mahdavi3d

دستاوردهای نانویی ایران در حوزه فضا/ افزایش انرژی در سوخت های جامد

Recommended Posts

[align=justify]
[color=darkblue]محققان کشورمان موفق به طراحی و ساخت بیش از ۱۵ محصول کاربردی مبتنی بر فناوری نانو شده اند که در توسعه فناوری فضایی بسیار کاربرد دارد.[/color]
مهندس شعبانی، مدیر نانو فناوری پژوهشکده مهندسی سازمان فضایی با اشاره به جزئیات این دستاوردها گفت: ما در فناوری فضایی ۵ حوزه مختلف داریم که نانو فناوری می تواند در هر یک از این حوزه ها به کار گرفته شود. یکی از این حوزه ها پیش رانش یا جلو برندگی است، ما برای آن که بتوانیم به فضا دسترسی پیدا کنیم باید ابزاری داشته باشیم که با کمک آن بتوان اجسام را به فضا ارسال کرد. بنابراین استفاده از سیستم های پیش رانش بسیار حائز اهمیت است که برای فعال کردن این سیستم از فناوری سوخت های جامد استفاده می کنیم که در شاتل ها نیز استفاده می شود که توان تولید نیروی بالایی دارند. برای آن که در فناوری فضایی بخواهیم از آن ها استفاده کنیم باید تا حد امکان وزن آن ها را کاهش بدهیم و این به کمک علم نانو محقق شده است به نحوی که محققان ما موفق به تولید نانو ذرات پرانرژی به منظور افزایش انرژی در سوخت های جامد شده اند.

به علاوه در بحث تولید سازه های مقاوم به حرارت نیز محققان ما با استفاده از نانو ذرات و نانو ساختارها موفق به تولید نانو کامپوزیت های مقاوم به حرارت و فشار شده اند.وی اضافه کرد: ساخت نانو الیاف از دیگر دستاوردهای مبتنی بر نانو است که در پروژه های فضایی بسیار کاربرد دارد.وی افزود: با توجه به محدودیت منابع انرژی در فضا استفاده از پیل های سوختی بسیار حائز اهمیت است و محققان کشورمان موفق شدند با استفاده از فناوری نانو راندمان پیل های سوختی را افزایش دهند.وی استفاده از نانو ساختارها برای کاهش قطعات فلزی مورد استفاده در سازه های فضایی را از دیگر موارد کاربرد نانو در فناوری فضایی عنوان کرد و گفت: ساخت آلومینیومی با الیاف نانو کربن از دستاوردهای دیگری است که در همین راستا تولید شده است.
وی اضافه کرد: ایروژل ها که از سوی ناسا به عنوان بخارهای جامد نام گذاری شده سبک ترین مواد جامد تولید شده در دنیاست که کاربردهای گسترده ای دارد. این مواد عایق های بسیار قوی هستند و با توجه به این که در فضا با دمای بسیار بالا یا دمای بسیار پایین سر و کار داریم، نیازمند وجود عایق های قوی هستیم که بتواند از سازه های فضایی در مقابل دما محافظت کند.خوشبختانه در کشور ما این مواد با استفاده از فناوری نانو تولید شده است که از آن ها می توان در لایه های میانی لباس فضانوردان نیز استفاده کرد.

وی تصریح کرد: همچنین با استفاده از نانو ساختارها این امکان فراهم شده است که طول موج نور مادون قرمز خورشید را که ۵۲ درصد انرژی خورشید از آن نشأت می گیرد به نور مرئی تبدیل و از این نور مرئی در فعالیت های فضایی استفاده کنیم که این محصول بسیار ویژه است. وی همچنین ساخت نانو کامپوزیت های سرامیکی، ساخت تراست های فضایی با استفاده از نانو، کاتالیست های مورد استفاده در موتور فضاپیماها، نانو سرامیک ها و... را از دیگر دستاوردهای محققان کشور عنوان کرد که در فناوری فضایی کاربرد دارد.

[color=olive] ۱۹ مهر ۱۳۹۰[/color]
منبع: هيتنا
http://hitna.ir/5048-fa.html[/align]



[color=red]
منتقل شد به اخبار علمی

00Amin[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=red]به نحوی که محققان ما موفق به تولید نانو ذرات پرانرژی به منظور افزایش انرژی در سوخت های جامد شده اند. [/color]

این یعنی اینکه ما الان میتونیم موشکها مون رو به برد بیشتری با همون ابعاد برسونیم
تبریک میگم قدم بزرگیه

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
همون طور که قبلا هم گفتم تا چند سال اینده باید شاهد نسل های جدیدی از موشکهای ایرانی با مشخصات ممتاز زیر باشیم
سوخت جامد پیشرفته با کاتالیست نانویی جهت افرایش تراست
چند مرحله ای بودن و اوج گیری تا ارتفاعاتی در حدود1000 کیلومتر نسبت به جو
استفاده از الیاف کربن در بدنه موتور سوخت جامد جهت سبک سازی موشک
بدون بالک بدون موشکها و در نتیجه افرایش قدرت مانور و دقت موشک به میزان بسیار بالا
بهبود جیرسکوپها و بطور کلی سیستمهای هدایت موشک در انواع مختلف و پیشرفته
و دهها عامل ریز و درشت دیگه که مطمینا به ذهن ما شاید نرسه :lol: :lol:

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حتی این تکنولوژی میتونه در زمینه ساخت ماهواره و زیر سیستمهای اون مفید باشه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[align=justify][b][color=darkred]اعطای گرنت سازمان فضایی به 3 محقق برتر نانو/ ورود نانو به عرصه فضا[/color][/b]

[color=darkblue]دبیر ستاد فناوری نانو از امضای تفاهم نامه ای میان ستاد و سازمان فضایی ایران خبر داد و گفت: بر اساس این تفاهم نامه سازمان فضایی به 3 نفر از برترین های جشنواره نانو گرنت پژوهشی اعطا می کند.[/color]
دکتر سعید سرکار در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به امضای تفاهم نامه ای میان این ستاد و سازمان فضایی ایران، افزود: این تفاهم نامه، برنامه ای برای‌ همکاری دو جانبه میان سازمان هوا فضای ایران و ستاد نانو در راستای به کارگیری فناوری نانو در فعالیتهای فضایی است.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو به بیان جزئیات این همکاری پرداخت و اظهار داشت: بر اساس این تفاهم نامه مقرر شد سازمان فضایی ایران سالیانه در جشنواره برترینهای فناوری نانو به 3 نفر از برگزیدگان این جشنواره پژوهانه ای به مبلغ 15 میلیون تومان اعطا کند.
وی هدف از اعطای این پژوهانه را ایجاد زمینه ای برای پیشرفت فناوری نانو در فعالیتهای فضایی عنوان کرد و ادامه داد: نحوه انتخاب سازمان فضایی برای اعطای گرنت پژوهشی به محققان برتر این حوزه به این صورت است که سازمان فهرستی از اولویتهای پژوهشی خود را در اختیار ستاد قرار می دهد و کارگروهی از سوی ستاد تشکیل می شود تا این نیازمندیها را بررسی کند و از بین 10 نفر انتخاب شده در جشنواره برترینها، 3 نفر از سوی ستاد انتخاب ‌می شود و با معرفی ستاد این پژوهانه به آنها اعطا خواهد شد.
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو یادآور شد: با این تفاهم نامه پژوهشکده علوم و فناوریهای نوین سازمان فضایی به عنوان مرکزی برای توسعه فناوری نانو با هدف کاربرد فناوری‌نانو در فضا خواهد بود.

[b]کاربردهای فناوری نانو در هوافضا[/b]
سرکار با اشاره به کاربردهای فناوری نانو در حوزه هوافضا خاطر نشان کرد: این فناوری در تولید سوخت کاربرد دارد همچنین از این فناوری می توان در سبک سازی و مقاوم سازی بدنه فضا پیماها، هواپیماها و ماهواره ها استفاده کرد.
وی تولید سنسورهای خورشیدی را از دیگر کاربردهای این فناوری نام برد و اضافه کرد: از این فناوری می توان در تولید سنسورهای خورشیدی برای تامین انرژی فضاپیماها و ماهواره ها بهره برد.
سرکار نانوبیوسنسورها را دیگر زمینه هایی دانست که می توان از فناوری نانو استفاده شود، گفت: به منظور ثبت علایم حیاتی فضانوردان نیاز به نانو بیوسنسورهایی است که با استفاده از نانو فناوری می توان نسبت به تولید آن اقدام کرد.

[b]تلاش برای حضور نانو در فضا[/b]
دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه با امضای این تفاهم نامه فناوری نانو وارد حوزه هوافضا می شود، اظهار داشت: مسئولان سازمان فضایی بسیار علاقه مند به استفاده از فناوریهای نوظهور در ارتقای سطح فعالیتهای فضایی هستند که یکی از این فناوریها، فناوری نانو است.

[color=olive]۱۳۹۰/۰۷/۲۷[/color]
منبع: خبرگزاري مهر
http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1433125[/align]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.