ALI

تصاویری از بهینه سازی و ارتقای هویتزرهای K55 ارتش کره جنوبی

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

ممنون بابت تاپیک. دو سوال:
1- آیا گلوله‌های این هویتز هدایت‌شونده هستند؟
2- اصلا هدایت گلوله‌ها به چه روشی صورت میگیره؟ رو گلوله که نمیشه کنترلر نصب کرد؟ میشه؟
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
حاج مهدی جان

درباره اینکه آیا این هویتزر می تونه از گلوله های هدایت شونده استفاده کنه یا خیر ، هیچ چیزی گفته نشده. اما با توجه به اینکه سیستم کنترل آتش اون کاملا دیجیتال شده و به سامانه های ناوبری جی پی اس و اینرسیایی مجهز شده است ، به احتمال قوی امکان استفاده از گلوله های هدایت شونده مثل اکسکالیبور و کاپرهد رو داشته باشه.

این قبیل گلوله های هدایت شونده معمولا دارای سامانه هدایت از نوع جی پی اس / اینرسیایی و انواع روسی اون معمولا از نوع هدایت لیزری هستند.

گلوله 155 میلیمتری هدایت شونده اکسکالیبور یک گلوله تمام مدولار است که می توان آنرا بسته به نیاز و نوع هدف ، با انواع سرجنگی های مختلف لود کرده و به سمت هدف شلیک کرد. این گلوله را می توان پس از شلیک نیز مسیر آنرا تصحیح کرد و یا به صورت فایر اند فورگت شلیک کرد. می توان به صورت مدولار سنسورهای هوشمند SADARM رو برای این گلوله نصب کرد تا به وسیله آن از فاصله بسیار دور (بیش از 40 کیلومتر) با دقت بالا با تانک های دشمن درگیر شد. در این حالت گلوله به وسیله سنسور هوشمند تعبیه شده بر روی آن اهداف را به صورت خودکار ، هدفیابی و سپس هدفگیری و پس از آن منهدم می سازد.
  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
یعنی چیزی مشابه هدایت موشک های بالستیک در فاز ترمینال! درسته؟
اما یه سوال دیگه تو اکثر هویتزرها و تانک‌هایی که من دیدم گلوله‌گذاری خودکار نیست علت خاصی داره؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ببین مهدی جون ، گلوله های هدایت شونده ساخت روسیه دارای هدایت لیزری هستند. یعنی زمانی که گلوله مثلا از فاصله 20 کیلومتری به سمت هدف شلیک میشه ، می بایست در فاصله حدود 4000 الی 6000 متر از هدف ، یک نفر آبزرور قرار بگیره و با دوربین لیزری خودش ، هدف رو برای گلوله نشون کنه. در واقع در گلوله های هدایت لیزری به وجود یک نفر انسان نیاز است که در فاصله دورتر از هدف قرار بگیره و گلوله رو در فاز ترمینال که در حال شیرجه رفتن است ، هدایت نهایی بکنه.

اما گلوله هایی مثل اکسکالیبور اینطوری نیستند. این گلوله دارای سیستم ناوبری مستقل از نوع جی پی اس / اینرسیایی است و می توان محل دقیق اصابت گلوله بر روی هدف رو به وسیله سامانه کنترل آتش هویتزر (در صورت شلیک از هویتزرهای مجهز به سیستم کنترل آتش دیجیتال) برای گلوله تعریف کرد. در این حالت گلوله قبل از شلیک برنامه ریزی میشود و مختصات دقیق محل اصابت گلوله توسط سیستم کنترل آتش هویتزر و سامانه ناوبری آن ، بر روی سیستم ناوبری گلوله منتقل می شود و گلوله با هدفگیری قبلی به سمت هدف شلیک می شود. در این حالت گلوله هدف خود را در نظر می گیرد (با استفاده از سیستم ناوبری خود) به لحاظ اینکه گلوله دارای چهار فین تثبیت کننده و چهار کانارد تغییر وضعیت است ، می توان گلوله را پس از شلیک نیز تغییر مسیر داد و مسیر آنرا اصلاح کرد. این قابلیت ، شبیه به قابلیت LOBL در موشک ها است.

اما نوع دوم شلیک به این صورت است که سنسور هوشمند SADARM بر روی گلوله نصب می شود و گلوله به سمت هدف (انواع خودروهای زرهی) شلیک می شود. در این حالت گلوله به وسیله چتر مخصوص به حالت گلاید پایین می آید و در حین پایین آمدن ، سنسور هوشمند آن به صورت خودکار و کاملا مستقل از هویتزر شلیک کننده ، به جستجوی اهداف می پردازد و همین که هدفی که برای آن برنامه ریزی شده است را پیدا کرد ، بر روی آن قفل می کند و سرجنگی خود را به سمت آن شلیک می کند. این قابلیت ، شبیه به قابلیت LOAL در موشک ها است.

این گلوله به قدری دقیق برنامه ریزی شده اند که حتی در صورت از کار افتادن سامانه جهانی جی پی اس در جهان ، می توانند به صورت مستقل و با استفاده از سیستم ناوبری اینرسیایی خود ، به صورت دقیق به سمت هدف شلیک شوند.
  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ITNOG

با سلام

آقا علی ممنون از تاپیک زیباتون. :rose:

چندتا سوال
1- این هویتزر ها چگونه می تونند با تانکها در حال پیشروی با دقت بالا در گیر بشوند . مختصات اهداف متحرک هر لحظه در حال تغییر است !( برای گلوله های هوشمند هدایت ماهواره ای)
2- کمی در مورد سنسورهای هوشمند SADARMتوضیح میدید.
3- معمولا این نوع هویتزر ها در گروه چند تایی اجرای آتش میکنند.
تاپیکی از هویتزر K9 Thunder در سایت هست؟ ( من چیزی پیدا نکردم )

اطلاعی از سیستم کنترل آتش هویتزر ساخت ایران ، رعد 2 و روش عملکرد ، اونها دارید.
با تشکر :oops: ویرایش شده در توسط ITNOG

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
فعلا الویت سرمایه گذاری تو صنایع دافاعی ایران جاهای دیگه ست وگرنه قطعا کشوری که زیر این همه فشار و تهدید رعد و باور میسازه قاهر میسازه و....ساخت یه سیستم کنترل اتش تانک یا هوریترز هرچند هم که پیچده باشه براش کاری نداره
  • Upvote 2
  • Downvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
علی اقا پس با این حساب روی سامانه و مهمات بصیر نمیشه زیاد حساب باز کرد چون بزرگترین ضعفش همین هدفیابی لیزری توسط نفره و شکستن قفل و خیلی زود شناسایی شدنشه درسته? به نظر شما ما میتونیم همچنین سیستمی در داخل بسازیم فکر کنم برای ما خیلی مشکل نباشه? اگه بتونیم برد گلوله هاشو خیلی زیاد کنیم مثلا ۷۰ یا ۸۰ کیلومتر! راستی یه سوال چگونه برد گلوله این هویتزر به ۱۰۰ کیلومتر رسیده? ایا از باروت مخصوصی با فشار قوی و نوع جدیدی از توپ استفاده کردن?

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
خيلي سيستم فوق العاده ايه و در كلاس خودش از انواع هويتزرهاي كره شمالي كه دشمن اونا هستن خيلي سر تره.

يه نكته درباره اصلاح مسير حركتي گلوله هاي تو پخانه اي هدايت شونده هم بايد بگم كه در انواع جديدتر و پيشرفته تر اين مهمات داره تلاش ميشه از هدايت آيروديناميكي تنها به وسيله بالك ها و كاناردها ، به سمت هدايت با نيروي پيشران راكتي حركت كنن.

مثلا در گلوله هاي (XM1111 (MRM و (XM395 (PGMM از تراسترهاي جانبي در نوك بدنه گلوله براي تصحيح مسير در فاز نهايي برخورد استفاده ميشه كه اين ميكرو رانشگرها از نوع سوخت جامد و ضربه اي هستن و ميتونن نيروي خيلي بيشتري رو در بازه زماني كمتر به گلوله وارد كنن كه باعث ميشه ميزان شتاب مانور جانبي بيشتر بشه و همينطور خيلي دقيقتر اين كار رو انجام بده.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
ITNOG عزیز

هویتزرهای غربی به وسیله پرتابه های مجهز به سامانه سنسور هوشمند SADARM با تانک ها درگیر می شوند. این پرتابه ها در فاز نهایی و زمانی که در حال فرود آمدن و شیرجه رفتن به سمت پایین هستند ، در نزدیکی سطح زمین با استفاده از چتر مخصوص به حال گلاید پایین می آیند و در حین پایین آمدن به صورت خودکار به جستجوی هدف می پردازند و پس از کشف هدف بر روی آن قفل کرده و خرج گود انفجاری خود را بر بالای هدف منهدم می کنند و باعث نابودی تانک و یا سایر خودروهای زرهی می شوند.



سرجنگی SADARM که به وسیله چتر در حال فرود است

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10084/sadarm2-190.jpg[/img]




خرج گود انفجاری به صورت یک خط مستقیم بر روی هدف فرود می آید

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10084/obj169geo180pg6p1.png[/img]

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10084/sadarm-fire.jpg[/img]





تصویری دیگر از فرود مهمات SADARM به وسیله چتر

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10084/sadarm3-190.jpg[/img]





این تصویر هم کاربرد مهمات SADARM را به خوبی نشان می دهد

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10084/bonus.jpg[/img]





مهمات SADARM رو میشه از جنگنده ها نیز شلیک کرد. مثل تصویر گرافیکی زیر

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10084/razminir-ova-2-9.jpg[/img]





هویتزرهای روسی با استفاده از گلوله های هدایت لیزری مثل کیتولوف و کراسنوپول به سمت تانک ها شلیک می شوند که نیاز دارند در فاز نهایی توسط شخص آبزرور دیگر
از فاصله ای نزدیک به تانک ، گلوله را به سمت هدف هدایت کنند. تصویر زیر این قابلیت را به خوبی نشان می دهد
در این تصویر شخص شماره 1 همان آبزرور است که گلوله را به سمت تانک دشمن هدایت می کند

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10084/2k25-2.jpg[/img]





از ساختار ارتش های شرقی اطلاع دقیق ندارم. اما در ارتش آمریکا و سایر کشورهای ناتو و کشورهایی که ساختار نظامیشون بر اساس غرب پایه ریزی شده است ، برای ساپورت تانک ها از گروهان های سه تایی و برای اجرای آتش
علیه نیروهای غیر زرهی و سایر موارد از گروه های شش تایی از هویتزرها استفاده می شود. شش هویتزر + یک خودروی فرماندهی و کنترل رادار + سه خودروی لجستیک + سه برادلی برای پشتیبانی رزمی معمولا یک گردان توپخانه را تشکیل می دهند.



تاپیک معرفی هویتزر K9

[url="http://www.military.ir/forums/topic/13139-%D8%A7%D8%B4%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%87%D9%88%DB%8C%D8%AA%D8%B2%D8%B1-k9-thunder-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84-%DA%A9%D8%B1%D9%87-%D8%AC%D9%86%D9%88%D8%A8%DB%8C/"]http://www.military....حصول-کره-جنوبی/[/url]




برادر toofan2 عزیز

به هر حال کاچی به از هیچی. همین گلوله های بصیر هم به نظر من بودنشون بهتر از نبودنشون است. اما به هر حال به خاطر همان مساله هدایت لیزری آنها و با توجه به گسترش سامانه های دفاع فعال Soft Kill و انواع اخلالگرهای لیزری ، احتمالا از کارایی رزمی این گلوله در میدان نبرد کاسته خواهد شد. در حال حاضر هم دوربرد ترین هویتزر جهان ، هویتزرهای خانواده G6 و مشتقات آن ساخت آفریقای جنوبی هستند که با در اختیار داشتن گلوله های V-LAP دارای 67 کیلومتر برد می باشند. برد هویتزرهایی مثل Archer و جوجه تیغی هم با استفاده از مهمات مجهز به پیشران راکتی ، به 60 کیلومتر می رسد.

همین کره جنوبی برای هویتزرهای K9 خود در حال تولید یک مهمات جدید با نام Poongsan می باشد که دارای 100 کیلومتر برد است و از تکنولوژی SADARM استفاده می کند.

گلوله Poongsan

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10084/f0082045_4af3d30905234.jpg[/img]





حاج مهدی جون ببخشید حواسم نبود.

هویتزرها معمولا از گلوله های سنگین استفاده می کنند و شارژ پروپلنت و پرتابه از همدیگه کاملا جدا هستند. یک گلوله متعارف 155 میلیمتری هویتزر حدود 45 کیلوگرم وزن داره و همچنین شارژ پروپلنت اون هم بسته به نوع اون 5 الی 15 کیلوگرم وزن داره. طراحی بارگذار خودکار یا اتولودر برای چنین گلوله هایی معمولا دشوار است و تنها بر روی برخی هویتزرها قابل نصب است که دارای برجکی خیلی بزرگ هستند.

البته اکثر هویتزرهایی که در جریان جنگ سرد طراحی شدند ، عمدتا فاقد اتولودر یا بارگذار خودکار هستند. در حالیکه از دهه 1990 بیشتر هویتزرهایی که طراحی می شوند مجهز به بارگذار خودکار و یا بارگذار نیمه خودکار هستند. به عنوان مثال PZH 2000 دارای بارگذار خودکار و CAESER دارای بارگذار نیمه خودکار است.


داوود عزیز ، با تشکر از توضیحات شما
  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
برادر علی عزیز البته برخلاف اونچه که ما تصور میکنیم مهمات هوشمند بصیر چند نوع هدایت دارند که البته نمیدونم به چه دلیل ما فقط روی نمونه لیزریش مانور دادیم شاید بخاط پرستیژش پیش عموم مردم که اطلاعات نظامی کافی ندارن بوده!!!

بهر حال این موضوع حتی در زمان رونمایی هم مشاهده شد ولی هیچ مانوری روش داده نشد

یکبار دیگه با هم با دقت به تصاویر زیر نگاه کنیم متوجه خواهیم شد قضیه چیه:



[center][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10253/Untitled~0.png[/IMG][/center]

[center][url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10253/yhjyhj.png][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10253/thumb_yhjyhj.png[/IMG][/url][/center]


[center][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10253/6476~0.png[/IMG][/center]

[center][url=http://gallery.military.ir/albums/userpics/10253/64464.png][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10253/thumb_64464.png[/IMG][/url][/center]

[center][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10253/h.png[/IMG][/center]

[center][color=#0000CD][size=5]این دو یکی نیستند...[/size][/color][/center]





البته نمونه هدایت تصویر ساز ایرانی با مهمات ساردوم تفاوت اساسی داره ولی خوب نوع هدایت متفاوت قطعا دست فرماندهان را برای انتخاب استراتژی مناسب باز خواهد گذاشت!

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
با تشکر از استاد علی عزیز :rose:


[quote][color=#0000CD][size=5]این دو یکی نیستند...[/size][/color][/quote]

البته که یکسان نیستند چون یکی بصیری است در زمان بارگذاری به توپ و دیگری بصیری است در مسیر رسیدن به هدف که کلاهک جدا شونده آن به منظور آشکارسازی پرتو های لیزر توسط آشکار ساز نصب شده بر سر موشک جدا شده است!

قبل از پرتاب

[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/222.jpeg[/img]

مدتی پس از پرتاب
[img]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10206/Krasnopol152-155mmArtilleryGuidedWeaponComplex_jhpywt.jpg[/img]
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
برادر گوبلز از شما بعیده یخورده با دقت تر نگاه کنید میفهمید که گلوله پایینی کاملا فرق داره حتی بالچه های هدایتش هم تغیییراتی داره در ضمن نمونه هدایت تصویر ساز در مقایسه با نمونه هدایت لیزری دماغه بسیار کلفت تری نسبت به فاصله از بالچه ها داره

گوبلز عزیز به تصویر زیر نگاه کن

دماغه نمونه هدایت لیزری :

[IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10253/Untitled~1.png[/IMG]


دماغ نمونه دوم :

http://gallery.military.ir/albums/userpics/10253/64464.png


کاملا دیده میشود که نمونه هدایت لیزری از بالکها تا نزدیک دماغه جدا شونده سطحی کاملا یکدست دارد ولی نمونه دومی کاملا دماغه متفاوت و برجسته ای دارد...

ببخشید که به علت ذیق وقت نمیتوانم منظورمو کامل بیان کنم ولی اگه خودتون با دقت قسمت بالچه ها تا دماغه رو با هم مقایسه کنید خواهید دید که با هعم تفاوت اساسی دارند در نمونه هدایت لیزری فقط قسمت نوک آن بعد از شلیک کنده میشود ولی باز هم شکل آن کاملا متفاوت تز شکل دماغه پایینی خواهد بود...

یکبار دیگر با دقت به تصویر زیر نگاه کنید:

[center][IMG]http://gallery.military.ir/albums/userpics/10253/amin.png[/IMG][/center]

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.