DR_CHAMRAN

" توافق هسته ای " ، جزییات ، آینده (1)

Recommended Posts

سازمان انرژی اتمی ایران متن بیانیه مشترک با آژانس انرژی اتمی چین و دپارتمان انرژی آمریکا را منتشر کرد که به موجب آن باید سندی رسمی مطابق قوانین ملی سه کشور تنظیم و مسئولیت ها و وظایف هرکدام برای مدرن سازی راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک مشخص شود.
 
متن بیانیه مشترک ایران، چین و آمریکا برای مدرن سازی راکتورتحقیقاتی آب سنگین اراک
متن این بیانیه که نسخه ای از آن در اختیار ایرنا قرار گرفت به شرح زیر است:
 
بیانیه مشترک در خصوص پروژه مدرن سازی راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک 
 
تحت برنامه جامع اقدام مشترک
 
آژانس انرژی اتمی چین به نمایندگی از جمهوری خلق چین (CAEA) ، دپارتمان انرژی امریکا به نمایندگی از ایالات متحده آمریکا (DOE) و سازمان انرژی اتمی ایران به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران (AEOI) در تاریخ 23 شهریور ماه 1394 به منظور مذاکره در مورد گامهای آتی جهت مدرن سازی راکتور اراک مندرج در برنامه جامع اقدام مشترک (24 خرداد 1394- برجام) و قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت سازمان ملل در وین ملاقات نمودند.
ضمن تاکید بر اهمیت عدم اشاعه، امنیت هسته ای و ایمنی هسته ای و ضرورت همکاری های بین المللی در دستیابی به این اهداف، آژانس انرژی اتمی چین (CAEA) ، دپارتمان انرژی امریکا (DOE) و سازمان انرژی اتمی ایران (AEOI) یاد آوری می نمایند که بر طبق ضمیمه یک برجام ، ایران نقش هدایت و رهبری به عنوان مالک و مدیر پروژه برای پروژه مدرن سازی اراک (پروژه) با حمایت دیگر شرکت کنندگان برجام را بر عهده می گیرد.
همچنین آژانس انرژی اتمی چین (CAEA) ، دپارتمان انرژی امریکا (DOE) و سازمان انرژی اتمی ایران (AEOI) یادآوری می کنند که چین، فرانسه، آلمان، روسیه، ایالات متحده آمریکا به همراه نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور سیاست مشترک خارجی و امنیتی (E3/EU+3) متعهد شده اند تا قبل از روز اجرا یک گروه کاری برای به عهده گرفتن نقش های مربوط به هریک از آنان در پروژه مذکور با هدف تسهیل در آن مطابق با قوانین ملی خود ایجاد نمایند.
 
آژانس انرژی اتمی چین (CAEA) و دپارتمان انرژی امریکا (DOE) بر آمادگی خودشان برای تشکیل جلسه و ریاست مشترک گروه کاری متشکل از سه کشور اروپائی و سه کشور دیگر بعلاوه نماینده عالی اتحادیه اروپا (E3/EU3+3) در رابطه با پروژه برجام تصریح نمودند. سایر کشورهای دارای تخصص هسته ای مرتبط نیز می توانند پس از تصمیم و موافقت همه اعضاء گروه کاری و ایران برای ملحق شدن به گروه کاری دعوت گردند.
 
آژانس انرژی اتمی چین (CAEA) ، به عنوان رئیس مشترک گروه کاری قصد دارد تا از طرف گروه کاری برای ارتباطات و هماهنگی با سازمان انرژی اتمی ایران (AEOI) به منظور اجرای پروژه به عنوان رابط اولیه عمل نماید.
 
آژانس انرژی اتمی چین (CAEA) ، دپارتمان انرژی امریکا (DOE) و سازمان انرژی اتمی ایران (AEOI) قصد دارند تا با کمک یکدیگر برای جمع بندی سریع سند رسمی، به گونه ای که در برجام آمده است و مطابق با قوانین ملی آنها می باشد، مسئولیت ها و وظایف گروه کاری و کانال ارتباطی سازمان انرژی اتمی ایران (AEOI) -آژانس انرژی اتمی چین (CAEA) را با هدف تسریع در تکمیل به موقع پروژه مذکور ایجاد نمایند.
  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

سخنگوی سازمان انرژی اتمی : مصاحبه با دانشمندان انجام خواهد شد!

 

یک شبکه خبری انگلیس در اقدامی نادر ضمن بازدید از تاسیسات هسته‌ای ایران با سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران نیز دیدار و گفت‌وگو نمود.

به گزارش فارس، «راجح عمر» خبرنگار شبکه خبری «آی تی‌وی نیوز» انگلیس در فرصتی نادر ضمن اشاره به ملاقات از یکی از تاسیسات هسته‌ای ایران در وبگاه این شبکه نوشت: این دیدار بازدیدی از یکی از تاسیسات هسته‌ای، تحقیقاتی ایران بود که نه تنها مشمول برجام قرار دارد بلکه از جمله تاسیساتی است که به شدت از سوی بازرسان نظارت خواهد شد.

بر اساس این گزارش، «بهروز کمالوندی» سخنگو و معاون سازمان اتمی ایران در گفت‌وگو با  راجح عمر خبرنگار شبکه آی تی‌وی که در دفتر کارش صورت گرفت، تاکید کرد توافق برای طرفین بهترین گزینه بود و محصول پروسه‌ای از مذاکرات فشرده با مشارکت 7 کشور و آژانس بین‌المللی هسته‌ای بود که آغاز آن به سال 2003 الی 2005 برمی‌گردد.

کمالوندی در این گفت‌وگو اظهار داشت که ایران برداشتن هزاران سانتریفیوژ ، بازسازی تاسیسات آب سنگین اراک و صادر کردن هزاران کیلو اورانیوم غنی شده را آغاز کرده اما این اقدامات را با احتیاط و نه با شتاب انجام می‌دهد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران درباره موضوع بسیار مهم مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای ایران افزود ، این رویداد تحت شرایط موافقت شده و با دقت خاص رخ می‌دهد.

وی تاکید کرد، مصاحبه با دانشمندان ایران به بهانه ساختگی ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای گذشته امکان پذیر نیست زیرا در آن صورت انگار ایران در کمال تعجب و بهت اتهام دانشمندانش را در محکمه پذیرفته‌ است.

به گزارش آی تی وی نیوز، کمالوندی در ادامه این گفت‌‌وگو بر اهمیت ژرف و گسترده‌تر برجام  تاکید کرد.

وی در خاتمه این گفت‌وگو اذعان داشت که توافق هسته‌ای برای طرفین موفقیتی تاریخی بوده و حکایت از این دارد که دشمنان حتی با وجود عمق بی‌اعتمادی و اختلاف می‌توانند به جای استفاده از زور با گفت‌وگو  مسائل را برطرف کنند.

 

http://khabarfarsi.com/ext/14677873

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

متن کامل
پیشنهادهای مرکز بلفر برای مرحله اجرای برجام
اندیشکده «مرکز بلفر» در مقاله ای نوشت آمریکا باید در قبال برنامه هسته ای ایران استراتژی تقویت را با ترویج یک کمپین اطلاعاتی به صورت موازی با مکانیسم بازرسی بین المللی در پیش گیرد.

 

ایران هسته ای- اونرگولوف پژوهشگر «مرکز امنیت آمریکای نوین » طی یادداشتی در سایت مرکز بلفر نوشت آمریکا باید اقداماتی برای پر کردن شکاف ها در توافق هسته ای صورت دهد.

 

گولوف معتقد است آمریکا باید گزینه های بیشتری از« برگشت پذیری » را برای بازگرداندن تحریمها در صورت تبعیت نکردن ایران فراتر از آنچه در حال حاضر در توافق هسته ای گنجانیده شده است در نظر بگیرد.


گولوف سه استراتژی برای تقویت توافق توسط آمریکا پیشنهاد می کند؛

 

1. افزایش همکاری های اطلاعاتی در منطقه برای نظارت بر برنامه هسته ای ایران.

 

2. احیای همکاری با دولت های عرب سنی از طریق حمایت نظامی و همکاری برای کمک به آنها برای مهار پیشرفت های ایران در منطقه.

 

3. تقویت همکاری سطح بالا با اسرائیل. 

 

متن کامل مقاله اندیشکده « مرکز بلفر» به قلم اونرگولوف در «مرکز امنیت آمریکای نوین» در ادامه می آید

 

***

اوباما ماه گذشته حمایت کافی کنگره را برای امضای این توافقنامه میان قدرت های جهان و ایران بدست آورد.

 

( آیت الله ) علی خامنه ای رهبر معظم ایران هفته گذشته این توافق را تایید کرد. اگر چه تلاشهایی در کنگره برای جلوگیری از اجرای این توافقنامه از سر گرفته شده است، طرفداران توافق ادعا می کنند که این توافق در حال حاضر عملی انجام شده است. آنها درست می گویند. با این حال، این می تواند اشتباهی جدی باشد که طرفداران توافق به افتخارات خود تکیه کنند.

 

حتی بسیاری از اعضای کنگره که از توافق هسته ای با ایران حمایت کرده اند، آشکارا به معایب و خطرات ذاتی آن اذعان می کنند. استدلال آنها این است که این توافق بهترین گزینه موجود برای جلوگیری از هسته ای شدن ایران و وقوع جنگ دیگری در خاورمیانه ( غرب آسیا ) است. اکنون زمان آن است طرفداران توافق این توافق را تقویت و خلاء ها و خطرات آن را کاهش دهند.

 

این استراتژی تقویت باید بر سه اصل مهم تکیه کند که عبارتند از : مسدود کردن برنامه هسته ای ایران،تاکید دوباره آمریکا به تعهدات خود در قبال متحدان سنی آن و رسیدن به یک توافق جانبی با اسرائیل. این تلاش مکمل برای تضمین این موضوع اهمیت دارد که توافق هسته ای ایران را قادر به دستیابی به سلاح هسته ای در آینده نخواهد کرد و نیز منجر به وقوع یک جنگ جدید در منطقه نخواهد شد.

 

طرفداران توافق در سخنان علنی خود، در مورد آن ابراز نگرانی کرده اند. در عین حال، این افراد اینطور نتیجه گیری کرده اند هر جایگزینی بدتر بوده است. سناتور دموکرات ران وایدن از اورگان برای مثال نوشت: «این توافق با رژیم دو رو و غیرقابل اعتماد ایران پایین تر از انتظاراتی است که من پیش بینی کرده بودم . با این حال من معتقدم جایگزین توافق حتی خطرناک تر است.»

 

ریچارد بلومنتال قانونگذار دموکرات از کنتیکت نیز گفت :« در حالی که این توافقی نیست که من در میز مذاکره آن را قبول می کردم ، این توافق بهتر از آن است که اصلا توافقی نمی شد.»

 

حالا که دوره بررسی کنگره رسما پایان یافته است، بحث در مورد چگونگی عملیاتی کردن توافق به جای ادامه دادن به بحث بر سر شایستگی آن مورد نیاز است. طرفداران این توافق باید رهبری تلاش برای مقابله با ضعفهای ذاتی آن را هدایت کنند. این اقدام باید از طرف مخالفان توافق حمایت شود.

 

اولین نقصی که نیاز به توجه دارد این است که این توافق موجب قطع همه مسیرهای دستیابی به یک سلاح هسته ای نمی شود. قطع همه مسیرهای دستیابی به یک سلاح هسته ای ، هدف اعلام شده باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بوده است. این توافق فقط عبور ایران را از آستانه هسته ای در دهه بعدی مشکل تر و نه غیر ممکن می سازد. در دهه دوم، انجام این کار نسبت به پیش از توقف اخیر تحت این توافق موقت آسانتر می شود زیرا محدودیتها در برنامه هسته ای برداشته خواهد شد.

 

آمریکا برای جلوگیری از بوجود آمدن یک ایران هسته ای، باید این توافق را از طریق ترویج یک کمپین اطلاعاتی به صورت موازی با مکانیسم بازرسی بین المللی تقویت کند و قابلیت جهانیان را برای تشخیص هر گونه نقض توافق از جانب ایران افزایش دهد.

 

آمریکا همچنین باید همراه با متحدان خود گزینه های بیشتری از« برگشت پذیری » را برای بازگرداندن تحریمها در صورت تبعیت نکردن ایران فراتر از آنچه در حال حاضر در توافق هسته ای گنجانیده شده است در نظر بگیرد.

 

این وضعیت برای بازداشتن ایران از تلاش برای پیشبرد برنامه هسته ای خود در دهه آینده و آماده شدن برای کاهش نسبی محدودیتها در دهه بعد مورد نیاز است. این مکانیزمها باید قادر به مقابله با چالش های آینده دولت ایران باشد دولتی که قادر به عبور از آستانه هسته ای در یک زمان بسیار کوتاه خواهد بود. اگر طرفداران توافق در مورد نگرانی هایی که ابراز کرده اند جدی هستند، آنها باید برای ایجاد یک کمیسیون در کنگره برای نظارت بر اجرای موافقتنامه و همچنین تلاشهای مکمل آمریکا اقدام کنند.

 

دومین نقص در توافق این است که قابلیت بالقوه را برای تبدیل شدن ایران به قدرت مسلط منطقه فراهم می کند که این نگرانی اصلی برای متحدان سنی دولت آمریکا در منطقه است.

 

این توافق بیش از 100 میلیارد دلار به منظور افزایش سیاستهای بی ثبات کننده منطقه شامل حمایت از سازمان های تروریستی در دسترس رژیم تهران قرار می دهد. این توافق همچنین موجب مشروعیت بین المللی وضعیت ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای می شود.

 

سنی ها اعتقاد دارند این توافق نشان دهنده تعهد نیم بند آمریکا به متحدانش و یک تغییر بالقوه به سمت تهران است. بنابراین، آمریکا باید یک نیروی مشترک چند ملیتی با شرکای سنی خود با هدف مقابله با فعالیت های منطقه ای ایران تشکیل دهد.

 

عرضه سلاحهای پیشرفته و آموزش نظامی قطعا بخشی از این همکاری خواهد بود. با این حال، این احتمال وجود دارد که متحدان ایالات متحده نیز خواستار حضور آمریکا و مشارکت واقعی در مقابله با کمک ایران به گروههای وابسته به تهران در منطقه عمدتا از طریق تمرینها و عملیات مشترک شوند. متحدان آمریکا می خواهند این کشور به این شکل تعهد خود را به منطقه و منافع متحدانش نشان دهد. در اینجا، کنگره می تواند از دولت آمریکا در ارائه تضمین های لازم پشتیبانی کند.

 

توافق هسته ای موجب تشدید شکاف به تازگی تشکیل شده بین ایالات متحده و اسرائیل می شود. این روند، همکاری های اطلاعاتی عمیق بین تل آویو و واشنگتن را که برای رفع برخی از نقاط کور به جا مانده از بازرسی های بین المللی ایران ضروری است تهدید می کند. همچنین اسرائیل در جهت توسعه قابلیت های مستقلی سوق داده می شود که به تل آویو توانایی اقدام یک جانبه را زمانی که منطقه خطرناک تر می شود می دهد.

 

اسرائیل می تواند در برابر ایران که هر روز قوی تر و جسورتر می شود احساس انزوا کند در حالی که کشورهای سنی مذهب خودشان برای دستیابی به توانایی های نظامی جدید و پیشرفته تر تلاش خواهند کرد.

 

برای جلوگیری از بروز سناریویی در آینده که در آن توافق هسته ای باعث تنش و افزایش احتمال درگیری نظامی شود، واشنگتن و تل آویو باید گفتگوهای سطح بالا را تقویت کنند.

 

هدف از این گفتگوها باید تحکیم یک استراتژی مشترک برای جلوگیری از مسلح شدن ایران به سلاح هسته ای با هماهنگ سازی تشخیص موثر هر گونه نقض احتمالی توافق از طرف ایران و پاسخ مشترک از پیش تعیین شده بر اساس سناریوهای مختلف باشد. این بحثهای صمیمی همچنین باید شامل تجدید تفاهم نامه آمریکا و اسرائیل بر سر موضوع کمک های نظامی آمریکا باشد که سال 2017 منقضی می شود تا در مورد حفظ برتری کیفی نظامی اسرائیل بر همسایگان خود اطمینان بوجود بیاید.

 

برای انجام این کار رئیس جمهور آمریکا باید پشتیبانی کنگره را بدست آورد. یک بار دیگر، اگر طرفداران توافق در مورد سوء ظن هایی که ابراز کرده اند جدی هستند، باید این تلاش را رهبری کنند. مخالفان توافق نیز باید به آنها بپیوندند.

 

توافق هسته ای از دور اول جنگ سیاسی در ایالات متحده و ایران سالم بیرون آمده است اما چالشهای واقعی هنوز به قوت خود باقی است.طرفداران و مخالفان توافق ایران با رهبری این پیشنهاد سه جانبه، می توانند تضمین کنند که مانع هسته ای شدن ایران می شوند و از وقوع جنگ دیگری در خاورمیانه جلوگیری خواهد شد.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری در مراسم شب هفتم رحلت ابوالشهداء عبدالوهاب شاه حسینی که در تکیه نیاوران برگزار شد، گفت: کشور نظام و رهبر حاضر، شجاع و هوشیار دارد، اما ما به جای اینکه در جامعه وحدت ایجاد کنیم و در این شرایط منطقه همدل باشیم این کارها را می کنیم. وی با اشاره به ویژگی های شیعیان اظهار داشت: روزی به کسی که خود را ذاکر امام حسین(ع) می نامید گفتیم آیا تو با این همه بددهنی و فحش های بد که از دهانت بیرون می آید ذاکر امام حسین(ع) هستی؟ او پاسخ داد بالاخره امام حسین(ع) چهار تا لات و چاقوکش میخواهد؛ ما هم یکی از آنها! در حالی که امام حسین(ع) چاقوکش و لات نمیخواهد؛ شمر و عمر بن سعد لات و چاقو کش بودند. یاران امام حسین(ع) آنهایی بودند که وقتی شب عاشورا امام حسین(ع) به آنها گفت من بیعتم را از شما برداشتم، هیچ کدامشان نرفتند و این روایات که گفته می شود افرادی رفتند روایت ضعیفی است. وی با قرائت این حدیث از امام صادق(ع) که می فرمایند « گروهى مى گویند که من امام آنها هستم . به خدا قسم که من امام آنها نیستم . خدا لعنتشان کند ، هر چه من پرده پوشى مى کنم ، آنان پرده درى مى کنند . من مى گویم : چنین و چنان ، آنان مى گویند : مقصودش فلان و بهمان است . من در حقیقت امامِ کسى هستم که اطاعتم کند»، اظهار داشت: امروز در جامعه ما مقام معظم رهبری یک رهبر شجاع، آزاده، هوشمند و حاضر هستند؛ ایشان بارها گفته اند کسی از طرف من صحبت نکند و نگوید آقا فلان حرف را زده است؛ من اگر نظری دارم خودم می گویم؛ خودم زنده ام! آنوقت عده ای کاسه داغ تر از آش به عنوان پیروان ولی فقیه بلند می شوند و جامعه را متشنج می کنند. آنها می گویند مراد آقا این بود و آقا این را فرمودند؛ چند بار پیش آمده که دفتر ایشان این سخنان را تکذیب کرده است! ایشان علی رغم اینکه گفته اند صریحا خودم نظر می دهم اما عده ای در فلان روزنامه و سایت این حرفها را می زنند. ناطق نوری یادآور شد: در همین مساله هسته ای بارها مقام معظم رهبری فرمودند این تیم مذاکره کننده مورد قبول من هستند؛ اینها متدین هستند، وزیر خارجه و همراهانش در جبهه سیاسی در حال جنگ هستند و... مقام معظم رهبری خط قرمزها را معین کردند و گفتند تیم مذاکره کننده ما آنها را رعایت کردند، اما یه عده انسان بی حساب و کتاب و تندرو می گویند خط قرمزها مراعات نشده است به فرمایشات امام و رهبری عمل نشده است؛ اینها باید محاکمه شوند! این مزخرفات چیست؟ کشور نظام و رهبر حاضر، شجاع و هوشیار دارد، اما ما به جای اینکه در جامعه وحدت ایجاد کنیم و در این شرایط منطقه همدل باشیم این کارها را می کنیم. مگر مقام معظم رهبری امسال را سال همدلی و همزبانی نامگذاری نکردند؟ این همدلی و همزبانی است؟ امام صادق(ع) این دسته افراد را لعنت می کنند و می گویند اینها شیعه نیستند. رئیس دقتر بازرسی ویژه مقام معظم رهبری سپس با اشاره به این حدیث امام محمدباقر(ع) که می فرمایند: شیعیان سه دسته اند؛ گروهی که خود را به نام ما آراسته می کنند، عده ی دیگر هم نان ما را می خورند، عده ای هم مثل ما هستند و در شیعه بودن خود راست می گویند»، افزود: ولایت و امامت چوب هم دارد؛ یک عده قبل از انقلاب چوب دفاع از ولایت را خوردند؛ آنها زندان رفتند و شکنجه شدند الان هم مردانه ایستاده اند و عده ای شان هم از دنیا رفته اند. اما به تعبیر امام باقر(ع) عده ای نان ولایت را می خورند. ناطق نوری با بیان اینکه امام باقر(ع) توصیه کرده اند که تکیه گاه محکمی باشید، گفت: این سخن یعنی از ولایت جلو یا عقب نروید و معتدل حرکت کنید! در این 35 سال آنچه به کشور ما لطمه و صدمه زده است، برخی از همین جوان های هیأتی داخلی خودمان و تندروی ها و افراطی گری ها و دسته و گروه بازی هاست. وی با بیان اینکه اگر همه ید واحد باشیم و پشت سر رهبری حرکت کنیم، قدرت خدا با ماست، تصریح کرد: ما نعمت ولایت را داریم. چرا جاهای دیگر نمی توانند متحد شوند؟ زیرا از این نمعت برخوردار نیستند. اما باید بدانیم شیعه مودب است، زبانش تند نیست و فحاش و هتاک نیست. امام باقر(ع) می فرماید «آیا کسی که میگوید شیعه ام همین که بگوید دوست علی(ع) هستم کافی است؟ شیعه با تقواست». یعنی به کسی توهین نمی کند.

  • Upvote 3

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

صریح نظر داد

 

گفت مذاکره با آمریکا ممنوع است

 

قبلش هم گفت من حرف در خفا و در گوشی ندارم نظرم رو در هم مسئله ای در تریبون عمومی با همه ی مردم در میان می زارم

 

شونصد تا حدیث پشت سر هم ردیف کردی که چی رو لاپوشونی کنی جناب آقای حجت اسلام و مسلمین .... حجت اسلام و مسلمین 

  • Upvote 2
  • Downvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

 

resized_541745_286.jpg

 

البته برای رییس جمهور باورپذیر نبود icon_cheesygrin(ایشان برمیگرده به رییس جمهور)

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

البته برای رییس جمهور باورپذیر نبود icon_cheesygrin(ایشان برمیگرده به رییس جمهور)

"رهبر انقلاب افزودند: در اجرای برجام نیز باید نکات مهم و مورد نظر را دنبال کنید که تحقق این موارد هم امکان‌پذیر است، همچنانکه آقای رئیس‌جمهور نیز به بنده گفتند دستیابی به برخی از نتایج ابتدا باورپذیر نبود اما شما ایستادید و ما هم ایستادیم و ممکن شد."

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

یک کسی از امیرالمؤمنین(ع) سؤالات زیادی را مطرح کرد و علی(ع) مفصلاً به او جواب دادند. یکی از سؤالاتش این بود که شما چرا به پیامبر خودتان می‌گویید: «رحمة للعالمین»؟ چرا او را رحمتی برای همۀ مردم عالم می‌دانید در حالی که او رحمتی برای مؤمنین بود. او چه رحمتی برای کافران داشت؟ امیرالمؤمنین(ع) فرمود: ایشان برای کفار هم رحمت بود. اما رحمت بودنش برای کفار به این است که دین ما دین اشاره‌ای است نه دین تصریحی(...فَبَعَثَهُ اللَّهُ بِالتَّعْرِیضِ لَا بِالتَّصْرِیح‏؛ احتجاج طبرسی/1/255)
وقتی پیامبر ما بسیاری از سخنان کلیدی خود را با اشاره بیان می‌کرد، موجب می‌شد که کافران برای مخالفت کردن، مهلت پیدا کنند. و الا اگر پیامبر(ص) آن مطلب را صریح می‌گفت، مخالفت کافران موجب عقاب و هلاکت آنها می‌شد. در واقع با این کار، جای دبّه و بهانه گرفتن را باقی گذاشت و جای فهمیدن توسط افراد را هم باقی گذاشت. البته این کار، افراد را مجاز نمی‌کند که بد بفهمند، ولی به آنها فرصت داده می‌شود و لذا برخی می‌توانند بگویند: «من این‌طوری برداشت نکردم، من یک طور دیگری از این سخن برداشت کردم...»
دین ما دین اشاره‌ای است / این یکی از اولین گزاره‌هایی است که در دین‌شناسی باید به ما یاد بدهند
امام صادق(ع) می‌فرماید: «خدا پیغمبر را به این روش مبعوث کرد که «به در می‌گویم، دیوار تو گوش بده؛
إِنَّ اللَّهَ بَعَثَ نَبِیَّهُ بِإِیَّاکِ أَعْنِی وَ اسْمَعِی یَا جَارَه‏»(تفسیر قمی/2/373) این یکی از اولین گزاره‌هایی است که در دین‌شناسی باید به ما یاد بدهند که دین ما دین اشاره‌ای است. به همین دلیل است که نام ائمۀ هدی(ع) در قرآن نمی‌آید. یعنی باید خودمان برویم دنبالش و بفهمیم.
وقتی دین اشاره‌ای باشد، اگر کسی خواست انکار کند، مهلت بیشتری به او داده می‌شود که مخالفت کند. امکان مخالفت در دین ما بیش از هر دین دیگری شده تعبیه است. این را امیرالمؤمنین(ع) در روایت فوق، توضیح می‌دهد و برایش مثال می‌آورد و می‌فرماید: اگر پیامبر(ص) می‌خواست برخی از تعابیر را صریح‌تر به‌کار ببرد، آن‌وقت اگر کسانی مخالفت می‌کردند-مثل اقوام انبیاء گذشته- بلا بر سرشان نازل می‌شد(
لِأَنَّ الْأَنْبِیَاءَ قَبْلَهُ بُعِثُوا بِالتَّصْرِیحِ لَا بِالتَّعْرِیضِ وَ کَانَ النَّبِیُّ مِنْهُمْ إِذَا صَدَعَ بِأَمْرِ اللَّهِ وَ أَجَابَهُ قَوْمُهُ سَلِمُوا وَ سَلِمَ أَهْلُ دَارِهِمْ مِنْ سَائِرِ الْخَلِیقَةِ وَ إِنْ خَالَفُوهُ هَلَکُوا وَ هَلَکَ أَهْلُ دَارِهِمْ...؛ احتجاح/1/255) اما چون پیامبر(ص) با اشاره بیان فرموده، دیگر بلا بر سرشان نازل نمی‌شود. پس پیامبر ما برای کافران هم رحمت بود.

http://bayanmanavi.ir/post/2563

 

 

 

پی نوشت:

این روش رو در رفتار و گفتار مقام معظم رهبری هم میشه به وضوح مشاهده کرد.

  • Upvote 5

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تذکر ۲۰ نماینده به روحانی برای توقف جمع‌آوری سانتریفیوژها/ صالحی: اجرای توافق را با جمع‌آوری سانتریفیوژها آغاز کردیم

 

به گزارش دولت بهار 20 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی تذکری به حسن روحانی رئیس‌جمهور خواستار توقف دستور جمع‌آوری سانتریفیوژهای فردو و نطنز شدند.

 

در شرح تذکر نمایندگان آمده است: "متأسفانه در دو روز گذشته چند پیمانکار برای جمع‌آوری سانتریفیوژهای فردو وارد این سایت شده‌اند و شروع به جمع‌آوری زیرساخت‌های این سایت نموده‌اند و گفته‌اند دو هفته اینجا می‌مانیم تا کار را تمام کنیم.

 

جناب آقای رئیس‌جمهور! این اقدام توأم با تعجیل در زمانی اتفاق می‌افتد که بند یک از شروط 9گانه رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اخذ تضمین کافی از رئیس‌جمهور آمریکا و اتحادیه اروپا که نوشتن نامه رسمی از جانب آنها مبنی بر لغو تحریم‌ها در زیرساخت‌های تحریم‌هاست موفق نشده، آقای رئیس‌جمهور! مسئولیت تحقق شروط 9گانه و شروط شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی بر اساس بند 9منشور به تیم هوشمند، قوی و آگاه واگذار شده و این تیم هنوز تشکیل نشده است.

 

آقای رئیس‌جمهور اگر دقت کافی در تحقق این شروط انجام نشود، تهدید منافع ملی رخ خواهد داد که غیرقابل جبران است."

 

 

صالحی: ایران اجرای توافق را با جمع‌آوری تعدادی از سانتریفیوژهای خود آغاز کرده است

 

 

رئیس سازمان انرژی اتمی که به ژاپن سفر کرده در مصاحبه با خبرگزاری کیودو گفت ایران اجرای برجام را با جمع‌آوری شماری از سانتریفیوژهای خود در تاسیسات هسته‌ای نطنز آغاز کرده است.
به گزارش فارس، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی که به ژاپن سفر کرده در مصاحبه با خبرگزاری کیودو گفت که ایران اجرای توافق هسته‌ای را با جمع آوری تعدادی از سانتریفیوژهای خود در تاسیسات هسته‌ای نطنز آغاز کرده است.

 

علی اکبر صالحی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران  به منظور رایزنی با مقامات ژاپنی به توکیو سفر کرده است. وی در این سفر با خبرگزاری کیودو مصاحبه‌ای ترتیب داده و درباره روند اجرای برجام صحبت کرد.

 

صالحی گفت: «ما کار مقدماتی که شامل کاهش تعداد سانتریفیوژها است را آغاز کرده‌ایم. به طور خاص ما در حال کم کردن تعداد سانتریفیوژها از جمله در تاسیسات هسته‌ای نطنز هستیم البته اجرای کامل توافق زمان خواهد برد».

 

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی در ژاپن با این خبرگزاری ژاپنی مصاحبه کرد.

 

بر اساس مفاد برجام و به منظور رسیدن به مرحله سوم و پایانی برجام که به روز اجرای توافق هسته‌ای مشهور شده، ایران پذیرفته که تعداد سانتریفیوژهای خود را کاهش دهد و در ازای آن کشورهای غربی تحریمهای مرتبط با هسته‌ای را رفع کنند.

 

http://www.dolatebahar.com/view/176413/%D8%AA%D8%B0%DA%A9%D8%B1-%DB%B2%DB%B0-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%AD%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D9%82%D9%81-%D8%AC%D9%85%D8%B9%E2%80%8C%D8%A2%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%81%DB%8C%D9%88%DA%98%D9%87%D8%A7-%D8%B5%D8%A7%D9%84%D8%AD%DB%8C:-%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%81%D9%82-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%A7-%D8%AC%D9%85%D8%B9%E2%80%8C%D8%A2%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%81%DB%8C%D9%88%DA%98%D9%87%D8%A7-%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%DB%8C%D9%85

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

تذکر ۲۰ نماینده به روحانی برای توقف جمع‌آوری سانتریفیوژها/ صالحی: اجرای توافق را با جمع‌آوری سانتریفیوژها آغاز کردیم

 

به گزارش دولت بهار 20 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی تذکری به حسن روحانی رئیس‌جمهور خواستار توقف دستور جمع‌آوری سانتریفیوژهای فردو و نطنز شدند.

 

در شرح تذکر نمایندگان آمده است: "متأسفانه در دو روز گذشته چند پیمانکار برای جمع‌آوری سانتریفیوژهای فردو وارد این سایت شده‌اند و شروع به جمع‌آوری زیرساخت‌های این سایت نموده‌اند و گفته‌اند دو هفته اینجا می‌مانیم تا کار را تمام کنیم.

 

اگر دو هفته ای جمع کنن چقدر طول میکشه تا دوباره راه اندازی کنند؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

اگر دو هفته ای جمع کنن چقدر طول میکشه تا دوباره راه اندازی کنند؟

 

بستگی داره چطوری جمع کنند ! اگر به دستگاهها آسیب برسه یا زیرساخت های لوله کشی و دستگاه های کنترل و مانیتورینگ هم بخواد جمع بشه احتمالا بسیار بیشتر از 2 هفته طول خواهد کشید

 

یکی از آقایان گفته بود صرف همین پروسه جمع آوری سانتریفیوژها باعث صدمه به 50  درصد سانتریفیوژها میشود

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

بستگی داره چطوری جمع کنند ! اگر به دستگاهها آسیب برسه یا زیرساخت های لوله کشی و دستگاه های کنترل و مانیتورینگ هم بخواد جمع بشه احتمالا بسیار بیشتر از 2 هفته طول خواهد کشید

 

یکی از آقایان گفته بود صرف همین پروسه جمع آوری سانتریفیوژها باعث صدمه به 50  درصد سانتریفیوژها میشود

اگر افراد غیر متخصص جمع کنن که وای به  حال دستگاها 

 

 

برای من سواله که چطور ظرف دو ماه قراره این همه کار انجام بدیم افریقای جنوبی چندین سال طول کشید  بعد ما ظرف دو ماه قرار این همه کار انجام بدیم؟

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر

گزارش ویژه
اجرای زود هنگام برجام به دلایل انتخاباتی!
علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در مصاحبه با خبرگزاری کیودو ژاپن گفته است ایران عملیات کاهش تعداد سانتریفوژهای غنی سازی اورانیوم را آغاز کرده است.

 

حامد علوی، ایران هسته ای- علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که به ژاپن سفر کرده در مصاحبه با  خبرگزاری کیودو گفته است که ایران روند اجرای برجام را آغاز کرده است.

 

صالحی در این مصاحبه اعلام کرد ایران بر اساس مفاد توافقنامه هسته ای با شش قدرت جهانی در ماه ژوییه، عملیات کاهش تعداد سانتریفوژهای غنی سازی اورانیوم را آغاز کرده است.

 

صالحی در این مصاحبه گفت: «ما کارهای اولیه را در زمینه اجرای توافق هسته ای آغاز کرده ایم».

 

وی افزود: این تدابیر کاهش تعداد ماشین های سانتریفوژ فعال را شامل می شود.

 

این در حالی است که طی فرمان تاریخی رهبری به رئیس جمهور اجرای برجام مشروط به مواردی شده که این موارد هنوز محقق نشده است.

 

مهم ترین شرط دریافت تضمین کتبی از امریکا و اروپا درباره لغو تحریم هاست.

 

چنین تضمینی هنوز به ایران واصل نشده است.

 

مهم تر از این، هنوز هیئت ناظر بر اجرای برجام که بنا بوده از سوی شورای عالی امنیت ملی انتخاب شود تعیین نشده و بنابراین اساسا ناظری برای راستی آزمایی صحت عمل دولت در این باره وجود ندارد.

 

دیروز (11 آبان) 21 تن از نمایندگان مجلس در تذکر کتبی از رئیس جمهور خواستند دستور جمع آوری سانتریفیوژهای نطنز و فردو را تا زمانی که شروط مندرج در نامه مقام معظم رهبری محقق نشده است متوقف کند.

 

این نمایندگان در بیانیه خود اعلام کردند: «‌در کمال تاسف در دو روز گذشته برخی از پیمانکاران وارد تاسیسات فردو شدند و کار برچیدن سانتریفوژها را اغاز کردند ...آنها گفتند این کار طی دو هفته به انجام خواهد رسید. »‌

 

کارشناسان می گویند عجله دولت در اجرای برجام آسیبی جدی به تاسیسات وارد خواهد کرد.

 

ضمن اینکه وجود انگیزه های سیاسی و انتخاباتی در این موضوع نیز نگرانی جدی ایجاد کرده است.

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
رئیس اسبق انرژی اتمی ایران در همایش «مرگ بر آمریکا»:
سانتریفیوژهای نطنز چه خاموش شود چه راه‌اندازی ۶۰ درصد تلفات دارد
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی، فریدون عباسی، رئيس اسبق سازمان انرژى اتمى در همایش «مرگ بر آمریکا» در جمع دانشجویان علوم پزشکی شیراز در پاسخ به سئوالی که آیا برجام یک سری تکالیف را به ما تحمیل کرده است، گفت: برنامه برجام به معنی برنامه جامع اقدامات مشترک است که البته یک سری از تکالیف نیز به ما تحمیل شد.

 

 

وی  در خصوص جمع آوری سانتریفیوژهای نطنز نیز تاکید کرد: سانتریفیوژ اگر خاموش شود ۳۰ درصد تلفات دارد و اگر هم درست راه اندازی شود ۳۰ درصد دیگر تلفات دارد؛ بنابراین جمع کردن و دوباره استفاده کردن آن احتمال زیاد ۶۰ درصد تلفات دارد که البته من شنیده ام که یکی از دوستان گفته با استفاده از چند کارگر افغانی سانتریفیوژها را در یک سوله انبار کنید.


عباسی با اشاره به نیاز کشور به سوخت ۲۰ درصد نیز گفت: اگر راکتور تهران پس از برجام بخواهیم راه اندازی کنیم، احتیاج به سوخت ۲۰ درصد داریم که البته در این بحث به گونه ای راکتور تهران هیچگاه راه اندازی نخواهد شد.

 

http://www.bso.ir/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1/%D8%B3%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%81%DB%8C%D9%88%DA%98%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D8%B7%D9%86%D8%B2-%DA%86%D9%87-%D8%AE%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B4-%D8%B4%D9%88%D8%AF-%DA%86%D9%87-%D8%B1%D8%A7%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%DB%B6%DB%B0-%D8%AF

 

 

////

 

درخواست هسته‌ای شینزو آبه از ایران

 

به گزارش خبرگزاری کیودو ، شینزو آبه نخست وزیر ژاپن روز پنجشنبه از رئیس سازمان انرژی اتمی ایران خواست تا اجرای منظم توافق هسته ای را تضمین کند.

وزارت امور خارجه ژاپن اعلام کرد شینزو آبه به علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: «امیدوارم ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی در اجرای این توافق به خوبی همکاری کند.»

دیدار دو طرف در دفتر شینزو آبه و به دنبال سفر رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به توکیو صورت گرفت.

صالحی به نخست وزیر ژاپن اطمینان داد که ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری و توافق هسته ای را اجرا می کند.

 

http://fararu.com/fa/news/251849

  • Upvote 1

به اشتراک گذاشتن این پست


لینک به پست
اشتراک در سایت های دیگر
مهمان
این موضوع نسبت به پاسخ بیشتر بسته شده است.

  • مرور توسط کاربر    0 کاربر

    هیچ کاربر عضوی،در حال مشاهده این صفحه نیست.