pier

حسگر جریانات هوایی و آبی

امتیاز دادن به این موضوع:

Recommended Posts

دوست عزیز با تشکر از مطلب ناب شما ممکنه بیشتر توضیح بدید. یعنی حسگر موج مکانیکی حاصل رو شناسایی می کنه یا موج الکترومغناطیسی به وجود میاد و اونو شناسایی میکنه؟ 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

دوست عزیز با تشکر از مطلب ناب شما ممکنه بیشتر توضیح بدید. یعنی حسگر موج مکانیکی حاصل رو شناسایی می کنه یا موج الکترومغناطیسی به وجود میاد و اونو شناسایی میکنه؟ 

 

خواهش میکنم. منظور موج مکانیکی هست، موج الکترومغناطیسی که فکر میکنم همین الان هم حسگرهاش به وفور هست.(البته همونطور که گفتم تخصصی ندارم در این زمینه). اما به طور مثال در یکی از مقاله ها به حسگرهای که روی بال خفاش وجود داره (به صورت پرزهای ریز) اشاره میکنه.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

مدتی است که در این انجمن عضوم و بسیار از دوستان یاد گرفتم. با توجه به مطالبی که در سایت انتشار داده میشد به خصوص رادارها ، ایده ای(تخیل؟) به ذهنم رسید که اصولا آیا میشود که تلاطم یا همون جریان به وجود آمده از حرکت اشیاء رو در فواصل تشخیص داد یا خیر؟

 

 

ایده ی شما تقریبا همان سونار پسیو هست ، یعنی فقط گیرنده ی امواج آکوستیکی و تلاطمات 

 

زیردریایی ها برای کشف و تعقیب یکدیگر از تشخیص امواج آکوستیکی حاصل از حرکت پروانه های پیشرانه زیردریایی استفاده میکنند

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

ایده ی شما تقریبا همان سونار پسیو هست ، یعنی فقط گیرنده ی امواج آکوستیکی و تلاطمات 

 

زیردریایی ها برای کشف و تعقیب یکدیگر از تشخیص امواج آکوستیکی حاصل از حرکت پروانه های پیشرانه زیردریایی استفاده میکنند

 

ممنون از توجهتون، خوب این در محیط جو هم کاربردی شده؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

البته فکر کنم امواج صوتی به عنوان یک موج مکانیکی سرعتش خیلی کم هست و بطور مثال هواپیمایی که بیش از سرعت صوت پرواز کنه با این روش دیر قابل رد یابی باشه ولی اگه این تلاطم در موج مکانیکی احیانا باعث تلاطم در موج الکترومغناطیسی بشه اون وقت سرعت کشف مثلا یک هواپیما بسیار افزایش پیدا می کنه و دیگه روش های رادارگریزی فعلی جوابگو نیستند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

ممنون از توجهتون، خوب این در محیط جو هم کاربردی شده؟

 

در هوا ضریب تضعیف امواج آکوستیکی بالاست و در نتیجه برای تشخیص های دوربرد (برای مثال کشف و ردیابی هواپیماها) کاربردی نیست 

 

در فواصل نزدیک اما میشه به سیستم های کشف محل تک تیراندازها (Gun fire Locator) اشاره کرد که با استفاده از آرایه ای میکروفون ها ، صدا (موج مکانیکی) ناشی از شلیک رو کشف و محل تک تیرانداز رو مشخص میکنند 

 

533px-Boomerang_3_Gunfire_Acoustic_Detec

  • Upvote 8

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

البته فکر کنم امواج صوتی به عنوان یک موج مکانیکی سرعتش خیلی کم هست و بطور مثال هواپیمایی که بیش از سرعت صوت پرواز کنه با این روش دیر قابل رد یابی باشه ولی اگه این تلاطم در موج مکانیکی احیانا باعث تلاطم در موج الکترومغناطیسی بشه اون وقت سرعت کشف مثلا یک هواپیما بسیار افزایش پیدا می کنه و دیگه روش های رادارگریزی فعلی جوابگو نیستند.

شاید نتونستم منظورمو درست برسونم، منظور این مقالات خود هوا (یا ماده) است، آزمایشگاه تونل باد به طور مثال با پخش ماده ای این اختلالات رو میبینن، اما آیا وسیله ای هست که بشه جابه جایی هوا یا آب رو آشکار کنه؟ آب رو دوستمون گفتن که هست و ردیابی میکنن. کما اینکه در آب هم این مقالات از تشخیص جریان های ناشی از حرکت در حد ماهی صحبت میکنند.

تصویر پنجم یا این تصویر و نوشته زیرینش رو ببینید:

http://www.mediafire.com/view/eimko01hxtbyn13/6.PNG

بعدنوشت:البته اجسام علاوه بر هوا یا آب در امواج الکترومغناطیس هم غوطه‌ور هستند. ویرایش شده در توسط pier
  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

با سلام و تشکر از موضوع جالبی که شروع کردید :rose:

 

از جریان سنج سیم داغ به عنوان حسگر جریانات هوا استفاده میشه.انواع  این حسگر که هم در تونل باد و هم در هواپیماهای رصد تغییرات آب و هوایی نصب میشه با توجه به ابعاد مورد استفاده جریانات و آشفتگی های ریز هوایی رو ناشی از وجود اشیاء یا تغییرات جوی ثبت می کنه.

 

اما موج مکانیکی هوا حاصل از حرکت اجسام به شدت در هوا مستهلک میشه و در فواصل دور به راحتی قابل کشف نیست.

 

ممکنه بپرسید که پس موج صوتی ناشی از شکسته شدن دیوار صوتی چطور تا کیلومترها شنیده میشه؟ اول اینکه شکستن دیوار صوتی پدیده ای هست که به طور معمول به تعداد کمی در یک پرواز اتفاق می افته و بنا بر این برای ردگیری خیلی قابل اتکا نیست، دوم اینکه در یک عملیات رزمی هواپیماها نزدیک هدف معمولا در سرعت مطلوب خودشون قرار گرفته اند منظور اینکه پیش از رسیدن به هدف احتمالا سرعت صوت رو شکسته اند، سوم اینکه در حرکت فراصوتی، جسم از موج صوتی جلو می افته بنا بر این با اتکا به صوت حاصل از حرکت فراصوتی، اطلاعات دیرتر به ما میرسه.

 

البته همونطور که دوستان اشاره کردن سرعت موج صوتی کم هست و کار شناسایی در مقایسه با امواج الکترومغناطیسی بسیار کند میکنه ولی در عوض هر جسمی با حرکتش اون رو تولید میکنه چه اف-22 چه اف-104...!

 

به خاطر هم داریم که رادارهای هواشناسی که در مسافت های چندین کیلومتر دورتر حرکت توده های هوا رو کشف می کنن شاید پایه ای برای توسعه سامانه کشف تلاطمات جوی در حد حرکت یک هواپیمای جنگنده بتونن باشد. میزان ابعاد جریان فرووزش (دان واش) حاصل از حرکت یک هواپیما با ابعاد بال، رابطه داره و با دور شدن این جریان از هواپیما بزرگتر هم میشه.

  • Upvote 6

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سنسورهایی که بنظر من میرسه و فناوری خاصی نداره و در حد یک پروژه دانشجویی هست.

شنوایی ارتقا یافته:

همون طوری که میدونید گوش انسان نسبت به سایر حیوانات حساسیت کمتری داره و صداهای با دسی بل پایین رون نمیشنوه در حالی که اکثر حیوانات بویژه شکارچیان قادر به شنیدن صدآهای با دسی بل پایین از فوصل صدها متر دور تر هستن.د همچنین بسیاری از حرکات بدن شکار یا دشمن تولید صداهای بالای بیست کیلو هرتز یا  بویژه صداهای مادون صوت زیربیست هرتز میکنند که گوش انسان قادر به شنیدن ان نیست. با یک مدار ساده و اندکی فیلترهای دیجیتال میشه براحتی صداهای خاص و جهت نوع تولید کننده ان رو تشخیص داد.

سربازی رو تصور کنید که مثلا در محیطی مثل جنگل یا داخل یک ساختمان قادر به شنیدن صدا و لرزش های ناشی از حرکت دشمن و یا حتی نفس کشیدن اون از فواصل دور باشه!

ساخت چنین سیستمی هزینه پایین و همچنین فناوری خاصی نمیخواد و کاملا قبل دسترسی هست.

 

 

 

در هوا ضریب تضعیف امواج آکوستیکی بالاست و در نتیجه برای تشخیص های دوربرد (برای مثال کشف و ردیابی هواپیماها) کاربردی نیست

 

 

 

یکی از کاربردها میتونه تشخیص و هشدار نزدیک شدن چرخبال های دشمن بویژه در شب باشه. اگر کلیپ های شکارهای آپاچی رو دیده باشد اکثر شکارهادرشب و در فاصله ۳ کیلومتر انجام میشه و اهداف به هیچ وجهه حتی در سکوت شب هم متوجه نزدیک شدن چرخبال نمیشن درحالی اگر

به سیستم هشدار که بنظر من براحتی میتونه سمت و آمدن چرخبال از از پنج یاشش کیلومتری تشخیص بده مجهز باشند غافلگیر نمیشند

  • Upvote 4

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

شبیه این مطلب رو در مورد میکروفون های آرایه ای آمریکا برای کشف زیر سطحی های پنهانکار روسی  داشتیم ... گرچه استهلاک موج مکانیکی  در هوا بسیار زیاد هست لکن از نظر  تئوریک هیچ وقت ازبین نمیره ...

پیوند 

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

من هم قبلا این فکر به ذهنم رسیده بود ولی  من بیشتر تحقیق کردم که در صورت  عبور یک جنگنده (خاصیت مغناطیسی جنگنده یا اعوجاج هوا یا ....)چه  تاثیری میتونه رو رادارای .

ما بزاره یا حتی راداری را بر این اساس میتوان ساخت یا نه ولی حتی از چند تا از استادای شریف پرسیدم میگفتن از لحاظ تئوری ممکن هست ولی اطلاعی نداشتن و به بنبست خوردم

ای کاش ماهواره داشتیم ......پاینده باد ایران 

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یکی از کاربردها میتونه تشخیص و هشدار نزدیک شدن چرخبال های دشمن بویژه در شب باشه. اگر کلیپ های شکارهای آپاچی رو دیده باشد اکثر شکارهادرشب و در فاصله ۳ کیلومتر انجام میشه و اهداف به هیچ وجهه حتی در سکوت شب هم متوجه نزدیک شدن چرخبال نمیشن درحالی اگر

به سیستم هشدار که بنظر من براحتی میتونه سمت و آمدن چرخبال از از پنج یاشش کیلومتری تشخیص بده مجهز باشند غافلگیر نمیشند

 

البته هلیکوپترها هم در سالهای اخیر پیشرفت های خوب تکنولوژیکی برای سرکوب صدا و اثرات آکوستیک ناشی از حرکت پره ها شده اند و با طراحی پره های جدید صدای حاصل از حرکت هلیکوپترها به مراتب کمتر خواهد شد 

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

لطفا وارد سیستم شوید برای ارسال نظر

شما قادر خواهید بود بعد از ورود به سیستم این نظر را ترک نمایید



ورود به سیستم

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.