DR_CHAMRAN

" توافق هسته ای " ، جزییات ، آینده (1)

Recommended Posts

جاش ارنست البته بحث موشک‌ها را از بحث هسته‌ای مجزا دانست و گفت: «این مسئله باید از توافق هسته‌ای جدا نگاه داشته شود، ایرانیان بر خلاف نقض مکرر قطعنامه‌های موشکی سازمان ملل، در دو سال اخیر در بحث هسته‌ای، به تعهدات خود عمل کرده‌اند

 

پروژه جدید آغاز شد !

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

مدیرکل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه در صفحه اینستاگرام خود نوشت: اژانس بین المللی انرژی اتمی امروز طی بیانیه ای رسمی ضمن تایید همکاری کامل ایران، اجرای کامل نقشه راه مورد توافق میان ایران و آژانس برای حل و فصل مباحث مربوط به ادعاهای مرتبط با ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران را (که اصطلاحا پی ام دی خوانده میشود) اعلام کرد.

وی افزود: آژانس اعلام کرده است که تا بازه زمانی منتهی به 15 اکتبر 2015 (تا امروز) همه اقدامات مندرج در نقشه راه برای حل مسائل مربوط به برنامه هسته ای ایران که از گذشته و حال باقی مانده بود، به صورت کامل انجام شده است.

بعیدی نژاد خاطرنشان کرد: بر اساس اعلامیه رسمی آژانس، ایران تا امروز هر اقدامی که باید برای اجرای نقشه راه تفاهم شده میان ایران و آژانس انجام می داد، انجام داده است و بر این اساس مدیر کل آژانس، حاصل ارزیابی نهایی خود از حل همه مسائل باقی مانده مربوط به ادعا های مربوط به برنامه هسته ای ایران را با هدف بسته شدن نهایی پرونده پی ام دی تا دو ماه آینده ارائه خواهد نمود.

رییس تیم کارشناسی مذاکره کننده ایران تاکید کرد: صدور این بیانیه از سوی آژانس حاصل کار فشرده چند ماهه ایران با آژانس میباشد. اجرای هماهنگ نقشه راه میان ایران و آژانس یکی از مجموعه اقدامات پرافتخار و حاصل تلاش مشترک و هماهنگ چند ماهه و شبانه روزی نهادهای مرتبط داخلی کشور و بویژه با مشارکت بسیار موثر و هوشمندانه ی بخش دفاعی کشور بوده است که با هدف مردود دانستن ادعاهای نادرست علیه کشورمان صورت پذیرفت.

بعیدی نژاد گفت: این ادعاها بیش از ده سال بعنوان پرونده ای سیاسی و امنیتی علیه کشورمان مطرح شده بود که در حدود چهار سال پیش رسما به یک کیفرخواست سیاسی مبدل شد که چنان مسائل و ادعاهایی را علیه برنامه هسته ای کشورمان مستند سازی می کرد که واقعا از نظر ناظران بین المللی حل و فصل موضوع پی ام دی را تقریبا غیر ممکن می ساخت.

وی اضافه کرد: چنانچه برخی رسانه های آمریکایی با استناد به اسناد غیر قابل انکار اثبات نمودند، طرح پرونده پی ام دی از سوی آمریکا و غرب علیه ایران با هدف اثبات نظامی بودن برنامه هسته ای و تولید سلاح هسته ای توسط ایران و فراهم نمودن زمینه سیاسی و روانی برای آغاز حمله نظامی علیه ایران انجام می گرفت.

مدیرکل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت خارجه گفت: اما با شروع روند جدید مذاکرات هسته ای، روند پیگیری بحث پی ام دی هم به نحو زیادی تغییر یافت که نقطه اوج آن توافق دو طرف در خصوص نقشه راهی بود که اجرای آن امروز توسط آژانس تایید شد.

بعیدی نژاد افزود: ایران در طی این مسیر با یک رهیافت چند ضلعی دیپلماتیک - حقوقی - فنی توانست حل و فصل این پرونده پیچیده را مدیریت نماید. خیلی از ناظران خارجی و حتی داخلی رسیدن به نقطه امروز در حل بحث پی ام دی را ساده انگاری تیم مذاکره کننده هسته ای عنوان می کردند.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

واکنش دو سناتور به شلیک عماد؛ اوباما موضع‌اش را مشخص کند!
چند سناتور آمریکایی در نامه‌‌هایی جداگانه به «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور آمریکا و «جان کری»، وزیر خارجه این کشور خواستار واکنش به آزمایش موشک «عماد» توسط ایران شده‌اند.


به گزارش گروه بین‌‌الملل خبرگزاری فارس، واکنش‌های آمریکایی به شلیک «عماد» هنوز ادامه دارد و پس از سخنگوی کاخ سفید و نماینده این کشور در سازمان ملل، حالا نوبت سناتورها شده که به تقویت توان دفاعی ایران اعتراض کنند.

بر اساس گزارش پایگاه خبری کنگره آمریکا، سناتور «کلی آیوت» از نیوهمشایر و سناتور «مارک کرک» از ایالت ایلینویز نامه‌ای با دو امضاء خطاب به اوباما نوشته‌اند و شلیک آزمایش عماد را «مشکل‌ساز» خوانده‌اند.

عماد یک موشک بالستیک با قابلیت کنترل تا آخرین لحظه پیش از برخورد و انفجار است.

در نامه این دو سناتور آمده است: «مشتاقیم بدانیم که پاسخ دولت شما (به این شلیک آزمایشی) چه خواهد بود.»

هم آیوت و هم کرک از سناتورهای حزب رقیب اوباما یعنی حزب جمهوری‌خواهان هستند. سناتور کرک یکی از دو تهیه‌کننده طرح مشهور منندز-کرک بود که اوباما را ملزم می‌کرد در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای تا موعدی مشخص، تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال کند.

در ادامه نامه کرک-آیوت آمده: «بیم آن داریم که ادامه انتشار بیانیه‌های شدیداللحن و از آن سو ادامه انفعال (در برابر ایران)، امنیت ملی آمریکا را بیش از این تضعیف کند.»

این دو سناتور همچنین از اوباما خواستند که با شفافیت اظهارنظر کند و بگوید که از نطر وی، شلیک عماد به منزله زیر پا گذاشتن قطعنامه سازمان ملل هست یا نه.

کرک-آیوت در ادامه، توافق هسته‌ای را یک توافق ناقص خوانده‌اند و از اوباما پرسیده‌اند که علت ترسیم خط میان برنامه موشکی ایران و توافق هسته‌ای چیست؟

در کنار این نامه، نامه دیگری با امضای 8 سناتور برای مذاکره‌کننده ارشد آمریکایی‌ها یعنی «جان کری» ارسال شده است.

سناتورها از کری خواسته‌اند که بگوید در صورت تکرار شلیک موشک‌های ایرانی پس از اجرایی شدن قطعنامه 2231 (قطعنامه مربوط به انعقاد توافق هسته‌ای و ضمانت حقوقی آن)، پاسخ دولت اوباما چه خواهد بود.

سناتورها همچنین از کری بعنوان فرد مطلع کابینه در حوزه ایران هسته‌ای پرسیده‌اند که آیا تکرار چنین آزمایشی، نقض قطعنامه 2231 خواهد بود یا خیر.

http://farsnews.com/newstext.php?nn=13940723001109

 

 

 

------------------

 

 

جان کری: بنیادی‌ترین مفاد «برجام»، از جمله بازرسی‌ها تاریخ انقضاء ندارند
وزیر خارجه آمریکا در یک سخنرانی، روز پنجشنبه گفت بنیادی‌ترین مفاد برجام، از جمله بازرسی‌ها از برنامه هسته‌ای ایران تاریخ انقضاء ندارند.



به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جان کری»، وزیر خارجه آمریکا در یک سخنرانی در روز پنجشنبه گفت بازرسی‌ها از برنامه هسته‌ای ایران در برنامه جامع اقدام مشترک یا «برجام» تاریخ انقضاء ندارد.

وزیر خارجه آمریکا که در دانشگاه «ایندیانا» سخنرانی می‌کرد گفت: «بنیادی‌ترین مفاد برجام، از جمله بازرسی‌ها و پروتکل‌های آژانس، تاریخ انقضا ندارد.»

«کری»، مذاکرات هسته‌ای ایران را یکی از حوزه‌هایی دانست که در جریان آن کشورهای دیگر با آنچه به زعم وی «نقش رهبری آمریکا» در دنیا است، همراه شده‌اند.

وی گفت: «سومین حوزه‌ای که کشورها با رهبری آمریکا همراهی کرده‌اند، توافق برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به سلاح‌های اتمی است.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین خاطرنشان کرد این توافق، ظرف سه روز آینده وارد مرحله پذیرش خواهد شد: «برجام در ماه جولای حاصل شد و ظرف سه روز آینده اجرایی می‌شود.»

وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت: «دو سال پیش که مذاکرات رسمی با ایران شروع شد، ایران ذخایر عظیمی از اورانیوم داشت که به سرعت در حال افزایش بود.»

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا همچنین در اظهاراتی ادعا محور گفت: «کارشناسان می‌گفتند که ایران، اگر می‌خواست می‌توانست تنها ظرف دو ماه به مواد هسته‌ای لازم برای ساخت سلاح دست پیدا کند.»

وزیر خارجه آمریکا سپس خاطرنشان کرد که با امضای «برجام» کاهش ذخائر اورانیوم ایران به اندازه‌ای است که زمان لازم برای ساخت مواد هسته‌ای لازم جهت ساخت یک سلاح اتمی به 12 ماه افزایش یافته است.

جان کری، درباره پایبندی ایران به تعهداتش در سند برجام هم گفت: «ایران برای پایبند ماندن به تعهداتش در برجام، یعنی همان کاری که در طول فرایند مذاکره انجام داد، به اندازه کافی دلیل دارد.»

وی در ادامه گفت در پرتو برجام، تمامی کشورها، از جمله متحدان آمریکا در خاورمیانه، امن‌تر شده‌اند.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه درباره تحولات سوریه اظهار نظر کرد.

کری با بیان اینکه در این کشور، فرصت برای افزایش فشار بر داعش وجود دارد خواستار پایبندی مسکو به تعهداتش در این خصوص شد: «در سوریه، فرصت برای افزایش فشار بر داعش وجود دارد، به ویژه اگر روسیه به تعهداتش برای کمک پایبند بماند.»

وزیر خارجه آمریکا، در ادامه گفت: «با این وجود، نکته‌ای که به روسیه گوشزد کرده‌این این است که پشتیبانی از رژیم قاتل اسد، خودزنی خواهد بود.»

کری که کشورش از زمان آغاز ناآرامی‌ها در سوریه، از عوامل تقویت‌کننده گروه‌های تروریستی بوده مدعی شد جنگ داخلی در این کشور به دلیل پاسخ خشن بشار اسد به تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز گروه‌های جوان در این کشور آغاز شده است.

http://farsnews.com/newstext.php?nn=13940723001052

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که تا بازه زمانی منتهی به 15 اکتبر 2015 (تا امروز) همه اقدامات مندرج در نقشه راه شفاف سازی مسائل مربوط به برنامه اتمی ایران که از گذشته و حال باقی مانده بود، به صورت کامل انجام شده است.

به گزارش گروه دریافت ایسنا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای از همکاری کامل ایران با بازرسان این نهاد بین‌المللی برای حل سوءظن‌های غرب به ابعاد نظامی احتمالی برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

در این بیانیه آمده است: تا بازه زمانی منتهی به 15 اکتبر 2015 (تا امروز) همه اقدامات مندرج در نقشه راه شفاف سازی مسائل مربوط به برنامه اتمی ایران که از گذشته و حال باقی مانده بود، به صورت کامل انجام شده است. بحث پی‌ام‌دی یا همان گذشته نظامی احتمالی یکی از نقاط اختلاف جدی مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران و غرب بود.

حالا آژانس می‌گوید که ایران تا امروز هر کاری که باید برای «شفاف‌سازی» در این خصوص انجام می‌داد، انجام داده است.

در ادامه گزارش امروز آژانس آمده است: تا 15 دسامبر (24 آذر) مدیر کل آژانس، حاصل ارزیابی نهایی خود از حل همه مسائل باقی‌مانده را به نحوی که در ضمیمه گزارش سال 2011 مدیرکل آمده، برای اقدام به شورای حکام تقدیم می‌دارد. 

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
محمدجواد ظریف با اشاره به برنامه‌ریزی دولت برای اجرای برجام، گفت: روز اجرای برجام از سوی جمهوری اسلامی به مؤلفه‌های بسیاری بستگی دارد.
 
وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه زمان اجرای برجام به زمان اتمام مراحل داخلی بستگی دارد، افزود: اجرای برجام از روز دوشنبه هفته آینده به بعد می‌تواند صورت گیرد، البته یکسری کار‌ها و اقدامات زمینه‌ای مانند بازسازی نیروگاه اراک ازسوی وزارت خارجه برای اجرای برجام درحال انجام شدن است.
 
وی ادامه داد: به نظر من ازنظر قانون از روز دوشنبه می‌توان روند اجرای برجام را کلید زد، اما نیاز است که در این حوزه اطمینان‌های لازم را به دست آوریم، از این‌رو دراین رابطه تاکنون برای حفظ حقوق مردم با دقت و به صورت کار‌شناسی عمل کردیم.
 
ظریف که با خانه ملت گفت‌و‌گو می‌کرد٬ اظهار داشت: با توجه به اتمام مراحل تصویب طرح برجام در مجلس، ما هم‌اکنون نگران حقوق مردم بیش از هرچیز دیگری هستیم و تلاش می‌کنیم که جزئیات با دقت نهایی شده تا به نحو احسن امور انجام شود.
  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سامانتا پاور:
آزمایش موشکی ایران، نقض قطعنامه سازمان ملل بود/آمریکا گزارشی به شورای امنیت ارائه می‌دهد

نماینده آمریکا در سازمان ملل مدعی است آزمایش موشک عماد توسط ایران، تحریم‌های شورای امنیت را نقض کرده است.


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سامانتا پاور»، نماینده آمریکا در سازمان ملل بار دیگر مدعی است ایران با آزمایش موشک «عماد»، تحریم‌های شورای امنیت را نقض کرده است.

موشک دوربرد «عماد»، که نسل جدید موشک‌های بالستیک ساخت وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران است روز یکشنبه با موفقیت آزمایش شد. «عماد» نخستین موشک دوربرد ایران با قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف است.

به گزارش «آسوشیتدپرس»، خانم «پاور» روز جمعه گفت واشنگتن پس از بررسی اطلاعات موجود به این نتیجه رسیده که آزمایش این موشک «میان‌برد» در روز 10 اکتبر، «آشکارا نقض» تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد بوده است.

نماینده آمریکا در سازمان ملل همچنین ادعا کرده که این موشک «در اصل، قابلیت حمل سلاح‌های هسته‌ای را داشته است.»

«پاور» در بیانیه‌ای که منتشر کرده علاوه بر این خبر داده که آمریکا در حال تهیه گزارشی برای ارائه به کمیته تحریم‌های شورای امنیت در همین باره است.


پاور در این بیانیه می‌نویسد: «ایالات متحده، عمیقاً از اقدام اخیر ایران در پرتاب موشک نگران است.»

وی می‌افزاید: «بعد از بررسی اطلاعات موجود، می‌توانیم تأیید کنیم ایران در 10 اکتبر یک موشک میان‌برد پرتاب کرده است.»

در ادامه بیانیه آمده است: «این نقض آشکار قطعنامه 1929 شورای امنیت بوده است.»

قطعنامه شماره 1929 شورای امنیت سازمان ملل متحد که آغازگر چهارمین دور تحریم‌ها علیه ایران با طرح ادعاهای بی‌پایه درباره برنامه هسته‌ای این کشور بود سال 2010 به تصویب رسید.

این شورا اخیراً قطعنامه‌ای جدیدتر به شماره 2231 برای تأیید «برجام» به تصویب رسانده که هنوز اجرایی نشده است. قطعنامه 2231 تمامی قطعنامه‌های قبلی این شورا علیه ایران را لغو می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران همواره ادعای کشورهای غربی، مبنی بر وجود جنبه‌های نظامی در برنامه هسته‌ای خود را رد می‌کند.
http://farsnews.com/newstext.php?nn=13940724000782

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان این که واشنگتن حق واکنش به آزمایش موشکی ایران را محفوظ می‌دارد، از فشارهای این کشور بر شورای امنیت برای اقدام در این باره سخن گفت.


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روز جمعه گفت واشنگتن، حق در ارتباط با آزمایش موشک عماد توسط ایران را محفوظ می‌داند.

موشک دوربرد «عماد»، که نسل جدید موشک‌های بالستیک ساخت وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران است روز یکشنبه با موفقیت آزمایش شد. «عماد» نخستین موشک دوربرد ایران با قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف است.

پیش از این سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد، در بیانیه‌ای اعلام کرده بود واشنگتن بعد از بررسی اطلاعات موجود، آزمایش موشکی ایران را نقض آشکار قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌داند.

این دیپلمات آمریکایی با بیان اینکه واشنگتن در حال تهیه گزارشی برای ارائه به میز ایران کمیته امور تحریمی شورای امنیت است از ادامه فشار بر این شورا برای انجام اقدامات مقتضی علیه ایران خبر داد.

مارک تونر، در کنفرانس خبری روز جمعه در پاسخ به سوال یک خبرنگار که آیا واشنگتن در نقطه‌ای قرار دارد که از اقدامات یکجانبه‌ای نظیر تحریم یا اقدامات دیگر استفاده کند گفت: «ما به فشار بر شورای امنیت، در آن سطح، جهت انجام اقدامات متناسب ادامه خواهیم داد.»

تونر در ادامه گفت: «همان‌طور که در سوالتان مطرح کردید ما این سازوکارهای دو جانبه برای تحریم را داریم. من نمی‌توانم چیزی را اعلام کنم یا بگویم که ما فوراً اقدام خواهیم کرد، اما مطمئناً این حق را برای خودمان محفوظ می‌دانیم.»


قطعنامه شماره 1929 شورای امنیت سازمان ملل متحد که آغازگر چهارمین دور تحریم‌ها علیه ایران با طرح ادعاهای بی‌پایه درباره برنامه هسته‌ای این کشور بود سال 2010 به تصویب رسید.

این شورا اخیراً قطعنامه‌ای جدیدتر به شماره 2231 برای تأیید «برجام» به تصویب رسانده که هنوز اجرایی نشده است. قطعنامه 2231 تمامی قطعنامه‌های قبلی این شورا علیه ایران را لغو می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران همواره ادعای کشورهای غربی، مبنی بر وجود جنبه‌های نظامی در برنامه هسته‌ای خود را رد می‌کند

http://farsnews.com/newstext.php?nn=13940725000019

  • Upvote 2

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در مورد بازرسی ها هم گفته ایم باید تابع مقررات بین المللی باشد و مراکز نظامی و اسرار ما مطلقا حق نظارت ندارند مگر با اجازه رهبری باشد. همچنین گفته شده اگر آژانس در مورد اسرار نظامی ما به نحوی بی احتیاطی کند سطح همکاری های ما با آژانس فروکش می کند.

 

متاسفانه باز قرار دادن رهبری در عمل انجام شده هم نباشه انداختن توپ به زمین ایشون هست. یعنی خط قرمزی که ایشون مشخص کردند اولا روشن نقض شده و دوما به نظرم با عدم خجالت!! طیف آقای لاریجانی و دولتیون، ایشون را در موضع تصمیم گیری قرار میدند. نظر ایشون آیا از ابتدا مبنی بر عدم بازرسی روشن نبود؟ تفسیر پذیر بود؟ جایی گفتند مشروط؟ جایی گفتند مگر با اجازه ی من؟ یا صریح گفتند خیر؟

اگر فردا درخواست بازرسی از جایی که نظامی هست و حساس مثلا داده شد و طبق برجام همونطور که دیگه برای همه روشنه در نهایت آژانس قانع نشد و برجام در خطر قرار گرفت، قبول رهبری یعنی وادار کردن ایشون به شکستن خطوط قرمز یا همون جام زهر معروف! و رد ایشون هم یعنی شکست برجام و خطرات و مشکلات و ضررهای بیشماری که حتی بسیار بسیار بدتر از قبل توافق خواهد بود ( بسته به میزان زمانی که گذشته، دسترسی هایی که داده شده و تعهداتی که انجام شده ) و در نهایت مقصر دونستن رهبری در شکست برجام ( قطعا افکار عمومی اونروز معنای خطر بازرسی از فلان مرکز نظامی یا تحقیقاتی را درک نمیکنه، اون افرادی که برجامی را تصویب کردند بر خلاف خطوط قرمز که در نهایت ایران را به انتخاب بین بازرسی از مراکز نظامی و شکست برجام قرار میده در صف اول نخواهند بود، همه خود را کنار خواهند کشید در فراموشی تمام مباحث مربوط به تصویب برجام و هشدارهای رهبری و فقط کسی که در حال حاضر داره مخالفت میکنه در پیش چشم خواهد بود )

  • Upvote 4
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی با اعلام آمادگی کامل این سازمان برای اجرای تعهدات ایران در قبال برجام گفت: ما زمانی اقدامات علی‌الارض را در چارچوب برجام آغاز می‌کنیم که رئیس جمهور دستور لازم را صادر کند.
وی افزود: امروز یا فردا اتحادیه اروپا هم بر اساس اعلامیه رسمی، تحریم‌ها علیه ایران را برمی‌دارد و آمریکا هم اعلام خواهد کرد برخی از تحریم‌ها را لغو و برخی دیگر را هم تعلیق می‌کند البته زمان اجرا را می‌گذارند به وقت عملیاتی کردن برجام که در این باره ما هم باید قدمهایی را برداریم.
صالحی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران طبق برجام باید اقداماتی را در نطنز، فردو و اراک انجام دهد که در این باره سازمان انرژی اتمی از آمادگی لازم برخوردار است.
وی درباره برنامه‌های پیش روی ایران و 1+5 برای اجرای برجام گفت: با توجه به اینکه روال قانونی در ایران طی شده و روال قانونی در کشورهای 1+5 هم پیش از این طی شده بود، روز یکشنبه رأس موعد 90 روز را روز تصویب یا ــ Adoption Day ــ اعلام خواهیم کرد که در قالب "بیانیه مشترک" خواهد بود.
 
صالحی افزود: ارزیابی نهایی آژانس بین المللی انرژی اتمی زمانی انجام می‌شود که ایران تعهدات خود را انجام داده باشد و طی یک گزارش رسمی، آن را به 1+5 اعلام می‌کند.
این کشورها نیز رسماً اعلام می‌کنند که تحریم‌ها لغو است اما تاریخ اجرای خود را به روز ارائه گزارش آژانس موکول می‌کنند که عملیاتی شدن آن یکی دو ماه طول می‌کشد و خوشبختانه مشکلات زیادی باقی نمانده و ان‌شاءالله در اواخر آذر یا اوایل دی‌ماه شاهد به نتیجه رسیدن برجام خواهیم بود.
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت:‌ اجرای برجام با صدور بیانیه مشترک جمهوری اسلامی ایران و 1+5 امروز یا فردا آغاز می شود.
صالحی با تبیین روند توافق هسته ای تا اجرای آن افزود: این روند پنج مرحله داشت که نخستین مرحله توافق در وین، بعد مرحله شورای امنیت بود که چند قطعنامه لغو و قطعنامه 2231 صادر شد.
وی گفت:‌ مراحل متعدد دیگری در پیش داشتیم تا به مرحله کنونی رسیدیم که امروز یا فردا مرحله تصویب برجام خواهد بود به این مفهوم که اعلام خواهند کرد آن را تصویب می کنند و از این پس باید اقدامات عملیاتی برای اجرای آن را طی کنیم.
 
معاون رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد:‌ امروز یا فردا اتحادیه اروپا اعلام کند که تحریم ها علیه کشورمان را لغو خواهد کرد.
صالحی افزود:‌ امریکا نیز اعلام خواهد کرد که برخی از تحریم ها را لغو و برخی را نیز تعلیق می کند و این رسما اعلام می شود البته زمان اجرا را به وقت عملیاتی شدن برجام موکول می کنند که براساس آن ما باید قدم هایی در این باره برداریم.
وی گفت:‌ طبق مفاد برجام ما باید اقداماتی در نطنز انجام دهیم از جمله تعدادی از سانتریفیوژها را کاهش دهیم همین طور در فردو و پس از آن در اراک باید مخزن مدنظر را در آوریم‌ این سه اقدام عمده ای است که علی الارض باید انجام دهیم.
صالحی افزود: موضوع دیگر تبادل سوخت با روس ها ست که انجام خواهیم داد البته تقریبا عمده مراحلش را پشت سر گذاشته ایم و در ازای سوخت غنی شده ، مواد اولیه اورانیوم طبیعی خواهیم گرفت که این گام و امتیاز بسیار بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران است.
رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد:‌ با این اقدامات عملا وارد عرصه کلوپ هسته ای شده ایم از این منظر که می توانیم فرآورده غنی شده اورانیوم را صادر و مابه ازای آن، مواد اولیه دریافت کنیم.
وی گفت: البته ابتدا حساب و کتاب ارزی اش مطرح بود اما ترجیح دادیم که مواد اولیه بگیریم .
 
صالحی افزود:‌ پس از این مراحل، موارد دیگری هم هست که برای آن اکنون الزامی نیست تا وقتی که برجام اجرا شود مانند صدور آب سنگین که یکی از موارد مدنظر برای برجام نیست و به پس از اجرای برجام موکول می شود.
معاون رئیس جمهور در پاسخ به اینکه آیا اجرای تعهدات ما در چارچوب برجام ترتیبات زمانی دارد گفت: اینطور نیست که ابتدا نطنز، بعد فردو و دیگر اقدامات باشد اینها می تواند همزمان انجام شود.
وی افزود:‌ ما زمانی اقدامات علی الارض خود را آغاز می کنیم که رئیس جمهور دستور لازم را صادر کند البته یکی دو روز پیش کتبا به ما اعلام شد که آمادگی لازم را داشته باشیم گرچه ما خودمان را از قبل آماده و مقدمات لازم را فراهم کرده بودیم.
 
صالحی گفت: به عنوان نمونه انبارهای لازم ایجاد شده است تا وقتی سانتریفیوژها را جابجا می کنیم در جایی محافظت شوند که مشکلی برای آنها ایجاد نشود.
وی افزود: روز اقدام ما بستگی به دستور دکتر روحانی دارد و ایشان نیز باید از برخی موضوعات اطمینان لازم را کسب کند و بعد دستور لازم را بدهد به عنوان نمونه یکی از موضوعات مطرح این است که سندی میان ایران و 1+5 درباره رآکتور اراک به صورت رسمی امضا شود.
رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: رئیس جمهور منتظر است که این سند میان دو طرف امضا شود و اکنون اقدامات لازم انجام و صحبت های لازم شده است ؛ دو سند اولیه در این باره صادر شده و سند سوم مانده است که کارشناسان ما در وین به این منظور حضور دارند.
صالحی ابراز امیدواری کرد:‌ در زمانی که کارشناسان در وین حضور دارند این سند را امضا کنند که اگر این مرحله طی شود شرایط لازم برای اقدامات ما فراهم خواهد شد.
وی همچنین با اشاره به نقش آژانس در اجرای تعهدات مرتبط با برجام گفت: آژانس اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران طبق نقشه راه به همه تعهداتش عمل کرده است و ما منتظریم که نظر نهایی آژانس 15 دسامبر امسال اعلام شود.
 
صالحی ابراز امیدواری کرد:‌ که پرونده مربوط به مطالعات ادعایی یا فعالیت های گذشته و حال ایران برای همیشه بسته شود.
وی گفت:‌ تاکنون قدمهای خوبی برداشته شده است و فکر می کنم در طول این هفته رئیس جمهور دستور اقدامات علی الارض در ایران را صادر کند البته این برداشت من است و نمی خواهم پیشگویی کنم زیرا در نهایت رئیس جمهور باید دستور دهد.
معاون رئیس جمهور افزود:‌ به هر حال سازمان انرژی اتمی آماده است اما تشخیص با رئیس جمهور است.
صالحی در پاسخ به پرسش دیگری درباره پایان دوره 90 روزه برای اجرای برجام گفت:‌ امروز این دوره از این منظر تمام می شود که دو طرف برجام را تایید می کنند و روز تصویب نامیده شده است.
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا اجرای برجام با تشریفات خاصی آغاز خواهد شد اظهار داشت:‌برجام با صدور بیانیه مشترک از دو طرف از امروز یا فردا آغاز می شود.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به پرسش دیگری درباره نقش آژانس در اجرای تعهدات کشورمان گفت:‌ آژانس در برخی امور به طور مستمر باید حضور داشته باشد مانند نقل و انتقال سانتریفیوژها که باید حساب و کتابش ثبت شود.
صالحی افزود: در نهایت ارزیابی نهایی آژانس زمانی انجام می شود که ما همه اقداماتمان را انجام داده باشیم و به 1+5 اعلام می کند که ایران طبق برجام اقداماتش را انجام داده است.
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه روند اجرای تعهدات ما چقدر طول می کشد گفت:‌ امروز گزارشی در رسانه ها خواندم مبنی بر اینکه متخصصان امریکایی برآورد کردند که این اقدام حداقل پنج شش ماه طول می کشد و دیگران هم چنین برآوردی دارند.
رئیس سازمان انرژی اتمی افزود:‌ این در حالی است که همکارانم به نحوی جهادگونه عمل می کنند تا این فرآیند را دو ماهه پایان دهیم.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

امروز (یکشنبه) 90 روز از روزی می‌گذرد که قطعنامه 2231 در شورای امنیت تصویب شد. در 29 تیر ماه قطعنامه 2231 در شورای امنیت به تصویب رسید و برجام تأیید شد از آن زمان قرار شد که برجام مورد بررسی قرار گیرد که پس از ناتوانی کنگره در رد آن، تائید در شورای اروپا و بررسی در مجلس شورای اسلامی ایران، امروز روز پذیرش یا Adoption Day است.

 

به گزارش «تابناک»، در همین زمینه لحظاتی پیش باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا طی دستوری اتخاذ گام‌ها برای برداشتن تحریم‌های ایران را صادر کرد.در فرمان اوباما البته اجرای رفع تحریمهای مربوط به هسته‌ای ایران منوط به تایید اجرای تعهدات ایران از سوی وزیر خارجه آمریکا شده است.

در متن فرمان رئیس جمهور آمریکا از دولت این کشور خواسته شده که تمام اقدامات لازم برای اطمینان یافتن از اجرای موثر و سریع تعهدات آمریکا مندرج در برنامه جامع اقدام مشترک بر اساس قوانین ایالات متحده انجام شود.

باراک اوباما به وزارت‌خانه‌های خزانه‌داری، امور خارجه، تجارت و انرژی دستور داد تا اقداماتی را برای رفع تحریم‌های ایران به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای که در ماه ژوییه به دست آمده است را بردارند.

 

همچنین اتحادیه اروپا با صدور بیانیه ای همه تحریمهای اقتصادی و مالی مرتبط با برنامه هسته ای ایران را لغو کرد.اما اجرای آن منوط به گزارش آژانس و اجرای تعهدات کرد.

ساعتی پیش نیز آژانس انرژی اتمی اعلام کرد، ایران اعلام کرده پروتکل الحاقی را به‌صورت موقت و تا زمانی که در مجلس تصویب قطعی شود اجرا خواهد کرد/ ایران همچنین کد اصلاحی ۱/۳ و ترتیبات فرعی قرارداد پادمان را نیز به‌صورت کامل اجرا می‌کند.

بر اساس توافقنامه هسته‌ای 14 جولای (23 تیرماه)، "روز اجرا" 90 روز پس از تصویب قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل تعیین شده است. تدابیر اتخاذ شده از سوی برجام و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل روز 18 اکتبر یعنی امروز یکشنبه اجرایی می‌شود.

قرار است نخستین نشست کمیسیون مشترک گروه 1+5 و ایران فردا دوشنبه 19 اکتبر در وین برگزار شود. بر اساس طرح جامع اقدام مشترک این مکانیسم دائمی خواهد بود. علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد که نمایندگان ایران و اتحادیه اروپا طرح اقدام مشترک را همان روز تصویب می‌کنند.

در همین زمینه سید عباس عراقچی معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه نیز اظهار داشته است، در صورت لغو تحریم‌های اروپا و آمریکا، بیانیه مشترک ظریف و موگرینی صادر می‌شود.

بیانیه مشترک موگرینی و ظریف

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که هر دو طرف به تعهدات خود جهت اجرای برجام متعهد هستد. بر اساس این بیانیه، کمیسیون مشترک ایران و گروه 1+5 فردا دوشنبه بر اساس توافق قبلی تشکیل جلسه خواهد داد تا اقدامات لازم را در این چارچوب انجام دهد.

همچنین در این بیانیه قید شده آژانس تدابیر لازم را برای نظارت بر راستی‌آزمایی درنظر می‌گیرد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
 
نشست خبری وزرای خارجه آلمان و رژیم سعودی؛
الجبیر مدعی شد: ایران باید شیوه گذشته خود را تغییر دهد!
1851666.jpg?ts=1445064985401
 
«فرانک والتر اشتاین‌مایر» و «عادل الجبیر» وزرای خارجه آلمان و رژیم سعودی دقایقی پیش نشست خبری مشترک برگزار کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الشرق الاوسط، «فرانک والتر اشتاین مایر» و «عادل الجبیر» وزرای خارجه آلمان و سعودی امروز دوشنبه با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

بر اساس این گزارش، پس از این دیدار، عادل الجبیر در نشست خبری مشترک با همتای آلمانی اش، ضمن نادیده گرفتن سیاست های رژیم سعودی در منطقه مدعی شد: ایران باید شیوه گذشته تعامل خود با کشورهای منطقه را تغییر داده و روشی جدید اتخاذ کند.

وی با بیان اینکه عربستان خواهان برقراری بهترین روابط با ایران است، تأکید کرد: در شرایط کنونی که منازعات گسترده ای میان دو طرف در جریان است، برقراری این ارتباط سخت به نظر می رسد.

وزیر خارجه عربستان در سخنانی تهدیدآمیز تأکید کرد: ما خود را ملزم می دانیم تا با بکارگیری تمامی امکانات سیاسی، امنیتی و نظامی خود در مقابل هرگونه تحرکات ایران بایستیم و با آن مقابله کنیم.

وی در سخنانی مداخله جویانه در خصوص مسأله هسته ای که هیچ ارتباطی به رژیم آل سعود ندارد، گفت: ما از نزدیک بر نحوه اجرای توافق هسته ای توسط ایران، نحوه مصرف اموالی که به دست خواهد آورد و همچنین نحوه تعامل آن با کشورهای همسایه نظارت می کنیم تا ببینیم چگونه می توان روابط دو کشور را بهبود بخشید.http://www.mehrnews.com/news/2944921/%D8%A7%D9%84%D8%AC%D8%A8%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D8%AF%D8%B9%DB%8C-%D8%B4%D8%AF-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%B4%DB%8C%D9%88%D9%87-%DA%AF%D8%B0%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%D8%B1%D8%A7-%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1-%D8%AF%D9%87%D8%AF

 

 

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

گزارش ویژه
دولت با خط قرمز عدم خروج مواد هسته ای از ایران چه کرد؟
آنچه در واقع رخ دادن است این است که مواد هسته ای از ایران خارج خواهد شد و دیگر هیچ سناریوی دیگر برای صادرات مواد به ایران به هیچ شکلی وجود نخواهد داشت.

 

محمد صدری، ایران هسته ای- در حالی که تا پیش از این عدم خروج مواد هسته ای از کشور به عنوان یکی از خطوط قرمز مذاکرات اعلام شده بود، اکنون مقام های دولتی می گویند بخش عمده ذخایر اورانیوم کم غنی شده ایران از کشور خارج خواهد شد.
 
با فرارسیدن موعد اجرای تعهدات ایران از روز یکشنبه (26 مهر) اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای از یکی از تصمیم های پس پرده خود که تاکنون کمتر سخنی درباره آن گفته شده بود پرده برداشتند.
 
با وجود اینکه در طول دوران مذاکرات اعضای تیم ایرانی مکررا این موضوع را که درباره خارج شدن اورانیوم 3/5-5 درصد از ایران توافقی شده باشد تکذیب می کردند، اکنون روشن شده است که در این باره یک توافق بسیار مهم میان ایران و 1+5 وجود دارد.
 
مطابق برنامه جامع اقدام مشترک، ایران باید در فاصله روز رسمی شدن توافق تا روز اجرا، ذخیره اورانیوم LEU خود را به زیر 300 کیلوگرم برساند. این بدان معناست که در مدتی حدود دو ماه باید حدود 8000 کیلو از مواد 5 درصد ایران یا به اورانیوم طبیعی رقیق شده (با 0/7 درصد غنا) یا اینکه از کشور خارج شود. سناریوی سوم می توانست اکسید کردن این مواد باشد.
 
مقام های ایرانی در طول دوران مذاکرات بارها تاکید کردند که خروج مواد هسته ای از کشور را یکی از خطوط قرمز قطعی خود در مذاکرات می دانند و به هیچ وجه به آن تن نخواهند داد.
 
اما اظهارات رسمی تیم مذاکره کننده نشان می دهد دقیقا برخلاف این خط قرمز عمل شده و بخش عمده ای از مواد کم غنی شده ایران از کشور خارج خواهد شد.
 
منابع مطلع در تهران به «ایران هسته ای» گفتند این مواد به کشور روسیه صادر شده و به جای کیک زرد وارد خواهد شد.
 
علی اکبر صالحی و عباس عراقچی هم این موضوع را تایید کرده اند.
 
برخی کارشناسان درگیر با موضوع می گویند استدلال اصلی دولت در دفاع از این موضوع این است که به این ترتیب باب صادرات و واردات مواد هسته ای که طبق قطعنامه های شورای امنیت ممنوع شده بود، برای ایران باز خواهد شد.
 
این کارشناسان اما عقیده دارند این استدلال بسیار سست است چرا که آنچه در واقع رخ دادن است این است که مواد هسته ای از ایران خارج خواهد شد و دیگر هیچ سناریوی دیگر برای صادرات مواد به ایران به هیچ شکلی وجود نخواهد داشت.
 
یک کارشناس ارشد فنی در این زمینه به «ایران هسته ای» گفت: «این یک فرمول یک بار مصرف است. این معامله فقط برای یک بار انجام خواهد شد و پس از آن ما مجددا در فهرست کشورهایی قرار خواهیم داشت که عملا هیچ مبادله مواد هسته ای با آن انجام نمی شود. بنابراین این بسیار ساده اندیشانه است که کسی تصور کند این معامله به معنی باز شدن راه صادرات و واردات مواد هسته ای از و به ایران است».
 
هنوز درباره جدول زمان بندی، قیمت و دیگر جزئیات این معامله احتمالی اطلاعی در دست نیست.
  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

برنامه امریکا برای احیای رژیم تحریم ها ظرف 2 سال
راقم این سطور اطلاعاتی در دست دارد که نشان می دهد امریکایی ها می خواهند در یک تا دوسال آینده تحریم ها خود را به بهانه های مختلف احیا کنند به گونه ای که عایدی ایران از توافق صرفا منحصر به تعلیق تحریم های اروپا شود.
 

مهدی محمدی، ایران هسته ای - توافق هسته ای از روز یکشنبه وارد فاز اجرا شده است ولو اینکه در سوی مقابل، یعنی ازجانب اروپا و امریکا- چیزی که واقعا بتوان نام آن را اجرا گذاشت نمی توان دید. مطابق آنچه در ضمیمه 5 برجام آمده، ایران، از روز رسمی شدن توافق، انجام 12 تعهد خاص فهرست شده در آن ضمیمه را آغاز می کند اما در مقابل طرف های غربی صرفا بیانیه هایی صادر می کنند که نشان دهنده تصمیم آنها برای تعلیق تحریم ها در زمانی است که ایران انجام تعهدات خود را به نحو راستی آزمایی شده برای آژانس کامل کرده باشد.

 

به این ترتیب، روز آزمون برای برجام فرا رسیده است. این نخستین مرحله ای است که برجام در آن تست خواهد شد. برجام توافقی است که برای 1+5 مبتنی بر راستی آزمایی است و برای ایران مبتنی بر اعتماد. 1+5 هیچ تعهدی را تا ما به ازای آن نقدا و به طور کامل از سوی ایران پرداخت نشود انجام نخواهد داد، اما در متن برجام موارد متعددی وجود دارد که ایران طی آن عملا مجبور است به 1+5 اعتماد کند و صرفا به اتکای اینکه «امیداوریم چنین و چنان نشود» تعهدات خویش را اجرا کند. یکی از مهم ترین نمونه ها، تاخیر فاز اجرای تعهدات ایران نسبت به طرف مقابل در گام نخست اجرای برجام است. به طور وسیع استدلال شده است که گروه 1+5 بویژه امریکا پس از اتمام انجام تعهدات ایران، به دو دلیل قادر به سر باز زدن از تعلیق تحریم ها نخواهد بود. نخست، به این دلیل که در این صورت توافق هسته ای از هم خواهد پاشید، و این در حالی است که امریکا به ایران نیاز دارد و دوم به این دلیل که ایران قدرتمند است و تبعات نقض توافق برای امریکا سنگین خواهد بود. واقعیت این است که هر دوی این استدلال ها درست است ولی به مسئله اصلی پاسخ نمی دهد. پس از اینکه ایران همه تعهدات کلیدی خود را انجام داد، قاعدتا دیگر امریکا نباید هراسی از به هم خوردن توافق داشته باشد مگر اینکه توافق دارای منافعی به جز متوقف کردن برنامه هسته ای ایران برای امریکا باشد، که البته هست؛ و همه آنچه تحت عنوان نفوذ در این یکی دو ماه درباره آن بحث شده را در همین جا می توان ره گیری کرد. قدرتمند بودن ایران هم مانعی برای نقض عهد از سوی امریکا نیست چرا که امریکایی ها در عین حال که می دانند امریکا قدرتمند است، این را هم می دانند که یک جریان سیاسی در ایران آینده خود را به توافق هسته ای گره زده و در نتیجه هرگونه نقض عهد از سوی طرف مقابل را به دلایل سیاسی لاپوشانی خواهد کرد.

 

مهم تر از اینها این است که توجه کنیم اساسا آنچه باید نگران آن بود این نیست که امریکا یا اروپا در روز اجرای توافق که احتمالا حداکثر تا 3 ماه دیگر فرا خواهد رسید، از تعلیق تحریم ها سر باز بزند. آنگونه که جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید گفته امریکا فعلا قصد ندارد چنین کاری بکند چرا که هدف اصلی آن در مقطع فعلی تسخیر افکار عمومی در ایران و سوق دادن آن به سمت دوقطبی های بیشتر با حاکمیت در حوزه های امنیت ملی و بویژه شکل دادن به انتخابات ها در ایران است. نگرانی اصلی که باید نسبت به آن بیمناک بود این است که امریکا در طول یکی دو سال آینده، همزمان با متلاطم تر شدن محیط داخلی ایران و به هم ریختگی بیشتر در ژئوپلتیک منطقه، به بهانه آنچه درون برجام نقض جزئی توافق خوانده شده، تحریم های خود را به دلایل مرتبط با اشاعه یا غیر آن احیا کند و در این سو، دولت نیز، هم به دلایل سیاسی که عمدتا مربوط به علاقمندی به حفظ توافق به هر قیمت است و هم به دلایل تکنیکال، نه توان خروج از توافق را داشته باشد و نه توان نشان دادن یک واکنش موثر به گونه ای که امریکایی ها را از تداوم این مسیر بازدارد.

 

راقم این سطور اطلاعاتی در دست دارد که نشان می دهد امریکایی ها می خواهند در یک تا دوسال آینده تحریم ها خود را به بهانه های مختلف احیا کنند به گونه ای که عایدی ایران از توافق صرفا منحصر به تعلیق تحریم های اروپا شود که می دانیم در صورت احیای تحریم های امریکا تقریبا هیچ ارزشی نخواهد داشت. برخی منابع غربی لابلای تحلیل های خود گفته اند که امریکا حتی یک جدول زمانی برای احیای تحریم ها به بهانه «نقض جزئی» توافق از سوی ایران و همچنین بهانه های مرتبط با تروریسم آماده کرده است.

 

سوال این است که روزی که اولین تحریم احیا شود، یا روزی که ثابت شود دولت امریکا اساسا برخی از تحریم هایی را که وعده تعلیق آنها را داده بود تعلیق نکرده، یا تحریم ها روی کاغذ تعلیق شده ولی عملا در حال اجراست، دولت بنا دارد چگونه به این امر واکنش نشان بدهد؟ آیا یک برنامه از پیش تدوین شده در این باره وجود دارد که گام به گام واکنش های ایران به احیای تحریم ها تعریف کرده باشد یا اینکه دولت چون توافق را برای خود حیثیتی کرده، همه چیز را کتمان و همچنان مطابق برجام رفتار خواهد کرد؟

 

چند ماه قبل از نهایی شدن توافق روزنامه واشینگتن پست نوشت اصلی ترین هدف امریکا از مذاکرات این است که با ایران به توافقی برسد که توان واکنش هسته ای به فشار های آتی امریکا را از ایران بگیرد. از دید من، این صادقانه ترین مطلبی است که در دو سال گذشته درباره هدف پس پرده امریکا از برجام گفته شده است. اما از این سو، درون دولت برنامه ای برای مقابله با این پروژه دیده نمی شود. دولت اساسا فرض را بر این گذاشته است که امریکا پس از برجام تبدیل به یک «پسر خوب» خواهد شد و بنابراین نیازی نیست که انرژی برای طراحی طرح های بازدارنده یا واکنشی درمقابل آن مصرف شود.

 

این امر، یعنی گرفتار شدن به خام اندیشی درباره آینده رفتار امریکا با ایران و پناه بردن به تحلیل های خوش خیالانه ای نظیر اینکه برجام چنان معادله را تغییر داده که دیگر امریکا نمی تواند خارج از آن گام بردارد، یکی از بزرگترین تهدیدهای پیش روی کشور است و موضوع زمانی وخیم می شود که دستگاه اجرایی کشور که قاعدتا باید مجری هر نوع اقدام متقابل باشد، این تحلیل را نمایندگی کند. 

  • Upvote 1
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.