mahdavi3d

دو تونل باد مادون و گذر صوت پژوهشي رونمايي شد

Recommended Posts

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][b][color=#800000]رونمايي از دو تونل باد مادون و گذر صوت پژوهشي محققان ايراني در آينده نزديك[/color][/b][/font][/size]

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][color=#0000cd]دبير ستاد توسعه فناوري هوا فضاي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري از حمايت 100 ميليارد ريالي اين ستاد از 55 شركت دانش بنيان هوا فضاي كشور طي سه سال گذشته خبر داد.[/color]
دكتر عباس ابراهيمي در گفت‌وگو با خبرنگار فناوري ايسنا با اعلام اين مطلب گفت: حمايتهاي ستاد توسعه فناوري هوا فضا كه زير مجموعه معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري است، از سال 88 آغاز شده است و به طور متوسط سالانه ستاد از 10 شركت دانش بنيان هوا فضاي كشور حمايت مي‌كند.
وي با بيان اين كه ستاد توسعه فناوري هوا فضا قول رونمايي از 12 دستاورد هوا فضايي را تا پايان سال داده است،‌ گفت: سرمايه‌گذاري سه سال گذشته ستاد در بخش هاي مختلف فناوري هوا فضا منجر به 12 دستاورد در دو حوزه تقويت زير ساخت‌هاي آزمايشگاهي و محصولات هوا فضا شده است.
ابراهيمي با بيان اين كه تا كنون سه دستاورد حوزه فناوري هوافضاي كشور از مجموع 12 دستاورد وعده داده شده به بهره‌برداري رسيده است، تصريح كرد: سنسور ستاره ياب نصير 1، رادار شناسايي و آزمايشگاه تست ميكرو موتورهاي ماهواره از جمله دستاوردهاي رونمايي شده طي ماه‌هاي گذشته هستند.[/font][/size]

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][background=rgb(255, 255, 204)]وي هچنين در گفت‌وگو با ايسنا خبر داد: تونل باد مادون صوت پژوهشي ساخت محققان دانشكده هوافضاي دانشگاه صنعتي اميركبير و تونل باد گذر صوت پژوهشي ساخت محققان دانشكده مكانيك دانشگاه شيراز دو طرحي هستند كه طي ماه‌هاي آينده رونمايي خواهند شد.[/background][/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]به گزارش ايسنا تونل باد دستگاهي است كه جريان هوا با شرايط مشخص اعم از ميزان سرعت و فشار را روي يك مدل ساكن جهت شبيه‌سازي شرايط پرواز واقعي ايجاد كرده و با ابزارآلات اندازه‌گيري مشخصات پروازي جسم پرنده مورد نظر در شرايط مختلف بررسي مي‌شود.
اين وسيله روشي ايمن و اقتصادي براي تست اجسام آيروديناميكي فراهم مي‌سازد. امروزه از تونل باد علاوه بر تست هواپيما و موشك‌ها براي شبيه‌سازي خطوط جريان سيال حول بالگردها، فضاپيماها، اتومبيل‌ها و سازه‌هاي ساختماني استفاده مي‌شود.
تونل‌هاي باد در دو حالت مدارهاي باز و بسته وجود داشته و بر اساس ميزان سرعت به تونل‌هاي زير صوت، گذر صوت، مافوق صوت و ماوراي صوت تقسيم‌بندي مي‌شوند.[/font][/size]

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][color=#FF8C00]۹ مرداد ۱۳۹۱[/color][/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]منبع: [url="http://isna.ir/fa/news/91050905413/%D8%B1%D9%88%D9%86%D9%85%D8%A7%D9%8A%D9%8A-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D9%88-%D8%AA%D9%88%D9%86%D9%84-%D8%A8%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%A7%D8%AF%D9%88%D9%86-%D9%88-%DA%AF%D8%B0%D8%B1-%D8%B5%D9%88%D8%AA-%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%D8%B4%D9%8A"]ايسنا[/url][/font][/size]

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][i]لطفا به اخبار علمي منتقل شود. متشكرم.[/i][/font][/size]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=#0000cd]سلام [/color]

[color=#0000CD]ممنون جناب [/color][b]mahdavi3d[/b]

[color=#0000cd]اگه میشه یه خورده در مورد تونل باد باز و بسته یه خورده توضیح میدید ؟؟[/color]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote name='F14AA' timestamp='1343636296' post='262562']
[color=#0000cd]سلام [/color]

[color=#0000CD]ممنون جناب [/color][b]mahdavi3d[/b]

[color=#0000cd]اگه میشه یه خورده در مورد تونل باد باز و بسته یه خورده توضیح میدید ؟؟[/color]
[/quote]
با اجازه جناب مهدوی
[quote]تونل های باد از این نظر به دو دسته ی کلی و اساسی به نام مدار باز و بسته (Open & Close Circuit Wind Tunnel) تقسیم بندی می شوند ، که از مهمترین و اصولی ترین دسته بندی ها به حساب می آیند. در تونل باد مدار باز ، هوا از اتمسفر آزاد کشیده شده و پس از عبور از قسمت های مختلف کانال تونل و مقطع آزمون ، دوباره به محیط آزاد تخلیه می شود. در این حالت جریان ورودی و خروجی با هم ارتباطی نداشته و بر روی هم تاثیر نمی گذارند. در تونل های مدار بسته ، هوا از مسیری که در ابتدا و انتهای کانال به هم مربوط شده ، عبور می کند. گاهی این مدار های بسته را سیکل بسته هم می خوانند و نیز تونل های مدار بسته ی بازگشتی را از نوع پرانتل یا گرتسینگن می نامند. به طور کلی تونل مدار بسته ، خود به سه دسته ی گوناگون به نام های تونل با بازگشت منفرد (Single Return) ، تونل با بازگشت دوگانه (Double Return) و تونل با بازگشت حلقوی (Annular Return) تقسیم می شوند.

اغلب تونل های مدار بسته از نوع بازگشت منفرد می باشند. تنها یک مسیر برای بازگشت جریان هوا در نظر گرفته شده و سیکل کانال تونل به طور ساده می باشد. در تونل با بازگشت دوگانه ، برای برگشت جریان هوا دو مسیر جداگانه به موازات هم در قرار گرفته است و مسیر رفت که شامل مقطع آزمون است ، به موازات این دو و در وسط آن ها قرار گرفته است. در هر دو نوع تونل با بازگشت منفرد و دوگانه ، از گوشه های ق (Vertical Corners) استفاده شده که دارای پره های گوشه (Corner Vanes) هستند. در تونل با بازگشت حلقوی ، بر خلاف دو نوع دیگر ، در گوشه ها پره ای به کار برده نشده است و به جای گوشه های قاﺌم ، از یک مسیر حلقوی با متغییر زاویه ای به اندازه ی ˚180 استفاده می شود.در این نوع تونل هم می توان از دو مسیر برگشت استفاده کرد.[/quote]
[url="http://www.njavan.com/forum/showthread.php?34787-%D8%AA%D9%88%D9%86%D9%84-%D8%A8%D8%A7%D8%AF"]http://www.njavan.co...?34787-تونل-باد[/url]
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[color=#0000cd]ممنون جناب [/color][color=#0000cd]mjb[/color]
[b] [/b]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][color=#800000]با هدف تست هواپيما و موشك‌ها
[b]«تونل باد مادون صوت» ساخت محققان هوا فضاي ايران رونمايي شد[/b][/color]

[color=#0000cd]«تونل باد مادون صوت» ساخت محققان كشور، صبح امروز طي مراسمي با حضور دكتر فاضلي، رييس سازمان فضايي ايران، دكتر خيام نكويي، معاون فناوري و نوآوري معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، مهندس فرحي، رييس ستاد توسعه فناوري هوا فضا و دكتر رهايي، رئيس دانشگاه صنعتي اميركبير در محل اين دانشگاه رونمايي شد.[/color]
به گزارش خبرنگار فناوري ايسنا تونل باد مادون صوت ، با تلاش محققان دانشگاه صنعتي اميركبير و با حمايت ستاد توسعه فناوري هوافضا ساخته شده كه در تست هواپيما و موشك‌ها، براي شبيه‌سازي خطوط جريان سيال حول بالگردها، فضاپيماها، اتومبيل‌ها، سازه‌هاي ساختماني كاربرد دارد.

تونل باد دستگاهي است كه جريان هوا با شرايط مشخص اعم از ميزان سرعت و فشار را روي يك مدل ساكن، جهت شبيه‌سازي شرايط پرواز واقعي، ايجاد كرده و با ابزارآلات اندازه‌گيري مشخصات پروازي جسم پرنده مورد نظر در شرايط مختلف بررسي مي‌شود.
تونل باد از بدو شروع به كار رشته مهندسي هوافضا مورد استفاده بوده و مي‌توان گفت هيچ طرح هوافضايي بدون آزمايش‌هاي تونل باد به نتيجه نرسيده است.
از تونل باد مي‌توان جهت ارائه آزمايشگاه‌هاي آيروديناميك در سطح دانشگاه وانجام پژوهش ر راستاي فعاليت‌هاي بنيادين، تزهاي دانشجويي در تمامي مقاطع، شناسايي و ارتقاء عملكرد اجسام پرنده و طراحي و ساخت اجسام پرنده جديد بهره برد.
اين وسيله روشي ايمن و اقتصادي براي تست اجسام آيروديناميكي فراهم مي‌ساز.
امروزه از تونل باد علاوه بر تست هواپيما و موشك‌ها، براي شبيه‌سازي خطوط جريان سيال حول بالگردها، فضاپيماها، اتومبيل‌ها، سازه‌هاي ساختماني و غيره استفاده مي‌شود.

كشور ما هم با توجه به برنامه‌ريزي‌هاي چند سال آينده در پيشرفت فناوري و كسب استقلال در اين حوزه مهندسي از اين قاعده مستثني نبوده و نياز مبرم به پراكنده‌سازي و ارتقاء صنعت تونل باد در انواع و سرعت‌هاي مختلف در سطح دانشگاه‌ها و صنعت دارد.
تونل‌هاي باد در دو حالت مدار باز و بسته وجود دارند و بر اساس ميزان سرعت به تونل‌هاي زير صوت، گذر صوت، مافوق صوت و ماوراء صوت تقسيم‌بندي مي‌شود كه البته هر كدام از آنها براي اهداف خاص بوده و داراي ويژگي‌ها، مزايا و معايب منحصر به خود است.
يك تونل باد، شامل قسمت‌هاي مختلفي است كه مهمترين المان آن مقطع آزمون است. مقطع آزمون همان محلي است كه مدل مورد آ‌زمايش در آن نصب شده و پس از عبور جريان هوا مي‌توان پارامترهاي مورد نظر اعم از نيرو و فشار روي مدل را اندازه‌گيري كرد.
بنابراين از ديگر تقسيم‌بندي‌هاي مهم مي‌توان به تقسيم‌بندي تونل‌ها بر اساس ابعاد و شكل هندسي مقطع آزمون، موارد استفاده و كاربرد تونل و .... اشاره كرد.
در طراحي و ساخت يك تونل باد پس از مشخص شدن نوع تونل و الزامات كاربر، ميزان توان مورد نياز تونل، ميزان افت ناشي از اجزاء و ميزان سرعت هوا در مقاطع مختلف تونل بررسي شده و طرح نهايي انتخاب خواهد شد. البته مصالحه‌گري بين ميزان افت توان و پارامترهاي ديگر از جمله طول نهايي تونل از اقدامات اساسي در اين مرحله است.

به گزارش ايسنا پيش از اين دانشگاه صنعتي اميركبير داراي تونل باد مادون صوت مدار بسته با حداكثر سرعت 45 متر بر ثانيه بوده است.
مقطع آزمون اين تونل براي مدلهاي كوچك و سرعتهاي كم مناسب بوده اما با توجه به تعريف پروژه‌هاي جديد، اين دانشكده نيازمند تونل بادي با مقطع آزمون بزرگتر و سرعت بالاتر بود تا بتواند جوابگوي نيازهاي پيش رو باشد.
علاوه براين، تونل باد موجود در دانشگاه ، امكان انجام آزمايش‌هاي آشكارسازي و مشاهده جريان، آزمايش‌هاي سه بعدي و تست بال و ايرفويل را نداشت و جهت انجام اين آزمايش‌ها به سطح مقطع آزمون بزرگتر نياز بود.
اكنون محققان هوافضاي دانشگاه صنعتي اميركبير موفق به ساخت تونل باد مادون صوت داراي مدار بازمكشي در ابعاد مقطع آزمون 1×1×2متر مكعب با حداكثر سرعت در مقطع آزمون 60 متر بر ثانيه و طول مدار 15.2 متر شده‌اند.
انجام آزمايشات و بررسي عملكرد تمامي مدل‌هاي دو و سه بعدي اعم از هواپيما، موشك، خودرو و اجزاي مختلف آنها شامل بال، دم و ارائه‌ي آزمايشگاه آيروديناميك براي دانشجويان هوا فضا از جمله كاربردهاي اين تونل باد محسوب مي‌شود.

[color=#ff8c00]۱۱ مرداد ۱۳۹۱[/color]
منبع:[url="http://isna.ir/fa/news/91051106727/-%D8%AA%D9%88%D9%86%D9%84-%D8%A8%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%A7%D8%AF%D9%88%D9%86-%D8%B5%D9%88%D8%AA-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D9%85%D8%AD%D9%82%D9%82%D8%A7%D9%86-%D9%87%D9%88%D8%A7-%D9%81%D8%B6%D8%A7%D9%8A"] ايسنا[/url]

[hr]
[color=#800000]مانی اعلام کرد:
[b]جزئیات دستگاه تونل باد/ امکان تست هواپیما و موشک در کشور[/b][/color]

[color=#0000cd]مجری طرح تونل باد مافوق صوت با اشاره به جزئیات طراحی و ساخت این دستگاه، گفت: از این دستگاه برای تست هواپیما و موشک ها، شبیه‌ سازی خطوط جریان سیال حول بالگردها و فضاپیماها استفاده می ‌شود.[/color]
به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمود مانی در حاشیه افتتاح تونل باد مادون صوت در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در جمع خبرنگاران افزود: تونل باد دستگاهی است که جریان هوا با شرایط مشخص اعم از میزان سرعت و فشار را روی یک مدل ساکن، جهت شبیه سازی شرایط پرواز واقعی، ایجاد کرده و با ابزارآلات اندازه گیری مشخصات پروازی جسم پرنده مورد نظر در شرایط مختلف را بررسی می کند.

مجری طرح تونل باد با اشاره به کاربردهای این دستگاه، اظهار داشت: از تونل باد علاوه بر تست هواپیما و موشک‌ها، برای شبیه‌ سازی خطوط جریان سیال حول بالگردها، فضاپیماها، خودرو‌ها و سازه های ساختمانی استفاده می ‌شود.
وی یادآور شد: از تونل باد می ‌توان برای ارائه آزمایشگاه های آیرودینامیک در سطح دانشگاه و انجام پژوهش در راستای فعالیت های بنیادین، پایان نامه های دانشجویی در تمام مقاطع، شناسایی و ارتقاء عملکرد اجسام پرنده و طراحی و ساخت اجسام پرنده جدید استفاده کرد.
مانی با اشاره به طراحی و ساخت دستگاه تونل باد در دانشگاه امیرکبیر، خاطر نشان کرد: در این پروژه موفق به ساخت تونل باد مادون صوت دارای مدار بازمکشی در ابعاد مقطع آزمون 1×1×2 متر مکعب با حداکثر سرعت در مقطع آزمون 60 متر بر ثانیه و طول مدار 15.2 متر شدیم.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، با بیان اینکه این پروژه با هزینه بالغ بر 160 میلیون تومان اجرایی شد، ادامه داد: برای بررسی رفتار هواپیماها نیاز به تونل باد است تا با اندازه گیریهای دقیق تر خطاهای مراحل طراحی را برطرف کنیم.
مانی با اشاره به اهمیت این طرح یادآور شد: علی رغم عرضه نرم افزارهای محاسباتی دقیق ولی در دنیا اقدام به ساخت سایزهای بزرگتری از تونل باد کرده اند تا نمونه هایی با ابعاد واقعی در آن مورد بررسی قرار گیرد.

[color=#ff8c00]۱۳۹۱/۰۵/۱۱[/color]
منبع: [url="http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1663294"]خبرگزاري مهر[/url]

[hr]
[color=#800000]صبح امروز در دانشگاه امیرکبیر/
[b]تونل باد برای آزمایش اجسام پرنده و خودرو رونمایی شد[/b][/color][/font][/size]

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][color=#0000cd]صبح امروز با حضور رئیس سازمان هوافضا از طرح تونل باد مادون صوت در دانشکده هوافضای دانشگاه صنعتی امیرکبیر رونمایی شد این طرح در انجام آزمایشات عملکرد هواپیما، موشک، خودرو و همچنین اجزاء پرنده ها از جمله دم و بال به کار برده می شود.[/color]
به گزارش خبرنگار مهر، صبح امروز چهارشنبه 11 مردادماه، با حضور فاضلی – رئیس سازمان هوافضا و مسئولان دانشگاه صنعتی امیرکبیر از پروژه تونل باد مادون سرخ رونمایی شد.
یکی از ابزارهای مهم آزمایشگاهی در حوزه آیرودینامیک تجربی تونل باد است که می تواند شرایط معکوس پروازی را روی مدل ثابتی ایجاد کرده و عملکرد اجسام پرنده اعم از هواپیما، موشک و وسائل زمینی دیگر در آن بررسی شود.
با توجه به نیاز کشور به این دستگاه، طراحی و ساخت تونل باد مادون صوت در ستاد توسعه فناوری هوافضا مطرح شد که با همکاری و حمایت این ستاد به صورت یک پروژه به تصویب رسید.
با تصویب این طرح، اجرای آن به دانشکده هوافضای دانشگاه صنعتی امیرکبیر واگذار شد.
این تونل باد که نصب و راه اندازی شده، در انجام آزمایشات و بررسی عملکرد تمامی مدلهای دو و سه بعدی اعم از هواپیما، موشک، خودرو و همچنین اجزاء پرنده ها از جمله دم و بال به کار برده می شود.چ[/font][/size]

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][color=#ff8c00]۱۳۹۱/۰۵/۱۱[/color]
منبع: [url="http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1663028"]خبرگزاري مهر[/url][/font][/size]

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][hr][/font][/size]

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/832223_orig.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/thumb_832223_orig.jpg[/img][/url][/font][/size]

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/832225_orig.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/thumb_832225_orig.jpg[/img][/url][/font][/size]
[center]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/832226_orig.jpg[/img][/font][/size][/center]


[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/832222_orig.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/thumb_832222_orig.jpg[/img][/url][/font][/size]

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/832216_orig.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/thumb_832216_orig.jpg[/img][/url][/font][/size]

[center]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/832215_orig.jpg[/img][/font][/size][/center]


[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/832213_orig.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/thumb_832213_orig.jpg[/img][/url][/font][/size]

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/832211_orig.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/thumb_832211_orig.jpg[/img][/url][/font][/size]

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][url="http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/832209_orig.jpg"][img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10198/thumb_832209_orig.jpg[/img][/url][/font][/size]

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]منبع و عكس‌هاي بيشتر:[/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][url="http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1663168"]http://www.mehrnews....?NewsID=1663168[/url][/font][/size]
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[indent=1]تونل باد گذر صوت دستاورد دیگری از قدرت صنعت هوا فضای کشور است که اخیرا در دانشگاه صنعتی امیرکبیر به بهره برداری رسید.[/indent]
به گزارش مشرق به نقل از ایرنا، تونل باد دستگاهی است که جریان هوا را با شرایط مشخصی - از جمله میزان سرعت و فشار - بر روی یک مدل ثابت، جهت شبیه سازی شرایط پرواز واقعی ایجاد می کند که با ابزارهای اندازه گیری مشخصات پروازی جسم پرنده در شرایط مختلف بررسی می شود.

تونل های باد در دو حالت مدار باز و بسته وجود دارد و بر اساس میزان سرعت به تونل های زیر صوت ، گذر صوت، مافوق صوت و ماورای صوت تقسیم بندی می شود.

دکتر ˈمحمود مانیˈ، مجری طرح تونل باد مافوق صوت درباره جزئیات این تونل باد می گوید: از این دستگاه برای تست هواپیما و موشک ها، شبیه سازی خطوط جریان سیال حول بالگردها و فضاپیماها استفاده می شود.

وی می افزاید: تونل باد، دستگاهی است که جریان هوا با شرایط مشخص از جمله میزان سرعت و فشار را بر روی یک مدل ساکن، جهت شبیه سازی شرایط پرواز واقعی، ایجاد کرده و با ابزارآلات اندازه گیری مشخصات پروازی جسم پرنده مورد نظر در شرایط مختلف را بررسی می کند.

از تونل باد علاوه بر تست هواپیما و موشک ها، برای شبیه سازی خطوط جریان سیال حول بالگردها، فضاپیماها، خودرو ها و سازه های ساختمانی و نیزارائه آزمایشگاه های آیرودینامیک در سطح دانشگاه و انجام پژوهش در راستای فعالیت های بنیادین، پایان نامه های دانشجویی در تمام مقاطع، شناسایی و ارتقاء عملکرد اجسام پرنده و طراحی و ساخت اجسام پرنده جدید استفاده کرد.

مانی با اشاره به طراحی و ساخت دستگاه تونل باد در دانشگاه امیرکبیر خاطر نشان کرد: در این پروژه موفق به ساخت تونل باد مادون صوت دارای مدار بازمکشی در ابعاد مقطع آزمون 1×1×2 متر مکعب با حداکثر سرعت در مقطع آزمون 60 متر بر ثانیه و طول مدار 15.2 متر شدیم.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر می گوید: این پروژه با هزینه ای بالغ بر 160 میلیون تومان اجرایی شد. برای بررسی رفتار هواپیماها نیاز به تونل باد است تا با اندازه گیریهای دقیق تر خطاهای مراحل طراحی را برطرف کنیم.

***اختصاص اعتبار2 میلیارد ریالی به پروژه تونل باد دانشگاه امیرکبیر

معاون فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به افتتاح تونل باد مادون دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: تونل باد یکی از پروژه هایی است که ستاد توسعه فناوری هوافضا با اعتبار حدود 2 میلیارد ریال از آن حمایت کرده است.

وی اظهار داشت: در مجموع ستاد توسعه فناوری هوافضا با اختصاص حدود 8 میلیارد ریال از بخشی از طرح های دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حوزه هوافضا حمایت کرده است که بیشتر این پروژه ها منجر به حل مشکلات در این حوزه شده است.

خیام نکویی خاطر نشان کرد: هر فعالیتی در حوزه هوافضا نیازمند استفاده و آزمایش در این تونل است؛ زیرا نوعی شبیه سازی برای پروازهای واقعی و استفاده از نتیجه پرواز بوده و هم می توان از آن برای ایجاد آزمایشها و بررسی عملکرد مدل های دو بعدی و سه بعدی در هواپیماها، موشک ها و خودروها استفاده کرد.

معاون فناوری ونوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ابراز امیدوای کرد با روندی که در ستاد توسعه فناوری هوافضا شکل گرفته است، بتوانیم شاهد تحول چشمگیری هم در پروژه های مختلف حوزه هوافضایی مثلا در پژوهش ها و پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه ها باشیم.

http://www.mashreghnews.ir/fa/news/158928/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%87%D9%85%DB%8C%D8%AA-%D8%AA%D9%88%D9%86%D9%84-%D8%A8%D8%A7%D8%AF-%DA%AF%D8%B0%D8%B1%D8%B5%D9%88%D8%AA

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][color=#800000]دبیر ستاد توسعه فناوری هوا فضا در گفت‌وگو با ایسنا خبر داد:
[b]رونمایی از تونل باد گذر صوت دانشگاه شیراز در هفته پژوهش[/b][/color]

[color=#0000CD]دبیر ستاد توسعه فناوری هوا فضا از رونمایی از تونل باد گذر صوت دانشگاه شیراز در هفته پژوهش سال جاری خبر داد.[/color]
دکتر عباس ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با بیان این که تونل باد گذر صوت دانشگاه شیراز در هفته پژوهش سال جاری افتتاح خواهد شد، گفت: مشابه این تونل باد در کشور و منطقه خاورمیانه تاکنون وجود نداشته و فعالیت‌های تحقیقاتی نیازمند به این تونل با استفاده از فناوری شبیه‌سازی صورت می‌گرفت.
وی با بیان اینکه تونل‌های باد دارای کلاس‌های مختلفی هستند، اظهار کرد: تونل‌های باد بر اساس میزان سرعت به تونل‌های زیر صوت، گذر صوت، مافوق صوت و ماوراء صوت تقسیم‌بندی می‌شود که هر کدام از آنها برای اهداف خاص بوده و دارای ویژگی‌ها، مزایا و معایب منحصر به خود هستند.[/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]به گفته ابراهیمی تونل باد گذر صوت دانشگاه شیراز به همت گروه هوافضای دانشکده مکانیک این دانشگاه و با حمایت ستاد توسعه فناوری هوا فضا ساخته شده است.[/font][/size]

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]دبیر ستاد توسعه فناوری هوا فضای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه ستاد قول رونمایی از 12 دستاورد هوافضایی را تا پایان سال جاری داده است،‌ گفت: سرمایه‌گذاری سه سال گذشته ستاد در بخش‌های مختلف فناوری هوا فضا منجر به 12 دستاورد در دو حوزه تقویت زیر ساخت‌های آزمایشگاهی و محصولات هوافضا شده است که تا کنون تعدادی از آنها به بهره‌برداری رسیده‌اند.
به گزارش ایسنا، تونل باد دستگاهی است که جریان هوا با شرایط مشخص اعم از میزان سرعت و فشار را روی یک مدل ساکن جهت شبیه‌سازی شرایط پرواز واقعی ایجاد کرده و با ابزارآلات اندازه‌گیری مشخصات پروازی جسم پرنده مورد نظر در شرایط مختلف بررسی می‌شود.
این وسیله روشی ایمن و اقتصادی برای تست اجسام آیرودینامیکی فراهم می‌کند. امروزه تونل باد علاوه بر تست هواپیما و موشک‌ها، برای شبیه‌سازی خطوط جریان سیال حول بالگردها، فضاپیماها، خودروها و سازه‌های ساختمانی استفاده می‌شود.[/font][/size]

[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif][color=#FF8C00]۲۱ آبان ۱۳۹۱[/color][/font][/size]
[size=3][font=tahoma,geneva,sans-serif]منبع:[url="http://isna.ir/fa/news/91082112675/%D8%B1%D9%88%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D9%88%D9%86%D9%84-%D8%A8%D8%A7%D8%AF-%DA%AF%D8%B0%D8%B1-%D8%B5%D9%88%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B4%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%B2"] ايسنا[/url][/font][/size]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
سلام
یک تحلیل ساده و مختصر هم در مورد خبر و ارزشش بکنید بد نیست ...

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b] رونمایی از بزرگترین تونل باد گذر صوت ایران[/b]


متخصصان و پژوهشگران ایرانی موفق به طراحی و ساخت بزرگترین تونل باد گذر صوت خاورمیانه شدند .

موذنی، رئیس دانشگاه شیراز گفت : این وسیله روشی ایمن و اقتصادی برای آزمایش آیرودینامیکی فراهم می‌کند و برای آزمایش مدل های هواپیما ، موشک‌ها و شبیه‌سازی خطوط جریان سیال حول بالگردها، فضاپیماها استفاده می‌شود.
مجری طرح تونل باد گذر با بیان اینکه تونل‌های باد دارای کلاس‌های مختلفی هستند، گفت: تونل‌های باد بر اساس میزان سرعت به تونل‌های زیر صوت، گذر صوت، مافوق صوت و ماوراء صوت تقسیم‌بندی می‌شود که هر کدام از آنها برای آزمایش های خاص با ویژگی‌ها، مزایا و معایب منحصر به خود استفاده می شوند.

[color=#0000ff]محمد مهدی علی شاهی افزود: تونل باد گذر صوت شیراز از نوع مکشی است و در محفظه آزمون سرعت باد به 800 تا 1200 کیلومتر بر ساعت می رسد.[/color]

این استاد دانشگاه گفت: محفظه آزمون این تونل 90 در 90 سانتی متر است و بزرگترین تونل باد گذر در گذر صوت خاورمیانه است.

[color=#0000ff]وی ادامه داد: مکش در این تونل با استفاده از دو موتور جت هر کدام با توان 30 مگا وات ایجاد می شود[/color].

تونل باد گذر صوت دانشگاه شیراز به همت گروه هوافضای دانشکده مکانیک این دانشگاه و با حمایت ستاد توسعه فناوری هوا فضا ساخته شده است.


تونل باد دستگاهی است که برای مدل های پرنده شرایط پرواز را شبیه سازی می کند و با تغییر سرعت باد میزان نیرو ، فشار و گشتاور وارد شده به مدل را محاسبه می کند.

[url="http://khabarfarsi.com/ext/3965824"]http://khabarfarsi.com/ext/3965824[/url]
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[quote]
[right]وی ادامه داد: مکش در این تونل با استفاده از دو موتور جت هر کدام با [b][color=#ff0000][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif]توان 30 مگا وات[/font][/color][/b]ایجاد می شود[/right]
[right][color=#282828][font=tahoma, helvetica, arial, sans-serif].[/font][/color][/right]
[/quote]

مبارک باشه.
ولی فکرکنم دو تا نیروگاه به اندازه نیروگاه سنگ توده 2 لازم داریم.نه؟؟!!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
[b]سومین تونل بادی درحد صوت کشور دردانشگاه شیراز افتتاح شد.[/b]

به گزارش ایرنا، معاون علمی وفناوری رییس جمهوری، روزدوشنبه درآیین افتتاح این تونل بادی گفت: در زمینه فناوری هوا و فضا باید به گونه ای عمل کنیم که کاربرد آن جدا ازحوزه های دفاعی و امنیتی در بخش های خدمات رسانی عمومی مانند ساخت هواپیماهای کوچک مسافربری نیز قابل استفاده باشد.

نسرین سلطانخواه ادامه داد: کشورما درزمینه هوا وفضا، بعد ازپیروزی انقلاب اسلامی مورد تحریم قرار گرفت لیکن این تحریم ها باعث رشد و پیشرفت های علمی زیادی در کشور شد.

وی افزود: طراحی وساخت این تونل نشان دهنده رشد فناوری در کشوراست ، ضمن این که برای دستیابی هرچه بیشتر به توان های علمی ، باید تلاش های جدی تر صورت گیرد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: یکی از راه های به ثمر رسیدن تولیدات علمی تجاری سازی آن است و برای تحقق این هدف و همچنین ایجاد یک نگاه نظام مند در روند توسعه، ستاد های فناوری راهبردی درمعاونت توسعه وفناوری تشکیل شده است.

سلطانخواه بیان داشت: هم اینک 11 ستاد فناوری راهبردی راه اندازی شده است که طرح های مربوط به هدف گذاری های علمی و رشد فناوری در آن تصویب می شود .

این مقام مسوول اضافه کرد: درواقع می توان گفت در این ستاد ها، تصویب اسنادی که به منزله نقشه راه کشور برای دستیابی به فناوری هستند، اولویت دارد.

سلطانخواه افزود: همچنین از جمله وظایف اصلی این ستادهای 11 گانه ، فراهم کردن زیرساخت های مورد نیاز فناوری های نوین درکشور است .

وی ادامه داد: این ستادها برای تهیه زیرساخت ها ، ظرف چهارسال گذشته پنج هزار میلیارد ریال در کشور پشتیبانی و هزینه کرده اند .

استاد دانشگاه شیراز نیز دراین آیین در مورد ویژگی های تونل بادی در حد صوت گفت: این تونل که کاربرد آن بیشتر در زمینه هوانوردی و مسائل دفاعی و امنیتی است 84 مگاوات قدرت دارد و از نوع مکشی و پیوسته است.

محمد مهدی علیشاهی ادامه داد: ساخت این تونل حاصل تلاش 10 سال جمع آوری،تامین و پشتیبانی ارگان های مرتبط با فناوری درکشور است .

وی افزود: تونل بادی درحد صوت دانشگاه شیراز، سومین تونل بادی در کشور است و هم اینک تونل های بادی زیر صوت، فوق صوت و درحد صوت درکشور فعال هستند.

[url="http://irna.ir/fa/News/80460713/%D8%B9%D9%84%D9%85%DB%8C/%D8%AA%D9%88%D9%86%D9%84_%D8%A8%D8%A7%D8%AF%DB%8C_%D8%AF%D8%B1%D8%AD%D8%AF_%D8%B5%D9%88%D8%AA__%D8%A8%D8%A7%D8%AD%D8%B6%D9%88%D8%B1%D9%85%D8%B9%D8%A7%D9%88%D9%86_%D8%B1%DB%8C%DB%8C%D8%B3_%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1%DB%8C_%D8%AF%D8%B1%D8%B4%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D8%B2_%D8%A7%D9%81%D8%AA%D8%AA%D8%A7%D8%AD_%D8%B4%D8%AF"]http://irna.ir/fa/Ne...شیراز_افتتاح_شد[/url]
  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.