزی مثل لبنان برای ایران !

این موضوع در حمایت مداوم و بی وقفه ی چین از کره ی شمالی (حتی 50 سال بعد از جنگ کره) واضحه . بعد چند وقت پیش یکی از مقامات چینی هم به همین موضوع اشاره کرده بود و گفته بود "کره ی شمالی برای ما (چین) مثل آلمان شرقی برای شوروی است . به خاطر دارید وقتی آلمان شرقی از بین رفت چه اتفاقی افتاد ؟ .... شوروی فروپاشید !" ، در حال حاضر چه خواسته و چه ناخواسته ، ایران هم به یکی از رکن های قدرت و به عبارتی ، خط مقدم چین و روسیه در مقابله با گسترش ناتو تبدیل شده است . لذا اهمییت ایران برای این دو کشور فراتر از یک تامین کننده ی نفت یا طمع های اقتصادیه . نگه داشتن ایران در مقابل غرب برای چین و روسیه حکم امنیت ملی رو داره .

اما در مورد نحوه ی حمایت چین و روسیه از ایران در یک جنگ احتمالی هم باید بگم شاید در ظاهر ایران با چین مرز مستقیم نداشته باشه (با روسیه که کریدور امنی بنام دریای خزر هست !) ، اما توجه داشته باشید که در حال حاضر [b]اتحاد امنیتی-نظامی شانگهای [/b]با عضویت چین ، روسیه و کشورهای آسیای مرکزی ، از هر دو طرف دریای خزر تا مرزهای شمالی کشور ما کشیده شده و حتی در صورت محاصره ی دریایی چین توسط ارتش آمریکا ، نیروی زمینی و هوایی چین میتونه از مسیر قزاقستان - دریای خزر - ایران ، نیرو به ایران بفرستند . (جالبه بدونید که در حال حاضر نیروی واکنش سریع این اتحاد نظامی که متشکل از چند لشگر روسی هست ، طبق مفاد اتحاد شانگهای قابلیت تحرک در خاک تمامی اعضای عضو پیمان رو داره که در صورت لزوم این نیرو با ملحق شدن واحدهای ارتش چین قابل تقویت هست)

[img]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/de/SCO_%28orthographic_projection%29.svg/541px-SCO_%28orthographic_projection%29.svg.png[/img]

کشورهای سبز رنگ عضو اتحاد شانگهای و کشورهای آبی رنگ عضو ناظر این اتحاد هستند .

علاوه بر این ، پایگاههای ارتش روسیه در ارمنستان ، آذربایجان و بقیه کشورهای همسایه ی شمالی ایران و همچنین نقشه های عجیب غریب این روسها و چینی ها برای انتقال نیرو به جایی که میخوان رو هم از یاد نبرید ! (عملیات آنادیر - انتقال ارتش کوبا به آنگولا برای حمایت از کمونیستها)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بسیار استفاده بردم منتظر تحلیل های آقا مصطفی و واریور عزیز هم هستم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یه سوال ! ...

آمریکا با وجود این همه دانشمند (علوم سیاسی و اجتماعی) همینطور انگلستان و اتحادیه اروپایی که خدایان علوم سیاست ؛ اقتصاد ؛ نظامی و بطور کل اجتماعی و استراتژیک رو در خودش جا داده اونقدر احمق هست که بیاد و توی تله مثلا چین و روسیه بیفته ؟!


بقول آقا مصطفی عزیز مراسم آذین بندی واسه قربانی به چه منظوره ؟! هر چند که این یک تفکر کاملا بد بینانه است و اصلا ایران و خواست اون رو لحاظ نمیکنه ! اما چه لزومی داره که ایران بیاد و قدرت نمایی کنه در حد آلمان نازی و کار رو در ظاهر بسیار سخت جلوه بده ؟!

ایده جناب ITNOG جالب هست ! اما این کاری هست که بسیار زودتر میتونستند انجام بدن ! ولی یک سری مواردی هست که باید مطرح بشه ..:

جنگ لیبی 6 ماه در آسمان طول کشید ! هیچ کس از پادشاه حمایت نکرد ! و تمام مردم بر اون شوریدند ! پادشاه یک موشک به سمت غرب و یا تجهیزات غربی شلیک نکرد ! و آمریکا هر چی خسارت داد ناشی از معضلات فنی خودش بود .

حال تصورجنگ با ایران که بر میداره وسط جنگش فرسایشی و طولانی خانمان براندازش با عراق ! نفت کش روسی رو توی خلیج فارس میزنه و همزمان وارد جنگ محدود با آمریکا میشه چطور خواهد بود ؟!!! .

نمیگم ایران قدرت برتر دنیا هست ولی یه چیزی رو به غرب بخوبی فهمونده .. :
ما ایرانی بر اساس منطق یا همون عقل ابزاری عمل نمیکنیم ! بلکه رفتارهای ما کاملا غیر قابل پیش بینی هست . اگر جنگی که با لیبی 6 ماه طول کشید با ایران 12 ماه طول بکشه و ایندفعه کلی هم خسارت بدن (چه اتفاقی برای غرب خواهد افتاد ؟) ..

هیچ یک از کشورهای منطقه خلیج فارس ثبات سیاسی کافی ندارند بخصوص عربستان و از اون مهمتر بحرین و کویتی که پایگاه آمریکا هستند .

چرا باید فکر کنیم که آمریکا و غرب اینقدر احمق هستند که بیاییند و خودشون رو در تله چین و روسیه بندازند !؟!


یک مقداری به جغرافیای منطقه و شکل حضور آمریکا نگاه کنین ! طبیعیه که آمریکا دیگه کاری از دستش بر نمیاد جز حملات هوایی یا بطور محدود و خطرناک امفبیوس لندینگ در خلیج فارس و دریای عمان ..
به نظرتون این برای یک درگیری که ممکنه 12 ماه طول بکشه کافی هست ؟!!

اگر در این فرصت گلوگاه 40 درصد نفت دنیا بسته بشه و نفت تا 200 دلار (که رقم کمی هست) بالا بره به نظرتون توی این اوضاع فجایع مالی اروپا و امریکا ؛ چقدر دلار و یا طلا در کل باید از آمریکا به جیب روسیه و آمریکای جنوبی ریخته بشه !؟!


طبیعیه که اینقدر احمق نیستند که براحتی در دام پهن شده روسها بیفتن !

حالا سوال اینه که چرا دست به چنین اقداماتی علیه ما میزنند ؟


توهم توطئه و تئوری های 2012 ای رو بزارین کنار . آمریکا و غرب بسیار ناتوان تر از اونی هستند که وارد یک جنگ بزرگ بشن که فقط ایران توش باشه و چین و روسیه بعدش بیان و همه ثمراتش رو بخورن ؛ هم از جنگ و هم از شکست آمریکا .
اما امریکا باید تدابیری اتخاذ کنه که بتونه از حامیانش در منطقه در برابر قدرت روز افزون ایران و در عین حال بی ثباتی این کشورها حفاظت کنه ؛ و باید کاری کنه که ایران نتونه از این کشور ها جلو بیفته و آینده مهم ترین منطقه دنیا رو بدست بگیره ! .
چین هم میدونه که این وضعیت از دو حالت خارج نیست ؛ یا ایران کنترل این منطقه رو بدست خواهد گرفت و آینده اقتصادی چین رو تضمین خواهد کرد و یا با آمریکا وارد جنگ میشه و هردوشون نابود میشن که هر دو حالت به ضرر چین نخواهد بود که در کنار ایران باشه .
بنابراین آمریکا با قصد جلوگیری از تداوم افزایش قدرت و اعتبار ایران شروع کرده به صادرات تسلیحات به کشورهای عربی و در کنترل گرفتن ترکیه ای که مجدد لاییک ها درش بقدرت خواهند رسید . این وسط باز هم برای چین بد نیست که یارگیری کنه ...

عاقبت آمریکا خروج از منطقه است و برای اینکه اجازه نده این کشور ها مثل ایران قدرت بگیرند اونها رو به جون هم میندازه ! بدون اینکه خودشون وارد درگیری بشه و هزینه ای بکنه .. این تنها راهی هست که هم به شاهراه های نفتی خللی وارد نمیشه و هم عقب ماندگی و ضعف رو برای کل منطقه به همراه میاره . باید منتظر جنگ بود اما نه در مرزهای ایران ! بلکه جایی دور از مناطق عمده نفتی بطوری که کل منطقه وارد این درگیری بشه و همه آسیب ببینند . اینطور هم آمریکا توی تله نمیفته ! و هم این کشورها محتاج تر به فروش نفتشون میشن و هم ایرانی که تحریم نفتی هست کمترین دلار ها رو دریافت میکنه و ارزانترین نفت رو خواهد فروخت ؛ اقتصاد تحریم شده و به خیال خودشون فلج شده اون هم بیشترین ضربه رو خواهد دید و احتمالا بهترین دوستانش مثل سوریه حزب الله و عراق رو از دست خواهد داد . این جنگ میتونه بین سوریه ترکیه عربستان ایران و اردن شکل بگیره .در منطقه ای به وسعت سوریه دربگیره ..

اینطوری بدون اینکه خللی در صادرات نفتی در دنیا بوجود بیاد دو سر سود برای غرب هم از لحاظ نتیجه نبرد و هم از لحاظ ضعف اقتصادی و سیاسی ایران هم فروش محتاجانه نفت بدست خواهد آمد . اون موقع با کمترین هزینه و بیشترین سود اگر نیاز شد برای زدن تیر خلاص به رفقای ایران وارد منطقه میشن و در حالی که روی لاشه کشورهای منطقه رد میشن ساختار اون رو هم تغییر میدن . اما باز هم ایران خارج از این گود هست ولی اونقدری فلج شده که برای سالها هیچ نگرانی ای ایجاد نمیکنه یا حداقل تا زمانی در رهبری سیاسی اون طیف نخبگان درگیری اساسی ایجاد نشه عملا نیازی به ورود به درگیری نیست ( اونچیزی که سبب انسجام و خروجش از انزوا خواهد شد )..



اما گفتن تمام این موارد توسط من و دوستان بدون لحاظ کردن استراتژی و عکس العمل ایران در اون شرایط هست ؛ چیزی که میتونه حتی سرنوشت بشریت رو هم عوض .
ما فقط طرف نقشه اونها رو مبینیم و واقعا نمیدونیم کنش های ایران و نقشی که برای تایین آینده منطقه ایفا خواهد کرد ؛ اما عجیبه که اهداف غرب و شرق برامون ملموسه !

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
استاد واریور خیلی خوب و منطقی تشریح کردن
امریکا خطر چین و روسیه رو درک کرده
و بیشتر تمایل داره تا همسایه هارو به جون هم بندازه و هر وقت دید نیازه دخالت کنه
در ضمن شاید امریکا قدرت مارو دست کم گرفته و فکر می کنه کار سختی در پیش نداره
در واقع وقتی ما به سلا ح ها وتوانمندیهامون نگاه می کنیم واحساس قدرت می کنیم امریکا هم در مورد توانایی هاش همین فکر رو داره
می بینید که عربستان وترکیه وحتی امارات هم دارن شاخ و شونه می کشن و توهم زدن

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با سلام خدمت همه دوستان بزرگوار.

بازگشت مجدد خودم رو بعد از حدود 5 ماه به سایت تبریک میگم و تبریک میگم به عزیز بزرگوار، حاج حسن طهرانی مقدم و تعدادی از یارانشون که به فیض شهادت نائل اومدن و تسلیت میگم به خودم و همه دلسوزان مملکت که از حضور مستقیم چنین گنجهایی محروم شدیم؛ هرچند این آخر کار نیست و طهرانی مقدم ها در این کشور بی شمارند. یادشان گرامی و راهشان پر رهرو باد.


بنده تو 5 ماه گذشته تقریبا از همه اخبار بی اطلاع بودم و تو این چند روز گذشته سعی کردم حوادث و اخبار رو تیتروار دنبال کنم. بنابراین ترجیح میدم بیشتر از مطالب مفید دوستان بزرگوار استفاده کنم.

دوستان بزرگوار مطالب مهمی فرمودند و واقعا استفاده کردیم. موارد کوچکی به ذهنم می رسه که فکر می کنم خالی از لطف نباشه خدمت برادران عزیز عرض کنم:

[quote]گفتن تمام این موارد توسط من و دوستان بدون لحاظ کردن استراتژی و عکس العمل ایران در اون شرایط هست ؛ چیزی که میتونه حتی سرنوشت بشریت رو هم عوض .
ما فقط طرف نقشه اونها رو مبینیم و واقعا نمیدونیم کنش های ایران و نقشی که برای تایین آینده منطقه ایفا خواهد کرد ؛ اما عجیبه که اهداف غرب و شرق برامون ملموسه ![/quote]
برادر ابراهیم عزیز؛ شاید هم حالت های دیگه ای وجود داره. مثلا این که اهداف ظاهری غرب و شرق برامون ملموسه و اهداف واقعی اونها رو هم نمی دونیم. یا شاید عکس العمل ایران رو هم حدس می زنیم ولی حاضر به پذیرش اون در ذهن خودمون نیستیم. یا حالت هایی دیگه.

حالت های مختلفی رو میشه بررسی کرد.

همونطور که برادر worior فرمودن، حالت ایده آل برای غرب، ایجاد یه درگیری هست بین ترکیه و سوریه. اما سوال اینجاست که مسئولین ترکیه چقدر حاضرند تن به چنین درگیری بدن. باتوجه به اینکه ترکیه به دنبال رهبری منطقه خاورمیانه است و حتی ما هم به عنوان افراد عادی می دونیم که هر نوع جنگی در مرزهای یه کشور، باعث ایجاد مشکلاتی برای اون کشور میشه و همواره ثبات شرایط بهتری برای قدرت گرفتن ایجاد می کنه. تنها دو گروه هستند که با جنگ دنبال قدرت اند:
1) دیکتاتورها، که جنگ برای اونها قدرت میاره، حتی اگه باعث ایجاد مشکلات برای مردم کشورشون بشه.
2) کشورهایی که اقتصاد اونها با جنگ تقویت میشه (امریکا). البته تحت شرایط خاص و جنگ کنترل شده.

ایجاد شرایط پیچیده با ابزارهایی که به تنهایی قدرت زیادی ندارن می تونه برای از پا در آوردن یه قدرت خیلی مفید باشه. مثل فردی که دهها بیماری ساده داره که هر کدوم از اون بیماریها به تنهایی مشکل خاصی برای فرد ایجاد نمی کنه ولی مجموع اونها فرد رو تا مرگ پیش می بره.
نمیخوام تحلیلی از وضعیت موجود ارائه بدم یا پیش بینی برای آینده داشته باشم. فقط یه فرضیه رو مطرح می کنم که هیچ ارتباطی هم با واقعیت نداره، اما سناریوییه که میشه به عنوان یه خطر بالقوه بهش نگاه کرد:
نزدیک انتخابات در کشور خودمون هستیم. بنابراین احتمال برنامه ریزی برای ایجاد تنش های داخلی وجود داره.
همزمان با تنش های داخلی، حمله نظامی ناتو به سوریه هم پیش بیاد. (احتمالا از راه ترکیه)
اسرائیل هم حملاتی به حزب ا... داشته باشه.
درگیریهای محدودی هم بین ایران و عربستان بوجود بیاد.
شورای امنیت هم بیانیه های شدیداللحنی علیه ایران صادر کنه (برای مساله هسته ای - ترور سفیر عربستان - حمله به سفارت انگلیس در تهران)
و ....

اگه چنین حالتی (که عرض کردم؛ فقط یه سناریوی ساختگیه و احتمال وقوع چنین وضعیتی درحالت عادی بسیار پایینه) پیش بیاد:
1) واکنش ایران چه خواهد بود؟
2) واکنش روسیه به این وضعیت چیه؟
3) چین در این شرایط چه تصمیمی میگیره؟
4) نتیجه این سناریو درصورت عدم دخالت چین و روسیه و همچنین درصورت دخالت اونها چی خواهد بود؟

هرکدوم از مواردی که به عنوان خطر بالقوه عرض کردم، می تونه اتفاق بیافته. شاید مورد آخر (درگیری محدود ایران و عربستان) از نظر برخی از دوستان محتمل نباشه، اما توجه داشته باشیم که در پروژه خاورمیانه جدید، هردوی این کشورها مزاحم هستند! ترور سفیر عربستان در امریکا...

همونطور که برادر مصطفای عزیز و بزرگوار فرمودن، اوضاع بدتر از اون چیزیه که برخی از دوستان فکر می کنن و متاسفانه دستگاه دیپلماسی کشورمون هم خواب تشریف دارن. طوری که تقریبا همه بار این وضعیت افتاده به گردن رهبری و سازمانها و نهادهایی که مستقیما زیر نظر ایشون فعالیت می کنن.


یا حق

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]همونطور که برادر مصطفای عزیز و بزرگوار فرمودن، اوضاع بدتر از اون چیزیه که برخی از دوستان فکر می کنن و متاسفانه دستگاه دیپلماسی کشورمون هم خواب تشریف دارن. طوری که تقریبا همه بار این وضعیت افتاده به گردن رهبری و سازمانها و نهادهایی که مستقیما زیر نظر ایشون فعالیت می کنن.[/quote]

در اصل باید اینطوری باشه ! .. اگر مشاوران رهبری و کارگروه های فکری بزرگتر مثل شورای عالی امنیت ملی و خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام نباشند ؛ فکر نکنم کسی به دستگاه سیاست خارجی ای که احمدی نژاد به حد بی سابقه ای اون رو بی ثبات کرده اعتنایی داشته باشه ! نه در خارج از کشور و نه در داخل . به هر حال از ریاست جمهوری های 4 ساله هم برای تایین افق بلند مدت کشور در استراتژی های خودش هم نمیشه انتظار خاصی داشت .




[quote]همونطور که برادر worior فرمودن، حالت ایده آل برای غرب، ایجاد یه درگیری هست بین ترکیه و سوریه. اما سوال اینجاست که مسئولین ترکیه چقدر حاضرند تن به چنین درگیری بدن. باتوجه به اینکه ترکیه به دنبال رهبری منطقه خاورمیانه است و حتی ما هم به عنوان افراد عادی می دونیم که هر نوع جنگی در مرزهای یه کشور، باعث ایجاد مشکلاتی برای اون کشور میشه و همواره ثبات شرایط بهتری برای قدرت گرفتن ایجاد می کنه. تنها دو گروه هستند که با جنگ دنبال قدرت اند:
1) دیکتاتورها، که جنگ برای اونها قدرت میاره، حتی اگه باعث ایجاد مشکلات برای مردم کشورشون بشه.
2) کشورهایی که اقتصاد اونها با جنگ تقویت میشه (امریکا). البته تحت شرایط خاص و جنگ کنترل شده.[/quote]

البته همونطور که فرمودید این فرم ایده آل هست و در نهایت ممکنه قابلیت اجرایی به اون شکلی که غرب میخواد رو هیچ وقت پیدا نکنه . همونطور که حدس میزدم انقلاب های عربی هم به همین حالت دچار شدن .
در واقع هر برنامه ای که ریخته میشه یک سری گزینه هایی رو باید درش دید ... :

- روش به اجرا گذاشتن ؛ که وابسته به شرایط کنش های متقابل طرفین درگیر هست و براحتی بر اساس پیش بینی میزان عقلانیت و توانایی این کشورها میشه خروجی های رو حدس زد .

- میزان بازخورد و هزینه های اجرایی هر برنامه سیاسی خاص ..

- کارکردهای پنهانی که به هیچ وجه تا زمان اجرای سیاست ها مشخص نمیشوند و طبعاتی رو به همراه دارند که حتی ممکنه کل ماجرا رو از کنترل مجری خارج کنه و این وابسته به کنش هایی هست که در اجرا یا همزمان با اجرای برنامه های سیاسی بوجود میان .



همیشه نمیشه انتطار داشت که هر برنامه ای همونطور که براش هزینه گذاشته شده و پیش بینی شده پیش بره ؛ نمونه این رو در ورود و خروج آمریکا در منطقه و نتایجی که حاصل کرده میشه دید و فکر کنم از گرانترین پروژه های سیاسی نظامی تاریخ آمریکا بوده باشه ...

به همین خاطر پاسخ دادن به این سوالات ؛ همیشه و در هر لحظه ای جوابها تغییر میکنند ؛ و اینکه فرایند تولید اطلاعات از سمت ایران و غرب با سرعت بسیار بالا انجام میشه که درک حالت ها براحتی ممکن نیست .
[quote]اگه چنین حالتی (که عرض کردم؛ فقط یه سناریوی ساختگیه و احتمال وقوع چنین وضعیتی درحالت عادی بسیار پایینه) پیش بیاد:
1) واکنش ایران چه خواهد بود؟
2) واکنش روسیه به این وضعیت چیه؟
3) چین در این شرایط چه تصمیمی میگیره؟
4) نتیجه این سناریو درصورت عدم دخالت چین و روسیه و همچنین درصورت دخالت اونها چی خواهد بود؟[/quote]



نکته ای که برای من همیشه مطرح بوده این هست ... : چه لزومی دارد که غرب در این شرایط وانفسای اقتصادی ! وارد جنگی نامشخص و نامحدود بشه که خروجی اون رو هیچ کس نمیتونه پیش بینی کنه ؟! اون هم در شرایطی که درگیری عملا به نفع ایران خواهد بود و مجوز هر واکنشی رو بهش میده .

جواب ؛ دو قطبی تئوری های توطئه ای خواهد بود که یا برنامه جهانی برای یک دست سازی منطقه به نفع غرب یا حذف ایران با حتی همکاری چین و روسیه رو با یک جنگ بزرگ رو پیش بینی میکنه و یا میگه مال این حرفها نیستن و بزودی همه چیز به نفع ما خواهد بود !! ...

اما اینطور نیست ؛ اینها فقط قصد دارد ما رو تحت فشار قرار بدن و ضربات اقتصادی و سیاسی مداومی تا هر چند سال آینده به ما بزنند که مجبور بشیم خودمون رو با اهداف اونها سازگار کنیم و در روشهامون تجدید نظر کنیم به نفع غرب و یا بطور کلی منزوی و دچار فروپاشی بشیم ؛ اما غرب میدونه که با وجود تکنولوژی هسته ای و دارا بودن نفت و گاز چنین چیزی ممکنه هیچ وقت به سرانجام نرسه و ایران هم میتونه در طول صد سال آینده در صورت حفظ رهبری واحد و استراتژیک های بند مدت یک مسیر سینوسی رو طی کنه که هیچ وقت به سرانجام خواسته های غرب منتهی نشه .

به این دلایل من تهدید رو در مرزهای ایران پیش بینی نمیکنم و نیازی هم به این کار نیست . چرا که تهدید اصلی ما از درون مرزهامون شروع میشه .

و در آخر این رو اضافه کنم که غرب برای ریکاوری نیاز به عقب نگه داشتن منطقه داره . چیزی که ممکنه ده سال طول بکشه و هر روشی درش بکار بره ..

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام مجدد.


خیلی ممنون از توضیحات کامل و جامع برادر ابراهیم بزرگوار.


بنده تو بررسی شرایط منطقه و جهان، سعی می کنم نیم نگاهی هم به تاریخ و مواردی که در گذشته اتفاق افتاده داشته باشم.
از نظر بنده یکی از خودزنی های بزرگی که در طول تاریخ اتفاق افتاد، استقلال امریکا بود که در 4 ژوئیه 1776 بوقوع پیوست. اتفاقی که افتاد، درظاهر استقلال امریکا بود، اما درواقع، همه چی افتاد به دست کسانی که خودشون انگلیسی بودن.

همچنین مواردی مثل جنگهای جهانی هم هنوز برای من معماهای حل نشده هستند.

سوالی که مطرحه برای خود بنده اینه: چه کسی بر امریکا رهبری می کنه و آیا برای این افراد، خود کشور امریکا و حکومت ظاهری اون اهمیتی داره یا نه. به این معنی که آیا رهبران واقعی امریکا حاضرند خود امریکا رو هم درصورت لزوم به عنوان قربانی بدن یا نه؟

می دونم که چنین تحلیلی کمی بدبینانه به نظر میرسه، اما فکر می کنم نامحتمل نیست که حتی اوضاع اقتصادی جهان و جنبش تسخیر وال استریت رو در راستای تامین اهداف عده ای بدونیم. در این صورت، حتی احتمال فدا کردن کشور و حکومت فعلی امریکا هم محتمل میشه.


اما چیزی که باعث کمرنگ شدن این فرضیه میشه، اینه که چین در چنین شرایطی خواهد تونست جایگاه فعلی امریکا رو به دست بیاره و یا احتمالا رقابتی جدید بین دو قطب بعدی جهان یعنی روسیه و چین بوجود بیاد. در این وضعیت، امریکا جایگاه امروزی روسیه رو خواهد داشت.

ولی با فرض پیروزی امریکا در سناریوی مطروح، همه چی تغییر می کنه و دراینصورت، نه تنها امریکا جایگاه خودش رو از دست نمیده، بلکه تا مدتها، کدخدایی خودش در دهکده جهانی رو تضمین و طرح های خاورمیانه جدید رو کاملا اجرایی می کنه.


توجه داشته باشیم که در این سناریو، نیازی به نابودی یا فروپاشی جمهوری اسلامی ایران نیست. فقط کافیه تاثیرگذاری ایران در جهان از بین بره. دراینصورت جمهوری اسلامی ایران فرقی با جمهوری اسلامی افغانستان نخواهد داشت.

فشار به سوریه و احتمالا ایجاد درگیری نظامی با اون، و ایجاد مشکلات فراوان در سر راه ایران، طوری که نتونه حمایتی از سوریه داشته باشه (با همون مواردی که تو پست قبلی عرض کردم) امروز و آینده منطقه رو به نفع غرب رقم میزنه و چین و روسیه هم دیگه سهمی از خاورمیانه نخواهند داشت. بنابراین، این کشورها نباید اجازه بدن روند مذکور در منطقه اجرا بشه. بنابراین برای این دو کشور، جنگ علیه سوریه و ایران اصولا باید یه خط قرمز باشه که تا اون مقطع، فشار بر ایران برای اونها مفید، و بعد از اون مرحله، کاملا مضر خواهد بود.


باتوجه به این فرضیه، میشه به نتیجه ای رسید، اون هم اینه که واقعا نمیشه گفت موضع روسیه و چین واقعا در قبال حوادث منطقه چه خواهد بود. همونطور که واقعا نمیشه گفت ادامه روند کنونی به جنگ در مرزهای سوریه یا درگیری بین ایران و عربستان منجر خواهد شد یا خیر.


یا حق

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.