kingraptor

جنگنده پشتیبانی نزدیک سوخو-25 فراگفوت ( Su-25.Frogfoot )

Recommended Posts

تصویر
سوخو ۲۵ را مي توان همتاي روسي هواپيماي « آ -۱۰» ايلات متحده دانست.طراحي هواپيماي پشتيباني نزديک هوايي سوخو -۲۵ از سال ۱۹۶۸ آغاز شد . اولين پيش نمونه اين هواپيما با موتور بدون پس سوز تومانسکي آر.دي.۹ در ۲۲ فوريه ۱۹۷۵ به پرواز در آمد. پيش نمونه دوم با موتوري پر توانتر در سال ۱۹۷۷ پرواز کرد. در همين سال غربيها با برسي عکسهاي ماهواره اي به وجود اين هواپيماي جديد پي بردند.
توليد هواپيماي سوخو -۲۵ در سال ۱۹۷۸ آغاز شد . با وقوع جنگ در افغانستان ؛ اين هواپيما در سال ۱۹۸۲ براي پشتيباني نزديک هوايي از قواي روس و هلي کوپترهاي ميل -۲۴ در رشته کوهها به اين کشور اعزام شد و عملا مورد ارزيابي قرار گرفت ؛ با اين حال سوخو ۲۵ تازه در سال ۱۹۸۴ به مرحله آمادگي کامل رسيد . اين هواپيما نهايتا تا سال ۱۹۹۵ توليد شد و کار بر روي مدل جديدتر آن آغاز شد . توسعه اين هواپيما در سال ۱۹۹۷ باعث بوجود آمدن هواپيماي جديد سوخو -۳۹ شد که بسيار پيشرفته مي باشد.


اين هواپيماي يك نفره براي مسيرهاي كوتاه ساخته شده ولي هر گاه كه دست به كار شود جهنمي از آتش بپا مي كند كه نه انسان و نه تجهيزات آن مي تواند سالم از دستش بيرون بيايد. اين هواپيما كه هدفهايش را بر روي زمين پيدا مي كند با سرعت بسيار كم در مقابل اهدافش ظاهر شده و براحتي هر چه تمامتر آنها را مورد هدف قرار مي دهد.

اتاق خلبان از ۲۴ ميلي متر تيتانيوم ساخته شده كه مانند زرهي مسدود كننده اتاق خلبان را نگهداري ميكند .

لازم به ذکر است که اخيرا نيروي هوايي سپاه تعداد نامعلومي از اين نوع هواپيما را خريداري نموده است ؛ با توجه به اين که از اين نوع هواپيما مي توان براي جنگ هاي الکترونيک نيز استفاده کرد براي همين تاثير بسزايي در تقويت بنيه دفاعي کشورمان خواهد داشت .

مشخصات :

كشور سازنده::::::::::::::::::::::::::::: روسيه

شركت سازنده:::::::::::::::::::::::::::: سو خوي

سال ساخت ::::::::::::::::::::::::::::::۱۹۷۸

خدمه:::::::::::::::::::::::::::::::::::: يك نفر بعضا دونفر

وظيفه :::::::::::::::::::::::::::::::::: جنگنده تهاجمي زميني

طول ::::::::::::::::::::::::::::::::::::۵۳/۱۵ متر

مقدار طول باند براي پرواز :::::::::::::: ۶۰۰ متر

مقدار طول باند براي فرود :::::::::::::: ۶۰۰ متر

وزن :::::::::::::::::::::::::::::::::::: ۹۵۰۰كيلوگرم خود هواپيما

موتور::::::::::::::::::::::::::::::::::: دو موتور توربوجت تومانسکي آر-۱۹۵

حد اكثر سرعت ::::::::::::::::::::::::: ۹۷۵ كيلومتر در ساعت ۸/۰ ماخ

رنج پروازي :::::::::::::::::::::::::::: ۲۵۰۰ كيلومتر

رنج دريايي::::::::::::::::::::::::::::::۹۵۰ كيلومتر

سقف پرواز ::::::::::::::::::::::::::::: ۱۰۰۰۰ متر

رنج حمله::::::::::::::::::::::::::::::: ۱۲۵۰ كيلومتر بدون در نظر گرفتن تانكر هاي اضافي

سوخت گيري در هوا ::::::::::::::::::: اين امكان را ندارد

سوخت داخلي :::::::::::::::::::::::::: ۳۵۰۰ ليتر كه با تانكر هاي اضافي به ۶۰۰۰ ليتر هم مي رسد

تعداد توليد ::::::::::::::::::::::::::::: ۴۰۲ فروند

انواع :::::::::::::::::::::::::::::::::: ۱۰ مدل

تسليحات :::::::::::::::::::::::::::::::

يک قبضه توپ دولوله ۳۰ ميلي متري با نرخ شليک ۳۰۰۰ گلوله بر دقيقه

انواع راکت انداز ؛ راکت ها هدايت شونده ؛ موشکها هوا به سطح و هوا به هوا ؛ بمب هاي ليزري ؛ بمبهاي ضد نفر ؛ بمب هاي خوشه اي ؛ بمب هاي آتش زا ؛ بمب هاي شيميايي و ...

كشورهاي دارنده اين هواپيما :::::::::

۱-جمهوري اسلامي ايران
۲- روسيه ۳- كره شمالي۴- بلغارستان۵- بلا روس۶- چك۷- گرجستان۸- عراق۹- قزاقستان۱۰- مقدونيه۱۱- پرو ۱۲- اسلواكي ۱۳- تركمنستان ۱۴- اكراين ۱۵- آنگولا ۱۶- آذربايجان

تصویر
سوخو ۲۵ های سپاه پاسداران در حال پرواز جمع
تصویر
سوخو ۲۵ عراقی که آن را در زیر خاک پنهان کرده بودند.

--------------------------------------------------------------------------------------------

تصویر
( سوخو ۲۵ سپاه پاسداران )
------------------------------------------------------
منبع: iran-airforce.blogfa.com

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
از این جنگنده اصلا خوشم نمیاد! آ-10 آمریکایی بسیار بهتر و قویتر است البته از نظر قیمت و هزینه نگهداری و توانایی نشست و برخاست از باندهای ناسالم سوخو-25 برتر است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
آره برای استفاده در زمینهای صحرایی ایران مناسب است. مثلا اگر تعداد زیادی سوخو-25 داشته باشیم میتوان با تشکیل تیپهای کماندوئی ویژه که از جنگنده سوخو-25 و هلیکوپترهای کبری و میل-17 استفاده میکنند نیروهای واکنش سریع بسیار موثری در اختیار داشت. نمونه این نیروها در ارتشهای روسیه و آمریکا وجود دارد که در جنگها تاکنون نقش مهمی داشته اند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

هواپیمای IL -102 یك جت آزمایشی پشتیبانی نزدیك بود كه توسط ایلیوشین طراحی گردید.این هواپیما هرگز به خط تولید نرسید و توسط SU-25 كنار زده شد و تنها تعداد معدودی ( حدود 2 فروند) از آن بعنوان نمونه ساخته شد.
در سال 1967 نیروی هوائی شوروی سابق درخواستی برای یك جنگنده پشتیبانی نزدیك ارائه داد. همان موقع سوخو جت تك سرنشینه كاملا" جدید SU-25 و ایلیوشین یك نمونه بهینه سازی از هواپیمای IL-40 مربوط به دهه 50 را كه بر خلاف جت پیشنهادی سوخو دارای دو سرنشین بوده و از یك برجك گردان مجهز به توپ 23 م م در انتهای دم بهره می برد را ارائه كرد. هرچند این طرح توسط نیروی هوائی رد شد اما ایلیوشین تصمیم گرفت این طرح جسورانه را ادامه دهد و آن را IL-102 نامید.نخستین نمونه IL-102 در 25 سپتامبر 1982 پرواز كرد در حالیكه نمونه دیگر آن جهت انجام آزمونهای استاتیك ساخته شده بود. این هواپیما از زمان شروع آزمونها تا زمینگیر شدن آن در سال 1984 ( بدلیل پایان عمر عملیاتی موتورهایش) حدود 250 تست پروازی را گذراند.
IL-102 یك هواپیمای بال پائین با زاویه ملایم متمایل به عقب (30 درجه) بود كه از دو موتور كلیموف RD-33 I (ازنوع بدون پس سوز موتورهای میگ 29) نیرو می گرفت.هر دو بال هواپیما در ناحیه ریشه ( اتصال به بدنه) بسیار ضخیم و محكم طراحی شده و دارای 6 جایگاه حمل بمب در داخل بالها بود.
هواپیما دارای یك برآمدگی كاملا" مشخص است كه كابین خلبان ، مخازن سوخت و كابین تیربارچی را در بر میگرفت. در دو طرف بدنه دو ترمز هوائی سرعت شكن نیز وجود دارد. این هواپیما با داشتن برجك گردان مجهز به توپ در انتهای دم در زمان خودش بسیار عجیب و غیرعادی مینمود و تقریبا" چنین چیزی از زمان حضور اجدادش (IL-2 و IL-10) در جنگ جهنی دوم تا آنموقع دیده نشده بود. توپ دولول GSH-23 توسط كاربری كه درست در بالا و انتهای بال هواپیما رو به عقب می نشست از راه دور هدایت و شلیك میشد.
جهت مقابله با آتش زمینی هر دو كابین مجهز به شیشه ضد گلوله و موتورها و مخازن سوخت نیز در 6 مخزن مخصوص در وسط بدنه كاملا" تقویت شده بودند.شاسی هواپیما هم برای یك فرود سخت احتمالی بسیار محكم ساخته شده بود. دو مخزن سوخت خارجی هر یك با گنجایش 800 لیتر در زیر بدنه هواپیما قابل نصب است. همچنین توپ دو لول 30 م م GSH-30-2 (جهت استفاده خلبان) نیز در زیر بدنه قابل تعبیه بود.
گرچه این طرح بدلیل آزمون موفق جنگنده SU-25 در افغانستان در سال 1984 كنار كذاشته شد اما برای اولین بار در نمایشگاه هوائی ژوكوفسكی در سال 1992 در معرض دید قرار گرفت و همان موقع نیز جهت صادرات اعلام آمادگی گردید.
كابین خلیبان مجهز به سامانه هدفگیری S-17 است كه با سیستم هدفگیری KPS 53-08 و یك سامانه مسافت یاب یكپارچه شده است. هر دو كابین به صندلی خروج اضطراری K-3IA مجهز شده و همانطور كه قبلا" توضیح داده شد صندلی كاربر تیربار رو به عقب قرار دارد.

مشخصات:

سرنشین : دونفر
عرض : 75/17 متر
فاصله دو سر بال: 9/16 متر
ارتفاع : 8/5 متر
وزن خالی : 13.000 كیلوگرم
وزن با مهمات : 18.000 كیلوگرم
حداكثر وزن هنگام برخاست: 22.000 كیلو گرم
موتور: دو عدد كلیموف RD-33 I بدون پس سوز
حداكثر سرعت : 950 كیلومتر بر ساعت
شعاع عملیات : 400 الی 500 كیلومتر
تسلیحات:
یك توپ دو لول GSH-23-2 نصب در انتهای بدنه
یك توپ دو لول GSH-30-2 قابل نصب در زیر بدنه اصلی
7.200 كیلوگرم بمب در 6 جایگاه بیرونی و در زیر بالهاو یا 6 عدد زیر بالها و دو عدد زیر بدنه اصلی
6 لانچر پرتاب راكت به كالیبرهای مختلف
[align=center]
normal_il-102.jpg

normal_il-102_1.jpg

normal_0647528.jpg

normal_0919842.jpg[/align]

منبع: http://www.aerocenter.ir/forum/showthread.php?t=6038

عکسها به گالری منتقل شد.
Raptor

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

به بخش هواپیماهای نظامی منتقل شد.
...
تشکر بلاز عزیز،برایم تازه بود.
میگم ما این توپ رو پیدا نکردیم!کجاست؟ icon_wink

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر


...
تشکر بلاز عزیز،برایم تازه بود.
میگم ما این توپ رو پیدا نکردیم!کجاست؟
[/color]




قابلي نداشت رپتور جان.

عوضش من پيدا كردم اينم عكسش(فقط قبلش يك ميكروسكوپ گير بيار! icon_wink )

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/00/IŁ-102_NTW_3_95_4.jpg/180px-IŁ-102_NTW_3_95_4.jpg

بابت عكسه هم متشكرم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تشکر بلیز جان...این چرا این شکلیه... با این قیافه سطح مقطع راداری بالایی باید داشته باشه نه؟ icon_wink

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تشکر بلیز جان...این چرا این شکلیه... با این قیافه سطح مقطع راداری بالایی باید داشته باشه نه؟

icon_wink



خواهش ميكنم.

آره سطح مقطع رادارش بالاست مثل سوخو 25 . .. اخه اين مثل سوخو 25 جنگنده پشتيباني نزديكه.


از دوستان Reza4087 و sglaapour هم بابت عكسهاشون متشكرم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
تشکر از بلیز عزیز!
درباره سطح راداری بگم احتمالا از دست رادار ساعت مچی من هم نتونه فرار کنه! icon_wink

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
بلیز عزیز از شما ممنونم. هواپیمای قدرتمندی بوده است. دارای 2 توپ در قسمت عقب بوده است. مزیت سوخو 25 نسبت به ان چه است؟ اگر مشخصات انها را قیاس کنیم شاید نتیجه بگیریم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ایجاد یک حساب کاربری و یا به سیستم وارد شوید برای ارسال نظر

کاربر محترم برای ارسال نظر نیاز به یک حساب کاربری دارید.

ایجاد یک حساب کاربری

ثبت نام برای یک حساب کاربری جدید در انجمن ها بسیار ساده است!

ثبت نام کاربر جدید

ورود به حساب کاربری

در حال حاضر می خواهید به حساب کاربری خود وارد شوید؟ برای ورود کلیک کنید

ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.